welk statief

Miriam Klaassen

Net als vele anderen gebruik ik mijn digitale camera om foto's van
stukken te maken in het archief. Ideaal, want na een paar uurtjes
fotograferen kan ik weer een hele tijd thuis vooruit met uitwerken.
Maar het kan natuurlijk altijd beter, vandaar dat ik van plan om een
statief aan te schaffen. Heeft er iemand concrete tips (merk, winkel,
prijs)??

Alvast hartelijk bedankt, Miriam Klaassen

Richard van Schaik

Miriam Klaassen wrote:
> [...]
> Maar het kan natuurlijk altijd beter, vandaar dat ik van plan om een
> statief aan te schaffen. Heeft er iemand concrete tips (merk, winkel,

Er zijn hele mooie driepoten in de handel, maar mijn eerste vraag zou
zijn of het gebruik van een statief in de archieven die je bezoekt wel
is toegestaan. De laatste keer dat ik de regels las voor Utrecht was
b.v. geen statief toegestaan buiten het statief dat je bij hen kon
aanvragen voor een beperkte periode.

Groeten,
Richard

--
Richard van Schaik
f.m.a.vans...@THISwanadoo.nl

Keren

Richard heeft helemaal gelijk, dat het niet overal zomaar kan, met statief
fotograferen.
Er zijn voldoende kleine[re] statieven in de handel.
Belangrijkste is de kop, die moet voldoende kunnen draaien om ook liggende
bronnen aan te kunnen.
Kijk eens bij Kamera Express, zij hebben heel wat aan statieven op hun site.
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=subtypes&type=84

Groeten, Keren

Joke

"Miriam Klaassen" <te...@hccnet.nl> schreef in bericht

Dag Miriam,

Ik gebruik in het archief een relatief goedkoop statief (Vanguard - ca 40
euro) omdat het licht in gewicht is. Je moet wel rekening houden met het
gewicht van je camera bij het kiezen van een statief! En ook met de hoogte,
want sommige statieven blijken net iets te laag om met normale tafelhoogte
te kunnen werken, tenzij je de middenstang helemaal omhoog doet. Daardoor
wordt het statief (veel) onstabieler (afhankelijk van het gewicht van de
camera en/of de stabiliteit van het statief).

Thuis maak ik ook veel foto's voor een archief (ca 1500 per week). Daarvoor
gebruik ik een heel oud, zwaar, maar veel stabieler statief.
Omdat ik ook enkele honderden (eigen) documenten wil fotograferen, ben ik op
zoek geweest naar een statief waarmee je je fototoestel recht boven het
document kunt positioneren, zodat je geen vertekening krijgt. Zo'n statief
kost een slordige 180 euro. Dat vond ik wat prijzig voor iets dat ik maar
tijdelijk nodig heb.
In een fotozaak raadde men mij aan om dan te kiezen voor een statief waarvan
de middenstang (ik weet niet hoe die precies heet) niet met een slingertje
wordt bediend. Er bestaan ook statieven waar je die stang uit kunt halen en
hem er omgekeerd weer in kan zetten. Dat betekent dat je camera dan tussen
de driepoot zit en dat je lens recht boven het document zit. Mijn oude
statief is van dat type, dus dat heb ik uitgeprobeerd. En het werkt, al moet
je hier en daar wel wat improviseren met je werkhoogte omdat je het statief
op tafel moet zetten als je niet steeds over de vloer wilt kruipen.

Joke

Cor

> [...]
> omdat je het statief op tafel moet zetten als je niet steeds over de vloer

Joke en anderen,

Op mijn statief (toendertijd ca. 80 gulden) heb ik een snelkoppeling
aangebracht.
Het andere deel onder de camera geschroefd.
Hiermee zet je de camera zeer snel op het statief.
Omdat de camera enkele centimeters boven het statief plateau zit,
kan ik hem voorover kantelen zodat hij tussen 2 poten foto's,
dokumenten e.d. kan fotograferen die op of vlak boven de grond liggen.
De middenstang heet vlgs. mij middenpoot.
Deze middenpoot hoeft bij mij niet uitgedraaid te worden.
Wat deze snelkoppeling kost, en of deze nog te koop zijn moet
Miriam maar uitzoeken.
Een speciaalzaak is dan het beste adres.

Succes, Cor.

Miriam Klaassen

Dag Richard,

Laat ik nou bijna nooit in het Utrechts Archief komen...... Echt waar!
In het NHA te Haarlem kom ik wel af en toe, en daar is het gebruik van
een statief toegestaan, tenminste ik zie het regelmatig. Verder
fotografeer ik wel eens in het Texelse gemeentearchief, ook geen enkel
probleem.

Groeten, Miriam

Miriam Klaassen

Joke,

Bedankt voor je uitgebreide reactie, waar ik ook zeker wat aan heb.

Toch heb ik nog een vraag: Weet je misschien welk type Vanguard-
statief je precies hebt? Er zijn er heel erg veel namelijk.

Overigens heb ik een zeer lichtgewicht camera, dus dat zal het
probleem niet zijn.

Groeten, Miriam

Richard van Schaik

Miriam Klaassen wrote:

OK, het kleine statief wat ik gebruik is een Kenlock 2000, maar ik kon
geen goede referentie daarnaar vinden (is binnen het klein zijn al best
een zwaar statief, maar heel goed mee te nemen naar elke plek). De
middenpoot daarvan is inderdaad omkeerbaar, maar het is ook al een ruim
20 jaar oud beestje ;-). Mijn grote statief wil je denk ik echt geen
referentie naar, ongeveer even oud en wel met zwengel. Maar evengoed is
ook de middenpoot daarvan omkeerbaar. Een goed en stabiel statief om ook
echt grote en daardoor zware lenzen op te gebruiken (maar compleet
ongeschikt een archief binnen te zeulen).

Pas op met hele lichte statieven indien je geen draadontspanner kunt
gebruiken met je camera (hoe licht die ook is). De trilling van je
handen komt dan mogelijk toch door in de opname. Die trilling hebben we
allemaal, is door de hopelijk niet uit te schakelen hartslag ;-)

Richard Keijzer

Dag,

Ik val even midden in de discussie (vakantie heeft zo zijn voordelen)
en wil wijzen op de mogelijkheid om GEEN statief te gebruiken. Als je
de camera namelijk fixeert, kun je last krijgen van bijvoorbeeld de
zon.
Die laat zijn licht (door de draaiing van de aarde) steeds onder een
andere hoek in het archief stralen. Je loopt dus de kans dat het boek
dat je fotografeert half in de zon komt te liggen. Je moet dan ofwel
een gordijn dichtdoen (kan niet altijd) of op een andere plaats gaan
staan. Doe je dat laatste met statief dan is dan een heel gedoe.
Ander punt: je maakt fo'to's uit een oude foliant, die niet geheel
opengeklapt kan worden. Je moet dan met de camera steeds een
kantelende beweging maken, om zowel de linker als de rechterbladzijden
recht in beeld te krijgen. Met statief is dat ondoenlijk.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik zelf een vaste hand heb en een
geavanceerde spiegelreflexcamera met beeldstabilisatie in het
objectief gebruik. Ik kan dus werken met hoge ISO waarde en een korte
sluitertijd.

Groeten van Richard

Arie Bos

"Richard van Schaik" <f.m.a.vans...@THISwanadoo.nl> schreef in
bericht news:5617a$48d5514c$5ed11c7c$15...@cache6.tilbu1.nb.home.nl...

> [...]
> komt dan mogelijk toch door in de opname. Die trilling hebben we allemaal,
> is door de hopelijk niet uit te schakelen hartslag ;-)

Wat dacht je van een automatische zelfontspanner ;-)

Arie

Joke

"Miriam Klaassen" <te...@hccnet.nl> schreef in bericht

Dat is de Vanguard MK2

Joke

Miriam Klaassen

Iedereen hartelijk bedankt! Ik kan zeker wat met de reacties, en hoop
nog betere foto's met statief te maken.

Miriam