Fuisje

Richard van Schaik

Hi,

Bij de overlijdens Bussum kom ik de voornaam Fuisje tegen. Gezocht op
www.meertens.nl en via Google. Alleen met de laatste krijg ik "hits",
inclusief de Fuisje van Rosmalen waar het hier om gaat. Maar ik zoek waar
deze naam van afgeleid is en dat heb ik niet kunnen vinden. Heeft er
iemand een suggestie? Ik heb natuurlijk een paar van de links die door
Meertens gesuggereerd worden ook vluchtig bekeken maar ook daar helaas nog
niets gevonden.

Zo'n voornaam intrigeert mij gewoon.

Groeten,
Richard

--
f.m.a.vans...@THISwanadoo.nl
http://www.fmavanschaik.nl/

Richard

Hallo Richard,

Zo op het oog lijkt het een meisjesnaam uit het Gooi te zijn. Ik kom de
naam tegen in Laren en Blaricum, onder andere op de site van Maria
Vos-Bleekemolen.
Ik kan echter niet zo snel een voorbeeldnaam uit de Gooise geschiedenis
bedenken. Ook niet direct een link naar een beschermhelige van een van
de Gooise dorpen.

Je hebt gelijkt, zo'n naam vraagt om een nader onderzoek

Groeten van Richard

Richard van Schaik

Even de onderhavige akte in dit speciale geval opgezocht, misschien laat
dit bij iemand een belletje rinkelen. Ofwel binnenkort in GenLias:
Regel: 445
Plaats: Bussum
Soort akte: o
Toegangsnummer: 358
Jaar: 1869
Aktenummer: 6
Datum: 12-03-1869
Naam: Johanna Kippersluis
Geboren: Bussum
Leeftijd: 8 jaren
Geslacht: v
Overleden te: Bussum
Datum: 21-05-1868
Vader: Tijmen Kippersluis
Moeder: Fuisje van Rosmalen
Opmerking: Marge: Inschrijving akte goedgekeurd 09-02-1869
Arrondissementsrechtbank Amsterdam.

Op zich al een zeer frappante akte door bijna 10 maanden verschil tussen
overlijden en aangifte, met ook een leuk aanknopingspunt om dit geheel
aan te kleden in verder onderzoek. Maar dat is voor de ge-interesseerde
in deze familie.

Maar mij gaat het om die voornaam Fuisje van de moeder, Laren en
Blaricum kom ik beide veel tegen in deze overlijdensakten te Bussum. Dus
een link zoals Richard noemt is zeer mogelijk, mede als je kijkt op de
website waar deze moeder genoemd wordt:
http://home.kabelfoon.nl/~henk1944/ .
Blaricum wordt daar toch frequent genoeg genoemd ;-).

Graag een suggestie van iemand die iets kan met het tweede deel van de
opmerking van Richard hierboven. Gelijkende voorbeelden,
beschermheiligen ..... alles wat kan helpen.

Vriendelijke groeten,
(andere) Richard

--
f.m.a.vans...@THISwanadoo.nl
http://www.fmavanschaik.nl

Richard van Schaik

Richard van Schaik wrote:
> ..... alles wat kan helpen.

Het dichtste wat ik bij deze voornaam kan verzinnen is de meer Italiaans
klinkende achternaam (spelling mogelijk zeer incorrect) "Fausto de
Moreiras". Om maar een idee te geven van mogelijke hints!

Groeten,

August de Man

"Richard van Schaik"
> [...]
> inclusief de Fuisje van Rosmalen waar het hier om gaat.
> Maar ik zoek waar deze naam van afgeleid is en dat heb ik niet kunnen

Een aantal links voor Fuijsje, Fuysje, Fuisgen etc. wijzen inderdaad naar
het gebied van de Hollandse venen totaan Gooi en Eemland.
Een interessante mededeling vinden we op
http://members.home.nl/herweijer/klashorst/klash.htm:
FUIJSJE (FEUIJSJE) (ZOPHIA) Beekman, ged. 1692 te Amersfoort
Dat suggereert, dat men "Fuisje" beschouwde als een roepnaam van
"Sophia" - "Fuisje" in plaats van "Suifje" dus!
Dat wordt bevestigd door een Sophia/Feusje Timotheize (Raven), ged 1711
te Blaricum.
Maar in de diverse kwartierstaten heb ik geen grootmoeder Sophia van
een Fuisje kunnen vinden. Ik denk dat het andersom is gegaan, "Fuisje"
bestond al, men zocht naar een Latijnse pendant en heeft voor "Sophia"
gekozen.
Een goede mogelijkheid is dat het om de van oorsprong Friese
naam Fuskje (Foske) gaat, vrouwelijke vorm van Fos(se).
In Zoetermeer wordt in 1639 een Feusje gedoopt met als getuige een
Pieter Feuszoon. Hier zien we dus de mannelijke vorm Feus, die we
bijv. ook vinden in Nootdorp 1664 (doop dochter van Feus Arijense).

AugdM

Richard van Schaik

August de Man wrote:
> [...]
> Pieter Feuszoon. Hier zien we dus de mannelijke vorm Feus, die we
> bijv. ook vinden in Nootdorp 1664 (doop dochter van Feus Arijense).

Prachtig, veel dank August.

En die suggestie dat het misschien om een afgeleidde van Foske zou gaan
is wel heel erg aantrekkelijk.