Ylen Perjantai

Tuomas Yrjövuori

Olipa mielenkiintoinen Perjantai-ohjelma tänään. Pekka Vahvasen kuivan
asiallinen tyyli on sopinut ohjelmaan mielestäni hyvin, mutta eipä ole
pahaa sanottavaa Rosa Kettumäestäkään. Vaihtelu tekee hyvää. Ohjelma sai
lisää väriä. Niin ikään Sean Ricks on edelleen hyvä hahmo.

Voi vitsit, että oli mielenkiintoisia ihmisiä vieraana. Vielä muutama
vuosi sitten olisin kaiketi ajatellut mielessäni, että olipa hörhöä
sakkia. Minusta lienee kehkeytynyt niin sanotusti "suvaitsevaisempi ja
ennakkoluulottamampi ihminen", sillä nyt päällimmäinen ajatukseni oli
lähinnä, että tämähän on oikein ihmisyyden tykitystä. Erityisesti Onni
Tonkija vaikutti mainiolta persoonalta.

Vieraat toivat avoimen ja rehellisen tuntuisesti omia näkökulmiaan
esiin, eivätkä toimittajat pakonomaisesti kuorruttaneet ohjelmaa omilla
maailmankuvillaan.

--
Tuomas Yrjövuori

JiiHoo

It happens that Tuomas Yrjövuori formulated :
Enpä nyt tätä jaksoa katsonut, mutta minulle ei kyllä iske.

Ilmeisesti formaattina on jotain sellaista, että studion tuodaan
hörhöjä ja ne otetaan vakavasti. Tietynlainen sivistynyt friikkisirkus.
Sitä sitten osoitetaan omaa suvaitsevasisuuttaan, kun on oikein samaa
mieltä mitä älyttömimpien väitteiden kanssa.

Minun käsitykseni on toki kärjistetty ja ennakkoluuloinen ei se ehkä
noin huono ole.

--
Ääripersu

Tuomas Yrjövuori

JiiHoo kirjoitti 19.01.2018 klo 22:54:
> Ilmeisesti formaattina on jotain sellaista, että studion tuodaan hörhöjä
> ja ne otetaan vakavasti.

No olihan siellä muiden muassa Mikko Kärnä, jota olet varaventtiilissä
kertonut fanittavasi, sekä tosi äijä, joka otti
nyhtökauranahmintahaasteen vastaan. Nyhtökauraa upposi "vain" 700 g. Se
on aika tuhtia tavaraa, joten määrä oli varsin kunnioitettava.

Vakavastiotettavuuden saa studio- sekä kotiyleisö tykönänsä päättää.
Minä otin tänään kaikki nämä vieraat vakavasti.

--
Tuomas Yrjövuori

JiiHoo

Tuomas Yrjövuori was thinking very hard :

> No olihan siellä muiden muassa Mikko Kärnä, jota olet varaventtiilissä
> kertonut fanittavasi,

En muista mitä olen Kärnästä sanonut, mutta kyllä sillä on vähän liian
öyhöttävä tyyli. Mikäköhän siinä on, että ei tunnu olevan kuin kaksi
vaihtoehtoa, joko ei puhu asioista joista ei saa puhua tai sitten
esittää sen asiansa ihan helvetin kärjistetysti?
Liittyy varmaan siihen, että riidanhaastajatyyppi ei todellakaan pelkää
sanoa yhtään mitään ja sovitteleva tyyppi on liian nynny sanomaan
asiasta mitään. Ei ole kovin montaa poikkeusta tuohon sääntöön.
Persujen Riikka Purra ja Arja Juvonen ovat ainoat, jotka tiedän.
Kumpikin on yllättäen vaiettu kuoliaaksi. Tai Juvosen kohdalla ei ikinä
oteta esiin, että ei sekään tänne pakolaisia kaipaa.

Mistä tuli mieleen, että katsoin Pressiklubin ihan vaan sen Piispan
rahankäytön vuoksi, mutta siinä oli lopussa presidenttiasiaa. Olipahan
yllätys, että eivät tainneet mainita Huhtasaarta kertaakaan.
Paavo Väyrynen sai tällä kertaa olla rasismin kanssa liian läheisissä
väleissä.

> Vakavastiotettavuuden saa studio- sekä kotiyleisö tykönänsä päättää. Minä
> otin tänään kaikki nämä vieraat vakavasti.

Sinänsä tuo on kyllä oikea tapa.

--
JiiHoo:
"Puakki vaikuttaisi helvetin fiksulta elleivät sen kirjoitukset olisi

Tuomas Yrjövuori

JiiHoo kirjoitti 20.01.2018 klo 10:51:
> En muista mitä olen Kärnästä sanonut, mutta kyllä sillä on vähän liian
> öyhöttävä tyyli.

Oikeastaan en juurikaan tunne Kärnän filosofiaa, vaikka kepua jossain
määrin kannatankin.

> Liittyy varmaan siihen, että riidanhaastajatyyppi ei todellakaan pelkää
> sanoa yhtään mitään ja sovitteleva tyyppi on liian nynny sanomaan
> asiasta mitään.

Politiikassa lienee pitkälti hyvä asia, että sanoo asiansa, jos on
jotain sanottavaa. Enemmänkin ongelma ovat toimijat, jotka sanovat,
vaikka mitään sanottavaa heillä ei olisikaan.

Polarisoituminen sinänsä voi olla ongelma. Ja vielä suurempi ongelma on
polarisaatioon pakottaminen eli se, että täytyy valita jokin "puoli"
ikään kuin ne "puolet" olisi jotenkin täsmällisesti määritelty tai
etukäteen tiedossa.

Asia liittyy jollain lailla ryhmäauktoriteettiin. Erityisesti minua
ihmetyttää itseään "liberaaleiksi" ja "intellektuelleiksi" luonnehtivien
ihmisten lähteminen mukaan tähän touhuun. Ikään kuin ei saisi ajatella
itsenäisesti, vaan pitäisi omaksua jostain ylhäältä käsin johdettu
mielipide asiaan kuin asiaan.

Mitä ihmeen liberaalia muka olisi siinä, ettei saisi muodostaa
mielipidettään itsenäisesti ja ilmaista sitä vapaasti?

--
Tuomas Yrjövuori