Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Nieuwe genealogische database BHIC online

21 views
Skip to first unread message

BHIC

unread,
Mar 16, 2009, 3:24:29 AM3/16/09
to
Beste genealogen,

Het heeft even op zich laten wachten, maar vanaf 16 maart kunnen
jullie kennismaken met de nieuwe genealogische database (http://
www.bhic.nl/index.php?id=10004) van het Brabants Historisch Informatie
Centrum (BHIC).

Deze database bevat indexen op:
* Doop-, Trouw- en Begraafboeken van veel plaatsen in Noord-Brabant,
vooral van ons lokale werkgebied, grofweg Noordoost-Brabant.
* Burgerlijke Stand geboortes van veel plaatsen in ons lokale
werkgebied, huwelijken en overlijdens van heel de provincie.
* Memories van Successie van heel de provincie.

Bekijk hier (http://www.bhic.nl/index.php?id=188) een kaart van Noord-
Brabant. Het lokale werkgebied van het BHIC is daarin blauw gekleurd.

Van de Doop-, Trouw- en Begraafboeken van de plaatsen in ons lokale
werkgebied zijn vanaf nu ook de gedigitaliseerde aktes als scan gratis
beschikbaar. Van de aktes van alle andere bronnen/plaatsen zijn scans
en/of afdrukken te bestellen. In het geval van scans kun je deze zelfs
al binnen een half uur in huis hebben. In de nabije toekomst zullen we
ook andere bronnen beschikbaarstellen, zoals bevolkingsregisters.

Er wordt nog volop gesleuteld aan de database, dus het is mogelijk dat
je op problemen stuit. Voor vragen en opmerkingen kun je ons altijd e-
mailen via in...@bhic.nl. Zet in de e-mail in ieder geval ook je naam
en telefoonnummer, zodat we je kunnen terugbellen. Als je fouten in
onze gegevens ontdekt, kun je de knop “reageer op deze akte”
gebruiken, te vinden bij de details van iedere akte.

We stellen alle opmerkingen en foutmeldingen bijzonder op prijs, want
alleen met jullie hulp kunnen we onze database zo goed mogelijk
aanpassen aan jullie wensen!

Met vriendelijke groet,

Christian van der Ven
Coördinator Studiezaal

Richard Keijzer

unread,
Mar 16, 2009, 5:17:15 AM3/16/09
to
On 16 mrt, 08:24, BHIC <i...@bhic.nl> wrote:
> Beste genealogen,
>
> Het heeft even op zich laten wachten, maar vanaf 16 maart kunnen
> jullie kennismaken met de nieuwe genealogische database (http://www.bhic.nl/index.php?id=10004) van het Brabants Historisch Informatie

> Centrum (BHIC).
>
> Deze database bevat indexen op:
> * Doop-, Trouw- en Begraafboeken van veel plaatsen in Noord-Brabant,
> vooral van ons lokale werkgebied, grofweg Noordoost-Brabant.
> * Burgerlijke Stand geboortes van veel plaatsen in ons lokale
> werkgebied, huwelijken en overlijdens van heel de provincie.
> * Memories van Successie van heel de provincie.
>
> Bekijk hier (http://www.bhic.nl/index.php?id=188) een kaart van Noord-
> Brabant. Het lokale werkgebied van het BHIC is daarin blauw gekleurd.
>
> Van de Doop-, Trouw- en Begraafboeken van de plaatsen in ons lokale
> werkgebied zijn vanaf nu ook de gedigitaliseerde aktes als scan gratis
> beschikbaar. Van de aktes van alle andere bronnen/plaatsen zijn scans
> en/of afdrukken te bestellen. In het geval van scans kun je deze zelfs
> al binnen een half uur in huis hebben. In de nabije toekomst zullen we
> ook andere bronnen beschikbaarstellen, zoals bevolkingsregisters.
>
> Er wordt nog volop gesleuteld aan de database, dus het is mogelijk dat
> je op problemen stuit. Voor vragen en opmerkingen kun je ons altijd e-
> mailen via i...@bhic.nl. Zet in de e-mail in ieder geval ook je naam

> en telefoonnummer, zodat we je kunnen terugbellen. Als je fouten in
> onze gegevens ontdekt, kun je de knop “reageer op deze akte”
> gebruiken, te vinden bij de details van iedere akte.
>
> We stellen alle opmerkingen en foutmeldingen bijzonder op prijs, want
> alleen met jullie hulp kunnen we onze database zo goed mogelijk
> aanpassen aan jullie wensen!
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Christian van der Ven
> Coördinator Studiezaal

Dag Christian,
Het was even zoeken voordat ik een plaats vond met ingescande aktes
(mijn voorouders hebben de onghebbelijke eigenschap geboren te zijn
buiten jullie directe aandachtsgebied...;-) maar toen ik er eenmaal
een gevonde had was ik onder de indruk. Mooie scans, goede details.

Gefeliciteerd

Groeten van Richard

Angel

unread,
Mar 16, 2009, 1:38:00 PM3/16/09
to
Goedendag

Voor mij dus onverwacht, deze nieuwe opzet.
Was even wennen, maar er is goed mee te werken.

Angel

"BHIC" <in...@bhic.nl> schreef in bericht
news:86bf6ea6-707e-471d...@z1g2000yqn.googlegroups.com...

Christian van der Ven

unread,
Mar 16, 2009, 7:23:39 PM3/16/09
to
Hallo Richard,

Dank voor je compliment! Op de scans is inderdaad niet bezuinigd, zogezegd,
om een goede kwaliteit te bieden. Jammer dat je voorouders onze regio als
woomomgeving links hebben laten liggen, maar gelukkig weten ze elders in het
Brabantse ook wat goed scannen is! :-)

Met vriendelijke groet,

Christian van der Ven
Coördinator Studiezaal BHIC

"Richard Keijzer" <rist...@gmail.com> schreef in bericht
news:de178620-49b9-445c...@t3g2000yqa.googlegroups.com...

Christian van der Ven

unread,
Mar 16, 2009, 7:24:51 PM3/16/09
to
Beste Angel,

Dank voor je reactie. En fijn dat je alweer gewend lijkt te zijn aan de
nieuwe database. Als je nog tips of suggesties hebt ter verbetering, dan
laat ze vooral horen.

Met vriendelijke groet,

Christian van der Ven
Coördinator Studiezaal BHIC

"Angel" <ange...@hotmail.com> schreef in bericht
news:49be8e7b$0$807$58c7...@news.kabelfoon.nl...

Frank Steggink

unread,
Mar 16, 2009, 10:49:08 PM3/16/09
to
Christian,

Ik denk niet dat Richard verwacht zou hebben dat zijn voorouders
rekening zouden houden met de kwaliteit en inzet waarmee het nageslacht
in staat zou zijn om documenten in te scannen :)

Als niet-Brabander kan ik alleen maar dromen dat mijn provincie
(Overijssel) eenzelfde service zou bieden. Tot zover is het nog één
grote digitale wildernis, maar we hebben wel een studiezaal waar de
vloer in het dak overloopt en een stijlvolle, doch onpraktische trap hebben!

Groeten,

Frank

Christian van der Ven

unread,
Mar 17, 2009, 2:49:52 AM3/17/09
to
Haha, Frank! Ik denk zelfs niet dat die voorouders zelfs maar wisten wat
scannen was! :-)

Ook op het BHIC hebben we overigens een gruwelijk onpraktische trap midden
in de centrale hal, dus zoveel verschillen onze archieven al niet van
elkaar. Met dat scannen in Overijssel komt het dus vast ook nog goed!

Groeten,

Christian

"Frank Steggink" <genealo...@REMOVETHISsteggink.org> schreef in bericht
news:49bf0fa5$0$196$e4fe...@news.xs4all.nl...

Huub van Helvoort

unread,
Mar 17, 2009, 5:00:58 AM3/17/09
to
Hallo Christian,

Je antwoordde:

> Ook op het BHIC hebben we overigens een gruwelijk onpraktische trap midden
> in de centrale hal, dus zoveel verschillen onze archieven al niet van
> elkaar. Met dat scannen in Overijssel komt het dus vast ook nog goed!

En niet te vergeten de nogal steile houten brug over de vervaarlijke
afgrond waarin die trap zich bevindt. ;-)

Houdoe, Huub.

--
reply to hhelvooort with 2 'o's
================================================================
Always remember that you are unique...just like everyone else...

Frank Steggink

unread,
Mar 17, 2009, 10:23:47 AM3/17/09
to
On Mar 17, 2:49 am, "Christian van der Ven" <cvander...@home.nl>
wrote:

> Haha, Frank! Ik denk zelfs niet dat die voorouders zelfs maar wisten wat
> scannen was! :-)
>
> Ook op het BHIC hebben we overigens een gruwelijk onpraktische trap midden
> in de centrale hal, dus zoveel verschillen onze archieven al niet van
> elkaar. Met dat scannen in Overijssel komt het dus vast ook nog goed!
>
> Groeten,
>
> Christian

Hallo Christian,

Voorlopig blijf ik nog maar droom over de uitmuntende doch toekomstige
scanservice van het HCO. :)

Voor degenen die niet bekend zijn met het HCO, hier zijn enkele
foto's: http://www.architectenweb.nl/aweb/projects/project.asp?PID=183
En nee, de cameralens heeft geen last van vervormingen. ;) De trappen
zijn echt gebogen, dus ze beginnen en eindigen vlak, maar er zit een
steil stuk in het midden met smalle treden. Er is ergens iets mis als
je je stapgrootte continu moet bijstellen... Voor degenen die echt
slecht ter been zijn, is er nog de lift als alternatief.

Frank

Christian van der Ven

unread,
Mar 17, 2009, 1:25:15 PM3/17/09
to
Hmm... Ja, ik bedoelde ook de brug, niet de trap. Ik beantwoord de laatste
dagen zoveel berichten over die nieuwe database, dat ik op andere vlakken
helemaal de kluts kwijtraak! ;-)

De afgrond is dan tenminste nog met een houten hekwerk afgezet. Maar het
akelige opstapje van de brug heeft al menige enkel zeer gedaan...

Christian

"Huub van Helvoort" <hhelv...@chello.nl> schreef in bericht
news:5d2f5$49bf66f9$1884e499$16...@news.chello.nl...

Christian van der Ven

unread,
Mar 17, 2009, 1:28:38 PM3/17/09
to
Klopt, Frank. Ik vind het gebouw van het HCO ontzettend creatief bedacht op
punten en erg stijlvol uitgevoerd - consequent ook. Maar ik heb één keer die
trap bewandeld en voelde me niet prettig. Net of je steeds verkeerdstapt...
en steeds bij iedere stap goed moet nadenken.

Christian

"Frank Steggink" <fste...@gmail.com> schreef in bericht
news:0a15437b-dc6a-4411...@o36g2000yqh.googlegroups.com...

Richard van Schaik

unread,
Mar 17, 2009, 1:33:32 PM3/17/09
to
Frank Steggink wrote:

> Voor degenen die niet bekend zijn met het HCO, hier zijn enkele
> foto's: http://www.architectenweb.nl/aweb/projects/project.asp?PID=183

Heette de architect soms M.C. Escher?

Groeten,
Richard

--
Richard van Schaik
f.m.a.vans...@THISziggo.nl
http://www.fmavanschaik.nl/
Mail address changed repair to this on my site is being worked on

Keren

unread,
Mar 18, 2009, 5:00:17 AM3/18/09
to
Christian van der Ven wrote:
> Klopt, Frank. Ik vind het gebouw van het HCO ontzettend creatief bedacht op
> punten en erg stijlvol uitgevoerd - consequent ook. Maar ik heb één keer die
> trap bewandeld en voelde me niet prettig. Net of je steeds verkeerdstapt...
> en steeds bij iedere stap goed moet nadenken.
>
> Christian
>
> Voor degenen die niet bekend zijn met het HCO, hier zijn enkele
> foto's: http://www.architectenweb.nl/aweb/projects/project.asp?PID=183
> En nee, de cameralens heeft geen last van vervormingen. ;) De trappen
> zijn echt gebogen, dus ze beginnen en eindigen vlak, maar er zit een
> steil stuk in het midden met smalle treden. Er is ergens iets mis als
> je je stapgrootte continu moet bijstellen... Voor degenen die echt
> slecht ter been zijn, is er nog de lift als alternatief.
>
> Frank

Zit er gelikt uit dat HCO gebouw.
Eerlijk gezegd maakt het bekijken van de foto's me al duizelig....
Mijn complimenten aan allen die voor de nieuwe BHIC hebben gezorgd!
Met een vriendelijke groet, Keren

Geneaal

unread,
Mar 18, 2009, 8:59:32 AM3/18/09
to

"BHIC" <in...@bhic.nl> schreef in bericht
news:86bf6ea6-707e-471d...@z1g2000yqn.googlegroups.com...
Beste genealogen,

Met vriendelijke groet,

============================
Dag Christian,

Is het mogelijk te zoeken op herkomst van personen? Wanneer ik in het
zoekscherm geavanceerd zoek op bv. plaats Tilburg, dan komen duizenden
treffers tevoorschijn, maar bv. op Rotterdam of Amsterdam helemaal niets
(ook niet met het gebruik van jokers). Bij de familienaam gebruik ik alleen
* (als joker, dat werkt bij de Digitale Stamboom perfect).

Groet,

Gijs Hesselink
http://gijsgenealog.blogspot.com

Christian van der Ven

unread,
Mar 18, 2009, 1:34:42 PM3/18/09
to
Hoi Gijs,

Bedankt voor je vraag.

De keuzelijst achter het veld "plaats" wordt in principe gevuld met alle
waarden die ooit bij "plaats" zijn ingevuld. Maar daarin is weer geschoond,
en ook in de eigenlijke gegevens, vanwege alle onzinnige zaken, die er in de
loop van de jaren in bestanden worden ingevoerd.

Ik kan zelf eigenlijk ook niet verklaren - het viel me tijdens het testen al
op - waarom je bij het zoeken op sommige plaatsen zelfs met enkel een *
helemaal niks vindt. Ik zal het morgen eens navragen bij de beheerder van
onze database.

Ergens later dit jaar zullen we ook de bevolkingsregisters van ons lokale
werkgebied beschikbaar gaan stellen en dan zul je ongetwijfeld iets kunnen
vinden. Die bron is natuurlijk bij uitstek bruikbaar om de herkomst van een
persoon vast te kunnen stellen.

Met vriendelijke groet,

Christian van der Ven
Coördinator Studiezaal BHIC

"Geneaal" <ghes-@-geneaal.nl (streepjes verwijderen)> schreef in bericht
news:49c0f043$0$28148$5fc...@news.tiscali.nl...

Eddy Landzaat

unread,
Mar 18, 2009, 2:15:20 PM3/18/09
to
BHIC <in...@bhic.nl> beitelde in het scherm news:86bf6ea6-707e-471d-9eeb-
04edbb...@z1g2000yqn.googlegroups.com :

> Deze database bevat indexen op:
> * Doop-, Trouw- en Begraafboeken van veel plaatsen in Noord-Brabant,
> vooral van ons lokale werkgebied, grofweg Noordoost-Brabant.
> * Burgerlijke Stand geboortes van veel plaatsen in ons lokale
> werkgebied, huwelijken en overlijdens van heel de provincie.
> * Memories van Successie van heel de provincie.

sof, nog niets te vinden aan dopen in Grave.

--
Eddy Landzaat
================================================================
Voor vakantietips in county Clare, Ierland:
http://www.holidayinclare.ie
Persoonlijke website: http://www.landzaat.info
================================================================

Frank Bax

unread,
Mar 18, 2009, 2:51:15 PM3/18/09
to gen-b...@rootsweb.com
Eddy Landzaat wrote:
> BHIC <in...@bhic.nl> beitelde in het scherm news:86bf6ea6-707e-471d-9eeb-
> 04edbb...@z1g2000yqn.googlegroups.com :
>
>> Deze database bevat indexen op:
>> * Doop-, Trouw- en Begraafboeken van veel plaatsen in Noord-Brabant,
>> vooral van ons lokale werkgebied, grofweg Noordoost-Brabant.
>> * Burgerlijke Stand geboortes van veel plaatsen in ons lokale
>> werkgebied, huwelijken en overlijdens van heel de provincie.
>> * Memories van Successie van heel de provincie.
>
> sof, nog niets te vinden aan dopen in Grave.
>

Christian schreef "veel plaatsen" niet "heel de province".

There is a page that shows current status ("Wat zit er in?"):

http://www.bhic.nl/index.php?id=11455

Volunteers are indexing other books for online searching.


Hans van Langeveld

unread,
Mar 18, 2009, 6:39:14 PM3/18/09
to
Hallo,

Goed nieuws, deze database. Ongetwijfeld veel werk geweest maar het
resultaat is er naar.
Komen deze gegevens nu ook beschikbaar in Genlias?

Groeten
Hans


"BHIC" <in...@bhic.nl> schreef in bericht
news:86bf6ea6-707e-471d...@z1g2000yqn.googlegroups.com...

Eddy Landzaat

unread,
Mar 18, 2009, 7:01:08 PM3/18/09
to
Frank Bax <fb...@sympatico.ca> beitelde in het scherm
news:mailman.1305.1237402...@rootsweb.com :

Ik wacht met gepast ongeduld. Ik ben al lang blij dat er zo veel op
internet verschijnt en juich deze inspanning dan ook zeker toe.

Dat daarbij soms niet alles (al) beschikbaar is hoort bij het spel.

luus...@gmail.com

unread,
Mar 19, 2009, 1:29:05 AM3/19/09
to
On 19 mrt, 00:01, Eddy Landzaat <tijdel...@landzaat.info> wrote:
> Frank Bax <f...@sympatico.ca> beitelde in het schermnews:mailman.1305.1237402...@rootsweb.com:
>
>
>
>
>
> > Eddy Landzaat wrote:
> >> BHIC <i...@bhic.nl> beitelde in het scherm news:86bf6ea6-707e-471d-9eeb-
> >> 04edbb422...@z1g2000yqn.googlegroups.com :

>
> >>> Deze database bevat indexen op:
> >>> * Doop-, Trouw- en Begraafboeken van veel plaatsen in Noord-Brabant,
> >>> vooral van ons lokale werkgebied, grofweg Noordoost-Brabant.
> >>> * Burgerlijke Stand geboortes van veel plaatsen in ons lokale
> >>> werkgebied, huwelijken en overlijdens van heel de provincie.
> >>> * Memories van Successie van heel de provincie.
>
> >> sof, nog niets te vinden aan dopen in Grave.
>
> > Christian schreef "veel plaatsen" niet "heel de province".
>
> > There is a page that shows current status ("Wat zit er in?"):
>
> >      http://www.bhic.nl/index.php?id=11455
>
> Ik wacht met gepast ongeduld. Ik ben al lang blij dat er zo veel op
> internet verschijnt en juich deze inspanning dan ook zeker toe.
>
> Dat daarbij soms niet alles (al) beschikbaar is hoort bij het spel.
>
> --
> Eddy Landzaat
> ================================================================
> Voor vakantietips in county Clare, Ierland:http://www.holidayinclare.ie
> Persoonlijke website:http://www.landzaat.info
> ================================================================- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Ik snap de teleurstelling van Eddy wel. Ook ik zit al jaren met
spanning te wachten op wat komen gaat.
En hoewel alles er dan prachtig uit ziet, daarover geen woord van
kritiek, is datgene wat ik hoopte niet aanwezig.
Want er is nog steeds geen trouwen Den Bosch en dat had nu juist zo
geweldig geweest.
Dus niet voor iedereen een verbetering en dat mag ook wel gezegd
worden.
Hilly

BHIC

unread,
Mar 19, 2009, 5:58:03 AM3/19/09
to
> Hilly- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Dag Eddy en Hilly,

Bedankt voor jullie reacties. Ook ik snap jullie teleurstelling wel
hoor. Het liefst hadden we vanaf morgen alle gegevens van alle
plaatsen online gehad, dat snap je.

Op dit moment wordt gewerkt aan een exact overzicht van boeken die al
zijn ingevoerd en boeken die binnenkort worden toegevoegd, dus dan
krijgen jullie beter inzicht in wat er nog op korte termijn te
verwachten valt.

En we hopen ook snel in ieder geval de scans van bijvoorbeeld de
doop-, trouw- en begraafboeken van Grave online te zetten, ook al
hebben we er de index nog niet van. Dat even als pleister op de wond.

BHIC

unread,
Mar 19, 2009, 6:00:52 AM3/19/09
to
On 18 mrt, 23:39, "Hans van Langeveld" <h.vanlangev...@chello.nl>
wrote:

> Hallo,
>
> Goed nieuws, deze database. Ongetwijfeld veel werk geweest maar het
> resultaat is er naar.
> Komen deze gegevens nu ook beschikbaar in Genlias?
>
> Groeten
> Hans
>
> "BHIC" <i...@bhic.nl> schreef in berichtnews:86bf6ea6-707e-471d...@z1g2000yqn.googlegroups.com...

> Beste genealogen,
>
> Het heeft even op zich laten wachten, maar vanaf 16 maart kunnen
> jullie kennismaken met de nieuwe genealogische database (http://www.bhic.nl/index.php?id=10004) van het Brabants Historisch Informatie

> Centrum (BHIC).
>
> Deze database bevat indexen op:
> * Doop-, Trouw- en Begraafboeken van veel plaatsen in Noord-Brabant,
> vooral van ons lokale werkgebied, grofweg Noordoost-Brabant.
> * Burgerlijke Stand geboortes van veel plaatsen in ons lokale
> werkgebied, huwelijken en overlijdens van heel de provincie.
> * Memories van Successie van heel de provincie.
>
> Bekijk hier (http://www.bhic.nl/index.php?id=188) een kaart van Noord-
> Brabant. Het lokale werkgebied van het BHIC is daarin blauw gekleurd.
>
> Van de Doop-, Trouw- en Begraafboeken van de plaatsen in ons lokale
> werkgebied zijn vanaf nu ook de gedigitaliseerde aktes als scan gratis
> beschikbaar. Van de aktes van alle andere bronnen/plaatsen zijn scans
> en/of afdrukken te bestellen. In het geval van scans kun je deze zelfs
> al binnen een half uur in huis hebben. In de nabije toekomst zullen we
> ook andere bronnen beschikbaarstellen, zoals bevolkingsregisters.
>
> Er wordt nog volop gesleuteld aan de database, dus het is mogelijk dat
> je op problemen stuit. Voor vragen en opmerkingen kun je ons altijd e-
> mailen via i...@bhic.nl. Zet in de e-mail in ieder geval ook je naam

> en telefoonnummer, zodat we je kunnen terugbellen. Als je fouten in
> onze gegevens ontdekt, kun je de knop “reageer op deze akte”
> gebruiken, te vinden bij de details van iedere akte.
>
> We stellen alle opmerkingen en foutmeldingen bijzonder op prijs, want
> alleen met jullie hulp kunnen we onze database zo goed mogelijk
> aanpassen aan jullie wensen!
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Christian van der Ven
> Coördinator Studiezaal

Hallo Hans,

Dank voor je reactie. Genlias wordt zo snel mogelijk bijgewerkt met de
gegevens van de burgerlijke stand en memories van successie. Maar
helaas hebben we dit niet zelf in de hand.

Gegevens van de doop-, trouw- en begraafboeken en scans zitten van
oudsher niet in Genlias.

Eddy Landzaat

unread,
Mar 19, 2009, 9:06:39 AM3/19/09
to
BHIC <in...@bhic.nl> beitelde in het scherm news:5900e544-3c79-48e2-a0ad-
e5b4eb...@41g2000yqf.googlegroups.com :

> Dag Eddy en Hilly,
>
> Bedankt voor jullie reacties. Ook ik snap jullie teleurstelling wel
> hoor. Het liefst hadden we vanaf morgen alle gegevens van alle
> plaatsen online gehad, dat snap je.
>
> Op dit moment wordt gewerkt aan een exact overzicht van boeken die al
> zijn ingevoerd en boeken die binnenkort worden toegevoegd, dus dan
> krijgen jullie beter inzicht in wat er nog op korte termijn te
> verwachten valt.
>
> En we hopen ook snel in ieder geval de scans van bijvoorbeeld de
> doop-, trouw- en begraafboeken van Grave online te zetten, ook al
> hebben we er de index nog niet van. Dat even als pleister op de wond.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Christian van der Ven
> Coördinator Studiezaal

Een teleurstelling is het niet, het is een sof (wat ik als minder erg
kwalificeer).

Ik heb niet zo heel erg veel familieden in Brabant en de enigen die aan de
privacytermijnen ontsnappen woonden in of bij Grave. Dat gezin is toch al
een tamelijk moeizaam geval omdat Wouter van Veen als een (denk ik althans)
burger-ambtenaar verbonden was aan een regiment. Hij trok dus van hot naar
haar maar staat niet in de militaire registers vermeld...

luus...@gmail.com

unread,
Mar 20, 2009, 3:25:48 PM3/20/09
to
> Coördinator Studiezaal- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Hallo Christian,
Bedankt voor uw reactie. Natuurlijk had ik niet verwacht dat alle
gegevens al online geplaatst zouden zijn.
Maar mijn teleurstelling komt omdat ik door jullie informatie een
beetje op het verkeerde been ben gezet.
Omdat er al zolang op de site stond dat de database niet meer werd
aangevuld en dat nieuwe gegevens pas beschikbaar zouden worden als het
nieuwe systeem er was, waren mijn verwachtingen van de nieuwe database
misschien te hoog. Helaas heb ik de pech dat ik alleen gegevens zoek
uit DTB's van 's-Hertogenbosch en hiervan zijn er geen mooie scans
beschikbaar. Maar zoals u al meld, er wordt gewerkt aan een exact
overzicht en alles wat verder nog te verwachten valt, dus ik zal (nog)
meer geduld moeten hebben.
Verder complimenten voor alle mensen die hebben meegewerkt (en nog
doen) aan dit project.
Met vriendelijke groet,
Hilly

Christian van der Ven

unread,
Mar 20, 2009, 6:25:14 PM3/20/09
to
Hallo Hilly,

Van de stad 's-Hertogenbosch zullen wij geen scans beschikbaar stellen,
aangezien deze stad niet tot ons lokale werkgebied behoort. Echter, het
Bossche stadsarchief (www.stadsarchief) gaat dat wél doen, maar ik weet niet
per wanneer. Ik denk dat de huidige indexen gelijk zijn aan de onze, maar
weet dat niet zeker.

Met vriendelijke groet,

Christian van der Ven
Coördinator Studiezaal BHIC

<luus...@gmail.com> schreef in bericht
news:84bc7776-e329-43b6...@33g2000yqm.googlegroups.com...

l_co...@yahoo.no

unread,
Mar 21, 2009, 6:32:13 PM3/21/09
to
On Mar 16, 8:24 am, BHIC <i...@bhic.nl> wrote:

> Het heeft even op zich laten wachten, maar vanaf 16 maart kunnen
> jullie kennismaken met de nieuwe genealogische database

Christiaan

Het lijkt erop dat het zoeken op "woord in text" (of vermelding in
text oid) verdwenen is (onder "uitgebreid zoeken"), dit is een GROOT
verlies - naar mijn mening dan. SALHA (gebruikt ISIS) heeft dit
gelukkig wel. Waarom is dit weg?

Overigens vraag ik me al langer af wat er in Salha zit dat NIET in de
nieuwe BHIC site zit, voorheen was het verschil wel duidelijk, nu niet
meer zo. Bijv Eethen en Heusden wil in BHIC maar Doeveren weer niet.
Waarom eigenlijk. Kunnen die twee databases niet gewoon aan elkaar
worden gekoppeld - lijkt me wel zo handig (en dan maar met een
combinatie BHIC/ISIS zoekinterface als het aan mij zou liggen).
Overigens, wat mij betreft zouden _alle_ archieven in Brabant wel naar
het BHIC mogen verhuizen, wel zo makkelijk. Maar ja, daar zal wel iets
politieks achter zitten (?)

Richard Keijzer

unread,
Mar 22, 2009, 5:43:16 AM3/22/09
to

Dag,

Ik denk dat elke provincie dit probleem wel heeft. Sommige documenten
liggen in een stads- of streekarchief, andere liggen juist in het
(eventueel voormalige) provinciaal archief. Ook zijn er wel kopieën
gemaakt (van huwelijksakten, om maar wat te noemen) en dan ligt er een
setje centraal en eentje lokaal.
En ja, het is vaak een hele puzzel om uit te vinden wat nou precies
waar ligt en of het misschien al gedigitaliseerd is.

Maar bekijk het eens van de positieve kant: nog maar tien jaar geleden
was er bijna niets op internet te vinden. Vergelijk dat eens met de
bult aan gegevens die je nu zomaar op je scherm kan krijgen. En dat
wordt alleen maar meer!

Groeten van Richard

Jan B

unread,
Mar 22, 2009, 9:15:20 AM3/22/09
to

<l_co...@yahoo.no> schreef in bericht
news:42354a2b-4c71-4f84...@y9g2000yqg.googlegroups.com...

Van alle akten worden 2 exemplaren gemaakt, de ene voor de gemeente, de
andere voor de rechtbank. Die mogen ook nooit in hetzelfde depot worden
opgeborgen. Na catastrofes, zoals het bombardement van het Bezuidenhout in
WWII, de brand van het stadhuis in Leiden rond 1929 en de brand in het
rechtbankarchief in Alkmaar is er tenminste nog 1 exemplaar over. Dus maar
niet alle archieven naar het BHIC.

Jan B.

Christian van der Ven

unread,
Mar 23, 2009, 3:15:57 AM3/23/09
to
De zoekfunctie "woord in tekst" is inderdaad verdwenen. Dat is geen bewuste
keuze, maar deze mogelijkheid zit simpelweg niet ingebakken in de nieuwe
software, die we nu gebruiken.

Ik ben het geheel met je eens, dat het enorm fijn zou zijn om gewoon één
database te hebben waarin alle gegevens zitten. Daartoe zijn ook
verschillende pogingen ondernomen in het verleden, maar steeds loopt dat op
weinig uit.

Het voert te ver om hier uit te leggen waar hem dat precies in zit, ondanks
alle goede bedoelingen. Voor een deel zijn de redenen inderdaad politiek van
aard, voor een deel technisch, voor een deel eigenwijsheid, voor een deel
organisatorisch, voor een deel... enzovoort.

Op de site van het BHIC zal binnenkort een exact overzicht verschijnen van
welke boeken precies in het systeem zitten en welke boeken binnenkort te
verwachten zijn. Hopelijk helpt dat jou weer.

Met vriendelijke groet,

Christian van der Ven
Coördinator Studiezaal BHIC

<l_co...@yahoo.no> schreef in bericht
news:42354a2b-4c71-4f84...@y9g2000yqg.googlegroups.com...

Christian van der Ven

unread,
Mar 23, 2009, 3:20:23 AM3/23/09
to
Hallo Jan,

Dat is inderdaad het geval. Een "probleem" is dan weer dat veel
rijksarchieven in de provincies zijn gefuseerd met stads- en/of
streekarchieven. Zo heeft het BHIC niet alleen de rijksexemplaren van de
registers van de burgerlijke stand van alle gemeenten in Noord-Brabant, maar
ook de gemeentelijke exemplaren van deze registers van de gemeenten in het
noordoosten van Noord-Brabant. (Het Rijksarchief in Noord-Brabant is in 2005
gefuseerd met het Streekarchief Brabant-Noordoost en het Streekarchief Langs
Aa en Dommel.)

Gelukkig ligt een deel van die gemeente-examplaren in ons depot in Grave,
dus in die zin liggen beide exemplaren nog steeds op verschillende plekken.
Maar da's meer toevallig dan een bewuste keuze.

Met vriendelijke groet,

Christian van der Ven
Coördinator Studiezaal BHIC

"Jan B" <sjo...@yahoo.com> schreef in bericht
news:49c639e7$0$192$e4fe...@news.xs4all.nl...

Eddy Landzaat

unread,
Mar 23, 2009, 5:06:21 AM3/23/09
to
"Jan B" <sjo...@yahoo.com> beitelde in het scherm
news:49c639e7$0$192$e4fe...@news.xs4all.nl :

> Van alle akten worden 2 exemplaren gemaakt, de ene voor de gemeente,
> de andere voor de rechtbank. Die mogen ook nooit in hetzelfde depot
> worden opgeborgen. Na catastrofes, zoals het bombardement van het
> Bezuidenhout in WWII, de brand van het stadhuis in Leiden rond 1929
> en de brand in het rechtbankarchief in Alkmaar is er tenminste nog 1
> exemplaar over. Dus maar niet alle archieven naar het BHIC.
>
> Jan B.

LOL

In Ierland werkte dat niet.

Tijdens de Bevrijdingsoorlog gingen de kopiëen van de Burgerlijke Stand in
vlammen op. Tijdens de daaropvolgende Burgeroorlog werd het gebouw waar de
originelen lagen bezet door opstandelingen. Uiteindelijk werd het gebouw
aangevallen, met brand als gevolg...

M. Boers

unread,
Mar 23, 2009, 4:28:51 PM3/23/09
to gen-b...@rootsweb.com
Is het misschien mogelijk om samen met Bob Coret een metazoekfunctie te
bouwen, zodat hij de database van het BHIC ook kan doorzoeken, net zoals
Genlias en de Digitale Stamboom? Het zal niet iedereen geven wat ze willen
aan zoekfuncties met het zou een sterke extra functie zijn voor zowel het
BHIC, als voor de Stamboom Monitor.

Michaël Boers

> -----Original Message-----
> From: gen-benel...@rootsweb.com
> [mailto:gen-benel...@rootsweb.com] On Behalf Of
> Christian van der Ven
> Sent: Monday, March 23, 2009 8:16 AM
> To: gen-b...@rootsweb.com
> Subject: Re: [GEN-BENELUX] Nieuwe genealogische database BHIC online
>
> De zoekfunctie "woord in tekst" is inderdaad verdwenen. Dat
> is geen bewuste
> keuze, maar deze mogelijkheid zit simpelweg niet ingebakken
> in de nieuwe
> software, die we nu gebruiken.
>
> Ik ben het geheel met je eens, dat het enorm fijn zou zijn om

> gewoon iin

> database te hebben waarin alle gegevens zitten. Daartoe zijn ook
> verschillende pogingen ondernomen in het verleden, maar
> steeds loopt dat op
> weinig uit.
>
> Het voert te ver om hier uit te leggen waar hem dat precies
> in zit, ondanks
> alle goede bedoelingen. Voor een deel zijn de redenen
> inderdaad politiek van
> aard, voor een deel technisch, voor een deel eigenwijsheid,
> voor een deel
> organisatorisch, voor een deel... enzovoort.
>
> Op de site van het BHIC zal binnenkort een exact overzicht
> verschijnen van
> welke boeken precies in het systeem zitten en welke boeken
> binnenkort te
> verwachten zijn. Hopelijk helpt dat jou weer.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Christian van der Ven

> Covrdinator Studiezaal BHIC

Richard Keijzer

unread,
Mar 23, 2009, 5:04:31 PM3/23/09
to
On 23 mrt, 21:28, "M. Boers" <michael.bo...@hccnet.nl> wrote:
> Is het misschien mogelijk om samen met Bob Coret een metazoekfunctie te
> bouwen, zodat hij de database van het BHIC ook kan doorzoeken, net zoals
> Genlias en de Digitale Stamboom? Het zal niet iedereen geven wat ze willen
> aan zoekfuncties met het zou een sterke extra functie zijn voor zowel het
> BHIC, als voor de Stamboom Monitor.
>
> Michaël Boers
>
>
<<<knip>>>

Dan zou je dus openbare bestanden uitleveren aan een privépersoon?
Lijkt me een zeer slechte ontwikkeling.

Groeten van Richard

Christian van der Ven

unread,
Mar 26, 2009, 3:00:24 AM3/26/09
to
Hallo Michaël,

Dank voor je reactie en je idee!

Wat wij heel graag zouden willen, is dat we onze database in de toekomst als
het ware "open" kunnen stellen voor derden, om er eigen zoekapplicaties voor
te bouwen. Iemand als Bob Coret - die ik daarover al eens sprak - zou dan
inderdaad een nieuwe monitor kunnen bouwen of een zoekwidget of wat dan ook.
Maar niet alleen hij, want iedereen kan dat dan.

Hopelijk kunnen we iets dergelijks met onze nieuwe website realiseren, maar
dan zijn we minimaal een jaar verder, waarschijnlijk nog wel langer. Dit is
op dit moment nog slechts een idee en wens...

Met vriendelijke groet,

Christian van der Ven
Coördinator Studiezaal BHIC

"M. Boers" <michae...@hccnet.nl> schreef in bericht
news:mailman.125.1237840...@rootsweb.com...

M. Boers

unread,
Mar 27, 2009, 3:17:06 PM3/27/09
to gen-b...@rootsweb.com
Ik ben al blij dat het archief het zelf wil en erover nadenkt. Ik sprak Bob
Coret toevallig eergisteren en hij verwachtte niet dat hij een BHIC monitor
zou gaan maken, omdat hij verwacht dat alle Nederlandse online archieven
gaan samenwerken.
Ik zie dat de eerste vijf jaar nog niet van de grond komen, maar misschien
ben ik wat pessimistisch ingesteld.
Ik zie dus wel ruimte voor zijn monitor en ook voldoende tijd om gebruikers
daar gemak van te laten hebben, maar misschien heb ik het mis.

Ikzelf ben een groot voorstander van standarisering en het bundelen van
krachten, dus ik hoop www.mijnvooruders.nl snel van de grond komt, ook al
zou dat serviceverlies betekenen tov huidige databases. Ik zie wel wat de
toekomst zal brengen.

P.s. Ik waardeer het hoe actief je in deze nieuwsgroep bent. Je bent de
eerst archiefvertegenwoordiger die ik zo actief zijn eigen product zie
promoten. Je zou bijna denken dat andere archieven het niks kan schelen dat
ze een online database hebben.

Michaël Boers, Haarlem
E-Mail: michael.boers @ hccnet.nl
Research: Boers/Buhrs/Buers/Buhr, Distelbrink, Keulemans/Ceulemans, Reuvers,
Liesoij/Liesoy/Lisois/Liegois, Franscella/Fransella/Francella

> -----Original Message-----
> From: gen-benel...@rootsweb.com
> [mailto:gen-benel...@rootsweb.com] On Behalf Of
> Christian van der Ven
> Sent: Thursday, March 26, 2009 8:00 AM
> To: gen-b...@rootsweb.com
> Subject: Re: [GEN-BENELUX] Nieuwe genealogische database BHIC online
>

> Hallo Michakl,


>
> Dank voor je reactie en je idee!
>
> Wat wij heel graag zouden willen, is dat we onze database in
> de toekomst als
> het ware "open" kunnen stellen voor derden, om er eigen
> zoekapplicaties voor
> te bouwen. Iemand als Bob Coret - die ik daarover al eens
> sprak - zou dan
> inderdaad een nieuwe monitor kunnen bouwen of een zoekwidget
> of wat dan ook.
> Maar niet alleen hij, want iedereen kan dat dan.
>
> Hopelijk kunnen we iets dergelijks met onze nieuwe website
> realiseren, maar
> dan zijn we minimaal een jaar verder, waarschijnlijk nog wel
> langer. Dit is
> op dit moment nog slechts een idee en wens...
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Christian van der Ven

> Covrdinator Studiezaal BHIC


>
> "M. Boers" <michae...@hccnet.nl> schreef in bericht
> news:mailman.125.1237840...@rootsweb.com...
> > Is het misschien mogelijk om samen met Bob Coret een
> metazoekfunctie te
> > bouwen, zodat hij de database van het BHIC ook kan
> doorzoeken, net zoals
> > Genlias en de Digitale Stamboom? Het zal niet iedereen
> geven wat ze willen
> > aan zoekfuncties met het zou een sterke extra functie zijn
> voor zowel het
> > BHIC, als voor de Stamboom Monitor.
> >

> > Michakl Boers

Christian van der Ven

unread,
Mar 27, 2009, 6:13:14 PM3/27/09
to
Hallo Michaël,

Die online samenwerking tussen Nederlandse archiefdiensten is nog wel wat
stappen ver weg, maar het komt er ooit van - ik houd hoop.

Een nieuwe monitor lijkt me inderdaad ook niet nodig. Archieven kunnen dat
heel simpel zelf oplossen, door bijvoorbeeld "alerts" te sturen naar klanten
als er nieuwe zoekresultaten zijn. Dat kan ook via rss. Het Utrechts Archief
doet dit bijvoorbeeld al. Ik schreef er een maandje geleden over op m'n
blog:

http://digitalearchivaris.blogspot.com/2009/02/rss-bij-het-utrechts-archief.html

Als klant kun je rss feeds van verschillende archiefinstellingen weer
samenvoegen tot een enkele feed, om het jezelf wat gemakkelijker te maken.

Enfin, misschien gaat dit voor de meesten nu nog wat ver, maar de tools zijn
er al. We moeten ze alleen nog 'even' inzetten.

Wat betreft je p.s.: bedankt dat je hierop reageert! Ik ben inderdaad (in
ieder geval in Nederland) de eerste, die zich als archivaris actief
'officieel' met "webcare" bezighoudt. Volgens mij is het voor veel anderen
een kwestie van "onbekend maakt onbemind", maar 'toevallig' dat ik over een
paar maanden tijdens de jaarlijkse studiedagen voor archivarissen een
presentatie over dit onderwerp geef. Dus wie weet barst het hier daarna van
de archivarissen! ;-)

En als ik voor die presentatie jouw p.s. mag lenen, dan heel graag!

Met vriendelijke groet,

Christian van der Ven
Coördinator Studiezaal BHIC

"M. Boers" <michae...@hccnet.nl> schreef in bericht

news:mailman.253.1238181...@rootsweb.com...

Richard van Schaik

unread,
Mar 27, 2009, 6:51:20 PM3/27/09
to
M. Boers wrote:
> Ik ben al blij dat het archief het zelf wil en erover nadenkt. Ik sprak Bob
> Coret toevallig eergisteren en hij verwachtte niet dat hij een BHIC monitor
> zou gaan maken, omdat hij verwacht dat alle Nederlandse online archieven
> gaan samenwerken.
> Ik zie dat de eerste vijf jaar nog niet van de grond komen, maar misschien
> ben ik wat pessimistisch ingesteld.
> Ik zie dus wel ruimte voor zijn monitor en ook voldoende tijd om gebruikers
> daar gemak van te laten hebben, maar misschien heb ik het mis.
>
> Ikzelf ben een groot voorstander van standarisering en het bundelen van
> krachten, dus ik hoop www.mijnvooruders.nl snel van de grond komt, ook al
> zou dat serviceverlies betekenen tov huidige databases. Ik zie wel wat de
> toekomst zal brengen.

Standaardisering en bundeling is inderdaad een groot voordeel. Maar een
steeds weer wijzigend bron-adres is echter ook een groot nadeel. Elke
keer dat zo'n belangrijk adres gewijzigd word mag ik weer al mijn
bronnen daaraan aanpassen (en dat zijn er inmiddels vele 10.duizenden
voor GenLias, BHIC, alle andere ISIS en andere digitale stambomen (of
meer private vormen van sommige archieven)).

> P.s. Ik waardeer het hoe actief je in deze nieuwsgroep bent. Je bent de
> eerst archiefvertegenwoordiger die ik zo actief zijn eigen product zie
> promoten. Je zou bijna denken dat andere archieven het niks kan schelen dat
> ze een online database hebben.

Wat betreft communicatie van verschillende archieven en hun
representatie op internet kunnen ze inderdaad veel leren van Christiaan!
Is zeer gewaardeerd wat Christiaan doet in contact met de gebruikers.

(En voor je het vraagt ......... mag je gebruiken)

Richard van Schaik

unread,
Mar 27, 2009, 7:05:50 PM3/27/09
to
Richard van Schaik wrote:

> Wat betreft communicatie van verschillende archieven en hun
> representatie op internet kunnen ze inderdaad veel leren van Christiaan!
> Is zeer gewaardeerd wat Christiaan doet in contact met de gebruikers.
>
> (En voor je het vraagt ......... mag je gebruiken)

Sorry "a" teveel in de naam. Excuus.

M. Boers

unread,
Mar 27, 2009, 7:35:58 PM3/27/09
to gen-b...@rootsweb.com
Ik ben geen fan van RSS feeds, omdat ik graag al mijn informatie via mijn
e-mail binnenkrijg en geen behoefte heb aan een extra reader voor RSS feeds.
Ik vraag me af of de archieven ook feeds afgeven voor individuele
zoekopdrachten, zoals bij de stamboommonitor, of dat ze alleen maar kunnen
aangeven welke nieuwe acten zijn ingevoerd. Bij voorbeeld BS Utrecht
geboorten 1820-1835. Zoiets zie ik een archief wel doen, maar is veel te
grof voor een individuele gebruiker.
Maar ik heb de feeds van Utrecht niet gezien, dus misschien ben ik te
voorbarig met mijn oordeel.

Wat mij betreft mag je alles wat ik geschreven heb aanhalen, met of zonder
bronvermelding. Ik wens je veel succes met je presentatie en ik vermoed dat
je ondanks wat ik schreef best een aandachtig gehoor zult vinden.

Michaël Boers

> -----Original Message-----
> From: gen-benel...@rootsweb.com
> [mailto:gen-benel...@rootsweb.com] On Behalf Of
> Christian van der Ven
> Sent: Friday, March 27, 2009 11:13 PM
> To: gen-b...@rootsweb.com
> Subject: Re: [GEN-BENELUX] Nieuwe genealogische database BHIC online
>
> Hallo Michakl,
>

> Covrdinator Studiezaal BHIC
>
> "M. Boers" <michae...@hccnet.nl> schreef in bericht

> > Michakl Boers, Haarlem

Christian van der Ven

unread,
Mar 29, 2009, 5:10:58 AM3/29/09
to
Hoi Richard,

Ik zal niet alle quotes gebruiken hoor. Aan collega's wil ik namelijk maar
tonen, dat "webcare" gewaardeerd wordt - het is niet bedoeld om mezelf extra
op de borst te kloppen... haha!

Groetjes,

Christian

"Richard van Schaik" <f.m.a.vans...@THISziggo.nl> schreef in bericht
news:58986$49cd5bd0$5ed119e0$10...@cache5.tilbu1.nb.home.nl...

Christian van der Ven

unread,
Mar 29, 2009, 5:09:32 AM3/29/09
to
Hoi Michaėl,

Inderdaad geeft Utrecht rss feeds voor individuele zoekopdrachten. Je kunt
dus een feed instellen voor iedere nieuwe vermelding van bijvoorbeeld
"boers" in hun database, wat dus hetzelfde werkt als de monitor.

Rss feeds zijn trouwens via aggregators weer door te sluizen naar je e-mail.
Ik gebruik zelf erg veel rss, maar als informatiewerker heb je dat ook wel
nodig - je kunt immers niet iedere dag honderd websites handmatig langsgaan,
nog los van uitgezette zoekopdrachten enzovoort.

Het is eigenlijk te gek wat er inmiddels allemaal mogelijk is!

Groetjes,

Christian

"M. Boers" <michae...@hccnet.nl> schreef in bericht

news:mailman.258.1238196...@rootsweb.com...


> Ik ben geen fan van RSS feeds, omdat ik graag al mijn informatie via mijn
> e-mail binnenkrijg en geen behoefte heb aan een extra reader voor RSS
> feeds.
> Ik vraag me af of de archieven ook feeds afgeven voor individuele
> zoekopdrachten, zoals bij de stamboommonitor, of dat ze alleen maar kunnen
> aangeven welke nieuwe acten zijn ingevoerd. Bij voorbeeld BS Utrecht
> geboorten 1820-1835. Zoiets zie ik een archief wel doen, maar is veel te
> grof voor een individuele gebruiker.
> Maar ik heb de feeds van Utrecht niet gezien, dus misschien ben ik te
> voorbarig met mijn oordeel.
>
> Wat mij betreft mag je alles wat ik geschreven heb aanhalen, met of zonder
> bronvermelding. Ik wens je veel succes met je presentatie en ik vermoed
> dat
> je ondanks wat ik schreef best een aandachtig gehoor zult vinden.
>

> Michaėl Boers

0 new messages