Hof

Semme Dijkstra - Larry

Aug 27, 1993, 3:02:59 PM8/27/93
Ik heb dit eerder geprobeerd te posten maar was vergeten het "Newsgroups" veld in
te vullen (is het nu in alle nieuwsgroepen terecht gekomen ? Als ja dan Oops! )

Mischien een wat vreem vraagje :

Heeft iemand enig idee hoe groot een hoef (sp? hof, hoof? ) is?
Ik ben er in de tussentijd al achter gekomen dat het een oppervlakte maat is
die een Nederlandse oorsprong heeft.

Bij voorbaat dank!!

=================================================================================

Semme Dijkstra E_Mail : dijk...@mapper.cs.unb.ca
Ocean Mapping Group
Department of Surveying Engineering
University of New Brunswick
P.O. Box 4400
Fredericton, N.B.
Canada, E3B 5A3

In the, not so uncommon, event that one of the machines on which I have an
account is not online, try one of the following:
dijk...@coral.cs.unb.ca dijk...@pacific.cs.unb.ca dijk...@arctic.cs.unb.ca
dijk...@explorer.cs.unb.ca dijk...@atlantic.cs.unb.ca s2...@unb.ca

=================================================================================

Dik T. Winter

Aug 28, 1993, 3:28:28 PM8/28/93
In article <1993Aug27.1...@jupiter.sun.csd.unb.ca> dijk...@coral.cs.unb.ca (Semme Dijkstra - Larry) writes:
> Mischien een wat vreem vraagje :
>
> Heeft iemand enig idee hoe groot een hoef (sp? hof, hoof? ) is?
> Ik ben er in de tussentijd al achter gekomen dat het een oppervlakte maat is
> die een Nederlandse oorsprong heeft.

Hoeve, Hove
Eenheid van landbezit, varierend van 16 tot 32 morgen. In het

Morgen
vlaktemaat, in Gelderland, Utrecht en Zuidholland 600 vierkante
roeden, maar in verschillende streken een kleiner (tot 150) of
groter (tot 900) aantal vierkante roeden; zeer kleine morgens van
150 vierkante roeden vond men in Middenlimburg ten oosten van de
Maas (= 1/3 bunder; op andere plaatsen waar beide vlaktematen
voorkwamen, van ouds een verhouding: 2 bunder = 3 morgen, welke
later verloren is gegaan).

Roede
[het komt er op neer dat een roede een lengtemaat is die varieert
tussen 7 en 21 voet.]

Voet
[een lengtemaat varierend tussen 10 en 13 duim, in huidige maten
tussen 26.8 cm (Utrechtse stadsvoet) en 32.6 cm (Friese konings-
voet).]

Waaruit maar weer blijkt dat koningen grotere voeten hebben dan stadsmensen.

Dit alles dankzij J.M. Verhoeff, De oude Nederlandse maten en gewichten,
Amsterdam, 1983

Helpt het? Een hoeve is dus tussen 16 * 150 * 7^2 * 26.8^2 cm^2 en
32 * 900 * 21^2 * 32.6^ cm^2, ofwel tussen 84465024 cm^2 en
13497902208 cm^2.
--
dik t. winter, cwi, kruislaan 413, 1098 sj amsterdam, nederland
home: bovenover 215, 1025 jn amsterdam, nederland; e-mail: d...@cwi.nl