The Ten Greatest Poles of the XXth Century

Leszek Andrzej Kleczkowski

Cela (ce...@supermedia.pl) wrote:
: Leszek Andrzej Kleczkowski wrote:
: > Bardzo sluszna uwaga. Naganiaczom z SdRP i ich slugom nie bylo wstyd
: > szargac reputacje urzedujacego prezydenta, laureata Nagrody Nobla,
: > arguably najwiekszego Polaka w tym wieku...
: To Papiez juz za L.W. ?

Widze, ze czas najwyzszy sformulowac liste najwiekszych Polakow XX wieku,
bo wielu rodakow w pietke goni i nie wie, co myslec o autorytetach w tych
ciezkich czasach: co gazeta, co ksiazka to inne opinie... Poza tym, nowy
wiek nadchodzi, czas na podsumowanie starego! Zdaje sobie sprawe, ze ta
lista moze sie wydac niektorym kontrowersyjna, tak wiec "wszelkie
disclaimers do apply", mimo ze ranking to obiektywny (IMHO):-).
Here it goes:

1. Lech Walesa
2-3. Jozef Pilsudski
Karol Wojtylla (Jan Pawel II)
4. Henryk Sienkiewicz
5. Adam Michnik
6. Stanislaw Lem
7. Czeslaw Milosz
8. Wladyslaw "Wieslaw" Gomulka
9. Maria Sklodowska-Curie
10. Wladyslaw Reymont

Leszek

---
Leszek A. Kleczkowski, les...@sun.fysbot.umu.se
http://www.plantphys.umu.se/~leszek/

Jacek Piskozub

Leszek Andrzej Kleczkowski wrote:

[ranking najwiekszych polakow XX bwieku]

> Here it goes:
>
> 1. Lech Walesa
> 2-3. Jozef Pilsudski
> Karol Wojtylla (Jan Pawel II)
> 4. Henryk Sienkiewicz
> 5. Adam Michnik
> 6. Stanislaw Lem
> 7. Czeslaw Milosz
> 8. Wladyslaw "Wieslaw" Gomulka
> 9. Maria Sklodowska-Curie
> 10. Wladyslaw Reymont

O malo z krzesla nie spadlem. Co tu robi Gomulka? Bo byl lepszy od
Bieruta? Powinienes zatem wstawic Gierka jeszcze wyzej, w koncu nie
zakonczyl kariery strzelajac do ludzi.

--
Jacek Piskozub
Institute of Oceanology PAS, Sopot, Poland

Pawel Hachaj

1 Karol Wojtyla (J.P. II)
2 Jozef Pilsudski
3 Maria Sklodowska-Curie
4 Lech Walesa
5 Joze Bochenski
6 Henryk Sienkiewicz
7 Stanislaw Ulam
8 Stefan Banach
9 Wladyslaw Reymont
10 Stefan Wyszynski

--
_ _ _ _ ______ *=================**========================= _ _ _ _ ______
|Q|A|A|A|A |*- Four aces! Pay!/ PAWEL STANISLAW HACHAJ |9|1|J|Q|K(oo) |

Io

On 13 Jun 1997 10:18:08 GMT, lakl...@bioslave.uio.no (Leszek Andrzej Kleczkowski) wrote:

> [...]
>lista moze sie wydac niektorym kontrowersyjna, tak wiec "wszelkie
>disclaimers do apply", mimo ze ranking to obiektywny (IMHO):-).

70 % jest wlasciwie do przyjecia...

Io

Io (jup...@direct.ca) wrote:
: 70 % jest wlasciwie do przyjecia...

Dzieki! Nie spodziewalem sie, ze sie zgodzimy w 70%...

Leszek

Piotr W. Cholewa

On Fri, 13 Jun 1997 13:07:51 +0200, Jacek Piskozub
<pisk...@iopan.gda.pl> wrote:

> [...]

>O malo z krzesla nie spadlem. Co tu robi Gomulka? Bo byl lepszy od
>Bieruta? Powinienes zatem wstawic Gierka jeszcze wyzej, w koncu nie

Zapewne autor tego rankingu mial swoje powody. I poki ich nie poznamy,
trudno oceniac.

PWC

****************************************pcho...@usctoux1.cto.us.edu.pl
If men were meant to fly pcho...@gate.math.us.edu.pl
God would have created them with air-tickets FidoNet 2:484/10.6

Piotr W. Cholewa (pcho...@usctoux1.cto.us.edu.pl) wrote:
[...]

: >
: Zapewne autor tego rankingu mial swoje powody. I poki ich nie poznamy,
: trudno oceniac.

No tak, wiedzialem ze z Gomulka na pozycji 8-ej beda klopoty... Gbur,
komunista wierzacy, ale swoj komunista, nie internacjonalny. Zostawil
chlopstwo w spokoju (relatywnie) - to jego najwieksza zasluga. On jedyny
z wladcow Polskiej komunistycznej stawial sie Wielkiemu Bratu, nie lizal
dupy Sowietom. Taki niby Ceausescu, ale w siermieznej szacie, nie
lasy na splendory. Mysle, ze historia go doceni, bardziej niz mafijnosc
Gierka, nie mowiac juz o rezimie Jaruzelskiego. Gomulka ma oczywiscie
swoje czarne strony, masakre w Gdansku w grudniu 1970 r., biernosc
wobec moczarowcow w 1968 r...

Gomulka rzadzil najdluzej z wladcow PRL. Jesli mam wsrod nich wybierac,
to Gomulka wyprzedza innych o trzy dlugosci. A czasy jego rzadow byly
niespokojne, trudne. Trudno powiedziec, co by bylo, jak by kto inny
dorwal sie do zloba w Polsce w latach 1956-70, ale historia innych krajow
w niewoli sowieckiej w owym czasie nie dostarcza pozytywnych przykladow.
Dubczek poluzowal w 1967-8, bylo swietnie w Czechoslowacji przez rok, ale
sie skonczylo Husakiem, Swoboda i chyba najbardziej zamordystycznym
rezimem w Europie przez nastepne dwie dekady.

Pozdrowienia
Leszek

---

Ewa Pawelec

Leszek Andrzej Kleczkowski <lakl...@bioslave.uio.no> napisał(a) w artykule
<5ns7bm$6p$1...@ratatosk.uio.no>...
[ciach]

OK, ale w koncu czy juz nie za duzo tutaj polityki na liscie? I to zupelnie
nie zwiazanej (nawet poczatkawo AFAIK) z fantastyka..

EWAP

Ewa Pawelec, Zakład Optyki Atomowej IF UJ
mailto:ew...@castor.if.uj.edu.pl

Tylko w ciemnosci swiatlo, tylko w umieraniu zycie
Na pustym niebie jasny jest lot sokola

Krzysztof Wroblewski

In article <33a194ea...@news.nask.org.pl> pcho...@usctoux1.cto.us.edu.pl (Piotr W. Cholewa) writes:

> [...]
>>> 8. Wladyslaw "Wieslaw" Gomulka
>>> 9. Maria Sklodowska-Curie

>Zapewne autor tego rankingu mial swoje powody. I poki ich nie poznamy,

Moim zdaniem nie powinno tu byc ani Gomulki ani Michnika. Natomiast
na ich miejsca proponowalbym Felikasa Dzierzynskiego - bo w koncu nikt inny
nie zniszczyl tylu wrogow Polski co on, i Eugeniusza Kwiatkowskiego bo tak
naprawde to dzieki jego reformie gospodarczej, a nie przepychankom
politycznym, II Rzeczpospolita stanela naprawde na nogi.

Krzysztof Wroblewski

January Weiner

In pl.listserv.sf-f Leszek Andrzej Kleczkowski <lakl...@bioslave.uio.no> wrote:
[o liście największych Polaków XX wieku]

0. January Weiner 3 (186 cm, może więcej *)

> 1. Lech Walesa
> 2-3. Jozef Pilsudski
> Karol Wojtylla (Jan Pawel II)
> 4. Henryk Sienkiewicz
> 5. Adam Michnik
> 6. Stanislaw Lem
> 7. Czeslaw Milosz
> 8. Wladyslaw "Wieslaw" Gomulka
> 9. Maria Sklodowska-Curie
> 10. Wladyslaw Reymont

> Leszek
j. (nie stroniący od wielkości)

* - jak włożę szczudła, to nawet o 60 cm więcej.

----)-\//-///-----------------------------------January-Weiner-3-------
A curious aspect of the theory of evolution is that everybody thinks he
understands it [Jacques Monod]

Io

On 13 Jun 1997 16:06:22 GMT, lakl...@bioslave.uio.no (Leszek Andrzej Kleczkowski) wrote:

>Io (jup...@direct.ca) wrote:
>: 70 % jest wlasciwie do przyjecia...
>
>Dzieki! Nie spodziewalem sie, ze sie zgodzimy w 70%...
>
>Leszek
>

>--

Dlaczego nie? Czyzbym byl malo obiektywny (w ogole)? :)

Ave Caesar

Io

Przem Kowalczyk

Jacek Piskozub <pisk...@iopan.gda.pl> napisał(a) w artykule
<33A12A06...@iopan.gda.pl>...

: Leszek Andrzej Kleczkowski wrote:
:
[...]

Ja prosze, panowie. Nie tutaj. Czy nie moglibyscie tego robic
prywatnie?

pozdrowka

Przem

--
Przemyslaw Kowalczyk !! Technical University of Gdansk !!
prze...@polbox.com E T I

Publius

: Cela (ce...@supermedia.pl) wrote:
[...]

: Of this list, Jozef Pilsudski is number One and Adam Michnik does not
belong since he is not Polish.
Pilsudski stopped Trotsky' Red Army on the Wisla and prevented their
union with the Red Terror in Berlin. If that had been successful,
all of Europe would have been Communist. The victory of Pilsudski
gave the Germans a chance to organize a defense. That is why the Trotsky
Jews today hate the Polish people more than the Germans. Because
the Polish victory, they say, gave birth to the Nazi movement.
Anything else you'd like to know?
"What's wrong with the world is not what people don't know. It is
what they know for a fact that just isn't so." Mark Twain
PUBLIUS (pub...@gate.net)

:
:
: ---
: Leszek A. Kleczkowski, les...@sun.fysbot.umu.se
: http://www.plantphys.umu.se/~leszek/

Victor A. Holen

Leszek Andrzej Kleczkowski <lakl...@bioslave.uio.no> wrote:
[...]

>No tak, wiedzialem ze z Gomulka na pozycji 8-ej beda klopoty...

Nawet na pozycji 1008-ej bylyby klopoty.

Bo wyliczone "zalety" Gomulki nie kwalifikuja na "wielkosc".
Zalety te obracaja sie przeciez wokol czegos w rodzaju:
1. Z kim innym mogloby byc gorzej.
2. Nie byl taki zly jak moglby byc.
3. Byli gorsi "wladcy" (Bierut, Gierek)

Ten 3ci argument kwalifikuje Gomulke do pierwszej dziesiatki
najwiekszych wladcow Polski 20go wieku. Ale do bycia "wielkim
czlowiekiem" to sie ma nijak.

> Zostawil chlopstwo w spokoju (relatywnie) - to jego najwieksza zasluga.

[...]

>Gierka, nie mowiac juz o rezimie Jaruzelskiego.

No to Jaruzelskiego tez trzeba by zaproponowac. Przeciez wielu uwaza,
ze gdyby nie on to moglby byc ktos gorszy (i to prawdopodobne zreszta).

No ale to wstawienie Gomulki to byl chyba troll?
I dlatego SF w liscie Newsgroups?

--
Regards,
Victor Holen mailto:ho...@netcom.com

Zalek Bloom

Kleczkowski) wrote:

> [...]
>lista moze sie wydac niektorym kontrowersyjna, tak wiec "wszelkie
>disclaimers do apply", mimo ze ranking to obiektywny (IMHO):-).

Dla mnie osobiscie najwiekszym Polakiem 20 wieku jest oczywiscie
towarzysz Wieslaw - dla byl jest on Mojzeszem ktory z kraju blondynek
i czeresni przeprowadzil mnie do kraju smaglych brunetek, pomaranczy i
plazy otwartej 9 miesiecy w roku. Pamietam ze zaraz po przyjezdzie do
Izraela wysylalem koledze w Polsce "Fanny Hills" po polsku po kilka
stron w liscie (bylismy za mlodzi aby zrozumiec ze narazamy przede
wszystkim jego i jego rodzicow) i kolega (Polak ze swiadectwami chrztu
od XIV wieku) napisal mi ze powiniem nosic medalik z obrazkiem
towarzysza Wieslawa i placic skladki w PZPR za przysluge jaka mi
wyswiadczno.
Podkreslam ze towarzysz Wieslaw to moj osobisty wybor, gdyz poznalem
rowniez Zydow dla ktorych byl on Nebukadnezarem - ktory wyrzucil ich z
kraju mlekiem i miodem plynacym.

Zalek

spea...@netcom.ca

Publius wrote:

(quoted text deleted)

> [...]
> Jews today hate the Polish people more than the Germans. Because
> the Polish victory, they say, gave birth to the Nazi movement.

If you are referring to the Miracle on the Vistula,
maybe you should acknowledge the critical contribution
of the 35,000 strong Ukrainian Army, under Symon Petliura,
Pilsudski's ally, who helped the Poles in repulsing the
Red Army thereby saving Warsaw from the Bolshevik invasion.

GHC

Peter Wypich

In article <5nu1gm$bfk$1...@ratatosk.uio.no>, lakl...@bioslave.uio.no (Leszek
Andrzej Kleczkowski) wrote:

> Kto to byl Nebukadnezar? Czy lapal sie w pierwszej dziesiatce
> najwiekszych ludzi danego kraju w danym stuleciu?

...znany takze jako Nabucco (por. opera Verdiego)

--
Gruesse, Peter

Peter Wypich

osobiscie glosuje na Lema :-)

--
Gruesse, Peter

Piotr W. Cholewa

On 14 Jun 1997 00:38:07 GMT, pub...@gate.net (Publius) wrote:
>:
>:
>: 1. Lech Walesa

>: 2-3. Jozef Pilsudski
>: Karol Wojtylla (Jan Pawel II)
>: 4. Henryk Sienkiewicz
>: 5. Adam Michnik
>: 6. Stanislaw Lem
>: 7. Czeslaw Milosz
>: 8. Wladyslaw "Wieslaw" Gomulka
>: 9. Maria Sklodowska-Curie
>: 10. Wladyslaw Reymont
>:
>: Of this list, Jozef Pilsudski is number One and Adam Michnik does not
> belong since he is not Polish.

How is it that Michnik is not Polish?

Slawomir Szczyrba

Eeeee.... To ja jestem lepszy !

January Weiner <uxjw...@usk.pk.edu.pl> napisał(a) w artykule
: [o liście największych Polaków XX wieku]
:
-1. Slawomir Szczyrba (189 cm, 190 jak sie naciagne :)
[...]

Co nie zmienia faktu, ze nie wiem co to robi na SF-F...

Slawek
--
-Slawomir Szczyrba < szcz...@zeus.polsl.gliwice.pl >
-

DonJose

Moja lista:

1. Karol Wojtyla
2. Jozef Pilsudski
3. Jerzy Giedroyc
4. Maria Sklodowska-Curie
5. Stefan Wyszynski
6. Janusz Korczak
7. Czeslaw Milosz
8. Witold Gombrowicz
9. Witold Lutoslawski
10. Jerzy Turowicz

Inni kandydaci to Kwiatkowski, Grabski, Deyna, Szymborska. Matka Roza
Czacka, Slonimski, Szymanowski, Kuron, Mazowiecki, ks. Kornilowicz i
Walesa

Jozef Figa

Zalek Bloom

On 14 Jun 1997 12:06:46 GMT, lakl...@bioslave.uio.no (Leszek Andrzej
Kleczkowski) wrote:

> [...]
>
>Kto to byl Nebukadnezar? Czy lapal sie w pierwszej dziesiatce
>najwiekszych ludzi danego kraju w danym stuleciu?

To obywatel poprzedniego tysiaclecia ktory odzydzil Jerozolime a
zazydzil Babilon (586 BC). Na pewno byl w pierwszej dziesiatce
slawnych ludzi Babilonu, choc na pewno nie wszyscy slawili go za
zazydzenie Babilonu.
U Zydow gosc ma oczywicie gruba kreche.

Zalek

Przemysław Kowalczyk

Peter Wypich wrote:

> Andrzej

> wieku,
> w tych
> tym, nowy
> ze ta

> osobiscie glosuje na Lema :-)

No dobra, jak mamy glosowac to ja na Marie.

pozdrowka

Przem

Agnieszka Fulinska

Piotr W. Cholewa wrote:

> Zapewne autor tego rankingu mial swoje powody. I poki ich nie poznamy,
> trudno oceniac.
>

> PWC

No wlasnie, zapomnialam dodac: Gomulke chcialabym uznac za zart, choc
nienajlepszy, ale zdaje sie zart to to nie byl... No coz.
A tak poza tym, Wojtyla pisze sie przez jedno l.

A.

> [...]
> If men were meant to fly pcho...@gate.math.us.edu.pl
> God would have created them with air-tickets FidoNet 2:484/10.6

Jagiellonian University, Institute of Polish Philology
ul. Golebia 16, Pl-31-007; tel. 22.10.33, ext. 1344
http://www.filg.uj.edu.pl/~afulin/

Agnieszka Fulinska

Victor A. Holen wrote:

> [...]
>
> Bo wyliczone "zalety" Gomulki nie kwalifikuja na "wielkosc".
> Zalety te obracaja sie przeciez wokol czegos w rodzaju:

Tiaaa, w 1982 roku, po wprowadzeniu stanu wojennego Leszek Kolakowski
(tez wielki Polak) napisal esej "Ja bede lagodniejszym katem" - wlasnie
o takim sposobie myslenia "z innym bedzie wam gorzej, wiec ja bede was
gnebil"...

Zgadzam sie co do Kwiatkowskiego (ktos go wspomnial), a dorzucilabym w
zwiazku z tym Balcerowicza.

Agnieszka

Agnieszka Fulinska

Piotr W. Cholewa wrote:

> [...]

If he's not Polish, I'm not Polish either, so stop that stupidity.

Agnieszka

Agnieszka Fulinska

Peter Wypich wrote:

> ...znany takze jako Nabucco (por. opera Verdiego)

A tak naprawde to po polsku mowi sie o nim: Nabuchodonozor. Poczytajcie
Biblie, drogie robaczki ;->

Agnieszka

> --
> Gruesse, Peter

Publius

Agnieszka Fulinska (paf...@filon.filg.uj.edu.pl) wrote:

: Piotr W. Cholewa wrote:
: >
[...]
Just because someone is born in Poland - that does not make him
Polish. I am more 'Polish' than Michnik or Litunsky and I was
born in the USA. PUBLIUS (pub...@gate.net)

[...]

: --

Krzys

On 13 Jun 1997 20:22:24 GMT, in pl.listserv.sf-f January Weiner
<uxjw...@usk.pk.edu.pl> wrote:

>In pl.listserv.sf-f Leszek Andrzej Kleczkowski <lakl...@bioslave.uio.no> wrote:
>[o liście największych Polaków XX wieku]
>

> 0. January Weiner 3 (186 cm, może więcej *)

^^^
Olechowski ma podobno 198 wiec jest wiekszy :-)

> [...]

>----)-\//-///-----------------------------------January-Weiner-3-------

>A curious aspect of the theory of evolution is that everybody thinks he

Hobbie

Pawel Miskiewicz

Hm, nikt sie nawet nie zajaknal o Ignacym Paderewskim...

Szkoda,

pawel

jacob bekker

No i narazil sie Pan tak, jak i Leszek. Przeciez Janusz Korczak nie jest
Polakiem wg klasyfikacji Miecza.

Jakub

Michal M. Rokita

January Weiner <uxjw...@usk.pk.edu.pl> napisał(a) w artykule
<5nsa60$iq7$5...@info.cyf-kr.edu.pl>...

> In pl.listserv.sf-f Leszek Andrzej Kleczkowski <lakl...@bioslave.uio.no>
wrote:
> [o liście największych Polaków XX wieku]
>
> 0. January Weiner 3 (186 cm, może więcej *)

Drogi January, czemu uwazasz, ze jestes zerem? :)))

--
Michal M. Rokita
m...@site.com.pl

Zalek Bloom

Zalek Bloom

Victor A. Holen

Agnieszka Fulinska <paf...@filon.filg.uj.edu.pl> wrote:
[...]

>A tak poza tym, Wojtyla pisze sie przez jedno l.

Jak to, jest przeciez ll-gi
:-)

Piotr

> 1. Lech Walesa
> 2-3. Jozef Pilsudski
> Karol Wojtylla (Jan Pawel II)
> 4. Henryk Sienkiewicz
> 5. Adam Michnik
> 6. Stanislaw Lem
> 7. Czeslaw Milosz
> 8. Wladyslaw "Wieslaw" Gomulka
> 9. Maria Sklodowska-Curie
> 10. Wladyslaw Reymont

Inna lista (0% zgodnosci):

1. Jadwiga Powislak
2. Bartlomiej Szczesniak
3. Anna Kruca
4. Dariusz Kowalski
5. Jozef Rabski
6. Hermenegilda Broomstein
7. Karol Adamiak
8. Ignacy Pifko
9. Mateusz Klepacki
10. Roman Piechurski

... i miliony innych Polakow ( w dowolnej kolejnosci), ktorzy musieli
cierpiec
i przezyli zarowno Gomulke, jak i Walese, Wojtyle i wszystkich pozostalych
'slawnych'.

Czesc ich pamieci!

Piotr

Wieslaw Kochanski

"Piotr" <pi...@FreeFall.com.au> wrote:
[...]

>Inna lista (0% zgodnosci):
>
> 1. Jadwiga Powislak
> 2. Bartlomiej Szczesniak
> 3. Anna Kruca
> 4. Dariusz Kowalski
> 5. Jozef Rabski
> 6. Hermenegilda Broomstein
> 7. Karol Adamiak
> 8. Ignacy Pifko
> 9. Mateusz Klepacki
> 10. Roman Piechurski
>
>... i miliony innych Polakow ( w dowolnej kolejnosci), ktorzy musieli
>cierpiec
>i przezyli zarowno Gomulke, jak i Walese, Wojtyle i wszystkich pozostalych
> [...]

Podpisuje sie pod ta lista mimo odleglosci...
Wieslaw

http://www.algonet.se/~wieslaw

©Maciek

Piotr wrote:

> Inna lista (0% zgodnosci):
>
> 1. Jadwiga Powislak
> 2. Bartlomiej Szczesniak
> 3. Anna Kruca
> 4. Dariusz Kowalski
> 5. Jozef Rabski
> 6. Hermenegilda Broomstein
> 7. Karol Adamiak
> 8. Ignacy Pifko
> 9. Mateusz Klepacki
> 10. Roman Piechurski
>
> ... i miliony innych Polakow ( w dowolnej kolejnosci), ktorzy musieli
> cierpiec
> i przezyli zarowno Gomulke, jak i Walese, Wojtyle i wszystkich pozostalych
> [...]

Zgadzam sie jak najbardziej.

Maciek

=?iso-8859-1?Q?=A9Maciek?= (mac...@cybercable.tm.fr) wrote:

: Zgadzam sie jak najbardziej.

A gdzie zdobycze rownouprawnienia i kaganka oswiaty na wsi? Dlaczego
tylko 30% kobiet?

Wieslaw Kochanski

> [...]

>: > Czesc ich pamieci!

>: Zgadzam sie jak najbardziej.

>A gdzie zdobycze rownouprawnienia i kaganka oswiaty na wsi? Dlaczego

Panie Leszku..
bez dzielenia wlosa na czworo, jakies porzadek musi byc...
Te 30% i ta u mnie wdomu, wystarczy.. Ok ???

Wieslaw

Piotr W. Cholewa

On 15 Jun 1997 16:38:20 GMT, pub...@gate.net (Publius) wrote:

> [...]
> Just because someone is born in Poland - that does not make him
> Polish. I am more 'Polish' than Michnik or Litunsky and I was

True. My friend from France came here for holiday, gave birth to her
daughter and the baby is certainly French (although born in Poland).
Could you possibly explain (in few simple words) how do you define
Polish (Polish people I mean). Plz...

PWC

Publius

spea...@netcom.ca wrote:
: Publius wrote:
:
: (quoted text deleted)

:
[...]
I acknowledge it - and your reminder suggests the possibility of
a socio-economic union with Ukraina. PUBLIUS

Rafal Zaremba

Piotr wrote:

> Inna lista (0% zgodnosci):
>
> 1. Jadwiga Powislak
> 2. Bartlomiej Szczesniak
> 3. Anna Kruca
> 4. Dariusz Kowalski
> 5. Jozef Rabski
> 6. Hermenegilda Broomstein
> 7. Karol Adamiak
> 8. Ignacy Pifko
> 9. Mateusz Klepacki
> 10. Roman Piechurski
>
> ... i miliony innych Polakow ( w dowolnej kolejnosci), ktorzy musieli
> cierpiec
> i przezyli zarowno Gomulke, jak i Walese, Wojtyle i wszystkich pozostalych
> [...]

Zabawa w wybor 10 najslawnijszych (najwiekszych, najbardziej znanych)
Polakow wydaje mi sie
bardzo fajna. Nie wiem dlaczego osobom ktorym sie nie podoba, probuja ja
osmieszyc?
Jesli mozna zaproponowac inny sklad osobowy:

1.Jan Pawel II
2.Roman Dmowski
3.Stefan kardynal Wyszynski
4.Jozef Mackiewicz
5.sw. Maria Kolbe
6.Gen. Grot Rowecki
7.Maria Sklodowska-Curie
8.mjr Henryk Dobrzanski 'Hubal'
9.Jozef Pilsudski
10.Stanislaw (?) Kwiatkowski (ten od Gdyni).

Oczywiscie mozna sie spierac ale nie chyba watpliwosci, ze osoby na
liscie powyzej niewiele dla Polski
zrobily, poniewaz nic o nich nie wiadomo. Mozna sie spierac czy lista
pierwsza jest bardziej reprezentatywna.
I o to mi chodzi.

Rafal Zaremba

January Weiner

In pl.listserv.sf-f Michal M. Rokita <m...@site.com.pl> wrote:
> January Weiner <uxjw...@usk.pk.edu.pl> napisał(a) w artykule
> <5nsa60$iq7$5...@info.cyf-kr.edu.pl>...

> Drogi January, czemu uwazasz, ze jestes zerem? :)))

Hihihi, z doświadczenia i opinii przyjaciół/ek.
Zeruary

--
----)-\//-///-----------------------------------January-Weiner-3-------

Slawomir Popiel

If Michnik is not polish then based on that kind of qualifications,
Pilsudski wasn't polish either.
--
_____________________________________
Pozdrowienia,

Agnieszka Fulinska <paf...@filon.filg.uj.edu.pl> wrote in article
<33A3E7...@filon.filg.uj.edu.pl>...

Roman Padula

Publius wrote:

> [...]

> Just because someone is born in Poland - that does not make him
> Polish. I am more 'Polish' than Michnik or Litunsky and I was

So where does Michnik was born? Wiec gdzie sie Michnik urodzil?

I think The Great Polish Man is somobody who was rather developing
Polish culture, science or who was fighting for our country.
Somebody who was born in Poland and later went away (for example
for money) and who werent thinking about his country is Polish
more in the passport than in reality.
Of course I am not going to hurt anyone because there is
many great Polish people on the imigration.

Mysle, ze Wielkim Polakiem jest czlowiek, ktory rozwijal
polska kulture, nauke lub walczyl za ojczyzne.
Ktos kto tylko urodzil sie w Polsce i szybko wyjechal (np. dla
pieniedzy) i niebyt wiele myslal o kraju jest Polakiem
bardziej w paszporcie, niz w rzeczywistosci.
Nie chce nikogo tutaj obrazic, bo jest obecnie wielu
wielkich Polakow na emigracji.

Roman Padula

http://www.awf.wroc.pl/~romek

Piotr Staniewski

W dzialalnosci Michnika jego zydowstwo ma stosunkowo niewielkie
znaczenie a jesli ma, to w kontekscie polaczen ze sprawami polskimi.
Tak, ze mozna go traktowac jaka kandydata na wasza liste. Ale
z drugiej strony nie wydaje sie, by mial sie zmiescic w pierwszej
dziesiatce.
Piotrus
P.S. How came, ze piszecie w lengwidzu? To jakis nowy fad?
P.S. 2. Jesli mowimy o Zydach, ktorych by nalezalo umiescic
w pierwszej dziesiatce najwiekszych Polakow XXw, to proponuje Tuwima,
Slonimskiego, Lesmiana.

Wieslaw Kochanski

szyj...@gate.math.us.edu.pl (Marek Szyjewski) wrote:

>"Teorie ciagow rekurencyjnych opracowal Abraham de Moivre (1667-1754),
>narodowosci francuskiej."

>Powod: matematyka nie ma narodowosci.

Zadna nauka niema narodowosci...:
Chwala Bogu...:)))
Wieslaw

Marek Szyjewski

Piotr Staniewski <psta...@ibspan.waw.pl> wrote:

[ciach]

>Piotrus

>P.S. 2. Jesli mowimy o Zydach, ktorych by nalezalo umiescic
>w pierwszej dziesiatce najwiekszych Polakow XXw, to proponuje Tuwima,
>Slonimskiego, Lesmiana.

Stanislawa Ulama ktos juz proponowal; mozna dodac Alfreda Tarskiego i
Hugo Steihausa. Ale mam opory z proponowaniem uczonych do rankingu, w
ktorym jednym z kryteriow wielkosci jest odpowiednio wielka glupota.
Albo bycie obiektem kultu religijnego.

Ostatnio objechalem magistrantke za umieszczenie we wstepie do pracy
magisterskiej zdania:

"Teorie ciagow rekurencyjnych opracowal Abraham de Moivre (1667-1754),
narodowosci francuskiej."

Powod: matematyka nie ma narodowosci.

Kto wie, skad wzieta jest ponizsza sygnaturka?

Z powazaniem
Marek Szyjewski
Ziemia = kula u nogi

Tomasz Tarchała

Marek Szyjewski <szyj...@gate.math.us.edu.pl> wrote:

> [...]
> Hugo Steihausa. Ale mam opory z proponowaniem uczonych do rankingu, w
> ktorym jednym z kryteriow wielkosci jest odpowiednio wielka glupota.

A według mnie ten cały ranking jest bez sensu. Cóż przyjdzie z tego,
że się zgodzimy, kto był największym Polakiem? Ani oni swojej wielkości
nam nie zawdzięczają, ani my im nie jesteśmy dłużni więcej, niż wielkim
Niemcom, Chińczykom czy Amerykanom (tak, są tacy, kolego Krukowski).

> Ostatnio objechalem magistrantke za umieszczenie we wstepie do pracy
> magisterskiej zdania:
> "Teorie ciagow rekurencyjnych opracowal Abraham de Moivre (1667-1754),
> narodowosci francuskiej."

Jeżeli rzeczywiście oblałeś kogoś za dwa nieistotne wyrazy we _wstępie_,
to mogę tylko współczuć Twoim studentom.

> Powod: matematyka nie ma narodowosci.

Abraham de Moivre (1667-1754). Hmm. Dlaczego nie oblałeś jej za to, że
podała jego datę urodzenia (matematyka jest wieczna) albo stan społeczny
(matematyka nie dzieli ludzi na chłopów i szlachciców z "de" przed
nazwiskiem) ?

Ciekaw jestem, co byś zrobił, gdyby Abraham (!) de Moivre okazał się
narodowości żydowskiej. Czy ryzykowałbyś oskarżenie o antysemityzm?

Przykro mi to mówić, Marku, ale oblewając pracę człowieka za cokolwiek
nie związanego z jej wartością merytoryczną (pracy, nie człowieka), czy
jesteś lepszy od niezapomnianego tow. Łysenki?

> Kto wie, skad wzieta jest ponizsza sygnaturka?

> Ziemia = kula u nogi

Będę strzelał: Stanisław Jerzy Lec?

PS. Nie zapomniałem o Twoim "wykładzie" i wkrótce zamieszczę na niego
odpowiedź.

-><- _____ <@>
Tomasz....@earthling.net | Heute die Welt,
http://zodiac1.mimuw.edu.pl/~ttarchal | Morgen das Sonnensystem!

Jerzy Pankiewicz

In soc.culture.polish Marek Szyjewski <szyj...@gate.math.us.edu.pl> wrote:
: Albo bycie obiektem kultu religijnego.
Czy chodzi o JPII? Jak sie odrzuci kult, to jednak
wiele zostaje.
Jerzy Pankiewicz

Pawel Hachaj

I stalo sie, ze Wieslaw Kochanski z adresu wie...@algonet.se naplsal(a) te slowa:

: >Powod: matematyka nie ma narodowosci.

Nieprawda... Ma. I chyle przed nia glowe. Ponad 2/3 wybitnych matematykow
bylo Zydami! Wezmy co wiekrzych polskich: Sierpinski, Ulam,
Gleichgewicht, Szincel, Steinhaus... Co do Banacha badacze nie sa pewni.
Podobnie w innych krajach.

PS. I niech nikt nie mowi, ze moj posting jest antysemicki! On jest wrecz
prosemicki. :-)

--
_ _ _ _ ______ *=================**========================= _ _ _ _ ______
[...]

Piotr W. Cholewa

On Thu, 19 Jun 1997 09:56:05 +0200, Piotr Staniewski
<psta...@ibspan.waw.pl> wrote:

> [...]
>Tak, ze mozna go traktowac jaka kandydata na wasza liste. Ale
>z drugiej strony nie wydaje sie, by mial sie zmiescic w pierwszej

Nie wiem. czy Michnika mozna uznac za Zyda. On sam sie chyba za
takiego nie uwaza (przyznalby sie do zydostwa chyba tylko wtedy, gdyby
w Polsce zaczely sie pogromy Zydow).

>Piotrus
>P.S. How came, ze piszecie w lengwidzu? To jakis nowy fad?

A bo ja wiem? Jakis taki glupi odruch. Ten facet napisal w lengwidzu i
mu odpisalem. Moze nie umieinaczej?

Marek Szyjewski

wie...@algonet.se (Wieslaw Kochanski) wrote:

>Zadna nauka niema narodowosci...:
>Chwala Bogu...:)))
>Wieslaw

Oczywiscie, masz racje. Jednak praca magisterska, ktora recenzowalem
byla z matematyki.

Z powazaniem
Marek Szyjewski

My, samotnicy, powinnismy trzymac sie razem!

Marek Szyjewski

"Tomasz Tarchała" <Tomasz....@earthling.net> wrote:

>Marek Szyjewski <szyj...@gate.math.us.edu.pl> wrote:

[ciach]

^^^^^^^^^^

>Jeżeli rzeczywiście oblałeś
^^^^^^^
[ciach]

>Abraham de Moivre (1667-1754). Hmm. Dlaczego nie oblałeś

^^^^^^^

[ciach]

>Przykro mi to mówić, Marku, ale oblewając pracę człowieka za cokolwiek

^^^^^^^^^

>nie związanego z jej wartością merytoryczną (pracy, nie człowieka), czy
>jesteś lepszy od niezapomnianego tow. Łysenki?

>Będę strzelał: Stanisław Jerzy Lec?

Pudlo.

[ciach]

_____ <@>
>Tomasz....@earthling.net | Heute die Welt,

Tomku, musze Cie poinformowac, ze:
miedzy znaczeniami czasownikow "objechac" i "oblac" w zargonowej
polszczyznie jest kolosalna roznica.

Wypowiedzi nie na temat w pracach matemematycznych sa wada, na ktora
sie zwraca uwage. Na ocene pracy (plus dst) nie mialy wplywu. Recenzja
pracy magisterskiej powinna zawierac jeszcze cos, oprocz proponowanej
oceny. Ja wykorzystuje ostatnia okazje do nauczenia czegos studentow.
Miedzy innymi wypisuje wszystkie dostrzezone bledy ortograficzne,
gramatyczne i stylistyczne. A one nie maja wplywu na ocene.

Marek Szyjewski

ufha...@if.uj.edu.pl (Pawel Hachaj) wrote:

>I stalo sie, ze Wieslaw Kochanski z adresu wie...@algonet.se naplsal(a) te slowa:

>: >Powod: matematyka nie ma narodowosci.

Nieprawda. Nie napisal tego Wieslaw Kochanski.

> [...]
>bylo Zydami! Wezmy co wiekrzych polskich: Sierpinski, Ulam,
>Gleichgewicht, Szincel, Steinhaus... Co do Banacha badacze nie sa pewni.

Powtarzam: matematyka nie ma narodowosci.
Waclaw Sierpinski nie jest desygnatem nazwy "matematyka", jest
desygnatem nazwy "matematyk". Profesor Waclaw Sierpinski byl synem
znanego warszawskiego lekarza, Konstantego Sierpinskiego.
Matemtyk Szincel istnieje zapewne wylacznie w Twojej wyobrazni, w
Warszawie pracuje profesor Andrzej Schinzel. Do rozporka mu nie
zagladalem. Napisal sporo po angielsku i po polsku. O ile mi wiadomo,
nie wydal nic w jidysz ani w hebrajskim. Tak czy inaczej profesor
Andrzej Schinzel to matematyk, a nie matematyka.
Jaka dziedzina zajmuja sie "badacze", o ktorych wspominasz? Czy to oni
obliczyli procent Zydow wsrod matematykow? Kiedy przeprowadzono te
"badania"? Gdzie opublikowano wyniki i sprawozdania?
Jesli masz z tymi "badaczami" osobisty kontakt, to powiedz im, prosze,
ode mnie, ze profesor Stefan Banach pochodzil z rodziny goralskiej (A.
Pelczynski, Z. Semadeni "Uwagi o rozwoju analizy funkcjonalnej w
Polsce", Wiadomosci Matematyczne XII (1969), str. 83-108; H. Steinhaus
"Stefan Banach", Wiadomosci Matematyczne IV(1961), 251-259; K.
Kuratowski "Pol wieku matematyki polskiej 1920-1970", WP, Warszawa
1974, str. 149).

> [...]

>|Q|A|A|A|A |*- Four aces! Pay!/ PAWEL STANISLAW HACHAJ |9|1|J|Q|K(oo) |

Moze i nie jest antysemicki. Jaki jest? To chyba widac...

Piotr W. Cholewa

On 20 Jun 1997 08:17:06 GMT, ufha...@if.uj.edu.pl (Pawel Hachaj)
wrote:

> [...]

>Podobnie w innych krajach.
>

>PS. I niech nikt nie mowi, ze moj posting jest antysemicki! On jest wrecz

Nie wiem, jak definiujesz Zydow. Ja znam jednego - Marczewskiego (jego
prace podpisywane byly Szpilrajn-Marczewski). Sierpinski tez? No no...

A ja myslalem, ze znaczna czesc matematyki jest narodowosci arabskiej.
Bo w koncu licza sie korzenie.

Marek Jaskowski

In pl.rec.ksiazki Agnieszka Fulinska <paf...@filon.filg.uj.edu.pl> wrote:

> If he's not Polish, I'm not Polish either, so stop that stupidity.

> Agnieszka

Are you Jewish as well??? ;-)

--
Marek Jaskowski
ma...@ciemnogrod.net

January Weiner

In pl.listserv.sf-f Marek Szyjewski <szyj...@gate.math.us.edu.pl> wrote:
> Kto wie, skad wzieta jest ponizsza sygnaturka?

> Z powazaniem
> Marek Szyjewski

> Ziemia = kula u nogi

Hugo Steinhaus, oczywiście...

"Ranny ptaszek - w głowę..."
"Są trzy rzeczy, które świadczą o rozkładzie
cywilizacji: caries dentum, ejaculatio praecox, emantipatio feminae"
"Omne animal post coitum triste. Femina non triste, ergo
femina non est animal"
"Jeżeli dziewica ma dziecko, to tylko syna"

j.

--
----)-\//-///-----------------------------------January-Weiner-3-------
W imi Ojca i Syna i Ducha witego, Enter.

Pawel Hachaj

I stalo sie, ze Marek Szyjewski z adresu szyj...@gate.math.us.edu.pl naplsal(a) te slowa:

: Powtarzam: matematyka nie ma narodowosci.

: Waclaw Sierpinski nie jest desygnatem nazwy "matematyka", jest
: desygnatem nazwy "matematyk".

Ha, widze, ze Twoj umysl jest otwarty w jednym tylko kierunku i
zrozumienie jakiejkolwiek przenosni zdecudowanie przekracza jego
mozliwosci... Coz, zdarza sie niestety dosc czesto, ze ludzie maja na
duszy i mozgu konskie okulary (to tez przenosnia). Jesli mnie moj szef
objechalby za cos takiego jak podanie narodowosci badacza, to zmienilbym
szefa... [- - - -] [autocenzura nie przepuscila] Cale szczescie, ze moj
szef ma otwarty umysl i duze poczucie humoru! Takich szefow wszystkim
zycze, amen.

--
_ _ _ _ ______ *=================**========================= _ _ _ _ ______
|Q|A|A|A|A |*- Four aces! Pay!/ PAWEL STANISLAW HACHAJ |9|1|J|Q|K(oo) |

Marek Szyjewski

> [...]

>: desygnatem nazwy "matematyk".

>Ha, widze, ze Twoj umysl jest otwarty w jednym tylko kierunku i

^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]

>|Q|A|A|A|A |*- Four aces! Pay!/ PAWEL STANISLAW HACHAJ |9|1|J|Q|K(oo) |

Nie zalamuj sie. To sie da latwo wyleczyc.

Marek Szyjewski

> [...]

> "Omne animal post coitum triste. Femina non triste, ergo
>femina non est animal"
> "Jeżeli dziewica ma dziecko, to tylko syna"

Brawo, Matematykuary! Strzal w dziesiatke, a nawet piec dziesiatek w
serii!

Mark Falzmann

Marek Jaskowski <jas...@cc.uni.torun.pl> wrote in article
<5oh474$96r$1...@flis.man.torun.pl>...