Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Star Trek The Original Series 1966-1969

4 views
Skip to first unread message

Turo Juurakko

unread,
Nov 28, 2018, 6:48:17 PM11/28/18
to
Täällä keskusteltiin Star Trek-sarjasta ja sen uudistetuista
erikoistehosteista viime talvena. Sain sen sarjaboksin katsottua tänään
loppuun. Melkein vuoden päivät siihen meni. Kesällä oli pitempi useamman
kuukauden mittainen tauko kun tuli katseltua välillä muuta. Yksi
viallinen levykin mahtui joukkoon ja jouduin vaihtamaan boksin uuteen.
Oli ihan hyviä jaksoja ja sit vähemmän hyviä. Leppoisaa katsottavaa
kokonaisuudessaan kuitenkin kun keskityttiin näyttelijöihin tarinoiden
kertomiseksi, eikä vyörytetty erikoistehosteita koko ajan. Katsoin
sarjan uusilla erikoistehosteilla enkä alkanut vertailla vanhaan. Samoin
ääniraidoista oli monikanavaääni käytössä. Erikoistehosteet olivat
pääosin maltillisesti tehty eikä kirkuneet tyylirikkoa, joskin oli
siellä vähän yliprameita kuvia joita ei ole voitu tuottaa kuin vain
2000-luvulla. Planeetat kauniisti mallinnettuja. Näyttelijät olivat
enimmäkseen aikuisia ja ovatkin monet kuolleet kun tsekkasin IMDB:stä.
Nykyohjelmissa näyttelijät ovat kiiltokuvamaisia teinejä ja pentuja. Ei
niihin kykene samaistumaan kuin näiden vanhojen sarjojen henkilöihin. 79
jaksoa, kesto 50 minuuttia. Pilottijaksoa (The Cage) en katsonut vielä.
Oli laitettu viimeisen kauden loppuun bonukseksi.

--
mukavan tiukkaa

JiiHoo

unread,
Nov 29, 2018, 4:27:28 PM11/29/18
to
Turo Juurakko used his keyboard to write :
> Nykyohjelmissa näyttelijät ovat kiiltokuvamaisia teinejä ja pentuja. Ei
> niihin kykene samaistumaan kuin näiden vanhojen sarjojen henkilöihin

Ei kai nyt sentään kaikissa? Omasta mielestäni katsomissani sarjoissa
on kyllä vanhempaakin väkeä ihan hyvin esillä.

Jos jätetään ihan teinisarjat pois, joissa aikuisia vilahtaa lähinnä
vanhempina, niin ei tule kyllä ihan heti mieleen, että missä noin olisi
kuin väität.

Jos nyt katsotaan, että kaikki yli kolmikymppiset ovat vanhoja, kuten
ovatkin näyttelijänä. Alkaa olemaan teiniosat aika lailla taputeltu
ellei ole ihan babyface. Kun tässä muistelen, niin legendaarisessa
Beverly Hills 90210 sarjassa pari näyttelijää olivat todella pahasti
yli-ikäisiä ollakseen näyttelemässä jotain about 15-17 ikäistä.

--
Johtaja Pekka Siitoin:
"Mutta kaikesta huolimatta. Olen kivenkovaan
rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta."

Turo Juurakko

unread,
Nov 29, 2018, 7:16:42 PM11/29/18
to
JiiHoo kirjoitti 29.11.2018 klo 23:27:
> Turo Juurakko used his keyboard to write :
>> Nykyohjelmissa näyttelijät ovat kiiltokuvamaisia teinejä ja pentuja.
>> Ei niihin kykene samaistumaan kuin näiden vanhojen sarjojen henkilöihin
>
> Ei kai nyt sentään kaikissa? Omasta mielestäni katsomissani sarjoissa on
> kyllä vanhempaakin väkeä ihan hyvin esillä.

No ei nyt tietenkään kaikissa. Mutta aika monissa sellaisissa jotka olen
pienen näytteen nähtyäni jättänyt katsomatta. Esim. Foxilla mennyt
Legion tai Gifted, tai sekä että jos oikein muistan. Tai Henkiinjääneet
Subilla (vai oliko sen nimi Eloonjääneet). Silkkoja teinisarjoja. Star
Trekista puheen ollen, JJ Abramsin ohjaaman elokuvan Kirk oli nuori
kloppi Chris Pine. William Shatnerilla oli uurteita otsassa jonkin
verran jo tv-sarjassa, elokuvista nyt puhumattakaan. Sitten on ihan oma
lukunsa nämä totalitaristisia yhteiskuntia kuvaavat dystopiat, joissa
tuhattaitoiset sankarit ovat vielä teinipentuja (Nälkäpeli, Labyrintti)
ja aikuisia näkee auktoriteettihahmoina joita vastaan käydään kapinaa.
Toki tv- ja elokuvaviihde on niin monitahoista, että sieltä pystyy
noukkimaan esimerkkejä tukemaan mitä tahansa näkemystä, mutta
perstuntumalta väittäisin silti, että pääroolien esittäjien keski-ikä on
laskenut ajan mittaan. Vanhempia patuja näkee sitten sivurooleissa.

--
mukavan tiukkaa

JiiHoo

unread,
Nov 30, 2018, 5:10:29 AM11/30/18
to
It happens that Turo Juurakko formulated :
> JiiHoo kirjoitti 29.11.2018 klo 23:27:
>> Turo Juurakko used his keyboard to write :
>>> Nykyohjelmissa näyttelijät ovat kiiltokuvamaisia teinejä ja pentuja. Ei
>>> niihin kykene samaistumaan kuin näiden vanhojen sarjojen henkilöihin
>>
>> Ei kai nyt sentään kaikissa? Omasta mielestäni katsomissani sarjoissa on
>> kyllä vanhempaakin väkeä ihan hyvin esillä.
>
> No ei nyt tietenkään kaikissa. Mutta aika monissa sellaisissa jotka olen
> pienen näytteen nähtyäni jättänyt katsomatta. Esim. Foxilla mennyt Legion tai


Legionin katsoin ja siinähän oli pari ihan eläkeikään ehtinyttä. Toki
päähenkilö ja suurin osa mutanteista oli ihan pentuja.

Ehkä sekoitit sen tuohon toiseen sarjaan, josta ei ole mitään havaintoa
itselläni.

--
Olen äänestänyt vasemmistoa vaaleissa. Voiko tuollaista saada koskaan
anteeksi?
0 new messages