Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Historia: Kulttuurien juurilla

11 views
Skip to first unread message

Tuomas Yrjövuori

unread,
Oct 9, 2018, 3:11:39 PM10/9/18
to
Yle Teemalla esitetty Kulttuurien juurilla on mielenkiintoinen
dokumenttisarja. Se on hyvä monista eri syistä, joita en tässä erittele.
Lyhyesti: tykkään kovasti. Vastinetta Yle-verolle.

<https://areena.yle.fi/1-4422285>

--
Tuomas Yrjövuori

Turo Juurakko

unread,
Oct 9, 2018, 4:22:10 PM10/9/18
to
Olen itsekin seuraillut. Kaksi ekaa jaksoa olivat mielenkiintoisimmat.
Mitä lähemmäksi nykyaikaa on menty, sitä vähemmän on kiinnostanu...

--
mukavan tiukkaa

Turo Juurakko

unread,
Oct 9, 2018, 4:37:51 PM10/9/18
to
Niin joo, tajusin, että Yle on säilyttänyt sarjassa alkuperäisen
englanninkielisen selostuksen, joka on vain teksitetty. Normaalistihan
noi käännetään ja selostetaan suomeksi. Onko tää nyt Femma-kanavan
vaikutusta, kun teema ja se naitettiin yhteen. Kanavalta tulevat
dokumentit tekstitetään myös ruotsiksi (sen huomaa siitäkin, että
kuvaruututekstit on sekä suomeksi että alla myös ruotsiksi). Onko
suomenkielisestä selostuksesta luovuttu koska se loukkaisi surujen
tunteita ja päädytty kompromissina alkuperäiskieliseen selostukseen? Vittu.

--
mukavan tiukkaa

Tuomas Yrjövuori

unread,
Oct 10, 2018, 11:04:09 AM10/10/18
to
Turo Juurakko kirjoitti 09.10.2018 klo 23:38:
> Niin joo, tajusin, että Yle on säilyttänyt sarjassa alkuperäisen
> englanninkielisen selostuksen, joka on vain teksitetty. Normaalistihan
> noi käännetään ja selostetaan suomeksi.

Mielestäni alkuperäisen selostuksen ja tarkan äänimaailman säilyttäminen
on hyvä juttu. Sinänsä eivät nämä suomeksi selostetut dokumentitkaan
yleensä kovin huonoja ole, niissähän on aika usein "Arvi Lind"
-tyyppinen selkeä puheääni selostuksessa.

Kulttuurien juurilla -tyyppisen laadukkaan suurtuotannon katselee ja
kuuntelee kuitenkin mieluiten alkuperäiskielellä.

--
Tuomas Yrjövuori

Turo Juurakko

unread,
Oct 10, 2018, 11:24:49 AM10/10/18
to
Tuomas Yrjövuori kirjoitti 10.10.2018 klo 18:04:
> Turo Juurakko kirjoitti 09.10.2018 klo 23:38:
>> Niin joo, tajusin, että Yle on säilyttänyt sarjassa alkuperäisen
>> englanninkielisen selostuksen, joka on vain teksitetty. Normaalistihan
>> noi käännetään ja selostetaan suomeksi.
>
> Mielestäni alkuperäisen selostuksen ja tarkan äänimaailman säilyttäminen
> on hyvä juttu. Sinänsä eivät nämä suomeksi selostetut dokumentitkaan
> yleensä kovin huonoja ole, niissähän on aika usein "Arvi Lind"
> -tyyppinen selkeä puheääni selostuksessa.

Suomessa on ollut laadukas ja perinteikäs "dubbauskulttuuri" näissä
dokumenteissa. Sääli jos siitä luovutaan jonkun kielipoliittisesti
tärkeilevän pikkusakin takia. Itse olen tykännyt kuunnella dokkareita
suomeksi selostettuna, säästyypähän ja lepää vähän silmät kun ei
tarvitse kaikkea lukea kuvaruudun alareunasta. Ainoa huvittava seikka on
ollut se, että esim. luontodokkareissa lukee krediiteissä usein jotain
"narrated by David Attenborough" ja sitten selostus onkin hoidettu
suomeksi. Selostajaäänet ovat olleet yleensä laadukkaita, mutta nyt
joissain tuoreissa dokkareissa on ollut vähän turhan nuoren kuuloinen
nöösipoika äänessä... en ole pannut merkille nimeä.

--
mukavan tiukkaa

JiiHoo

unread,
Oct 10, 2018, 12:18:05 PM10/10/18
to
Turo Juurakko laid this down on his screen :
Kummallinen perinne Suomessa, kun ei muuten dubata kuin lastenohjelmia.
Kyllä se nyt mieluiten saa olla alkuperäiskielellä, niin saattaa siinä
bongata välillä käännösvirheitäkin.

--
Johtaja Pekka Siitoin:
"Mutta kaikesta huolimatta. Olen kivenkovaan
rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta."

Otto J. Makela

unread,
Oct 12, 2018, 2:01:04 AM10/12/18
to
Turo Juurakko <tj...@valid.invalid> wrote:

> Tuomas Yrjövuori kirjoitti 10.10.2018 klo 18:04:
>> Mielestäni alkuperäisen selostuksen ja tarkan äänimaailman
>> säilyttäminen on hyvä juttu. Sinänsä eivät nämä suomeksi selostetut
>> dokumentitkaan yleensä kovin huonoja ole, niissähän on aika usein
>> "Arvi Lind" -tyyppinen selkeä puheääni selostuksessa.
>
> Suomessa on ollut laadukas ja perinteikäs "dubbauskulttuuri" näissä
> dokumenteissa. Sääli jos siitä luovutaan jonkun kielipoliittisesti
> tärkeilevän pikkusakin takia.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa mielestäni perustelu dubbaamattomuuteen
on varsin hyvä, koska sarja toimii vahvasti juontajien (David Olusoga,
Mary Beard ja Simon Schama) läsnäolon kuvassa kautta. Mikäli he vain
spiikkaisivat aloituksen ja sen jälkeen toimisivat ruutuääninä, voisi
myös dubbaus olla toimiva ratkaisu.

Lastenohjelmissa joskus nähty ihmisten dubbaaminen on Suomessa
lastenkengissään, eikä toivottavasti jatkossakaan muotoudu tavaksi.

> Itse olen tykännyt kuunnella dokkareita suomeksi selostettuna,
> säästyypähän ja lepää vähän silmät kun ei tarvitse kaikkea lukea
> kuvaruudun alareunasta. Ainoa huvittava seikka on ollut se, että esim.
> luontodokkareissa lukee krediiteissä usein jotain "narrated by David
> Attenborough" ja sitten selostus onkin hoidettu suomeksi.
> Selostajaäänet ovat olleet yleensä laadukkaita, mutta nyt joissain
> tuoreissa dokkareissa on ollut vähän turhan nuoren kuuloinen
> nöösipoika äänessä... en ole pannut merkille nimeä.

Joskus on YLE lähettänyt nämä moniäänellä, niin että katsoja voi
mielensä mukaan valita alkuperäisen ja dubatun suomenkielisen välillä.
Best of both worlds.

--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */
/* Mail: Mechelininkatu 26 B 27, FI-00100 Helsinki */
/* * * Computers Rule 01001111 01001011 * * * * * * */

Tuomas Yrjövuori

unread,
Oct 13, 2019, 4:21:55 AM10/13/19
to
Otto J. Makela kirjoitti 12.10.2018 klo 9.01:
> Joskus on YLE lähettänyt nämä moniäänellä, niin että katsoja voi
> mielensä mukaan valita alkuperäisen ja dubatun suomenkielisen välillä.
> Best of both worlds.

No nyt Kulttuurien juurilla tulee uusintana:
<https://areena.yle.fi/1-4422277>

--
Tuomas Yrjövuori

Tuomas Yrjövuori

unread,
Oct 13, 2019, 4:24:49 AM10/13/19
to
Tuomas Yrjövuori kirjoitti 13.10.2019 klo 11.21:
> No nyt Kulttuurien juurilla tulee uusintana:
> <https://areena.yle.fi/1-4422277>

Ylen esittely sarjasta:
<https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/08/20/koko-maailman-taiteen-historia-bbcn-uudessa-suursarjassa>

--
Tuomas Yrjövuori
0 new messages