Mistä edullinen kotisivutila (mysql ja php)?

KK

Edelliseen "Foorumin perustaminen" -postaukseen liittyen: mistä löytyisi
pikku yhdistykselle kohtuullisen edullinen kotisivutila, jossa olisi
sekä php että mysql? Jälleen olisi sama toivomus kuin edellisessä
kyselyssä, että palvelu ei olisi mainosrahoitteinen.

Tällä hetkellä yhdistyksen sivut ovat yksityishenkilön Saunalahden
palveluihin kuuluvalla kotisivutilalla, mutta siihen ei käsittääkseni
saa php:tä ja mysql:ää, joita foorumin pyörittäminen edellyttäisi.

Tapio Salonsaari

On 2010-11-03, KK <k...@kk.kk> wrote:
> Edelliseen "Foorumin perustaminen" -postaukseen liittyen: mistä löytyisi
> pikku yhdistykselle kohtuullisen edullinen kotisivutila, jossa olisi

"Internetistä" ;)

En tiedä miten ajantasainen lista tämä on, mutta eiköhän tuolla pääse
ainakin alkuun: http://www.webhotellit.com/

Ja setä google löytää sitten lisää:
http://www.google.com/search?q=webhotelli

--
Take

Erno

Tapio Salonsaari kirjoitti:

Kiitän. Tumpelo ei taas vain osannut KVG:ttaa hakusanalla 'webhotelli'.

Jatkokysymyksiä:

Jos nyt hommataan edullisimmasta päästä vaikkapa esim. avaruus.netin
3-avaruus, jossa mm. levytila 100 Mt, MySQL-tietokannat 1 kpl, PHP 5,
CGI/Perl, niin riittääkö tämä "pyörittämään" aiemmassa ketjussa
mainittua simplemachines -foorumia (http://www.simplemachines.org/)? Vai
onko syytä hankkia avaruus.netin 4-avaruus, jossa mainittujen lisäksi
yht. 5 kpl MySQL-tietokantoja (ja yht. 200 Mt levytilaa)?

Yritän siis kysyä, mikä käytännön merkitys on tietokantojan määrällä?
Riittääkö yksi tietokanta/foorumi? Mikähän on tyypillinen foorumien
levytilan tarve vaikkapa käyttäjää kohden tai 1000 viestiä kohden?
Ilmeisesti ainakin, jos sallitaan liitetiedostojen (kuvat, videot)
liittäminen itse viesteihin, niin levytilan tarve kasvaa varmaankin
varsin nopeasti. (Onko foorumien pitäjille muuten omaa "yleisfoorumia",
missä tällaisia yleisluontoisilla kysymyksillä voisi nolata itsensä ja
kiusata muita?:-)

Pitääköhän esim. simplemachines -foorumia pystyttäessä ymmärtää itse
MySQL-tietokannasta tai sen määrittelemisestä jotain. Tämä tieto
löytynee tietty kyseisen foorumin helpeistäkin...

Tapio Salonsaari

On 2010-11-06, Erno <er...@ei.ei> wrote:
> [...]
> 3-avaruus, jossa mm. levytila 100 Mt, MySQL-tietokannat 1 kpl, PHP 5,
> CGI/Perl, niin riittääkö tämä "pyörittämään" aiemmassa ketjussa

Pitäisi riittää. Yksi tietokanta on ihan tarpeeksi, levytilasta lisää
pari kappaletta alempana.

> Riittääkö yksi tietokanta/foorumi? Mikähän on tyypillinen foorumien

Yksi tietokanta riittää.

> levytilan tarve vaikkapa käyttäjää kohden tai 1000 viestiä kohden?
> Ilmeisesti ainakin, jos sallitaan liitetiedostojen (kuvat, videot)

Oma SMF-asennushakemisto on 62MB, tuossa on mukana läjä laajennoksia,
jokunen teema ja liitetiedostot. Tietokantaa on 2,1 megaa. Foorumilla on
käyttäjiä parikymmentä ja viestejä noin 2500. Eli jos liitteitä ei
sallita (tai ne pidetään muuten aisoissa), niin 100MB riittää pelkkiin
viesteihin "ikuisesti".

> varsin nopeasti. (Onko foorumien pitäjille muuten omaa "yleisfoorumia",
> missä tällaisia yleisluontoisilla kysymyksillä voisi nolata itsensä ja
> kiusata muita?:-)

Täällä voi tietty kysellä, ja kun foorumisofta on valittu, niin
aikalailla jokaisella softalla on oma käyttäjäfooruminsa, josta voi
kysellä tarkempia detaileita kunkin softan käyttöön ja ylläpitoon.

> Pitääköhän esim. simplemachines -foorumia pystyttäessä ymmärtää itse
> MySQL-tietokannasta tai sen määrittelemisestä jotain. Tämä tieto
> löytynee tietty kyseisen foorumin helpeistäkin...

Oma asennus on vuosien takaa, joten ihan varmaksi en nyt muista, mutta
sellainen muistikuva kummittelee takaraivossa, että kun tietokanta on
olemassa ja tiedostot kopioituna webbipalvelimelle, niin SMF:ssä on oma
asennustyökalu, joka tekee tietokantataulut automaattisesti. Eli
varsinaista tietokantaosaamista tuossa ei tarvita, mutta ei siitä
tietysti mitään haittaakaan ole.

--
Take

affiliatea...@gmail.com

Kannattaa käydä tarkastamassa www.hostgator.com halvimmillaan 3e/kk rajattomalla liikenteellä ja levytilalla. Tukee php, mysql ja muutamalla klikkauksella saat asennettua forumin sinne lisämaksutta ja ilman mainoksia! Koodilla 25pointsOff saat 25% alennusta ekasta tilauksesta!