Vaimoni on ollut aikanaa Pikkukakkosessa viraana.
YLE2:ssa sanottiin, että jakso oli 1.2.1977, mutta
noita 60- ja 70-luvun jaksoja on kuulemma tuhottu
aika paljon ja tämä jakso kuuluisi juuri noihin
tuhotuisiin jaksoihin.
Olisko kenelläkään tietoa voisisko mistään muualta
löytyä noin vanhojen Pikkukakkosen tallenteita.
T:Jarkko
Tuo on sitä aikaa, kun oikeastaan ainoa kotikäyttöön tehty
kasettikuvanauhuri oli Philipsin VCR. Jos jollain onkin tuo
nauhalla, toimivan VHS:n löytäminen voi olla kiven alla.
YLE:n porukalla on ollut noista varmaan U-Matic -kasetti, mutta
todennäköisesti se on joko jyrätty tai heitetty pois tai sitten
nauha on jo melkoisen huonossa kunnossa. Joten epäilen suuresti
tuon jakson löytymistä mistään. Ellei joku ole sitä jossain
vaiheessa kopioinut uudelleen, jolloin tuon ajan videonauhojen
huono laatu eikä vanha standardi olisi esteenä.
Paljon muutakin YLE on tuhonnut, kuten Jimi Hendrixin keikan.
Vuonna 1967 Jimi oli Sirppiliiterissä esiintymässä ja joku oli
kai ihmetellyt, mikä ihmeen Hendrix ja jyräyttänyt nauhan. :-)
Maikkarikin on jyrännyt paljon hyviä ohjelmia ja arvokasta
historiikkia. Nauhat kun olivat niin kalliita.
Matti Käki oh2bio
Kansallisarkistosakin taitaa olla turha etsiä, koska ns. "vapaakappalelaki"
ulotettiin tv-ohjelmiin vasta ihan lähiaikoina.
> Paljon muutakin YLE on tuhonnut, kuten Jimi Hendrixin keikan.
> Vuonna 1967 Jimi oli Sirppiliiterissä esiintymässä ja joku oli
> kai ihmetellyt, mikä ihmeen Hendrix ja jyräyttänyt nauhan. :-)
> Maikkarikin on jyrännyt paljon hyviä ohjelmia ja arvokasta
> historiikkia. Nauhat kun olivat niin kalliita.
No toi Henkan keikka kyllä vetää pohjat. Sille ois aika kova kansainvälinen
kysyntä. No, onhan sitä ylellä säästetty varastotilaa myös dumppaamalla
kaatikselle filmivarastot. Siellä sitten oli jotkut historioitsijat,
restauroijat ja dokumentaristit hädissään tonkimassa.
--
___ / ` . Selkämerenkatu 18 A 11
_ _/______ | ` ` . ten.epa FIN-00180 Helsinki Finl
toke | |\__(__O-----\---D--)------->--csten@it +358-(0)41-5222009 a
@iki-----|-| __ _ | | . . ´ halekot +358-(0)9-6856258 n
.fi |_|/ |__/ \___/ \ . ´ +358-(0)50-5458386 d
Olen aina kuvitellut, että kaikki ohjelmat arkistoidaan. Olenko siis ollut
väärässä? Toivottavasti ainakin 2000-luvulla kaikki arkistoidaan.
--
Verbien taivutuskaava (http://koti.mbnet.fi/henrihe/tiede/verbikaava.html)
>Matti Kaki wrote:
>> In article <92FD98323jarkk...@192.89.123.233>,
>> jarkko....@metso.com says...
>> >Hei !
>> >Vaimoni on ollut aikanaa Pikkukakkosessa viraana.
>> >YLE2:ssa sanottiin, että jakso oli 1.2.1977, mutta
>> >noita 60- ja 70-luvun jaksoja on kuulemma tuhottu
>> >aika paljon ja tämä jakso kuuluisi juuri noihin
>> >tuhotuisiin jaksoihin.
>> >Olisko kenelläkään tietoa voisisko mistään muualta
>> >löytyä noin vanhojen Pikkukakkosen tallenteita.
>> > T:Jarkko
>> Tuo on sitä aikaa, kun oikeastaan ainoa kotikäyttöön tehty
>> kasettikuvanauhuri oli Philipsin VCR.
>Kansallisarkistosakin taitaa olla turha etsiä, koska ns. "vapaakappalelaki"
>ulotettiin tv-ohjelmiin vasta ihan lähiaikoina.
Tuli muuten mieleen, että ainakin Maikkarin täytyi lähettää
kaikista omista ohjelmistaan nauha johonkin arkistoon. Mikähän
ihmeen arkisto se nyt sitten olikaan. Elokuvasäätiö?
Matti Käki oh2bio
Joskus 90-luvun alussa kävin Suomen Elokuva-arkiston luolassa
Otaniemen alla ja siellä oli tolkuton määrä mm. MTV:n U-Matic
-nauhoja. En kyllä heti keksi mihin määräykseen tuo arkistointi olisi
perustunut jos ei kerran Yleä koskenut, mutta ehkä se oli joku näistä
perinteisistä ei-valtiollisten toimijoiden kyrväyttämisistä.
Pakollisesta kaiken lähetyksen 3kk arkistoinnistahan tässä ei ollut
varmaankaan kyse?
Toisaalta voidaan myös kysyä, olisivatko ihmiset halunneet maksaa
lupamaksuissaan varastotilan ja -median kaikista mahdollisista
ohjelmista. Kyllähän maailmassa tuhotaan valtavasti kaikkea muutakin,
mistä joku olisi 20 vuoden päästä kovasti kiinnostunut. Kyllä mullekin
kelpaisi se vielä otsikon päivämäärää vanhempi Pikku kakkonen (?),
jossa näytettiin joku piirustukseni :-)
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.
>> Tuli muuten mieleen, että ainakin Maikkarin täytyi lähettää
>> kaikista omista ohjelmistaan nauha johonkin arkistoon. Mikähän
>> ihmeen arkisto se nyt sitten olikaan. Elokuvasäätiö?
>
>Joskus 90-luvun alussa kävin Suomen Elokuva-arkiston luolassa
>Otaniemen alla ja siellä oli tolkuton määrä mm. MTV:n U-Matic
>-nauhoja. En kyllä heti keksi mihin määräykseen tuo arkistointi olisi
>perustunut jos ei kerran Yleä koskenut, mutta ehkä se oli joku näistä
>perinteisistä ei-valtiollisten toimijoiden kyrväyttämisistä.
>Pakollisesta kaiken lähetyksen 3kk arkistoinnistahan tässä ei ollut
>varmaankaan kyse?
Juu ei. Kaikista MTV:n itse tekemistä ohjelmista piti lähettää
tuo U-Matic -nauha. Sitten jossain vaiheessa hyväksyivät myös
VHS:n arkistoonsa. Eikö tuo siis koskenut lainkaan YLE:ä?
>Toisaalta voidaan myös kysyä, olisivatko ihmiset halunneet maksaa
>lupamaksuissaan varastotilan ja -median kaikista mahdollisista
>ohjelmista. Kyllähän maailmassa tuhotaan valtavasti kaikkea muutakin,
>mistä joku olisi 20 vuoden päästä kovasti kiinnostunut. Kyllä mullekin
>kelpaisi se vielä otsikon päivämäärää vanhempi Pikku kakkonen (?),
>jossa näytettiin joku piirustukseni :-)
>--
>http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.
Ja minua se radiolähetys 50-luvulta, missä luettiin lähettämäni
toivomus esittää "Banaanilastaajien laulu", tai kun Risto Vanari
haastatteli messuilla 60-luvun alussa. Tai ne Tupla tai Kuitti
-kilpailun osat, missä esiinnyin 1975. :-)
Matti Käki oh2bio
En tiedä, ekstrapoloin vain siitä kun mainittiin ettei mm. tätä
otsikon tapausta missään arkistossa olisi. No joka tapauksessa, vaikka
noita olisi säilytettykin hyvissä olosuhteissa, niin joku 70-luvun
kasetti alkaa olla jo siinä kunnossa, ettei sitä noin vain laiteta
koneeseen ja katsota.
> Ja minua se radiolähetys 50-luvulta, missä luettiin lähettämäni
> toivomus esittää "Banaanilastaajien laulu", tai kun Risto Vanari
> haastatteli messuilla 60-luvun alussa. Tai ne Tupla tai Kuitti
> -kilpailun osat, missä esiinnyin 1975. :-)
Nuo viimeksimainitut olen mahdollisesti katsonutkin, mutta ei nyt heti
muistu aihe mieleen :-)
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.
Eipä kyllä. Tuon ajan videonauhojen aktiivikerros oli niin huono,
ettei se kestänyt edes pysäytyskuvaa, joten todennäköisesti
kasetin katsominen ei onnistu tai ainakin siinä on valyavasti
drop-outeja ja kuvapäät tukkeutuvat koko ajan.
>> Ja minua se radiolähetys 50-luvulta, missä luettiin lähettämäni
>> toivomus esittää "Banaanilastaajien laulu", tai kun Risto Vanari
>> haastatteli messuilla 60-luvun alussa. Tai ne Tupla tai Kuitti
>> -kilpailun osat, missä esiinnyin 1975. :-)
>
>Nuo viimeksimainitut olen mahdollisesti katsonutkin, mutta ei nyt heti
>muistu aihe mieleen :-)
Carl Barksin Suomen tuotanto. Siis Aku-Ankka. :-)
Matti Käki oh2bio
Eipä kyllä. Tuon ajan videonauhojen aktiivikerros oli niin huono,
ettei se kestänyt edes pysäytyskuvaa, joten todennäköisesti
kasetin katsominen ei onnistu tai ainakin siinä on valtavasti
drop-outeja ja kuvapäät tukkeutuvat koko ajan. Olen muutamaan
U-Maticiin asentanut Betacamin puhdistusrullan, jonka pystyi
aktivoimaan erillisestä nappulasta. Se piti kyllä päät auki.
>> Ja minua se radiolähetys 50-luvulta, missä luettiin lähettämäni
>> toivomus esittää "Banaanilastaajien laulu", tai kun Risto Vanari
>> haastatteli messuilla 60-luvun alussa. Tai ne Tupla tai Kuitti
>> -kilpailun osat, missä esiinnyin 1975. :-)
>
>Nuo viimeksimainitut olen mahdollisesti katsonutkin, mutta ei nyt heti
>muistu aihe mieleen :-)
Carl Barksin Suomen tuotanto. Siis Aku Ankka. :-D
Matti Käki oh2bio