Naar het eerste ongelezen bericht

Hans van Langeveld

ongelezen,
29 nov. 2008 09:27:0329-11-2008
aan
Hallo allemaal,

Ik heb de vraag al eens eerder gesteld, maar daar nooit een goed antwoord op
gekregen.
Daarom nog maar eens:
Weet iemand waarom er aan Gen Lias al meer dan 3 jaar vanuit Noord-Brabant
geen
akten BS meer zijn toegevoegd?
Tot op heden is nog maar een klein deel van geboorten en overlijden
opgenomen.

Groeten
Hans.

Daan Arentsen

ongelezen,
29 nov. 2008 10:53:4429-11-2008
aan
Misschien omdat zij zich verenigd hebben http://www.bhic.nl/
Ik vind op internet een aanwijzing : http://rijksarchief.colo.bit.nl/ .
Wellicht dat bhic zich gaat scharen onder het RA

"Hans van Langeveld" <h.vanla...@chello.nl> schreef in bericht

Richard Keijzer

ongelezen,
29 nov. 2008 14:29:0329-11-2008
aan
On 29 nov, 16:53, "Daan Arentsen" <daan.arent...@wanadoo.nl> wrote:
> [...]

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Dag Daan,

Ik denk niet dat er sprake kan zijn van "zich scharen onder". Het BHIC
*is* namelijk gewoon het vroegere Rijksarchief, alleen nu met een
nieuwe naam.
Toegegeven, het is een beetje verwarrend, want bij Rijksarchief denk
je aan een archief van het hele rijk. Dat hebben we ook, maar dat heet
dan weer Nationaal Archief.
Ieder provinciaal archief tooide zich vroeger met de naam Rijksarchief
"Provincie". Je had dus een Rijksarchief Noord-Holland, een
Rijksarchief Utrecht en zo verder.

Groeten van Richard

Daan Arentsen

ongelezen,
30 nov. 2008 09:29:4830-11-2008
aan
OK Richard, bedankt voor de uitleg. Weer wat wijzer geworden. Had ik kunnen
nalezen op Genlias ;(
Maar blijft de vraag van Hans Langeveld staan.
groet,
Daan

"Richard Keijzer" <rist...@hotmail.com> schreef in bericht

Richard Keijzer

ongelezen,
30 nov. 2008 09:53:1530-11-2008
aan
On 30 nov, 15:29, "Daan Arentsen" <daan.arent...@wanadoo.nl> wrote:
> [...]

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Ja, dat is waar. Misschien dat Christian van de Ven dit leest en ons
een kijkje in de keuken kan geven?

Groeten van Richard

Hans van Langeveld

ongelezen,
4 dec. 2008 15:59:5304-12-2008
aan

Hallo allemaal,

Ik heb verder van niemand meer wat gehoord, dus ik zal de vraag zelf stellen
aan
de webmaster van het BHIC.
Ik hoop dat ik daar dan antwoord op krijg en dan laat ik het weten.

Groeten
Hans.

"Richard Keijzer" <rist...@hotmail.com> schreef in bericht

Han

ongelezen,
4 dec. 2008 19:02:0104-12-2008
aan
Hans,

Dit is wat er op de site van het BHIC staat.
Ik zag wel dat de nieuwe site eerst eind 2008 operabel zou komen maar
dat blijkt nu dus begin 2009 te zijn.

Nieuw
Hier vind je informatie over wat er in onze genealogische database
toegevoegd en/of veranderd is.
De laatste wijzigingen zijn van december 2006.

Let op: dit is de laatste update geweest van genealogische gegevens in
dit programma.

We gaan over op een nieuw systeem en zoals het er nu naar uitziet, zal
dat begin 2009 operationeel zijn. Dan maken we meteen een grote
inhaalslag met alle gegevens die de afgelopen anderhalf jaar zijn
toegevoegd en die we nu (tot onze grote spijt) nog niet kunnen laten
zien.

m.vr.gr.
Han Lijster

Hans van Langeveld

ongelezen,
5 dec. 2008 07:23:1605-12-2008
aan
Hallo Han,

bedankt voor de info. Ik wacht af.
Zodra het BHIC mijn berichtje beantwoordt, laat
ik het de groep weten.

Groeten
Hans.

"Han" <stamlijsv...@kpnplanet.nl> schreef in bericht

BHIC

ongelezen,
5 dec. 2008 09:07:3705-12-2008
aan
Dag allemaal,

Mijn welgemeende excuses, maar door drukte op het werk was ik deze
discussiegroep even uit het oog verloren. Inmiddels heeft Hans al een
antwoord van ons ontvangen, maar graag deel ik de strekking daarvan
ook nog even met deze groep:

Het klopt inderdaad, we zijn al vanaf begin 2007 bezig met het online
krijgen van een nieuwe genealogische database. Om allerlei redenen
heeft het lanceren daarvan steeds vertraging opgelopen, maar per 1
januari 2009 zou het dan tóch zo ver moeten zijn. De laatste maanden
is het met name de topdrukte bij onze softwareleverancier die maakt
dat het project vertraagd is, maar toevallig vandaag is de laatste
proefversie besproken.

Mijn oprechte excuses - jaja, da's al de tweede keer in één bericht -
dat een en ander zo lang duurt, maar aan het begin van het nieuwe jaar
zou de nieuwe database dus online moeten staan. Daar zijn nu alle
pijlen op gericht.

Met vriendelijke groet,

Christian van der Ven
Coördinator Studiezaal

P.s.: Als mensen geïnteresseerd zijn in de organisatie van ons
archiefwezen en de vorming van regionaal historische centra vanuit de
voormalige Rijksarchiefdienst, dan ben ik graag bereid te antwoorden.
Dat wordt dan een lang verhaal...

On 5 dec, 13:23, "Hans van Langeveld" <h.vanlangev...@chello.nl>
wrote:

Richard Keijzer

ongelezen,
5 dec. 2008 09:35:4605-12-2008
aan

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Dag Christian,

Zo'n verhal over de vorming van regionale centra moet je niet
wegdrukken in een nieuwgroep, waar alleen maar tekst kan worden
weergegeven. Het lijtk me eerder dat er een blog van gemaakt kan
worden of een reeks pagina's op een website, zodat je foto's, schema's
en dergelijke aan het verhaal kan toevoegen.

Ik zou dat daar graag lezen, overigens

Groeten van Richard

Christian van der Ven

ongelezen,
5 dec. 2008 13:12:4805-12-2008
aan
Hoi Richard,

Ja, dat zou perfect zijn... maar praktisch onhaalbaar, aangezien de tijd me
daarvoor ontbreekt op het moment. Maar hieronder dan een samenvatting
(ahum):

Voorheen hadden we een Rijksarchiefdienst (RAD). Die organisatie bestond uit
een Algemeen Rijksarchief (ARA) en Rijksarchieven in de provincies. Die
laatste waren een soort provinciale dependances van het ARA. Zo had je het
Rijksarchief in Noord-Brabant (RANB), maar ook het Rijksarchief in Utrecht,
in Zeeland enzovoort. (Er was alleen géén Rijksarchief in Zuid-Holland - dat
woonde namelijk bij het ARA in.)

Op het ARA werden archieven van nationaal belang bewaard, zoals de archieven
van ministeries. Op de Rijksarchieven in de provincies werden dan archieven
van de provincie bewaard, maar ook archieven van de Rijksinstellingen in die
provincie. Voorbeelden daarvan zijn het Kadaster, de Kamers van Koophandel,
rechtbanken enzovoort.

Naast deze Rijksarchiefdienst had je archiefdiensten op lokaal niveau:
gemeente- en stadsarchieven. Steeds vaker gingen die samenwerken in
regionaal verband: streekarchieven (centrale locatie) en streekarchivariaten
(meerdere locaties).

Feitelijk had je dus archiefinstellingen op het niveau van het Rijk en op
het niveau van de gemeentes. De provinciale tussenlaag had geen eigen
archiefdienst nodig; dat zat immers bij het Rijk bij. (Voor de volledigheid:
de bestuurslaag van de waterschappen vormen natuurlijk ook archief. Sommige
waterschapsarchieven hadden een eigen archiefdienst, andere
waterschapsarchieven werden beheerd door lokale of regionale archieven.)

Het laatste decennium is vergroting van het publieksbereik natuurlijk het
toverwoord, vooral gestimuleerd door de politiek. Die lokale/regionale
archieven waren echter veelal te klein om daar veel aan te doen (gebrek aan
personeel, gebrek aan financiële middelen enzovoort), maar hadden wel sterke
netwerken in de regio (bijvoorbeeld contacten met heemkundekringen,
onderwijsinstellingen en dergelijke), terwijl de grote Rijksarchieven wel
veel middelen hadden, maar nauwelijks verankering in de gemeentes en regio.

Om dit "probleem" het hoofd te kunnen bieden, werd bedacht dat de
Rijksarchiefdienst ontmanteld zou moeten worden. Het ARA werd het Nationaal
Archief en de Rijksarchieven in de provincies werden daarvan losgekoppeld.
Die provinciale rijksarchieven zouden dan moeten fuseren met het
stadsarchief van de hoofdstad van de provincie, waar ze zelf ook gevestigd
waren. Zo zouden dan stevige archiefdiensten ontstaan in die steden, met
veel middelen, en een sterke verankering in het lokale cultuurhistorische
veld.

En zo is het gegaan - qua reorganisaties dan - want Het Utrechts Archief
ontstond bijvoorbeeld uit een huwelijk tussen het Rijksarchief in Utrecht en
het Gemeentearchief Utrecht, het Zeeuws Archief uit het Rijksarchief in
Zeeland en het Gemeentearchief Middelburg enzovoort. Veel van die
instellingen gingen zichzelf Regionaal Historisch Centrum (RHC) noemen,
zoals het Regionaal Historisch Centrum Limburg (Rijksarchief in Limburg en
Gemeentearchief Maastricht). Ook veel samenwerkende gemeentearchieven deden
dat trouwens, zoals het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven. Het werd
bijna een modeterm. (Over het laten vervallen van de term "archief" is apart
wel weer iets te vertellen overigens.)

Een vreemde eend in de bijt is het Brabants Historisch Informatie Centrum.
Die organisatie is namelijk niet ontstaan door een fusie tussen het RANB en
het Stadsarchief 's-Hertogenbosch - die fusie wilde maar niet lukken - maar
tussen het Rijksarchief in Noord-Brabant en twee naburige streekarchieven:
het Streekarchief Brabant-Noordoost en het Streekarchief Langs Aa en Dommel
(dat al bij het RANB inwoonde).

Tot zover een korte introductie tot het Nederlandse archiefstelsel. Je kunt
er boeken over schrijven! Dat zal ik niet doen, maar als je nog een vraag
hebt, Richard, of iemand anders, dan zal ik die graag beantwoorden hoor.

Met vriendelijke groet,

Christian van der Ven
Coördinator Studiezaal BHIC

"Richard Keijzer" <rist...@hotmail.com> schreef in bericht