Смъртност в България (1881-2020)

Vedrin Jeliazkov

ИлиевBG

On Saturday, January 23, 2021 at 3:06:48 PM UTC+2, vedrin.j...@gmail.com wrote:
> http://planina.e-psylon.net/viewtopic.php?p=148735#148735

Интересна графика. Пиковете са при войни и епидемии. Само пикът при 1909-10 не ми е ясен.
Тази графика
https://www.nsi.bg/bg/content/18121/basic-page/%D1%83%D0%BC%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B2-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%BF%D0%BE-%D1%81%D0%B5%D0%B4%D0%BC%D0%B8%D1%86%D0%B8
също е информативна за excess deaths due to Covid-19

Nick

On Sat, 23 Jan 2021 06:35:17 -0800, ИлиевBG wrote:

> Интересна графика. Пиковете са при войни и епидемии. Само пикът при
> 1909-10 не ми е ясен.

тогава нямаше ли някакви селски бунтове в Добруджа? поради лоша реколта?

--
«地 球 誕 生 在 牛 市 的 小 時 — Earth is born in the Bull's hour»

Ivaylo Ivanov

On Saturday, January 23, 2021 at 8:06:48 AM UTC-5, vedrin wrote:
> http://planina.e-psylon.net/viewtopic.php?p=148735#148735

Или както Нерадост би казала: В края на кривата наблюдаваме флуктуация.

Ivaylo Ivanov

On Saturday, January 23, 2021 at 9:35:18 AM UTC-5, ИлиевBG wrote:

> Интересна графика. Пиковете са при войни и епидемии. Само пикът при 1909-10 не ми е ясен.

Аз го виждам като 1908.

Ivaylo Ivanov

Някой знае ли причините за пика през 1952? На се ми известни грипни пандемии от нея
година.

Vedrin Jeliazkov

За пълнота, ето и числата, върху които е построена графиката:

http://web.uni-plovdiv.net/vedrin/bg-death-rate-1881-2020.xlsx

В периода 1881-1887 г. статистиката се отнася само за Княжество България.

Докато обработвах данните ми направи впечатление повишението около 1929 г. Впоследствие намерих тази публикация:

https://ajph.aphapublications.org/doi/pdf/10.2105/AJPH.20.2.119

Не бях чувал за тази епидемия -- може би е имала някакво отражение и в България.

За 1952 г. също нямах достатъчно добро обяснение докато не попаднах на тази статия:

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/265957/PMC2542214.pdf

Vedrin Jeliazkov

Между другото, донейде и в контекста на предположението за лабораторен инциден във Wuhan, бих привлякъл вниманието към следните две изречения от втората статия:

«One of the Liverpool strains from the United Kingdom occurred in someone
who had not been abroad or had not recently mixed with anyone who had been
abroad. The other came from the garglings of a laboratory worker who had
been spraying A/England/1/51 virus for electron microscopy two days before
becoming ill; it is likely, therefore, that this case represents a laboratory
infection.»

Дали точно този "Ливърпулски щам" е стигнал и до България, предизвиквайки повишението на смъртността у нас -- не знам. Ясно е обаче, че "стават грешки" дори и в най-напредналите страни...

Vedrin Jeliazkov

On Saturday, January 23, 2021 at 5:06:13 PM UTC+2, Nick wrote:

> тогава нямаше ли някакви селски бунтове в Добруджа? поради лоша реколта?

За максимума на смъртността около 1909 г. намирам следната податка:

The 1909 cholera epidemic in Europe and sporadic plague in the Near East
(from the British delegate to the Constantinople Board of Health)
Constantinople, Dec. 3rd, 1909
The Lancet, Correspondence, Vol. 174, Issue 4503, P1857-1859, December 18, 1909

https://web.uni-plovdiv.net/vedrin/papers/bdcbh1909.pdf

Няма данни конкретно за България, но контекста е добре обрисуван.

Vedrin Jeliazkov

Обновената графика с уточнени числа за броя на населението и отчетената смъртност, включително и през 2021 г., е достъпна тук:

http://planina.e-psylon.net/viewtopic.php?p=156530#156530

Ivaylo Ivanov

On Thursday, April 7, 2022 at 8:05:43 AM UTC-4, vedrin wrote:
> Обновената графика с уточнени числа за броя на населението и отчетената смъртност, включително и през 2021 г., е достъпна тук:
> http://planina.e-psylon.net/viewtopic.php?p=156530#156530

Или както Нерадост би казала - "В последните две години наблюдаваме незначителни и естествени флукуации. "

Радостина

Не, Радост би казала ФАЛШИВИ, не статистиките, а данните са фалшиви.
За милионен път - докато данните не са разбити по болести и причини, с най-големи подробности,'всичко е спекулация.
Но нещо друго интересно се вижда - смъртността е най-ниска по време на социализма. Що ли? :))))))

Vedrin Jeliazkov

Най-вече защото демографската структура на населението е благоприятствала това.

Ivaylo Ivanov

On Thursday, April 7, 2022 at 1:43:01 PM UTC-4, Радостина wrote:
> Не, Радост би казала ФАЛШИВИ, не статистиките, а данните са фалшиви.

И ти като онзи: "Ако някакви данни не ми уйдистват значи са фалшиви." Издишаш.

> За милионен път - докато данните не са разбити по болести и причини, с най-големи подробности,'всичко е спекулация.
> Но нещо друго интересно се вижда - смъртността е най-ниска по време на социализма. Що ли? :))))))

Нали си математичка, защо нас питаш? Толкова си не разбираш от демография?
Защо според теб смъртността започва да пада в началото на 20-ти век, достига
надир около 1960, и започва да нараства по времето на "развития социализъм"?

chorbalan

On Thu, 7 Apr 2022 11:13:04 -0700 (PDT), Ivaylo Ivanov wrote:

> И ти като онзи: "Ако някакви данни не ми уйдистват значи са фалшиви." Издишаш.

Тоя "онзи" ми напомня на кого в една друга тема? :-)

> [...]
> надир около 1960, и започва да нараства по времето на "развития социализъм"?

Чуди се как да игнорира или пре-интерпретира фактите така че да и паснат на прихопатията..

Радостина

On Thursday, April 7, 2022 at 11:13:05 AM UTC-7, Ivaylo Ivanov wrote:
> И ти като онзи: "Ако някакви данни не ми уйдистват значи са фалшиви." Издишаш.

Ама безумно си елементарен.
Какво значи не ми уйдисва. Аз за разлика от теб търся истината.
Ти гълташ пропагандата с отворена уста, като риба.
По време на пландемията, на няколко пъти посочих тук несъответствия
и парадокси. Бях споменала, че моя позната се рови в суровите данни
(математик е, завършила математика), графиките, които тя създава,
базирани на суровите данни се отличават съществено от официалните.
Я ми отговори на този въпрос - КАК знаеш със сигурност колко хора са починали,
и най-вече от какво. Нямаш никакъв начин да знаеш.

> [...]
> надир около 1960, и започва да нараства по времето на "развития социализъм"?

Ъ? Я пак?

Ivaylo Ivanov

On Thursday, April 7, 2022 at 2:41:32 PM UTC-4, Радостина wrote:
> Ама безумно си елементарен.
> Какво значи не ми уйдисва. Аз за разлика от теб търся истината.

Ха-ха-ха! You made my day!