bizar aantal onwettige kinderen

LJ

Dag allemaal,

Ben benieuwd of iemand ooit een soortgelijke situatie is tegengekomen. Te
Asten (Noord-Brabant) woonde in de 19e eeuw de rondreizende handelaars-
(ruilebuiters-)familie Kwarten, afstammend van Joannes Quarten uit het
Rijnland. Een telg uit dit geslacht was Mechelina Kwarten, geboren in 1852
te Sint-Oedenrode. Sowieso wemelt het in deze familie van buitenechtelijke
kinderen, doorgaans werd er één of enkele jaren na de geboorte van zo'n kind
getrouwd. Mechelina is daar echter een opvallende uitzondering op.

Zij kreeg tussen 1869 en 1894 namelijk niet minder dan 12 (!)
buitenechtelijke kinderen, met wie ze aanvankelijk bij haar moeder inwoonde.
Dat ze rondreisde, blijkt uit de geboorteplaatsen van de kinderen: Asten
(kind 1 t/m 7), Wilsele in België, Meerssen, Ouder-Amstel, Kralingen en
Utrecht. In 1904 verhuisde ze te Venlo, en het spoor daarna heb ik nog niet
achterhaald. Ik heb wel een vermoeden van wie de vader was, op basis van een
verhaal van een nazaat. Om de discussie niet daarop toe te spitsen, laat ik
dat even achterwege.

Iemand soortgelijke kwesties gevonden?

hartelijke groet,
Luuk

Ursus

"LJ" schreef in bericht

Dag allemaal,

Iemand soortgelijke kwesties gevonden?

hartelijke groet,
Luuk

Tot vijf onwettige kinderen bij een vrouw ben ik gekomen. Na deze vijf
trouwde ze, werden vier van de vijf geëcht, eentje was al dood. Daarna kreeg
ze nog 5 kinderen. Ik heb haar verhaal zover als mogelijk uitgeplozen en
voor bijna elk onwettig kind een mogelijke vader gevonden, behalve voor het
eerste. In het begin dacht ik dat ze misschien prostituee was, mede omdat
haar beroep als logementhoudster werd gemeld. Dat zou nog steeds kunnen,
maar ik heb er geen bewijs voor. Net als jouw moeder ging ze het hele land
rond, totdat ze in 1882 trouwde toen was ze 36. Er waren tweee mannen (de
mogelijke vaders) die steeds op de juiste plek waren in haar leven. Toen ik
lang geleden met onderzoek begon heb ik nog met mensen gesproken die haar
hebben meegemaakt, maar die deden vreselijk geheimzinnig over haar vroegere
leven. Wie weet ontrafel ik de laatste eindjes ooit nog???

Hou je goed / keep well,

Erik Appeldoorn

Hein Vera

Dag Luuk,

Dit is inderdaad een bijzondere. In mijn optiek werden de meeste
onwettigen in de jaren '30 van de 18de eeuw geboren: volop uitgestelde
huwelijken e.d.

Misschien moet je eens contact opnemen met Theo van Herwijnen( werkzaam
bij het RAT) uit Den Bosch die dit soort deviaties verzamelt.

Als je zijn mail adres niet hebt, mail me dat dan geven, dan geef ik het
door.

vg Hein Vera

M. Boers

to gen-b...@rootsweb.com

> without the quotes in the subject and the body of the message

Ik ben niet zoveel onwettige huwelijken tegen gekomen, maar weet wel dat bij
reizende artiesten (en voor reizende handelaars gold hetzelfde) het vaak
moeilijk was om alle documenten bij elkaar te krijgen die nodig waren om te
kunnen trouwen. Dus zelfs in een strikt monogame relatie konden de kinderen
er al zijn, voordat het papierwerk rond was.
Nu was het bij die rondreizende mensen, die vaak aan de zelfkant van de
maatschappij leefden, met die monogamie niet al te nauw gesteld en werd er
soms gewoon uit pure noodzaak warmte bij elkaar gezocht 's nachts. En dan
gebeurt er wel eens iets. In het boek "De Geheimtalen" van J. G. M. Moormann
in het hoofdstuk over het 'Rotweils' heeft hij een stukje geschreven over
het leven en de gebruiken van woonwagenbewoners aan het begin van de 20e
eeuw.

Michaël Boers

LJ

"M. Boers" <boe...@xs4all.nl> schreef in bericht

> [...]
> het leven en de gebruiken van woonwagenbewoners aan het begin van de 20e

Daar ben ik me uiteraard van bewust, ik ken meer voorbeelden. Maar zelfs dan
is dit aantal wel heel uitzonderlijk. Deze familie komt in de volkstelling
van 1947 ook voor onder de families zonder vaste woon- of verblijfplaats; de
kinderen van Mechelina waren onder meer scharenslijpers. Dank voor je tip!

hartelijke groet,
Luuk

Richard Keijzer

Dag Luuk,

Ik kom tot vijf stuks aan het begin van de 19e eeuw. Verwekt door de
(tweede) echtgenoot van mijn voormoeder Christina Bon te Zaandam. En
dan niet bij haar, maar bij de buurvrouw. En elke keer verklaarde hij
glashard "gehuwd aan Stijntje Bon" bij aangifte van weer een spruit.

Groeten van Richard

LJ

Dag Richard,

Hoe achterhaalde je dan het feit dat hij de vader moet zijn geweest?

hartelijke groet,
Luuk

F.C.J. (Frans) van Baaren

Hallo Luuk en Hein,

Jeltje D. kreeg in de periode 1892-1917 zestien (16) kinderen.
Acht (8) kinderen werden voor haar huwelijk met Jurjen van der
M. geboren.
Bij hun huwelijk in 1903 werden vijf (5) van de
buiten-echtelijke kinderen door Jurjen van der M. erkend. De
andere drie (3) waren reeds overleden.
Na het huwelijk van Jeltje D. met Jurjen van der M. werden er
nog acht (8) kinderen geboren.

Van de eerste drie (3) ben ik niet helemaal zeker maar het
vierde en vijfde kind geeft Jurjen van der M. zelf aan en zeer
waarschijnlijk is hij in ieder geval van vijf (5)
voor-echtelijke en acht (8) binnen echt geboren kinderen de
vader.

Een respectabel aantal vooral als je bedenkt dat ik het zelf
maar tot één (1) echtelijk kind heb gebracht.
--
Groeten van / Greetings from:
......F.C.J. (Frans) van Baaren

"Hein Vera" <vera...@wxs.nl> schreef in bericht

Dick

Dag Luuk e.a.,
het kan nog gekker: Anna Christina Wicart kreeg ongehuwd 16 (!)
kinderen, zie op mijn webpagina http://genealogie.krabbendam.eu/genearecords.html
voor dit genealogische uiterste en nog een aantal andere. Anna
Christina werd o.a. ook genoemd in het programma Verborgen Verleden en
is een oudmoeder van Philip Freriks.
Overigens: wie nog meer van dergelijke uitersten heeft, ik houd me
aanbevolen.
Met groet, Dick

Richard Keijzer

Dag Luuk,

Uit de geboorte-aangiften. Hij komt aangifte doen van zijn zoon/
dochter, geboren "uit hem en 'de buurvrouw', terwijl hij is gehuwd
aan..."

Uiteraard stons er niet 'de buurvrouw', maar is dit geanonimiseerd.
Leve het CBP.

Groeten van Richard

LJ

Interessant, Dick! En sowieso een prachtige site met records. Leuk om
doorheen te snuffelen.

hartelijke groet,
Luuk