Alternatief voor formulieren in SmartSite

15 views
Skip to first unread message

Marco

unread,
Oct 23, 2008, 8:54:56 AM10/23/08
to Smartsite5
Is er een eenvoudigere oplossing dan die van SmartSite zelf voor het
gebruik van formulieren in SmartSite ?
De methode binnen SmartSite zelf is voor de gemiddelde redacteur nl.
niet erg gebruikersvriendelijk.

musicmaker111

unread,
Oct 23, 2008, 9:00:13 AM10/23/08
to Smartsite5
Een cursus formulieren misschien ?
Volgens mij is de formulierengenerator redelijk gebruiksvriendelijk
hoor.....ik kom het jullie redacteuren graag een keer uileggen ::)

Johan Kanselaar

unread,
Oct 23, 2008, 9:24:39 AM10/23/08
to Smart...@googlegroups.com
Zie www.smartsite.nl voor de cursusagenda en wanneer er weer formulierencursussen wordt gegeven.
Upgraden naar de laatste versie (5.3) is ook een goed plan aangezien daarin weer veel verbeterd is.

Johan

2008/10/23 musicmaker111 <musicm...@gmail.com>

Chris Held

unread,
Nov 13, 2008, 3:41:25 AM11/13/08
to Smartsite5
Formulieren die gemaakt worden met deze formbuilder geven dusdanig
problemen in Firefox dat formulieren niet verstuurd kunnen worden. Wij
zitten echter nog op Smartsite 5.1d
Is dit probleem in versie 5.3 inmiddels gefixed?

Chris

On 23 okt, 14:24, "Johan Kanselaar" <johankansel...@gmail.com> wrote:
> Ziewww.smartsite.nlvoor de cursusagenda en wanneer er weer
> formulierencursussen wordt gegeven.
> Upgraden naar de laatste versie (5.3) is ook een goed plan aangezien daarin
> weer veel verbeterd is.
>
> Johan
>
> 2008/10/23 musicmaker111 <musicmaker...@gmail.com>

musicmaker111

unread,
Nov 13, 2008, 3:53:09 AM11/13/08
to Smartsite5
Hallo Chris,

Dat is in 5.3 verholpen maar in 5.1 is dat op zich ook redelijk
eenvoudig te verhelpen door met een advanced render template te werken
en wat extra code toe te voegen. Dit heeft maken met het feit dat het
formulier geen id krijgt (zo uit m'n hoofd). Als je dit toepast werken
ze ook in firefox prima (afgezien van de webeditor en
calenderdropdown). Ik heb even geen voorbeeld bij de hand, maar mocht
niemand dat voor morgen posten dan doe ik dat morgen even.

groetjes,
Ingrid

On 13 nov, 09:41, Chris Held <held.ch...@gmail.com> wrote:
> Formulieren die gemaakt worden met deze formbuilder geven dusdanig
> problemen in Firefox dat formulieren niet verstuurd kunnen worden. Wij
> zitten echter nog op Smartsite 5.1d
> Is dit probleem in versie 5.3 inmiddels gefixed?
>
> Chris
>
> On 23 okt, 14:24, "Johan Kanselaar" <johankansel...@gmail.com> wrote:
>
>
>
> > Ziewww.smartsite.nlvoorde cursusagenda en wanneer er weer
> > formulierencursussen wordt gegeven.
> > Upgraden naar de laatste versie (5.3) is ook een goed plan aangezien daarin
> > weer veel verbeterd is.
>
> > Johan
>
> > 2008/10/23 musicmaker111 <musicmaker...@gmail.com>
>
> > > Een cursus formulieren misschien ?
> > > Volgens mij is de formulierengenerator redelijk gebruiksvriendelijk
> > > hoor.....ik kom het jullie redacteuren graag een keer uileggen ::)
>
> > > On 23 okt, 14:54, Marco <c.m.van....@hro.nl> wrote:
> > > > Is er een eenvoudigere oplossing dan die van SmartSite zelf voor het
> > > > gebruik van formulieren in SmartSite ?
> > > > De methode binnen SmartSite zelf is voor de gemiddelde redacteur nl.
> > > > niet erg gebruikersvriendelijk.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Johan Kanselaar

unread,
Nov 13, 2008, 4:01:07 AM11/13/08
to Smart...@googlegroups.com
Chris,

Ja, vanaf 5.2 kan een nieuwe formdefinitie geinstalleerd worden waardoor je nieuwe formulieren kan maken die een veel beter CSS en firefox ondersteuning bieden.
Echter er is maar een beperkte set controls die ook in Firefox werken. Dat betreft uiteraard de standaard controls als textbox, dropdownlist, checkbox, radiobuttonlist, submit button. Ik weet niet uit mijn hoofd welke advanced controls (zoals duallist, datepicker calender) wel goed gaan in firefox, maar dat is een kwestie van uitproberen.

Maar als de afhandeling van een bepaald formulier in smartsite je vooral veel tijd scheelt in plaats van zelf te doen, maar je wil het formulier eigenlijk zelf maken, dan kan dat ook. Je maakt dan zelf het formulier, en daarna definieer je in smartsite een formulier met dezelfde veldnamen, maar de velden zijn in smartsite gewoon allemaal textbox en je post daar jouw formulier naartoe. In dat geval gebruik je niet smartsite om het formulier te tonen maar handelt smartsite voor jouw het formulier af, wat uiteraard in sommige situaties handig is voor smartsite specifiek formafhandelingen als het opslaan van een pagina in smartsite. Aan die pagina kan je in smartsite ook nog eigen formafhandelingen toevoegen.

Johan


2008/11/13 Chris Held <held....@gmail.com>

Chris Held

unread,
Nov 13, 2008, 4:20:44 AM11/13/08
to Smartsite5
Ingrid, Johan

Bedankt voor de tips.
Ik weet niet of het te maken heeft met het id van het fomulier wat
niet meegegeven wordt. Wat ik in ieder geval merk is dat firefox met
de validatie van de velden de mist in gaat. In het bijzonder de
toegepaste acerules als ik de error messages zo zie:

------
applyRule("function(target, testValue, data){var alter=false;if(data
&& typeof(data)=='string'){ data1='';data=data.split('<alter>');if
(data.length==2){data1=data[1];alter=true};data=data
[0]};setControlRequired(target,!testValue)}",
"sf_txt_telefoonnummer_verplicht", "var n=\'\';if(n.length)return
controlGroups[n].validate(); else return validateControl(webControl)",
"change", undefined, undefined)
------

Maar ik zie je voorbeeld graag tegemoet, Ingrid. Wie weet heeft dit
daar toch indirect mee te maken ;-)

Chris

On 13 nov, 10:01, "Johan Kanselaar" <johankansel...@gmail.com> wrote:
> Chris,
>
> Ja, vanaf 5.2 kan een nieuwe formdefinitie geinstalleerd worden waardoor je
> nieuwe formulieren kan maken die een veel beter CSS en firefox ondersteuning
> bieden.
> Echter er is maar een beperkte set controls die ook in Firefox werken. Dat
> betreft uiteraard de standaard controls als textbox, dropdownlist, checkbox,
> radiobuttonlist, submit button. Ik weet niet uit mijn hoofd welke advanced
> controls (zoals duallist, datepicker calender) wel goed gaan in firefox,
> maar dat is een kwestie van uitproberen.
>
> Maar als de afhandeling van een bepaald formulier in smartsite je vooral
> veel tijd scheelt in plaats van zelf te doen, maar je wil het formulier
> eigenlijk zelf maken, dan kan dat ook. Je maakt dan zelf het formulier, en
> daarna definieer je in smartsite een formulier met dezelfde veldnamen, maar
> de velden zijn in smartsite gewoon allemaal textbox en je post daar jouw
> formulier naartoe. In dat geval gebruik je niet smartsite om het formulier
> te tonen maar handelt smartsite voor jouw het formulier af, wat uiteraard in
> sommige situaties handig is voor smartsite specifiek formafhandelingen als
> het opslaan van een pagina in smartsite. Aan die pagina kan je in smartsite
> ook nog eigen formafhandelingen toevoegen.
>
> Johan
>
> 2008/11/13 Chris Held <held.ch...@gmail.com>
>
>
>
> > Formulieren die gemaakt worden met deze formbuilder geven dusdanig
> > problemen in Firefox dat formulieren niet verstuurd kunnen worden. Wij
> > zitten echter nog op Smartsite 5.1d
> > Is dit probleem in versie 5.3 inmiddels gefixed?
>
> > Chris
>
> > On 23 okt, 14:24, "Johan Kanselaar" <johankansel...@gmail.com> wrote:
> > > Ziewww.smartsite.nlvoorde cursusagenda en wanneer er weer

Johan Kanselaar

unread,
Nov 13, 2008, 4:40:09 AM11/13/08
to Smart...@googlegroups.com
Oh ja, dat is wat ik ook nog niet getest heb. Welke Acerules zijn wel of niet firefox compatible..... hmmm weer wat voor mijn todo listje :)
oh maar dat zal ook wel weer per control verschillen.... bijv datepicker enablen met een acerule is wat anders als textbox enablen met acerule....hmmmm en een checkbox enablen wanneer een bepaalde textbox wordt ingevuld of checkbox enablen wanneer een bepaalde keuze in een duallist gemaakt wordt is ook weer wat anders.....
Dat wordt een leuk testje :) nu nog de tijd vinden....


2008/11/13 Chris Held <held....@gmail.com>

Hoefman, M. (Marco)

unread,
Nov 13, 2008, 4:51:20 AM11/13/08
to Smart...@googlegroups.com
Ja ja... ik voel 'em al aankomen Johan. :)

Marco

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Smart...@googlegroups.com [mailto:Smart...@googlegroups.com] Namens Johan Kanselaar
Verzonden: donderdag 13 november 2008 10:40
Aan: Smart...@googlegroups.com
Onderwerp: [Smartsite5.1] Re: Alternatief voor formulieren in SmartSite

***********************************************************************************

Als op dit e-mailbericht een of meer van de volgende kenmerken van toepassing is,

dan dient dit te worden aangeboden aan de postbus 'mailregistratie' ter registratie.

  • de inhoud heeft (rechts)gevolgen voor de afzender en/of de geadresseerde, of kan dat hebben;

  • de inhoud heeft een bewijs- of verantwoordingsfunctie of kan dat krijgen of kan op andere wijze voor langere tijd van belang blijven voor de organisatie;

  • de inhoud is van belang voor een juiste interpretatie van andere gegevens.

***********************************************************************************

 

**********************************************************************

This email and any files transmitted with it are confidential and

intended solely for the use of the individual or entity to whom they

are addressed. If you have received this email in error please notify

the system manager.

 

This footnote also confirms that this email message has been swept by

MIMEsweeper for the presence of computer viruses.

 

www.lelystad.nl

**********************************************************************

 

Johan Kanselaar

unread,
Nov 13, 2008, 5:07:47 AM11/13/08
to Smart...@googlegroups.com
Ja? O. Je gaat als oprichter van deze groep sponsoring zoeken om daarna een wedstrijd uit te schrijven wie het snelst de meest complete "5.2/5.3 ACERules browsercompatibility check formulier" online heeft staan?
Hahahaha :)

2008/11/13 Hoefman, M. (Marco) <m.ho...@lelystad.nl>

Hoefman, M. (Marco)

unread,
Nov 13, 2008, 5:12:03 AM11/13/08
to Smart...@googlegroups.com
Dat bedoel ik... misschien niet eens zo'n gek idee :)
De winnaar krijgt een eervolle vermelding...
 
 -----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Smart...@googlegroups.com [mailto:Smart...@googlegroups.com] Namens Johan Kanselaar
Verzonden: donderdag 13 november 2008 11:08

Chris Held

unread,
Nov 13, 2008, 5:18:32 AM11/13/08
to Smartsite5
Hmmm... daarom maak ik liever nog de forms zonder wizard of builder.
Duurt wel ietsje langer, maar dan zie ik in ieder geval wat ik aan het
doen ben ;-D

On 13 nov, 11:12, "Hoefman, M. \(Marco\)" <m.hoef...@Lelystad.nl>
wrote:
> Dat bedoel ik... misschien niet eens zo'n gek idee :)
> De winnaar krijgt een eervolle vermelding...
>
>  -----Oorspronkelijk bericht-----
> Van: Smart...@googlegroups.com [mailto:Smart...@googlegroups.com]
> Namens Johan Kanselaar
> Verzonden: donderdag 13 november 2008 11:08
> Aan: Smart...@googlegroups.com
> Onderwerp: [Smartsite5.1] Re: Alternatief voor formulieren in SmartSite
>
> Ja? O. Je gaat als oprichter van deze groep sponsoring zoeken om daarna
> een wedstrijd uit te schrijven wie het snelst de meest complete "5.2/5.3
> ACERules browsercompatibility check formulier" online heeft staan?
> Hahahaha :)
>
> 2008/11/13 Hoefman, M. (Marco) <m.hoef...@lelystad.nl>
>
>         Ja ja... ik voel 'em al aankomen Johan. :)
>
>         Marco
>
>         -----Oorspronkelijk bericht-----
>         Van: Smart...@googlegroups.com
> [mailto:Smart...@googlegroups.com] Namens Johan Kanselaar
>         Verzonden: donderdag 13 november 2008 10:40
>         Aan: Smart...@googlegroups.com
>         Onderwerp: [Smartsite5.1] Re: Alternatief voor formulieren in
> SmartSite
>
>         Oh ja, dat is wat ik ook nog niet getest heb. Welke Acerules
> zijn wel of niet firefox compatible..... hmmm weer wat voor mijn todo
> listje :)
>         oh maar dat zal ook wel weer per control verschillen.... bijv
> datepicker enablen met een acerule is wat anders als textbox enablen met
> acerule....hmmmm en een checkbox enablen wanneer een bepaalde textbox
> wordt ingevuld of checkbox enablen wanneer een bepaalde keuze in een
> duallist gemaakt wordt is ook weer wat anders.....
>         Dat wordt een leuk testje :) nu nog de tijd vinden....
>
>         2008/11/13 Chris Held <held.ch...@gmail.com>
>                 > > > Ziewww.smartsite.nlvoordecursusagenda en wanneer
>         *       de inhoud heeft (rechts)gevolgen voor de afzender en/of
> de geadresseerde, of kan dat hebben;
>
>         *       de inhoud heeft een bewijs- of verantwoordingsfunctie of
> kan dat krijgen of kan op andere wijze voor langere tijd van belang
> blijven voor de organisatie;
>
>         *       de inhoud is van belang voor een juiste interpretatie

Johan Kanselaar

unread,
Nov 13, 2008, 12:15:58 PM11/13/08
to Smart...@googlegroups.com
Muahahaha wat een toevalligheid. Net ontdekt in 5.3 dat een acerule op een checkbox die een duallist enabled en disabled prima werkt, behalve dan als je sorteerbuttons ook getoond heb (ctrl:sortable=1) want dan wordt alles prima disabled, maar bij het enablen alleen deze 2 buttons niet. Dus je kan de duallist nog wel gebruiken maar daarna niet meer sorteren. :) Maar dat is niet echt een browsercompatibiliteits probleem, maar in alle browsers :)

Dus een testje om te kijken of er nog meer van dit soort dingen zijn zou handig uitkomen... :)

2008/11/13 Johan Kanselaar <johanka...@gmail.com>

musicmaker111

unread,
Nov 14, 2008, 8:00:23 AM11/14/08
to Smartsite5
Zet bovenaan de pagina die het formulier toont dit
[defForm('ps5Forms_NAAM')]

Dit is de betreffende translation (defForm). Je moet dus wel een
advanced renderteplate gebruikten
<se property="_jsglobals">
<parameters>
<comment>ivm bekend firefox probleem dat formid gedefinieerd moet
worden</comment>
<value>var {translationParam(1)};</value>
<mode>append</mode>
</parameters>
</se>

<se property="_jsonload">
<parameters>
<comment> ivm bekend firefox probleem dat formid gedefinieerd moet
worden</comment>
<value>{translationParam(1)}=document.getElementById
('{translationParam(1)}');</value>
<mode>append</mode>
</parameters>
</se>

On 13 nov, 18:15, "Johan Kanselaar" <johankansel...@gmail.com> wrote:
> Muahahaha wat een toevalligheid. Net ontdekt in 5.3 dat een acerule op een
> checkbox die een duallist enabled en disabled prima werkt, behalve dan als
> je sorteerbuttons ook getoond heb (ctrl:sortable=1) want dan wordt alles
> prima disabled, maar bij het enablen alleen deze 2 buttons niet. Dus je kan
> de duallist nog wel gebruiken maar daarna niet meer sorteren. :) Maar dat is
> niet echt een browsercompatibiliteits probleem, maar in alle browsers :)
>
> Dus een testje om te kijken of er nog meer van dit soort dingen zijn zou
> handig uitkomen... :)
>
> 2008/11/13 Johan Kanselaar <johankansel...@gmail.com>
>
> > Oh ja, dat is wat ik ook nog niet getest heb. Welke Acerules zijn wel of
> > niet firefox compatible..... hmmm weer wat voor mijn todo listje :)
> > oh maar dat zal ook wel weer per control verschillen.... bijv datepicker
> > enablen met een acerule is wat anders als textbox enablen met
> > acerule....hmmmm en een checkbox enablen wanneer een bepaalde textbox wordt
> > ingevuld of checkbox enablen wanneer een bepaalde keuze in een duallist
> > gemaakt wordt is ook weer wat anders.....
> > Dat wordt een leuk testje :) nu nog de tijd vinden....
>
> > 2008/11/13 Chris Held <held.ch...@gmail.com>
> >> > > > Ziewww.smartsite.nlvoordecursusagenda en wanneer er weer

Chris Held

unread,
Nov 14, 2008, 9:30:49 AM11/14/08
to Smartsite5
Advanced render template??
Wat is daar anders aan dan een gewone render template dan??
Kan niet zeggen dat ik die ben tegengekomen in Smartsite...
> > >> > > > Ziewww.smartsite.nlvoordecursusagendaen wanneer er weer

musicmaker111

unread,
Nov 14, 2008, 9:37:58 AM11/14/08
to Smartsite5
zie http://support5.smartsite.nl/smartsite.dws?goto=8723
> > > >> > > > Ziewww.smartsite.nlvoordecursusagendaenwanneer er weer

Johan Kanselaar

unread,
Nov 14, 2008, 9:33:07 AM11/14/08
to Smart...@googlegroups.com
Oh nee dit ligt niet aan acerules, wanneer je maar 1 keuze heb gemaakt dan zijn de knopjes standaard enabled en kan je de volgorde zetten voor die ene keuze (onzinnig om te doen, maar kwa UI kan het). Maar wanneer je de knopjes disabled en weer enable dmv een acerule, dan worden ze pas weer enabled wanneer je meer dan 1 keuze hebt.
Pfft het is nog opletten op de details ook.

2008/11/13 Johan Kanselaar <johanka...@gmail.com>

Chris Held

unread,
Nov 14, 2008, 9:59:49 AM11/14/08
to Smartsite5
Ah op die manier, Thanx Ingrid

On 14 nov, 15:37, musicmaker111 <musicmaker...@gmail.com> wrote:
> ziehttp://support5.smartsite.nl/smartsite.dws?goto=8723
> > > > >> > > > Ziewww.smartsite.nlvoordecursusagendaenwanneerer weer
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages