Pro-Gen of GensDataPro?

Theo Horsten

Ik zou graag wat ervaringen willen horen en een goed advies krijgen.

Op dit moment gebruik ik Legacy 4.0. Een mooi programma, maar toch wil ik
daarnaast ook nog een Nederlands programma hebben.
Ik heb de demoversie van Pro-Gen 3.0b gedownload en ben daar nu twee dagen
mee aan het experimenteren. Het werkt prima. Mijn Legacy bestanden worden
probleemloos geīmporteerd en na die met Pro-Gen te hebben bewerkt ook weer
probleemloos naar Legacy geëxporteerd. De prijs is ook gunstig: 50 euro.

Toch moet zeggen dat ik liever een Windows programma zou hebben gehad en het
ķķgt ook niet veel, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar het werkt en er
zijn, naar ik heb begrepen, duizenden mensen die er tot volle tevredenheid
mee werken.

Daarnaast is er GensDataPro. Ook dat zou ik wel willen proberen, maar
voordat ik nu die demoversie van maar liefst 12 Mb download, zou ik wel
graag eens de belangrijkste verschillen willen horen. Ik vind vooral de
uitvoer van gegevens belangrijk. Ook voeg ik graag foto's toe wat in Legacy
een fluitje van een cent is. Ik begrijp dat dit in Pro-Gen alleen via de
tekstverwerker kan. Dat wil zeggen dat het telkens opnieuw moet gebeuren of
begrijp ik dat verkeerd? Hoe is dat bij GensDataPro?
Is GensDataPro wél een Windows programma?

Ik stel alle adviezen en ervaring op hoge prijs.

Theo Horsten

Johan Robert Poot

On Thu, 10 Oct 2002 13:56:04 +0300, "Theo Horsten"
<hors...@otenet.gr> wrote:

hallo Theo,

> [...]
>uitvoer van gegevens belangrijk. Ook voeg ik graag foto's toe wat in Legacy

dit is mogelijk in gdpro

> Ik begrijp dat dit in Pro-Gen alleen via de
>tekstverwerker kan. Dat wil zeggen dat het telkens opnieuw moet gebeuren of
>begrijp ik dat verkeerd? Hoe is dat bij GensDataPro?
>Is GensDataPro wél een Windows programma?

100 % windows

de rest laat ik aan anderen over

vgr Rob Poot

@home.nl Yvette P. Hoitink

"Theo Horsten" <hors...@otenet.gr> wrote in message

Hallo Theo,

De enige die kan bepalen wat je het fijnst vindt werken ben jij :-) Zelf
gebruik ik Pro-gen wat me prima bevalt. Ik draai het gewoon onder Windows,
ook Windows functies zoals knippen en plakken kun je via een kleine omweg
gewoon gebruiken. Qua gebruiksvriendelijkheid gaat er wat mij betreft niks
boven Pro-gens relatieschema met mogelijkheid om direct gerelateerde
personen in te voeren.

Gens Data Pro is een echt Windows programma. Ik heb het gedownload (lang
leve een kabelverbinding) en ik was er niet van onder de indruk. Bij Gens
Data Pro moet je zelf de nummers onthouden van personen die je met elkaar
wilt koppelen. Misschien zie ik wat over het hoofd en is het ook mogelijk om
personen te kiezen uit een lijst, maar ik zag alleen de mogelijkheid om met
onthouden nummers te werken. Dat herinnert me weer aan de gruweldagen toen
ik nog met de voorloper, GD90 werkte en mijn hele bureau vollag met
papiertjes met nummers van te koppelen personen...

Succes met je keuze,

Yvette

Eddy Landzaat

Pro-Gen wordt door de makers langzaam aan verbouwd van puur
dos-programma naar puur windows-programma. Aangezien ze geen geweld
willen doen aan de flexibiliteit en kwaliteit van het huidige Pro-Gen,
kost dat nogal tijd.
En aangezien de makers van het programma ook nog eens te maken hebben
met kinderen, echtgenote en werkgever zal het werk in schaarse uurtjes
geperst moeten worden....

Met een paar jaar zal dit project wel helemaal afgerond zijn en zijn
alle andere genealogieprogramma's op slag vergeten. (Maar misschien
ben ik niet geheel objectief als enthousiast Pro-Gen Gebruiker!)

--
Eddy Landzaat (Reageren/Reply: vervang/change "thuisje" door/by
"home")

@home.nl Yvette P. Hoitink

"FZ" <I.fo...@my.address> wrote in message

> Hallo,
>
> kennelijk was dat een andere versie dan die waarmee ik werk, want koppelen
> (ik neem aan dat je bedoelt huwelijk, of kinderen in huwelijk) kun je doen
> door nummers intikken (inderdaad niet prettig), maar ook door met F2 te
> zoeken in je bestand, en op het juiste moment op OK te drukken..
>
> Groeten,
>
> Fokke Zwaan

Beste Fokke,

Bedankt voor deze aanvulling. Ik heb slechts de demo uitgeprobeerd en die
zoekoptie was mij niet opgevallen. Fijn dat er meer ervaren Gens Data Pro
gebruikers zijn om Theo te informeren!

Yvette

Message has been deleted

Theo Horsten

Ik ga het toch maar op Pro-Gen houden en dat dan naast Legacy, dat lijkt me
een goede combinatie. Gisteravond heb ik de demo van GensDataPro ook
gedownload - ruim een uur via de oude Griekse telefoonlijnen. Dat ziet er
mooier uit dan Pro-Gen, maar het gebruiksgemak van Pro-Gen weegt toch wel
zwaar.
Als ik nou eens met beide programma's stevig aan de gang ga, kan ik mogelijk
in een veel later stadium anderen weer van mijn ervaringen laten meedelen.
:-)
Maar tot die tijd blijft alle hulp en advies van harte welkom!

Theo Horsten

Frank Laurens

Ik ben zelf gebruiker van zowel GDP als van GD90 1.6. Het is in GDP niet
mogelijk om zonder het nummer op te zoeken van een bestaand persoon deze te
koppelen aan een andere persoon. Het zoekscherm laat je wel navigeren (door
nummers op te laten lopen, de namen zie je rechts daarvan verschijnen), maar
zo makkelijk als het in GD90 gaat werkt het niet in GDP. Overigens zie je
onderin je scherm wel de lijsten voor personen, relaties en plaatsen.
Sorteren hiervan gaat heel snel en kan je dus ook snel helpen info te
zoeken.

Hoewel ik ProGen alleen ken vanuit demo's denk ik dat je GDP/GD90 en ProGen
niet goed kunt vergelijken. ProGen is een stuk uitgebreider, maar vergt
daardoor ook meer van de gebruiker. Ik vond het zelf niet altijd even
makkelijk, terwijl ik mijzelf niet onder de digibeten schaar.
GDP/GD90 daarentegen zullen voor diegene die alles zeer gedetailleerd willen
vastleggen te weinig bieden. Bijvoorbeeld de bronvermeldingen moeten bij
GDP/GD90 in de opmerkingschermen, waardoor je blijft tikken (of knippen en
plakken). Getuigen moeten ook in de opmerkingen, waardoor hierop geen index
wordt gecreëerd voor de output.

Toch vind ik dat je met GD mooie output krijgt. Let daarbij op dat GDP een
versie 1.0 heeft (inmiddels 1.4.3). Bij de NGV heeft men de keuze gemaakt,
eerst de bestaande functionaliteit over naar Windows en dan kunnen we
uitbreiden. Voor GD90 gebruikers die constateren dat GDP als
windows-programma toch wel behoorlijk in aansturing verschilt van GD90 is er
daarbij het vangnet dat de windows en de dos-versie naast elkaar kunnen
draaien met dezelfde database. Weet je dus even zo snel niet hoe je iets in
GDP moet doen, dan kun je gewoon terug naar GD90 (let dan wel op dat je de
juiste versie hebt 1.4.3). Ook levert GDP nog niet exact dezelfde
functionaliteit als GD90 (maar daar tegenover wel weer nieuwe
functionaliteiten), handig dan dat je even terug kunt.

Er zijn wel een paar kritiekpunten:
- GDP levert (zoals hiervoor gezegd) niet exact dezelfde functionaliteit als
GD90 1.61
- De handleiding is niet altijd duidelijk
- De moeilijkere functionaliteiten lijken nog niet allemaal even stabiel te
zijn (en ik heb toch een PIII 866 Mhz-machine met 256 MB RAM)
- GDP levert een plaatsbestand met coördinaten. Koppeling of overzetting van
je eigen GD90 bestand met het GD1 bestand (waaraan coördinaten verbonden
zijn) leert dat niet alle plaatsnamen in GD1 zijn opgenomen, dat oude
spellingen niet gekend zijn en dat ook gemeentelijke samenvoegingen niet
altijd zijn overgenomen. Op zicht geen probleem, je kunt een
bestandsvergelijking laten doen en GDP voegt onbekende namen toe (je kunt de
lijst controleren alvorens te accepteren), maar juist voor die mooie
applicatie om gebeurtenissen op een kaart te laten zien is dat jammer.
Misschien wordt het GD1-bestand nog geupdate?

Voor mij is GDP in ieder geval het eerste Nederlandstalige
genealogieprogramma dat niet de problemen van andere NL-Windowspakketten
heeft zoals het niet om kunnen gaan met Gedcom.
--
Met vriendelijke groet/With kind regards,

Frank Laurens
Home page: http://home.quicknet.nl/qn/prive/f.laurens/
Op zoek naar/Looking for:
Laurens, Kleine Deters, Blokker, Koreman, Rood, Glandorff, Zwiers, Joosten,
Romijn, Torreman
"Theo Horsten" <hors...@otenet.gr> schreef in bericht

j. ridderinkhof

"Frank Laurens" <f.la...@quicknet.nl> schreef in bericht

> [...]
> onderin je scherm wel de lijsten voor personen, relaties en plaatsen.
> Sorteren hiervan gaat heel snel en kan je dus ook snel helpen info te

Hallo allen,
Klik eens op <BEELD> en <ZOEK>
In het nu volgende scherm kun je behalve op nummer, ook op voornaam en / of
achternaam zoeken.
Zelfs als je alleen maar de tweede voornaam weet, bv. gerrits, geef je in
voornaam <* gerrits> in en in familienaam de gezochte geslachtsnaam.
Alle personen met als tweede naam Gerrits worden zichtbaar gemaakt.
In datzelfde zoekscherm kun je ook op jaartal zoeken met variaties, op
plaatsnaam of in de omgeving daarvan.
Voor zover ik het op dit moment kan beoordelen is het een goed programma en
vindt het een beetje kort door de bocht om alleen maar aan te geven wat het
programma niet zou kunnen.
Wat dat betreft respect voor dhr Poot met alleen als commentaar op de
oorspronkelijke vraag geeft, "Puur Windows" .
. . . . .
Ik gebruik het met veel plezier na eerder gebruik van Haza Data, Aldfair en
GD-Win. (meer dan 17000 records)
De pasgeboren GDP is nog te jong om nu al te zeggen dat het karakter niet
deugt.
Nee, geen aandelen.
Jan Ridderinkhof,
j.ridde...@hccnet.nl