Paneldebatt

1 view

Johannes Brodwall

to smidigkonferansen
Hei,

I år skal vi ha en paneldebatt på Smidig 2010, og jeg har blitt bedt
av programkomiteen å moderere debatten.

Er det noen som har innspill til hva debatten bør ta opp? Jeg tenker å
fokusere på temaer som "10 år etter det smidige manifestet, hva kommer
nå?" og "er smidige metoder umodne? Eller utdaterte?"

Jeg tenker å velge 6 panelister blant foredragsholderne. Jeg vil
gjerne ha folk som er litt skarpe i kantene på panelet. Og jeg skulle
gjerne ha noen som kan representere "den neste generasjonen" (dvs noen
som er unge og naive). Er det noen som har forslag til navn eller som
selv har lyst til å stille?

~Johannes

Ole Morten Amundsen

to smidigko...@googlegroups.com
"10 år etter; nå som smidig er mainstream, har vi blitt smidigere?"

"Hvorfor smidig når man har <erstatt med buzzord>? kandidater: prosjektledelse 2.0, enterprise 2.0, smidig 2.0. bpm, ...?"

Hva menes med neste generasjon? Ung og naiv... Kanskje ung og lovende er en mer motiverende beskrivelse for å være offentlig uenig med gamle ringrever?

Jeg gleder meg, dette blir spennende å overvære!

Ole Morten Amundsen

2010/11/9 Johannes Brodwall <jha...@gmail.com>

--
Du mottar denne meldingen fordi du abonnerer på Google-gruppen «smidigkonferansen».
Hvis du vil legge inn en melding i denne gruppen, kan du sende e-post til smidigko...@googlegroups.com.

Filip van Laenen

to smidigko...@googlegroups.com
Da jeg så følgende artikel, tenkte jeg, nå er vel tiden for smidig over:

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3833521.ece (Kommune tar i bruk Toyota-metoder )

:-)

Men seriøst, hva slags konsekvenser vil dette ha for smidig-bevegelsen? Burde f.eks. antall IT-folkene på en smidig-konferanse egentlig være en bitteliten minoritet? Kanskje noen av personene nevnt i artikelen burde bli invitert?

Filip

Anders Sveen

to smidigko...@googlegroups.com
Jeg er enig, men også usikker på hva som er riktig "nisje". Vi har jo f.eks. http://www.leanforumnorge.no/no/aarskonferansen-lean-paa-norsk . Er det overlapp? Må vi distansere oss? Kan vi samarbeide? Hvem skal gå hvor? Er vi bare for IT? De fleste organisasjoner har jo ikke IT som kjerneområde, og det er jo de som leier inn oss konsulenter ofte.

Jeg for min del mener en av hovedutfordringene vi har er å overbevise de som ikke allerede er "frelst". Ledere, prosjektledere, forretningsutviklere.

Selvsagt er det også viktig å fortelle om teknikker, teknologier og gi et diskusjonsrom til de som allerede tror på metodikken. Det vil sannsynligvis være en del av konferansen for alltid, men for å få til gode kulturer og virkelig få til smidig må også de andre overbevises.

Anders,

2010/11/10 Filip van Laenen <f.a.va...@ieee.org>

--
Anders Sveen
http://blog.f12.no - http://twitter.com/anderssv

Henning Spjelkavik

to smidigkonferansen
On Nov 10, 9:14 am, Filip van Laenen <f.a.vanlae...@ieee.org> wrote:
> http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3833521.ece(Kommune
> tar i bruk Toyota-metoder )

Hvis store mengder med offentlige virksomheter skal ta i bruk "lean",
er det vel en fare for at en høy andel av konsulentene er
verktøyhoder, om vi følger John Seddons terminologi.

http://www.superfactory.com/articles/featured/2007/0706-seddon-tool-heads.html

Postens Opex prosjekt ble nevnt i artikkelen som et eksempel på et
tilfelle der ikke akkurat fagforeningen er med på laget. Noen som
kjenner til prosjektet?

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article509364.ece
http://www.bt.no/meninger/kronikk/%C2%AB%3BOss-mennesker-imellom%C2%BB%3B-947769.html

Vi har tidligere diskutert Cargo Cult Agile på Smidig. Hva med en Open
Space eller en debatt om Cargo Cult Lean?

Henning Spjelkavik