ulkoinen tyyli tiedosto

mkkm...@gmail.com

Tervehdys!
Olen aloittelija.
Kysymys kuuluu miten yhdistän ulkoisen tyyli tiedoston? eli minulla on luotuna jo kotisivu kansio ja yms mutta, nyt olen tehnyt ihan kokonaan erillisen tyylitiedoston joka on samassa kansiossa missä kotisivu on, tarkoitus on tuoda taulukko ihan omalla ulkoasulla, kotisivuilleni.

Olen yrittänyt tuoda <link rel="stylesheet"type="text/css"href="esim:omatyyli2.css>?

Kiitos jo etukäteen jos saan tähän vastauksen.

Otto J. Makela

mkkm...@gmail.com wrote:

> [...]
>
> Olen yrittänyt tuoda <link rel="stylesheet"type="text/css"href="esim:omatyyli2.css>?

Periaatteessa tuo on oikea tapa, jutussa tosin on monta pientä knoppia.
Sinulla oli jäänyt tuossa esimerkissäsi lainausmerkki auki, <link> olisi
hyvä päättää /-merkillä, ja sen pitäisi sijaita <head>-osiossa.

Vaikkapa jotain tähän tapaan:

----

<!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<head>
<title>Otsikko</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />
</head>
<h1>Sivuni</h1>

--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

mkkm...@gmail.com

kiitos! ohjeesta. tehdäänkö samlalla tavalla myös ulkoinen taulukko jonka olen tehnyt? mutta vain html muodossa?
Mika

mkkm...@gmail.com writes:

> kiitos! ohjeesta. tehdäänkö samlalla tavalla myös ulkoinen taulukko
> jonka olen tehnyt? mutta vain html muodossa? Mika

Ei.

HTML:ssä itsessään ei ole mitään muuta tapaa kuin iframe sisällyttää
sivulle HTML:ää jostaan toisesta erillisestä tiedostosta. Ja iframe
on huono ratkaisu ajatellen esim. sivun skaalautumista eri kokoisten
kännyköitten ruudulle yms. Tai jos oletat, että käyttäjillä on
javascript-aktivoituna selaimessaan, niin sitten voisit tehdä tuon
javascriptillä, mutta en sitäkään kauniina ratkaisuna tuota varten
pitäisi.

Käyttämässäsi WWW-palvelimesssa sitten saattaa olla tuohon
esim. server-side-include mahdollisuus, mutta se on aikojen saatossa
ollut aika vähän käytetty, niin kaikki palveluntarjoajat tuota tuskin
asennukseensa sisällyttää.

Tänä päivänä todennäköisimpänä mahdollisuutena pitäisin sitä, että
WWW-palvelimella olisi PHP-tuki, jolloin voit tehdä tuon haluamasi
asian PHP:lla.

Siis...
nimeä tuo sivusi muodostava tiedosto php-päätteelle. Esim. etusivu.php

Laita sinne tuo sivusi koodi... ja sinne sekaan sitten haluamaasi
kohtaan <?php readfile("taulukko.html"); ?>

blah blah blah
<?php readfile("taulukko.html"); ?>
blah blah blah

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje