Tekniske temaer pÄ Smidig 2010

Karianne Berg

to smidigko...@googlegroups.com
Hei,

Jeg tenkte jeg skulle starte en egen trÄd her sÄ jeg ikke fullstendig
sporet av den forrige debatten. Dilemmaet er dette: Hvert Är fÄr vi
Þnsker om tekniske temaer pÄ Smidig, men hvert Är er det disse
lyntalene som blir klart minst besĂžkt. Hva tror dere er grunnen til
dette? Hva kan vi som arrangÞrkomite gjÞre for Ä fÄ bedre deltakelse
pÄ de tekniske temaene?

- Karianne

Christin Gorman

to smidigko...@googlegroups.com
Hei,
Personlig drar jeg pÄ ting som javazone for Ä hÞre tekniske foredrag, mens jeg drar pÄ smidig-konferansen for Ä hÞre om "smidige ting". Smidig/agile handler jo tross alt om prosess, teknologi er ganske fravÊrende fra manifestet.  Men det betyr ikke at det ikke er viktig Ä velge programmerings-sprÄk/arkitekturer/teknologi som gjÞr det enklere Ä vÊre smidig.  SÄ jeg er absolutt enig i at en "teknisk" bit er viktig.
Kanskje oppmÞtet hadde Þket om man tydelig linket de tekniske temaene til det konferansen tross alt dreier seg om: smidighet? Forslagene Jonas FollesÞ kom med i forrige trÄd synes jeg var veldig gode i sÄ mÄte.  Man kunne kalt temaet "smidig programmering" eller et eller annet, bare for Ä understreke temaets relevanse til konferansen? Bare noen tanker.

Vennlig hilsen,
Christin

2010/8/18 Karianne Berg <karian...@gmail.com>

--
Du mottar denne meldingen fordi du abonnerer pÄ Google-gruppen «smidigkonferansen».
Hvis du vil legge inn en melding i denne gruppen, kan du sende e-post til smidigko...@googlegroups.com.

Jonas FollesĂž

to smidigko...@googlegroups.com
Jeg tror nettopp oppfatningen av at teknologi ikke er viktig i forhold til smidig, og at smidig handler om prosess er mye av grunnen til at enkelte smidige prosjekter feiler.

Ron Jeffries har poengtert dette i forhold til ting som motvirker effekten av Scrum:

"failure of the team to inspect and adapt, especially in taking on good development practices such as found in XP." (http://www.scrummaster.com.au/Article.mvc/detail/48)

Jeg tror mye av grunnen til at Scrum ble sÄ populÊrt er nettopp fordi det var enkelt Ä forstÄ (i alle fall prinsippene) uten Ä mÄtte forholde deg til tekniske ting - og dermed noe som var lett Ä selge til mellomledere/prosjektledere.

Alistair Cockburn snakket i Agile 2009 keynoten om hvordan forrige ti-Ă„r har handlet om agile, mens neste vil handle om craftsmenship.

Christian har et godt poeng i forhold til JavaZone. NÄ har jo ogsÄ .NET miljÞet fÄtt en skikkelig konferanse (NDC) med gode tekniske foredrag. Men jeg syns likevel vi ikke skal spore helt av den tekniske delen og glemme at vi faktisk skal levere kjÞrende kode til slutt, og at prosessen i seg selv ikke er det viktigste.

Responding to change er punkt 4 i manifestet - og her tror jeg det er langt viktigere Ä ha en endringsvillig kodebase og teknologi stack (med automatisk testing og deployment) er langt viktigere enn hvilken prosess man har for hÄndtering av endringsÞnsker.

Jeg liker temaet"smidig programmering" - selv om vi har brukt ord som "smidig utvikling" generelt om utviklingsprosessen, sÄ tror jeg at Ä bruke ordet "programmering" setter fokus pÄ teknikken. Andre forslag kan vÊre "smidige teknikker - mer enn prosess", "smidig programutvikling", "endringsvillig arkitektur og kodebase".

I tillegg til Ä finne en god tittel burde man og ha en god beskrivelse av temaet slik at de som foreslÄr foredrag vinkler presentasjonene sine opp mot smidig prinsippene, og ikke holder rene teknologidemonstrasjoner av typen "sjekk hvor kult HTML5 er". Om dette og kommer tydelig fram i programmet tror jeg ogsÄ flere vil stikke innom de tekniske foredragene for Ä lÊre om hvordan teknologi ogsÄ er viktig for Ä oppnÄ smidighet.

- Jonas

Jonas FollesĂž

to smidigko...@googlegroups.com
Beklager - mente selvsagt Christin og ikke Christian :-|

- Jonas:)

Filip van Laenen

to smidigko...@googlegroups.com
Er ikke saken ogsÄ at det kommer mye mer prosjektledere og andre ledere til Smidig som ikke er sÄ opptatt av programmeringstekniske aspekter i forhold til smidighet? Mange av dem har ingenting Ä gjÞre pÄ de tekniske foredragene, med mindre de fÄr et akutt nostalgi.

Filip

Karianne Berg

to smidigko...@googlegroups.com
Mange gode innspill her, hÄper flere vil komme med sine meninger ogsÄ.
Personlig tror jeg at en av grunnene kanskje er at det er en litt ond
sirkel. Folk tror at det ikke er tekniske temaer pÄ Smidig, sÄ de
sender ikke inn tekniske lyntaleforslag, og de mest "tekniske"
menneskene drar ikke pÄ Smidig, siden de ikke synes det angÄr dem. Men
metodikk angÄr jo oss alle, mener jeg! Og programmering er en viktig
del av metodikk, selv om den har blitt satt litt i baksetet med Scrum.

Filip: Mitt inntrykk er at det er en overvekt av utviklere pÄ Smidig,
selv om det absolutt er endel prosjektledere ogsÄ.

- Karianne

Anders Sveen

to smidigko...@googlegroups.com
Synes teknisk absolutt er en undervurdert del av smidig og at en del prosjektledere burde fÄr hÞre mer om det. Selv om det kanskje kan vÊre vanskelig Ä fÄ de dit. :)

Hvordan skal du vÊre endringsdyktig dersom enhver refactoring tar en hel sprint? Hvordan skal du vÊre smidig hvis utviklerne ikke tÞr Ä gjÞre endringer i sentrale komponenter? Absolutt noe mange av PMene burde fÄ hÞre og. Man kan ikke kjÞre pÄ og presse igjennom "enkleste lÞsning" hele tiden hvis de skal ha mulighet til Ä tilpasse seg senere.

For min del er en viktig vinkling hvordan vi skal fÄ forklart dette og synliggjort det. Kanskje det kan rettes mot smidige systemer og arkitektur som flere andre har nevnt?

Anders,

2010/8/19 Karianne Berg <karian...@gmail.com>

--
Anders Sveen
http://blog.f12.no - http://twitter.com/anderssv

Ole Morten Amundsen

to smidigko...@googlegroups.com
"Jeg bryr meg kun om at dere leverer, jeg bryr meg ikke om kodekvalitet og fancyschmancy lĂžsninger", sa en prosjektleder til meg en gang.

SpÞrsmÄl og oppfatninger som dette er ganske vanlig tror jeg, og det er svÊrt viktig at vi som fagpersoner, vi som lever av Ä lage og levere systemer, fÄr trening i Ä svare og utdanne ignorante Þkonomer med forenklede virkelighetsoppfatninger.

SÄ, hvordan svarer man pÄ dette pÄ en god mÄte?

En kommentar til kommentaren.
Kommentaren sitert vitner om total mangel pÄ forstÄelse av systemutvikling. Kodekvalitet gjÞr at du holder hÞy hastighet over tid, ikke bare hÞyest fart til den umiddelbart nÊrest stÄende leveransen. Elegante lÞsninger kan spare mange mÄnedsverk.

Jeg synes det er svĂŠrt vanskelig Ă„ forklare viktigheten av kodekvalitet til "amatĂžrer". Hva ville du svart?

Ole Morten Amundsen

Tarjei Huse

to smidigko...@googlegroups.com
Hmm, etter Ä ha brukt ~5 timer pÄ Ä rydde i pom filer etter at jeg mÄtte oppgradere en haug med ting til Spring 3, sÄ har jeg lyst Ä stille spÞrsmÄlet:

Hvordan skal en takle magi?

De fleste rammeverkene ender opp med Ä vÊre magiske. Enten det er Maven, Hibernate, Spring eller Symfony  - noe magi er det et eller annet sted. Hvordan skal en unngÄ at magien ta overhÄnd men samtidig klare Ä ta ut de store gevinstene disse lÞsningene gir?

Finnes det noen store fallgruver en kan unngÄ?

Litt av problemet her er at dette er en diskusjon som fort kan splitte seg inn i veldig smÄ detaljer i enkeltlÞsninger (f.x. ikke bruk en global foreldremodul i Maven), samtidig som til en viss grad er det nettopp de tingene som er viktige.

Kansje en kunne ha delt diskusjonen opp i en innledning og forslag pÄ twitter el noe sÄnn at en kan samle tipsene et sted til slutt?

Regards / Med vennlig hilsen
Tarjei Huse
Mobil: 920 63 413

Jonas FollesĂž

to smidigko...@googlegroups.com
Kunne til en viss grad forstÄtt om en slik kommentar kom fra en kunde, men fra en prosjektleder i et IT utviklingsprosjekt er jo helt hÄrreisende og vitner om total mangel pÄ forstÄelse for hvilke prosjekter de leder.

Uansett, jeg ville prÞvd Ä se pÄ det som en mulighet snarere enn en hindring. Det er jo en ren ansvarsfraskrivelse fra prosjektleder, og en mulighet for utviklingsteamet selv Ä definere _hvordan_ de skal levere.

SĂ„ jeg ville svart noe ala:

"Greit - da tolker jeg det slik at du ikke legger fÞringer pÄ hvordan vi jobber, eller hvilke teknologier vi bruker, sÄ lenge vi tar ansvaret og klarer Ä levere. Det betyr og at vi mÄ kutte ned pÄ mÞter og prosesser som ikke direkte hjelper oss som utviklingsteam til Ä levere."

SĂ„ det kommer jo egentlig tilbake til selvorganiserende team og hvor ansvarsbevisst den enkelte utvikler er.

Ole Morten Amundsen

2010/8/19 Jonas FollesĂž <jo...@follesoe.no>

[...]

Takk for forslaget! Men.. :)
Slo PL deg som typen du kan si slikt til? Han gÄr mer i verdensmester-kategorien. Da kan man ikke vÊre arrogant eller nedlatende tilbake. Se for deg at du er eneste innleid konsulent i et slikt miljÞ (kultur). Nei, her trengs andre metoder. Hva?

Ikke et lurespÞrsmÄl, jeg har faktisk ikke anelse om hva som er best, min lÞsning var Ä fordufte.
-Ole Morten

PS: MÄ vel legge til at javakoden ikke var objektorientert, at man ikke skrev tester (egen etter-prosjekt aktivitet) og at smidig var useriÞse greier. Da fÄr du et kulturinnblikk.

Christin Gorman

to smidigko...@googlegroups.com
Jeg ville svart noe som:
Jeg skjÞnner akkurat hva du mener, og det er bra du ikke legger deg opp i tekniske avgjÞrelser, men lar de tekniske avgjÞrelsene vÊre opp til de som har peiling pÄ slikt. Men jeg regner med at du vil at det vi leverer skal fungere bra, og at vÄre leveranser skal kunne fortsette Ä komme regelmessig i fremtiden. For Ä fÄ til dette, er vi faktisk nÞdt til Ä kvalitetssikre arbeidet vi gjÞr.  Akkurat som i alle andre bransjer.  Du er en proffesjonell prosjekt-leder, og jeg er en proffesjonell utvikler, du passer pÄ at vi leverer, og jeg passer pÄ at arbeidet er godt utfÞrt.

-c

2010/8/19 Ole Morten Amundsen <ole.morte...@gmail.com>
"Jeg bryr meg kun om at dere leverer, jeg bryr meg ikke om kodekvalitet og fancyschmancy lĂžsninger", sa en prosjektleder til meg en gang.

Ivar

to smidigko...@googlegroups.com
Etter min mening er teknikse verktĂžy en viktige elementer i smidige i
utviklingsprosjekter.

Ting som:
- Versjonskontrollsystem
- Kontinuerlig bygging, testing (automatisk) og integrasjon
- VerktÞy som bistÄr med refatorering
- Byggestystem (f.eks maven)

Klarer vi oss uten dette, samtidig vÊre smidige og tÄle hyppige endringer??

Ivar

Filip van Laenen

to smidigko...@googlegroups.com
Jeg regner med at han ikke brukte fancyschmance verktÞy som PowerPoint og Microsoft Project for SINE oppgaver? Uansett sÄ er jeg bare glad han er en IT-prosjektleder, og ikke en pÞlsemaker

Filip

Christin Gorman

to smidigko...@googlegroups.com
NĂ„ skal jeg kverulere litt her.
Jeg ser faktisk ikke noe galt i kommentaren fra prosjektlederen i det hele tatt. Er det virkelig full krise om prosjektlederen ikke interesserer seg for de tekniske detaljene? Det er jo tross alt bare DET han sier.  Man trenger ikke tolke sitatet i verste mening.  NĂ„r det kommer til stykket ER det prosjektlederens oppgave Ă„ passe pĂ„ at ting blir levert i tide. Det er VÅRT ansvar, vi som vet hva kodekvalitet betyr, Ă„ passe pĂ„ at kvaliteten er god.  Jeg synes nesten det SKAL vĂŠre en liten konflikt mellom prosjektleder og arkitekt.  Det er sunt, sĂ„ lenge det er balanse i forholdet og de to respekterer hverandre. Men dette innebĂŠrer ogsĂ„ at vi mĂ„ respektere prosjektlederen.  Hvis prosjektlederen ikke er interessert i Ă„ hĂžre om hvordan vi kommer frem til leveransene, sĂ„ burde vi slutte Ă„ informere ham.  Kanskje det at han til stadighet blir informert om tekniske lĂžsninger han ikke forstĂ„r, er det som gjĂžr ham vanskelig Ă„ ha med Ă„ gjĂžre. Kanskje det fĂ„r ham til Ă„ fĂžle seg dum, og at han dermed blir defensiv.  Ikke alle kan forstĂ„ seg pĂ„ programmering. Jeg synes det er helt fantastisk nĂ„r de som ikke kan noe holder seg utenfor. Det motsatte er mye verre: folk som IKKE har peiling pĂ„ det de snakker om, men som insisterer pĂ„ Ă„ styre de tekniske (fancy-schmancy) avgjĂžrelsene likevel.

- kverulerende Christin

Ole Morten Amundsen

2010/8/20 Christin Gorman <christi...@gmail.com>

[...]

du kverulerer ikke, jeg setter stor pris pÄ alle innspillene :) Jeg er enig i at det er bra med en PL som ikke har peil, men lar utviklerne ta avgjÞrelsene (redesign, refactoring, etc) bestemme. Men det skjer vel oftere at dette ikke er tilfellet?

Du kan heller ikke anta at alle utviklere er enige heller, ikke alle skriver tester, fÞlger DRY eller andre gode praksiser og synes det er tull. Ja, det er vÄr plikt og ansvar, det er vel her "software craftmanship" kommer inn, men alle er ikke like interesserte som deg og meg, og enda flere er redde for forandringer.

Det jeg tror jeg er ute etter, er en elevator pitch for hvorfor kodekvalitet er viktig. Hvordan viser kodekvalitet seg pÄ budsjettet og leveransetidspunkter?
Hvordan kan vi Þke fokus pÄ kodekvalitet og selvutvikling?
Jeg er overbevist om at det viser seg pÄ bunnlinja, men det er vanskelig Ä kvantifisere.

-ole morten

Ivar

to smidigko...@googlegroups.com
Etter min knappe erfaring har jeg kommer frem til fĂžlgende:
"God kodekvalitet koster mer pÄ kort sikt men betaler seg tilbake pÄ
lang sikt. DÄrlig kode kan vÊre lÞnnsomt pÄ kort sikt, men koster mye
mer pÄ lang sikt."

ivar

Ole-Marius Moe-Helgesen

to smidigko...@googlegroups.com
Det er flere spÞrsmÄl som dukker opp rundt dette.

- Hvor god kvalitet er lĂžnnsomt sett hele kodebasens levetid under ett?
- Er det situasjoner der det er riktig Ä ha full fokus pÄ kortsiktig
lĂžnnsomhet og ignorere kodekvalitet helt?
- Mange utviklere virker Ä like bedre Ä jobbe i miljÞer med fokus pÄ
hÞy kvalitet. Hvordan settes verdien pÄ dette?
- Er argumentasjonen for lĂžnnsomheten av kvalitet egentlig
vikarierende argumenter fra utviklere fordi de gjerne vil jobbe i
miljĂžer der kvalitet har hĂžy fokus?

Dette har vel blitt diskutert mye, men er uansett et spennende tema.
For Open Space kanskje?

Ole-Marius

Christin Gorman

to smidigko...@googlegroups.com
Ja, i enhver konflikt/diskusjon mÄ en huske pÄ at det er mulig at det er en selv som tar feil.
Ryanair er populÊrt selv om de har null service. Vil du gi god service til dine kunder, er Ryanair feil arbeidsgiver for deg.  Folk flytter gladelig inn i "billige" ferdighus, heller enn Ä bruke en formue pÄ arkitekt-tegnede boliger designet for deres unike livssituasjon.  Folk foretrekker oftest "billigst" fremfor "best". Det er nok mye morsommere Ä jobbe i selskap som fokuserer pÄ Ä vÊre skikkelig gode, heller enn skikkelig billige. Men det betyr ikke at de billige firmaene ikke har livets rett.
MEN, i bĂ„de fly-bransjen og bygge-bransjen er det jo STRENGE MINIMUMSKRAV til kvalitet, som MÅ fĂžlges.  Kanskje man kunne lĂŠre av hvordan kravene i disse industriene ble kjempet frem?

-c

thomasKjeldahlNilsson

to smidigkonferansen
Hei,

en tanke til det opprinnelige spÞrsmÄlet - hvorfor er det fÄ proposals
og lav deltakelse rundt tekniske lyntaler? Min teori er policy-en som
SmidigXX har hatt om at man ikke fÄr bruke egen laptop, og bare mÄ
levere slides istedet.

Jeg skjÞnner motivasjonen bak (fÄ ting til Ä gli mellom hver lyntale,
mindre risk for tekniske mishaps etc). Problemet med dette er at gode
tekniske foredrag (selv om de bare er 10 min lange) ofte fordrer at
man faktisk kan VISE noe praktisk, ikke bare stÄ og tÞrrprate og vise
screenshots. Dette gjĂžr at iallfall jeg er mindre tilbĂžyelig til Ă„
bÄde gÄ pÄ (og selv levere inn forslag til) tekniske lyntaler pÄ
Smidig-konferansen.

mvh ThomasN

Jonas FollesĂž

to smidigko...@googlegroups.com
Godt poeng. En ide er Ă„ ha et teknisk track, hvor man utvider taletiden til f.eks 15 eller 20min, men tillater egen laptop?

Selv kjÞrte jeg jo en "teknisk" sesjon i fjor hvor jeg kom rundt dette problemet med Ä spille inn demoen min pÄ video pÄ forhÄnd, som jeg sÄ snakket til mens den ble spilt av i slidene.

Men selvsagt balansegang, siden det let blir kjedelig om tid gÄr bort til bytte av laptop etc.

- Jonas