Amalan Doa buat ayah bonda tercinta

Anak Rantau

to sinar...@googlegroups.com
  Ya Allah ya Tuhan ku,
  Aku menghulurkan kedua tanganku yang hina ini,
  memohon Engkau limpahkan rahmat dan hidayahMu.
  Terasa terlalu lemah diri ini tanpa pertolonganMu ya Allah.

  Ya Allah
  Segala pujian bagiMu Tuhan Sekelian Alam.
  Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
  Tuhan Pemerintah hari pembalasan.
  Hanya Engkaulah yang kami sembah dan kepadaMu kami memohon  pertolongan
  Tunjukkanlah kami jalan yang lurus
  Jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat keatas mereka
  Bukannya jalan orang yang Engkau murkai
  dan bukan pula orang-orang yang sesat.

  Ya Allah Ya Zaljalaaliwalikrom
  Ampunkan dosa-dosa ku kepada Mu ya Allah.
  Aku terlalu lemah dengan godaan syaitan,
  aku masih melakukan maksiat walaupun ku tahu ianya Engkau murkai,
  aku masih lalai dalam ibadat walaupun ku tahu ianya Engkau tuntuti.

  Ya Allah, teguhkanlah iman ku, kuatkanlah  hatiku,
  Kurniakanlah kepadaku hidayahMu, taufiqMu dan lindunganMu
  Jauhilah aku dari segala laranganMu,
  Dekatkanlah aku dengan segala suruhanMu,
  Tanamlah rasa benci dihatiku kepada maksiat,
  Tanamlah rasa cinta dihatiku kepada ibadat.

  Ya Allah, Ya Rahim Ya Karim
  Jadikanlah aku hambaMu dan umat Muhammad SAW yang beriman kepadaMu dan
  berbakti kepada kedua ibubapaku.

  Ya Allah, ampunkanlah dosa kedua ibubapaku
  kasihilah mereka sebagaimana mereka mengasihiku ketika aku kecil
  bukakanlah pintu hati mereka untuk beriman kepadaMu
  aku terlalu banyak terhutang budi kepada mereka ya Allah
  terlalu banyak budi mereka yang ku balas dengan menyakiti hati mereka
  kasih sayang mereka kubalas dengan kata-kata menentang
  sedangkan ku tahu,
Englau melarang menyebut walaupun perkataan "huh" kepada mereka.
Didikan dan asuhan mereka aku ambil ringan.

  Aku lupa ya Allah, berkat usaha, asuhan dan didikan merekalah aku berjaya  kini,
  keselesaan sanggup dilupakan ketika mengandungkan aku
  kesakitan yang amat sangat sanggup dilalui ketika melahirkan aku
  tidur malam mereka aku ganggu
  titik peluh mereka basah kering demi membesarkan aku
  tidak pernah mereka mengadu letih
  tidak pernah mereka mengadu sakit
  lauk yang dimulut sanggup mereka luah untuk diberikan kepadaku
  harta yang dikumpul sanggup dilepaskan untuk pendidikanku
  namun selama ini aku lupa semua itu ya Allah
  kerana mereka tidak pernah merungut kepadaku ya Allah
  kerana mereka tidak pernah mengadu kepadaku ya Allah

  Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
  dimalam ini aku terkenang semua itu
  dimalam ini aku mengadu kepadaMu ya Allah
  dimalam ini aku memohon sepenuh hati kepadaMu ya Allah
  rahmatilah mereka, ampunilah dosa-dosa mereka,
  dan sekiranya ketika ini mereka Engkau siksa didalam kubur ya Allah
  aku memohon agar Engkau hentikanlah ya Allah
  aku memohon agar jangan Engkau siksa ibubapaku ya Allah
  aku tahu ya Allah
  mereka terlalu lemah dan tidak mungkin dapat menahan siksaanMu yang amat
pedih itu ya Allah

  Perkenankanlah doa ku ini dan jadikanlah ini doa anak yang soleh
  yang Engkau janjikan akan diperkenankan ya Allah ya Tuhanku.
  Maha Suci Allah Yang Maha Besar

  Engkau jadikanlah anak-anak ku dari orang-orang yang soleh
  yang mendoakan keampunanku daripadaMu ya Allah
  jadikanlah mereka sebagai anak kunci pintu syurga ku ya Allah
  dan jangan Engkau jadikan mereka anak kunci ku ke nerakaMu
  Teguhkanlah iman mereka ya Allah
  jauhilah mereka dari siksaMu ya Allah.
  Tuhan Sekelian Alam.

Zubaidah Ayob