Euromast slopen?

1 view

Nieuwsredactie Radio Rijnmond

Het Rotterdams dagbleed schreef zaterdag j.l.:

  Euromast twee keer zo hoog: plan moet van toren
  'ontmoetingspunt 21ste eeuw' maken

  Door Alexander Bakker De Euromast zal een totale metamorfose moeten ondergaan,
  waarbij de bekende Rotterdamse toren bijna twee keer zo hoog moet worden: 350 meter
  tegen 185 meter nu. De eigenaar van de Euromast, de Mediamax Group, heeft dat plan
  gemaakt. Mediamax hoopt dat de vernieuwde toren in 2001 in gebruik kan worden
  genomen en dan weer jaarlijks achthonderdduizend bezoekers zal trekken, net als na de
  opening in 1960. Met de vernieuwing is een investering van naar schatting honderdvijftig
  miljoen gulden gemoeid.

  Klik hier voor de graphic over de bouwplannen.

  De nieuwe Euromast krijgt niet alleen op een voor Nederland ongeëvenaarde hoogte van
  220 meter diverse horecavoorzieningen, expositieruimten en business skyboxen. Vanaf
  dertig meter tot bijna tweehonderd meter hoogte komen, volgens de voorlopige plannen,
  een kleine driehonderd zeer luxe appartementen met een vloeroppervlakte van zeventig of
  honderdveertig vierkante meter.
  De metamorfose moet afrekenen met het oubollige karakter van wat lange tijd hét symbool
  van Rotterdam was. Zonder ingreep zal de Euromast steeds minder bezoekers trekken en
  de oprukkende hoogbouw in de stad zal de toren verder naar de achtergrond verdringen.
  De vernieuwingsplannen moeten de Euromast, zo stelt directeur mr. D. Beesemer van
  Mediamax, de positie geven van 'ontmoetingspunt van de 21ste eeuw'.

Radio Rijnmond is benieuwd naar uw mening over de Euromast.

MAG DE EUROMAST GESLOOPT WORDEN?

Kan deze Rotterdamse landmark zomaar worden gesloopt of
is het gewoon tijd dit symbool van de wederopbouw te vevangen  voor
dat moderne 'ontmoetingspunt van de volgende eeuw'
En verder:
Wie heeft er woon/werk ervaring met dergelijke torens ?

Kijk ook op
http://www.rotterdamsdagblad.nl:81/html/rdnew.html
en klik door op de graphic

Stuur uw reactie naar deze nieuwsgroep
of email direct reda...@radio-rijnmond.nl
of bel tijdens kantooruren naar 010 4400638
of fax 010 4400 699

Marja

Nieuwsredactie Radio Rijnmond

Christine de Baan

Nieuwsredactie Radio Rijnmond <reda...@radio-rijnmond.nl> wrote:
> [...]

>dat moderne 'ontmoetingspunt van de volgende eeuw'
>En verder:
>Wie heeft er woon/werk ervaring met dergelijke torens ?

Het laatste: geen. Dat is in deze discussie ook nog niet van belang,
eerst geldt namelijk:

De eerste vraag. Nee, natuurlijk kan dit niet. De Euromast is
inderdaad een symbool van de wederopbouw en een werk van een
vooraanstaand Nederlands architect - H.A. Maaskant; hij heeft een
historische betekenis, een plaats in de collectieve herinnering van de
Rotterdammers - hij hoorde bij de Floriade; de karakeristieke vorm van
de toren is bijna veertig jaar na de bouw in 1960 nog steeds in alle
getekende skylines van Rotterdam - op affiches e.d. als symbool van de
stad - terug te zien en heeft dus blijkbaar nog steeds niets aan
zeggingskracht ingeboet, en, last but not least, het nieuwe ontwerp
heeft ook niet in de verste verte de kwaliteit van de huidige
Euromast. Nee, de Euromast mag dus niet zomaar gesloopt worden.
Rotterdam is bereid De Hef met veel kosten overeind te houden en een
nieuwe functie te geven, is bereid extra geld te investeren voor een
mooie Erasmusbrug, en kan dus niet zomaar dit deel van het cultureel
erfgoed laten slopen. Et ceteram censeo dat Rotterdam ook nog maar
eens goed moet nadenken over het beeld van Niki de Saint Phalle voor
het Asklepion, en de olifant, koffiepot en nog zo wat van die
gigantische, oubollige visuele grappen die de 'stadspoorten' moeten
worden van een stad die zich in al haar andere ambities opmaakt als
'stad op weg naar de 21e eeuw'.

Als er ooit zo'n toren zou moeten komen en Mediamax - op zichzelf
prijzenswaardig - meent dat dit met alleen eigen investering lonend
wordt, laten ze die dan op een andere plek bouwen, die in het huidige
Rotterdam actueel is - bijvoorbeeld op Zuid - en laten ze daar dan een
architect voor aantrekken die de huidige evenknie van Maaskant is.
Alleen al in Rotterdam barst het van de talentvolle architecten.

Met vriendelijke groet,

Christine de Baan
Rotterdamse Kunststichting
Designprijs Rotterdam
http://www.rks.nl/designprijs
dp...@rks.nl

Richard @ S

Christine de Baan <chr...@luna.nl> wrote in article
<6a2ik7$l1i$1...@thor.wirehub.nl>...

> De eerste vraag. Nee, natuurlijk kan dit niet. De Euromast is

> inderdaad een symbool van de wederopbouw

Voor mij is het een groot fallussymbool.
:-)
En wederopbouw doet mij toch denken aan iets wat gesloopt is/wordt, want
anders kun je 't niet wederopbouwen.
Wat mij betreft: slopen, en dan zien we 't wel met die wederopbouw.
En slopen we die nieuwe brug d'r naar toe ook.

--
- - -
Richard A.S. (postbode, is wel eens in een toren geweest, en ach, t'is net

Alb...@NOSPAM.mail.uva.nl

Hans Valk

Richard @ S wrote:

> Christine de Baan <chr...@luna.nl> wrote in article
> <6a2ik7$l1i$1...@thor.wirehub.nl>...

> Voor mij is het een groot fallussymbool.
> :-)

Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over ;-)

> En wederopbouw doet mij toch denken aan iets wat gesloopt is/wordt, want
> anders kun je 't niet wederopbouwen.

Men had in Rotterdam nou niet direkt GEKOZEN voor het soort sloop waarop
deze wederopbouw volgde, dus in dit verband is dat een kromme en zelfs
pijnlijke vergelijking. Misschien moet juist daarom de herinnering aan
deze specifieke wederopbouw bewaard blijven.

> Wat mij betreft: slopen, en dan zien we 't wel met die wederopbouw.
> En slopen we die nieuwe brug d'r naar toe ook.

Ik snap niet waarom die oude mast gesloopt en/of drastisch verbouwd moet
worden om iets hogers en indrukwekkenders neer te kunnen zetten. Laat
staan die Euromast en bouw op een andere locatie in Rotterdam gewoon die
nieuwe mast. Kan nooit erg veel duurder zijn dan de sloop/verbouwing die
nu wordt voorgesteld, lijkt me.

Lelijk ding trouwens, dat nieuwe ontwerp.

Groeten,
Hans Valk (a.j....@bk.tudelft.nl)

Fustigator

On 21 Jan 1998 01:06:35 GMT, "Richard @ S" <alb...@NOSPAM.mail.uva.nl>
wrote:

>Christine de Baan <chr...@luna.nl> wrote in article
><6a2ik7$l1i$1...@thor.wirehub.nl>...

>Voor mij is het een groot fallussymbool.
>:-)

ja, al wie met een te kleine is behept kan dan wilde drome mee
koesteren.

> [...]

>Wat mij betreft: slopen, en dan zien we 't wel met die wederopbouw.
>En slopen we die nieuwe brug d'r naar toe ook.

Sloop maar alle bruggen in het Westen, krijgen we , mits vakkundige
doorsteken van dijken, het Archipel van Friesland Holland en
Zeeland...
Weg auto's en anndere verontreinigende toestanden. Enkele zeilboten
toegelaten tussen de eilanden A'dam R"dam Den Haag en Rotterdam en de
kleinere plaatsen...

Fustigadestructor
http://oehoeboeroe.icone.org/scn/scn.htm

Bartender

Fustigator wrote:

> [...]
> Weg auto's en anndere verontreinigende toestanden. Enkele zeilboten
> toegelaten tussen de eilanden A'dam R"dam Den Haag en Rotterdam en de

Goed plan. Dijken en duinen doorsteken, krijgen we de Grebbeberg aan
zee. Friesland zinken we af in de Noordzee, Limburg geven we aan Belgie.
Wat houden we dan over: Groningen, Drente, Overijssel, Flevoland (want
Flevopolder mag je niet meer zeggen), Gelderland, Zeeland en Noord
Brabant. Je raadt het al: de zeven provincien.

Fustigator

On Thu, 22 Jan 1998 09:31:22 +0100, Bartender <boo...@any.old.pub>
wrote:

> [...]
>Flevopolder mag je niet meer zeggen), Gelderland, Zeeland en Noord
>Brabant. Je raadt het al: de zeven provincien.

Dank je, Bartender...
eindelijk iemand die mijn realistisch plan be-aamd.

Je vergat nog Zeeuws Vlaanderen aan het nieuwe Vlaanderen te geven en
de pier van Scheveningen aan Engeland als compensatie voor het verlies
van HongKong.

Maar vrees je niet dat met het doorsteken van dijken dat er niet veel
land aan Flevo"land" zal toebehoren, buiten Urk en Schokland?

Fustigator(geografische opdeler)
http://oehoeboeroe.icone.org/scn/scn.htm

Anzuelo los Mosas

Fustigator <fusti...@icone.org>:

> [...]

>Je vergat nog Zeeuws Vlaanderen aan het nieuwe Vlaanderen te geven en
>de pier van Scheveningen aan Engeland als compensatie voor het verlies

Ik voelde me anders knap gediscrimineerd. Om mij hier onder water te
laten verdwijnen zul je toch echt heel wat af moeten gaan graven.

>Maar vrees je niet dat met het doorsteken van dijken dat er niet veel
>land aan Flevo"land" zal toebehoren, buiten Urk en Schokland?

Ja precies. Urk en Schokland voegen we gewoon bij het overblijfsel van
Utrecht. Het aantal provincien blijft dan netjes op zeven.

Anzuelo

Fustigator

On 23 Jan 98 01:10:03 +0100, "Anzuelo los Mosas" <rhoe...@xs4all.nl>
wrote:

Is een idee. Anders een muur om Utrecht , zo hoog als de muur om het
paleis van het Vatikaan, en deze stad samen met Avignon federeren met
het Vatikaan, en als schuiloord gebruiken voor Tegenpauzen.
Dan , als je nog verzuipt, zal het onder de ChateauNeuf du Pape zijn.

>Anzuelo

Fustigator
http://oehoeboeroe.icone.org/scn/scn.htm

Bartender

Fustigator wrote:

> [...]
>
> Je vergat nog Zeeuws Vlaanderen aan het nieuwe Vlaanderen te geven en
> de pier van Scheveningen aan Engeland als compensatie voor het verlies

Had ik zelf nog niet aan gedacht maar het klinkt zeer goed.

> Maar vrees je niet dat met het doorsteken van dijken dat er niet veel
> land aan Flevo"land" zal toebehoren, buiten Urk en Schokland?

Kijk, die dijken om Flevoland, daar blijven we dus van af. De
Hodsbossche zeeweering (spelling?) steken we dus wel door.

Anzuelo los Mosas

Fustigator <fusti...@icone.org>:

>On 23 Jan 98 01:10:03 +0100, "Anzuelo los Mosas" <rhoe...@xs4all.nl>
>wrote:

[knip]

>Is een idee. Anders een muur om Utrecht , zo hoog als de muur om het
>paleis van het Vatikaan, en deze stad samen met Avignon federeren met
>het Vatikaan, en als schuiloord gebruiken voor Tegenpauzen.

Hm, ja. Historisch zou dat niet helemaal misstaan. De stad is lang
Spaansgezind gebleven en tijdens de oorlog was de concentratie NSB'ers
en ander tuig er erg hoog. Het past dus wel in de verraderrijke
traditie van de stad. Ergens vreemd dat ze er prat op gaan dat de Unie
van Utrecht daar gesloten is.

>Dan , als je nog verzuipt, zal het onder de ChateauNeuf du Pape zijn.

Ik verzuip hier zo-wie-zo niet als de zeespiegel niet ook nog overmatig
gaat stijgen. Een behoorlijk deel van de provincie Utrecht ligt ver
genoeg boven NAP. Het westen er ongeveer op, dat zal dus wel een
waddengebied worden.

Anzuelo

Anton Haddeman

On Thu, 22 Jan 1998 22:15:38 GMT, fusti...@icone.org (Fustigator)
wrote:

>Maar vrees je niet dat met het doorsteken van dijken dat er niet veel
>land aan Flevo"land" zal toebehoren, buiten Urk en Schokland?

Oeps! Foutje: door bodemwerking ligt Schokland inmiddels in een put.

>Fustigator(geografische opdeler)
>http://oehoeboeroe.icone.org/scn/scn.htm

Anton Haddeman

On Mon, 19 Jan 1998 14:30:48 +0100, Nieuwsredactie Radio Rijnmond
<reda...@radio-rijnmond.nl> wrote:

>--------------55452CA2A70B8431A664BF20

>Het Rotterdams dagbleed schreef zaterdag j.l.:

Is "bleed" de verleden tijd van "blaat"?

> [...]
>worden: 350 meter
> tegen 185 meter nu. De eigenaar van de Euromast, de Mediamax Group,

<knip>

> [...]

>Stuur uw reactie naar deze nieuwsgroep
>of email direct reda...@radio-rijnmond.nl
>of bel tijdens kantooruren naar 010 4400638

Het lelijkste deel van de nieuwe toren is nog wel de naam die ze er
voor verzonnen hebben. De grenzeloze fantasie van de medewerkers van
Mediamax heeft in een opwelling van spontane inspiratie geleid tot de
volgende, originele naam:

"ROTTERDAM TOWER"

Deze originaliteit kan buiten het bureau Mediamax uitsluitend achter
het stoffige bureau van een waterstaat-ambtenaar worden ge-evenaard.

Wie verzint een mooie naam? Ik werp de volgende suggesties in de
strijd:

1. de Pepermolen (ik werd hiervoor ge-inspireerd door de vorm)
2. de "Lee Tower"
3. de Rotter Domtoren

Anton

katinka

Fustigator <fusti...@icone.org> wrote

> Je vergat nog Zeeuws Vlaanderen aan het nieuwe Vlaanderen te geven en
> de pier van Scheveningen aan Engeland als compensatie voor het verlies
> van HongKong.

wat moet ik me bij "het nieuwe Vlaanderen" voorstellen?

Katinka

Fustigator

On 31 Jan 1998 15:52:52 GMT, "katinka"
<kat...@spamtrap.pophost.eunet.be> wrote:

Het oude Vlaanderen plus de New Territories.

Dit is het aloude graafschap Vlaanderen (Belgische provincies van
Oost- en west Vlaanden plus de westerhelft van de Franse Département
du Nord en Zeeuws Vlaanderen) plus de dietstalige gedeelten van het
aloude hertogdom Brabant onder Belgisch gezag en het aloude land van
Loon, alias het dietstalige gedeelte van het PrinsBisdom Luik, door de
inwoners verkeerdelijk als (Belgisch) Limburg genoemd (Het echte
Limburg bevindt zich ten Oosten van de Maas in NL, Belgie en een
stukje Rheinland Pfaltz)

Duidelijk nu ? ;-)

>Katinka

Fustigator
http://oehoeboeroe.icone.org/scn/scn.htm

katinka

> [...]

> aloude hertogdom Brabant onder Belgisch gezag en het aloude land van
> Loon, alias het dietstalige gedeelte van het PrinsBisdom Luik,

inclusief Voeren?

> [...]

> inwoners verkeerdelijk als (Belgisch) Limburg genoemd (Het echte
> Limburg bevindt zich ten Oosten van de Maas in NL, Belgie en een

ja hoor. En wie heb je al allemaal achter je plannen weten te scharen?

Katinka

Fustigator

On 1 Feb 1998 16:20:53 GMT, "katinka"
<kat...@spamtrap.pophost.eunet.be> wrote:

>Fustigator <fusti...@icone.org> wrote

>inclusief Voeren?

Voeren is van oudsher een stuk van het echte Limburg.
Het werd samen met andere Frans- en Duitstalige gedeelte door het
prinsbisdom Luik veroverd.

>ja hoor. En wie heb je al allemaal achter je plannen weten te scharen?

Ik heb geen plannen, maar beschrijf de realiteiten van de zuiderlijke
Nederlanden met historische precisie.

In Belgie om actief in een politieke partij te militeren moet je
ofwel een zeer corrupte instelling hebben
ofwel een onverwoestbare idealist zijn.

beide stadia zijn niet (meer) voor mij weggelegd,
gelukkig resp helaas.

>Katinka
Fusti
http://oehoeboeroe.icone.org/scn/scn.htm