Białoruś: Jacek BARTOSIAK - O co toczy się gra?

Zexon

Basia

On Monday, August 17, 2020 at 2:04:51 PM UTC-7, Zexon wrote:

> https://youtu.be/36g8PHmS3nk

Gadal, gadal, i w koncu od tego gadania
zapomnial powiedziec o co toczy sie gra.

Kto mi odda 15 minut straconego zycia
na ogladanie/sluchanie bajdur kolejnego
post-komucha.

Z tego co rozumiem, gra od dlugiego czasu
toczy sie o obieranie post-sowieckiej
cebuli, jak to okreslaja.

Po pierwsze, Putyn skutecznie zablokowal
cebulowe poczynania na Ukrainie, bo to
tam miala byc obrana kolejna skorka.

Teraz mamy COvid-19 ktory w perpektywie
zagraza zalamaniem sie gospodarek swiatowych
i co za tym idzie ma potencjal zniwelowac
lata wielkich inwestycji jakie poczynione
zostalu w panstwach przyleglych do bylego
ZSRR. Wielomiliardowe transfery pieniedzy,
mialy na celu skreowanie w gospodarkach
tych panstw babli i baniek, nienaturalnie
wysokiego dla ich produktywnosci standartu
zycia, i dochodow, oraz zapobiezenie dakadami
jakichkolwiek recesji gospodarczych tak
by skreowana prosperita wydawala sie byc
sprawa permanentna a nie efemera. Przygladajac
sie na bogactwo osciennych Panstw, zwlaszcza
bogactwo pokrewnionych Polakoww, Ukraincy
mieli odlaczyc sie od wplywow Rosji i
podazyc w strone Europy.

Putyn ten obrot sprawy sila i grozba
okupacji zniweczyl, a Covid-19 ma potencjal
zalamac gospodarki i wysadzic w powietrze
pielegnowany od dwu dekad babel w ekonomii.

Pozostaje Bialorus, i potrzebny jest pospiech,
bo gdyby doszlo do zalamania sie swiatowej gospodarki
pekniecia babla w Polsce innych swiezo przyjetych
do EU krajach, Bialorusini przestali by zazdroscic
Polakom, innym tym podobnym u ktorych nastaopiloby
zalamanie dochodow rzedu 50 procent, oraz bezrobocie
rzedu 25-30 procent, ...zaczeli by powatpiewac w
kapitalistyaczne bogactwo sasiada, jego trwalosc,
i rzekomy brak cyklicznosci.

No i stad dzisiaj "Bialorus!"

Lukaszenko oczywiscie bal sie przegranej i
sfalszowal wybory sprowokujac szybszy rozwoj
wydarzen, protesty, w perspektywie Majdan,
rewolta itp.

Ma teraz do podjecia decyzje tlamsic sila,
czy oddac sie EU.

Pomoze mu zadecydowac nie kto inny tylko
Putyn, deliberujacy w tej chwili czy
wiekszy bylby negatywny efekt podrzucenia
Bialorusi EU w momencie potecjalnego zalamania
gospodarczego nastepstwa Covid, gdy zabraknie
forsy i popytu w jadrze EU, w panstwach takich
jak Niemcy i Francja, czy tez oddanie Bialorusi
mialo by wywrzec efekt stymulujacy na gospodarki
EU, poprzez ekspansje kredytu, i zwiekszenie
popytu na dobra z Europy.

Gdzies na tej linii, oczywisce z uwzglednieniem
innych czynnikow, bedzie decyzja co zrobic.

Byc moze przed stlamszeniem sila bedzie potrzebna
zwloka do czasu wynikow elekcji w USA, re-elekcji
Trumpa.

Wydaje mi sie ze to wlasnie ma na celu propozycja
Lukaszenki ze ustapi ale tylko po uchwaleniu nowej
Konstytucji, co rozumiem jak gra na zwloke.

Wychodzi ze palowanie na Bialorusi musi jednak
poczekac!

Basia

Zexon

On 8/18/2020 00:26, Basia wrote:

> Gadal, gadal, i w koncu od tego gadania
> zapomnial powiedziec o co toczy sie gra.

> Basia

Facet jest ostrożny nie chce stawiać na Białoruskiego Bolka.

Basia

Racja.

Basia

jacekb...@gmail.com

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Jacek_Bartosiak

Z tego co rozumiem, gra od dlugiego czasu
toczy sie o obieranie post-sowieckiej
cebuli,

Tej cebuli nikt nawet nie dotyka - ona obiera się sama w miarę, jak młode pokolenia wyrastają z sowietyzmu swoich rodziców.

- jak to okreslaja.
Po pierwsze, Putyn skutecznie zablokowal
cebulowe poczynania na Ukrainie, bo to
tam miala byc obrana kolejna skorka.

Ukraina na zawsze odpadła od Rosji. Dowodem na to jest ustanowienie odrębnego patriarchatu kijowskiego, co jest ewenementem od czasów Chmielnickiego. Putin robi srogie miny, ale już wie, że Ukrainę przegrał osobiście.
Krym też odpadnie od jego zgniłej cebuli - za Ukraińskich czasów rozwijał się tam business turystyczny, ludzie budowali coraz droższe hotele, do których zaczęli zajeżdżać goście z Francji i Niemiec. Teraz goszczą tam pijani rosyjscy sołdaci, którzy uważają się za wyzwolicieli Krymu. Poczekajmy, aż podrośnie nowa generacja, która zapyta swoich rodziców, jak im się żyło przed przybyciem rosyjskich czołgów i co oni w ogóle mądrego zrobili? A potem zrobią na Krymie drugie referendum i zapewne ogłoszą niepodległość.

- Teraz mamy COvid-19 ktory w perpektywie
zagraza zalamaniem sie gospodarek swiatowych

Wasza gospodarka się załamuje, bo nie podchodzicie poważnie do wirusowego zagrożenia (zamiast łazić po fastfoodach, moglibyście nauczyć się gotować w domu). Trump nie powinien był na twiterze głupot wypisywać, ani głupio gadać na temat wirusa, skoro g... na tym się zna. A jak wybierzecie sobie Bidena, to będzie gwóźdź do trumny, bo on będzie się słuchał związków zawodowych i lumpiarskiego elektoratu, żeby im wszystko dawać za darmo, no i oczywiście przed nimi klękać.. Jedyne co was ratuje, to żeby Trump zrezygnował i w jego miejsce wszedł Pence.
Jak sobie nie wybierzecie chłopa z jajami, to Chińczyki wykopią was z siodła a wtedy zostaniecie nic nie znaczącą wyspą na krańcach świata - skansenem sprzedającym bogatym turystom kowbojskie kapelusze.

[...]

W którym wieku Basia żyje? Tutaj nie ma żadnych 'transferów' ani 'baniek'. Pozbywamy się feudalnego dziedzictwa po sowieckich czasach, co w naturalny sposób uwalnia ludzką energię i gospodarczy potencjał. Dlatego rozwijamy się szybciej niż inni.

- , nienaturalnie
wysokiego dla ich produktywnosci standartu

Wydajność produkcji jest u nas wyższa niż na zachodzie Europy. Niższe są jeszcze standarty technologiczne i życiowe. Dlatego wciąż jest przestrzeń do nadrabiania - a więc i do zarabiania. Obecnie gospodarki krajów naszego regionu odbijają w kształcie litery 'V' - szczególnie mamy nadzieję zarobić na skutkach pandemii w krajach takich jak Chiny.

JB

Basia

Z tym ze, tak czy siak, nawet jak
cos wie to nie moze powiedziec,

...dlatego sluchanie post-komuchow
nie ma wielkiego sensu, chyba ze ktos
jest krytyczny, chce sie dowiedziec
jaka informacje chca implantowac
swojemu Zwierzyncowi.

Taka to ma wartosc.

Basia

Basia

On Tuesday, August 18, 2020 at 11:57:59 AM UTC-7, jacekb...@gmail.com wrote:
> [...]
>

> Tej cebuli nikt nawet nie dotyka - ona obiera się sama w miarę, jak młode pokolenia wyrastają z sowietyzmu swoich rodziców.

I dlatego Swiat zachodni staje na glowie
i inwestuje tryliony dolarow w panstwa oscienne
ZSRR? Po to podatnicy EU przysylaja do Polski,
tryliony dolarow by wyroslo sobie nowe pokolenie?

Nowe pokolenie bez sowietyzmu i tak wyrosnie,
Niagara forsa plynie nieustannie calymi dekadami
bo jest inwestycja majaca na celu skreowanie
wrazenia wielkiego sukcesu oraz wyeliminowanie
cyklicznosc ekonomii sprawienie wrazenia wsrod
populacji ze takowa w Kapitalizmie nie istnieje,

...takze skreowanie niebotycznych dochodow
i bogactwa tak by Ukraincy czy Bialorusini
popadali z zazdrosci o bogactwo w jakie
opioewaja Polacy, innych Slowianie na Zachodzie,
i szybko samemu uciekli ze sfery Rosji.

Dochody w Polsce nijak sie maja do poziomu
produktywnosci, polowa jest generowana
z inwestycji z funduszy EU, oraz kapitalu
spekulacyjnego podazajacego za funduszami EU.

Rozumiem ze i Ty jestes idiota badz tez
takiego udajesz. Bartosiak Ci nie powie
bo albo sam nie wie o co chodzi albo nie
ma przyzwolenia gadac.

Basia

Jacek Bialy

środa, 19 sierpnia 2020 o 04:26:02 UTC+2 Basia napisał(a):

> I dlatego Swiat zachodni staje na glowie
> i inwestuje tryliony dolarow w panstwa oscienne
> ZSRR?

Kto Basi takich głupot naopowiadał?

Po to podatnicy EU przysylaja do Polski,
> tryliony dolarow by wyroslo sobie nowe pokolenie?

"Ponad 163 miliardy euro - tyle pieniędzy przez 15 lat Polska dostała z Unii Europejskiej (UE). W tym samym czasie do unijnego budżetu wpłaciliśmy 53 miliardy."
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/ile-polska-dostala-z-ue-a-ile-wplacila-do-unijnego-budzetu/qeyfvn6.amp

Jednak nie dają nam za darmo, gdyż zarabiają sporo na otwarciu się naszych rynków na zachodnio-europejskie gospodarki (głównie na
Niemiecką). Na wykresie widać, że po dojściu PiS do władzy zaczęli nam te transfery przycinać, lecz w czasach PO większość tego była trwoniona na jakieś kunktatorsko-uznaniowe projekty (teraz dostajemy mniej, lecz lepiej potrafimy to wykorzystywać).
https://www.gov.pl/web/finanse/transfery-polska-ue-unia-europejska

> Nowe pokolenie bez sowietyzmu i tak wyrosnie,

Dla gospodarki ma to znaczenie bardziej fundamentalne niż takie czy inne transfery pieniężne. Społeczeństwo sowieckie tworzy quasi-feudalne struktury, których warstwy decyzyjne nie potrafią kierować się interesem kraju jako całości (stąd ciągły u nich brak pieniędzy na cele społeczne). Jeśli mają poparcie Brukseli, to potrafią od nich wyciągnąć całkiem sporo, lecz na poziom życia reszty społeczeństwa ma to przełożenie nijakie. Dlatego desowietyzacja życia publicznego ma znaczenie większe niż pieniądze. Teraz na przykład brukselka nam grozi jakimiś karami za reformę sądownictwa. Lecz nam ta reforma i tak będzie się ekomomicznie opłacać, bo klarowność prawa i systemu sądowniczego przyciąga kapitał inwestycyjny (w przeciwieństwie do spekulantów, którzy dobrze czują się w przysłowiowych bantustanach, gdzie ustawy i sądowe orzeczenia można sobie załatwiać łapówkami).

> [...]
> wrazenia wielkiego sukcesu oraz wyeliminowanie
> cyklicznosc ekonomii sprawienie wrazenia wsrod
> populacji ze takowa w Kapitalizmie nie istnieje,

Kapitalizm nie potrzebuje sprawiać dobrego wrażenia spektakularnymi inwestycjami. Radzi sobie nieźle bez tego.

> ...takze skreowanie niebotycznych dochodow
> i bogactwa tak by Ukraincy czy Bialorusini
> popadali z zazdrosci o bogactwo w jakie
> opioewaja Polacy, innych Slowianie na Zachodzie,
> i szybko samemu uciekli ze sfery Rosji.

Nikomu na tym na Zachodzie nie zależy. Czym biedniejsi Słowianie, tym więcej na Zachodzie słowiańskich gastarbeiterów, którzy są bardziej pracowici od muzułmanów i szybciej od nich się integrują. Przykład - niemieckie szparagi, których z niemieckich pól nie ma kto zbìerać odkąd w Polsce zaczął rządzić PiS. Dlatego Niemcy poprzez swoje media w Polsce zwalczają PiS a popierają PO, którym co prawda Bruksela dawała więcej, lecz pieniądze te i tak w większości wracały do niemieckich firm (na przykład poprzez ulgi podatkowe dla niemieckich sieci handlowych, albo inne przekręty podatkowo-korupcyjne).

> Dochody w Polsce nijak sie maja do poziomu
> produktywnosci, polowa jest generowana
> z inwestycji z funduszy EU, oraz kapitalu
> spekulacyjnego podazajacego za funduszami EU.

'Dochody w Polsce' nie oznaczają jeszcze dochodu polskiego społeczeństwa, który mógłby się przełożyć na wzrost jego zamożności. To wlaśnie zależy od polityki, czyli od polityków którzy aktualnie rządzą. Basia jeszcze raz spojrzy na wykres, gdzie w latach 2015-16 nastąpił znaczny spadek unijnych transferów dla Polski, a mimo to w Polsce znalazły sie pieniądze na 500+ na policję, wojsko i uzbrojenie, na podwyżki w szkolnictwie i słuzbie zdrowia, czy wreszcie na strategiczne inwestycje takie jak Baltic Pipe, czy przekop Mierzeji Wiślanej. Przecież taki finansowy potencjał istniał wcześniej, lecz ktoś inny z niego korzystał. Gdyby Niemcom zależało na zamożności Polaków, popieraliby PiS, lecz co oni z tego mogą mieć?

> Rozumiem ze i Ty jestes idiota badz tez
> takiego udajesz. Bartosiak Ci nie powie
> bo albo sam nie wie o co chodzi albo nie
> ma przyzwolenia gadac.

Basia nie zna się na polityce, ale o forsie lubi dużo gadać. Dlatego Basia nie może zrozumieć tego, co Bartosiak mówi. A on cały czas powtarza, że pieniądze z nieba nie spadają, lecz biorą się ze strategicznych przepływów. Kto je rozumie, ten potrafi je kreować, wykorzystywać i w ten sposób staje się bogaty.

JB

Basia

On Saturday, August 22, 2020 at 1:02:33 PM UTC-7, Jacek Bialy wrote:

> Kto Basi takich głupot naopowiadał?

Nie kto naopowiadal Basi, tylko Basia ma
wystarczajaca duza wlasna wiedze by rozumiec
co sie wokol niej dzieje, i dlatego napisala
to co napisala,

...i dalej podtrzymuje kazde swoje slowo!
Sprobuje nieco wyjasnic. Polski
wspolczesny dobrobyt jest w przewazajej
mierze wynikiem naplywu funduszy EU, oraz
podazajacych za tymi funduszami pieniedzy
kapitalu w duzej mierze spekulacyjnego.

Kazde jedno Euro przyciaga jeden, dwa
czy moze nawet wiecej Euro i dolarow
prywatnych inwestycji, prywatnego kapitalu,
w wiekszosci spekulacyjnego.

Wydaje sie ze pan. Bialy nie rozumie kopmpletnie
jak dziala mnoznik ekonomiczny, tzn. ile dochodu
kreuje kazdy 1 nowy Dolar, czy Euro, wprowadzone
do ekonomii.

Sadze ze nigdy nie slyszal o koncepcie multiplikatora,
mnoznika ekonomicznego i dlatego nie rozumie ani
skali zagadnienia ani tez rozmiaru post-komuszej
propagandy sukcesu opartej na niewiedzy ekonomicznej
charakteryzujacej post-PRL-owskie spoleczenstwo,
tzw. post-PRL'owski Zwierzyniec.

Kazdy nowy dolar wydany w ekonomii podlega tak
zwanemu multiplier'owi (mnoznikowi) ktorego wielkosc
zalezna jest od tego ile procentowo z kazdego zarobionego
dolara zarabiajacy oszczedza, a ile puszcza w dalszy obieg.

Jezeli zarabiajacy srednio oszczedza np. 10% swoich
zarobkow a reszte wydaje na swoje i rodziny utrzymanie
to pieniadz krazy dalej w gospodarce jak ponizej:

Zarabiony 1.00 dolar, z tego 10 centow odlozone do banku,
a reszta wydana. Ktos nastepny zarabia 90 centow z tego
oryginalnego dolara, odklada swoje 10% czyli 9 centow,
i nastepnie wydaje pozostale mu juz tylko 81 centow,

...i tak kazdy kolejny az do wyczerpania sie pieniedza,
czyli do zera.

Przy poziomie oszczednosci 10% kazdy 1 wydany dolar
kreuje 10$ dochodu ekonomii. Jezeli populacja
jest bardziej konsumencka i oszczedza tylko 5%
to kazdy dolar kreuje 20$ dochodu w ekonomii.

Dla roznych poziomow oszczedzania mozna obliczyc
ile 1 dolar wyprodukuje dochodu z ponizszego wzoru:

1.00 / (1-procent wydawanych pieniedzy)= X

Np. dla 10% : 1.00/ (1-0.90) = 10$
dla 5% : 1.00/ (1-0.95) = 20$

Wezmy teraz przyklad Polski, i zalozmy
ze sredni poziom oszczednosci dla klasy
pracujacej, zarobkowiczow, wynosi 5 procent
ich dochodow, tzn. kazdy pracujacy srednio
odklada 5 procent swoich dochodow a reszte
wydaje na swoje utrzymanie.

Ze wzoru: 1.00/ (1-0.925) = 20$

Kazdy NOWY Dolar czy NOWE Euro przywiezione zza
granicy i wprowadzone do ekonomii kreuje 20 dolarow
dochodu w gospodarce.

Spojrzmy do danych rocznych dla transferow EU
do ktorych dal link pan Bialy, i porownajmy
otrzymane sumy oraz wplacone spowrotem do UE
w postaci skladki czlonkowskiej itp.

Otrzymane z EU Wplacone spowrotem(w przyblizeniu)

2004 2,477,631,234 1,318,979,881
2005 4,018,054,781 2,399,384,673
2006 5,268,849,148 2,556,450,098
2007 7,406,225,595 2,782,298,358
2008 7,396,372,407 3,409,108,330
2009 9,258,440,695 3,245,746,572
2010 11,229,303,573 3,492,951,756
2011 14,270,627,754 3,775,869,437
2012 15,439,981,570 3,570,719,480
2013 15,635,657,282 4,440,022,479
2014 17,124,602,643 4,155,101,502
2015 13,054,185,157 4,269,068,238
2016 9,976,431,291 4,495,000,000
2017 11,152,605,388 3,559,347,000
2018 15,758,862,656 4,481,249,277
2019 16,284,889,606 5,049,749,572

Dokonajmy prostego obliczenia dla roku
2019, w ktorym Polska otrzymala 16 miliardow
Euro transferow z Unii. Przy zalozeniu
ze poziom oszczednosci jest w Polsce
10 procent:

16 mld Euro X 10= 160 mld Euro

Czyli 16 mld Euro transferow z Unii skreowalo
w Polsce dochod rowny 160 mld Euro.

Polski Work Force czyli sila robocza, ilosc
ludzi pracujacych liczona jako calosc populacji
minus ludzie niepracujacy, bezrobotni, dzieci
i mlodziez, emeryci i pensjonariusze, inwalidzi
oraz gospodyni domowe, bedzie w przyblizeniu
okolo polowe populacji moze nieco wiecej.

Dla populacji 38 milionow ludzi w Polsce mozna
zalozyc ze Sila Robocza to 20 milionow ludzi.

Obliczmy wiec ile dochodu per capita, na glowe
pracujacego mieszkanca Polski skreowaly fundusze
otrzymane z EU w 2019 roku:

160 mld / 20 mln = 8,000
160,000,000,000 / 20,000,000 =8,000

Transfery z EU skreowaly w 2019 roku
8,000 Euro na glowe mieszkanca.

Srednia krajowa płaca w 2019 wynosi
5,367 zlotych czyli rocznie okolo
65,000 zlotych czyli przy przeliczniku
4.00 zloty za Euro 16,250 Euro.

Zaokraglijmy do 16,000 Euro, Czyli
polowa dochodow placowych w Polsce
jest wynikiem transferow z Unii.

Bez nich place bylyby o polowe mniejsze!!

Podobnie aczkolwiek nieco gorzej wyglada
kalkulacja z GDP per capita czyli output'em
gospodarki.

W roku 2019 GDP per capita to 14,902 USD czyli
ze okolo 14,000 Euro, ...z czego 8,000 wygenerowane
przez transfery z EU.

GDP per capita $14,902 (nominal, 2019 est.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Poland

Bez transferow z EU GDP Polski bylo by na
poziomie 6,000 Euro czyli GDP odpowiadajace
DOKLADNIE !!!! poziomowi GDP per capita dla
Bialorusi !!!!

Belarus GDP per capita $6,604 (nominal, 2019 est)
6,600 USD to +/- 6000 Euro.

https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Belarus

Kto nie wierzy Basi obliczeniom, ktore sa tylko
z grubsza szacunkami (nie mam dostepu do
dokladnych danych i uzywam tylko przyblizen
dla ilustracji zagadnienia), polecam obejrzenie
wywiadu z Balcerowiczem z 2018 roku w ktorym wydal
sie ze polowa dochodow na polskiej wsi jest
wynikiem transferow pienieznych z EU:

https://www.youtube.com/watch?v=sKaxJl90uIk&feature=youtu.be&t=1136

Mam tez nadzieje ze powyzsze kalkulacje pozwola
jezeli nie panu Bialemu, to innym zrozumiec
dlaczego Basia napisala jak ponizej:

[...]

opiewaja Polacy, innych Slowianie na Zachodzie,
[...]

Warto tez zauwazyc ze transfery z Unii w latach
2010-2014 czyli w dobie Wielkiej Recesji
gwaltownie wzrosly, ...jak sugerowalam
prawdopodobnie po to by wyeliminowac
cyklicznosc kapitalistycznej ekonomii
(Polska jako jedyna nie doswiadczyla recesji),

...wszystko tak by obserwujacym Nas
sasiadom Ukraincom, i Bialorusom wygladalo
sie ze Nasz dobrobyt to sprawa Murowana,
konkret a nie jakas cykliczna efemera,
by zazdroscili naszego permanentnego bogactwa
i by properita Polski naklonila ich do jak
najszybszej ucieczki na Zachod.

Mam tez nadzieje ze powyzsza kalkulacja daje
do zrozumienia czym jest propaganda sukcesu,
a takze dlaczego streczy sie Polakom idee
Mocarstwowosci, vide Bartosiaki i podobne towarzystwo.

Byla bym bardzo ostrozna z "biciem Bolszewika"
do jakiego strecza rozni post-komunisci, bo Polski
sila jest w polowie cudzym tworem.

Wydaje mi sie ze sytuacja jest bardziej nawet
wyoolbrzymiona od tej jaka istniala za Gierka.
Obecna propaganda sukcesu jest o wiele silniejsza
od tamtejszej.

W perpektywie powyzszych obliczen smiesznie brzmia
dla Basi ucha entuzjastyczne przekonania i twierdzenia
Polakow o odnalezieniu sie w Kapitalizmie, o bogactwie
i permanentnej prospericie.

Basia

ps. Dla zainteresowanych publicznymi finansami
prosze zauwazyc ze te 16 mld Euro transferow
w 2019 roku kreujace +/- 160 miliardow Euro
dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
18 procent, wygenerowalo do kasy Panstwa wplywy
rzedu 28 miliardow!

Co pozwolilo z latwoscia oplacic 5 mld skladki
czlonkowskiej do Unii, i kasie Panstwa zarobic
23 miliardy.

Mam nadzieje ze po uwaznym przeczytaniu Basi
kazdy moze sobie teraz samemu policzyc jak
i zrozumiec co oznaczalo na przestrzeni 15 lat
wpompowanie w Polske 163 mld Euro (!) z samych
funduszy EU, ...za nimi podazaja drugie i trzecie
krocie spekulacyjnego kapitalu, ...oraz z jaka
latwoscia przyszlo po uzyskaniu tych pieniedzy
i puszczeniu w obieg ekonomii, przez multiplier,
wyplacenie spowrotem do Unii tych 53 miliardow,
czyli niewielkiego ulamka.

"Ponad 163 miliardy euro - tyle pieniędzy przez 15 lat Polska dostała z Unii Europejskiej (UE). W tym samym czasie do unijnego budżetu wpłaciliśmy 53 miliardy."

Dla kogos nie rozumiejacego jak dziala ekonomia powyzsze
stwierdzenie aczkolwiek przwdziwe potrafi naprawde wprowadzic
w blad, sprawic wrazenie ze oddalismu tak naprawde
jedna trzecia. Owszem ale po wczesniejszym wygenerowaniu
dochoduow na miare 163 mld X10 czyli 1,630 miliardow!!!

I jeszcze jedno, jezeli ktos z forum dotrwal do konca
tego tekstu. Te 10 procent oszczednosci dochodow
zalozone w kalkulacji, tez nalezalo by podsumowac,
ale zakladam ze zostalo w calosci wydane na Importy
stad ich wplyw na mnoznik uznaje za zerowy. Jezeli
ekonomia byla by zamknieta, to nalezalo by chyba z
opoznieniem czesto dlugim ale jednak podliczyc.

Basia

Poprawka, zakradlo sie typo, wyniki
sa takie same:

1.00/ (1-0.95) = 20$

Basia

Jacek Bialy

 > Kazde jedno Euro przyciaga jeden, dwaczy moze nawet wiecej Euro i dolarow

To ile w końcu przyciąga? Jeden, dwa, więcej, czy mniej?  Równie dobrze mógę dać Basi przykłady pieniądza toksycznego, który zabija gospodarkę, zamiast ją napędzać. Na przykład w czasach PO byli tacy cwaniacy, którzy potrafili wyciągać unijną kasę na produkowanie horoskopów dla psów i kotów (wystarczyło mieć dojścia do osób zatwierdzających projekty). Ktoś za te pieniądze postawił sobie chałupę np. na Florydzie i teraz niech Basia liczy według swoich mnożników, ile to dodatkowej forsy do Polski spłynęło z tej przyczyny?

 > prywatnych inwestycji, prywatnego kapitalu,
w wiekszosci spekulacyjnego.

Tego właśnie nie wiadomo, bo to już z równań nie wynika, lecz zależy od wielu czynników makroekonomicznych, a najczęściej pozaekonomicznych, takich jak polityka.Na przykład wiele inwestycji z epoki późnego Gierka było nietrafionych i doprowadziło gospodarkę do załamania. W tym czasie na Śląsku płacono ludziom niewspółmiernie wiele za fizyczną pracę w przemyśle ciężkim. Spowodowało to masowe odchodzenie pracowników od innych zakładów pracy, które wcześniej wnosiły do gospodarki więcej niż np. kopalnie czy Huta Katowice (pomijam fakt, że odciągało to wielu ludzi od zdobywania wykształcenia). Efekt był taki, że produkowano coraz mniej towarów gotowych, które można by było sprzedawać w sklepach (np. żywności, gdyż masowo wyludniały się wsie i małe miasteczka). Podobnie toksyczny pieniądz może dzisiaj kreować Unia Europejska, choć nie od niej to bezpośrednio zależy, lecz od ludzi, którzy potrafią się po jej fundusze odpowiednio ustawić. Zamiast wykorzystać swoje zdolności i potencjał w sposób kreatywny dla siebie i innych, dorabiają się szemraych pieniędzy, a potem razem z nimi znikają w siną dal, aby być daleko od miejscowych organów ścigania (najczęściej skarbowych).

 - Wydaje sie ze pan. Bialy nie rozumie kopmpletnie
jak dziala mnoznik ekonomiczny, tzn. ile dochodu
kreuje kazdy 1 nowy Dolar, czy Euro, wprowadzone
do ekonomii.

Basia bierze ten mnożnik z sufitu i myśli, że on będzie działał według empirycznych równań sprawdzonych w USA. A w krajach postsowieckich on może być o wiele większy niż w USA (gdyż jest większy potencjał rowojowy), ale może też być negatywny. To wszystko nie zależy już od matematycznych równań, lecz od ludzi, do których ów pieniądz trafia i od ich mentalności. Ekonomia bowiem nie jest nauką ścisłą (jak to się marksistom wydaje), lecz nauką o przestrzeni ludzkich oczekiwań.
--JB

Jacek Bialy

 > Warto tez zauwazyc ze transfery z Unii w latach
2010-2014 czyli w dobie Wielkiej Recesji
gwaltownie wzrosly,

Transfery dla Polski zmalały po dojściu do władzy PiS w roku 2015. Kręgom decyzyjnym w Berlinie i Brukseli wydawało się wtedy, że sutuacja jest przejściowa i odpowiednie transfery będzie można wyrównać z nawiązką po powrocie do władzy formacji bardziej dyspozycyjnej, jaką jest PO.

> ..jak sugerowalam
prawdopodobnie po to by wyeliminowac
cyklicznosc kapitalistycznej ekonomii

Ależ Basia fantazjuje! Berlin i Bruksela nie myślą o cyklach kapitalistycznej gospodarki, lecz o tym, żeby kierowane na wschód transfery wracały do zachodnioeuropejskich firm - głównie do niemieckich.
A to nie zależy tylko od nich, lecz od tego, kto będzie rządził w krajach takich jak Polska i w jaki sposób będzie wydawał ich pieniądze. Niech Basia powie, co mają Niemcy z tego, że za unijne pieniądze obecny rząd buduje gazociąg do złóż na Morzu Norweskim? Na forum unijnym nie mogą tego projektu ujebać, lecz mogliby ujebać ten rząd poprzez nagonkę w swojej prasie (wydawanej również w Polsce), lub podobne działania.

> [...]

konkret a nie jakas cykliczna efemera,
by zazdroscili naszego permanentnego bogactwa
i by properita Polski naklonila ich do jak

Niech no Basia powie, komu na Zachodzie zależy na tym, żeby Białoruś i Ukraina przystąpiły do UE? Niemcom wystarczy to, że odzyskały Mitropę jako rezerwuar podwykonawców i taniej siły roboczej (reszta to dla nich Rosja, której się boją od czasu upadku III Rzeszy). Chętnie by też widzieli pracowników np. z Ukrainy, lecz dobrobyt w Polsce bynajmniej temu nie sprzyja, gdyż w takim wypadku Ukraińcy wolą u nas pracować.

[---]

> Wydaje mi sie ze sytuacja jest bardziej nawet
wyoolbrzymiona od tej jaka istniala za Gierka.
Obecna propaganda sukcesu jest o wiele silniejsza
od tamtejszej

Oczywiście że silniejsza, bo jak na razie mają czym się chwalić.

--
JB

Basia

On Wednesday, August 26, 2020 at 5:14:09 PM UTC-7, Jacek Bialy wrote:

> 2010-2014 czyli w dobie Wielkiej Recesji
> gwaltownie wzrosly,
>
> Transfery dla Polski zmalały po dojściu do władzy PiS w roku 2015.

W 2015 po kilku latach spowolnienie zaczelo
w koncu ustepowac, aczkolwiek powoli. Kto ma
pieniedze by w momencie gdy jemu samemu potrzebne
sa fundusze bo wzrastaja wydatki na socjal i maleja
wplywy do kasy Panstwa by wtedy wlasnie odejmowac
sobie i zwiekszac wysylke pieniedzy na Wschod,
do tego stopnia by w Polsce nie moglo dojsc do
zadnej recesji.

Po co to? Przeciez mogli pozwolic Polsce przejsc przez
recesje.

No ale jezeli z Polski robi sie pokazowke dla Ukrainy
i Bialorusi w nadziei ze nieustepujacy nawet na rok,
dwa czy trzy boom w gospodarce przyspieszy ucieczke
tych krajow ze sfery Rosji to naturalnie bedzie sie
kontynuowac i zwiekszac transfery bo sa one strategiczna
inwestycja, inwestycja w obieranie cebuli post-sowieckiej.

> Kręgom decyzyjnym w Berlinie i Brukseli wydawało się wtedy, że sutuacja jest przejściowa i odpowiednie transfery będzie można wyrównać z nawiązką po powrocie do władzy formacji bardziej dyspozycyjnej, jaką jest PO.

> [...]

Ze pan Bialy nazwie cos co mu sie nie podoba
fantazjowaniem nie znaczy ze to coss jest
fantazjowaniem.

> Berlin i Bruksela nie myślą o cyklach kapitalistycznej gospodarki, lecz o tym, żeby kierowane na wschód transfery wracały do zachodnioeuropejskich firm - głównie do niemieckich.

A coz to innego gdy w odpowiednim czasie timingowane
jak nie myslenie o cyklicznosci gospodarki.
Rzad niemcki nie prowadzi przeciwcyklicznej polityki
gospodarczej, ...to dobre! Wszystkie kraje na Planecie
prowadza przeciwcykliczna polityke tylko nie Niemcy.

> A to nie zależy tylko od nich, lecz od tego, kto będzie rządził w krajach takich jak Polska i w jaki sposób będzie wydawał ich pieniądze. Niech Basia powie, co mają Niemcy z tego, że za unijne pieniądze obecny rząd buduje gazociąg do złóż na Morzu Norweskim? Na forum unijnym nie mogą tego projektu ujebać, lecz mogliby ujebać ten rząd poprzez nagonkę w swojej prasie (wydawanej również w Polsce), lub podobne działania.

Nie znam detali tej inwestycji wiec
nie moge nioc powiedziec.

> [...]
>
> Niech no Basia powie, komu na Zachodzie zależy na tym, żeby Białoruś i Ukraina przystąpiły do UE? Niemcom wystarczy to, że odzyskały Mitropę jako rezerwuar podwykonawców i taniej siły roboczej (reszta to dla nich Rosja, której się boją od czasu upadku III Rzeszy).

A skad pan wie co Niemcom wystarczy a co nie?
Jak na razie inwestuja grube miliardy w obieranie
tzw. post-sowieckiej cebuli.

> [...]
> od tamtejszej
>
> Oczywiście że silniejsza, bo jak na razie mają czym się chwalić.

Polowa dochodow w Polsce to lipa, jezeli Covid
mialby spowolnic swiatowa ekonomie to liczaca
ponad dekade inwestycja w Polske spali na panewce.
Dojdzie i tutaj do zalamania przy zapasci dochodow
rzedu 40-50 procent przy bezrobociu siegajacym
30 i wiecej procent bylby to kubel zimnej wody
na glowy pedzacych do Unii Ukraincow i Bialorusinow.

Nie dziwne ze po nieudanej na Ukrainie jest
teraz zastepczy ped by odlaczyc od Rosji chociaz
Bialorus zanim ekonomia swiatow nie spowolnieje.
Pozniej moze byc za pozno.

Jak Bialy tlumaczy pojawienie sie obecnej
sytuacji na Bialorusi, akurat teraz! Nie piec
lat temu, nie dziesiec, nawet nie dwa lata temu,
czy chociazby rok, ...tylko wlasnie teraz gdy
COvid grozi zalamaniem sie swiatowej ekonomii.

Basia

Basia

On Wednesday, August 26, 2020 at 5:48:11 PM UTC-7, Basia wrote:
> [...]

W 2014 roku Majdany sie pozalamywaly
a Putyn dokonal rozbioru Ukrainy,
blokujac tym samym nadzieje na szybkie
przechwycenie Ukrainy.

Nie dziwne wcale ze budzet transferowy
uszczuplili Polsce, ...problem na Wschodzie
nabral chronicznego wymiaru, wymagajacego
poczynienie pewnych oszczednosci.

Licho wie.

Basia

> [...]
>
> Transfery dla Polski zmalały po dojściu do władzy PiS w roku 2015. Kręgom decyzyjnym w Berlinie i Brukseli wydawało się wtedy, że sutuacja jest przejściowa i odpowiednie transfery będzie można wyrównać z nawiązką po powrocie do władzy formacji bardziej dyspozycyjnej, jaką jest PO.

Z tym ze PiS byl tez przy wladzy i w 2019
a to w tym roku znowu zaczeto na podobna
skale wysylac forse do Polski.

PiS przeszkadzal w 2015 a gdy doszedl do wladzy,
i po 4 latch prowadzenia polityki odmowy
imigrantow, wysadzania niezaleznosci
sadownictwa przestal juz w 2019? przeszkadzac, tak?

Co z sukcesem Morawieckiego sprzed kilku tygodni?
Wynegocjowal rzekomo najwieksze pieniadze
w pakiecie przeciw-Covidowym ze wszystkich panstw,
...i co znowu nikomu w Brukseli nie przeszkodzilo
ze PiS odmawia imigrantow i ze niezalezne
sadownictwo wysadza.

Moze jednak inne wytyczne sa na wzgledzie.

Np.ktos wpadl na pomysl by skoro nie wyszlo
z Ukraina to zabrac sie za Bialorus, zas
posypanie Polakom znowu forsy i zwiekszenie
ich dochodow tak by Bialorusini popekali z
zazdrosci i zaczeli ucieczke na Zachod.

Co niemozliwe, panie Bialy?

Basia

Basia

On Wednesday, August 26, 2020 at 4:17:06 PM UTC-7, Jacek Bialy wrote:

>  > Kazde jedno Euro przyciaga jeden, dwaczy moze nawet wiecej Euro i dolarow
>
> To ile w końcu przyciąga? Jeden, dwa, więcej, czy mniej?

Nie wiem dokladnie, skad mam 10,000 kilometrow
od Polski znac dokladne dane.

To pan panie Bialy powinien takie rzeczy wiedziec,
zarowno jak dziala multiplier ekonomiczny oraz ile
1 Euro funduszy przyciaga prywatnego kapitalu,
prywatnej inwestycji bo to panu zyje w Polsce,
w kraju ktory otrzymuje rocznie miliardy funduszy
z EU, za ktorymi podazaja kolejne grube miliardy
kapitalu inwestycyjnego, spekulacyjnego.

To panskie elity powinny panu takie podstawowe
rzeczy tlumaczyc a nie Basia z konca swiata.

PRL-bisowska elita to wysoce niemoralne
towarzystwo trzymajace post-komuszy Zwierzyniec
w totalnej niewiedzy, urabiajace ta ignorancje,
wystawiajace populacje na propagandowa pastwe
roznych Bartosiakow, czy innych podobnych
(Barosiaka uzywam przykladowo, nie znam
dokladnie czlowieka) ktorych zadaniem jest
napuszczaly w maliny naiwnych ludzi; sprzedawaly
narracji o mocarstwowosci itp., przygotowywanie
do wojny.

> Basia bierze ten mnożnik z sufitu i myśli, że on będzie działał według empirycznych równań sprawdzonych w USA.

To nie jest zadna teoria, mnoznik dziala i
dzialal od tysiacleci w kazdej ekonomii,
w ktorej w obrocie sa pieniadze, tak jak
w kazdym miejscu na swiecie dziala tabliczka
mnozenia.

Mnoznik w jednych lokacjach jest wyzszy
w drugich nizszy, zalezy od poziomu
oszczednosci, oraz od tego jak otwarta
jest gospodarka. Gdy ludzie wiecej oszczedzaja
jest nizszy, gdy wiecej wydaja na importy tez
jest nizszy, ...ale to sa juz detale.

Warto rozumiec ze fundusze UE dlatego
kierowane sa na rozbudowe infrastruktury,
remonty i renowacje budynkow, budowe roznych
lokalnych instalacji, bo te stymuluja multiplier
bardziej nizeli wydatki na zakup importowej
produkcji np. kupno importowanego samochodu
czy komputera, co tylko da zarobic sieci
detalicznej i pieniadz ucieka spowrotem
za granice.

Pieniadz wyplacony murarzom, elektrykom,
rolnikom poprzez stymulowanie inwestycji
w infrastrukture, nieruchomosci, bedzie
krazyl w gospodarce dluzej.

Warto dodac ze spora czesc zakupow
importow jest w Polsce finasowana
z tej porcji dochodow ktore sa
oszczednosciami, z tych 5 czy 10 procent
co ludzie odkladaja, pozniej kupuja
jakas elektronike czy samochod czy
co innego zza granicy sprowadzone.

Na codzien wiekszosc wydatkow na utrzymanie,
przezycie, ...z racji tego ze Polaska jest
krajem w duzej mierze rolniczym produkujacym
wlasna zywnosc, wiekszosc codziennych wydatkow
idzie na zakup dobr i uslug rodzimej produkcji
co czyni mnoznik wyzszym nizeli gdzies
w krajach w ktorych naweet podstawowa
zywnosc jest importowana.

Basia

Basia

Dodam co najciekawsze w tym calym temacie
jest to ze bez funduszy z EU dochod Polski
per capita, bylby taki sam jak na Bialorusi.

Tyle gadaniny o kapitalizmie, o wonym rynku,
o glowach do biznesu, sprycie, raczki
do biznesow, a tu jak spojrzec na liczby
wychodzi ze bez forsy zza granicy przepuszczonej
przez mnoznik Polacy zarabiali by per capita
i produkowali GDP per capita nie wiecej nizeli
produkuja gospodarka Bialorusi!!!

Stad min. Basia jest b.sceptyczna gdy
slyszy gadanine o jakiejs mocarstwowosci
ktora sie 24/7 faszeruje nadmuchana
wplywami z EU opinie publiczna w Polsce.

Basia

Jacek Bialy

> [...]
>
> Transfery dla Polski zmalały po dojściu do władzy PiS w roku 2015.

 > W 2015 po kilku latach spowolnienie zaczelo

Gdy w końcu się okazało, że PiS-owskie rządy nie są zjawiskiem przejściowym. Lecz na początku platformiane w większości samorządy wstrzymywały się ze zgłaszaniem projektów, brukselka też odkładała wszystko na potem w nadziei, że uliczne kodziarstwo, nieuchwalenie budżetu lub inne wydarzenia szybko doprowadzą do upadku pisowskiej ekipy (patrz - ciamajdan).

> [...]
do tego stopnia by w Polsce nie moglo dojsc do
zadnej recesji.
Po co to? Przeciez mogli pozwolic Polsce przejsc przez

Nie chcieli na to pozwolić, gdy u władzy w Polsce byli ich pupile z PO. Lecz gdy tylko stracili tą władzę na rzecz PiS, recesja w Polsce stała się rzeczą pożądaną - Ba!..  Koniec świata, pokazowa katastrofa 'faszystowskiej' Polski stała się rzeczą jak najbardziej pożądaną!

> No ale jezeli z Polski robi sie pokazowke dla Ukrainy
i Bialorusi w nadziei ze nieustepujacy nawet na rok,
dwa czy trzy boom w gospodarce przyspieszy ucieczke
tych krajow ze sfery Rosji

Propaganda Gazety Wyborczej, jak to Unia Europejska wynagradza swojego polskiego prymusa i stara się jeszcze przyciągnąć Ukrainę i Białoruś. Stąd takie poczucie dumy wśród lemingów i paniczny strach, że Europa 'na nas' się obrazi.

> to naturalnie bedzie sie
kontynuowac i zwiekszac transfery bo sa one strategiczna
inwestycja, inwestycja w obieranie cebuli post-sowieckiej.

Europa nie postrzega Wschodu jako cebulę do obrania. Dla nich Ukraina oraz Białoruś to po prostu Rosja i z Rosją najłatwiej im załatwiać tamtejsze sprawy. Dopiero kijowski Majdan pokazał im odrębność Ukrainy, ale Białoruś dla takich Francuzów w ogóle nie leży w Europie (ostatnia wypowiedź jakiegoś francuskiego dygnitarza).

--
JB

Jacek Bialy

> [...]
> gospodarczej, ...to dobre! Wszystkie kraje na Planecie
> prowadza przeciwcykliczna polityke tylko nie Niemcy.

Być może i prowadzą, lecz nie w stosunku do krajów takich jak Polska lub Węgry. W Polsce najbardziej Niemców interesują tutejsze cykle polityczne, do których starają się dopasować resztę.

> Nie znam detali tej inwestycji wiec
> nie moge nioc powiedziec.

No to ja Basi powiem: Ogólna niemiecko-rosyjska polityka gazowa jest taka, że Rosja będzie dostarczać gaz ziemny bezpośrednio do Niemiec po dnie Bałtyku, a Niemcy będą go dzielić swoim wasalom na Wschodzie, gdyby Rosjanie zamknęli dostawy lądowe. Odpowiedzią pierwszego pisowskiego rządu było rozpoczęcie budowy morskiego terminala, oraz inichatywa budowy gazociągu norweskoego. Rządy PO uznały ten gazpociąg za 'nieopłacalny', a budowę gazoportu w Świnoujściu odwlekały jak potrafiły. Za to pobudowali połączenia z rosyjskim gazociągiem Opal po drugiej stronie Odry będącym przedłużeniem gazociągu Nord Stream. Gdy PiS ponownie wróciło do władzy, dokończyli gazoport i rozpoczęli budowę Baltic Pipe do norweskich złóż.
Widzi Basia różnicę interesów pomiędzy Polską a Niemcami? Jest taka, że my nie chcemy rosyjskiego gazu choćby przez Niemcy, a im zależy na tym, żebyśmy tak czy inaczej od Rosji byli uzależnieni.

--
JB

Basia

On Saturday, August 29, 2020 at 9:33:42 AM UTC-7, Jacek Bialy wrote:

> Europa nie postrzega Wschodu jako cebulę do obrania. Dla nich Ukraina oraz Białoruś to po prostu Rosja i z Rosją najłatwiej im załatwiać tamtejsze sprawy. Dopiero kijowski Majdan pokazał im odrębność Ukrainy, ale Białoruś dla takich Francuzów w ogóle nie leży w Europie (ostatnia wypowiedź jakiegoś francuskiego dygnitarza).

Oczywiscie, bo EU ma sprawiac na post-komunistach
wrazenie ze koledzy socjalisci z Unii za-adoptowali
ze Wschodu sieroty po rozpadzie ZSRR i beda ich
prowadzic w nowa swietlana przyszlosc.

Kto by taka percepcje chcial w Unii rujnowac?

Gdzie naprawde EU wyprowadzi towarzystwo
to bedzie dopiero wiadome po fakcie!

Basia

Jacek Bialy

> Polowa dochodow w Polsce to lipa,

Basia znowu fantazjuje..

jezeli Covid
> [...]
> Dojdzie i tutaj do zalamania przy zapasci dochodow
> rzedu 40-50 procent przy bezrobociu siegajacym

Jak ma razie radzimy sobie nieźle z covid, mimo widocznego w świecie spowolnoenia.

> [...]
>
> Nie dziwne ze po nieudanej na Ukrainie jest
> teraz zastepczy ped by odlaczyc od Rosji chociaz
> Bialorus zanim ekonomia swiatow nie spowolnieje.

Nikomu w Europie nie zależy na oderwaniu Białorusi od Rosji. Stanom Zjednoczonym może na tym zależeć z powodów ich strategicznej rywalizacji z Rosją. Lecz Niemcy ani myślą o tym, aby osłabiać Rosję. Niemcom potrzebna silna Rosja, aby za jej pomocą uniezależnić się od USA. Gdyby było inaczej, nie budowaliby Nord Stream, tylko sprowadzali skroplony gaz z krajów zamorskich. Jednak to uzależnia ich od szlaków morskich kontrolowanycb przez USA. Widać z tego wyraźnie, że Niemcy wolą integrować się z Rosją kosztem rozluźnienia struktur atlantyckich.
Nikomu w Niemczech nie zależy na nadmiernym bogaceniu się Polaków. Bogata Polska to brak dla Niemców taniej siły roboczej zarówno z Polski, jak i z Uktainy i Białorusi.

> [...]
> lat temu, nie dziesiec, nawet nie dwa lata temu,
> czy chociazby rok, ...tylko wlasnie teraz gdy
> COvid grozi zalamaniem sie swiatowej ekonomii.

Sytuacja na Białorusi to kłótnia w wielkoruskiej rodzinie, która wymknęła się spod kontroli. Łukaszenka nie chciał płacić Rosji podwyższonej ceny za gaz. Rosjanie zaczęli wysyłać na Białoruś zanieczyszczony surowiec. Wtedy Łukaszenka zakupił partię amerykańskiego gazu skroplonego przez litewską Kłajpedę. Na to Putin wysłał przeciw Łukaszence dwóch kontrkandydatów do prezydenckich wyborów na Białorusi. Łukaszenka ich pozamykal w więzieniu, wybory 'wygrał', a ludzie wyszli na ulicę.
Pisałem tutaj o tym szerzej w dyskusji z panem fatso i Basi też wszystko mogę wytłumaczyć.

--
JB

Jacek Bialy

czwartek, 27 sierpnia 2020 o 03:25:48 UTC+2 Basia napisał(a):

> W 2014 roku Majdany sie pozalamywaly
> a Putyn dokonal rozbioru Ukrainy,

Żadne majdany nie mają z tym nic wspólnego.

> blokujac tym samym nadzieje na szybkie
> przechwycenie Ukrainy.

Nikomu w Brukseli nie zależy na odebraniu Rosji Ukrainy. Silna Rosja jest potrzebna zjednoczonym Niemcom w ich historycznej rozgrywce z USA.

> Nie dziwne wcale ze budzet transferowy
> uszczuplili Polsce, ...problem na Wschodzie
> nabral chronicznego wymiaru, wymagajacego
> [...]

Widać, że największy transfer miał miejsce w roku 2014, czyli już po Majdanie, lecz przed wyborami w Polsce. Po zwycięstwie PiS zaczął się ostry zjazd, po nieudanym puczu z roku 2016 sytuacja zaczęła wracać do normy.

> Basia

Nikt w Europie nie ma powodu robić z Polski pokazówkę dla Ukrainy. Ukraina nigdy nie istniała w europejskiej polityce. Traktują ich tam jako państwo sezonowe, które prędzej czy później wróci do Rosji. Podobnie zresztą nas traktowali, więc czego można się spodziewać w stosunku do Ukrainy, ktora jako odrębne państwo istnieje dopiero od trzydziestu lat?

Jeśli Basia nie fantazjuje, to najwyraźniej kopiuje narrację Gazety Wyborczej lub jej podobnych niemieckich mediów adresowanych do peerelczyków. Kiedyś wyprodukowali ewangelię o jaruzelskim zbawieniu, teraz tworzą mity o szczególnej roli Polski w Europie, o wizerunku, którego nie wolno nam zmarnować i tak dalej (typowe odwoływanie się do mentalności niewolniczej). Bo tak naprawdę Europie zależy na taniej sile roboczej, gdyż od czasu Planu Marshalla odechciało im się pracować, a kobietom rodzić dzieci.

--
JB

u2

W dniu 29.08.2020 o 20:40, Jacek Bialy pisze:
> Nikt w Europie nie ma powodu robić z Polski pokazówkę dla Ukrainy. Ukraina nigdy nie istniała w europejskiej polityce. Traktują ich tam jako państwo sezonowe, które prędzej czy później wróci do Rosji.

ciekawa teza ubek, to by oznaczał, że Killimuszko się mylił:)))))))))))))))

Jacek Bialy

> Dodam co najciekawsze w tym calym temacie
> jest to ze bez funduszy z EU dochod Polski
> per capita, bylby taki sam jak na Bialorusi.

Byłby dużo wyższy niż jest, gdybyśmy od lat 90 prowadzili suwerenną politykę. Niestety ani Berlin ani Bruksela nigdy takiej polityki w Polsce nie wspierali. Przykład - najbardziej przez nich popierany polski rząd 'wynegocjował' najdroższy w Europie kontrakt na gaz na okres kilkunastu lat. Teraz torpedują desowietyzację polskich sądów, których znaczenie dla gospodarki jest dużo większe niż unijne pieniądze. Dlatego kary będziemy płacić, a sądownictwo uwolnimy od feudalnych obyczajów rodem z PRL.

--
JB

Basia

Wszystko fajnie i mozna sobie robic
domysly, i spekulowac, ale dobrze jest
zdawac sobie tez sprawe z wlasnej niewiedzy.

Wytlumaczylam panu jak dziala mnoznik,
mam nadzieje ze lepiej rozumie pan teraz
ze gadka o polskiej mocarstwowosci to czysty
bezsens. Produktywnosc polskiej ekonomii
nie jest sporo albo moze i wcale inna od
Bialoruskiej (?), a jednak ktos uparcie
wklada do glow Polakom inne przekonania.

Mnoznik to jest ABC ekonomii, istnieja
rzeczy bardziej zlozone, o ktorych sie
nie mowi wcale, i o ktorych nikt ksiazek
zadnych nie pisze bo tematyka jest nie do
popularyzowania.

Dobrze o tym zawsze pamietac, miec na
wzgledzie wlasna glupote czy brak informacji.
Kazde zwierze w calym swiecie przyrody
nawet najprymitywniejsze (!) jest wyposazone
i stosuje jakac tam metode jakis mechanizm
decepcji, ...nie inaczej jest w swiecie
ludzkim.

Basia

Basia

Dodam, utrzymywanie w niewiedzy jest najekonomiczniejsze.

Basia

andal

On Sat, 29 Aug 2020 12:06:06 -0700, Basia wrote:

> [...]

ile zarabiasz swoim mechanizmem?

Jacek Bialy

czwartek, 27 sierpnia 2020 o 16:18:16 UTC+2 Basia napisał(a):

> Nie wiem dokladnie, skad mam 10,000 kilometrow
> od Polski znac dokladne dane.

To przecież widać, że Basia niewiele wie. Lecz Basia mogłaby wiele się dowiedzieć, gdyby czytała posty do końca, zanim zacznie na nie odpowiadać.

> To pan panie Bialy powinien takie rzeczy wiedziec,
> zarowno jak dziala multiplier ekonomiczny oraz ile
> 1 Euro funduszy przyciaga prywatnego kapitalu,

Toteż Basi tłumaczyłem, ile i kiedy przyciąga, a kiedy toksyczny pieniądz odpycha inwestycje i w jakim stopniu może to zależeć od polityki.

(...)

> To nie jest zadna teoria, mnoznik dziala i
> dzialal od tysiacleci w kazdej ekonomii,
> w ktorej w obrocie sa pieniadze, tak jak
> w kazdym miejscu na swiecie dziala tabliczka
> mnozenia.

Już tłumaczyłem Basi, że w odróżnieniu od buchalterii ejonomia nie jest nauką o liczbacb. Ekonomia jest nauką o ludziach, a konkretnie o przestrzeni ludzkich oczekiwań. A te mogą być bardzo różne (o czym bliżej za chwilę)

> [...]
> oszczednosci, oraz od tego jak otwarta
> jest gospodarka. Gdy ludzie wiecej oszczedzaja
> jest nizszy, gdy wiecej wydaja na importy tez

To są detale znane Basi z jej amerykańskiego otoczenia, którego ekonomia jest prosta jak końcówka cepa. Z pewnością dzięki temu Ameryka rozwija się lepiej niż np. Rosja.

> [...]
> bardziej nizeli wydatki na zakup importowej
> produkcji np. kupno importowanego samochodu
> czy komputera, co tylko da zarobic sieci

No właśnie w Rosji tak na przykład jest, że tamtejsza klasa średnia kupuje tylko zagraniczne luksusy, bo taką sobie stworzyli postsowiecką oligarchiczną kulturę. Po prostu nie wierzą w to, że ich kraj potrafi sprzedać cokolwiek poza ropą i gazem (nawet bawic nie potrafią się u siebie, tylko koniecznie na Rivierze, albo od biedy na Cyprze).
I niestety podobny model sppłeczeństwa rozwijał się w III RP przy gorącym wsparciu unijnych struktur oraz sprzyjającym im mediów: Polak pracujący dla Niemców i kupujący wszystko od Niemców. Gdybyśmy mieli za sąsiadów Meksyk i Kanadę, to i nasza tabliczka mnożenia byłaby prostsza.

--
JB

Jacek Bialy

sobota, 29 sierpnia 2020 o 19:06:14 UTC+2 Basia napisał(a):

> Oczywiscie, bo EU ma sprawiac na post-komunistach
> wrazenie ze koledzy socjalisci z Unii za-adoptowali
> ze Wschodu sieroty po rozpadzie ZSRR i beda ich
> prowadzic w nowa swietlana przyszlosc.

U nas owszem, takie chcą robić wrażenie, bo sami w to święcie wierzą. Być może myśleli tak również o Ukrainie zanim Putin doszedł do władzy, lecz teraz to wykluczone. Dzisiaj widzą w nim jedynego partnera w poradzieckiej strefie. Gdy niedźwiedź pokaże pazury, to go zdzielą sankcjami, ale z miski zabierać nie będą mu niczego.

--
JB

Jacek Bialy

Podałem fakty w kolejności chronologicznej. Każdy następny wypływa
logicznie z poprzedniego. Proszę podać jakiś inny, który do nich nie pasuje.

> Wytlumaczylam panu jak dziala mnoznik,

Basia nie może tłumaczyć czegoś, czego sama nie rozumie. A przede wszystkim Basia nie rozumie tego, że ekonomia nie jest nauką o liczbach. Liczbami, statystykami i rozmaitymi mnożnikami posługują się również lingwiści, ale to co robią to nie jest matematyka.

JB

Jacek Bialy

> [...]

> skad pan wie co Niemcom wystarczy a co nie?

Bo dzisiejsze wschodnie granice UE odpowiadają koncepcjom Naumanna z roku 1915 (Mitropa jako Niemcy, Austro-węgry + byłe Królestwo Kongresowe i ewentualnie kraje bałtyckie). Chodziło konkretnie o kraje łacińskie - dla prawosławnych była przewidziana Ostropa.

--
JB

Jacek Bialy

Sam w latach 90 byłem germanofilem i zwolennikiem Mitropy. Cieszylem się z tego, że Niemcy podkupują fabryki i banki polskim ubekom. Cieszyłem się z tego, że Noemcy wykupują polską prasę, dzieki czemu nie trafi ona w ręce ludzi pokroju Michnika. Lecz oni przejęli z GWna najgorsze wzorce i zaczęli je na swój sposób rozwijać. Polskę traktować jako G-G w wersji light.
Niemcy nie nadaja się do tego, żeby przewodzić innym narodom. Mają zbyt duże mniemanie o sobie i za mało wyczucia dla innych. Gdzie się nie obrócą, tam zachowują się jak słoń w składzie porcelany.

JB

Jacek Bialy

Potem wylizują się z ran, ale niczego się nie uczą.

JB

Basia

Po prostu pan Bialy byl w tej sferze w latach 90
ignorantem, ....nie swiadomym swojej ignorancji,
i dopiero znacznie pozniej i w calkiem adaptywny
czy tez reaktywny sposob reagowal i zmienial swoje
opinie poznawszy nowa informacje- dowiedziawszy sie
tego czego wczesniej nie wiedzial.

Tak "uczy sie" wiekszosc ludzi nie posiadajaca informacji.

Dlatego Basia zapytala sie p.Bialego i polecila
Mu by w przyszlosci w swoich spekulacjach i przy
formowaniu swoich opiniach uwzglednial swoj
terazniejszy brak informacji, ...by bral pod uwage
elemnt swojej wlasnej ignorancji wielu spraw.

Sa ludzie myslacy racjonalnie, zdajacy sobie sprawe
ze swojej niewiedzy i bioracy ten stan rzeczy pod
uwage przy formowaniu opinii, a sa tacy ktorym
brak jest racjonalnosci i ktorzy pomimo braku
informacji beda formuowac i propagowac opinie
nie uwzgledniajace tego stanu rzeczy tzn. poziomu
wlasnej ignorancji czy braku informacji.

Basi teza jest ze wspolczesnie ludzie zyja w tak
skomplikowanej rzeczywistosci, w czasac w ktorych
przecietny obywatel pomimo istnienia wszechobecnych
mediow moze miec mniej informacji albo mniej
precyzyjna informacje o otaczajacej Go rzeczywistosci
nizeli posiadal w starozytnosci najmniej znaczacy
statusem spolecznym poddany Faraona. Przecietny
wspolczesny obywatel Demokracji moze miec nawet
mniej informacji, czy tez mniej precyzyjna informacje,
o otaczajacej Go rzeczywistosci nizeli niewolnik
trudniacy sie 7 dni w tygodniu w starozytnym
Egipcie budowa Faraonowej piramidy.

Ludzie inteligentni i bardzo racjonalni, czesto
genetyczne kobiety, potrafia tak dobrze zdawc
sobie sprawe z wlasnego braku informacji wlasnej
ignorancji ze dochodza do wniosku ze wiecej
sensu ma korzystanie z porad wrozbitow i wrozbitek
nizeli poleganiu na wlasnej wlasnej informacji
i wlasnej jej analizie. Genetyczni mezczyzni
wydaja sie miec wiekszy problem ze skonfrontowaniem
wlasnej ignorancji.

Warto sie zastanowic, panie Bialy, i przy formowaniu
wlasnych opinii, gdzie na spektrum racjonalnosci
znajduje sie nasze wlasne miejsce.

Basia

Jacek Bialy

> Po prostu pan Bialy byl w tej sferze w latach 90
> ignorantem, ....nie swiadomym swojej ignorancji,

Nu - historię ostatniej wojny zdołalem już wtedy poznać.. Ale to już były zupełnie inne Niemcy (przynajmniej tak się wydawało). Poza tym był entuzjazm po upadku Muru Berlińskiego, dzięki czemu również i do nas wolność zawitała. Tam był porządek, prawdziwa dekomunizacja, co mogło imponować. Jednak po zjednoczeniu Niemcy zaczynały pokazywać swoje dawne oblicze..

> [...]
> formowaniu swoich opiniach uwzglednial swoj
> terazniejszy brak informacji, ...by bral pod uwage
> elemnt swojej wlasnej ignorancji wielu spraw.

Dziękuję za uwagi, jednak zapewniam Basię, że posiadam wystarczająco dużo informacji, dzięki którym mogę stwierdzić, że żadna ekonomia nie działa według matematycznych wzorów. Byłem świadkiem dwóch ekonomicznych eksperymentów wychodzących z takich właśnie materialistycznych założeń. Pierwszy to był marksizm ze swymi późniejszymi modyfikacjami, a drugi to była postmarksistowska 'transformacja ustrojowa' zwana inaczej Planem Balcerowicza. Oba projekty prowadziły do gospodarczej zapaści, jako że oba w swoich socjotechnicznych dogmatach nie uwzględniały czynnika ludzkiego.

> [...]
> informacji beda formuowac i propagowac opinie
> nie uwzgledniajace tego stanu rzeczy tzn. poziomu
> wlasnej ignorancji czy braku informacji.

Co nader często zdarza się Amerykanom, którzy będąc z natury ludźmi prostymi, w podobny sposób wyobrażają sobie cały świat i jego wszystkich mieszkańców. Wam się wydaje, że proste prawa popytu-podaży tudzież reinwestycji pieniądza funkcjonują wszędzie tak samo. Że demokracja i równe prawa są najlepszą formą organizowania się społeczeństw, do której wszyscy zaczną dążyć, jeżeli tylko dostaną tego możliwość. Wasz eksperyment oznaczał dla świata okres geostrategicznej pauzy, jaka nastąpiła po rozpadzie światowego komunizmu i zakończeniu zimnej wojny. Na tą okazję Francis Fukuyama ogłosił nawet koniec historii znanego świata i jego rychłą globalną unifikację.
Niestety - jak widać - zimna wojna nigdy na dobre się nie zakończyła, a światowy komunizm zamiast upaść zdołał się jedynie poprzepoczwarzać. Amerykańscy uczeni naiwnie sądzili, że gospodarka rynkowa i wolny handel z państwami totalitarnymi doprowadzić musi do ich rychłej demokratyzacji. Na przykładzie Rosji i Chin widać dzisiaj, jak bardzo się mylili. Wszelkie umowy pomiędzy nimi a wolnym światem państwa te traktowały instrumentalnie i realizowały w sposób asymetryczny. Powstały przez to asymetryczne, czyli nieuczciwe warunki rywalizacji gospodarczej pomiędzy USA i ChRL, przez co Stany Zjednoczone zaczęły ową rywalizację przegrywać, a totalitarne Chiny aspirować do roli nowego światowego hegemona.
Jak to się stało, że ów najlepszy koncept urządzenia świata, który dał temu światu złoty okres jego istnienia przestał działać? Dlaczego Rosja zamiast uciekać do rodziny cywilizowanych krajów garnie się w stronę chińskiego smoka, który gdy tylko zapanuje nad światem, pożre ją jak barana? Dlaczego zamiast wolności i demokracji czekać nas może świat zarządzany przez sztuczną inteligencję? Być może dlatego, że prości Amerykanie którzy jeszcze w tym świecie dominują, nie zdają sobie sprawy z tego, jak bardzo pogięci potrafią być niektórzy ludzie.

--
JB

Basia

On Sunday, August 30, 2020 at 9:56:40 AM UTC-7, Jacek Bialy wrote:

> [...]
> >

> Dziękuję za uwagi, jednak zapewniam Basię, że posiadam wystarczająco dużo informacji, dzięki którym mogę stwierdzić, że żadna ekonomia nie działa według matematycznych wzorów. Byłem świadkiem dwóch ekonomicznych eksperymentów wychodzących z takich właśnie materialistycznych założeń. Pierwszy to był marksizm ze swymi późniejszymi modyfikacjami, a drugi to była postmarksistowska 'transformacja ustrojowa' zwana inaczej Planem Balcerowicza. Oba projekty prowadziły do gospodarczej zapaści, jako że oba w swoich socjotechnicznych dogmatach nie uwzględniały czynnika ludzkiego.

To wszytsko nie ma nic do rzeczy.

Mnoznik ekonomiczny to nie zadna teoria
ekonomiczna, ...to dziala tak samo w kazdym
systemie w ktorym sa w obrocie pieniadze,
w komunizmie w kapitalizmie, w gospodarce
wolno rynkowej czy centralnie planowanej.

Basia

Basia

On Saturday, August 29, 2020 at 1:21:04 PM UTC-7, Jacek Bialy wrote:

> Basia nie może tłumaczyć czegoś, czego sama nie rozumie. A przede wszystkim Basia nie rozumie tego, że ekonomia nie jest nauką o liczbach. Liczbami, statystykami i rozmaitymi mnożnikami posługują się również lingwiści, ale to co robią to nie jest matematyka.

Widze ze p.Bialy pomimo szczegolowego
wytlumaczenia mu nie jest w stanie
zrozumiec ze mnoznik to nie zadna teoria
tylo fakt.

Naturalnie nie rozumie tez ze zaprzeczaniem
robi z siebie idiote.

Basia

Basia

On Saturday, August 29, 2020 at 11:40:49 AM UTC-7, Jacek Bialy wrote:
> [...]
>
> (...)
> Nikt w Europie nie ma powodu robić z Polski pokazówkę dla Ukrainy.

Jezeli jak p.Bialy sugeruje nikomu
w Brukseli nie zależy na odebraniu
Rosji Ukrainy, i nikt w Europie nie
ma powodu robic z Polski pokazowke,

...to dlaczego naplyw funduszy z EU
do Polski ponownie wzrasta?

O ile sobie przypominam po przylaczeniu
Polski do Unii w 2004 roku fundusze Unijne
dla Polski mialy byc przydzielane przez
kilkanascie lat, w sposob najpierw wzrastajacy
a pozniej tzn. po kilku latach mialy
progresywnie malec, az do momentu gdzie
po kilkunastu latach mialy przestac
naplywac.

Dlaczgo wiec tak nie jest?

Dlaczego fundusze wzrastaly nieustannie
przez 10 lat, pozniej w 2015 roku nastapilo
dwuletnie opoznienie i ponowny dalszy wzrost,
gdzie w ostatnim roku, w 2019, po 15 juz latach
Polski w Unii nie widac zadnego spadku naplywu
forsy tylko wrecz przeciwnie 2019 rok czyli
15 rok w Unii jest rokiem niemalze rekordowych
naplywow- tylko rok 2014 mial wiekszy naplyw.

Jam mam prosty test na to czy Europa/Unia/Niemcy
robia z Polski pokazowke dla Ukrainy i Bialorusi
w celu odlaczenia obydwu od sfery Rosji czy nie.

Jezeli nie to wplywu z Unii powinny malec,
tymczasem nie maleja a wrecz przeciwnie
po 15 latach w Unii ciagle utrzymuje sie
trendu wzrostowy, coraz wiecej forsy Unia
przysyla do Polski.

Definitywnym testem polityki obierania
post-sowieckiej cebuli przez Niemcy/Unie/Europe
bedzie jezeli naplyw forsy zmaleje sie gdy
Ukraina z Bialorusia zostana juz odebrane
sferze Rosji.

Zgadza sie pan z Basia ze test jest logiczny
i fair?

Jak zwykle wszystko bedzie wiadome bardzo
jasne dla wszystkich, ...ale po fakcie!

Basia

Jacek Bialy

> Jezeli jak p.Bialy sugeruje nikomu
> w Brukseli nie zależy na odebraniu
> Rosji Ukrainy, i nikt w Europie nie
> ma powodu robic z Polski pokazowke,
>
> ...to dlaczego naplyw funduszy z EU
> do Polski ponownie wzrasta?

Unijne fundusze były głównym powodem, dla ktoórego większość Polaków zagłosowała w referendum za akcesją do Unii i do dzisiaj w tej Unii chce pozostać. Co Unia z tego ma? Otwarcie się nowych rynków na gospodarkę unijną (gł na niemiecką), nowe rynki zbytu, lecz także nowy rynek pracy, gdzie można przenosić niemiecką produkcję do polskich podwykonawców. Do tego drenaż ludzi najbardziej uzdolnionych poprzez możliwość edukacji w UE i tam znajdywania wysoko kwalifikowanej pracy (np. wyjechało z Polski mnóstwo uzdolnionych lekarzy i pielęgniarek). Nikt w Polsce na taki układ by się nie zgodził, gdyby nie dodatni bilans przepływów finansowych z Europy do Polski.

> [...]
> Polski do Unii w 2004 roku fundusze Unijne
> dla Polski mialy byc przydzielane przez
> kilkanascie lat, w sposob najpierw wzrastajacy

Teoretycznie miały przestać napływać po względnym wyrównaniu się poziomów życia (czyli zarobków) w PL i UE. W Polsce było wielu naiwnych, którzy myśleli, że poziomy te wyrównają się niemal natychmiast po naszym wejściu do UE. Niestety nie wynika to z jakiegoś automatu, lecz głównie z tego, jak unijne pieniądze są wykorzystywane. Gdyby w czasach PO były one dobrze wykorzystywane, to płace w Polsce zaczęłyby się szybko zbliżać do unijnych - tylko co mają z tego Niemcy? Im bardziej zależy na taniej sile roboczej w Polsce i oczywiście na tym, aby unijne pieniądze szły na zamówienia dla niemieckich firm.

> Dlaczgo wiec tak nie jest?
>
> Dlaczego fundusze wzrastaly nieustannie
> przez 10 lat, pozniej w 2015 roku nastapilo
> dwuletnie opoznienie

A po co dawać pieniądze polskim 'faszystom', skoro po dwóch latach śladu nie będzie po ich rządach? Kto wie, czy nie uratował nas tęgi mróz w grudniu 2016 roku, bo gdyby przyszło ich wtedy nie 2000 pod budynek Sejmu, lecz znacznie więcej, to nikt nie nazwałby tego ciamajdanem (całą akcją kierowali byli wysocy funkcjonariusze WSI, sam Tusk już przemawiał we Wrocławiu).

> [...]
> forsy tylko wrecz przeciwnie 2019 rok czyli
> 15 rok w Unii jest rokiem niemalze rekordowych
> naplywow- tylko rok 2014 mial wiekszy naplyw.

Pieniędzy będzie jeszcze więcej, bo mamy dobrych negocjatorów, no i ludzi, którzy potrafią je wykorzystać dla dobra Polski i Europy. Tych pieniędzy formalnie nie przyznawają Niemcy, lecz struktury unijne, więc Niemcy nie mogą na dłuższą metę ich blokować. Poza tym wygląda na to, że Niemcy pogodziły się z faktem, że w Polsce nie może wiecznie rządzić ich ekspozytura. W końcu to poważny naród, więc ileż to można się wygłupiać z tą antykaczystowską krucjatą?

> [...]
> Ukraina z Bialorusia zostana juz odebrane
> sferze Rosji.
>
> Zgadza sie pan z Basia ze test jest logiczny

Nie wszystko co logiczne musi istnieć realnie. Jednakże dla dzisiejszych Europejczyków nie ma logicznych przesłanek ku temu, aby osłabiać Rosję lub dążyć do jej podziału. Rosyjskie czołgi nie stoją już na Łabie, więc zagrożenie niby żadne (w ich kategoriach myślenia, gdyż realnie jest duże). W Rosji chcą oni widzieć partnera dla biznesu, a żaden biznes nie lubi majdanów tudzież innych wojen domowych. Bo wtedy giełdy lecą na pysk, nie wiadomo kto ma aktualnie kontrolę nad złożami surowców, nad liniami przesyłowymi, z kim wtedy gadać o interesach i tak dalej. Putina już sobie oswoili, znają jego psychologiczny profil, więc po co komplikować sobie sytuację? Gdy niedźwiedź zacznie się rzucać, to strzelą z bata jakimiś sankcjami, ale będzie im nadal potrzebny, gdyż europejski biznes zdążył mocno uzależnić się od Rosji.
Podobnie biznes amerykański zdążył uzależnić się od komunistycznych Chin - lecz chiński smok, to nie jest zdychająca Rosja! Ten smok dopiero skrzydła rozwija, a kto się schroni pod jego skrzydłami, tego potrafi obsypać swoimi jenami, których ma bardzo dużo. Strzeżcie się Amerykanie chińskiego smoka!

--
JB

Jacek Bialy

Święta racja - to czysta matematyka, czyli abstrakcja.

, ...to dziala tak samo w kazdym
> systemie w ktorym sa w obrocie pieniadze,

Każdy pieniądz to rzecz umowna podlegająca ludzkiej wyobraźni - także amerykański dolar. Gdy przeciętni Amerykanie przestaną wierzyć w dolara, to rzucą się do banków, aby go wymienić na coś innego.

> w komunizmie w kapitalizmie, w gospodarce
> wolno rynkowej czy centralnie planowanej.

W każdym systemie człowiek chce przeżyć. Kto wierzy w kapitalizm, ten handluje deficytowym towarem - zanim znajdzie się w areszcie, gdzie nie sprzeda już niczego oprócz siebie samego. Basia odjechała w siną dal - zna się dobrze amerykańskiej ekonomii :-DD

--
JB

u2

W dniu 02.09.2020 o 22:41, Jacek Bialy pisze:
> W każdym systemie człowiek chce przeżyć.

ale w końcu umiera:))))))))))))))

Jacek Bialy

poniedziałek, 31 sierpnia 2020 o 01:24:35 UTC+2 Basia napisał(a):

> Widze ze p.Bialy pomimo szczegolowego
> wytlumaczenia mu nie jest w stanie
> zrozumiec ze mnoznik to nie zadna teoria
> tylo fakt.

Ekonomia jest nauką o ludziach p. Basiu. A ludzie mają różne mnożniki - jedni socjalistyczne, a inni rachityczne, czyli kapitalistyczne - Buuu ha-ha!

--
JB

Basia

Nonsens, wytlumaczylam panu, jedyna istotna
roznica to roznica w srednim poziomie oszczedzania.
Im wyzszy jest ten poziom tym bardziej mnoznik
maleje. Przy 10 procent srednim poziomie oszczednosci
kazdy 1 nowy dolar czy euro potrafi kreuwac 10 dolarow
dochodu. Przy 5 procent poziomie oszczednosci kreuje
juz 20 dolarow/euro dochodu.

Jezeli w gospodarce jest duzo towarow i uslug
pierwszej potrzeby pochodzacych z importu to
pieniadz szybciej znika spowrotem za granice
i mnoznik jest nizszy.

W ogole, mnoznik nie jest jakims trwalym wymiarem,
zmienia sie, nie mniej jednak istnieje w kazdej
ekonomii w ktorej w obrocie jest pieniadz z zewnatrz
z zagranicy, i ilustruje magnitude z jaka ten pieniadz
kreuje dochod.

Szkoda ze tak ciezko Bialemu przychodzi zrozumienie
prostej w sumie rzeczy.

Zaczynam podejrzewac ze to pan Bialy musial stawiac
wodke SB'ekom z ktorymi za mlodu pil spore ilosci
owego trunku. Po co oficerowie mieli by stawiac
alkohol komus tak opornemu na wiedze? Stawiam teze
ze to Oni posiadali informacje ktora chial zdobyc
Bialy, ...a nie odwrotnie.

Basia

Jacek Bialy

Basia niepotrzebnie się powtarza. Basia wykłada tutaj prostą teorię mnożnika, która może się sprawdzać w jednej sytuacji, a w innej nie musi. Podałem Basi przykłady na to, że pieniądz potrafi być toksyczny, czyli potrafi zabijać gospodarkę, zamiast ją rozkręcać, a więc w takiej sytuacji teoria przytoczona przez Basię w ogóle nie funkcjonuje. Basia z jednej strony nie może zanegować istnienia takich sytuacji, z drugiej nie chce tych faktów przyjąć do wiadomości. Oby nie musiała ich doświadczyć na własnej skórze, gdy Biden i Sanders zaczną w USA wprowadzać 'naukowy socjalizm'.

--
JB

Basia

Powtarza bo do Bialego wydaje sie nie
docierac, a raczej Bialy chce zamydlic
oczy czym sie da by odwrocic uwage od
glownej obserwacji a mianowiecie tej
ze prosperita PRL-bis'u jest blisko
w polowie lipa, ...wynikiem nie wzrostu
produktywnosci, rzekomego wolnego
rynku, "kapitalizmu" itd., czemu
niedoinformowany post-PRL'owski Zwierzyniec
wiedziony post-komuszymi klamstwami atrybutuje
obecny dobrobyt,

...gdy tymczasem dobrobyt jest wynikiem
naplywu forsy z zagranicy, funduszy EU i
kapitalu spekulacyjnego podazajacego za
tymi funduszami, ktore puszczone w obieg
kreuja blisko polowe polskiego dochodu,
o czym sie publiki nie informuje, wrecz
przeciwnie.

Fundusze przestana naplywac nastapi zalamanie.

W miedzyczasie niedoinformowanych obywateli
urabiaja rozne Bartosiaki, Chodakiewicze,
sprzeddajacy w obecnej chwili mzonki
o mocarstwowosci, itp.

>Basia wykłada tutaj prostą teorię mnożnika, która może się sprawdzać w jednej sytuacji, a w innej nie musi.

:)))
Juz tlumaczylam to nie sa zadne tweorie to fakty,
sam Balcerowicz przyznal w jednym z programow ze
50% dochodow na polskiej wsi jest generowane
ze srodkow EU.

Gdy bialy podal link do danych transferow z EU
do Polski, Basia wziela i policzyla, przez mnoznik
wyszlo to samo co mowil Blcerowicz, ...wiec
kalkulacja aczkolwiek strasznie nie precyzyjna
nie znam detali polskiej ekonomii, jest
przyblizona do rzeczywistosc.

>Podałem Basi przykłady na to, że pieniądz potrafi być toksyczny, czyli potrafi zabijać gospodarkę, zamiast ją rozkręcać, a więc w takiej sytuacji teoria przytoczona przez Basię w ogóle nie funkcjonuje.

Na grupach pl. prosze zapodawac swoje rewelacje,
na soc.culture.polish mam nadzieje jest swiadomy
nikt tych bzdet nie kupuje. To emigrancka wciaz
w wiekszosci grupa, ludzie z doswiadczeniem i wiedza,
a nie otumaniony Zwierzyniec z post-PRl'u.

> Basia z jednej strony nie może zanegować istnienia takich sytuacji, z drugiej nie chce tych faktów przyjąć do wiadomości. Oby nie musiała ich doświadczyć na własnej skórze, gdy Biden i Sanders zaczną w USA wprowadzać 'naukowy socjalizm'.

No proszae a teraz przyszedl czas na grozby.

Byla mowa o wplywie funduszy EU na dochod,
o tym Basia pisala, a Bialy ciagle probuje
odwracac uwage innymi jakimis tematami, a to
ze pieniadz potrafi toksyczny a to ze ludzie/sytuacja
jest rzekomo inna w Polsce, itp., itd.

To sa odmienne sprawy, i nie o tym Basia
w tym watku pisze.

Basia

Basia

On Thursday, September 3, 2020 at 3:02:46 PM UTC-7, Basia wrote:

> [...]

Bym zapomniala spytac, ...kto w koncu stawial
ta wodke ktora pan z tymi SB'ekami pil?

Oni panu czy pan im?

Basia

andal

Trela

Basia

Raczej to Bialy chcial sie przypodobac
SB'ekom, moze wyludzic jakas informacje,
albo zakolegowac sie ...i stawial im wodke!

Basia

Jacek Bialy

> Byla mowa o wplywie funduszy EU na dochod,

Wreszcie do Basi dotarło, o czym jest mowa.
Ja mówię, że wpływ ten może być zarówno pozytywny jak i negatywny, a Basia nie potrafi do tego się ustosunkować, tylko powtarza się jak katarynka.

> [...]
> ze pieniadz potrafi toksyczny a to ze ludzie/sytuacja
> jest rzekomo inna w Polsce, itp., itd.
>
> To sa odmienne sprawy, i nie o tym Basia

Dlaczego odmienne? Czy tylko dlatego, że Basia o tym nie pisze?

> Basia

A tu rzeczywiście Basia pisze o tym, na czym akurat się zna..

Buuuu ha-ha-ha !

JB
Message has been deleted

Jacek Bialy

Śmię wątpić.
Można przypuszczać, że Trela miał jakieś zawiedzione nadzieje na tego rodzaju poczęstunek, co może tłumaczyć jego obsesje na tym punkcie.

JB

Jacek Bialy

A potem była zmiana i Biały dziobał bociana... Buuu ha-ha!

JB

Jacek Bialy

> :)))
> Juz tlumaczylam to nie sa zadne tweorie to fakty,
> sam Balcerowicz przyznal w jednym z programow ze
> 50% dochodow na polskiej wsi jest generowane
> ze srodkow EU.

Sam Balcerowicz jest Basi autorytetem! Specjalista od socjalitycznej statystyki i takiegoż planowania. Wykwalifikowany buchalter peerelu z dwuletnim kursem ekonomii w USA, za który to kurs dali mu tam tytul magistra (można podejrzewać, że towarzysze musieli słono za to zapłacić).
Basia mieszka w Nevada - Basi nikt nie zaliczy do jego Zwierzyńca..

Buu ha-ha!

JB

Jacek Bialy

Być może nordyckie dzieci później dojrzewają w USA. Za to sieroty po peerelu w ogóle tam nie dojrzewają. Zatrzymują się na poziomie Gazety Wyborczej i na własnych kompleksach biednych peerelczyków.

JB

Jacek Bialy

> niedoinformowany post-PRL'owski Zwierzyniec
> wiedziony post-komuszymi klamstwami (...)

Dawno już ze zgryzoty pozdychał, albo pouciekał w obce landy. Oby u was podobny nie zakwitł pod rządami Sandersów i Bidenów! Basia uciekła przed deszczem - ładnie pod rynną by wyglądała.. Buu ha-ha!

JB

Jacek Bialy

A w ogóle ci wasi nordycy to jakieś szczawiki polit-poprawnie uczesane. Nasza młodzież 17-letnia chodzi na strzelnice, więc komuszki od takich trzymają się z dala. Na ulice wychodzą stare cioty z jakichś kodów czy smrodów - policja ich odnosi w lektykach do radiowozów, zeby taki się czasem nie skaleczył.. Buu ha-ha!

Basia

Widze ze u p.Bialego proces myslowy jest
raczej prymitywny, od wodki w nadmiarze
pitej z SB'ekami to juz on sam wie,

...ale wspomniec Mu Balcerowicza, ktory sie
wygadal w jakims programie telewizyjnym
o wielkosci dochodow kreowanych przez
fundusze EU (na wsi okolo 50 procent wszystkich
dochodow!), to reakcje Balcerowicz powoduje
u Bialego niczym czerwona plachta pokazana
bykowi.

Wspomnialam Balcerowicza w kontekscie tego
wygadania sie- w PRL-bisie obowiazuje
milczenie w temacie. Pielegnuje sie
poczucie mocarstwowosci, (patrz tytul watku,
dzialalnosc roznych Chodakiewiczow, Bartosiakow,
innych podobnych), bez watpienia ktos chce
wykorzystac ignorancje publiki w swojej polityce
Wschodniej, wiec nie uslyszy nikogo mowiacego
o tym ze spory procent obecnych dochodow Polakow
to lipa i gdy tylko fundusze EU zaczna malec
zacznie nastepowac zalamyanie sie tych dochodow.

Balcerowicz sie wygadal o skali problemu,
i dlatego Basia Go wspomniala, nie dlatego zeby
bBalcerowicz byl dla niej jakims wielkim autorytetem,
ale ze proces myslowy u Bialego raczej malo
wyrafinowany wiec zareagowal na oslep szarza.

Basia

Jacek Bialy

Ale z pewnością macie ze sobą jakieś wspólne ważne tajemnice, skoro już 'się wygadał'. W Polsce on nie ma już nic do gadania, bo nawet GWno przestało go publikować :-D

--
JB

Basia

Przeciez pisze wyraznie, w PRL-bisie obowiazuje
milczenie w temacie bo komus potrzebne jest w
publice poczucie mocarstwowosci i takowe sie
pielegnuje.

Soc.culture.polish to w wiekszosci i tradycyjnie
emigrancka grupa, zalozona przez emigranta i
dyskutuje sie tu od lat wszystko bez wzgledu
na obecne wytyczne elit krajowych i ich
propagandystow.

To wolna grupa i wolno sobie dyskutowac co
sie chce.

Basia

u2

W dniu 04.09.2020 o 21:49, Basia pisze:
> Soc.culture.polish to w wiekszosci i tradycyjnie
> emigrancka grupa, zalozona przez emigranta i
> dyskutuje sie tu od lat wszystko bez wzgledu
> na obecne wytyczne elit krajowych i ich
> propagandystow.

nie ściemniaj, kiedy ty wyemigrowałeś przebierańcu ? twierdziłeś
niedawno, że urodziłeś się w USA, ale może twoi rodzice wyemigrowali z PRL ?

Jacek Bialy

Mil-czenie?! W temacie unijnych dotacji?
To Basia do spółki z Balcerowiczem odkryła największą tajemnicę PRL-bis! . Oj będzie z tego afera stulecia.. Buuu ha-ha!

--
JB

andal

a skad ty wiesz?

pracowales dla SB ?

andal

Baska jezdzil do Polski na doszkalanie

Jacek Bialy

piątek, 4 września 2020 o 06:45:15 UTC+2 Jacek Bialy napisał(a):

> A w ogóle ci wasi nordycy to jakieś szczawiki polit-poprawnie uczesane. Nasza młodzież 17-letnia chodzi na strzelnice, więc komuszki od takich trzymają się z dala.

Tu niech no Basia zerknie:

Preparing for Invasion - Poland's Paramilitary Weekend Warriors:
https://youtu.be/yzbCkHxNxvc

Jacek Bialy

sobota, 5 września 2020 o 03:36:23 UTC+2 Jacek Bialy napisał(a):

> Tu niech no Basia zerknie:
>
> Preparing for Invasion - Poland's Paramilitary Weekend Warriors:
> https://youtu.be/yzbCkHxNxvc

Bracia Litwini również nie śpią:

The Russians Are Coming - Lithuania's Operation Lightning Strike:
https://youtu.be/Xd3dM2IuMc8

Jacek Bialy

A gdzież on pracował? Myśli że forsę panbożek drukuje, a potem z nieba spada pa uważaniu - jednym więcej, innym mniej i tak dalej..

JB