Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Mobiilipelit pannaan - vihdoinkin

22 views
Skip to first unread message

Matti Kaki

unread,
Oct 12, 2004, 5:27:07 AM10/12/04
to
Vihdoinkin ovat tekemässä jotain tuolle nuorison rahojen ryöstelylle.
Olen kauhuissani katsonut kuinka raukat pistävät omia tai vanhempien
rahoja tuollaiseen älyttömyyteen. Uutisissa Maikkari kertoikin, että
tuosta tulisi tuloja jpopa miljoona euroa kuukaudessa (?). Valtava summa.

Nyt en enää yhtään ihmettele sitä kun Alma-Median kehitysjohtaja,
keskustellessamme Maikkarista, kertoi minulle, että tulevaisuudessa
Mobiili on se joka kanattaa. Ihmettelin silloin mutten ihmettele enää.

Yritin löytää MTV:n uutisarkistosta juttua tuosta mutta kas kummaa,
ei löydy! Olisin tarkistanut tuon miljoonasumman aikajakson.

Matti Käki oh2bio

Message has been deleted

Pasi Pikkupeura

unread,
Oct 12, 2004, 8:08:59 AM10/12/04
to
"Juha" kirjoitti:
> Jos täysi-ikäiset eivät osaa hallita
> raha-asioitaan, niin se on heidän tyhmyyttään.

Kuka täysi-ikäinen noita pelejä edes pääsee pelaamaan? MTV3:n
mobiiliyksikön johtaja Jorma Härkönen kun väittää pelaajista
"merkittävän" osan olevan täysi-ikäisiä.

Riippunee miten asiaa katsotaan. Jonkun mielestä liikevaihdossa
jo parin prosentin osuus voi olla "merkittävä".

Pelit tulevat telsusta siihen aikaan, kun tenavat ovat päässeet
koulusta ja isommat ovat vielä töissä. Vuorotyöläiset vetelevät
noihin aikoihin sikeitä. Opiskelijoilla tai työttömillä taas
ei ole varaa pelata. Eläkeläiset eivät osaa.

> Jos taas lapset eivät osaa käyttää kännykkää järkevästi
> ja silti heillä on siihen vapaa käyttöoikeus esim. ilman
> palveluestoja, niin se taas on heidän vanhempiensa tyhmyyttä.

Onko sekään oikein, että ainoa konsti estää tenavaa tuhlaamasta
rahoja television mobiilipeleihin on estää samalla kaikkien
muidenkin maksullisten viihde- ja hyötynumeroiden käyttö?
Saisiko hän enää tilattua kännyllä edes HKL:n kertalippua?

Eikä se tarvitse tenavalta kuin yhden erehdyksen. Monelle
perheelle yksikin parisataa euroa liian suuri puhelinlasku voi
tehdä todella tiukkaa. Kyllähän kersa voi oppia jo kerrasta,
eikä välttämättä ota pelaamista tavaksi, mutta lasku vanhemmille
on jo ennättänyt lähteä.

Juha

unread,
Oct 12, 2004, 8:32:39 AM10/12/04
to
"Pasi Pikkupeura" kirjoitti:

> Onko sekään oikein, että ainoa konsti estää tenavaa tuhlaamasta
> rahoja television mobiilipeleihin on estää samalla kaikkien
> muidenkin maksullisten viihde- ja hyötynumeroiden käyttö?
> Saisiko hän enää tilattua kännyllä edes HKL:n kertalippua?

Se on oikein, koska en parempaa vaihtoehtoakaan äkkiseltään keksi. Minä en
ole täysin varma edes siitä, että onko niin pienillä lapsilla tarpeen olla
kännyttää, jotka eivät ymmärrä sen käytön kustannuksia. Ja toiseksi, eikö
saldorajoituksilla pysty myös estämään tuollaisia yllätyslaskuja, vaikkakaan
ne rajoitukset eivät reaaliaikaisesti aina estä laskun kartuttamista.

> Eikä se tarvitse tenavalta kuin yhden erehdyksen. Monelle
> perheelle yksikin parisataa euroa liian suuri puhelinlasku voi
> tehdä todella tiukkaa.

Kyllä, mutta kukaan ei ole pakottanut vanhempia hankkimaan lapsilleen
kännykkää. Ja kun hankkii, niin silloin olisi syytä valistaa myös sen
käytöstä. Nykyaikaa vaan nyt tuntuu olevan se, että kaikki vastuu halutaan
vierittää kodista muulle maailmalle.

- Juha -


Juha

unread,
Oct 12, 2004, 7:31:42 AM10/12/04
to
"JK" kirjoitti viestissä:

> Kyllähän se maikkarin setä puhui 500 000- 1 mijoonasta kontaktista/kk.
> Mitä tuo kontakti sitten tarkoittaakaan, luultavasti viestien määrää.
> Eikä käyttäjien määrää...

Hyvä kun tarkensit. Ja täytyy muistaa, että maikkarin puhelinliittymällä saa
liittymisetuna ilmaiseksi noita palveluita - oliko se nyt 150 eurolla. Eli
tuo määrä ei kerro vielä tuloista paljoakaan.

Loppumattoman typeriä nuo ohjelmat ovat, mutta selvästikin löytäneet
kohdeyleisönsä. Eikä niissä mielestäni ole mitään arvelluttavaa. Sellaisen
ihmisen on syytä pysyä kaukana kännykästä, joka ei hallitse sen käyttöä. Ei
ihmisten typeryys palvelun tuottajien vika ole.

- Juha -


Marko Karppinen

unread,
Oct 12, 2004, 5:47:04 AM10/12/04
to
Matti Kaki wrote:
> Vihdoinkin ovat tekemässä jotain tuolle nuorison rahojen ryöstelylle.

Voisitko opetella käyttämään nyytistimesi followup-to toimintoa?

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/nyysit/2.3.html#siirto

Jatkot asetettu .nyysseihin.


Juha

unread,
Oct 12, 2004, 8:26:02 AM10/12/04
to
"Mara" kirjoitti:

> Ei tietämättömyys ole tyhmyyttä. Kaikki vanhemmat eli laskun maksajat
> eivät voi etukäteen tietää että tv:n mobiilipelillä kersa voi teettää
> jopa 1000 euron kuukausilaskun.

Jos vanhemmat eivät tiedä, että kersan holtiton palveluiden käyttö voi
aiheuttaa suuren puhelinlaskun, niin kyllä se tyhmyyttäkin on.

> nehän rahastaa
> silloin kun vanhemmat on töissä.

Pitäisikö lapsilla sitten olla hoitaja kotona, jos eivät ymmärrä asioita
tuon vertaa... Minä väitän, että kyllä esim. tavalliselle 12-vuotiaalle
lapselle saa taottua päähän palvelun hintavuudeen, jos vanhemmat käyttävät
asioista puhumiseen hieman aikaa.

> Kyllä jotain mätää on järjestelmässä, jossa operaattorin sallitaan
> velottavan silmää räpäyttämättä kuukaudessa 1000 euron
> viihdepläjäyksen. Toivon että Liikenne ja viestintäministeriö asettaa
> mobiilipeleihin _pakollisen_ kuukausikohtaisen liittymäkohtaisen
> katon. Olkoon vaikka 100 euroa/kk.

Tuskin se 1000 e tulee vielä silmänräpäyksessä. Minä en tuollaisia
rajoituksia kannata. Yhtä hyvin voitaisiin Alkoon pistää rajoitus, että
asiakas saa ostaa vain yhden viinipullon kerralla, koska osa asiakkaista on
alkoholiriippuvaisia ja heidän rahansa menee viinaan.

- Juha -


Message has been deleted

Timppa

unread,
Oct 12, 2004, 9:20:45 AM10/12/04
to

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote in message
news:ckg86j$rv$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Vihdoinkin ovat tekemässä jotain tuolle nuorison rahojen ryöstelylle.

Niin, tekemässä "jotain". Ei niitä silti valitettavasti lopettamassa olla.


Pasi Pikkupeura

unread,
Oct 12, 2004, 10:36:18 AM10/12/04
to
"Juha" kirjoitti:
> Mistä se johtuu, että minä en muista omalta tai tuttavien
> osalta lapsuusiältä ongelmatapauksia, että olisi esim.
> kartutettu puhelinlaskua nuoren rupattelulinjalla tai
> musaluuria kuuntelemalla...

Johtuisiko siitä, etteivät tuotteet olleet tarpeeksi houkuttelevia.
Tai niistä ei oltu tehty yhtä houkuttelevia.

> tai että perheen taloutta olisi horjutettu tekemällä
> typeriä ostoksia perheen laskuun kaupasta, johon perheellä
> oli tili.

Johtuisiko siitä, että myös kaupassa toimi kontrolli. Kauppiaan
rouva ei olisi antanut naapurin penskojen ostaa perheen tilille
mitä vain.

Ja mistä se johtuu, että alaikäinen ei voi tilata edes Aku Ankkaa
ilman holhoojan suostumusta, mutta alaikäinen voi kyllä tilata
mobiiliviihdettä vaikka isän kännykällä satojen eurojen arvosta?

> Rahan arvo ymmärrettiin kohtalaisen hyvin.

Rahan arvo ymmärretään edelleen, mutta siinä olet oikeassa, että
aikuiset ovat muuttuneet.

Silloin meidän nuoruudessa lapsista kannettiin yhteisesti vastuuta.
Jokainen ymmärsi, että lapset tekevät tyhmyyksiä, eikä kukaan
moraaliltaan eheä aikuinen yrittänytkään houkutella lapsia toimimaan
vasten vanhempien ohjeita.


Juha

unread,
Oct 12, 2004, 9:54:37 AM10/12/04
to
"Henriika" kirjoitti:

> Eikö jossakin vaiheessa ollut kauhea kohu siitä kun saldorajoitukset
> ylitettiin jatkuvasti. Tuollaisessa nettipelissä menee nopeasti muutaman
> kympin saldoraja rikki alle tunnissa. Pysyykö operaattorin saldoraja
> perässä?

Tuskin pysyy, mutta rajaapa ainakin ihan kohtuuttomien laskujen syntymistä
osaltaan. Kieltämättä tuo on parempi vaihtoehto, että käytetään liittymää,
johon puheaika ladataan etukäteen. Silloin ei ole riskejä.

- Juha -


Message has been deleted

Jaakko Kovanen

unread,
Oct 12, 2004, 11:13:08 AM10/12/04
to

"Juha" wrote:
> No totta tai ei, niin mitä sitten. Kaupallisten tv-kanavien tarkoituksena
on
> tehdä tulosta. Tuo on yksi tapa muiden joukossa eikä mielestäni mitenkään
> paheksuttava.

Ilmeisesti et siis paheksu myöskään:


Miikka Lahti

unread,
Oct 12, 2004, 11:10:17 AM10/12/04
to

Juha wrote:

>
> Ei se ole vanhemmille työ eikä mikään hankkia jälkikasvulleen liittymää,
> jossa nuo yllätyslaskut eivät ole mahdollisia. Ja kyllä, olen sitä mieltä,
> että monilla vanhemmilla ei ole nykyään tarpeeksi vastuuta, kun kaikkeen
> pitää etsiä ulkopuolisia syyllisiä. Mistä se johtuu, että minä en muista

> omalta tai tuttavien osalta lapsuusiältä ongelmatapauksia, että olisi esim.
> kartutettu puhelinlaskua nuoren rupattelulinjalla tai musaluuria
> kuuntelemalla...


Ehkä ei lapsiin suunnattu media- ja mainosmyllytyskään ollut ihan
nykyistä luokkaa?

> tai että perheen taloutta olisi horjutettu tekemällä

> typeriä ostoksia perheen laskuun kaupasta, johon perheellä oli tili. Rahan
> arvo ymmärrettiin kohtalaisen hyvin. Ovatko nykyajan lapset idiootteja? Ei,
> siihen en usko. Taitavat vain vanhemmat olla typeryksiä, joilta puuttaa
> taito ja vastuu.


Eli kaikki tämä väitetty kehitys selittyy ihan yksinkertaisesti sillä,
että vanhemmat ovat nykyisin niin hemmetin typeriä?


Markus Hatakka

unread,
Oct 12, 2004, 10:29:45 AM10/12/04
to
In article <Xns9580ABF7C746...@127.0.0.1>,
Jani Miettinen <miet...@iki.fi> wrote:

> "Juha" <poppia_i...@poista.tama.hotmail.com>:


> > Ja toiseksi, eikö saldorajoituksilla pysty myös estämään
> > tuollaisia yllätyslaskuja, vaikkakaan ne rajoitukset eivät
> > reaaliaikaisesti aina estä laskun kartuttamista.
>

> Saldorajoista ei ole tässä mitään apua.
>
> Kun ongelmana on se, että lapsi ei tajua pelaamisen kustannuksia,
> niin hän voi pelata päivän aikana helposti kymmenien eurojen edestä
> pelejä. Saldorajan ylittyminen tulee voimaan aikaisintaan vasta
> tuntien kuluttua, mahdollisesti vasta seuraavana päivänä.
>
> Vasta sen jälkeen saldoraja estää pelaamisen. Kun lasku on
> maksettu, saldoraja odottaa jälleen ylittymistään aivan samaan
> tyyliin kuin aikaisemminkin.
>
> Ratkaisua on haettava aivan muualta.

Sivuhuomautuksena, mutta aiheeseen liittyen: eikö ole kummallista, että
ns. prepaid-liittymä suljetaan välittömästi ennalta maksetun puheajan
loputtua, mutta käyttäjän itsensä määrittelemä saldoraja toimii edellä
kuvatun kaltaisesti, jopa vuorokauden viiveellä? Skeptisesti voisi
ajatella, että kyseessä on operaattorin etu, kun saldorajat ylitetään
esimerkiksi mobiilipelejä pelaamalla.

-markus-

--
jos vastaat meilillä, poista ylimääräiset kuusi pistettä osoitteesta

Pasi Pikkupeura

unread,
Oct 12, 2004, 11:14:32 AM10/12/04
to
"Juha" kirjoitti:
> Uskon että jo lapsuusiässä olisin mieluummin kuunnellut
> puhelimesta musiikkia

Musiikkia kuuli c-kasetilta ja radiossa soi Ocsid. Ne olivat
tuotteina parempia kuin musaluuri.

> kuin heitellyt tv:n juontajia virtuaalisilla
> vesi-ilmapalloilla tekstiviestien voimin.

Mutta aivan idiootteja pelejä me kyllä pelattiin.

> Jos kaupasta olisi ostanut ylimääräisen sipsi- ja karkkipussin
> joka kerta,

Sen olisi iskä huomannut hyvin pian, ja harrastus olisi
loppunut siihen. Niin paljoa en olisi ennättänyt karkkia
ostamaan, että olisin saanut tehtyä samanlaisen laskun kuin
mitä nyt parissa tunnissa saa pelaamalla mobiilipelejä.

> Koska isä on antanut luvan kännykän käyttöön?

Puhelin mikä puhelin. Isän puhelimella sinne musaluuriinkin
täytyi luvatta soittaa. Ei se oma ollut.

> Ohjelmakohtaisesti en ota kantaa, mutta pääasiassa tv:n
> tekstiviestipalvelut ovat mielestäni suunnattu nuorille
> aikuisille tai varttuneille lapsille.

Noh, nuori aikuinen. Olet varmasti nähnyt pelien sisällön sekä
senkin, mihin kellonaikaan pelejä näytetään.

> joiden pitäisi jo ymmärtää rahankäytöstä jotain.

Rahan arvon ymmärtää oikeasti vasta virheistä ja kokemuksen
myötä. Ennen ei ollut sitä ongelmaa, että lapsi saatiin
houkuteltua tekemään tuhansien mummonmarkkojen vahinkoja
yhdeltä istumalta. Vahingot olivat pienempiä.


Juha

unread,
Oct 12, 2004, 9:14:25 AM10/12/04
to
"Pasi Pikkupeura" kirjoitti:

> Ja kun lapsi lopulta erehtyy, niin syykö olisi vanhempien? Olisiko
> lapsi pitänyt tynnyriin sulkea, että hän olisi välttynyt
> markkinamiehen tikkarilta?

Lasta olisi pitänyt valvoa, hänen puhelimeensa olisi pitänyt asettaa
soittorajoituksia tai jättää koko kännykkä hankkimatta. Se että lapselle
annetaan kännykkä ilman saldorajoituksia, on mielestäni lähes sama asia kuin
lapset voisivat käyttää vanhempiensa pankkikorttia... Ja voi sitä tuskaa kun
lasku tulee. Kyllä sitten itketään kuinka lapsi oli mennyt markkinamiesten
ansaan ja tuhlannut perheen rahat.

Kännykkä on vanhempien vastuulla ja heidän - ja vain heidän - tehtävänsä on
arvioida lapsensa kypsyys sen käyttöön. Jos ongelmia tulee, niin niistä
vastaavat vanhemmat.

- Juha -


Pentti Lajunen

unread,
Oct 12, 2004, 12:01:01 PM10/12/04
to

martti...@pp.inet.poista.fi (Mara) writes:

> Kyllä jotain mätää on järjestelmässä, jossa operaattorin sallitaan
> velottavan silmää räpäyttämättä kuukaudessa 1000 euron
> viihdepläjäyksen. Toivon että Liikenne ja viestintäministeriö asettaa
> mobiilipeleihin _pakollisen_ kuukausikohtaisen liittymäkohtaisen
> katon. Olkoon vaikka 100 euroa/kk.

Entä jos pelioikeudesta pitäisi maksaa etukäteen?

Saattaisi peli-innostus tosin vähän laskea...

--
Paikka on varattu
vali deille
an uksille

Tuuli Tuominen

unread,
Oct 12, 2004, 10:45:18 AM10/12/04
to
On Tue, 12 Oct 2004 17:36:18 +0300, Pasi Pikkupeura wrote:
> "Juha" kirjoitti:
>> Mistä se johtuu, että minä en muista omalta tai tuttavien
>> osalta lapsuusiältä ongelmatapauksia, että olisi esim.
>> kartutettu puhelinlaskua nuoren rupattelulinjalla tai
>> musaluuria kuuntelemalla...
>
> Johtuisiko siitä, etteivät tuotteet olleet tarpeeksi houkuttelevia.
> Tai niistä ei oltu tehty yhtä houkuttelevia.

Myöskin siitä, että puhelinlasku ei kasvanut kovin helposti. Yhdellä
aloitussummalla pystyi puhumaan/kuuntelemaan tuntikausia, kun ei ollut
ainakaan iltaisin aikaveloitusta.

Follarit vain sfnet.keskustelu.kuluttajaan, tällä kertaa.

Tuuli.
--
:wq

Juha

unread,
Oct 12, 2004, 2:10:30 PM10/12/04
to
"Pekka Holm" kirjoitti:

> Kyllä se ääni kellossa muuttuu kun joudut vastaamaan omista lapsistasi ja
> heidän tekemisistään.

Ei muutu tuollaisten asioiden suhteen miksikään.

> Nuoren ikäsi takia et muista aikaa jolloin Alkossa oli ostorajoituksia ja
> aikanaan jopa viinakortti.

Joo, mutta minä en halua palata ajassa takaisin vuosikymmeniä taaksepäin.
Palveluiden ja tuotteiden ei tule olla kortilla.

- Juha -


Juha

unread,
Oct 12, 2004, 1:58:20 PM10/12/04
to
"Pasi Pikkupeura" kirjoitti:

> Kännyliittymissä taas pre-paid -liittymät ovat normaaleja luotollisia
> (laskutettavia) liittymiä huomattavasti kalliimpia.

Ovatko? No, mikä nyt ikinä onkin "normaali" luotollinen liittymä. Mutta sama
se. Liittymiä on eri hintaisia ja kukin valitsee itselleen/lapselleen
parhaiten soveltuvan. Jos on vaara, että lapsi tekee ylisuuren
puhelinlaskun, niin eikö silloin kannata hieman enemmän maksaakin
puheluista.

- Juha -


Juha

unread,
Oct 12, 2004, 2:08:56 PM10/12/04
to
"Ulla Mansikka-aho" kirjoitti:

> Juupa juu, ns. normaalit vanhemmat yrittävät aina varautua kaikkiin
> lapsille tapahtuvaan etukäteen. Lapsien mukana ei yleensä kuitenkaan
> toimiteta kristallipalloa. Tai ei meille ainakaan tullut.

Varautuu tai sitten vastaa seurauksista kitisemättä. En minäkään nyt sitä
tarkoita, että vanhempien pitää mennä aina taluttamaan 10-vuotias lapsensa
tien yli, kun tämä on yksin pihalla. Mutta kännykkälaskuista on niin paljon
puhuttu julkisuudessakin, että kyllä vastuullinen isä ja äiti
ennaltaehkäisee ylisuurten laskujen syntymisen tai sitten kantaa seurauksen
kiltisti.

- Juha -


Pentti Lajunen

unread,
Oct 12, 2004, 12:28:42 PM10/12/04
to

"Juha" <poppia_i...@poista.tama.hotmail.com> writes:

> pitää etsiä ulkopuolisia syyllisiä. Mistä se johtuu, että minä en muista

> omalta tai tuttavien osalta lapsuusiältä ongelmatapauksia, että olisi esim.
> kartutettu puhelinlaskua nuoren rupattelulinjalla tai musaluuria

> kuuntelemalla... tai että perheen taloutta olisi horjutettu tekemällä

> typeriä ostoksia perheen laskuun kaupasta, johon perheellä oli tili. Rahan
> arvo ymmärrettiin kohtalaisen hyvin.

Raha oli aikaisemmin huomattavasti konkreettisempi asia. Nykyisinhän
se on yhä enenevässä määrin pelkkä abstraktio, jota ei tarvitse
nähdä lainkaan. Kaikki menee sähköisesti vain bitteinä tietoverkoissa.
Tällöin on huomattavasti helpompi hukata käsitys menoista, erityisesti
alaikäisen lapsen. Ja taitaapa näiden sähköisten rahastushoukutusten
määrä muutenkin kasvaneen melkoisesti noista päivistä, puhumattakaan
niiden markkinoinnin agressivoitumisesta. Yleensä kun
jonkin uuden asian aiheuttamat negatiiviset lieveilmiöt kasvavat
riittävän suureksi, aletaan sille hakemaan jonkinlaista säätelyä.
Tässä tapauksessa ne lieveilmiöt on helposti nähtävissä puhelinlaskuista,
joten mihinkään video- tai peliväkivallasta käytävään ikuisuusväittelyyn
verrattavissa oleva asia tämä ei ole.

Nyt kun tämä paskahömppä on osoittautunut television tuottavimmaksi
ohjelmistoksi, täytyy vain toivoa, että tv-maksunsa maksaneet katsojat
saisivat alennusta maksustaan sitten kun tämä roska alkaa syrjäyttämään
tähän asti varsinaisena ohjelmistona ymmärrettyä tarjontaa. Vai onko
näiden katsojien tulevaisuus sitä, että he maksavat siitä hyvästä
että saavat seurata kun rikkaat (ja/tai) hölmöt pompottavat palloja
kuvaruudussa?

Ulla Mansikka-aho

unread,
Oct 12, 2004, 2:04:32 PM10/12/04
to

Juha wrote:
> Mistä se johtuu, että minä en muista
> omalta tai tuttavien osalta lapsuusiältä ongelmatapauksia, että olisi esim.
> kartutettu puhelinlaskua nuoren rupattelulinjalla tai musaluuria
> kuuntelemalla... tai että perheen taloutta olisi horjutettu tekemällä
> typeriä ostoksia perheen laskuun kaupasta, johon perheellä oli tili. Rahan

> arvo ymmärrettiin kohtalaisen hyvin. Ovatko nykyajan lapset idiootteja? Ei,
> siihen en usko. Taitavat vain vanhemmat olla typeryksiä, joilta puuttaa
> taito ja vastuu.

Huono muisti? Minä muistan vieläkin sen hepulin joka seurasi
puhelinlaskua siihen aikaan kun minun tai pikkusiskon poikaystävä oli
armeijassa... Juu, ei oltu edes ihan lapsia ja vuosikymmen oli 70.

Ulla

jyri Hakola

unread,
Oct 12, 2004, 12:42:15 PM10/12/04
to
Mara wrote:


> Ei tietämättömyys ole tyhmyyttä. Kaikki vanhemmat eli laskun maksajat
> eivät voi etukäteen tietää että tv:n mobiilipelillä kersa voi teettää

> jopa 1000 euron kuukausilaskun. Tällaisesta kerrottiin HS:ssa tuon
> uutisen yhteydessä. Itse asiassa kaikki vanhemmat eivät välttäämättä
> edes tiedä että tällaista viihdettä on olemassakaan, nehän rahastaa


> silloin kun vanhemmat on töissä.

Nyt taidettiin päästä ongelman ytimeen. Vanhemamt hankkivat
jälkikasvulleen kännykän "lapsenvahdiksi", eivät edes ole kiinnostuneita
siitä mitä heidän lapsensa oikeastaan tekevätkään ja sitten vaativat
yhteiskuntaa kasvattamaan lapsensa kun itsellä ei ole aikaa...

Pentti Lajunen

unread,
Oct 12, 2004, 12:39:42 PM10/12/04
to

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> writes:

> Noh, nuori aikuinen. Olet varmasti nähnyt pelien sisällön sekä
> senkin, mihin kellonaikaan pelejä näytetään.

Eikö nuo alunperin tulleet yöohjelmana ja sieltä alkoivat
levitä syöpänä varhaisiin iltapäiviin (ja mainosrahoitteisten
kanavien ulkopuolellekin)?

T. Koivula

unread,
Oct 12, 2004, 12:40:51 PM10/12/04
to
In news:ckgpv2$p81$1...@phys-news1.kolumbus.fi,
Juha <poppia_i...@poista.tama.hotmail.com> typed:
> "T. Koivula" kirjoitti:
>> Chatit, pelit ja muut pyörivät minimaalisilla kustannuksilla ja toisin
kuin muut
>> ohjelmat tahkoavat rahaa hyvään tahtiin.
> Eivätkö muut ohjelmat tahkoa rahaa hyvään tahtiin? En ole noita tv:n
> pelejä tarkkaan seurannut, mutta vähän katselun perusteella en ole
> niissä mainostaukoja huomannut. Voin toki olla väärässäkin. Mutta
> väittäisin, että tuo on puppua että "toisin kuin muut ohjelmat
> tahkoavat rahaa hyvään tahtiin."

Muotoilin tuon huonosti. Tarkoitan että raha puolella ero muiden ohjelmien
ja tekstiviestikyhäelmien välillä on että jälkimmäiset eivät vaadi yhtä
paljon resursseja (näyttelijäkaartit, lavasteet jne) ja tuottavat
katsojalukujen, mainostulojen jne. lisäksi ylimääräistä huomattavia summia.

En tiedä kuinka mainoslaskenta toimii ja minkä verran yhtälössä tulisi
huomioida se ettei esim. chattien aikana näytetä mainoksia. Ovatko kanavan
yleiset katsojamäärät merkityksettömiä vai huomioidaanko ne ajankohdan ja
ohjelman lisäksi mainosten hinnoissa?

Olennainen tieto puhuttaessa chateistä rahasampoina lienee verrata niiden
tekemää tuloa samassa ajassa mainoksista saataviin summiin. Yöchatti taitaa
näin ajatellen olla pelkkää plussaa ja kauniiden ja rohkeiden tilalla chatin
näyttäminen voisi olla huono idea.

--
T. Koivula

Pentti Lajunen

unread,
Oct 12, 2004, 12:35:21 PM10/12/04
to

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> writes:
> "Juha" kirjoitti:
>> Mistä se johtuu, että minä en muista omalta tai tuttavien
>> osalta lapsuusiältä ongelmatapauksia, että olisi esim.
>> kartutettu puhelinlaskua nuoren rupattelulinjalla tai
>> musaluuria kuuntelemalla...
>
> Johtuisiko siitä, etteivät tuotteet olleet tarpeeksi houkuttelevia.
> Tai niistä ei oltu tehty yhtä houkuttelevia.

Lisäksi mikään markkinointi ei voi voittaa lapsen kaveripiirin
vaikutusta kulutuskäyttäytymiseen jos mobiilipelaamisesta syntyy
jonkinlainen "in" ajanviettotapa. Tietenkin alkusysäys tälle
on voinut syntyä markkinoinnin avulla. Loppu rytisee sitten
ihan omalla painollaan, eikä sieltä nousta kuin vasta sitten
kun seuraava muotivillitys korvaa edellisen.

Pentti Lajunen

unread,
Oct 12, 2004, 1:16:07 PM10/12/04
to

Pasi Pikkupeura <pasi.pi...@jippii.if.invalid> writes:
> Pentti Lajunen <plaj...@kosh.hut.fi> kirjoitti:


>> Eikö nuo alunperin tulleet yöohjelmana ja sieltä alkoivat
>> levitä syöpänä varhaisiin iltapäiviin (ja mainosrahoitteisten
>> kanavien ulkopuolellekin)?
>

> Sitä en muista, millä puolen ja mihin ohjelma-aikaan varsinaiset
> peliohjelmat käynnistyivät. Mutta silläpä ei ole merkitystä.
> Eivätköhän nuo ohjelmat ajanoloon siirry kohderyhmänsä mukaisille
> lähetyspaikoille.

No joo, mutta tarkoitin myös sitä, että niitä tulee edelleen
varsin myöhään ainakin maikkarilla. Vähän enemmän paljasta
pintaa tarjoava rantalentis esim. joskus klo 24 jälkeen.

Message has been deleted
Message has been deleted

Osmo Ronkanen

unread,
Oct 12, 2004, 2:44:10 PM10/12/04
to
"Juha" <poppia_i...@poista.tama.hotmail.com> wrote in message news:<ckglbf$fp0$1...@phys-news1.kolumbus.fi>...

> "Pasi Pikkupeura" kirjoitti:
>
> > Ja kun lapsi lopulta erehtyy, niin syykö olisi vanhempien? Olisiko
> > lapsi pitänyt tynnyriin sulkea, että hän olisi välttynyt
> > markkinamiehen tikkarilta?
>
> Lasta olisi pitänyt valvoa, hänen puhelimeensa olisi pitänyt asettaa
> soittorajoituksia tai jättää koko kännykkä hankkimatta. Se että lapselle
> annetaan kännykkä ilman saldorajoituksia, on mielestäni lähes sama asia kuin
> lapset voisivat käyttää vanhempiensa pankkikorttia... Ja voi sitä tuskaa kun
> lasku tulee. Kyllä sitten itketään kuinka lapsi oli mennyt markkinamiesten
> ansaan ja tuhlannut perheen rahat.

Lapset nyt vain sattuvat tulemaan koulusta aikaisemmin kuin vanhemmat.
Näissä tapauksissa yleensä on ollut saldoraja, mutta sen viive on sallinut
moninkertaisen laskun. Saldoraja on jopa joskus yllyttänyt lapsia
pelaamaan. Tekstiviestiestoja vanhemmat eivät kai ole tajunneet tai
eivät ole ottaneet, koska ne estävät myös logojen ja soittoäänien
tilaamisen.

Mielestäni vähintäänkin palveluntarjoajien pitäsi tehokkaasti varmistaa,
että pelaajat ovat täysi-ikäisiä. Yleensäkin ihmettelen pelaako kukaan
noita omilla rahoilla. Palvelkun hinta/laatusuhde on äärimmäisen huono.
Si


>
> Kännykkä on vanhempien vastuulla ja heidän - ja vain heidän - tehtävänsä on
> arvioida lapsensa kypsyys sen käyttöön. Jos ongelmia tulee, niin niistä
> vastaavat vanhemmat.

Siis lapsilel saa kaupata ihan mitä tahansa koska vahemmat ovat
vastuussa? Esim. kahden aikaan iltapäivällä saisi tulla koteihin
kauppaamaan lapsille pornoa ja viinaa, koska vahemmat ovat vastuussa?

Osmo

>
> - Juha -

Pasi Pikkupeura

unread,
Oct 12, 2004, 3:31:43 PM10/12/04
to
jyri Hakola kirjoitti:
> Eipä sitä liittymää ylipäätäänkään ole mikään pakko
> antaa sille liian nuorelle lapselle.

Eipä se tietenkään pakko ole, mutta onhan kännyköistä tullut
lähes välttämättömiä. Miten aikaisin kotiin tullut lapsi saa
yhteyden töissä olevaan äitiinsä muuten kuin kännykällään?
Lankaliittymät ovat jo katoavaa tekniikkaa.

Ja varmasti vanhemmistakin on hyvä, että he voivat pirauttaa
lapsensa kotiin syömään. En ainakaan minä penskana pysynyt
aina pihapiirissä.


--
http://www.nic.fi/~ppikkupe/

Petri Maaninen

unread,
Oct 12, 2004, 2:58:12 PM10/12/04
to
Juha wrote:
> On, mutta tulojen vastapainona on myös menot. Tuskin ne juontajat
> talkoohengellä toimii ja tuskin ne palvelutkaan ilmaiseksi tulevat.

Olin viime viikolla kom,e päivää kotona flunssassa telkkari auki ja
mielestäni: tuolla juontajien tasolla, ei paljoa palkkaa kannata edes
pyytää, ilmaiseksi parempi, saapahan edes naamansa telkkariin.

Suomen Huippu

unread,
Oct 12, 2004, 5:04:07 PM10/12/04
to
"Juha" <poppia_i...@poista.tama.hotmail.com> kirjoitti
viestissä:ckgcb5$bdt$1...@phys-news1.kolumbus.fi...
>
> Kukaan ketään ole ryöstänyt. Jos täysi-ikäiset eivät osaa hallita
> raha-asioitaan, niin se on heidän tyhmyyttään.

MTV3 väittää, että täysi-ikäiset noita käyttävät suurin määrin, mutta
Koulussa-chat ainakin on selvästi lapsia houkutteleva ohjelma.

> Jos taas lapset eivät osaa
> käyttää kännykkää järkevästi ja silti heillä on siihen vapaa käyttöoikeus
> esim. ilman palveluestoja, niin se taas on heidän vanhempiensa tyhmyyttä.

Saldorajat eivät toimi, ja se on operaattorien vika.

Markus

unread,
Oct 12, 2004, 6:23:27 PM10/12/04
to
Pasi Pikkupeura wrote:

> "Juha" kirjoitti:
>> Joko olet tavallista yksinkertaisempi tapaus tai sitten
>> vain luotat siihen, että netissä voit vapaasti syyttää
>> rehellistä liiketoimintaa huijaukseksi.
>
> Mitä tietoisesti lain ja ohjeiden vastainen markkinointi sitten
> muuta on kuin huijausta?

Nimenomaan noinhan se on, eli huijausta ilman sen suurempaa tulkinnanvaraa.

> Kuluttajaviraston kannanotossa viitattiin lakiin holhoustoimesta
> ja siinä vajaavaltaisen asemasta. Television mobiilipelit eivät
> myöskään noudata niitä ohjeita, joita on asetettu lapsiin ja nuoriin
> kohdistuvasta markkinoinnista.

Eivät noudata kait oikeastaan yhtään mitään. Ja kun perusteluja kuitenkin
kysytään, niin vastaan muutamalla kysymyksellä:
Kenelle nuo chatit tms on _oikeasti_ suunnattu?
Kenelle sopii lähetysaikana iltapäivä?
Jos oletetaan, että tuo on aikuisille suunnattu, niin mistä se selviää?
Tarvitaanko tuollaisia oikeasti? Kenen etua palvelevat?
Tuohon edelliseen viitaten, olisiko mahdollista, että aikuisempi väestö ei
noita pelaisi ainakaan päiväsaikaan, joten tarjonta suunnataan
mahdollisimman tehokkaasti alaikäiseen väestöön?

Markus


Markus

unread,
Oct 12, 2004, 6:11:50 PM10/12/04
to
Juha wrote:
> "Pekka Holm" kirjoitti:
>
>> Kyllä se ääni kellossa muuttuu kun joudut vastaamaan omista
>> lapsistasi ja heidän tekemisistään.
>
> Ei muutu tuollaisten asioiden suhteen miksikään.

Ilmeisesti kuvittelet joskus omaavasi _todella_ paljon ylimääräistä aikaa,
jos todellakin meinaat kartoittaa _kaiken_ mahdollisen, josta on mahdollista
ylimääräistä laskua tulla.

>> Nuoren ikäsi takia et muista aikaa jolloin Alkossa oli
>> ostorajoituksia ja aikanaan jopa viinakortti.
>
> Joo, mutta minä en halua palata ajassa takaisin vuosikymmeniä
> taaksepäin. Palveluiden ja tuotteiden ei tule olla kortilla.

Niinpäniin... Eivätköhän ne palvelut ole silloin kortilla, jos jonkun
yksittäisen palvelun takia on pakko estää monen hyödyllisenkin palvelun
käyttö?
Ilmeisesti estät lapsiltasi myös netin / tavallisen puhelimen / postin /
sähköpostin / jnejne käytön, kun niistäkin kaikista on periaatteessa
mahdollista laskua tehdä.

Mitenkähän muuten, jos ostat lapsellesi polkupyörän, niin onko ok (luvanhan
annoit, kun pyörän hankeit), jos lapsi ajaa joka päivä lelukauppaan ostamaan
jotakin tarpeetonta tavaraa ja lasku tulee joskus ensikuulla? Ja jos tuon
haluat estää, niin ainoa tapa on rajoittaa myörän käyttöä niin, ettei sillä
pysty kuin tietyn määrän kilometrejä välillä koti-koulu. Tai jos pystyy,
niin muutaman naapurissakäynnin jälkeen kilometrit ovatkin täynnä, eikä
pyörällä voi ajaa edes kouluun...

Ps. Kantasi on tullut ihan riittävän hyvin selväksi, samaten se, että olet
melkoisella varmuudella "pappa betalar-tyyppi". Ja jos vaikuttaisit
vanhemmalta, niin väittäsin, että tienaat elantosi noilla
chattisysteemeillä.

Markus


Suomen Huippu

unread,
Oct 12, 2004, 5:09:08 PM10/12/04
to
"JK" <m77...@suomi24.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:IVOad.1931$ny2...@reader1.news.jippii.net...
>
> Yhtä surta rahastusta nuo iltapäivän tietokilpailutkin ovat. Itse tv:ssä
> esitetty kysymys on yleensä naurettavan helppo. Jatkokysymysten tasosta
> en tiedä.

Niissä on sekä helppoja että vaikeita.

> Mutta kuten juontaja itse ehdotti, ainahan voi soittaa toisen
> kerran kun jo tietää vastaukset ja yrittää sitten näpyttää vastaukset
> mahdollisimman nopeasti...

Ring-A-Lingissä ainakin ne jatkokysymykset arvottiin, ne eivät siis olleet
samoja, no ehkä jos soitti niin monta kertaa että alkoi jo samojakin
tulla...

> Rahapalkinto on kai maksimissaan jotain 1000eur.

Ring-A-Lingissä oli usein tuhansia euroja, ja pari kertaa muistaakseni 10
000 euroa.

> Puhelu maksaa 1,31eur
> ja vielä kehotetaan soittamaan useampaan kertaan, niin eipä tarvitse
> montaa sataa soittajaa olla kun aina ollaan plussan puolella.

Jep, ja joskus kun päivällä ei ollut tarpeeksi soittajia, niin antoivat sen
kysymyksen olla niin kauan, että niitä soittoja tuli tarpeeksi. Sen
kellonhan ne pistää vasta lopussa tikittämään.


Mutta suurin ongelma noissa on minusta kännykkäverkkojen ja lankapuhelinten
erilaiset viiveet. Kun on kyse sekunnin tuhannesosista, niin pienikin viive
tekee koko osallistumisen turhaksi, jos jollakin toisella on pienempi viive,
esim. onkohan lankapuhelimesta pienempi viive kuin GSM:stä, näin olettaisin.

Message has been deleted

santtu

unread,
Oct 12, 2004, 6:45:26 PM10/12/04
to
Timppa wrote:
> "Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote in message
> news:ckg86j$rv$1...@phys-news1.kolumbus.fi...
>
>>Vihdoinkin ovat tekemässä jotain tuolle nuorison rahojen ryöstelylle.

Samaa mieltä. Joku rekisteröityminen ennen pääsyä noihin palveluihin
pakolliseksi. Ikäraja 18v, todistus henkilötunnuksella tai vanhemman
suostumuksella. Ennen tätä ei pelaamisen/tilaamisen/chattailyn tule
onnistua! Teknisesti täysin mahdollista. Enää puuttuu lainsäädäntö.

Mikäli nämä päästetään valloilleen parin vuoden päästä seuraamme
televisiosta aina tuota samaa tekstiviesti chat, kilpailu, peli paskaa
24/7.. plaah!

Ihmettelin suuresti kun YLE:kin lähti mukaan samaan leikkiin. Eivätkö
saa kerättyä tarpeeksi tv-lupamaksua rahoittaakseen toimintaa? Vielä
pitää varastaa vanhempien taskuista.

Pasi Pikkupeura

unread,
Oct 12, 2004, 5:26:50 PM10/12/04
to
"Suomen Huippu" kirjoitti:

> Ring-A-Lingissä oli usein tuhansia euroja, ja pari kertaa
> muistaakseni 10 000 euroa.

Eikös Ring-a-ling ollut se kilpailu, jossa tuotantoyhtiö jätti
voittorahat maksamatta, ja maksumieheksi joutui lopulta Maikkari?

Mitenkähän lie asia edennyt?


--
http://www.nic.fi/~ppikkupe/

T. Koivula

unread,
Oct 12, 2004, 12:46:03 PM10/12/04
to
In news:nf7hdp0...@kosh.hut.fi,
Pentti Lajunen <plaj...@kosh.hut.fi> typed:

> Entä jos pelioikeudesta pitäisi maksaa etukäteen?
> Saattaisi peli-innostus tosin vähän laskea...

Etukäteismaksun kohdalla kuluttaja tulee myös herkemmin miettineeksi
hinta-laatusuhdetta kun taas tekstareita naputellessa rahaa palaa
huomaamatta täysin suhteettomia määriä saatuun palveluun nähden. Kukin
maksakoon mistä haluaa ja jokainen on tietysti itse vastuussa
rahankäytöstään tässäkin tapauksessa. On kuitenkin ihan hyvä huomata ja
keskustella eri laskutustapojen vaikutuksista kulutukseen.

--
T. Koivula

Pasi Pikkupeura

unread,
Oct 12, 2004, 1:08:06 PM10/12/04
to
"T. Koivula" <pli...@hotmail.com> kirjoitti:

> Olennainen tieto puhuttaessa chateistä rahasampoina lienee
> verrata niiden tekemää tuloa samassa ajassa mainoksista
> saataviin summiin.

Samassa ajassa ja samaan aikaan esitettäviin mainoksiin.

Eli millaisella summalla MTV3 saisi myydyksi mainosaikaa
tiistaina kello 12:30-14:30 lähetettävään nuortenohjelman
uusintaan versus kaksi tuntia mobiiliviihdettä.

Jotain suuntaa-antavia spottihintoja löytää esimerkiksi
sivuilta spotti.mtv3.fi.


--
http://www.nic.fi/~ppikkupe/

Pentti Lajunen

unread,
Oct 12, 2004, 1:13:14 PM10/12/04
to

Ainahan lapset ovat onnistuneet tekemään tyhmyyksiä riippumatta
valistuksen ja kieltojen määrästä. Luulisi jokaisen muistavan
tämän omasta lapsuudestaan. Itsekin esimerkiksi hajotin
jääkiekolla ikkunan ja ilmakiväärillä lipputangon nupin,
vaikka jälkikäteen viisastellen kumpaistakaan ei olisi
pitänyt tapahtua. Edellinen oli vahinko ja jälkimmäinen
melkoinen yllätys kun luulin nuppia metalliseksi (ja tapahtui
muuten kaverin yllytyksestä... sitten se mulkku meni ja
ilmiantoi mut talon isännöitsijälle heti kun oli jäänyt yksin).

Kieltämättä vanhempien on kuitenkin vastuu siitä, millaisia
vahingontekovälineitä he lapsilleen luovuttavat. Elektronisten
palveluiden markkinat ovat kuitenkin niin liukkaasti uusiutuvia,
että vanhemmille voi olla työlästä pysyä ajan hermolla.

jyri Hakola

unread,
Oct 13, 2004, 1:10:29 AM10/13/04
to
JP wrote:

> Markus wrote:
>
>
>>Kenelle nuo chatit tms on _oikeasti_ suunnattu?
>>Kenelle sopii lähetysaikana iltapäivä?
>
>

> Niinpä... Yllättäen nuo pelit alkavat juuri silloin kun ensimmäiset
> peruskoululaiset pääsevät koulusta ja päättyvät silloin kun normaalissa
> päivätyössä käyvät vanhemmat tulevat töistä. Sattumaako?

Niin.. Likeö tosiaan sattumaa se että normaalit lähetykset alkavat siinä
klo 17 kieppeillä kun riittävän laaja katsojakunta alkaa olla kotosalla
niitä katsomassa. Mitenkähän tuohon salaliittoteoriaasi sovellat sen
että chattiohjelmat pyörivät myös keskellä yötä ?

> Siellä MTV3 toteaa selvästi, että arkisin ennen klo 17:ää esitetään vain
> 10-vuotiaille ja sitä nuoremmille soveltuvaa ohjelmaa. Eli siis tänään
> esimerkiksi näitä ohjelmia:
>
> 12:20 MTV3 Chat
> 12:45 Koulussa
> 13:15 STOP
> 14:20 MAALI!
>
> Tämän jälkeen on mielestäni aika kaksinaamaista väittää, että nämä
> rahastusohjelmat olisikin suunnattu vain täysi-ikäisille ihmisille.

Ja vielä kaksinaamaisempaa tulkita tarkoitushakuisesti nuo eettiset
säädökset tarkoittamaan sitä että arkisin ennen klo 17 näytettävät
lapsille ja nuorille soveltuvat ohjelmat olisivat jotenkin
oletusarvoisesti lapsille ja nuorille tarkoitettuja ohjelmia.

Pasi Pikkupeura

unread,
Oct 13, 2004, 3:31:48 AM10/13/04
to
"jp" <j...@jp.com> kirjoitti:
> Lankapuhelimesta luopuminen on ihan oma valinta...

Monella nuorella perheellä ei ole koskaan ollutkaan
lankapuhelinta...


Risto Lankinen

unread,
Oct 13, 2004, 2:55:37 AM10/13/04
to

"jyri Hakola" <jyri....@hotel.uniform.tango_dot_foxtrot.india.invalid>
wrote in message news:ckidc6$3af$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> JP wrote:
>
> > Siellä MTV3 toteaa selvästi, että arkisin ennen klo 17:ää esitetään vain
> > 10-vuotiaille ja sitä nuoremmille soveltuvaa ohjelmaa. Eli siis tänään
> > esimerkiksi näitä ohjelmia:
> >
> > 12:20 MTV3 Chat
> > 12:45 Koulussa
> > 13:15 STOP
> > 14:20 MAALI!
> >
> > Tämän jälkeen on mielestäni aika kaksinaamaista väittää, että nämä
> > rahastusohjelmat olisikin suunnattu vain täysi-ikäisille ihmisille.
>
> Ja vielä kaksinaamaisempaa tulkita tarkoitushakuisesti nuo eettiset
> säädökset tarkoittamaan sitä että arkisin ennen klo 17 näytettävät
> lapsille ja nuorille soveltuvat ohjelmat olisivat jotenkin
> oletusarvoisesti lapsille ja nuorille tarkoitettuja ohjelmia.

Ymmärsit ehkä väärin. JP:n pointti oli [mielestäni] tämä:

Väite 1: Chatteja ja pelejä ei ole tarkoitettu lapsille.
Väite 2: Ohjelmat, joita ei ole tarkoitettu lapsille, tulevat vasta
kello 17:00 ( / kello 21:00) jälkeen.

Ilman tarkoitushakuisuuttakin väitteet ovat ristiriidassa keskenään,
jos chatteja lähetetään ennen kello 17:00 .

- Risto -


Pentti Lajunen

unread,
Oct 13, 2004, 10:34:08 AM10/13/04
to

jp <j...@jp.com> writes:
> "Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> wrote in
> news:416cd9f5$1...@news.dnainternet.net:
> Lankapuhelimen hankkimattomuus on ihan oma valinta...

Niin on minkäänlaisen puhelimenkin, sillä kirjekyyhkyilläkin
on joskus pärjätty...

Samaan syssyyn voidaan luopua myös pankkitileistä. Jos ei
tunnu äkkiseltään vapaaehtoiselta, "omalta valinnalta",
niin Sinenmaan fakiirikoulu varmasti antaa peruskoulutusta
aiheesta "miten tästä eteenpäin ilman pankkeja"

Markus

unread,
Oct 13, 2004, 6:18:22 AM10/13/04
to
JP wrote:

> jp wrote:
>
>> Lankapuhelimesta luopuminen on ihan oma valinta...
>

> Varmastiko? Vertaapa huviksesi esimerkiksi Finnet-yhtiöiden
> lankaliittymien hintoja halvimpiin GSM-liittymiin.

Kyllä joku silti sanoo, että on oma valinta, mutta kyllähän nuo perusmaksut
tosiaan ovat langassa senverran suuret, että erotuksella voi olla monella
merkitystä niin paljon, että lanka jää ottamatta, vaikka sille käyttöä
olisikin.

Markus


Vesa

unread,
Oct 13, 2004, 12:06:46 PM10/13/04
to
Pentti Lajunen wrote:
> tai hankkia se kännykkä lieveilmiöineen. Löytyisikö teiltä
> mitään sellaista vaihtoehtoa, jossa ei joutuisi maksamaan ylimääräistä?

Laittamalla sellainen prepaid-liittymä, jonka puhelut eivät ole
'normaalia' kalliimpia. Tele2, Saunalahti, Soneran normaaliliittymään
vain ennalta ladatun puheajan käyttö.

-VJ-

santtu

unread,
Oct 13, 2004, 11:18:59 AM10/13/04
to
Esa Lindroos wrote:
> Markus wrote:
>
>>
>>
>> Niin ihmettelin itsekkin. Tai oikeastaan ihmettely ei ole oikea sana,
>> pikemminkin v....taa tuollainen. Varsinkin, kun juuri uutisissa sanoivat,
>> että lupamaksuja aiotaan korottaa ainakin vuosikymmenen loppuun _joka_
>> vuosi.
>>
> Eihän täsät ole kauan, kun iltapäivälehdistössä kerrottiin ylen ostaneen
> jollekin pampulleen vuorineuvoksen tittelin. Jollainhan tuollaiset pitää
> maksaa.

Niin ja etsivät itselleen jälleen uutta pääjohtajaa 30 000 euron voimin
päätyen lopulta entiseen itse etsijän sijaan.

Timppa

unread,
Oct 13, 2004, 7:02:00 AM10/13/04
to
> Tosin hekin nauttivat varmasti työstään enemmän kuin nämä
trikkiympäristössä
> puolinukuksissa olemattomia vesi-ilmapalloja väistelevät juontajat...

Ne on ihan samoja tyyppejä jotka siellä juontaa chatteja ja hyppii
puolialastomana.


JK

unread,
Oct 13, 2004, 12:20:01 PM10/13/04
to
JP <j...@news.invalid> wrote in
news:2kcbd.2374$1a1...@reader1.news.jippii.net:

> Se mikä tässä maksaa, on se, että muutamat vastarannankiisket
> viivyttelevät digivastaanottimen hankintaa onnettomien tekosyiden
> varjolla. Vanhan verkon ylläpitäminen on erittäin kallista, etenkin
> kun sitä tehdään samaan aikaan nykyisen digiverkon ylläpidon kanssa.

Tuosta on aivan turha valittaa.

Miksi helkkarissa ihmiset tuhlaisivat rahojaan digi-boxiin edes alueella
joka on näkyvyyden rajamailla. Synnyinkotini on tällaisessa paikassa ja
50+ isäni ei suostu rahoja tuhlaamaan turhuuteen.

Jotkut naapurit ovat erehtyneet ostamaan halpoja bokseja. Toisilla
saattaa näkyä juuri ja juuri kunnollisesti. Toisilla ei mitenkään.

Ehkä 50% varmuudella voisi näkyä jos yrittäisi etsiä kaupasta sen
kaikista parhaaseen vastaanottoon kykenevän boxin. Luultavasti myös
suhteessa kalleimman. Lapuan mastolle on muuten matkaa vajaa 100km. Ja
kyllä, talomme sijaitsee "Vaaleampi reunus kertoo reuna-alueesta, jossa
saattaa olla katvealueita.".

Joten voitte valittaa vastarannankiiskeistä heti sen jälkeen kun
digilähetysten peitto on edes 97% maamme pinta-alasta.

Digitan sivu väittää peitoksi jo 72%. En tiedä uskoisko.


Ehkä olisi kannattanut romuttaa tuo wanha analoginen järjestelmä
kerralla ja levittää digitaaliset lähetykset samantien koko maahan
käsivartta myöden. Olisihan se vaatinut hirmuiset invstoinnit mutta eipä
tarvitsisi kenekään valittaa kun pitää ylläpitää kahta järjestelmää.


Markus

unread,
Oct 13, 2004, 7:31:42 AM10/13/04
to
Timppa wrote:

> Ne on ihan samoja tyyppejä jotka siellä juontaa chatteja ja hyppii
> puolialastomana.

Niin taitavat aika pitkälti olla, mutta eivätpä hypi päivällä niin kovin
alastomana. Siis sellainenhan ei ole lastenohjelmaan sopivaa. Yöaikaan taas
vaatetuskin on huomattavasti kevyempää.

Markus


Kaija Tuuna

unread,
Oct 13, 2004, 10:33:36 AM10/13/04
to
jp kirjoitti:

> "Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> wrote in
> news:416cd9f5$1...@news.dnainternet.net:
>

> Lankapuhelimen hankkimattomuus on ihan oma valinta...

Myös kännykän hankkiminen / hankkimattomuus on.

Kaija


Matti Kaki

unread,
Oct 13, 2004, 11:46:50 AM10/13/04
to
In article <2t4f99F...@uni-berlin.de>, newssi...@luukku.com says...

>Niin, nyt näkyy esim MTV lähettävän tuota vesipalloheittelyä. Pallon
>heittohan maksaa _vain_ 0,95e ja senmukaan ruudussa aina välillä näkyy, mitä
>maksaa 5 ja 10 viestiä. Mutta annas olla, jos haluatkin viestisi ruudulle,
>niin 1,62e / pala. Yöaikaan viestit ruudulle ovatkin sitten pääsääntöisesti
>tuon 0,95e

Ja se mikä tässä on vielä salakavalampaa on se, etä kun chatissa se oma
viesti sentään jossain vaiheessa näkyy ja sitä jäädään odottelemaan
ja sen kirjoittamistakin pitää vähän pohtia niin näissä mobiilipeleissä
ei tarvitse kuin painaa pari koordinaatttia ja lähettää viesti. Sitä
voi tehdä satoja kertoja peräkkäin tunnin aikana. Ja kun pelaaja on
pelin lumoissa niin ei niitä vietien määriä tule laskemeenksi. Vähän
sama kuin pelaisi jollaiun konsolilla mutta tämä on jännempää kun
koko Suomi ja kaverit näkee kun mojautan pallon tai mitä lieneekään.
Ja jos sattuu voittamaan niin saa juontajan mainitseman nimen. Wau.

Matti Käki oh2bio

Esa Lindroos

unread,
Oct 13, 2004, 10:50:01 AM10/13/04
to
Juha wrote:

> "Henriika" kirjoitti:
>
>
>>Eikö jossakin vaiheessa ollut kauhea kohu siitä kun saldorajoitukset
>>ylitettiin jatkuvasti. Tuollaisessa nettipelissä menee nopeasti muutaman
>>kympin saldoraja rikki alle tunnissa. Pysyykö operaattorin saldoraja
>>perässä?
>
Ei.
>
> Tuskin pysyy, mutta rajaapa ainakin ihan kohtuuttomien laskujen syntymistä
> osaltaan. Kieltämättä tuo on parempi vaihtoehto, että käytetään liittymää,
> johon puheaika ladataan etukäteen. Silloin ei ole riskejä.
>


Joskus alkuvuodesta oli juttua, kun "normaalista" liittymästä, jossa
oliihan säädyllinen saldoraja, onnistui puhelimen pieni haltija (n.12 v)
tekemään n. 1200 Euron laskun. Kohde taisi olla maikkarin potkupallopeli.

prepaid-tyyppisillä ongelma on minimaalinen. Liittymästä riippuen voi
olla jopa niin, että kun saldo tipahtaa x-rajan alle, niin
palvelupuhelut ei onnistu. Itselläni oli aikanaa Surinan
ennakkomaksullinen liittymä (Easy??) Kun saldo meni kympin alle, niin en
päässyt edes pankin palvelunumeroon (0100-alkuinen) Palvelutekstareista
en tiedä.

JK

unread,
Oct 13, 2004, 9:50:58 AM10/13/04
to
jp <j...@jp.com> wrote in news:ckjapp$c9q$2...@phys-news1.kolumbus.fi:

> "Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> wrote in
> news:416cd9f5$1...@news.dnainternet.net:
>

> Lankapuhelimen hankkimattomuus on ihan oma valinta...

Joo, ihan köyhän ei tarvitse nykyään lankapuhelinta hankkia.

Paikallinen yhtiö välittää "käytettyjä" vuokraliittymiä kohtuulliseen
n.260eur hintaan. Sen kun kytket käyttöön, saat maksaa melkein 13eur
kuukaudessa perusmaksuja.

Oikea osake maksaa jo 840eur ja siinäkin on vielä 8eur perusmaksua.

Eiköhän se lankapuhelin ole puhelimena katoavaa tekniikkaa. Kunhan
pitävät kaapelit kunnossa ADSL- yhteyksiä varten kunnes ne korvataan
jollakin uudemmalla ja paremmalla.


jp

unread,
Oct 13, 2004, 9:37:19 AM10/13/04
to
JP <j...@news.invalid> wrote in news:G67bd.2247$fM5.1893
@reader1.news.jippii.net:

> jp wrote:
>
>> Lankapuhelimesta luopuminen on ihan oma valinta...
>

> Varmastiko? Vertaapa huviksesi esimerkiksi Finnet-yhtiöiden
> lankaliittymien hintoja halvimpiin GSM-liittymiin.

En tiedä onko kyse huvista, mutta tiedän kyllä mitä lankapuhelimen
pitäminen maksaa. Meillä sellainen on vaikka jokaisella on kännykkä.
Siihen soitellaan, siitä soitellaan ja sitä käyttää myös
murtohälytinjärjestelmä.
Luovun lankapuhelimesta jos lankaverkko joskus lopetetaan tai jos muutun
joskus köyhäksi.

Miikka Lahti

unread,
Oct 13, 2004, 10:15:38 AM10/13/04
to

jp wrote:

>
>
>>>Kyllä, mutta kukaan ei ole pakottanut vanhempia hankkimaan lapsilleen
>>>kännykkää.
>>>
>>
>>Eikö se ole aika välttämätön yhteydenpitoväline? Monella ei enää ole
>>lankapuhelinliittymää.
>>
>>
>
> Lankapuhelimesta luopuminen on ihan oma valinta... Sen puutetta on turha
> pitää syynä sille että lapselle on pakko hankkia känny.


Luopuminen? Monella ei ole lankapuhelinliittymää alunperinkään. Ja on
naurettavaa, jos sellaisen joutuu hankkimaan vain joidenkin kuppaisten
ja tarpeettomien mobiilipelien aiheuttaman rahanmenoriskin takia.
Vertailepa huviksesi lankapuhelinliittymän ja kännyliittymän kiinteitä
kustannuksia.

Ari H

unread,
Oct 14, 2004, 9:24:25 AM10/14/04
to
On 2004-10-14, JP <j...@news.invalid> wrote:
> Kalle Rantanen wrote:
>
>> Ei, tässä maksaa se että lähdettiin käyttämään tekniikkaa joka on pahasti
>> keskeneräistä.
>
> Miten digitv-tekniikka on pahasti keskeneräistä? Jos puhutaan
> asiakaspään laitteista niin hyvin toimivan vastaanottimen löytää kyllä
> edulliseen hintaan, jos viitsii yhtään katsoa etukäteen mitä ostaa.

Jos kuluttaja joutuu katsomaan mitä ostaa saadakseen hyvin toimivan
laitteen (huonokin laite pitäisi olla näillä markkinoilla silti
hyvin toimiva) ja ihmettelemään jotain päivityksiä tms sen hyvänkin
laitteen kanssa, vaikka kyseessä kuitenkin on valtakunnallisesti ja
kansainvälisesti tarkkaan standardoitu asia, niin tekniikka ei ole
kypsää. Tulee ihan PC:t mieleen...

--
mailia voi yrittää lähettää jos saa parsittua osoitteen
nyyssi_ah
yahoo co uk

Pasi Pikkupeura

unread,
Oct 14, 2004, 4:54:11 PM10/14/04
to
Timo Voipio kirjoitti:
> Alaikäinen voi, ainakin Nordealta, saada
> rinnakkaiskortin vanhemman Visaan.

Näin myös Sammolla. En kuitenkaan puhunut alaikäisistä, vaan
lapsista. Sammolla ikärajana rinnakkaisvisaan on muistaakseni
16 vuotta.


--
http://www.nic.fi/~ppikkupe/

Pekka Holm

unread,
Oct 14, 2004, 5:46:25 PM10/14/04
to

"JP" <j...@news.invalid> kirjoitti viestissä:

> Osaatko mainita jonkun kodin viihde-elektroonikan osa-alueen, jossa
> kaikki Suomen kaupoissa myytävät merkit ja mallit toimisivat täysin
> ongelmitta ilman päivityksiä tms?

Se aika on ollut ja mennyt joloin ostamasi laite toimi ongelmitta ja
päivityksetkin ovat tulleet kuvaan vasta kun valmistajat alkoivat
järjestelmällisen tuotteidensa huonontamisen, joku varmaan tietää koska tämä
tapahtui.
pekka


Mikko Peltoniemi

unread,
Oct 14, 2004, 4:39:02 PM10/14/04
to
Timo Voipio wrote:

> toiminnassa. Ja ulkomaillahan reaaliaikainen varmennus ei myöskään aina
> toimi (vai toimiiko koskaan?), mutta yleensä tuo on pointtina
> epäolennainen.

Minulla ainakin oli aikoinaan opiskellessa todella paljon vaikeuksia
saada Visa Electronia toimimaan ulkomaisessa pankkiautomaatissa. Useasti
tuli vain vastaus, että yhteyttä pankkiin ei saada. Eikä puhuta mistään
yksittäistapauksesta, vaan jatkuvasti, usean kuukauden ajan usealla eri
automaatilla. Kyllä se aina välillä toimi, mutta sitten taas
ei toiminut...

Oikealla Visalla taas ei koskaan ollut tätä ongelmaa.

Valitinkin asiasta, mutta mitään järkevää vastausta en saanut...

Mutta eiköhän tämä viittaisi siihen, että katetarkistus tehdään
reaaliaikaisesti.

--
Mikko Peltoniemi
Film & Video Editor, Avid Technician at large.
http://editor.is.dreaming.org

jyri Hakola

unread,
Oct 13, 2004, 1:49:28 PM10/13/04
to
JP wrote:

> Se mikä tässä maksaa, on se, että muutamat vastarannankiisket
> viivyttelevät digivastaanottimen hankintaa onnettomien tekosyiden
> varjolla. Vanhan verkon ylläpitäminen on erittäin kallista, etenkin kun
> sitä tehdään samaan aikaan nykyisen digiverkon ylläpidon kanssa.

Miksi sijoittaisin vielä tässä vaiheessa rahaa tekniikkaan joka vasta on
kehityskaarensa alussa ja jonka perusversiot eivät tarjoa minulle mitään
todellista etua ?

Vasta viimeisimmät kovalevytallentimella varustetut digivastaanottimet
ovat alkaneet tarjoamaan jo jotain konkreettista lisäarvoa käyttäjälleen
mutta niiden hinnassa on vielä turhan paljon tuotteen elinkaaren
alkuvaiheeseen liittyvää kermankuorintaa jotta sellaisen ostamiseen
olisi vielä intoa. Vuosi pari vielä ja sitten alkaa hintataso olla
asiallisella tasolla kun kaikilla valmistajilla on tarjolla tuohon
kategoriaan putoavia vaihtoehtoja.

Se mikä tässä maksaa on se että kekkoslovakialainen yle taas jälleen on
unohtanut normaalit kysynnän ja tarjonnan lainalaisuudet ja pakolla
runtannut markkinoille tarjontaa jolla ei ole oikeaa kysyntää ja sitten
ihmettelee löysät housuissa että rahaa menee.

Markku Vainio

unread,
Oct 13, 2004, 5:25:41 PM10/13/04
to
Markus wrote:
> Kyllä joku silti sanoo, että on oma valinta, mutta kyllähän nuo
> perusmaksut tosiaan ovat langassa senverran suuret, että erotuksella
> voi olla monella merkitystä niin paljon, että lanka jää ottamatta,
> vaikka sille käyttöä olisikin.

Toisaalta nykyiset matkapuhelimen sikaminuuttihinnoitellut puhelut
kannustavat lyhyisiin puheluihin.

MTV

(Poistettu sfnet.viestinta.tv asiaankuulumattomana)

JiiHoo

unread,
Oct 13, 2004, 2:01:59 PM10/13/04
to
Miikka Lahti <miil...@cc.jyu.fi> kirjoitti...
>
>
> Juha wrote:
>
> >
> > Ei se ole vanhemmille työ eikä mikään hankkia jälkikasvulleen liittymää,
> > jossa nuo yllätyslaskut eivät ole mahdollisia. Ja kyllä, olen sitä mieltä,
> > että monilla vanhemmilla ei ole nykyään tarpeeksi vastuuta, kun kaikkeen
> > pitää etsiä ulkopuolisia syyllisiä. Mistä se johtuu, että minä en muista
> > omalta tai tuttavien osalta lapsuusiältä ongelmatapauksia, että olisi esim.
> > kartutettu puhelinlaskua nuoren rupattelulinjalla tai musaluuria
> > kuuntelemalla...
>
>
> Ehkä ei lapsiin suunnattu media- ja mainosmyllytyskään ollut ihan
> nykyistä luokkaa?

Kyllä minä ainakin muistan monenmoista houkutusta olleen ensimmäisistä
videopeleistä kaikenmaailman leluihin.

Ainoa ero nykypäivään verrattuna taisi olla, että muksu ei voinut tilata
kaikkea haluamaansa kännykkälaskulla. Ihmetyttää todellakin, että jotkut
antaa muksuille käyttöön muita kuin pre-paid liittymiä.

Mistä sitten johtuu nyktyajan muksujen sokeus rahan arvolle? En minä
ainakaan olisi uskaltanut ilman lupaa ostaa jotain tonnin videopeliä,
mutta nykyajan muksut soittelee huoletta monen sadan euron laskuja. Ehkä
suomalaiset ovat sittenkin rikkaita.

--
#######################################
Kääk! Oletko nähnyt kamalampaa sigua?
#######################################

Markus

unread,
Oct 14, 2004, 6:25:58 PM10/14/04
to
JP wrote:
> Ari H wrote:

>
>>JP wrote:
>>> Miten digitv-tekniikka on pahasti keskeneräistä? Jos puhutaan
>>> asiakaspään laitteista niin hyvin toimivan vastaanottimen löytää kyllä
>>> edulliseen hintaan, jos viitsii yhtään katsoa etukäteen mitä ostaa.

>> Jos kuluttaja joutuu katsomaan mitä ostaa saadakseen hyvin toimivan
>> laitteen
>

> Minusta se on vain hyvä asia, että jos kuluttaja joutuu katsomaan mitä
> ostaa, eikä voi ostaa sikaa säkissä. Tosin moni tuntuu näin edelleen
> tekevän, mutta tyhmyydestähän tässä vain sakotetaan...

Olen tainnut ennenkin sanoa, että kaikki eivät ole niin täydellisiä, mitä
itse olet. Kirjoituksistasi kun saa kaikissa mahdollisissa asioissa
sellaisen käsityksen, että ongelmia ei ole olemassakaan.

Sen ymmärrän, että _joissakin_ asioissa voidaan edellyttää kuluttajalta
tiettyä valveutuneisuutta, mutta kyllä digiboksit kuuluvat ehdottomasti
siihen kategoriaan, jossa asia ei missään nimessä saa noin olla. Normaalilla
kuluttajalla kunnei mitenkään voi olettaa olevan minkäänlaista tietoa
kaikkiin boksin valintaan liittyvistä seikoista. Jo pelkkien lyhenteiden jne
määrä boksienkin osalta on senverran mahtava, ettei normaalin kulutajan voi
olettaa niitä tietävän.
Ja kun mukaan kuvioon astuvat vielä mm päivitykset, joiden saatavuuden
osalta kuluttaja ei voi kuin uskoa annettuun informaatioon, niin...

>> ja ihmettelemään jotain päivityksiä tms sen hyvänkin
>> laitteen kanssa
>

> Tuskin. Minulla on ollut sama digiboksi vuodesta 2002 lähtien, eikä
> sen ohjelmistoa ole tarvinut koskaan päivittää. Hyvin on silti
> toiminut.

Ilmeisesti ko laitteen kohdalla on käynyt todella hyvä tuuri ja toisaalta et
ilmeisesti käytä / kaipaa ohjelmaopasta, MHPtä etkä muitakaan uudempia
ominaisuuksia. Olet myös niin onnellisesssa asemassa, ettei esim YLEn
tekstityksen kanssa ole ongelmia ollut.
Kannattaisiko kenties lukea s.v.tv.digi-ryhmää? Voisit siellä kertoa
melkoisen monelle, että ovat valinneet väärän boksin jnejnejne.

> Osaatko mainita jonkun kodin viihde-elektroonikan osa-alueen, jossa
> kaikki Suomen kaupoissa myytävät merkit ja mallit toimisivat täysin
> ongelmitta ilman päivityksiä tms?

Kyllä, tosin mikään ei tietysti _täysin_ varmaa ole, mutta lähellä sitä.
Montako LP-soitinta olet päivittänyt? Entä kasettinauhuria? Entä
CD-soitinta? Entä _tavallista_ vahvistinta? Entä videoita?

Lisätty mukaan digitv-ryhmä.

Markus


Pekka Holm

unread,
Oct 13, 2004, 4:36:54 PM10/13/04
to
>> Kuluttajaviraston kannanotossa viitattiin lakiin holhoustoimesta
>> ja siinä vajaavaltaisen asemasta. Television mobiilipelit eivät
>> myöskään noudata niitä ohjeita, joita on asetettu lapsiin ja nuoriin
>> kohdistuvasta markkinoinnista.
>
> Eivät noudata kait oikeastaan yhtään mitään. Ja kun perusteluja kuitenkin
> kysytään, niin vastaan muutamalla kysymyksellä:

> Kenelle nuo chatit tms on _oikeasti_ suunnattu?
> Kenelle sopii lähetysaikana iltapäivä?
> Jos oletetaan, että tuo on aikuisille suunnattu, niin mistä se selviää?
> Tarvitaanko tuollaisia oikeasti? Kenen etua palvelevat?
> Tuohon edelliseen viitaten, olisiko mahdollista, että aikuisempi väestö ei
> noita pelaisi ainakaan päiväsaikaan, joten tarjonta suunnataan
> mahdollisimman tehokkaasti alaikäiseen väestöön?
>

Vauhti on kova ja tulosta pitää saada ja nopeasti, vaikka sitten
moraalittomilla keinoilla ja ajattelematta miten se vaikuttaa ominkin
bisneksiin pitkällä aikavälillä, esimerkkinä vaikka nyt kytketyt
viihde-estot ovat päällä paljon sen jälkeen kun nämä shätit ym. on
lopetettu, tai haluun ostaa uusinta digi tv tekniikka sillä ei ne nykivät
juontajat ja koneääniset puhujat siitä parane digiboksin läpi kuljettuaan.
Toisaalta kun nämä valopäät sitten sijoittaa sitten kunnolla tulevaisuuteen
niin ostetaan vaikka Sakemannilta kolmannen polven verkko-oikeuksia.
pekka


ki...@iki.fi

unread,
Oct 13, 2004, 1:50:01 PM10/13/04
to
On Wed, 13 Oct 2004 16:11:15 GMT, Vesa <kaste...@pp.inet.fi> wrote:

>Operaattori säästää, jolloin sinä saat tavallisen liittymäsi puheluja
>halvemmalla. Erään operaattorin asiakaspalveluhenkilö kertoi, että
>reaaliaikainen saldosysteemi on kalliimpi hankkia ja ylläpitää kuin
>pienellä viiveellä toimiva. Prepaidin käyttöön sellainen on kuitenkin
>'pakko' laittaa koska operaattori ei tiedä mistä voisi periä prepaidin
>ylimenneen saldon. Saldorajoitetussa normaaliliittymässä lisälaskun
>maksaja on tiedossa.

Samainen asiakaspalveluhenkilö sitten varmaan myös kertoi että
tuollainen reaaliaikainen saldosysteemi (käytännössä prepaid- ja
postpaid -hybridi) maksaa operaattorille itsensä investointina
takaisin tyypillisesti reilusti alta vuodessa?

Kysymys on kulttuurierostakin. Suomessa on niin rehellisiä ihmisiä
että operaattori tietää saavansa rahat asiakkailtaan yli 95% (tai
jotain sinne päin) tapauksissa ilman ongelmia ja liittymätyypin
vaihtaminen prepaidiin ei tällä markkinalla ole sinänsä houkutteleva
vaihtoehto. Muualla maailmassa taas asiakkaan luotottaminen tällä
tavalla on se harvinaisempi tapa.

//kimmo
[no .sig today]

Henriika

unread,
Oct 14, 2004, 12:52:00 AM10/14/04
to
Pentti Lajunen wrote:
> Löytyisikö teiltä
> mitään sellaista vaihtoehtoa, jossa ei joutuisi maksamaan ylimääräistä?
>

Kännykkä ja viihdetekstiviestien esto. Mahdollisesti myös
viihdenumeroiden esto.

--
--
Henriika

Minun silmieni eteen ei tule viestejä joiden otsikossa lukee 'porn' tai
'sex' tai 'found hanged' .
Jotain rajaa sentään

JiiHoo

unread,
Oct 13, 2004, 2:17:33 PM10/13/04
to
JK <m77...@suomi24.fi.invalid> kirjoitti...
>
>
> Yhtä surta rahastusta nuo iltapäivän tietokilpailutkin ovat. Itse tv:ssä
> esitetty kysymys on yleensä naurettavan helppo

Mitäs väärää rahastuksessa on, kunhan ihmiset luopuvat vapaaehtoisesti
rahoistaan.

Enemmän mua häiritsee nuo puhelinkerjääjät ja oveltaovelle kiertelijät.

Kalle Rantanen

unread,
Oct 14, 2004, 11:20:46 PM10/14/04
to
"JP" <j...@news.invalid> kirjoitti viestissä:3hubd.2578

> Miten digitv-tekniikka on pahasti keskeneräistä? Jos puhutaan
> asiakaspään laitteista niin hyvin toimivan vastaanottimen löytää kyllä
> edulliseen hintaan, jos viitsii yhtään katsoa etukäteen mitä ostaa.

Kuinka monta sekä C-, että T-verkossa toimivaa digi-TV:tä on markkinoilla?
Digiboksit ovat väliaikaisratkaisu enkä ihmettele jos ihmisillä ei ole
valtavaa intoa lähteä kokeilemaan sellaista jos mitään selvää etuakaan ei
ole tulossa. Digitaalista televisiota taas ei kovin moni osta niin kauan
kuin sen saattaa joutua vaihtamaan seuraavan muuton yhteydessä.
Tallennusmenetelmät ovat niin ikään tällä hetkellä pahasti käymisvaiheessa.
Digiboksin ja VHS-nauhurin yhdistelmä tuottaa jo aika monelle vaikeuksia kun
nauhoittaminen ei enää olekaan niin yksinkertaista kuin ennen. Kiintolevy-
ja DVD-tallentimia on toki tullut ja tulossa, mutta nekin hakevat vielä
muotoaan.
Joka tapauksessa kiistämätön tosiasia on, että digitaalilähetysten
vastaanottoon vaaditaan tällä hetkellä teknistä perehtymistä niin
laitteiston hankinnan kuin käytön osalta. Helppoudessa ei olla vielä samalla
tasolla kuin analogitekniikassa ja se on valitettavaa kun jo vanha
tekniikkakin on monille liian vaikeaselkoista.

> Hyvin on kuitenkin digivastaanottimien myynti kasvanut viimeisen vuoden
> aikana.

Tietenkin on. Myynnin kehityshän on ollut suoraan ennustettavissa ja
aikaisemmin digikatastrofia parkuneet eivät vain ymmärtäneet ettei myynti
lähde välittömästi vetämään. Kyse ei kuitenkaan siltikään ole tällä hetkellä
mistään muutamasta.

> Alma Mediakin on varannut jo yhden puhtaan ympärivuorokautisen
> digikanavan, joka tulee korvaamaan lähitulevaisuudessa vanhan MTV3:n
> täysin. Uusi kanava tullee olemaan jotain MTV3:n, SubTV ja Nelosen
> väliltä, joka painottuu laadukkaisiin sarjaohjelmiin sekä elokuviin.

Alma Media ja laatu eivät tunnu oikein käyvän yksiin. En usko ennen kuin
näen.

--
Kalle Rantanen <kara...@jippii.fi>
<http://www.sci.fi/~tomcat14/>

Kalle Rantanen

unread,
Oct 14, 2004, 11:33:25 PM10/14/04
to
"JP" <j...@news.invalid> kirjoitti viestissä:xwvbd.2613

> Minusta se on vain hyvä asia, että jos kuluttaja joutuu katsomaan mitä
> ostaa, eikä voi ostaa sikaa säkissä. Tosin moni tuntuu näin edelleen
> tekevän, mutta tyhmyydestähän tässä vain sakotetaan...

Millä tavalla se on hyvä asia? Minä en näe mitään hyvää siinä, että
kuluttajille tarjotaan virheellisesti toimivia laitteita.

> Osaatko mainita jonkun kodin viihde-elektroonikan osa-alueen, jossa
> kaikki Suomen kaupoissa myytävät merkit ja mallit toimisivat täysin
> ongelmitta ilman päivityksiä tms?

Kuinka monella muulla osa-alueella laitteita ylipäänsä normaalisti
päivitetään? Ja digi-TV-tekniikka on valitettavasti vielä lastentauteineen
omassa luokassaan vaikka kehitystä onkin tapahtunut. Käytännössä kaikilla
muilla osa-alueilla voi olettaa, että kaupasta ostettu laite toimii sen
kummemmin valikoimatta. Tosin pakko myöntää, että kehitys on mennyt myös
muilla alueilla huonompaan suuntaan ja laitteiden toimintavarmuus
heikentynyt.

Message has been deleted

JiiHoo

unread,
Oct 16, 2004, 8:15:45 AM10/16/04
to
JP <j...@news.invalid> kirjoitti...

> Esa Lindroos wrote:
>
> > Eihän täsät ole kauan, kun iltapäivälehdistössä kerrottiin ylen ostaneen
> > jollekin pampulleen vuorineuvoksen tittelin. Jollainhan tuollaiset pitää
> > maksaa.
>
> Se mikä tässä maksaa, on se, että muutamat vastarannankiisket
> viivyttelevät digivastaanottimen hankintaa onnettomien tekosyiden
> varjolla. Vanhan verkon ylläpitäminen on erittäin kallista, etenkin kun
> sitä tehdään samaan aikaan nykyisen digiverkon ylläpidon kanssa.

Digitahan niitä verkkoja ylläpitää. Muistaakseni tosin YLE ilmoitti
joskus, että rinnakkaiset analogialähetykset lisäävät kuluja 3%.

Ylen tappiot johtuu aivan muusta kuin rinnakkaisesta teknologiasta.

Lauri Tischler

unread,
Oct 16, 2004, 8:28:12 AM10/16/04
to
JP wrote:

> MHP-tukea siinä ei ole, eikä tarvitse ollakaan, kun palvelut ovat
> kuitenkin vielä lähinnä testausvaiheessa. MHP:n toimimattomuus ei ole
> mielestäni vielä tässä vaiheessa mikään puute.

Ei todellakaan, jokos se paluukanava menee netin kautta vai
käyttääkö modemia.
Onkos siellä mitään 'palveluja', muuta kun chat/irc rahastusta ?
Minä en ainakaan ihan heti keksi mitään 'palvelua' josta suostuisin
maksamaan yhtään mitään.

Message has been deleted
Message has been deleted

Kalle Rantanen

unread,
Oct 17, 2004, 1:24:17 PM10/17/04
to
"JP" <j...@news.invalid> kirjoitti viestissä news:hmucd.3356
> Valitettavasti ei kovin monella. Jos vaikka steroista puuttuu
> MP3-soittimen ID3-tuki, pitää ostaa uudet stereot. Sehän se vasta
> kuluttajaystävällistä on.

Huomattavasti kuluttajaystävällisempää kuin se, että päivitysmahdollisuuden
varjolla pusketaan markkinoille bugisia tuotteita joita sitten joskus
päivitetään - jos jaksetaan.

> Osaatko sitten mainita jonkun kaupasta saatavan digivastaanottimen, joka
> ei toimisi sellaisenaan? En ole vielä sellaisesta tapauksesta kuullut.

No jos esimerkiksi tekstitykset eivät toimi, niin minusta kyse on aika
olennaisesta puutteesta. Kaatuilusta yms puhumattakaan. Ja näitä
laitteitahan on.

--
Kalle Rantanen
<kara...@jippii.fi>

Markus

unread,
Oct 17, 2004, 9:27:25 PM10/17/04
to
Kalle Rantanen wrote:
> "JP" <j...@news.invalid> kirjoitti viestissä news:hmucd.3356

>> Osaatko sitten mainita jonkun kaupasta saatavan digivastaanottimen,


>> joka ei toimisi sellaisenaan? En ole vielä sellaisesta tapauksesta
>> kuullut.
>
> No jos esimerkiksi tekstitykset eivät toimi, niin minusta kyse on aika
> olennaisesta puutteesta. Kaatuilusta yms puhumattakaan. Ja näitä
> laitteitahan on.

JPhän tuolla jo mainitsi, että tekstien toimimattomuus on ollut kiinni
lähetyspäästä, eikä boksista. Mutta jostakin kumman syystä itsekkin olen
törmännyt noihin boksista johtuviin tekstitysongelmiin, kaatuiluihin jne.
Välillä tuntuu, että bokseissa on kaikki kuviteltavissa olevat ongelmat.

Markus


Markus

unread,
Oct 17, 2004, 9:36:51 PM10/17/04
to
JP wrote:

> Markus wrote:

>> Kannattaisiko kenties lukea s.v.tv.digi-ryhmää? Voisit siellä kertoa
>> melkoisen monelle, että ovat valinneet väärän boksin jnejnejne.
>

> Jos siitä lähdetään niin sitten ei ole olemassa myöskään yhtään hyvin
> toimivaa autoa, tietokonetta, käyttöjärjestelmää, ohjelmaa, jne. Ja
> kaiken tämän voit todeta lukemalla sfnetin ryhmiä tai Internettiä.
> Varmasti löytyy joka ainoasta teknisestä laitteesta joku vika, josta
> joku valittaa Internetissä.

Pääosalla autoista voi kuitenkin ajaa ihan samalla lailla monenlaista tietä
myös sen jälkeen, kun ne on päälystetty uudelleen. Käyttiksiin ja ohjelmiin
taas on mahdollista saada jotakin päivityksiä, mutta boksien osalta
markkinoilla on melkoisen paljon sellaisia malleja, joita on dumpattu
halvalla markkinoille ilman minkäänlaista ajatusta päivityksien
tarjoamisesta.
Sitäpaitsi, esim tietokonetta on melko turha verrata digiboksiin. Boksi kun
pikemminkin kuuluu samaan sarjaa, mihin esim televisio, mikrouuni,
sähkövatkain jne. Eli kannataan kotiin, otetaan laatikosta pois ja laitetaan
johto seinään. Jopa televisio toimii pääsääntöisesti noin ilman, että joutuu
vääntämään n+1 nippeliä, kiroamaan toimimattomuutta, lukemaan netistä
mahdollisista päivityksistä jnejne. Monenko television muuten olet kuullut
jumiutuvat?

>> Montako LP-soitinta olet päivittänyt? Entä kasettinauhuria? Entä
>> CD-soitinta? Entä _tavallista_ vahvistinta? Entä videoita?
>

> En yhtään. Enkä ole yhtään digiboksia päivittänyt. Että se siitä.
> Vaikka toki digiboksit eivät ole tekniikaltaan verrattavissa mitenkään
> esimerkiksi hyvin mekaanisiin LP-soittimiin tai kasettinauhureihin.
>
> Sen sijaan puhelimiin olen päivittänyt ohjelmistoja (lähinnä niihin
> Nokian bugisiin mopoihin) ja jopa autoon olen päivittänyt softan!
>
> Mutta miten moneen LP-soittimeen olet saanut uusia ominaisuuksia
> pelkästään verkon välityksellä ostamatta kaupasta mitään?

En ensimmäiseenkään, mutta moneenko digiboksiin olen? No, en taatusti
ensimmäiseenkään...

Markus


Jones

unread,
Oct 18, 2004, 8:11:27 AM10/18/04
to
JP wrote:
> Kalle Rantanen wrote:

>
> Miten digitv-tekniikka on pahasti keskeneräistä? Jos puhutaan
> asiakaspään laitteista niin hyvin toimivan vastaanottimen löytää kyllä
> edulliseen hintaan, jos viitsii yhtään katsoa etukäteen mitä ostaa.

>

> Hyvin on kuitenkin digivastaanottimien myynti kasvanut viimeisen vuoden

> aikana. Ensi vuoden alussa vastaanotin löytynee jo ainakin 30-40 %:lta
> suomalaisista, ja ensi vuoden aikana myös melko varmasti ylitetään se 50
> %:n raja kun digiverkko tulee kattamaan n. 99,9 % suomalaistalouksista.
> Tämän jälkeen alkaa hyvin todennäköisesti analogilähetysten siirtyminen
> ainoastaan digipuolelle sitä mukaa mitä pidemmälle sen 50 %:n yli
> mennään. Alma Mediakin on varannut jo yhden puhtaan ympärivuorokautisen


> digikanavan, joka tulee korvaamaan lähitulevaisuudessa vanhan MTV3:n
> täysin. Uusi kanava tullee olemaan jotain MTV3:n, SubTV ja Nelosen
> väliltä, joka painottuu laadukkaisiin sarjaohjelmiin sekä elokuviin.

Olenko kuinka väärässä jos arvelen että kirjoittajaa JP pännii se, että
itse on tutustunut tarkemmin digitv tekniikkaan ja hankkinut tarvittavat
laitteet, mutta suurin osa suomalaisista ei ole kiinnostunut tutkimaan
tarkkaan aihepiiriä välttääkseen useat havaitut laite ongelmat ja koko
järjestelmän toimimattomuudet, jolloin digitv:n standardisoituminen ei
ole onnistunut niin nopeaa kuin JP itse olisi toivonut. Syytä kaikkeen
en tiedä, eikä se ehkä minua kiinnostakkaan vielä kun omasta mielestäni
tekniikka on vielä lapsentaudeissa.

Message has been deleted

Kalle Rantanen

unread,
Oct 18, 2004, 11:15:02 AM10/18/04
to
"Markus" <newssi...@luukku.com> kirjoitti viestissä:2tgkk9F1vhvh6U1@uni-

> JPhän tuolla jo mainitsi, että tekstien toimimattomuus on ollut kiinni
> lähetyspäästä, eikä boksista.

Niin, hänen tapauksessaan. Monia bokseja kuitenkin on joutunut päivittämään.

JiiHoo

unread,
Oct 18, 2004, 2:12:42 PM10/18/04
to
JP <j...@news.invalid> kirjoitti...

> Jones wrote:
>
> > Olenko kuinka väärässä jos arvelen että kirjoittajaa JP pännii se, että
> > itse on tutustunut tarkemmin digitv tekniikkaan ja hankkinut tarvittavat
> > laitteet,
>
> Eniten ärsyttää se, että yleensä juuri ne ihmiset, jotka eivät itse edes
> omaa kokemusta tai tietämystä digitelevisiosta, haukkuvat koko tekniikan
> lyttyyn ja kertovat kuinka laitteet ovat bugisia, jne.

Digitelevisio on hyvä ja tarpeellinen kehitysaskel. Ostamani digiboksi,
Nokia 260c, on halvalla kokoon kyhätty läjä romua, jota hämäyksen vuoksi
myydään laatulaitteen hinnalla.

Minä luulin ostavani kulutuselektroniikkaa, joka kokemukseni mukaan on
vakaata ja toimii, laitteiden laatuerot ovat yleensä siinä kuinka hyvä
kuva, ääni ym. niistä lähtee. Halvimmatkin laitteet yleensä toimivat
sillä tavalla kuin voi olettaa.

Digiboksi olikin kuin Microsoftin ensimmäisillä windowsilla varustettu
kloonipc, johon oli lykätty kaikki halvimmat osat. Kaatuilua, kaatuilua
ja kaatuilua.

GinTonix

unread,
Oct 19, 2004, 3:19:14 AM10/19/04
to
"Markus" <newssi...@luukku.com> kirjoitti viestissä
news:2tgkk9F...@uni-berlin.de...

Mutta toisaalta - mitä vi*un väliä sillä on MIKSI se teksti ei lävähdä
ruutuun silloin kuin pitäisi ja jää siihen niin kauaksi kuin pitää? Kun ei
toimi niin ei toimi. Moni yhdistää kaksi asiaa: digi-tv = toimimaton
tekstitys ja vetää johtopäätöksen -> tohon paskaan en käsiäni sotke.
Lopputulos on ihan sama (vastahakoinen digitelkun ostajaehdokas, joka
hankkii pitkin hampain vasta kun on pakko ja panee muutenkin hanttiin
Edistykselle) riippumatta siitä miksi se teksti on hukassa.

> Markus

--
gt


GinTonix

unread,
Oct 19, 2004, 3:22:12 AM10/19/04
to
"JiiHoo" <jii...@kof.fi> kirjoitti viestissä
news:MPG.1bde32f6d...@news.kolumbus.fi...

> JP <j...@news.invalid> kirjoitti...
> > Jones wrote:
> >
> > > Olenko kuinka väärässä jos arvelen että kirjoittajaa JP pännii se,
että
> > > itse on tutustunut tarkemmin digitv tekniikkaan ja hankkinut
tarvittavat
> > > laitteet,
> >
> > Eniten ärsyttää se, että yleensä juuri ne ihmiset, jotka eivät itse edes
> > omaa kokemusta tai tietämystä digitelevisiosta, haukkuvat koko tekniikan
> > lyttyyn ja kertovat kuinka laitteet ovat bugisia, jne.
>
> Digitelevisio on hyvä ja tarpeellinen kehitysaskel. Ostamani digiboksi,
> Nokia 260c, on halvalla kokoon kyhätty läjä romua, jota hämäyksen vuoksi
> myydään laatulaitteen hinnalla.
>
> Minä luulin ostavani kulutuselektroniikkaa, joka kokemukseni mukaan on
> vakaata ja toimii, laitteiden laatuerot ovat yleensä siinä kuinka hyvä
> kuva, ääni ym. niistä lähtee. Halvimmatkin laitteet yleensä toimivat
> sillä tavalla kuin voi olettaa.
>
> Digiboksi olikin kuin Microsoftin ensimmäisillä windowsilla varustettu
> kloonipc, johon oli lykätty kaikki halvimmat osat. Kaatuilua, kaatuilua
> ja kaatuilua.

Ei mulla ykspistejotain-Windows kaatuillut niin usein kuin digiboxi. Ja
silloin kloonikoneet olivat näitä nykyisiä niinsanottuja merkkikoneita,
joiden hinnat olivat niin törkeitä että niihin oli varaa käyttää
kohtuullisen tasoisia komponenttejakin.

> Kääk! Oletko nähnyt kamalampaa sigua?

--
gt


JiiHoo

unread,
Oct 19, 2004, 6:14:21 AM10/19/04
to
GinTonix <GinT...@hotmail.com> kirjoitti...

>
> Ei mulla ykspistejotain-Windows kaatuillut niin usein kuin digiboxi. Ja
> silloin kloonikoneet olivat näitä nykyisiä niinsanottuja merkkikoneita,
> joiden hinnat olivat niin törkeitä että niihin oli varaa käyttää
> kohtuullisen tasoisia komponenttejakin.

Olikos asiat todella noin hyvin silloin? No, mulla oli 3.0 ikkunan
kanssa hieman ongelmia ja kuvittelin, että ei kai ne aiemmat voineet
parempia olla.

--
#######################################


Kääk! Oletko nähnyt kamalampaa sigua?

#######################################

GinTonix

unread,
Oct 20, 2004, 4:15:51 AM10/20/04
to
"JiiHoo" <jii...@kof.fi> kirjoitti viestissä
news:MPG.1bdf156a9...@news.kolumbus.fi...

> GinTonix <GinT...@hotmail.com> kirjoitti...
> >
> > Ei mulla ykspistejotain-Windows kaatuillut niin usein kuin digiboxi. Ja
> > silloin kloonikoneet olivat näitä nykyisiä niinsanottuja merkkikoneita,
> > joiden hinnat olivat niin törkeitä että niihin oli varaa käyttää
> > kohtuullisen tasoisia komponenttejakin.
>
> Olikos asiat todella noin hyvin silloin? No, mulla oli 3.0 ikkunan
> kanssa hieman ongelmia ja kuvittelin, että ei kai ne aiemmat voineet
> parempia olla.

No kun se 3.0 oli ensimmäinen, jonka käytössä oli edes jotain järkeä :-)
Aikaisemmat olivat käyttöarvoltaan aika hinteliä. Lähinnä niitä saattoi
käyttää dossiohjelmasta toiseen swappailuun.

Ja et ole ainoa, jolla oli 3.0:n kanssa ongelmia. Sama vika, tuolloin juuri
huomasinkin että ne vanhemmat toimivat siinä määrin kuin toimivat, eivätkä
olleet jatkuvasti kontallaan.

Ja se vanha rauta: se on sama homma vieläkin uuden vermeen kanssa. Ostapa
vaikka uusinta uutta oleva näyttis ensimmäisten joukossa niin rauta on ihan
jees, softatuki sitten ei olekaan. Kannattaa ostaa vähän vanhempi vehje,
joka oli ilmestyessään huippu (eikä siis samanlainen myöhempien aikojen
tuote). Aivan ensimmäisiä demo- ja promovehkeitä tietenkin kannattaa ehkä
vältellä. Niihin alkuvaiheen tuotteisiin pistetään parempia komponentteja
(halutaan rajata komponentit pois suoraan mahdollisten ongelmien ilmetessä)
eikä valmistusta ole vielä optimoitu viimeisen päälle (halvempia
komponentteja, laadutonta kokoonpanoa Dingdongin maakunnassa Hinkuintiassa,
millin ohkaisempaa piirilevyä, sekundatinaa, löysät pois konkkien ja
vastuksien arvoista, halvempi tuuletin joka ujeltaa kuin pirulauma
pakkasessa..) Raha tulee alkuvaiheessa hi-tech-intoilijanörteiltä, jotka
haluavat uutta ja uljasta maksoi mitä maksoi ja silloin on tekijälläkin
mahdollisuus olla valkkaamatta sitä halvinta ryönää rakennusaineiksi.
Varsinkin kun mainittu kohderyhmä saattaisi vetää herneet nenään, jos
AGP-liittimen nastat olisivatkin kullan sijasta vain tinaa tai kuparia.

--
gt


Sami Kuhmonen

unread,
Oct 20, 2004, 8:19:02 AM10/20/04
to
["Followup-To:" header set to sfnet.keskustelu.kuluttaja.]
On 2004-10-12, Miikka Lahti <miil...@cc.jyu.fi> wrote:
>
> Juha wrote:
>
>> Monella ei ole, mutta monella on. Ja kuten sanottu, niin
>> saldorajoituksillahan noita ongelmia voi ratkoa. Tai hankkia liittymä, jossa
>> pitää ladata puheaika etukäteen "tilille". Kyse on loppujen lopuksi vain
>> siitä, että vanhemmat jaksaisivat miettiä ongelmia jo ennen vahingon
>> tapahtumista.
>
> Herää vain kysymys, onko lapsille suunnatuille mobiilipeleillä mitään
> muuta yhteiskunnallista funktiota kuin tuottaa vanhemmille lisää
> mietittävää, ja sen puuttuessa vahinkoja (ja niiden sattuessa - rahaa
> palvelun tarjoajille). Eikö vanhemmilla ole ennestään tarpeeksi
> mietittävää ja vastuuta, vai mistä mobiilipelien puolustelu lähtee?
> Onko teknologisten apuvälineiden huono puoli suorastaan joku
> itseisarvo?

Ehkä valtion pitäisi määritellä mobiiliturhakevero, tai alkaa itse
tuottaa mobiiliturhakkeita (no, tekeehän YLE jo vähän tätä). Silloin
voitaisi oikeasti hyödyttää yhteiskuntaa. Jos kerran teinit haluavat
syytää miljoonia turhakkeisiin, miksi ei valtio tuota näitä ja ota tällä
tavalla rikkailta rahoja pois? Jos kerran lapset ja vanhemmat ovat näin
valmiita rahojaan käyttämään?

Vaadin selvitystä nyt ja heti! Tällähän saataisi tuloverotusta
pienennettyä vaikka kuinka!

--
Sami Kuhmonen

toke lahti

unread,
Oct 20, 2004, 8:28:53 AM10/20/04
to
JP wrote:

> Markus wrote:
>>Montako LP-soitinta olet päivittänyt? Entä kasettinauhuria? Entä
>>CD-soitinta? Entä _tavallista_ vahvistinta? Entä videoita?
> Mutta miten moneen LP-soittimeen olet saanut uusia ominaisuuksia
> pelkästään verkon välityksellä ostamatta kaupasta mitään?

Jos päivitettävyys tarkoittaisikin vain _toimivaan_ boksiin uusien
_toimivien_ ominaisuuksien tuomista, niin homma olisikin hieno.

Todellisuudessa päivitystä tarvitaan, koska laitteet tuodaan
markkinoille rikkinäisinä ja yritetään sitten jälkikäteen saada
toimimaan.

Jos päivitysmahdollisuutta ei olisi, pitäisi tuotteet tehdä
toimiviksi jo ennen ostohetkeä.

Kun sitten tämä päivitysmahdollisuus on levinnyt laajemmalle
valikoimalle, niin toimivien laitteiden myyntikulttuuri unohtuu.

Kuinka moneen crt-monitoriin olet tarvinnut firmware-päivityksen?
Ostin melkein kahden tonnin 16:10-näytön videosisääntuloilla.
Nyt toisen vaihdon jälkeen videosisääntulojen kuvasuhdetta voi
säätää, mutta vieläkään ei voi säätää pip-kuvan kuvasuhdetta tai
kummankaan overscan-aluetta.
Ei muuta kuin lisää keskustelua valmistajan kanssa millaisia
ominaisuuksia videomonitorissa kuuluu olla ja koskajan ne siihen
saataisiin. Eipä tarvii tuotteiden suunnittelijoiden enää nykyään
suunnitella etukäteen mitään, kun ominaisuudet toteutetaan vasta
käyttäjäpalautteen jälkeen.

--
___ / ` . Palkkatilankatu 9 G 74
_ _/______ | ` ` . ten.epa FIN-00240 Helsinki Finl
toke | |\__(__O-----\---D--)------->--csten@it +358-(0)41-5222009 a
@iki-----|-| __ _ | | . . ´ halekot +358-(0)50-5458386 n
.fi |_|/ |__/ \___/ \ . ´ Ipon:+358-(0)9-6856258 d

toke lahti

unread,
Oct 20, 2004, 10:30:48 AM10/20/04
to
toke lahti wrote:
> Nyt toisen vaihdon jälkeen videosisääntulojen kuvasuhdetta voi
> säätää, mutta vieläkään ei voi säätää pip-kuvan kuvasuhdetta tai

Korjaus edelliseen: ei voi säätää vieläkään hp:n tuen vakuutteluista
huolimatta. Liian iso firma kun kukaan ei tiedä missä mennään...

Sami Kuhmonen

unread,
Oct 21, 2004, 1:39:29 AM10/21/04
to
["Followup-To:" header set to sfnet.keskustelu.kuluttaja.]
On 2004-10-18, JP <j...@news.invalid> wrote:
>
> Eniten ärsyttää se, että yleensä juuri ne ihmiset, jotka eivät itse
> edes omaa kokemusta tai tietämystä digitelevisiosta, haukkuvat koko
> tekniikan lyttyyn ja kertovat kuinka laitteet ovat bugisia, jne.

Ja ne jotka omaavatkin ovat vain tyhmiä kun menivät ostamaan huonon
digiboksin, asuvat huonolla alueella tai vaativat vain turhaa?

> Kuitenkin valtaosa tuntemistani ihmisistä, jotka ovat hankkineet
> digivastaanottimen, eivät voi kuvitellakaan enää vaihtavansa takaisin
> pelkkään analogiseen vastaanottimeen, vaikka järjestelmässä olisi
> vielä jotain pieniä puutteitakin.

Paino sanalla valtaosa. Itse tuossa alle vuosi sitten hyvinkin vahvasti
varmistuin siitä, että en digiboksia itselleni vielä hankkinut. Sen
verran tuli häiriöitä kaapeliverkossa olevalla digiboksilla. Tekstitys
sekoili, kuvassa oli jatkuvasti häiriöitä (vaikka signaalitaso oli
hyvä), ääni sekoili, kuvanlaatu oli monesti surkea jopa leffakanavilla,
jossa bittivirtaa oli varattu "riittävästi" ja niin edelleen. Nyt asiat
ovat parantuneet ja digiboksi on käytössä, silti pidän analogista
ongelmattomampana enkä ihmettele yhtään jos joku ei halua tuohon sontaan
koskea. Sitä se oikeasti vieläkin on.

> Myös ne kaavoihinsa kangistuneet iltapäivälehti-ihmiset ärsyttävät,
> jotka pitävät vanhaa analogista televisiota jotenkin elämänsä
> tärkeimpänä asiana, johon muut eivät saa missään nimessä koskea. He
> pelkäävät edes kokeilla digitelevisiota, koska luulevat sitten ei ole
> enää paluuta siihen iki-ihanaan vanhaan televisioon jossa MTV3 on se
> yksi ja ainoa katsottava TV-kanava. "Miksi pitäisi vaihtaa
> digitelevisioon kun tämä vanhakin toimii vielä hyvin?"

Niin, miksi? Miksi pitäisikään tuhlata sata/satoja euroja siihen, että
näkee samat kanavat kuin nytkin? Hintataso saisi tulla oikeasti alaspäin
edes noissa perusbokseissa (joita 90% markkinoilla olevista on), jotta
se olisi järkevää. Eri asia olisi jos kyseessä olisi esimerkiksi
HDTV-tasoinen digi-tv. Sitten nuo maksut olisivatkin järkevät.

--
Sami Kuhmonen

Sami Kuhmonen

unread,
Oct 21, 2004, 1:41:52 AM10/21/04
to
["Followup-To:" header set to sfnet.keskustelu.kuluttaja.]
On 2004-10-13, JK <m77...@suomi24.fi.invalid> wrote:
> jp <j...@jp.com> wrote in news:ckjapp$c9q$2...@phys-news1.kolumbus.fi:
>>
>> Lankapuhelimen hankkimattomuus on ihan oma valinta...
>
> Joo, ihan köyhän ei tarvitse nykyään lankapuhelinta hankkia.

Sen kännykän voi jättää myös kotiin, ei tarvitse laittaa lapsen mukaan.
Eli viihde-estolla oleva kuukausimaksuton/prepaid/normaali kännyliittymä
sisään ja vaikka vaijerilla kiinni seinään, jos pelkää että lapsi sen
vie eteisen puhelinpöydältä jonnekin. Siitä voi sitten mukavasti soittaa
vanhemmille ja hätänumeroon ja mummille ja ukillekin, mutta eipähän
puhelin liiku telkkarin eteen, eikä viestejä voisi lähettääkään.

Ja saahan siihen säädettyä ettei voi soittaakaan kuin haluttuihin
numeroihin. Taas ongelma ratkaistu.

--
Sami Kuhmonen

name s

unread,
Sep 26, 2020, 1:56:07 PM9/26/20
to
Ole hyvä ja lue tämä todistus siitä, miten tohtori Sacre auttaa minua palaamaan entisen rakastajani Maria takaisin luokseni, Maria hajosi kanssani kahdesta syystä oltuaan parisuhteessa 2 vuotta ja muutama kuukausi, hän alkoi valittaa, että olin liian lihava ja minä ei voi tyydyttää häntä seksuaalisesti, olin hämmentynyt, sitten hän välitti, ystäväni kautta, jonka kanssa otin yhteyttä tohtori Sacreen, joka teki minusta täydellisen miehen, hän valmistaa minulle kasviperäisiä lääkkeitä, jotka vähentävät rasvaa ja saavat minut vahvaksi, on mies, ja valmista myös kasviperäisiä lääkkeitä peniksen laajentamiseen, minulla oli erittäin hyvä kehon muoto ja 12 cm: n penis nyt ilman sivuvaikutuksia, muutaman kuukauden kuluttua soitin hänelle, mutta hän kieltäytyi tulemasta takaisin luokseni, mutta rakastan häntä paljon, minä valittaa nopeasti tohtori Sacrelle avusta ja hän auttaa minua ja valaa loitsun hänestä ja 12 tunnin kuluessa hän muutti mieltään ja palasi luokseni, ja tänään olemme jälleen onnellisia on rakastaja, hän rakastaa minua nyt enemmän kuin ennen kaikkea kiitos Tohtori Sacre, ota yhteyttä tohtori Sacreen alla olevista tiedoista
Sähköposti: sacretemp...@gmail.com
WhatsApp-numero: +2349076034359
Olen iloinen voidessani jakaa nämä tiedot kanssasi, kun luen, että tiedän, että ne auttavat jotakuta siellä

Christopher.

name s

unread,
Sep 26, 2020, 1:56:24 PM9/26/20
to
0 new messages