JiiHoo kirjoitti 10.01.2018 klo 11:13:
> Hyvin tehty dokumenttihan on tosi-teeveetä, mutta miksi sitä ei lasketa
> sellaiseksi?
Jaa-a. Vielä jokunen aika sitten ajattelin niin, että eiköhän ihan
rehellinen fiktio ja fantasia nouse jälleen uuteen arvoonsa, kunhan
päästään valheellisesta ja teennäisestä tosi-TV-hömpötyksen
muoti-ilmiöstä eroon.
Olin väärässä. Ei tosi-TV mihinkään katoa. Se on tullut jäädäkseen.
Mutta ei tämä niin kovin paha juttu ole, sillä olen havainnut, että
tosi-TV voi olla varsin viihdyttävää ja antoisaa katseltavaa.
> Ilmeisesti kyseessä täytyy olla "livenä" tapahtuva homma eikä niin, että
> vuoden ajan kuvataan jotain ja editoidaan siitä sitten näytettävä juttu.
Uskon, että vanhan ajan kunnon dokumenttien ja uudemman tyylisen
"tosi-TV:n" välimaastoon on syntymässä aivan uusi ohjelmatyyppi. Olen
tämän suhteen optimistinen. Hyvällä tuurilla näemme vielä
mielenkiintoisia esimerkkejä tästä lähivuosina.
Tekniikka mahdollistaa sen, että kuka tahansa voi kuvata koska tahansa,
mitä tahansa ja missä tahansa. "Dokumentaarisuus" on murroksessa.
Mielenkiintoista nähdä, mitä siitä seuraa.
Muistan kuinka ennen vanhaan TV-kanavia oli kaksi. Jonkin TV-sarjan
uuden jakson odotus alkoi heti, kun edellinen jakso oli lähetetty.
Joitain hyviä TV-sarjoja näytettiin kerran kahdessa viikossa,
esimerkiksi kahden viikon välein keskiviikkoisin klo 21.00
Mainostelevision aikaikkunassa TV2:lla.
Sittemmin alkoi tulla sellaisia TV-sarjoja, joita näytetään joka päivä.
Seuraava askel ovat sellaiset tuotannot, joissa jotain tyyppiä kuvataan
365/7/24, ja tämä kaikki striimataan nettiin. Paljon viitteitä tästä on
jo nyt, esimerkiksi nämä tubettajat, jotka kuvaavat myös WC-asiointinsa.
Vanhaan hyvään aikaan jotain TV-sarjaa saatettiin odottaa ihan vain
tunnusmusiikkinsa vuoksi. Tässä esimerkiksi Dynastian pilottijakson intro:
<
https://www.youtube.com/watch?v=fGBxwqL6jbw>
En sano, että onko tämä muutos hyvä vai huono asia. Kaikkeen tottuu.
--
Tuomas Yrjövuori