Ετυμολογια του "Θεός"

I.N. Galidakis

Jan 13, 2008, 12:39:57 PM1/13/08
Παιδια καλησπερα,

Μηπως κανεις σας ξερει την ετυμολογια της λεξεως "Θεός"?

Ενας φιλος καθηγητης προτεινε την ριζα "θέα", ως εκ τουτου "Θεός" ειναι "ο εχων
εποπτεια/θεα" η "ο επιβλέπων".

Μπορει κανεις να το επιβεβαιωσει αυτο?

Ευχαριστω και υγιαινετε!
--
I.N. Galidakis

John Doe

Jan 22, 2008, 8:06:56 PM1/22/08

Για αυτό και στην ιστορία του μυστικισμού και του αποκρυφισμού, ο Θεός
αναφέρεται και ως Εγρήγορον, το οποίο είναι αυτό που δεν κοιμάται, αλλά
είναι και ...γρήγορο.

Διάβασε και αυτό: http://en.wikipedia.org/wiki/Egregore

"I.N. Galidakis" <morp...@olympus.mons> wrote in message

I.N. Galidakis

Jan 23, 2008, 12:32:28 AM1/23/08
John Doe wrote:

> Για αυτό και στην ιστορία του μυστικισμού και του αποκρυφισμού, ο Θεός
> αναφέρεται και ως Εγρήγορον, το οποίο είναι αυτό που δεν κοιμάται,
> [...]

Πολλά ευχαριστώ και ας υγιαίνεις φίλτατε.

--
I.N. Galidakis

I.N. Galidakis

Jan 23, 2008, 12:31:22 PM1/23/08
John Doe wrote:

> Για αυτό και στην ιστορία του μυστικισμού και του αποκρυφισμού, ο Θεός
> αναφέρεται και ως Εγρήγορον, το οποίο είναι αυτό που δεν κοιμάται,
> [...]

Φίλτατε, ρωτώντας έναν φίλο φιλόλογο, δεν ξέρει ρήμα "θέωμαι". Το ρήμα φαίνεται
πως είναι "θεώμαι" (με τόνο στο ομέγα) που σημαίνει "βλέπω", εξ' ού και
"θέατρον". Η διασύνδεση με το "Εγρήγορον" φαίνεται πως είναι άτυπη ή
συνεπαγωγική, και όχι άμεση.

'Αρα, "Θεός" είναι ο "εποπτεύων/έχων επίβλεψη (των πάντων)".

Αν διαφωνείς, παρακαλώ ανάφερε πηγή ή βιβλιογραφία.

Υγίαινε,

--
I.N. Galidakis

KaripidouMarianna

Jan 24, 2008, 12:19:10 PM1/24/08

"I.N. Galidakis" <morp...@olympus.mons> wrote in message

Γαλιδακη,
Ριξε μια ματια εδω

KATERINA SARRI WEBTOPOS - Dictionary Greek Triantafyllidis linksADVANCED:
http://www.komvos.edu.gr/dictionaries/dictadv/DictAdvSeaS.htm: lemma
example: for the word: spiti = house, home COPY-PASTE: σπίτι ...
www.webtopos.gr/eng/languages/greek/d_g_t_links.htm - 5k - Cached -
Similar pages

http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=

I.N. Galidakis

Jan 24, 2008, 2:42:03 PM1/24/08

Πολλά ευχαριστώ Μαριάννα!

Κοίταξα και στα τρία λεξικά, αλλά η ακριβής ετυμολογία λείπει.

Προς το παρόν φαίνεται ότι και ο φίλος που απάντησε και εγώ είμαστε σωστοί
ανεξάρτητα. Για παράδειγμα:
http://www.forums.gr/archive/index.php/t-3158.html
--
I.N. Galidakis

sar3

Jan 25, 2008, 1:15:48 PM1/25/08

Kapou eixa dei oti proerxetai apo to Theus => Zeus => Deus

Deus (pronounced ['deːus]) is the Latin word for "god" or "deity". The
Latin words deus and dīvus, and Greek διϝος = "divine", are descended from
Proto-Indo-European *deiwos = "divine", from the same root as Dyēus, the
reconstructed chief god of the Proto-Indo-European pantheon, also a
cognate of the Greek Ζευς (Zeus).

http://en.wikipedia.org/wiki/Deus

sar3

Jan 25, 2008, 1:17:15 PM1/25/08

I.N. Galidakis

Jan 25, 2008, 4:21:22 PM1/25/08
sar3 wrote:
[snip]

> [...]

> Dyeus, the reconstructed chief god of the Proto-Indo-European

> pantheon, also a cognate of the Greek Ζευς (Zeus).

Ευχαριστώ σαράκο!

Αναρωτιέμαι από που προήλθαν τότε όλες αυτές οι ετυμολογίες στο προηγούμενο
link.

Μέχρι στιγμής είναι,

Θεός από το Θεώμαι/Θεάωμαι=θεωρώ,
Θεός από το Θέωμαι=τρέχω γρήγορα
Θεός από το Δείος, δειικος, θεικός?

Πάντως παρατηρεί κανείς οτι το πρώτο συνεπάγεται το δεύτερο. Αν όντως κάποιος
είναι "παν(τ)επόπτης" (ος τα πανθ'ορά), τότε φυσικά και είναι (Ε)γρήγορος!

Μένει να δούμε που κολλάει το Δίος.

Υγίαινε φίλτατε,
--
I.N. Galidakis

sar3

Jan 26, 2008, 12:03:34 PM1/26/08
On Fri, 25 Jan 2008 23:21:22 +0200, I.N. Galidakis wrote:

> [...]
> [snip]

> Ευχαριστώ σαράκο!
>
> Αναρωτιέμαι από που προήλθαν τότε όλες αυτές οι ετυμολογίες στο

To antistrofo. Thewria, theatro, theasis kai gia kathe leksh me riza
the-, to nohma ths *ekporeuetai* apo thn idiothta tou 'theiou' (apo thn
Amerikh?) opws eipes tou 'epivlepontos'.

> Θεός από το Θέωμαι=τρέχω γρήγορα

Pata ligo freno xristiane mou, tha skotwtheis.

> Θεός από το Δείος, δειικος, θεικός?

Theos Zeus Dias einai h idia leksh, ap'oti fainetai oxi gnhsia ellhnikh
kai to nohma ths tha prepei na anazhth8ei se auto pou prwtogenws katexei
pou einai...'theion'. Apo thn polh erxomai kai sthn korfh kanella, dld.

Einai profanes loipon oti h ennoia tou Theou den emperiexei kanena
sygkekrimeno nohma opote h monh thesh pou ths aksizei einai o kalathos
twn axrhstwn.

Vevaiws-vevaiws o gogu, san KAKOGAMHMENH KALOGRIA pou einai skefthke thn
ekshs pounhria: Petakse sta skoupidia *mono* to 'o' kai astous na
koureuontai mexri na madhsoun teleiws. G-d. Pws leme 'G-gu'. Ti shmainei
'G-gu'? O Theos ths Malakias mhpws? Hmmmmmmmmmmmmmmm
O "episthmonas" me 2 Fi-Di G-gu thelei na *pisteuei* oti h ennoia tou
Theou prepei na paramenei adieukrinhsth.

G-gu fi-di kolovo!!! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

I.N. Galidakis

Jan 27, 2008, 6:33:33 AM1/27/08
sar3 wrote:
[snip]

> [...]
> ellhnikh kai to nohma ths tha prepei na anazhth8ei se auto pou
> prwtogenws katexei pou einai...'theion'. Apo thn polh erxomai kai

Ωραία.

> Einai profanes loipon oti h ennoia tou Theou den emperiexei kanena
> sygkekrimeno nohma opote h monh thesh pou ths aksizei einai o kalathos
> twn axrhstwn.

Αυτό άσε να το κρίνουνε οι παράγοντες της συζήτησης, μέγιστε.

> [...]
> Theou prepei na paramenei adieukrinhsth.
>
> G-gu fi-di kolovo!!! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Για κάτσε ρε μέγιστε sar3. Τι μας λες τώρα? 'Εστω ότι ο Gogu είναι μαλάκας.

Εσύ και γω και το 99% του πλυθησμού τι είναι, δηλαδή?

Γιατί όπως το βλέπω εγώ, τέσερεις πιθανότητες υπάρχουν:

1) ή είσαι μαλάκας
2) ή είσαι καλόγερος
3) ή είσαι παράφρων
3) ή είσαι μεγάλος γαμιάς

Αν είσαι μεγάλος γαμιάς, πες μας πόσα παιδιά έχεις.

Αν δεν έχεις παιδιά, τότε είσαι ή καλόγηρος ή παράφρων ή μαλάκας.

Για καλόγερος δεν μου φαίνεσαι.

'Αρα, ή παράφρων είσαι, η και συ μαλάκας.

'Ασε λοιπον τις βλακειούλες για τον Gogu ο οποίος δεν έχει καμμία σχέση με τη
συζήτηση.
--
I.N. Galidakis

sar3

Jan 27, 2008, 12:04:57 PM1/27/08
On Sun, 27 Jan 2008 13:33:33 +0200, I.N. Galidakis wrote:

> [...]
> μαλάκας.
>
> Εσύ και γω και το 99% του πλυθησμού τι είναι, δηλαδή?

Dhladh o G-gu einai to ypoloipo 1% tou "ply8hsmou" [sic] ? Den tha to
anteksw!

> Γιατί όπως το βλέπω εγώ, τέσερεις πιθανότητες υπάρχουν:

Ennoeis 'teSSerIs', Ioannis?
H mhpws tis ekshs... treis?

> [...]

> Αν δεν έχεις παιδιά, τότε είσαι ή καλόγηρος ή παράφρων ή μαλάκας.
>
> Για καλόγερος δεν μου φαίνεσαι.
>
> 'Αρα, ή παράφρων είσαι, η και συ μαλάκας.

Twra re Galidakh sovara, esy katexeis kapoia thesh sto panepisthmio ths
Krhths? Apanthse me eilikrineia se parakalw.

I.N. Galidakis

Jan 27, 2008, 12:15:43 PM1/27/08
sar3 wrote:

[snip]

> Ennoeis 'teSSerIs', Ioannis?
> H mhpws tis ekshs... treis?

> Twra re Galidakh sovara, esy katexeis kapoia thesh sto panepisthmio
> ths Krhths? Apanthse me eilikrineia se parakalw.

'Ενας απλός εξωτερικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου είμαι.

Σειρά σου τώρα. Πες μας πόσα ΠΑΙΔΙΑ εχεις, μέγιστε sar3.

Περιμένουμε όλοι...
--
I.N. Galidakis

KaripidouMarianna

Jan 27, 2008, 4:14:58 PM1/27/08

"I.N. Galidakis" <morp...@olympus.mons> wrote in message

Η ετυμολογια λειπει γιατι ο Μανωλης Τριανταφυλ-
λιδης ασχολειται πιο πολυ με την γραμματικη.

Μηπως εχεις το λεξικο του Τεγοπουλου Φυτρακη,
η του Μπαμπινιωτη? Αυτοι οι δυο ασχολουνται
πιο πολυ με την προελευση των λεξεων, με την
ετυμολογια των λεξεων.

Η Λεξις Θεα (με τονο στο εψιλον) ( η η λεξις Θεαμα) προερχεται απο το ρημα
"θεώμαι"
(με τόνο στο ομέγα) που σημαίνει βλέπω κατι,
αντικρυζω κατι απο μακρυα η απο ψηλα (υψηλα).

Στην δικη μου διαλεκτο, δηλαδη στην ποντιακη
διαλεκτο η λεξις Θος σημαινει Θεος.

I.N. Galidakis

Jan 27, 2008, 5:45:19 PM1/27/08

'Οχι, δέν έχω. Αλλά τουλάχιστον όσον αφορά το διαδίκτυο, η μόνη αναφορά είναι
στο link που παρέδωσα στο προηγούμενο άρθρο.

> [...]
> (με τόνο στο ομέγα) που σημαίνει βλέπω κατι,
> αντικρυζω κατι απο μακρυα η απο ψηλα (υψηλα).
>

> Στην δικη μου διαλεκτο, δηλαδη στην ποντιακη

Ενδεχομένως η ρίζα να είναι το Διεύς, Δίας, Ζεύς, ή κάτι σχετικό.

Ο Δίας ταυτιζόταν αρχικά με τον 'Ηλιο, κατά συνέπεια, είναι πολύ πιθανό η ρίζα
να είναι η λατρεία του Ηλίου-Διός. Παρατήρησε ότι υπάρχει σύγκλιση και των τριών
σημασιών στον 'Ηλιο.

Ποιός είναι "παν(τ)επόπτης"? Ο 'Ηλιος (μεταφορικά).
Ποιός είναι "Εγρήγορον"? Το φώς (σαν ταχύτερο αντικείμενο στο σύμπαν) του
'Ηλιου.
Ποιός ήταν ο Πατήρ των θεών? Ο 'Ηλιος-Ζευς-Δίας-Deus-Θεός

Νομίζω οτι βγάλαμε μια άκρη.

--
I.N. Galidakis

sar3

Jan 27, 2008, 5:55:14 PM1/27/08
On Sun, 27 Jan 2008 19:15:43 +0200, I.N. Galidakis wrote:

> sar3 wrote:
>
> [snip]

>>> 2) ή είσαι καλόγερος
>>> 3) ή είσαι παράφρων

> 'Ενας απλός εξωτερικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου είμαι.

Aaaaaaaaa eipa kai'gw!

> Σειρά σου τώρα. Πες μας πόσα ΠΑΙΔΙΑ εχεις, μέγιστε sar3.
>
> Περιμένουμε όλοι...

AMAN re Ioannis me autes tis paidofilikes sou taseis!
Kofto to gamhmeno to XOYI!
Ws kai o G-gu to ekopse!

KaripidouMarianna

Jan 28, 2008, 12:46:48 PM1/28/08

> Ενδεχομένως η ρίζα να είναι το Διεύς, Δίας, Ζεύς, ή κάτι σχετικό.
>
> Ο Δίας ταυτιζόταν αρχικά με τον 'Ηλιο,

Απ'οτι λεει ο Ομηρος, οχι, ο Διας δεν ταυτιζοταν
με τον Ηλιο. Κατα τον Ομηρο η Μοιρα βρισκοταν
πιο πανω απο τους Θεους. Και ο Ησιοδος πα-
ρουσιαζει τους Θεους ως δημιουργηματα του
Χαους και οχι ως δημιουργους. Ο Ορφεας ειναι
ο πρωτος που κανει τον Θεο δημιουργο του
Συμπαντος-Κοσμου.

px

Feb 1, 2008, 7:04:01 AM2/1/08
It happens that I.N. Galidakis formulated :

According to Babinioti Dictionary there are MANY PARETYMOLOGIES, but
only two are taken as most plausible:

1) The one already aluded to having indoeuropean connections but
this has against it problems regarding its derivation and the fact
that the indoeuropean words were more likely to signify "spirit"
whereas the ancient greeks where gossly anthromorphic with their
deities.

2) Another latin derivation related to the greek word ti-thi-mi.
This also has serious problems.

The short answer is that there is not definite answer to your question.

iasonap...@gmail.com

Jul 26, 2018, 7:59:48 AM7/26/18
Αυτό πιστεύω κι εγώ. Η Ελληνική Γέννηση δημιουργεί τον κοσμο, θεούς κι ανθρώπους, από την ήδη υπάρχουσα ύλη, την θεατή ύλη. Ότι βλέπουμε γύρω μας είναι Θείον. Κανείς δεν το δημιούργησε, κι εκεί είναι το μεγαλείο της Ελληνικής Θεότητας!

vlah...@iinet.net.au

May 23, 2020, 6:54:46 PM5/23/20

Θεός = αυτός που σου χαρίζει την Θέαση και μπορείς να βλέπεις
(εθεάθηκε ο Γιώργος από εδώ σήμερα?)
Επίσης, Θεός =κάθε φυσική δύναμης ορατή η μή

vlah...@iinet.net.au

May 23, 2020, 6:55:44 PM5/23/20