HTML-sivun vasen ja oikea reuna

HB

Miten voi määritellä tai muokata HTML-sivun vasenta ja oikeata reunaa?

Jukka K. Korpela

20.10.2015, 15:57, HB kirjoitti:

> Miten voi määritellä tai muokata HTML-sivun vasenta ja oikeata reunaa?

Jos tarkoitat vasemmalla ja oikealla olevaa tyhjää tilaa, marginaalia,
niin yksinkertaisin tapa on asettaa html- tai body-elementille halutun
suuruiset reunukset (margin) tai täytteet (padding). Koska kyseisillä
elementeillä voi olla oletusarvoisesti nollasta poikkeava reunus tai
täyte, on varminta ensin nollata ne. Esimerkki:

html, body { margin-left: 0; margin-right: 0;
padding-left: 0; padding-right: 0; }
body { padding-left: 2em; padding-right: 1em; }

Tämä asettaa vasemmalle 2em:n marginaalin ja oikealle 1em:n marginaalin
(em = fontin koko, vastaa tyypillisesti 2–3 kirjaimen leveyttä). Koska
ne asetetaan padding-ominaisuuksilla, niin tällöin body-elementille
mahdollisesti asetettu taustaväri tai -kuvio ulottuu myös marginaalin
alueella.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

HB

Tarkoitin että oikea sivu on aina samassa kohdassa riippumatta missä on
selaimen oikea reunus.

Jukka K. Korpela

20.10.2015, 17:41, HB kirjoitti:

> Tarkoitin että oikea sivu on aina samassa kohdassa riippumatta missä on
> selaimen oikea reunus.

Sitten sinun pitää kuvata, mitä oikeastaan tarkoitat – mitä tarkoitat
”oikealla sivulla”, mitä ”samalla kohdalla” (suhteessa mihin?) ja mitä
”selaimen oikealla reunuksella”. Ja kuten niin usein, ongelmaa kuvaavan
sivun URL ja pari siihen viittaavaa selitystä sanoisi paljon.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

HB

Mulle selvis jo asia. ne oli max-width ja min-width arvot.

Jukka K. Korpela

20.10.2015, 20:06, HB kirjoitti:

> Mulle selvis jo asia.

Jasså.

> ne oli max-width ja min-width arvot.

Nyt tiedämme, mitä pidät oikeana vastauksena. Kysymystä emme tiedä.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/