Grote fik en irritatie-werking

Willem-Jan Markerink

Het hoernaal was weer van een fyn hoogh niveau, de dames wilden blijkbaar
niet voor elkaar onder doen in taalkundige onbenulligheid.

Misschien toch niet zo handig om zelf de teksten in elkaar te draaien, 'met
eigen inbreng', zoals een andere doos daar altoos placht te zeggen in die
zelfbevlekkende promotie-uitzendingen.

Nog even en Ghadaffi is aangenamer om aan te horen.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

Gerard

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht

> [...]
> zelfbevlekkende promotie-uitzendingen.
>

> Nog even en Ghadaffi is aangenamer om aan te horen.

wat mij recentelijk is bijgebleven: "hoeveel mensen zijn dur nu op het
plein?"
"Erwin, mooi weer gisteren, vandaag effe niet zeker?"

Ruud Harmsen

22 Feb 2011 17:30:02 GMT: "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl>: in nl.taal:

> [...]
>zelfbevlekkende promotie-uitzendingen.
>

>Nog even en Ghadaffi is aangenamer om aan te horen.

Ghadaffi is ook een van de vele spellingen die in ELK GEVAL fout is.
Want die klank is het nergens en nooit.

Qaddhaafii, stel ik voor.

--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com/new

Willem-Jan Markerink

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote in

Nee, dan toch liever het arabische origineel....:))

???? ???????

Of anders eentje hieruit:

Gadhafi, Gadaffi, Gaddafi, Gadhdhafi, Ghaddafi, Khadaffi, Kaddafi, Kadhafi,
Kadhdhafi, Khadafy, Qadaffi, Qaddafi, Qadhafi, Qadhdhafi, Qathafi

Enfin, met Gh is conform Spits, met Kh is conform AP/Parool (1x f) & AD (2x
f)....:))

http://twitpic.com/42d57p

Ruud Harmsen

23 Feb 2011 00:32:55 GMT: "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl>: in nl.taal:

>Of anders eentje hieruit:
>
>Gadhafi, Gadaffi, Gaddafi, Gadhdhafi, Ghaddafi, Khadaffi, Kaddafi, Kadhafi,
>Kadhdhafi, Khadafy, Qadaffi, Qaddafi, Qadhafi,

Deze laatste kies ik dan.

>Qadhdhafi, Qathafi

Kom op zeg, het is geen Engels!

>Enfin, met Gh is conform Spits, met Kh is conform AP/Parool (1x f) & AD (2x
>f)....:))

Maar gh en kh zijn allebei in het Arabisch bestaande klanken, die
duidelijk anders zijn zowel de klassieke als ALLE dialectische
uitspraken van de letter q.

Dus: die zijn als transciptie gewoon fout.

Nieckq

23 Feb 2011 00:32:55 GMT: "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl>: in nl.taal:

>Gadhafi, Gadaffi, Gaddafi, Gadhdhafi, Ghaddafi, Khadaffi, Kaddafi, Kadhafi,

>Kadhdhafi, Khadafy, Qadaffi, Qaddafi, Qadhafi,

De medeklinker in de anlaut is de Arabissche letter "qaf",
dus dezelfde klank als in de auslaut "Iraq"...

NL zei vroeger meestal "gadaffi" en FR "kadaffi".
VL zit erf zo'n beetje tussenin.

De qaf geeft een klank weer tussen k en harde g, die -bij mijn weten
niet bestaat in Indo-Europese talen....

Nieckq

"Ruud Harmsen" schreef in bericht

>Ghadaffi is ook een van de vele spellingen die in ELK GEVAL fout is.
>Want die klank is het nergens en nooit.

Zit iets in. de "gh" is de "Franse" transcriptie van de Arabische letter
g(h)ain, en die klinkt als een keel-r, als een Franse r.
Vergelijk de dubbele schrijfwijze van de Algerijnse stad "Marnia",
die vroeger vaker als "Maghnia" werd geschreven.

>Qaddhaafii, stel ik voor.

Dichter bij de realiteit.
Maar onhandig, want de klank van "qaf" bestaat niet in het Nederlands.
Je zult dus het qaf van het koren moeten schgeiden.

Nieckq
--
Drink Hindenborrel en stem navenant.

Ruud Harmsen

Wed, 23 Feb 2011 12:32:58 +0100: "Nieckq" <Nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>De medeklinker in de anlaut is de Arabissche letter "qaf",
>dus dezelfde klank als in de auslaut "Iraq"...

Ja. Maar het schijnt dat in sommige Bedoeïendialecten die letter als
de g van grand en great klinkt, en Gaddafi komt uit een
bedoeïenfamilie. Dus misschien vandaar? Ik weet het ook niet.

>NL zei vroeger meestal "gadaffi" en FR "kadaffi".
>VL zit erf zo'n beetje tussenin.
>
>De qaf geeft een klank weer tussen k en harde g,

Nee. In klassiek Arabisch is-ie stemloos, dus geen verband met de g.
En een k-ver-naar-achteren is het in feite ook niet echt, zoals ik
laatst ergens gaandeweg een discussie in sci.lang ontdekte.

Zie eventueel: http://tinyurl.com/4aoek2q

>die -bij mijn weten
>niet bestaat in Indo-Europese talen....

Klopt. Wel in Georgische en Midden-Amerikaanse, geloof ik.

Nieckq

>Wed, 23 Feb 2011 12:32:58 +0100: "Nieckq" <Nie...@xyz.invalid>: in
>nl.taal:

>Nee. In klassiek Arabisch is-ie stemloos, dus geen verband met de g.

De harde g kan ook stemloos zijn, sterker nog, de harde g
IS vaak stemloos.

Overigens wordt de Arabische harde g vaak getranscribeerd
als "kh", b.v. in "Khadija".

Willem-Jan Markerink

> [...]
>
> Maar gh en kh zijn allebei in het Arabisch bestaande klanken, die
> duidelijk anders zijn zowel de klassieke als ALLE dialectische

Dat geeft niet, die kunnen dat Romaanse schrift toch niet lezen....:))

> Dus: die zijn als transciptie gewoon fout.

Da's evident....;))

Willem-Jan Markerink

"Nieckq" <Nie...@xyz.invalid> wrote in news:8sk9jd...@mid.individual.net:

Tis maar net wat je uit je strot kunt krijgen.

Willem-Jan Markerink

"Nieckq" <Nie...@xyz.invalid> wrote in news:8skcfv...@mid.individual.net:

Wellicht momenteel vaker dan vroeger?

Dat zou dan ook mijn visuele voorkeur voor Ghadaffi verklaren....

Fustigator

Vitae forma vocata "Nieckq" <Nie...@xyz.invalid> , die Wed, 23 Feb
2011 12:55:40 +0100, in littera <8skats...@mid.individual.net> in
foro soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

allemaal juist en mooi!
--

Fusti

Willem-Jan Markerink

Fustigator <Fusti...@xs4all.nl> wrote in

En dat voor de lelijkste vent van het zuidelijke halfrond.

Alleen jammer dat Rosenthal nu zulke grote woorden gebruikt om die man te
beschrijven....Mugabe & Chavez doen dag-in-dag-uit niet anders.

(was dat gisteren nu op NL/BRD of RT, dat nog geen 1 land in centraal/zuid-
amerika die griezel expliciet heeft durven te veroordelen....stroomt er
zoveel libische olie in die richting?)
(venezuela heeft niet de goede soort als ik me goed herinner, wellicht ook
niet de juiste raffinaderijen (iran zit met hetzelfde probleem))

Fustigator

Vitae forma vocata "Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> , die
23 Feb 2011 22:34:29 GMT, in littera
<Xns9E95EFD49EF8...@130.133.4.10> in foro

soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Fustigator <Fusti...@xs4all.nl> wrote in

>En dat voor de lelijkste vent van het zuidelijke halfrond.

Vind je Mugabe en Chavez mooier?

>Alleen jammer dat Rosenthal nu zulke grote woorden gebruikt om die man te
>beschrijven....Mugabe & Chavez doen dag-in-dag-uit niet anders.

ja maar ze doen het geniepiger.

> [...]
>(venezuela heeft niet de goede soort als ik me goed herinner, wellicht ook
>niet de juiste raffinaderijen (iran zit met hetzelfde probleem))

Zolang Saoedi Arabiė maar niet "kantelt"...
--

Fusti

Willem-Jan Markerink

Fustigator <Fusti...@xs4all.nl> wrote in

Minder syphilis.

> ja maar ze doen het geniepiger.

Dat zullen die 40k tegenstanders van Mugabe begin jaren 80 toch anders
zien.

> Zolang Saoedi Arabiė maar niet "kantelt"...

De meesten daar hebben mekka toch al gezien....

Ruud Harmsen

Wed, 23 Feb 2011 13:22:23 +0100: "Nieckq" <Nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>"Ruud Harmsen" schreef in bericht

Ik bedoel g als [g], dus die van grand, great, greate Pier.

>De harde g kan ook stemloos zijn, sterker nog, de harde g
>IS vaak stemloos.
>
>Overigens wordt de Arabische harde g vaak getranscribeerd
>als "kh", b.v. in "Khadija".

Ja, maar dat is dus niet een van de varianten van de /q/. Dat was
precies mijn punt.

Ruud Harmsen

> [...]
nl.taal:

>"Ruud Harmsen" schreef in bericht

>De harde g kan ook stemloos zijn, sterker nog, de harde g

Niet in het Arabisch. De ghain komt voor in Binhgaazii. Heel andere
letter dan in Qadhafi.

Ruud Harmsen

23 Feb 2011 18:48:10 GMT: "Willem-Jan Markerink"
<w.j.ma...@a1.nl>: in nl.taal:

>Wellicht momenteel vaker dan vroeger?

>Dat zou dan ook mijn visuele voorkeur voor Ghadaffi verklaren....

Khaa', ghain, .haa', `ain, haa', kaf en qaf zijn in het Arabisch
allemaal verschillende letters en verschillende fonemen. Dat
westerlingen dat niet snappen, niet goed horen en niet kunnen zeggen
doet daar niks aan af.

Nieckq

"Ruud Harmsen"

> Khaa', ghain, .haa', `ain, haa', kaf en qaf zijn in het Arabisch
> allemaal verschillende letters en verschillende fonemen. Dat

sommige

> westerlingen dat niet snappen,

is normaal, want het Arabische consonantenstelsel
is een hel, voor Franstaligen nog méér...

>niet goed horen en niet kunnen zeggen
> doet daar niks aan af.

De gewone h, de schurende h (hele zachte g), de harde g, de
qaf, de tongpunt-r (ra) en de keel-r (gain).
Het is me wat.

Nieckq
--
Blijf in de stemming en drink Hindenborrel.

Nieckq

"Ruud Harmsen"

Ik had/heb het over de "kh" van "Khadija". Harde g.

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 10:28:39 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>Ik had/heb het over de "kh" van "Khadija". Harde g.

Ja. Maar die zijn apart in het Arabisch (inclusief alle dialecten),
worden nooit verward, niet met elkaar en ook niet met andere klanken
zoals de q.

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 10:27:16 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>"Ruud Harmsen"

>sommige

>is normaal, want het Arabische consonantenstelsel
>is een hel, voor Franstaligen nog méér...

Vind ik niet. Het is heel overzichtelijk en helder, klopt precies met
de spelling, en met wat inzicht en na wat oefening is het ook niet zo
moeilijk.

>De gewone h, de schurende h

>(hele zachte g),

Onjuiste, verwarrende beschrijving.

>de harde g, de
>qaf, de tongpunt-r (ra) en de keel-r (gain).

Ja, maar dat is dus geen r.

>Het is me wat.

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 11:10:47 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>: in
nl.taal:

>Vind ik niet. Het is heel overzichtelijk en helder, klopt precies met
>de spelling, en met wat inzicht en na wat oefening is het ook niet zo
>moeilijk.

Als ik bijvoorbeeld Engels, Russisch, Pools en Arabisch zou mogen
raten op een schaal van 0 tot 100, qua moeilijkheid van de uitspraak,
zeg ik 20, 50, 98, 35.

Het scheelt bijvoorbeeld dat in het Arabisch (althans klassiek,
Marokkaans kan anders zijn) nooit meer dan twee medeklinkers naast
elkaar komen, en nooit meer dat één aan het begin van een woord.

Tripoli kan dus geen Arabisch zijn, want tr is twee medeklinkers, kan
niet aan het begin, en er is geen p. Tripoli is dan ook
Grieks/Italiaans, in het Arabisch is het (blijkens Wikipedia)
tarabulus.

Nieckq

"Ruud Harmsen"
Nieckq:

> Ja. Maar die zijn apart in het Arabisch (inclusief alle dialecten),

Wat is apart? De "kh" van "Khadija"?
Da's vrijwel een Hollandse harde g.

> worden nooit verward, niet met elkaar en ook niet met andere klanken
> zoals de q.

Het is te hopen, ja.

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 11:15:44 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>"Ruud Harmsen"

>Nieckq:

>Wat is apart? De "kh" van "Khadija"?
>Da's vrijwel een Hollandse harde g.

(Ik word hier zo moe van. Maar rustig blijven nou.)

Ja, de kh van Khadija is vrijwel gelijk aan de Hollandse ch van chaos.

Maar de gh van binghazi is __IN HET ARABISCH__ nooit gelijk of
verwarbaar met die khalid (= jongen) en khadija en khubz (brood).

--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com/new

Nieckq

> [...]
>
> (Ik word hier zo moe van. Maar rustig blijven nou.)
>
> Ja, de kh van Khadija is vrijwel gelijk aan de Hollandse ch van chaos.

Dat zei ik dus al, de (stemloze) harde g.

> Maar de gh van binghazi is __IN HET ARABISCH__ nooit gelijk of
> verwarbaar met die khalid (= jongen) en khadija en khubz (brood).

Klopt. Ontkende iemand dat dan?

Overigens:
"khubzon" = "brood"
"el khubz = "het brood".

In het modern standaard-Arabisch althans.

Nieckq

"Nieckq"

> Overigens:
> "khubzon" = "brood"
> "el khubz = "het brood".

Op de cuusus is het "khobzon".

Ikzelf HOOR "goebzon", soms "goebzoen".

Maar /o/ en /u/ vormen in het MSA één foneem.

Nieckq

>"Nieckq"

En dat is in mijn visie dus iets anders
dan "klassiek Arabisch" (= o.m. de taal van de K/koran).

Ook het standaard-Arabisch is nationaal gemarkeerd.
Jemenieten zeggen mij dan weer: "Ja, je leert
Arabische woorden, maar die gebruiken ze
vnl. in Marokko."

Ik durf nauwelijks een vergelijking te maken met
"onze" drie standaardtalen.

Pss, Bouta? Hoe zeg je "uitschakelen"
in het Sranan?

Nieckq

"Ruud Harmsen"
..
> Ghadaffi is ook een van de vele spellingen die in ELK GEVAL fout is.
> Want die klank is het nergens en nooit.
>
> Qaddhaafii, stel ik voor.

Niet aan beginnen, met die nonsens.
Dan zou je om te beginnen ook "Iraq" moeten spellen, zonder
enige kans op begrip bij de modale taalgebruiker;
ga JIJ maar eens aan hem uitleggen
waarvoor zoiets nu weer nodig zou zijn.

Arabische klanken die je NIET - zelfs niet
approximatief - kunt weergeven in het Nederlands
moet je gewoon schrijven zoals gebruikelijk.

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 12:35:14 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>"Ruud Harmsen"

>Dat zei ik dus al, de (stemloze) harde g.

>Klopt. Ontkende iemand dat dan?
>
>Overigens:
>"khubzon" = "brood"

khubzun. Als je die laatste u als o schrijft, waarom dan die eerste
ook niet?
En: zowel -un als -on geven in het Frans de verkeerde uitspraakreflex,
dus het fout schrijven helpt daar ook al niet tegen.
Een Franse weergave van de juiste uitspraak zou zijn met -zoune.

>"el khubz = "het brood".

Moet het ook biet al khubzu zijn, als toch alle klinkers erbij staan?
Vraagteken omdat ik het echt ook niet weet, want die uitgangen
schijnen ook in het klassiek al vaak weg te vallen en ik weer niet
wanneer.

>In het modern standaard-Arabisch althans.

--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com/new

Nieckq

"Nieckq"

> "el khubz = "het brood".

Eh... "el khubzo", dus, reeds.

> In het modern standaard-Arabisch althans.

Nieckq
--
We drinken (3 x) totteme zinken (x 3)
Met Herr Hinken

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 12:37:23 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>"Nieckq"

>Op de cuusus is het "khobzon".
>
>Ikzelf HOOR "goebzon", soms "goebzoen".

Schrijf chubzun. ch en gh is NIET hetzelfde in het Arabisch.

>Maar /o/ en /u/ vormen in het MSA één foneem.

Waarom schrijf je er dan twee?

Nieckq

"Ruud Harmsen" <

> khubzun. Als je die laatste u als o schrijft, waarom dan die eerste
> ook niet?

Omdat het mij zo in de oren klinkt, meneer.
Omdat het Arabishe foneem /o/ annex /u/ allofonen heeft,
die weliswaar puur officieus zijn.

> En: zowel -un als -on geven in het Frans de verkeerde uitspraakreflex,
> dus het fout schrijven helpt daar ook al niet tegen.
> Een Franse weergave van de juiste uitspraak zou zijn met -zoune.

Klopt niet, want de "e" dient alleen om de soekoen weer te geven.
En die staat hier nergens.

> Moet het ook biet al khubzu zijn, als toch alle klinkers erbij staan?

Ja, heb ik net rechtgezet, voordat ik jouw bovenstaande reactie
las. Maar in de praktijk wordt de auslaut-o(e) vaak niet uitgesproken.

Ruud Harmsen

>"Ruud Harmsen"

Thu, 24 Feb 2011 12:55:24 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>Niet aan beginnen, met die nonsens.
>Dan zou je om te beginnen ook "Iraq" moeten spellen, zonder

al-`iraaq.

>enige kans op begrip bij de modale taalgebruiker;
>ga JIJ maar eens aan hem uitleggen
>waarvoor zoiets nu weer nodig zou zijn.

Ikke niet.

>Arabische klanken die je NIET - zelfs niet
>approximatief - kunt weergeven in het Nederlands
>moet je gewoon schrijven zoals gebruikelijk.

1) Ik moet helemaal niks.
2) Volgens die redenering moet je La Grande Motte in het Nederlands
ook schrijven als La Krande Motte, en Keembrits in Engeland, en Sous
Hampten.

Nieckq

"Ruud Harmsen"

> Waarom schrijf je er dan twee?

Ik schrijf wat ik hoor.
De oo en de oe komen beide voor,
in het MSA.
Niet offcieel. Wel in de praktijk.

Nieckq

"Ruud Harmsen"

> 2) Volgens die redenering moet je La Grande Motte in het Nederlands
> ook schrijven als La Krande Motte, en Keembrits in Engeland, en Sous
> Hampten.

Wat een ijzingwekkende nonsens weer. Frans, Engels enz.
Dat zijn talen in het Latijnse schrift.
Er is dus (in principe) geen transcriptie nodig of gewenst.
Zo veel mogelijk ongewijzigd laten.

Eventueel mét toevoeging van non-Nederlandse
diakrieten zoals in "angstrom" b.v.
O nee, fout voorbeeld.
Maar je bedoelt wat ik begrijp.

Fe

Op 24-02-11 10:07, Ruud Harmsen schreef:

En niet alleen westerlingen. Echt gebeurd gisteren. Onze pup begon plots
te janken. Wij hadden eerst geen idee waarom, totdat bleek dat hij naar
de TV stond te janken. Stond net Ghadafi zijn preek te brullen en te
brouwen. Pup vatte het op alsof er iemand kwaad was op hem ...

--
Fe (nl.politiek verwijderd)

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 13:03:11 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>"Ruud Harmsen"

>Ik schrijf wat ik hoor.

Dat bedoel ik niet. Fonemen worden genoteerd tussen / /, allofonen
tussen [ ]. Zoals jij het noteert beweer je eerst dat er twee fonemen
zijn, /o/ en /u/, maar dat die één foneem vormen. Dat kan toch nooit
juist zijn? Er zit een interne tegenspraak in wat je zegt.

Je bedoelt volgens mij: de allofonen [o] en [u] vormen samen één
foneem /u/. Ofwel: [o] en [u] zijn allofonen van het foneem /u/.

Nu ga je misschien het Nederlands er weer bij halen. Dat /o/ en /u/
daarin wel twee fonemen zijn. Dat moge waar zijn, maar het is m.i.
niet relevant, want fonemen hebben alleen betekenis binnen één taal,
niet over talen heen.

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 13:01:45 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>"Ruud Harmsen" <

>Omdat het mij zo in de oren klinkt, meneer.

Dat doet er niet toe. Het is en blijft een /u/, ook al is het
misschien een [o] (is het trouwens niet, denk ik, maar dat terzijde).

>Omdat het Arabishe foneem /o/ annex /u/ allofonen heeft,
>die weliswaar puur officieus zijn.

Je gebruikt de symbolen verkeerd. En dat de fonemen allofonen hebben,
wordt ook officieel wel erkend.

That reminds me, ik wou nog naar die nare toespraak van Qaddafi
luisteren.

>Klopt niet, want de "e" dient alleen om de soekoen weer te geven.
>En die staat hier nergens.

Die sukun-onzin erken ik niet, zoals je weet. Ik bedoel dat het
Arabisch geen genasaliseerde klinkers kent, en als je dat in het Frans
wilt weergeven, moet een eind-n wel door iets gevolgd worden. Daarom
plaatste ik een n.
Ar. /un/ = ar. [un] = fr. [oune].

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 14:18:12 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>: in
nl.taal:

>That reminds me, ik wou nog naar die nare toespraak van Qaddafi
>luisteren.

Ik vond alleen dit:
http://www.youtube.com/user/RTarabic
Even met Russische tolk, maar die haakt gelukkig snel af.

Op 2:28 zegt-ie zijn eigen naam. 2:54 Bin-ghaazii

Nieckq

"Ruud Harmsen"
> Thu, 24 Feb 2011 10:27:16 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
> nl.taal:

In transcriptie "kh".

In transcripties "gh".

In lopende teksten "h" met een puntje eronder...

In transcripties " ^ "

Oftewel "h".

De k.

De "moeilijk uitspreekbare" q

Je hebt het eigenlijk over _letters_.
Maar kom. Voor je het weet, zitten we in een
_dieperstekende_discussie.
En of dat wel verstandig is?

Fustigator

Vitae forma vocata Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> , die Thu, 24 Feb 2011
10:07:35 +0100, in littera
<rr7cm6tt460bqrcnp...@4ax.com> in foro
soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

Inderdaad. Westerlingen hebben moeite om dit te snappen.
--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> , die Wed, 23 Feb 2011
13:15:10 +0100, in littera
<5au9m6h0j1outnfm8...@4ax.com> in foro

> [...]

>En een k-ver-naar-achteren is het in feite ook niet echt, zoals ik
>laatst ergens gaandeweg een discussie in sci.lang ontdekte.

De <qof> niet uitspreken is een gewoonte onder andere bij de upper
class en andere intellectuelen in Libanon en waarschijnlijk ook elders
in Arabistān.

Luister naar de (overigens christelijke ) Libanese zangeres Fairouz
http://www.youtube.com/watch?v=A213_y8-8bw
Hoe ze o.a."qalbi" (=hart) uitspreekt , een woord dat veel voorkomt in
arabische smartlappen.

>Zie eventueel: http://tinyurl.com/4aoek2q

>Klopt. Wel in Georgische en Midden-Amerikaanse, geloof ik.
--

Fusti

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 17:30:32 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>"Ruud Harmsen"

>In transcriptie "kh".

>In transcripties "gh".

>In lopende teksten "h" met een puntje eronder...

Ja, eens.

>In transcripties " ^ "

Dat is dan weer een transcriptie die ik nooit eerder gezien heb.

>Je hebt het eigenlijk over _letters_.

Letters én fonemen. In klassiek Arabisch, MSA, en waarschijnlijk ook
vrijwel alle dialecten (maar dan soms met iets afwijkende
realisaties). Mogelijk met uitzondering van Maltees.'

Nieckq

"Fe" meldde:
[...]

> [...]
> de TV stond te janken. Stond net Ghadafi zijn preek te brullen en te
> brouwen. Pup vatte het op alsof er iemand kwaad was op hem ...

Klopt ook. Qadaffi is boos op de rest van de wereld.
Inclusief Bin Laden, blijkt nu.
Diens schuld is het allemaal, schreeuwt de Libische leider.

Bouterse is er niets bij.

Nieckq
--
Drink met de veldmaarschalk, stem voor de veldmaatschalk.

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 17:32:53 +0100: Fustigator <Fusti...@xs4all.nl>: in
nl.taal:

>De <qof> niet uitspreken is een gewoonte onder andere bij de upper
>class en andere intellectuelen in Libanon en waarschijnlijk ook elders

>in Arabistân.

Wel uitspreken, namelijk als hamza (glottisslag). Dat is standaard in
Egyptisch Arabisch en ook inderdaad in veel Libanese dialecten.

>Luister naar de (overigens christelijke ) Libanese zangeres Fairouz
>http://www.youtube.com/watch?v=A213_y8-8bw
>Hoe ze o.a."qalbi" (=hart) uitspreekt , een woord dat veel voorkomt in
>arabische smartlappen.

Ja. Elbi, wordt het dan, door de ontbrekende verdonkerende invloed die
de q wel had.

Nieckq

"Ruud Harmsen"

> Nu ga je misschien het Nederlands er weer bij halen.

Dat laat ik aan jou over. Blijkt.

>Dat /o/ en /u/
> daarin wel twee fonemen zijn. Dat moge waar zijn, maar het is m.i.
> niet relevant, want fonemen hebben alleen betekenis binnen één taal,
> niet over talen heen.

Je kunt geen vreemde taal leren zonder terug te vallen
op de fonologie van je eigen taal.

Nieckq

"Ruud Harmsen"

> Thu, 24 Feb 2011 13:01:45 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
> nl.taal:

> Dat doet er niet toe. Het is en blijft een /u/, ook al is het

Bij onze opleiding is het een "o".
Weergegeven door de diakriet "damma" (een rondje boven de medeklinker).

> misschien een [o] (is het trouwens niet, denk ik, maar dat terzijde).

> Je gebruikt de symbolen verkeerd. En dat de fonemen allofonen hebben,
> wordt ook officieel wel erkend.

Nee, ik spreek over fonemen, dus tussen schuine streepjes.

> That reminds me, ik wou nog naar die nare toespraak van Qaddafi
> luisteren.

Goed getolkt in het Engels... Lijkt me.

> Die sukun-onzin erken ik niet, zoals je weet. Ik bedoel dat het
> Arabisch geen genasaliseerde klinkers kent,

Ja, hčhč.

>en als je dat in het Frans
> wilt weergeven, moet een eind-n wel door iets gevolgd worden. Daarom
> plaatste ik een n.
> Ar. /un/ = ar. [un] = fr. [oune].

Jezes. Moet ik daar echt op ingaan?

Sietse Vliegen

> [...]

>Inclusief Bin Laden, blijkt nu.
>Diens schuld is het allemaal, schreeuwt de Libische leider.

Ah, 'Diens'. Dus het is allemaal de schuld van Bin Laden.
Volgens mij overdrijft die kolonel een beetje.

--

Sietse

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 17:36:49 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>"Ruud Harmsen"

>Dat laat ik aan jou over. Blijkt.

>Je kunt geen vreemde taal leren zonder terug te vallen
>op de fonologie van je eigen taal.

Dat is waar. Maar dat zijn twee verschillende onderwerpen:
1) De eigenschappen en structuur van een taal
2) De moeilijkheden bij het leren ervan als tweede taal.

Mijn mening is:
Om 2 te verminderen kun je beter de taal bezien vanuit zichzelf.

Wat het klinkersysteem van het Arabisch betreft: er zitten keurig drie
klinkers in de hoeken, en die ieder lang en kort, dus 3 keer 2 is zes
klinkers. /a/ /i/ /u/, en /a:/ /i:/ /u:/. Open, gesloten gerond
achter, en gesloten ongerond voor. Het meest basale klinkersysteem dat
denkbaar is.

Als je het zo beziet, is het helder. Dat zo'n systeem veel ruimte
biedt, doordat de klinkers ver uit elkaar zitten, is logisch. Dus zijn
er ook allofonen die die ruimte benutten. Dus kan een /u/ wel eens [o]
zijn, een /i/ wel eens [e], en een /a/ kan best /A/ of [O] worden.
Geeft allemaal niks, want die ruimte is er, die in andere talen met
meer klinkers ontbreekt.

De situatie gaan interpreteren vanuit een andere taal, of dat nou
Frans, Nederlands of Engels is, dat vertroebelt alleen maar het
inzicht. Beter niet doen, ook al is er bij het leren natuurlijk altijd
die invloed.

Nieckq

"Ruud Harmsen"
R.H.
N.

> Dat is dan weer een transcriptie die ik nooit eerder gezien heb.

Bei uns auf dem Cursus, tun waaj es nun einmal so.

> Letters én fonemen.

Je noemt de namlen van Arabische _letters_.
"gain", "ain" enz.

>In klassiek Arabisch, MSA, en waarschijnlijk ook
> vrijwel alle dialecten (maar dan soms met iets afwijkende
> realisaties). Mogelijk met uitzondering van Maltees.'

Er zijn meerdere clusters van letters met één en dezelfde uitspraak.
Houd daar rekening mee. Of niet, wat doet het er eigenlijk toe.

Nieckq

"Fustigator"

> De <qof> niet uitspreken is een gewoonte onder andere bij de upper
> class en andere intellectuelen in Libanon en waarschijnlijk ook elders
> in Arabistân.

Oppassen, Fuust.
Arabistan = Arabische benaming van de Iraanse provincie Koezistan.
Wet van Meden en Perzen.

Nieckq

"Sietse Vliegen"

Zou het?

Nieckq

"Ruud Harmsen" meldde:
> Thu, 24 Feb 2011 17:36:49 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
> nl.taal:
[...]

> [...]

> Mijn mening is:
> Om 2 te verminderen kun je beter de taal bezien vanuit zichzelf.

Ja hoor, lekker. Je kent het alfabet niet eens en je moet
meteen Arabische teksten begrijpen. Met uitleg in het Arabisch.
Kom nou.

> [...]
> klinkers. /a/ /i/ /u/, en /a:/ /i:/ /u:/. Open, gesloten gerond
> achter, en gesloten ongerond voor. Het meest basale klinkersysteem dat

Alleen klinkt de /a/ meestal als een [E]. En de /u/ vaak als [0]. Enz.
Zo eenvoudig kom je er niet.

> Als je het zo beziet, is het helder.

Theorie is bijna altijd helder. Maar de praktijk blijkt
steeds weerbarstiger.

> [...]

> Frans, Nederlands of Engels is, dat vertroebelt alleen maar het
> inzicht. Beter niet doen, ook al is er bij het leren natuurlijk altijd

Niet mee eens. Je leert elke vreemde taal mede via
vergelijkingen met je eigen taal. Ik zei "mede", dus niet
"uitsluitend".
Overigens is DAT nu juist het principe van de Europese School,
waar ik zat. De hele taalles wordt gegeven in die taal door
een moedertaalspreker.

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 18:06:07 +0100: "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>: in
nl.taal:

>"Ruud Harmsen" meldde:
>[...]
>
>Ja hoor, lekker. Je kent het alfabet niet eens en je moet
>meteen Arabische teksten begrijpen. Met uitleg in het Arabisch.

Dat zei ik toch niet?

Je kunt ook best de eigenheden van het Arabisch in het Frans
uitleggen, zonder die te bezien vanuit het Frans.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Arabe

>Kom nou.

>Alleen klinkt de /a/ meestal als een [E]. En de /u/ vaak als [0]. Enz.

Dat zeg ik (verderop), er zijn allofonen.

>Zo eenvoudig kom je er niet.

Wel, want de structuur blijft.

>Theorie is bijna altijd helder. Maar de praktijk blijkt
>steeds weerbarstiger.

De praktijk is ook helder. Het Arabisch is een heel heldere en
doorzichtige taal. Mits je het niet vertroebelt door er nep-Frans van
te willen maken.

Nieckq

"Ruud Harmsen"
> De praktijk is ook helder. Het Arabisch is een heel heldere en
> doorzichtige taal.

Also sprach Zara Harmsen.

Nieckq

"Willem-Jan Markerink" meldde:

> Het hoernaal

Elke hoer doet het ook wel anaal, als je er maar voor betaalt.

[...]

Sietse Vliegen

Behalve m'n oma, want die heeft een stoma.
't verdroot haar toen fiks, want ze deejut voor niks
Nu is ze te oud om onder te lijden.
Ze moet heel erg poepen, maar dit terzijde.

--

Sietse

Dirk T. Verbeek

On 23-02-11 23:34, Willem-Jan Markerink wrote:
> Fustigator<Fusti...@xs4all.nl> wrote in

> En dat voor de lelijkste vent van het zuidelijke halfrond.

Waar begint dat zuidelijk halfrond van jou dan wel?
Want het meest zuidelijke puntje van Libië ligt op 19°30` Noord...

Willem-Jan Markerink

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote in news:rr7cm6tt460bqrcnpmkao1mahvocde5qd5
@4ax.com:

> [...]
> allemaal verschillende letters en verschillende fonemen. Dat
> westerlingen dat niet snappen, niet goed horen en niet kunnen zeggen

Dat was mijn vraag niet.

[...]

Fe

Op 24-02-11 19:19, Sietse Vliegen schreef:

'K ben zo blij
Zo blij
Dat me neus van voren zit en niet opzij ...

(C) H. Finkers
--
Fe

Peter Elderson

Op 24-2-2011 20:38, Fe schreef:

Dat kende ik al voordat Herman Finkers bedacht was. Of bedoel je
H.Finkers sr?

Frits Zandveld

Op 2011-02-24 21:56, Peter Elderson schreef:

Ruwe schatting: ik ken het al 65 jaar.

Frits

Fustigator

Vitae forma vocata Sietse Vliegen <flyw...@hotmail.com> , die Thu, 24
Feb 2011 19:19:21 +0100, in littera
<dv7dm65tfedfu42fc...@4ax.com> in foro

soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>"Nieckq" <nie...@xyz.invalid> wrote:

Stomaneuken, da's een nieuwe ervaring zeker?
--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata "Nieckq" <nie...@xyz.invalid> , die Thu, 24 Feb
2011 18:32:05 +0100, in littera <8snj0h...@mid.individual.net> in

foro soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>"Willem-Jan Markerink" meldde:

>Elke hoer doet het ook wel anaal, als je er maar voor betaalt.

Een gat is een gat...

On s'amuse là où les autres s'emmerdent" zei Bob Marley (of was het
J-P Sartre,)

--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> , die Thu, 24 Feb 2011
17:35:32 +0100, in littera
<l22dm69kna1u3ff2l...@4ax.com> in foro

soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Thu, 24 Feb 2011 17:32:53 +0100: Fustigator <Fusti...@xs4all.nl>: in

>nl.taal:

>Wel uitspreken, namelijk als hamza (glottisslag).

Inderdaad.

>Dat is standaard in
>Egyptisch Arabisch en ook inderdaad in veel Libanese dialecten.

>Ja. Elbi, wordt het dan, door de ontbrekende verdonkerende invloed die
>de q wel had.

juist.
--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata "Nieckq" <nie...@xyz.invalid> , die Thu, 24 Feb
2011 17:56:22 +0100, in littera <8sngti...@mid.individual.net> in

foro soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>"Fustigator"

Voor mij is dat één woord om het geheel van de Arabische wereld te
noemen.
--

Fusti

Loekie Ratelkous

Op 24-2-2011 20:38, Fe schreef:

[...]

> 'K ben zo blij
> Zo blij
> Dat me neus van voren zit en niet opzij ...
>
> (C) H. Finkers

Niks (C), althans niet van Finkers.
Dit schone lied zongen wij bij de avondvierdaagse, samen met het potje vet.
Herman liep toen net voorzichtig in een luier rond...

--
groetsels

Loek

Tonnie

On Thu, 24 Feb 2011 17:32:53 +0100, Fustigator <Fusti...@xs4all.nl>
wrote:

>Vitae forma vocata Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> , die Thu, 24 Feb 2011
>10:07:35 +0100, in littera

>Inderdaad. Westerlingen hebben moeite om dit te snappen.

Niet generaliseren Fusti ! ;o)

--
Intelligence is like a river. The deeper it is, the less noise it
makes.

Fe

Op 25-02-11 01:01, Loekie Ratelkous schreef:

Dat bedoel ik natuurlijk helemaal niet. Ik bedoel de combinatie stoma
opzij - neus blij opzij. En dat is (C) H. Finkers.

--
N.N. Kleefgaren
--------

Ruud Harmsen

Thu, 24 Feb 2011 23:56:23 +0100: Fustigator <Fusti...@xs4all.nl>: in
nl.taal:

Het betekent "mijn hart", om precies te zijn, mits met lange ii: qalb
= hart, qalbi = van hart (oude naamvallen, niet in spreektalen),
qalbii = mijn hart.
Zo ook habiib = schat, habiibii = mijn schat.

Als je veel naar smartlappen luistert, zijn dat inderdaad de eerste
dan wel enige woorden Arabisch die je oppikt.

Ik kon in de platen van Umm Kalthum (vier heb ik er slechts) daaraan
horen of het in Egyptisch Arabisch gezongen was (meestal wel, dan was
de tekst vergeven van de "elbi's") of in het Klassiek Arabisch, dan
zaten er opeens q-klanken in en qalbi's.

Ruud Harmsen

Fri, 25 Feb 2011 10:12:22 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>: in
nl.taal:

> [...]
>
>Als je veel naar smartlappen luistert, zijn dat inderdaad de eerste
>dan wel enige woorden Arabisch die je oppikt.

Ik meende ten (1976 of zo) ook nog het woord "voerbak" te herkennen
(hoezo, moslims houden toch geen varkens??), maar dat bleek later
"fii 'urbak" te zijn, dialect voor 'fii qurbak', ofwel "in jouw
nabijheid".

Loekie Ratelkous

Op 25-2-2011 7:20, Fe schreef:

> Dat bedoel ik natuurlijk helemaal niet. Ik bedoel de combinatie stoma
> opzij - neus blij opzij. En dat is (C) H. Finkers.

ah... dāt wist ik niet. ik moet eerlijk bekennen, dat ik wel veel, maar
niet echt alles van onze übertwent ken, waardeer en onthoud.

--
groetsels

Loek

Nieckq

"Fustigator" meldde:
[...]

Nieckq:

> Voor mij is dat één woord om het geheel van de Arabische wereld te
> noemen.

Ach! Maar die! Nee, ja, tsss.

Nieckq
--
Drink Hindenborrel voor topstemming.

Fustigator

Vitae forma vocata Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> , die Fri, 25 Feb 2011
10:14:43 +0100, in littera
<ujsem6lditof24d1q...@4ax.com> in foro

soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Fri, 25 Feb 2011 10:12:22 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>: in

Grap-araab! :-))))
--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> , die Fri, 25 Feb 2011
10:12:22 +0100, in littera
<ebsem65e8s4vc0q55...@4ax.com> in foro

> [...]

>qalbii = mijn hart.
>Zo ook habiib = schat, habiibii = mijn schat.

Inderdaad. Maar zo goed ben ik ook niet n 't arabisch.

>Als je veel naar smartlappen luistert, zijn dat inderdaad de eerste
>dan wel enige woorden Arabisch die je oppikt.

ik vind Fairouz een goede zangeres. Maar er zijn andere...

Plenty op Joetjoeb!:
http://tinyurl.com/6f3ha7a
--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata Tonnie <ton...@gmail.invalid> , die Fri, 25 Feb
2011 01:52:56 +0100, in littera
<69vdm6h9uj18jnqou...@4ax.com> in foro

soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Niet generaliseren Fusti ! ;o)

Inderdaad: hier merk ik enkele opvallende briljante uitzonderingen die
deze algemene regel bevestigen.
--

Fusti

Ruud Harmsen

Sun, 27 Feb 2011 10:14:51 +0100: Fustigator <Fusti...@xs4all.nl>: in
nl.taal:

> [...]
>soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Inderdaad. Maar zo goed ben ik ook niet n 't arabisch.

En ik al helemaal. Iets voorbij de letters en de klanken houdt het bij
mij op.

>ik vind Fairouz een goede zangeres. Maar er zijn andere...

Ja en ja.

--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com/new

Fustigator

Vitae forma vocata Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> , die Sun, 27 Feb 2011
14:20:25 +0100, in littera
<3ijkm6p8hc8hc9cgv...@4ax.com> in foro

> [...]

>nl.taal:

>En ik al helemaal. Iets voorbij de letters en de klanken houdt het bij

't Verwondert mij niet, want lezen en luisteren is geen probleem. de
structuur van d etaal is andere koek.

--

Fusti

Message has been deleted

Fustigator

Vitae forma vocata En avant <e...@avant.nl> , die Wed, 02 Mar 2011
00:23:47 +0100, in littera
<7vvqm6t13t1ej13lm...@4ax.com> in foro

soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

><mohlm6tmludeld5uo...@4ax.com>; Tue, 01 Mar 2011 23:48:20
>+0100; Fustigator <Fusti...@xs4all.nl> openbaarde aan de mensheid:

>Ah, de linguïst annex filoloog die wij al eerder in nl.taal mochten
>hoogste toppen, diepste dalen en ongekende krochten.

je lijkt wel Joost van den Vondel achterna te willen fietsen, zeg...

--

Fusti

Message has been deleted

Nieckq

[...]

"habibti" voor een vrouw.

[...]

Nieckq

Tonnie

On Fri, 4 Mar 2011 22:22:44 +0100, "Nieckq" <nie...@xyz.invalid>
wrote:

of habibati.

--
I haven't lost my mind, I know exactly where I left it.

Fustigator

Vitae forma vocata En avant <e...@avant.nl> , die Fri, 04 Mar 2011
19:25:33 +0100, in littera
<vib2n69j389tuunnn...@4ax.com> in foro

soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

> [...]

ja deze die toe hij zeven klomperige Hollandse deernen in een boot
zag, en in een erectiele opwelling dichtte "o wonder, o wonder, zeven
spleten in een boot, en hij gaat nog niet ten onder"

>:)
>
>"Zijn domheid wordt bereźn van onzen vogelramer
>Thersites buldert uit wat Calches denkt of droomt.
>d’ Onwetendheid die maakt hem stout en onbeschroomd."

>En avant
>Si non nova, nove
>(Zo niet nieuw, dan toch nieuw verwoord)

Utinam saepe latinam linguam utemur!
(et pro flamandis eadem res est)
--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata En avant <e...@avant.nl> , die Sun, 06 Mar 2011
09:15:01 +0100, in littera
<4ig6n6tcndrd5af9a...@4ax.com> in foro

> [...]

>Bij dezen!

>Daar gaat-ie weer, de wannabe latinist. :( Z'n kennis van het Latijn, of
>beter het ontbreken ervan, hebben we in nl.taal al eerder uitvoerig
>mogen constateren.
>
>Voor een voorbeeld, hoe simpel ook, van de "andere koek" die volgens hem
>"de structuur van de taal" is - het door hem ingebrachte subject hier -
>hoef je niet bij 'm aan te komen. Zijn gebrekkig taaluitingen getuigen
>daar bovenstaand al so wie so van.

>En avant
>Si non nova, nove
>(Zo niet nieuw, dan toch nieuw verwoord)

Bis repetita hic non placent .

Fustigator

Vitae forma vocata En avant <e...@avant.nl> , die Sun, 06 Mar 2011
08:49:40 +0100, in littera
<9fd6n6hgljcpok7g9...@4ax.com> in foro

> [...]

>Welk een droevig taalgebruik. :(

>Idem. :(

>Hier is deze overjarige Ratzistische geilaard duidelijk in z'n

schelden ipv inhoudelijk te reageren is ook een "methode".
Door de poster te pogen te vernederen denkt men dat men zelf groter
wordt.

typisch voor losers.

>Bij dezen!

>Daar gaat-ie weer, de wannebe latinist. :( Z'n kennis van het Latijn, of

>beter het ontbreken ervan, hebben we in nl.taal al eerder uitvoerig
>mogen constateren.

Insanitas!

> [...]

>"de structuur van de taal" is - het door hem aangebrachte subject hier -

>hoef je niet bij 'm aan te komen. Zijn gebrekkig taaluitingen getuigen

Wartaal.

>En avant
>Si non nova, nove
>(Zo niet nieuw, dan toch nieuw verwoord)

Rare nick voor een retrograad.
--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata En avant <e...@avant.nl> , die Sun, 06 Mar 2011
10:45:47 +0100, in littera
<1bl6n6p6t66tb2788...@4ax.com> in foro

> [...]

>+0100; Fustigator <Fusti...@xs4all.nl> openbaarde aan de mensheid:

>!!

>Welk een droevig taalgebruik. :(
>Idem. :(

>!!

>!!

>Hij blijft dom gaan, de wannabe latinist.
>
>Zoals opgemerkt, z'n kennis van het Latijn, of beter het ontbreken
>ervan, hebben we in nl.taal al eerder uitvoerig mogen constateren. Maar
>geen voorbeeld dus, hoe simpel ook, van de "andere koek" die volgens hem
>"de structuur van de taal" is. Wel uitingen van taal- c.q. hersenzwakte.

Ter repetita iterum hic non placent.

--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata En avant <e...@avant.nl> , die Sun, 06 Mar 2011
10:59:47 +0100, in littera
<ovl6n69bvh3nh3ing...@4ax.com> in foro

soc.culture.netherlands(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

><lik6n65jvl8ppp6m2...@4ax.com>; Sun, 06 Mar 2011 10:32:07

>+0100; Fustigator <Fusti...@xs4all.nl> openbaarde aan de mensheid:

>Welk een droevig taalgebruik. :(
>Idem. :(

>Inhoudelijk reageren op "zeven spleten" die deze overjarige geilaard
>slechts off topic op kan boeren vanuit z'n rijk zielenleven. (;)

Dat is niet leuk voor Joost van den Vondel.

>De hoogbejaarde postte deze seniliteit al diverse malen aan diverse
>mensen in verschillende draden. Hoe origineel.

ik wist niet dat Joost van den Vondel ook al postte.

Iterum insanitas.

--

Fusti

Fustigator

Vitae forma vocata En avant <e...@avant.nl> , die Mon, 07 Mar 2011
15:15:26 +0100, in littera
<13q9n6has5rudauvu...@4ax.com> in foro

>En avant
>Si non nova, nove
>(Zo niet nieuw, dan toch nieuw verwoord)

Semper repetita non placent.
--

Fusti

Fustigator