Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Vuosikoosteet

6 views
Skip to first unread message

Tuomas Yrjövuori

unread,
Dec 29, 2017, 12:30:10 PM12/29/17
to
Näissä television vuosikoosteissa mua häiritsee etupäässä kaksi asiaa:
1. Epätasapainoinen retrospektiivi,
2. Loppuvuoden nosto alkuvuotta tärkeämmäksi.

Ykköskohdalla tarkoitan sitä, että tärkeimmiksi vuoden tapahtumiksi
nostetaan ne asiat, jotka on koettu tärkeimmiksi juuri sillä hetkellä,
kun ne ovat olleet ajankohtaisia.

Ei oteta juuri lainkaan huomioon sitä, jos jokin asia jälkikäteen
tuntuukin täysin tyhjänpäiväiseltä, ylikorostetulta tai merkityksettömältä.

Kakkoskohdalla tarkoitan sitä, että viimeksi tapahtuneet asiat koetaan
paljon merkityksellisemmiksi kuin taannemmat tapahtumat. Rohkenen
veikata, että "me too" nostetaan yhdeksi vuoden tärkeimmistä asioista.

En vähättele lainkaan, etteikö "me too" olisi tärkeä keskustelunaihe.
Mielestäni se on. Väitän kuitenkin, että se saa vuoden tapahtumista
huomiota erityisesti siksi, että kyse on pääasiassa loppuvuodesta
tapetilla olleesta asiasta.

Tiedotusvälineet tekevät katsauksia itsestään, eivät maailman tapahtumista.

--
Tuomas Yrjövuori

JiiHoo

unread,
Jan 5, 2018, 3:02:54 AM1/5/18
to
on 29.12.2017, Tuomas Yrjövuori supposed :
> Näissä television vuosikoosteissa mua häiritsee etupäässä kaksi asiaa:
> 1. Epätasapainoinen retrospektiivi,
> 2. Loppuvuoden nosto alkuvuotta tärkeämmäksi.

Mua häiritsee, että ne on aina paskoja enkä ole siksi katsonut niitä
vuosikausiin. Tuskin olen menettänyt mitään.

Vähän sama juttu, kun jättää katsomatta kaikki ns. poliittiset
keskusteluohjelmat. Mitään ei menetä.

--
Joku Keke sanoi venttiilissä:
"Nykypäivän mediassa sisältöä ei ole valmiiksi tarjolla, vaan ajatus
on, että median käyttäjät tuottavat sisällön itse: nyyseihin pitää itse
kirjoittaa jutut, nettilehtien uutiset pitää itse kommentoida,
telkkaohjelmiin pitää mennä johonkin tosi-tv-juttuun jne. jne."

Tuomas Yrjövuori

unread,
Jan 5, 2018, 4:50:31 AM1/5/18
to
JiiHoo kirjoitti 05.01.2018 klo 10:02:
> Vähän sama juttu, kun jättää katsomatta kaikki ns. poliittiset
> keskusteluohjelmat. Mitään ei menetä.

Keskusteluohjelmien mielenkiintoisuus riippuu siitä, onko niissä
mielenkiintoisia vieraita. Hyväkään toimittaja ei saa käännettyä
ohjelmaa hyväksi, jos ohjelman vieraat ovat persoonattomia ihmisiä
vailla ainuttakaan omaperäistä ajatusta.

--
Tuomas Yrjövuori

JiiHoo

unread,
Jan 5, 2018, 9:21:56 AM1/5/18
to
on 5.1.2018, Tuomas Yrjövuori supposed :
Mutta normiohjelma on sellainen, missä toimittaja puhuu päälle ja hän
on oikeastaan se päävieras. Kysymykset ovat mitä sattuu eikä
toimittajan ammattitaito riitä tekemään vastausten perusteella
jatkokysymyksiä. Kaikki kannat on lyöty jo lukkoon ennen haastattelua
eikä kyseessä oikeastaan edes ole ajatustenvaihto, vaan oman
mielipiteen julistus.

Kun tuollaisia ohjelmia on nähnyt tarpeeksi, niin ei halua nähdä
yhtään lisää.

--
Lisäilen lentäviä lauseita siguun, kun jotain tulee mieleen

Tuomas Yrjövuori

unread,
Jan 5, 2018, 10:40:47 AM1/5/18
to
JiiHoo kirjoitti 05.01.2018 klo 16:21:
> Kaikki kannat on lyöty jo lukkoon ennen haastattelua eikä kyseessä
> oikeastaan edes ole ajatustenvaihto, vaan oman mielipiteen julistus.

Suosittelen sinua tutustumaan Ylen Ykkösaamuun. Siinä haastateltavia
kohtaan osoitetaan tietynlaista kunnioitusta. Heitä silti myös jonkin
verran haastetaan.

--
Tuomas Yrjövuori

JiiHoo

unread,
Jan 6, 2018, 3:40:12 AM1/6/18
to
Tuomas Yrjövuori brought next idea :
Toki toinen lajityyppi on hymistelyhaastattelut turvallisista aiheista
tai ei ainakaan missään tapauksessa kysytä ikäviä. Jonkin verran
haastaminen on yleensä sitä, että tyydytään ympäripyöreään vastaukseen,
missä ei sanota mitään.

Onko se liian vaikea konsepti, että haastattelija kysyy tärkeitä
kysymyksiä, haastattelija vastaa niihin parhaansa mukaan ja niiden
perusteella haastattelija vetää tarkempia kysymyksiä?

Jokin tuossa ketjussa katkeaa aina. Jos poliitikko on valmis sanomaan
asiansa hymistelemättä, niin toimittaja on pihalla. Tai sitten
toisinpäin.

--
Tietäkää, oi kansalaiset, että hoppu...@gmail.com on Paavo Väisänen.
0 new messages