EPG: sähköinen palvelu?

Reijo Korhonen

EPG elikkä suomeksi sähköinen ohjelmaopas, onko se sähköinen palvelu?
Nimittäin, tätä sai tämän päivän tilanne miettimään kun urheilulöähetys
siirtyi siksi, että jää pehmeni ja odotetaan että aurino painuu mailleen
ja sen lämmittävä vaikutus heikkenee ja ihmisen jäähdytyskoneiston puhti
riittää. Joka tietenkin sotjee ohjelmien lähetysajat.

Lähtysajat siis vaihtuvat, mutta päivittyykö sähköinen ohjelmaopas kuten
sähköisillä palveluilla on tapana ja kuten niiden olettaa toimivan,
päinvastoin kuin esimerkiksi sanomalehdessä oleva painettu ohjelmalistaus.
Sen ei odota päivittyvän miksikään siinä painetussa lehdessä. TV:ssä
olevan sähköisen ohjelmaoppaan sen sijaan olettaa pitävän aina paikkansa.
Mutta juuti nyt eletään tilannetta, jossa näin ei ole. Sähköinen
ohjelmaopas on yhtä väärässä kuin sanomalehtrni ohjelmalistaus.

Ehkä ongelma ratkeaa niin että sähköisen ohjelmaoppaan nimi muutetaan.
Ehkä parempi nimi olesi staattinen ohjelm,alistaus tai silloin tälläin
jotensakin paikkansa pitävä ohjelmaopas tai jotain muuta, jota ehdotatte?

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

John Smith

Ohjelmaopas on ihan ok.
Opas ei viittaakaan absoluuttiseen tarkkuuteen, vaan on enemmänkin
suuntaa antava.
Onneksi noita muuttuvia lähetysaikoja ei juurikaan ole ja yleensä kaikki
tulee ajallaan.
Ohjelmaoppaan reaaliaikaisuutta tarkemmin seuraaminen edellyttäisi
lisäresursseja, eikä auttaisi ajastuksien asettajia lainkaan.
Uusi ohjelma-aika kerrotaan varmaankin sillä kanavalla, jonka ohjelma
siirtyy.

Reijo Korhonen

On Sat, 11 Mar 2017 18:34:21 +0200, John Smith wrote:

> Onneksi noita muuttuvia lähetysaikoja ei juurikaan ole ja yleensä kaikki
> tulee ajallaan.

Ei tule. Muutoksia tulee hyvin usein urheilulähetysten yhteydessä. Joskus
menee jatkoajalle, jatkoerään, tai jatko-otteluun, miten noita nimitetään
tai sitten olosuhteiden takia otteluiden lähetysaikoja pitää muuttaa.
Näiden merktsemiseen ohjelmaoppaaseen oikein etukäteen ei ole mitään
oikeaa ratkaisua. Oikea lähetysaika selviää vasta kun ottelu on käynnissä
ja sen loppuaika on selvillä vasta kun ottelu on päättynyt. Hyvin usein
muut ohjelmat sitten siirtyvät enkä valita sitä, koska olen urheilun
ystävä.

Mutta kaikkia otteluita en katso suorana. Jos aika ei ole oikein
ohjelmaoppaasssa, niin digiboksin tallennussysteemi ei voi tallentaa
ottelua oikein. Mikään ei ärsytä enempää kuin se, että tallennus loppuu
kesken eikä näe miten rankkarikisassa kävi. Jos ottelun kesto
päivitertään EPG:lle niin digiboksi osaa tallentaa jatkoajallekin menevän
ottelun. Siis oikein toimiva digiboksi.

> Ohjelmaoppaan reaaliaikaisuutta tarkemmin seuraaminen edellyttäisi
> lisäresursseja,

Hyvin vähän, yhden töissä olevan ihmisen. Siihen pystyy selostajakin joka
on taatusti töissä tuolloin. Mutta epäilen, että on siellä teknistäkin
henkilökuntaa töissä, sillä ei niitä muita ohjelmia voida siirtää ilman
heitä. Jollakin riittää aikaa nuo vaadittavat minuutit lyödä sisään ne
muutokset, jotka muutenkin on jouduttu tekemään ohjelömien uilos
ajamisessa.

> eikä auttaisi ajastuksien asettajia lainkaan.

Ei sitä ajastusta tarvitse asettaa uudestaan, koska se on jo asetettu.

> Uusi ohjelma-aika kerrotaan varmaankin sillä kanavalla, jonka ohjelma
> siirtyy.

Nimenomaan, suullisesti, mutta tuon suullisen tai tekstiboksina tulevan
ilmoituksen ymmärtää ihminen, ei digiboksi. Ja ihminenkin vain jos on
paikalla TV:n ääressä ilmoituklsen tullessa. Jos EPG olis oikein eli
näyttäisi mitä sieltä oikeasti tulee, näkisi ihminenkin EPG:stä aina,
mitä sieltä oikeasti tulee. Pääongelma on kuitenkin otteluiden ajastukset
digibokseille, jotka eivät voi mennä oikein, jos EPG ei ole oikein.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

John Smith

Tuo vaatisi että boxi tietäisi mikä ohjelma pitäisi tallentaa.
Pelkkä alku, loppu ja kanava ei riitä.
Ohjelmalla pitäisi olla uniikki tunniste.
Tai edes tunniste ohjelman aikana sen loppumisesta/uuden ohjelman
alkamisesta.
Ajastus voisi silloin vain odottaa koska loppumistieto tulee ja lopettaa
sitten.

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> writes:

> EPG elikkä suomeksi sähköinen ohjelmaopas, onko se sähköinen palvelu?

On, mikäs se sitten olisi? Ei se ainakaan paperilla tule (Ellei sitä
listausta ite erikseen printtaa)

> [...]
> Sen ei odota päivittyvän miksikään siinä painetussa lehdessä. TV:ssä
> olevan sähköisen ohjelmaoppaan sen sijaan olettaa pitävän aina paikkansa.

En ole viimeaikoina tutkinut, että kuinka usein tuota lähetteessä
tulevaa dataa päivitetään, mutta joka tapauksessa lähetteessä tulee
kaksi striimiä, jotka kertovat lähetyksen ohjelmista. Toisessa on tuo
pitkä ohjelmalistaus (=EPG), ja sitten toinen kertoo tällä hetkellä
tulevan ja mahdollisesti seuraavan ohjelman, ja ainakin speksissä
sanotaan, että tuossa pitäisi tulla varoituksia tyyliin "Vaihtuu
puolen minuutin kuluttua" yms.

Katsoitko tuota "now playing" -tietoa, että olisiko se päivittynyt oikein?

> Ehkä ongelma ratkeaa niin että sähköisen ohjelmaoppaan nimi muutetaan.

Miksi se pitää muuttaa. Musta tuo nykyinen nimi on ihan kuvaava ja
kertoo, että se välitetään sähköisesti ja sisältää tietoa ohjelmista.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

John Smith <som...@microsoft.com> writes:

> [...]
> alkamisesta.
> Ajastus voisi silloin vain odottaa koska loppumistieto tulee ja

Lähetyksessä ON tuollainen tieto sen EPG:n lisäksi. Sitä en ole
jaksanut tutkia, että välittyykö tuo tieto oikein myös tilanteessa
jossa lähetys on myöhässä.

Reijo Korhonen

On Sun, 12 Mar 2017 02:44:21 +0200, Ari Saastamoinen wrote:

> Katsoitko tuota "now playing" -tietoa, että olisiko se päivittynyt
> oikein?

Striimiutasolla en tarkistanut, mutta kyllä sekä itse katselunäkymästä
saatavat nykyisen ohmalman tiedot että EPG-näkymä näyttivät vanhaa
paikkansapitämätöntä tietoa, eli näyttäisi että eivät ole ohjelmatietoja
päivittäneet kumpaamkaan striimiin, vaikka ulos tulevien ohjelmien
lähetysajat vaihtuivatkin.

Kyseessä YLE kanava 2, sieltähän sitä utheilua tulee ja muutoksia
lähetysajoissa on usein.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Sun, 12 Mar 2017 00:43:14 +0200, John Smith wrote:

> Tuo vaatisi että boxi tietäisi mikä ohjelma pitäisi tallentaa. Pelkkä
> alku, loppu ja kanava ei riitä.

Aivan. Oikein toimivat digibksit toimivat niin: vu+ yms. joissa on
OpenVix tai vastaava Enigma2-käyttöjärjestelmä <http://www.openvix.co.uk/
>. Markkinoilla on valitettavasti myös sellasia digibokseja, joissa
katkeaa linkki tallennettavan ohjelman ja tallennusajan välillä ja nuo
väärin toimivat digiboksit siirtävät tallestietoihinsa vain sen ajan, joka
on tuon tallennuksen tallusaikana. Oikein toimivat digiboksit sen sijaan
säilyttävät sen, jonka käyttäjä on määritellyt eli linkin ohjelmaan
EPG;ssä. Näin ne osaavat reagoida, kun ohjelman lähetysajassa tapahtuu
muutoksia.

Oma digiboksini ei ole jättänyt mitään tallentyamatta jos tieto ohjelman
siirtymisestä toiseen lähetysaikaan on tullut riittävän ajoissa.

> Ohjelmalla pitäisi olla uniikki tunniste.

EPG:sä tietenkin joka ohjelmalla on tunniste

> Tai edes tunniste ohjelman aikana sen loppumisesta/uuden ohjelman
> alkamisesta.

Nämä tiedot ovat EPG:ssä, muutenhan sitä ei voitaisi näyttää.

> Ajastus voisi silloin vain odottaa koska loppumistieto tulee ja lopettaa
> sitten.

Juuri näin, mutta kun EPG:ssä on väärät tiedot, niin digiboksi ei voi
toimia oikein. Pieni mahdollisuus toimia oikeein siinä tapauksessa että
urheilukilpailu menee yliajalle on siinä, että digiboksi kuunlisi
ohjelman päättymissignaalia eikä tottelisi EPG:n lopetusaikaa. ;itta
tämäkään ei ratkaise sitä, että ohjelman aloitusaika muuttuu eli ohjelman
löhetysaika siirtyy. Paras ja ainoa toimva ratkaisu on titenkin se, että
kaikki tulee oikein, sekä EPG että ohjelman aloitus ja päättymissignaalit
ja niitä päivitetään heti, kun tieto muutoksesta on selvillä. Se on
nykyaikaa ja sähköisen palvelun tunnusmerkki. Nytkyisellään EPG ei täytä
sähköisen palvelun vaatimuksia.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

John Smith

Reijo Korhonen wrote:

> [...]
>
> Oma digiboksini ei ole jättänyt mitään tallentyamatta jos tieto ohjelman
> siirtymisestä toiseen lähetysaikaan on tullut riittävän ajoissa.

Mikä tässä sitten on ongelma?

Reijo Korhonen

On Sun, 12 Mar 2017 14:47:33 +0200, John Smith wrote:

> Mikä tässä sitten on ongelma?

Se ette EPG päiuvity, vaikka ohjelmien lähetysajat vaihtuvat. Silloin
digiboksi ei voi tallentaa ohjelmia oikein.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

John Smith

Operaattori laiskottelee.

Reijo Korhonen

On Sun, 12 Mar 2017 16:29:11 +0200, John Smith wrote:

> Operaattori laiskottelee.

Se taho joka EPG-tiedot tuottaa. Eiköhän se ole TV-kanava, sehän se
ohjelmatkin laittaa lähetykseen ja tierää tasan tarkkaan, mitä on
lähetykseen laittanut, missä järjestyksessä ja mihin aikaan tulemaan.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Anssi Saari

> [...]

> ohjelmatkin laittaa lähetykseen ja tierää tasan tarkkaan, mitä on
> lähetykseen laittanut, missä järjestyksessä ja mihin aikaan tulemaan.

Olen kyllä ajatellut samaa, mutta lieneekö niin että EPG:n päivitys
pitäisi tehdä käsin eikä ketään kiinnosta. Ei se ainakaan YLEn tuloja
lisää... Tyrkkäsin itse asiassa YLElle kyssärin aiheesta mutta en odota
suuria. Uutisvahdin palautteisiin eivät ainakan reagoi mitenkään.

Anssi Saari

Vastasivatpa Yleltä kuitenkin. Lyhyesti sanottuna "kaikki eivät saisi
tietoa joten kukaan ei saa".

Reijo Korhonen

Siis kaikki eivät saisi päivitettyä EPG-dataa käyttöönsä? Eihän tuo pidä
ollenkaan paikkansa, vaan asia on täsmälleen päinvastaoin: Kaikki aisivat
ja saavatkin koko ajan päivitetyn EPG.datan käyttöönsä. Sitä ei voi olla
saamatta jos on sellainen laite joka sitä ottavaan eli televisio tai
digiboksi. Vanhaa EPG-dataa ei striimeissä tule. Pari päivää sitten
lähetettäväksi asetettua taasen kyllä hyvinkin, kun sitä ei päivitetä
muutosten tullessa. Vaikka tietenkin opitäisi, sillä se oli EPG:n
alkuperäinen idea.

Tuntuu siltä, että DigiTV:kin on yksi ihmisem epäonnisyuneista
keksinnöistä, kaukana siitä mitä sen hehkutettiin olevan sen syntyaikoina
kun sitöä asettiin Suomeen kuin käärmettä pyssyyn ja myytiin samalla
isiemme ja äitiemme ja heidän vanhempiensa maksana lähetysverkko
Digitalle ulkomaisten sijoittajien haltuun, ja joudutaan maksamaan
hioveät siirtihinnat edelleenkin, jolloin lähetystoimintaan ei riitä
varoja eikä edes niin vähäpätöiseen asiaan kuin EPG:n pitämiseen ajan
tasalla. Itse asiassa tuon voisi laittaa jonbkin automaatin tehtäväksi,
mutta kun automaatitkin pitää tehdä ja säätää kohdilleen.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Matti Savolainen

"Reijo Korhonen" kirjoitti viestissä:oa9j82$i1j$4...@dont-email.me...

> [...]
> tasalla. Itse asiassa tuon voisi laittaa jonbkin automaatin tehtäväksi,
> mutta kun automaatitkin pitää tehdä ja säätää kohdilleen.

Ei taida automaatti selvitä EPG:n päivittämisestä.
Jos ohjelmat menevät jostakin syystä pitkäksi, niin ihminenhän päättää,
miten jatketaan.
Mikä ohjelma jätetään mahdollisesti pois.
-Matti-

---
Avast Antivirus on tarkistanut tämän sähköpostin virusten varalta.

Kaj Stenberg

Den onsdag 15 mars 2017 kl. 00:24:37 UTC+2 skrev Matti Savolainen:

> Ei taida automaatti selvitä EPG:n päivittämisestä.
> Jos ohjelmat menevät jostakin syystä pitkäksi, niin ihminenhän päättää,
> miten jatketaan.
> Mikä ohjelma jätetään mahdollisesti pois.

Sivuraiteelle:
kanava mainostaa jotain ohjelmaa/sarjaa joka oikeasti kiinnostaisi.
Aloitusajankohta 4-5 viikon päästä. Kanava on ilmeisesti
päättänyt lähettää tätä ohjelmaa silloin, päivä ja aika siis tiedossa.
EPG:llä ei kuitenkaan mitään tietoa asiasta.
Luulisi että kanavaa kiinnostaisi että se traileri (tuskin ilmainen) meni minun suhteessa täysin harakoille. En saanut tallennusta päälle joten ennakkomainonta täysin haaskausta. _EN TODELLAKAAN_ laita johonkin kalenteriin tms jonkun telkkuohjelman aloituspäivämääriä...

(Pätee muuten kauppojen mainontaankin: ellei kiinnostusta herättänyt tuote löydy huomenna hyllystä niin saa kyllä olla jo melkoinen tuote että muistaisin etsiä sitä vielä viikkojen päästä kun ehkä johonkin kauppaan ilmestyy).

--
Kaj

John Smith

EPG näyttäis olevan viikon eteenpäin.

Anssi Saari

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> writes:

> Siis kaikki eivät saisi päivitettyä EPG-dataa käyttöönsä?

Näin. Kysymykseni ja Ylen vastaus alla.

Hei, kiitos yhteydenotosta.

Jos muutoksen ajat ovat selkeästi tiedossa riittävän ajoissa niin
muutoksia kyllä tehdään mutta koska päivitetyn signaalin kulkeminen
vastaanottimille on hidasta niin näitä viimehetken muutoksia ei yleensä
tehdä.

Jotkut vastaanottimet lukevat päivitetyn ohjelmatiedon ainoastaan kun
laite käynnistetään ja useiden kaapeli-TV operattoreiden
ohjelmaopas-järjestelmät päivittyvät vain kerran vuorokaudessa.

***************************

13.3.2017 vastaanotetun yhteydenoton sisältö:

Jos esim. urheiluohjelman lähetysaika muuttuu (viivästyy tai jatkuu
pidempään) niin miksei sähköistä ohjelmaopasta päivitetä vastaamaan
uusia lähetysaikoja?

Turo Juurakko

14.3.2017, 22:19, Reijo Korhonen kirjoitti:
> Tuntuu siltä, että DigiTV:kin on yksi ihmisem epäonnisyuneista
> keksinnöistä

Ilman digitalisointia HDTV:tä tuskin olisi tullut, puljattaisiin
edelleen vhs-nauhureiden kanssa ja kanavien määrä olisi pienempi. Joo,
tiedetään, että monet eivät laske tuota viimeistä pointtia edistykseksi,
verrattuna vanhoihin hyviin aikoihin jolloin oli kaksi kanavaa, joilta
molemmilta tuli uutiset samaan aikaan ja koko kansa katsoi samaa
"laatuohjelmaa", koska vaihtoehtoja ei ollut... EPG:n toimimattomuudesta
ei tarvinnut huolehtia kun sitä ei ollut lainkaan.

Sen verran älytekniikan uusavuttomaksi tekemien ihmistenkin luulisi
vielä oppivan, että jos päivällä on suoria urheilulähetyksiä samalta
kanavalta, tärkeän tallennuksen ollessa kyseessä, ihminen hoksaisi
varata lisäaikaa tallennukseen.

--
mukavan tiukkaa

Kaj Stenberg

Den onsdag 15 mars 2017 kl. 14:17:10 UTC+2 skrev Turo Juurakko:

> [...]
> vielä oppivan, että jos päivällä on suoria urheilulähetyksiä samalta
> kanavalta, tärkeän tallennuksen ollessa kyseessä, ihminen hoksaisi

Minulle tuottaa joskus vaikeuksia jos "seuraan" jotain sarjaa niin että tallennus "joka keskiviikko klo 21-22" (katson sitten kun on koko kausi kasassa. Tällöin en muista tarkistaa viikottain että eihän siinä jotain suoraa urheilua tule.

Toki, harva sarja on _niin_ tärkeä että yhden jakson puuttuminen kaataisi maailmaa. Ja jos sarja on niin tärkeä DVD-boksin osto on se helpoin tapa. Ne vaan vie niin paljon tilaa...

--
Kaj

Kaj Stenberg

Den tisdag 14 mars 2017 kl. 22:22:06 UTC+2 skrev Reijo Korhonen:

> Tuntuu siltä, että DigiTV:kin on yksi ihmisem epäonnisyuneista
> keksinnöistä,

Itse näkisin lähinnä että on esimerkki nykymaailman hosumisesta:
on niin kiire saada tuotteita markkinoille että vapautetaan
totaalisia raakileita ja korjataan sitten käytössä pala
palalta (asiakkaan kustannuksella ja ajalla).

--
Kaj

Reijo Korhonen

On Wed, 15 Mar 2017 00:24:43 +0200, Matti Savolainen wrote:

> [...]
> miten jatketaan.
> Mikä ohjelma jätetään mahdollisesti pois.

Juuri näin. Huomasit, että ihminenhän se sitä konetta eli automaattia
käyttää. Huomasiot, että iohminen tekee muutoksen missä jörjesrtyksessä,
kuinka pitkään jotakin ohjelmaa lähetetään ja mitä jätetään pois. Kun
ihminen on tämän määrittelyn tehnyt, niin lähetysohjelma lähettää sen
meille katsojille. Mutta kun ihmien on tuon lähetysmäärityksen tehnyt
sille ohjelmasutriimille, niin sama määritys pätee 1:1 myös EPG-
striimille. Joten automaatti pystyy sen päivittämään ilman että misen
opitää koskea yhtgeenk'ää'n ylimääräiseen nimiskuukkeliin enempää kuin
nytkään, että nuo ohjelmistomuutokset saadaan tulemaan meidän TV:emme.
asti.

Jos se ei käytännössä näin yksinkertaisesti tapahdu, niin silloin
lähetysohjelmiston automaatio-osassa. joka tuon EPG:n osaisi säätää
kohdilleen, on vikaa.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Tue, 14 Mar 2017 15:53:12 -0700, Kaj Stenberg wrote:

> [...]
> lähettää tätä ohjelmaa silloin, päivä ja aika siis tiedossa.
> EPG:llä ei kuitenkaan mitään tietoa asiasta.

Kanavat näyttävät näyttävän EPG:tä vain viikon eteenpäin. Jos sitäkään.

> [...]
> joten ennakkomainonta täysin haaskausta. _EN TODELLAKAAN_ laita
> johonkin kalenteriin tms jonkun telkkuohjelman aloituspäivämääriä...

On kuienkin totta, että vaikka ohjelma yulee ylos noin kuukauden päästä,
niin päivä ja tunti ei ehkä ole ihan tarkkaan tiedossa. Ja ne väärin
toimivat digiboksi eivät osaa laittaa tallennusta päälle ohjelnmalle
(oghelma id:lle), van ne laiottava tallenuksen EPG:n perusteella
kalenteriaikaan, vaikka tuo aika saattaa elää usemmankin kerran. Väärin
toimivalla digiboksilla et siis saa millään keinoin kuukauden päästä ulos
tulevan ohjelman tallennusta uoettavasti ajastettua.

Totta on kuitenkin myös se, että oikein toimivissa digibokseissa ei ole
minkäänblainen onbgelma että kuukauden päästä tulevan ohjelman
lähetysaika elää usemmankin kerran. Totta kai elämä on helpompaa jos
sinulla on oikein toimiva digiboksi kuin jos sinulla on väärin toimiva
digiboksi.

Sitä en kuitenkaan hyväksy, että tasa-arvon takia kenenkään elämä ei saa
olla helpompaa kuin niiden joilla on väärin toimiva digiboksi ja sen
takia pitää läjettää väärää tietoa sisältävää EPG:tä, kun väärin
toimivien diginoksien ajasyuklset eivät korjaannu, vaikka EPG:n
korjaisikin. Totta kai kaikille on parempi, että EPG on niin oikein kuin
nykyhetken tiedon mukaan voi olla rikä sitä jätetä näyttämään väärää
tietoa, joka oli sinä hetkenä luulona kun EPG sille päivälle tuli ulos
eli noin 7 päivää sitten.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

Kommentoinpa näitä YLEn teknisiä sutkauksia EPG:n päivittämisestä.

On Wed, 15 Mar 2017 12:41:41 +0200, Anssi Saari wrote:

> [...]
> muutoksia kyllä tehdään mutta koska päivitetyn signaalin kulkeminen
> vastaanottimille on hidasta niin näitä viimehetken muutoksia ei yleensä

Ei EPG-datan kulkeminen vastaanottimelle ole hidasta. Samaa tehtia kuin
ohjelmadatakin se tulee eli sekunneissa. Sen sisaan sen luku on eri
päätelaitteissa toteutgettu eri tavalla. Joskut päätelaitteet (TV:t tai
digiboksit) lukevat EPG-striimiä tosi harvoin. Tai pikemminkin
käsittelevät, sillä koko kanavanipun kaikki ohjelmadata ja kaikki EPG-
data tulee sisään yhtenä virtana, josta sitten se vaan erotellaan
järkevästy kutakin kanavanipussa olevaa loogista kanavaa kohti. EPG:n
käsittely vie jonkin verrab prosessoritehoa ja muistiakin ja ilmeisesti
joillakin vanhemmilla laitteilla laite saattaisi käyttäjän mielestä
hidastella jos RPG-dataa käsiteltäisiin tiheästi.

Joka laitetta en väitäkään tuntvani, mutta itsellä on sen verran hyvillä
prosessoreilla varusrerur digibojsit ja ohjelmistokin on kunnossa, joten
riitävän tikeästi nuo EPG-dataa käsittelevät ja osaavat ottaa muutokset
huomioon. Valistunut arvaukseni on se, että saa olla todella vanha
digiboksi, jos ei esim. joka viides minutti pysty EPG-dataa
käsittelemään. Tuo viisi minuuttia on tässä vain siksi, että minusta
olisi kiva jos ainakin viittä minuuttia ennen kuin tiedetään todellinen
ohjelmavirta ei vastaa EDPG:tä, asiasta tiedotetaan katsojille ja samalla
EPG korjataan. Näin se varmastiu myös tehdään tiedottamisen kphdalla,
mutta EPG jätetään korjaamatta, jolloin ajastukset menevät pieleen vaikka
ei tarvitsisi mennä, sillä oikein toimivat digiboksit osaavat toimia
EPG:n mukaan.

> Jotkut vastaanottimet lukevat päivitetyn ohjelmatiedon ainoastaan kun
> laite käynnistetään ja useiden kaapeli-TV operattoreiden
> ohjelmaopas-järjestelmät päivittyvät vain kerran vuorokaudessa.

Erittäin harvat, erittäin vanhat laitteet. Kuitenkaan EPG:n oikeassa
olemista ei voi rubeta säätämään erittäin vanhojen, erittäin harvojen
huomosti toimivien laiktteiden mukaan.

Nimittäin tiedän etä joka mustavalkoisia televisioita on käytössä. YLE
siis homenna, kun lujkee vikestini, loipettaa väriolähtykset, koska
kellekään ei saa tarjota parempaa palövelua kuin mitä jotkut harvat
haluavat ihan vapaaehtoisesti nauttia.

Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Wed, 15 Mar 2017 14:17:09 +0200, Turo Juurakko wrote:

> Ilman digitalisointia HDTV:tä tuskin olisi tullut, puljattaisiin
> edelleen vhs-nauhureiden kanssa ja kanavien määrä olisi pienempi.

Ihan kaikki ei olii mennyt noin. Ainakaan se vhs-osuus. Nimittäin
minulla oli jo analogia-aikana tallennuslaite, joka tallensi DVD-levylle.
Taion vieläkin, kun en ole jaksanut kantaa sitä varastoon. Johtuu ehkä
siitä, että laite on kaunis. On siinä myös VHS-osuus eli msillä pystyi
toki tallentamaan VHS:lle ja katsomaankin tietysti ja jopa siirtävään
vanhat kasetit DVD:lle, mutta kun siirtoaika oli sama kuin katseluaika,
niin minunkin VHS-kasettini jäivät siirtämättä DVD:lle. Ja kohtahan en
katso niitä DBD:äkään joita minulle on kertynyt, kun kaikki on netissä ja
osa kiiintolevyllä. Ai niin, kyllä abalogia-akana oli myös
kiintolevytallentinia, joten skenaario että VHS:tä luovuttiin digiTV:n
ansiosta ei pidä paikkaansa, vaikka jotain tekemistä asian kanssa
silläkin saattoi olla.

> [...]
> "laatuohjelmaa", koska vaihtoehtoja ei ollut... EPG:n toimimattomuudesta
> ei tarvinnut huolehtia kun sitä ei ollut lainkaan.

Totta. Ennen meillä oli kaksi kanavaa, joille tuotettiin paljon hyvää
kotimasta ohjelmaa jota koko kansa katsoi. Tuon ansiosta yhtenäisellä
kansalla oli sentään samat puheenaiheet, vaikka itse asioista saatettiin
olla tietenkin eri mieltä.

Nyt on änkytään huonoa kanavaa, joilla ei ole mitään muuta kuin huonoa
ohjeömaa joitya katsoo ani harva. Eli kaikki katsovat vähän eri kanbavia
ja vähän eri ohjelmia tai eivät katso ollenkaan tai katsovat ohjelmia
netistä. Katsomiskäyttäytyminen on pirstaloitunut. Yhdekke ohjelmalle ei
kerry koskaan montaa katsojaa.

Niinpä YTV-alan rahoitus on kriisissä. TV-kanavia menee konkurssiin.
Millään akabvalla ei ole varaa tuotta hyviä ohjelmia.
Maonosrahoitteisilla kanavilla on pula mainosten maksajista. Kanabislla
ei ole varaa ostaa hyviä ohjelmia. Niinpä ne näytävät huonoja ohjkelmia
uusintojen uusintoina.

> [...]
> vielä oppivan, että jos päivällä on suoria urheilulähetyksiä samalta
> kanavalta, tärkeän tallennuksen ollessa kyseessä, ihminen hoksaisi

Kuule, minulla on automaattinen digiboksi sen takia, että se hoit5aa
hommat automaattisesti, kun itse en jaksa, en ehdi, en muista. Tiedän
kyllä mistä urheilulähetyksistä pidän. Niiden tallennusten tekemisen on
kuitenkin ulkoistanut digiboksilleni, joka on kone, siis jaksaa, ehtii ja
muistaa.

Ouikieasti oman koneeni vastaopäässä, siellä lähetyspäässä on kone. Nuo
koneet kannatta laittaa keskustelemaan keskenään. Se ei vaadi muuta kuin
että se automaatti koja hoitaa ohjkelmien uudelleenajastuksesta
lähetykseen, samalla myös päivittää EPG:n.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Wed, 15 Mar 2017 06:15:37 -0700, Kaj Stenberg wrote:

> [...]
> tallennus "joka keskiviikko klo 21-22" (katson sitten kun on koko kausi
> kasassa. Tällöin en muista tarkistaa viikottain että eihän siinä jotain

Sinullakaan ei siis ole oikein toimivaa digiboksia. Sinä ole laittanut
digiboksisi tallentamaan johonkin kellonaikaan. Oikeasti haluaisit
talentaa sitä sarjaa. Sellaisiakin digibokseja on, jotka todellakin
tallentavat joko nimitiedon tai ohjelman ID:n perusteella ja silloin
tietenkään eivät tallenna jos tuohon aikaan tulee urheilua.

> Toki, harva sarja on _niin_ tärkeä että yhden jakson puuttuminen
> kaataisi maailmaa. Ja jos sarja on niin tärkeä DVD-boksin osto on se
> helpoin tapa. Ne vaan vie niin paljon tilaa...

Totta kai tämä ei ole maailman tärkein asia ja jos tallennus ei ole
onnistunut niin jakso löytyy usein netistä. Mutta saattaa se harmittaa,
jods väsyneenä tulee kotiin ja ajkattelee itseään piristääkseen katsoa
sen jakson mielisarjaansa, mutta eipä msitä olekaan digibiksilla, vaan on
urheilua ja vieläpä sellaisesta lajosta jota inhoaa ;-(

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Wed, 15 Mar 2017 19:20:51 +0200, Jukka Lahtinen wrote:

> Silloinkin kuitenkin oli PDC, jonka mukaan videonauhuri osasi aloittaa
> ja lopettaa tallennuksen.
> Tosin tuota PDC:tä ei ainakaan Suomessa käytetty läheskään kaikilla
> kanavilla, olisko ollut vain Ylen ykkösellä ja kakkosella käytössä.
>
> https://en.wikipedia.org/wiki/Programme_Delivery_Control

Sama asia on muuten DigiTV-stanardissa. Tai ehkä ei iihan sama, vaan
vieläkin tarkemmin määriteltynä koska edellinen ohjelma päättyy ja
seuraava alkaa. Mutta standardi on eri asia kuin se, että lähettääkö
jokin kanava noita signaaleja vai ei.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Turo Juurakko

15.3.2017, 21:35, Reijo Korhonen kirjoitti:

> [...]
> kotimasta ohjelmaa jota koko kansa katsoi. Tuon ansiosta yhtenäisellä
> kansalla oli sentään samat puheenaiheet, vaikka itse asioista saatettiin

Nykyisin on kuitenkin ennennäkemättömät mahdollisuudet muodostaa
verkkoyhteisöjä, joissa voi keskustella ohjelmasta kiinnostuneiden
kanssa. "Vanhoina hyvinä aikoina" tuollainen keskustelu rajoittui
lähinnä perhepiiriin, naapureihin ja työpaikalle.

> Nyt on änkytään huonoa kanavaa, joilla ei ole mitään muuta kuin huonoa
> ohjeömaa joitya katsoo ani harva.

Änkytään huonoa kanavaa?

Ei minusta hyvien ohjelmien määrä ole mihinkään laskenut, täytyy vaan
osata valkata rusinat pullasta ja jättää loppu skeida katsomatta.

> Eli kaikki katsovat vähän eri kanbavia
> ja vähän eri ohjelmia tai eivät katso ollenkaan tai katsovat ohjelmia
> netistä. Katsomiskäyttäytyminen on pirstaloitunut.

Minusta tuo ei ole hyvä, eikä huono asia. Huonona tuota pitää lähinnä
makutyrannit, jotka haluavat määrätä muiden katsomisia...

> Niinpä YTV-alan rahoitus on kriisissä. TV-kanavia menee konkurssiin.

Taitavat olla sitten maksukanavia, sillä en nyt muista tähän hätään
yhtään korkean profiilin ilmaiskanavaa, joka olisi mennyt konkkaan.
Virkistänet muistiani?

--
mukavan tiukkaa

Reijo Korhonen

On Wed, 15 Mar 2017 22:00:32 +0200, Turo Juurakko wrote:

> [...]
> kanssa. "Vanhoina hyvinä aikoina" tuollainen keskustelu rajoittui
> lähinnä perhepiiriin, naapureihin ja työpaikalle.

Onko tilanne keskustelun kannalta parempi vaiko huonompi, on sekin
makuasia. Luulenpa että ei tilanne ohjelmista keskustelun kannalta ole
parantunut.

En keskutelu oli silmäkkäin, siinä elämänpiirissä missä kukin eli,
perheessä, työpaikoilla, naapurien kanssa, kirjastossa tuttujen kanssa,
marttakerhossa. Ite asassa varsin suuressa piirissä, siinä missä kukin
eli. PÖaitsi että jos tapasi sellaisia, joita ei ennen ollut tavannut,
niin pystyi keskustelemaan tuntemattomienkin kanssa samoista ohjelmista,
sillä hekin olivat ne nähneet.

Nykyisin taas kaikki on pirstoutunut pieniin piireihin. Ite asiassa
ihmiset elävät eristyneissä kuplissaan, baikka kuplassa olisi ihmisiä
toiselta puolelta maapalloakin ja vaikka ha kuvittelevat että ovat
hyvinkin avarakayseisia, niin ite asissa he ovat barsin eristyneitä
eivätkä tunne naapureitaan eikä ihmisiä tavata silmäkkäin. Ei tunneta
millainen maailma oikeasti on. Jokainen näkee siitä pienen siivun ja
jokainen sem siivun vähän eri paikasta.

Ennen kun puhuttiin asiatsilmäkkäin, niin ihmiset sentään ymmärsivät
toisiaan kun kommunikoinnissa olivat kaikki aistit mukana.
Väärinymmärryksiä, tahallisia ta itahattomia oli harvoin ja samoin
ylilyöntejä. Nyt taasen tässä kplamediamaailmasxsa tuntuu että ylulyönniy
ja tahallisetkin toisdten väärinymmärrykset ovat pikemmin sääntö kuin
poikkeus. Toista ihmistä ja hänen mielipidettään ei edes haluta ymmärtää
oikein.

> Änkytään huonoa kanavaa?

Änkytään, mutta kyllä edellinenkin ilmaus oli varsin osuva.

> Ei minusta hyvien ohjelmien määrä ole mihinkään laskenut, täytyy vaan
> osata valkata rusinat pullasta ja jättää loppu skeida katsomatta.

Ei hyviä ohjelmia voi olla niin paljon kuin ennen, sillä esimerkiksi
kotimaisia draamasarjoja ei tule ollenkaan. Ennen niitä oli varaa tehdä.
Itsekin teen niin, että TV:n katselu rajoittuu hyviin ohjelmiin. TV on
siis kiinni hyvinkin pitkiä aikoja.

> Minusta tuo ei ole hyvä, eikä huono asia. Huonona tuota pitää lähinnä
> makutyrannit, jotka haluavat määrätä muiden katsomisia...

Pienelle ryhmälle on aika vaikea tehdä hyvää ohjelmaa, koska hyvä ohjelma
maksaa. Tästä loogisesti seuraa se, että TV:ssä on päänsääntöisesti
huonoa ohjelmaa pienille ryhmille, koska TV-yhtiöt eivät voi toimia
tappiolla.

Makutuomaritoiminta toimii sekin väärinpäin niin, että ne suosituimmat
ohjelmat, joilla on paljon katselijoita, tehdään rina matalalla
periaatteella, keräten huonoja vitsejä navan alta yms. joiden kuvitellaan
uppoavan parhaiten kaikista suurimpaan massaan. Tekijöiden pitää ajatella
Suomen kansan älykkyosamäärän ja sivistystason olevan todella alhainen.
Voi tietysti olla niinkin, että he ovat ovat täysin oikassa: olemma tyhmä
ja sivistymätön kansa.

> Taitavat olla sitten maksukanavia, sillä en nyt muista tähän hätään
> yhtään korkean profiilin ilmaiskanavaa, joka olisi mennyt konkkaan.
> Virkistänet muistiani?

No, jos katsot kolmosen ja selosen tilinpäätöstä, niin
kannattavuuslukemat ja työntekijämäärä ovat laskussa. Ovat olleet jo
vuosia. Ne olivat enen suomalaisten omistuksessa, mutta taitavat olla
nyttemkin osana jotain kansainvälistä konsernia. Katsotaanpa

MTV Oy <https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/mtv-oy/26181911/
taloustiedot> liiketoiminnan tulos vahvasti tappiolla ja käyrä syöksyssä
kohti lattiaa. Omavaraisuus yksi prosentti ja kriisiyhtiön raja on
jossain viidentoista prosentin paikkeilla. Henkilöstön määrän kehitys on
salaisuus, mutta ei siellä ,ontaa ole töissä. Ostavat kaiken
alihankkijoilta jotka luultavasti myyvät vaib käteisellä. Oikeasti MTV Oy
on konkurssiyhtiö.

Nelonen Media on osa Sanomakonsernia, eikä Nelosesta oikein löydy
itsenäisiä talouslukuja, mutta Sanamakonsernilla talousluvut kohtalaiset,
mutta ei voi tietää kuinka konserni pönkittää Nelosta. Liinkevoitto
SDanomkonsernilla kuinkin nollan tuntumassa, milloin plussa, milloin
miinusta, ettei voi sanoa että liiketaloudellisesti olisi hyvä ja vakaa
yhtiö ja että varsinkaan että Nelonen olisi joko kruunmunjalokiva
Sanomamediassa. <http://www.is.fi/yritys/sanoma-media-finland-oy/
helsinki/1515901-4/>

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Matti Savolainen

"Reijo Korhonen" kirjoitti viestissä:oac30g$bnq$2...@dont-email.me...

> [...]
> (oghelma id:lle), van ne laiottava tallenuksen EPG:n perusteella
> kalenteriaikaan, vaikka tuo aika saattaa elää usemmankin kerran.

Tuo "väärin toiminta" mahdollistaa sen, että digiboksin voi sammuttaa
välillä. Se "herää" kellon mukaan - esim minuuttia ennen ajastusta.

Muuten toimien digiboksin pitäisi koko ajan tarkkailla tulevaa
ohjelmasignaalia.

Kaj Stenberg

Den onsdag 15 mars 2017 kl. 21:45:22 UTC+2 skrev Reijo Korhonen:

> [...]
> tallentavat joko nimitiedon tai ohjelman ID:n perusteella ja silloin
> tietenkään eivät tallenna jos tuohon aikaan tulee urheilua.

Joo, mulla on melkoinen susi.

Ostostilaisuudessa kävi näin: olin hankkimassa uuden, vanha
mennyt rikki. Netissä oli kehuttu Topparin (oliko malli 4500).
Näin kaupassa viimeisen kappaleen mallia 2300, alennettuun
hintaan, ja tein pikaostoksen.

Oppimiskäyrää: _älä_ osta tuotetta sen perusteella että saman
valmistajan joku muu malli on saanut kehuja!

Valitsen kerrotavaksi kaksi "featurea:
- ne kanavat joita oikeasti voi/haluaa katsoa voi kovalla
työllä kyllä laittaa erikseen ettei tarvitse scrollatta
mahdottomasti. Mutta aika ajoin boksi palauttaa ne yhteen
pinoon.
- aika ajoin boksi tarkistaa jotain: sammuttaa kaikki
meneillä olevat nauhoitukset, minuutti "verifying" ja
starttitilanteeseen (meneillä olevat tallennukset menetetty).

--
Kaj

Reijo Korhonen

On Thu, 16 Mar 2017 04:23:20 -0700, Kaj Stenberg wrote:

> [...]
> rikki. Netissä oli kehuttu Topparin (oliko malli 4500). Näin kaupassa
> viimeisen kappaleen mallia 2300, alennettuun hintaan, ja tein

No olin vähän jyrkkä. On se TF tavallinen. Ei susi. Se toimii kuten
useimmat digiboksit. Mutta koska se on HD-digiboksi eli siitä ei saa
saada mitään salakirjoittamatonta tallennetta ulos, niin siihen ei voi
ladata TopFieldin plufineja eli pieni ohjelmia heidän APIaanm vasten,
joilla siihen olisi voinut lisätä kaikki puuttuvat ominaisuudet. Joku
ku8n olisi kirjoittanut pluginin, jolla saisi ne HD-tallenmteet ulos
laitteesta ilman salakirjoitusta. Tai joku pelkäsi että näin kävisi.
Pluginikelpoinen TF ei olisi saanut HD-helposuutta ei sirä ei olisi
voinut linkittää operaattorin salauspalveluun, jolla maksukabavat
avataan. Jolloin kukaan ei olisi ostanut TF-digibokseja.

Vabhemiin SD-toippareihin sai vielä noita plugineja, joilla yhdellä
pystyy asettamaan ohjkelman nimikohtaiset ajastukset. Sillä olisit saanut
talteen ohjelm,at, jotka siirtybät tulevaisuuteen. Tosin ainakaan se
vanhempi pöugin ei osannut poistaa lakuoperäistä ajastusta, jolle
tallentuisi siis jotain muuta, mutta se ei taida olla iso nurhe.

Linux, enigna2-digiboksit eivät tallenna ylimääräistä vaan selviävät
siitä, kun ohjelma siirtyy tulevaisuudessa lähetettäväksi. Mutta niitä ei
ainakaan vurallisesti voi linkittää HD-maksukorttisysteemin kanssa. Tai
ei voinut kun tarkistin tilanne viimeksi, mutta itsellä ei maksukanavia
ole, eikä tule.

> Oppimiskäyrää: _älä_ osta tuotetta sen perusteella että saman
> valmistajan joku muu malli on saanut kehuja!

Olet samassa tilanteessa aika monen HD-digiboksin kanssa. Niistä puuttuu
oleellista toiminnallisuutta. Ja sitä eri niihin tulke, sillä edelläå
kerrotun mukaisesti Open Source -yhteisöt tai avuliaat harrastajaihmiset
eivät niitä voi tehdä ja valmistaja ei tee muuta kuin välttämättömän.

> [...]
> - aika ajoin boksi tarkistaa jotain: sammuttaa kaikki meneillä olevat
> nauhoitukset, minuutti "verifying" ja starttitilanteeseen (meneillä

Niin ne vahemmatkin topparit tekevät kun ne on sammutettu väkisin tai
ovat jumahtaneet ja käynnistetään uudestaan.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Thu, 16 Mar 2017 12:08:12 +0200, Matti Savolainen wrote:

> "Reijo Korhonen" kirjoitti viestissä:oac30g$bnq$2...@dont-email.me...

> Tuo "väärin toiminta" mahdollistaa sen, että digiboksin voi sammuttaa
> välillä. Se "herää" kellon mukaan - esim minuuttia ennen ajastusta.

Ei se sitä mahdollista. Digiboksin voi tietenkin sammuttaa koska haluaa.
Myös oikein toimivan digiboksin. Mutta jos sammutat digiboksin, ei se
tietenkään saa EPG:tä eli ei osaa itszenäisesti laittaa sinulla ohjelmia
tallentumaan.

Toizekseen oikein toimiva digiboksi kuluttaa niin vähöän virtaa kun se ei
tee mitään, että kokonaan sammuttaminen on tarpeetonta. Ja vaikka väärin
toimivan digiboksin sammuttaakin napista, niin se useimmiten ei oikeasti
sammu, vaan siirtyy standby-tilaan ja useissa väärin toimivixsssa
digibokseissa tuo stand-by-tila kuluttaa virtaa läöhews yhtä paljon kuin
päälläolotilakin.

Votta saisit väärin toimivan digiboksin säästämään virtaa oikeasti, sinun
pitäisi ottaa virtajohto pois pi8storasiasta. Mutta sittloin käy niin,
että digiboksi unohtaa kaiken, kellomsa, kanavansa ja muutkin
asetuksensa. Jotka joudut maputtalemaan sille kun laitat virtajohdon taas
pistorasiaan.

EPG:n lähetystoimintaa ei todellakaan pidä säätää väärin toimivien
digiboksien omituisuuksien mukaan vaan tietenkin niin, että EPG paplvelee
mahdollisimman hyvin.

> Muuten toimien digiboksin pitäisi koko ajan tarkkailla tulevaa
> ohjelmasignaalia.

Ei tietenkään tarvitse tarkkailla koko ajan, vaan riittävän usein. Ihan
niinkuin itsekään eyt koko ajan olehölytystilassa ja tarkkaile
ympäristöäsi herkeämättä kaikkien mahdollisten uhkien varalta, vaan vähän
tilannekohtaisesti, risteyksissä varot autoja aika tarmokkaasti. mutta
kotonasi ei ihan niin tarkokkaasti ja herkeämättä. Kuulu, kyllä ne oikein
toimivan digiboksin ohjelmiston tekijät ovat keksineet ihan hyvän
algoritmin, kuin usein EPG:tä vilkuilevat.

Lisätiedot Enigma2-ohjelmakoodista. Niin hyvin toimii, että itse en
koodia ole katsellut.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Kaj Stenberg

Nämä kaksi mainitsemani tulevat kyllä siis ihan katsoessakin. Boksi vaan menee "hepulitilaan", tekee mitä tekee.

--
kAJ

Otto J. Makela

Jukka Lahtinen <jtfj...@hotmail.com.invalid> wrote:

> Silloin kun vuonna 2013 tilasin sieltä nykyisen Ultimoni, varoittivat
> juuri tuosta että se ei sitten näytä kryptattuja HD-kanavia. Joten
> luulisi että noilla uusilla malleilla saa nekin näkyviin.

Tietääkseni tilanne ei kuitenkaan tältä osin ole muuttunut mihinkään?

Vaikka korttiparitus on kai periaatteellisella tasolla murrettu,
implementointi helposti saatavilla olevaksi laitteeksi saakka lienee
edelleen tekemättä, johtuen osin varsin ankarasta "ei saa puhuakaan
tästä aiheesta" -lainsäädännöstä?

--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

Pertti Kosunen

On 17.3.2017 16.04, Jukka Lahtinen wrote:
> Onkohan noita rajoituksia höllätty, kun nykyään ainakin
> http://www.satshop.fi/ näkyy mainostavan joitakin enigma2-purkkeja 4K-
> tai HD-laitteina.

"Kaikki salatut HD-kanavat toimivat käytettäessä LA Digital Conax CAM
CI+. Valittavissa yltä."

Eivät ole muuttuneet, mutta tietääkseni "paritettuja" HD-kanavia voi
tallentaa salaamattomana joillakin laitteilla. Tuo CI+ CAM:n käyttö
taitaa vaatia jotain lisävirityksiä, että voi tallentaa myös
rajattomasti normaalisti salattuja kanavia eikä vain yhtä kanavaa
kerrallaan (Kortinjako -kohdassa lisätietoja).

Reijo Korhonen

On Fri, 17 Mar 2017 16:04:43 +0200, Jukka Lahtinen wrote:

> Onkohan noita rajoituksia höllätty, kun nykyään ainakin
> http://www.satshop.fi/ näkyy mainostavan joitakin enigma2-purkkeja 4K-
> tai HD-laitteina.

Noissa enigma2-purkeissa on tosiaabkin pätevää rautaa ja joitakin
mainostavat nopeimmiksi digibokseiksi ja saaattaa niin ollakin.

Myös vapailla kavavilla tulee FullHD:tä ja tuolölaisillo tosiaanki9n
pystyy tallentamaan niin montaa HD-lähetystä yhtä aikaa kuion joilta
tulöee jotakin tallemntamisen arvoista. Tai siis minä pystyn, sillä en
usko, että olen tallentanut enemmän kuin kahdelta kanavanipulta yhtä
aikaa koskaan. Kaksi viritintä ei ole loppunut vielä kesken. Tosin on
minulla varalaite jossa on kolmas vitite, mutta vielä ei ole sille
pitänyt tallennusta laittaa siksi, etteivät päälaitteen virittimet riitä.
Mutta eipä minulla maksukorttejakaan, joilla saisi FullHD:tä tai peräti
4K:ta. 4K:ta laitteeni eivät ymmärrä, mutta kyllähän niitäkin on
saatavissa ja eivät taida edes olla sen kalliimpia kuin aikaisemmin
FullHD-laitteet olivat.

> Silloin kun vuonna 2013 tilasin sieltä nykyisen Ultimoni, varoittivat
> juuri tuosta että se ei sitten näytä kryptattuja HD-kanavia. Joten
> luulisi että noilla uusilla malleilla saa nekin näkyviin.

SatShopin sivuiltra voi tarkistaa maksukorttitilanteen. Satelliitissa on
pienemmän rajoitukset kuin kaapelissa.

> Olen tässä jo ruvennut miettimään, josko olisi aika vaihtaa johonkin
> tuollaiseen.. muuten 32-tuumaisesta telkkarista katsoessa riittäisi
> kryptaamattomien kanavien lisäksi SD-kanavatkin, mutta perhana kun CMore
> poisti kolme vuotta sitten surround-äänet SD-kanaviltaan.

Itse pystyn erottamaan FullHD:n SD:stä 32-tuumaisellakin TV:llä. Mutta tuo
on paljolti tottumuskysymys. TV-ohjelmissa on monta muutakin aspektia
kuin pikselimäärä. Jos tykkää urheilusta, niin FullHD-lähetyksen lähtyään
ei halua katsella sitä SD:nä. Monessa muussa genressä ei niin väliä.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Sat, 11 Mar 2017 15:40:25 +0000, Reijo Korhonen wrote:

> [...]
> sähköisillä palveluilla on tapana ja kuten niiden olettaa toimivan,
> päinvastoin kuin esimerkiksi sanomalehdessä oleva painettu

Tänäänkin on sellainen päivä, että urheilukilpailun aloitus lykkääntyi
puoli tuntia, jolloin TV2:n lähetykset tulevat ulos ihan eri
järjestyksessä kuin alkuperäinen suunnitelma oli. Näyttääkö TV:n EPG
asian oikein No ei näytä. Koko iltapäivän EPG näyttää väärää tietoa siitä
mikä ohjelma on menossa. Ongelma on nähtävissä sekä juuri nyt menossa
olevan ohjelman tietoja katsellessa. Useimmissa TV:ssä kaukosäätimessä in
"i", "Info", tms. nappi tähän. Ja samoin kaukosäätimestä löytyy "Guide",
"EPG", tms. nappi, jolla saa kaikkien kanavien ohjelmalistauksen. Nyt
nämä listaukset näyttävät ihan väärää tietoa.

Jos ajastit jonkin TV2:n ohjelman tälle iltapäivälle, digiboksillasi ei
ole mitään keinoa tallentaa tuota ohjelmaa oikein.

Ohjelmien siirtymisestä tuli toki selostajan ilmoitus, joten jos sinulla
oli TV auki oikeaan aikaan ratkaisevan 10 sekunnin kohdalla, niin sait
asiasta suullisen tiedon. Digiboksit eivät vielä osaa tulkita puhetta,
TV:n alkuajoista, viidenkymmenen vuoden takaisesta tilanteesta. Silloin
meillä oli kuuluttajat, jotka kuuluttivat jokaisen ohjelman alkamisen ja
ilmoittivat myös muutoksista lähetyksjärjestyksessä. Kuuluttajia ei enää
ole töissä. Eikä tilalle ole näemmä palkattu ketään muutakaan, joka
sähköisen palvelun tiodot osaisi päivittää tulemaan oikein kuluttajalle
asti.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Mikko Tuumanen

> Kanavat näyttävät näyttävän EPG:tä vain viikon eteenpäin. Jos sitäkään.

Katsotaanpa. Tänään on tiistai 21.3. ja kello on noin 20.30.

Viimeiset näkyvät ohjelmat EPG:ssä ovat:
Yle TV1 HD: ma 28.3. klo 00.57
Yle TV2 HD: ti 28.3. klo 00.05
MTV3: ti 4.4. klo 20.00
Nelonen: ti 4.4. klo 20.58
Yle FEM HD: ti 28.3. klo 01.00
Sub: ti 4.4. klo 20.30
Yle Teema HD: ti 28.3. klo 00.20
TV 5 ti 4.4. klo 20.00
JIM: ti 4.4. klo 20.30
MTV Fin: ti 4.4. klo 21.00
AVA: ti 4.4. klo 19.01

Ylen tilanne katsottu DNA:n antennista ja muut Soneran kaapelista.

Reijo Korhonen

On Tue, 21 Mar 2017 18:45:40 +0000, Mikko Tuumanen wrote:

> Katsotaanpa. Tänään on tiistai 21.3. ja kello on noin 20.30.
>
> Viimeiset näkyvät ohjelmat EPG:ssä ovat:
> Yle TV1 HD: ma 28.3. klo 00.57 Yle TV2 HD: ti 28.3. klo 00.05

21+7=28. Yle ei tlkeesäkän näytä EPG:yä seitsemää päivää piyermmälle, Ja
ei nuuta EPG:tä oikeaksi, jos lähetysajoissa ja jätjestyksessä tapahtuu
miuutoksia.

> [...]
klo 21.00 AVA:
> ti 4.4. klo 19.01
>
> Ylen tilanne katsottu DNA:n antennista ja muut Soneran kaapelista.

Minulla mikään kanava ei näy millään laitteellani yli 7 päivää. Elisan
kaapeli, En tiedä vaikuttaako siirto-operaattori asiaan.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Naked Fame

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> writes:
> [...]

Niin.

Kannattaisiko edes yrittää?

--
Signature

Kaj Stenberg

Den tisdag 21 mars 2017 kl. 23:39:08 UTC+2 skrev Naked Fame:

> Niin.
>
> Kannattaisiko edes yrittää?

Itse olen kyllä ihmetellyt vähän samaa. Päälimmäisenä on ajatus että nämä viestit on kirjoitettu älypuhelimella auton ratissa. Muitakin ajatuksia on toki vilahdellut ohi...

--
Kaj

Reijo Korhonen

On Tue, 21 Mar 2017 18:45:40 +0000, Mikko Tuumanen wrote:

> ti 4.4. klo 20.00 Nelonen: ti 4.4. klo 20.58 Yle FEM HD: ti 28.3.

OLeellista EPG:ssä ei ole ole se, ulottuuko se montakin päivää yli viikon
eteenpäin vaiko jääkö viikkoon, vaan se, että se pitää paikkansa. Muuten
ei ole mahdollista tallentaa TV-ohjelmia oikein. Ja tietenkin EPG:n avulla
on mahdollista suunnitella elämänsä niin, että on TV:n ääressä silloin
kun sieltä tulee mielenkiintoista ohjelmaa. Mutta tämäkin vain, jos EPG
pitää paikkansa.

Tällä hetkellä EPG ei pidä paikkansa, varsinkaan YLEn EPG, siitä syystä
että sieltä tulee muita TV-yhtiöitä enemmän urheilua ja urheitapahtumien
aloitusajoissa ja kestossa tapahtuu paljon muutoksia. Ne sotkevat
lähetysajat, mutta muutettuja lähetysaikoja ei korjata EPG:hen.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Kaj Stenberg

Den onsdag 22 mars 2017 kl. 21:35:58 UTC+2 skrev Reijo Korhonen:

> Ja tietenkin EPG:n avulla
> on mahdollista suunnitella elämänsä niin, että on TV:n ääressä silloin
> kun sieltä tulee mielenkiintoista ohjelmaa.

Mielenkiintoista kuinka meillä on täysin päinvastaiset näkemykset
EPG:n roolista.

Minulle (luotettavasti ja tarpeeksi kauas etuajassa toimiva) EPG
yhdistettynä tallennusmahdollisuuteen _nimenomaan_ vapauttaa
istumasta TV:äärellä kun jotain minua kiinnostavaaaa olisi
"livenä" tarjolla. (Jotkut urheilutapahtumat jonkinaasteisia
poikkeuksia).

Poissa ovat nuoruuden ajat kun piti pitää keskiviikko-illat
lähes vapaina koska silloinhan tuli "Soap", ja hiemän myöhemmin
"Shogun". Torstain tenttiin lukemiset ajoittuivat tämän
mukaan...

--
Kaj

Reijo Korhonen

On Wed, 22 Mar 2017 14:40:57 -0700, Kaj Stenberg wrote:

> [...]
> TV:äärellä kun jotain minua kiinnostavaaaa olisi "livenä" tarjolla.
> (Jotkut urheilutapahtumat jonkinaasteisia poikkeuksia)

Ei sinulla ole tallennusmahdollisuutta käytettävissä jos EPG ei pidä
paikkaansa. Jos EPG ei pidä paikkaansa, niin sinulla ei ole muuta
mahdollisuutta kuin istua TV:n ääressä, kuunnella selostusta ja koettaa
ottaa tolkkua mitä seuraavaksi tulee.

> Poissa ovat nuoruuden ajat kun piti pitää keskiviikko-illat lähes
> vapaina koska silloinhan tuli "Soap", ja hiemän myöhemmin "Shogun".
> Torstain tenttiin lukemiset ajoittuivat tämän mukaan...

Totta. Tänään ei tiedä tuleeko tämän päivä "Soapisi" - tai mikä mikä
lempisarjasi onkaan - keskiviikkona, torstaina tai perjantaina ja et
löydä sitä myöskään tallenteiltasi, koska sinne on tallentunut ihan eri
ohjelma koska "Soapisi" lähetettiin ihan eri aikaan kuin tallentimesi
luuli sen tulevan, EPG kun ei pitänyt paikkansa.

Joten selitähän minulle, miksi arvostat enemmän pitkälle ulottuvaa
paikkansa pitämätöntä EPG:tä elikkä soopaa enemmän kuin normaalisti
viikon päähän ulottuvaa normaalia EPG:tä elikkä paikkansa pitävää
informaatiota.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Kaj Stenberg

Den torsdag 23 mars 2017 kl. 22:08:27 UTC+2 skrev Reijo Korhonen:

> [...]
> paikkansa pitämätöntä EPG:tä elikkä soopaa enemmän kuin normaalisti
> viikon päähän ulottuvaa normaalia EPG:tä elikkä paikkansa pitävää

En edes muista koska EPG:ni olisi näyttänyt väärin. Tästä syystä
päälimmäinen toivomukseni olisi pitkäkestoisempi EPG.

--
Kaj

Mikko Tuumanen

> paikkaansa. Jos EPG ei pidä paikkaansa, niin sinulla ei ole muuta
> mahdollisuutta kuin istua TV:n ääressä, kuunnella selostusta ja koettaa
> ottaa tolkkua mitä seuraavaksi tulee.

VDR+epgsearch tallentaa epg:n mukaan hakusanoilla. Lähes kaikki ohjelmat
tulevat nykyään pikauusintoina, monet jopa usean kertaan. Jos yhden
läehtyksen kohdalla epg on väärin, niin todennäköisesti toisen kerran
se on oikein.

Ja vielä toinenkin vaihtoehto:

Jos EPG olisi usein pahasti väärässä, siitä voisi vielä selvitä
ostamalla lisää levyitlaa. Sanotaan vaikka 4-10 kpl 4 teratavun
levyjä. Silloin voisi tallentaa koko päivän, jos on
tiedossa epävarmaa epg:tä ja jotain, jonka haluaa talteen.

Reijo Korhonen

Et siis katso urheilua etkä kanavia joilla urheilua tulee. Ymmärrän kyllä
että tälläista ihmistä minua kohdannut ongelma ei koske. Mutta se ei
merkitse sitä, etteikö kohtaamani ongelma koske aika monta muutakin
ihmistä, jotka katsovat ja tallentavat ohjelmia kanavilta, joillta tulee
urheilua.

Ymmärrän senkin, että koska sinua ei ongelma koske, et viitsi edes
tarkistaa onko se olemassa vaiko ei ole, sinuahan ongelma ei koske, joten
sinulle se joka tapauksessa ei ole olemassa. Miten voisikaan olla, sillä
et kohtaa sitä.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Fri, 24 Mar 2017 17:21:11 +0000, Mikko Tuumanen wrote:

> [...]
> tulevat nykyään pikauusintoina, monet jopa usean kertaan. Jos yhden
> läehtyksen kohdalla epg on väärin, niin todennäköisesti toisen kerran se

En käytä tätä om,inaisuutta noin, koska en tykkää tallentaa samaa
ohjelmaa montaa kertaa. Se on tuhlausta ja aiheuttaa lisää vaivaa koska
kaksoistallenteet pitää poistaa sotkermasta ja tilaa viemästä. Tallen
ohjelma aina silloin kun ne tulevat ensimmäisen kerran. Urheiluohjelmissa
tämä on erityisen ymmärrettävää, sillä katseluarvoihin kuuluu ennalta
vaamaamattomuus mitä tulee taphtumaan ja jos katson urheilutapahtuman
vaikka viikon päästä, niin taatusti olen saanut tietää ottelun
lopputuloksen jostakin lähteestä halusin tai en, jolloin koko ottelun
katsomisella ei ole mieltä.

Usein katselen esimerkiksi jalkapallo-ottelut samana päivänä kun ne
tulee, mutta kelaan kommentaatoorien pitkät joribat ja puoliajat yli,
koska minulla ei ole niihin aikaa eikä kiinnostusta. Mutta ottelut kyllä
kiinnostavat.

> Ja vielä toinenkin vaihtoehto:

Siis sinulle toinen vaihtoehto, ei minulle. No kerropa mitä keksit
itsellesi!

> [...]
> ostamalla lisää levyitlaa. Sanotaan vaikka 4-10 kpl 4 teratavun levyjä.
> Silloin voisi tallentaa koko päivän, jos on tiedossa epävarmaa epg:tä ja

No ostitko? Ja tallensitko? Keksitkö itse mitä vikaa ratkaisussasi on?
Luulenpa että jos raati kokoontuu täällä, niin huonoja puolia löytyy aika
liuta. Ja koko ongelmaa ei ole, jos EPG näyttää oikein.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Kaj Stenberg

Den söndag 26 mars 2017 kl. 13:14:08 UTC+3 skrev Reijo Korhonen:

> [...]
> merkitse sitä, etteikö kohtaamani ongelma koske aika monta muutakin
> ihmistä, jotka katsovat ja tallentavat ohjelmia kanavilta, joillta tulee

Totta, ei ole urheilukanavia. Voisiko siis EPG:tä evästää niin että
urheilukanavilla näyttäisi sen 7 päivää epäluotettavasti (ei siis
muutosta), mutta kanavilla joilla ohjalmatiedot oikeasti tiedossa
EPG näyttäisi vaikkapa 2-3 viikkoa eteenpäin (= parannus)?

--
Kaj

Reijo Korhonen

On Sun, 26 Mar 2017 04:14:09 -0700, Kaj Stenberg wrote:

> Totta, ei ole urheilukanavia.

Jos asut Suomessa, niin kyllähän sinulla on YLEn TV2, jolla tulee paljon
urheilua ja jolla tämä ongelma esiintyy säännöllisen epäsäännöllisesti,
luulisin että keskimäärin ainakin joka viikko, joten koko ajan YLEn TV2:n
EPG toimii väärin.

> [...]
> muutosta), mutta kanavilla joilla ohjalmatiedot oikeasti tiedossa EPG
> näyttäisi vaikkapa 2-3 viikkoa eteenpäin (= parannus)?

En usko että itse EPG:tä voi eväsyää mitenkään, mutta EPG:tä tuottavien
TV-yhtiöiden puoleen voi kääntyä. Luulen kuitenkin että eivät ne
sielläkään tee ohjelmien lähetysaikasuunnittelua niin, että se pitäisi
täysin paikkansa yli viikkoa tulevaisuuteen, sillä eihän lähetettävä
materiaali ole kokonaisuudessaan saapunut yhtiöille eikä maailman
tapahtumatkaan ole vielä tapahtuneet jolloin suuresta määrästä ohelmia ei
voi vielä laatia kuvausta ja ohjelmien järjestyskin voi vielä vaihtia
sillä kolmannella viikolla varsinkin tulevaisuuteen päin.

Ja jos nyt ei riitä henlilökuntaa toimittaa edes saman päivän EPG:n
muutoksia eteenpäin, jolloin se kertaalleen lähetetty EPG jollekin
päivälle saa kelvata, vaikka se näyttää väärin, niin miten TV-yhtiöillä
riittäisi henkilökuntaa koko ajan toimittaa EPG:tä eteenpäin, parhaan
tarkentuvan tiedon mukaan. Näin sen tietysti pitäisi toimia, mutta
jostain syystä ei vain toimi. EPG näyttää väärin.

Automaation laittaminen kuntoon tässä asiassa voisi toimia. Nimittäin,
koska ohjelmat saadaan ulos jossakin järjestyksessä, niin kyllä se tieto
on siellä järjestelmän syövereissä, mutta se pitäisi vaan saada ulos
katsojille EPG:n muodossa.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Mikko Tuumanen

> No ostitko? Ja tallensitko? Keksitkö itse mitä vikaa ratkaisussasi on?
> Luulenpa että jos raati kokoontuu täällä, niin huonoja puolia löytyy aika
> liuta. Ja koko ongelmaa ei ole, jos EPG näyttää oikein.

En ostanut, en tallentanut kokonaisia päiviä. Syy on tietenkin se, että ensiksi
mainitsemani pikauusintojen tallennus hoitaa epg-ongelmat minun osaltani
riittävän hyvin. Jos pikauusintojen ajastus ja kymmenisen minuuttia varoaikaa
ajastimien perässä ei riittäisi, voisin aivan hyvin ostaa muutaman levyn lisää.

Jos ajastaisin urheilua, voisin lisätä epgsearchin hakuajastimeen
urheilun kohdalle vaikka 3 tuntia marginaalia loppuun ja tunnin alkuun.
Ongelma ratkaistu. Kun tallenne kuitenkin katsotaan viimeistään
seuraavana päivänä, ylimääräinen osa tallenteesta tulee poistettua
nopeasti.

Reijo Korhonen

On Sun, 02 Apr 2017 18:35:14 +0000, Mikko Tuumanen wrote:

> [...]
> Ongelma ratkaistu. Kun tallenne kuitenkin katsotaan viimeistään
> seuraavana päivänä, ylimääräinen osa tallenteesta tulee poistettua

Kaikki tälläiset ratkaisut tarjoavat vain epävarman osaratkaisun. Totta
kai periaatteessa voi urheilupäivinä tallentaa vaikka koko päivän jos
vain tallennustila riittää. Useimmilla ei riitä. Toisekseen kuluttaahan
se aika lailla turhaan sähköä. Ongelma kun ei koske vain urheilua vaan
myös urheilun takia siirtyneitä muita ohjelmia. Niillekin pitäisi
kehittää varoajat niille päiville kun urheilua tulee.

Urheilun lisäksi on muuten kehitetty aika mont muutakin ohjelmatyyppiä,
jotka halua katsoa sinä päivänä kun ne tulee, sillä kun tulos on selvillä
muuten, tuon ohjelman katseluarvo on nolla. Kuka katsoo viikon vanhoja
haluatko miljonääriksi tms. ohjelmia, kun seuraavalla viikolla tulee ihan
uusi ohjelma ja sinulle on kerrottu moneen kertaan kuinka edellisessä
ohjelmassa kävi. Tarkistatko uusiontana tallentamaltasi tallenteelta
kävikö todella niin kuin sinulle on kerrottu? Tai kasikki mahdolliset
tositeeveeohjelmat joissa joku potoaa.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että ongelmaan on vain yksi hyväksyttävä
rataksiu. Se miten EPG:n alunperin oli ajagteltu toimivan. Siten että se
pitää paikkansa, siirtyvät ohjelmat tai eivät. JKos tätä ei saada
aikaiseksi, se kertolo siitä, että digiyhteiskuntamme onb vielä aika
vajavainen. Vähän niin kuin VR:n junat, jotka lakkaavat kulkemasta koko
maassa, jos Helsingin rautatieaseman näyttö lakkaa toimimasta. Tuohonkin
löytyy aina ratkaisu. Menee aikaisemmalla junalla tai seuraavalla joka
kulkee. Tai ehkä junien toimintavalmuuteen voisi kehittää pienen
parannuksen sinne digikusointipuolelle, joka ei junien toiminnan
käyttövarmuuteen liity mitenkään, mutta niiden kukemisen ohjeukseen
kylläkin.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

John Smith

Reijo Korhonen wrote:

> Kaikki tälläiset ratkaisut tarjoavat vain epävarman osaratkaisun. Totta
> kai periaatteessa voi urheilupäivinä tallentaa vaikka koko päivän jos
> vain tallennustila riittää. Useimmilla ei riitä.

Full-HD:nä 12 tuntia vie noin 60G.
Ei taida niin pieniä levyjä olla edes myynnissä.
Verkkokaupassa pienin kannettavan kovalevy oli 250G ja hinta 48 juuroa.
Teratavuinen 60 juuroa.
Kellä noihin ei muka ole varaa?

> Toisekseen kuluttaahan
> se aika lailla turhaan sähköä.

Miten niin turhaan?
Sehän tallentaa.
Alatko sinä nyt paristakymmenestä watista repimään hiuksia päästäsi?

> Ongelma kun ei koske vain urheilua vaan
> myös urheilun takia siirtyneitä muita ohjelmia. Niillekin pitäisi
> kehittää varoajat niille päiville kun urheilua tulee.

Kukaan ei tiedä, koska joku joukkueurheilutapahtuma loppuu.
Jos mennään jatkoajalle, niin mennään.
Jos tulee vielä rankkarikisakin, niin tulee.
Jos joku päivittäisi ahkeraan EPG:n tietoja, niin boksien pitäisi käydä
apinan raivolla niitä tietoja nuuskimassa, jos on tallenteita
menossa/tulossa siihen aikaan.
Pistät vaan kylmän rauhallisesti reilusti yliaikaa ja lopetat turhan
marinan.

Reijo Korhonen

On Mon, 03 Apr 2017 00:33:28 +0300, John Smith wrote:

> Full-HD:nä 12 tuntia vie noin 60G.
> Ei taida niin pieniä levyjä olla edes myynnissä.
> Verkkokaupassa pienin kannettavan kovalevy oli 250G ja hinta 48 juuroa.

Ratkaisusi topimii siis kolme päivää ;-(

> Teratavuinen 60 juuroa.
> Kellä noihin ei muka ole varaa?

> Miten niin turhaan?
> Sehän tallentaa.

Tallentaa turhana ja väärin, kun ei tallenna vain sitä mitä piti. Sähkö
kuluu siis turhaan. Voisit itsekin demontroida ongelman itsellesi
käymällä lähimmällä postissasi, mutta käymällä sitä ennen kaikissa
maakunnan posteissa. Tai kauppareissulasi teet saman, käyt kaikissa
kaupoissa. Tai työpaikalle mennessäsi menet ensit paikkakunnan kaikiin
muihin työopaikkoihin. Kun olen tehnyt tehtävän, luulen että ymmärrät
pointin. Etkö? ;-)

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Sun, 02 Apr 2017 20:58:54 +0000, Reijo Korhonen wrote:

> [...]
> parannuksen sinne digikusointipuolelle, joka ei junien toiminnan
> käyttövarmuuteen liity mitenkään, mutta niiden kulkemisen ohjaukseen

Noo, tuosa oli yksi digiloikan ongelmista, keskustelun aloittamastani
EPG:n toteutuksen puutteellisuuden lisäksi. Nämä kaikki aiheuttavat
harmia ja huolta ihmisille. Vaikka digiloikan elikkä kaiken
digitalisoimisen väitetään ratkaisevan kaikki ongelmamme, kipailukyvystä
ja työpaikkojen puutteesta lähtien.

EPG:n toimimattomuus on tietysti pieni harmi isompien ongelmien kuten
esimerkiksi SoTen rinnalla. Jolle ei ole löytynyt ratkaisua. Pahinta
digiloikka-asiassa joka SoTeenkin liittyy on minusta se, että
digitalisaation ajatellaan ratkaisevan kaikki ongelmat, vaikka se itse
asiassa näyttää tuovan vaan niitä lisää. Yleensä se kun toimii väärin.
EPG toimii väärin, junat lakkaavat kulkemasta, mutta pahin pommi odottaa
SoTen puolella. Kuvitellaan että suuret hartiat ratkaisevat ongelman,
mutta nytkään eri toimijoiden järjestrelmät eivät juttele keskenään.

SoTessa on odotettavissa täysi kaaos muutaman vuoden päästä, sillä
uusilla toimijoilla ei ole muutaman vuoden päästä kuin väärin toimivia
järjestekmiä, jotka eivät juttele keskenään ja tallentavat potilaita
koskevat tiedot väärin eikä mitään löydy mistään.

Jotta Sote-järjestelmät olisi saatu toimimaan oikein seuraavaa vaihetta
varten, työ olisi pitänyt aloittaa noin kymmenen vuotta sitten, mutta
sitä ei ole aloitettu vieläkään ja kuvitellaan että kaikki toimii
muutaman vuoden päästä. Tässä muka digiloikka syntyy hetkessä, vaikka ei
ole loikkaaja edes aloittanut verryttelyn suunnittelua. Ehkäpä siksi,
että ei ole edes selvillä minnepäin pitää loikata ;-(

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

John Smith

On sinulla vaikea elämä.

Kaj Stenberg

Den måndag 3 april 2017 kl. 08:07:14 UTC+3 skrev Reijo Korhonen:

> Ratkaisusi topimii siis kolme päivää ;-(

Mutta jo parin päivän jälkeen tietänet tuloksen joten tallenne ei
enään kiinnosta ja voit aloittaa alusta. (Sinulle jää jopa päivä
aikaa opiskella perusaritmetiikkaa, kts yllä).

Itselläni on toisenlainen lähestymistapa: jos jokin (vaikkapa
urheilutapahtuma) on minulle se maailman tärkein järjestän elämäni
niin että katson livenä. Ellei sitten mitenkään onnistu niin so
what, urheiluahan se vaan on.

--
Kaj

Kaj Stenberg

Den måndag 3 april 2017 kl. 00:01:56 UTC+3 skrev Reijo Korhonen:

> [...]
> pitää paikkansa, siirtyvät ohjelmat tai eivät. JKos tätä ei saada
> aikaiseksi, se kertolo siitä, että digiyhteiskuntamme onb vielä aika

Tämä sinun "ratkaisusi" edellyttäisi että jossain lähetyspaikassa
(palkattu) henkilö seuraisi kaikkia livelähetyksiä ja reaaliajassa
tekisi korjauksia: "jaahas, jatkoaika, 20 minsaa lisää",
"rankkareita - 10 minuuttia, uusi päivitys tämän jälkeen".
Vastaanottavalla puolella sitten digiboksit olisivat aina päällä
ja muutaman minuutin välein tarkistavat että olisiko niitä muutoksia
tullut.

--
Kaj

> [...]

> haluatko miljonääriksi tms. ohjelmia, kun seuraavalla viikolla tulee ihan
> uusi ohjelma ja sinulle on kerrottu moneen kertaan kuinka edellisessä

Olen muutamaakin kertaan jäänyt katselemaan miljonäärivisaa, josta
olen jo etukäteen tiennyt, että kilpailija putoaa aikaisin tms.
Tuossa mua ei kiinnosta sen kilpailijan menestys, vaan spekulointi
siitä, että millaisia kysymyksiä sillä oli, ja olisinko itse pärjännyt
paremmin.

> Tarkistatko uusiontana tallentamaltasi tallenteelta kävikö todella
> niin kuin sinulle on kerrottu? Tai kasikki mahdolliset
> tositeeveeohjelmat joissa joku potoaa.

Aika harvoin esim. miljonäärikisan keskusteluissa muistetaan joka
kysymystä. Tai sitten vaikkapa "Tähdet tähdet" -kilpailu, jossa joku
putoaa. Mua ei ihan kauheasti kiinnosta se, että kuka putoaa, vaan
haluan nähdä ne esitykset - itse asiassa haluaisin, että kukaan ei
putoaisi siitä, ja että kaikki olisivat mukana viimeiseen lähetykseen
saakka. Ja Tanssii tätien kanssa -kilpailussakin se putoaja on ihan
sivuseikka, vaikka en mikään kauhea tanssifani olekaan.

> Edelleenkin olen sitä mieltä, että ongelmaan on vain yksi hyväksyttävä
> rataksiu. Se miten EPG:n alunperin oli ajagteltu toimivan.

Onko sitä alunperin edes suunniteltu noin? (En muista sanotaanko
speksissä jotain päivitystahdista yms, kun siitä on liian kauan aikaa
kun sen olen lukenut)

Ei välttämättä, kun tuolla lähetteessä on myös rinnakkainen vanhaa
PDC:tä vastaava tieto, jonka pitäisi kertoa, että mikä ohjelma tulee
nyt, ja mikä seuraavaksi, ja antaa varoituksia tyyliin, ohjelma loppuu
10 sek kuluttua. (Sitä en ole tutkinut, että onko tuokaan ajantasalla
vai ei) Jos EPG:n oletettaisiin olevan koko ajan ajantasalla, niin
miksi tuollainen rinnakkaisstriimi olisi speksiin tungettu mukaan?

> [...]

> Kukaan ei tiedä, koska joku joukkueurheilutapahtuma loppuu. Jos
> mennään jatkoajalle, niin mennään. Jos tulee vielä rankkarikisakin,

Ja ainakin YLE pyrkii siihen, että tuollaisten urheilutapahtumien
perään aikataulutetaan usein joku sellainen ohjelma, jonka he sitten
sujuvasti kehtaavat jättää pois, ja monesti ohjelmatiedoissakin on
vielä maininta, että "ei esitetä, mikäli edelläoleva ohjelma venyy"

> on tallenteita menossa/tulossa siihen aikaan. Pistät vaan kylmän
> rauhallisesti reilusti yliaikaa ja lopetat turhan marinan.

Mun boksini ainakin laittaa automaattisesti 10 minuuttia ylimääräistä
loppuun. (Ei 10 min tosin riitä johonkin jääkiekon jatkoerään,
mutta....)

Kaj Stenberg

Den måndag 3 april 2017 kl. 12:43:33 UTC+3 skrev Ari Saastamoinen:

> Mun boksini ainakin laittaa automaattisesti 10 minuuttia ylimääräistä
> loppuun. (Ei 10 min tosin riitä johonkin jääkiekon jatkoerään,
> mutta....)

Ainakin mun boksissa tuo ominaisuus on säädöissä. Sekä niissä jotka
koskee kaikkia tallennuksia, mutta myöskin yksittäisiss. Jos tulee
joku oikein reilusti kiinnostava (olkoon vaikkapa urheilutapahtuma)
voin siis säätää että juuri tälle ohjelmalle reilusti lisäaikaa.
Ei ssiis jää loppuhuipentuma näkemättä taikka tartte ryhtyä ympärivuorokautiseen tallennukseen.

--
Kaj

John Smith

Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
>
> Mun boksini ainakin laittaa automaattisesti 10 minuuttia ylimääräistä
> loppuun. (Ei 10 min tosin riitä johonkin jääkiekon jatkoerään,

Mulla on ollut vuosikausia 10 ennen ja 15 min jälkeen.
Jokunen ohjelma on silti karannut.
Urheilua en tallenna.

Kaj Stenberg

Den måndag 3 april 2017 kl. 12:39:22 UTC+3 skrev Ari Saastamoinen:

> [...]
> haluan nähdä ne esitykset - itse asiassa haluaisin, että kukaan ei
> putoaisi siitä, ja että kaikki olisivat mukana viimeiseen lähetykseen

Itsekin olen usein katsonut jotain urheilutapahtumaa vaikka lopputulos on jo tiedossani. Esim. jos joltain mun kanavalta tulisi tuo mimmilätkän Suomi-Kanada niin katsoisin ehdottomasti.

Urheilussa(kin) se itse suoritus voi joskus olla huomattavasti mielenkiintoisempi kuin pelkkä lopputulos.

--
Kaj

Pertti Kosunen

On 4/3/17 2:05 PM, John Smith wrote:
> Mulla on ollut vuosikausia 10 ennen ja 15 min jälkeen.
> Jokunen ohjelma on silti karannut.
> Urheilua en tallenna.

Minulla on -1 ja +5 minuuttia, Ylen kanavilta on jäänyt onnistumatta
yksi tallennus urheilun venymisen vuoksi viimeisen ~10 vuoden aikana.

John Smith

En muista miltä kanavilta on mennyt muutama pieleen.
Ihan aina ei ole tuo vartti riittänyt.

Reijo Korhonen

On Sun, 02 Apr 2017 23:47:00 -0700, Kaj Stenberg wrote:

> [...]
> urheilutapahtuma) on minulle se maailman tärkein järjestän elämäni niin
> että katson livenä. Ellei sitten mitenkään onnistu niin so what,

Jos sanot "jos" se tarkoittaa että urheilu ei ole sinulle maailman
tärkein asia, etkä tiedä hölkäsen pöläystä siitä mitä puhut. Vaikka
väität tietäväsi.

Mistäkö tiedän tämä?. No siitä, että jos urheilu olisi sinulle maailman
tärkein asia, niin katsoisit sitä pelkästään tallenteelta, jonkin aikaa
lähetyksen alkamisen jälkeen, riippuen vähän urheilulasjista. Siten että
kelaat yli kaikki typerät kommentaattorien kommenttijorinat, joita
urheiluohjelmissa riittää nykyisin enemmän kuin itse urheilukilpailun
kuvausta. Sillä jos urheilu olisi sinulle maailman tärkein asia,
tietäisin kommenroottorien kertoimat asioat itsekin ja jopa jopa paremmin
kuin he. Mutta et tietenkään ymmärrä hölkäsen pöläystä siitä mistä minä
puhun. Koska urheilu ei ole sinulle maailman tärkein asia ;-)

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Mon, 03 Apr 2017 14:26:12 +0300, Jukka Lahtinen wrote:

> Urheilu ei ole millään tavalla tärkeää, mutta se usein sotkee tärkeiden
> leffojen ja sarjojen lähetysaikoja.

Ymmärsit siis pointtini?

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Mon, 03 Apr 2017 12:43:33 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> Mun boksini ainakin laittaa automaattisesti 10 minuuttia ylimääräistä
> loppuun. (Ei 10 min tosin riitä johonkin jääkiekon jatkoerään,
> mutta....)

Eikä jalkapallon jatkopeliin ja sitä seuraavaan rankkarikisaan.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Sun, 02 Apr 2017 23:47:12 -0700, Kaj Stenberg wrote:

> Tämä sinun "ratkaisusi" edellyttäisi että jossain lähetyspaikassa
> (palkattu) henkilö seuraisi kaikkia livelähetyksiä ja reaaliajassa
> tekisi korjauksia:

On siellä henkilöitä aina töissä, kun lähetys tulee ulos. Mutta ei
toteutus vaadi oikeasti muuta kuin sen, että ohjelmien ajosysteemi
päivittää samalla EPG:n. Nimittäin jollakin tavalla se ohjelmasignaali
kustakin ohjelmasta pitää saada ulos oikeaas järjestyksessä, joten tuossa
systeemissä on aina selvillä sitä sieltä tulee ja milloin. Ei toisen
ihmisen tarvitse manuaalisesti katsoa mitä se toinen ihminen sieltä
laittoi tulemaan.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

Kukin taaplaa tyylillään ja se sallittakoon. Sanoisin kuitenkin, että
vain erittäin analyyttinen ihminen tekee kuten kuvaatte. Ja kun analyysi
on päällimmäisena, menettää tunteet. Ja tunteet ovat tärkein osa urheilua.
Se mitä me koemme sisälllämme ja myöskin se mitä koemme yhdessä. Se miltä
se tuntuu. Siksi hyvin moni suomalainen jakaa sen tunteen kun Suomi
voitti ensimmäisen kerran MM-kulltaa lätkässä. Sen tunteen voi kokea vain
kerran. Silloin kun se tapahtui. Tosin koetun tunteen saattaa muistaa ja
kokeakin uudestaan kun katsoo tallennetta, mutta se edellyttää että
alkuperäinen tunne on olemassa.

Urheilussa kuitenkin sen jännittäminen, miten tässä käy on tärkeä osa
urheilutapahtumaa, silloin kun on kyse tulosurheilusta. Urheilussahan ei
ole koskaan varmoja voittajia tilastojen mukaan, vaan tulos on selvillä
vasta kun ottelu on ohi. Kaikista legendaarisia ovatkin ottelut, jossa on
dramatiikkaa ja yllätyksellisyyttä. Ei siinä MM-kultaottelussakaan
tiennyt miten siinä käy, pitkiin aikoihin, vaikka numeroissa lopputulos
oli selvä, 4-1. Ruotsi antoi kuitenkin kunnon vastuksen. Juuri siksi se
MM olikin niin makea. Jos lopputuloksen oli tiennyt etukäteen, niin ei
olisi tuntunut missään.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

> [...]

> kustakin ohjelmasta pitää saada ulos oikeaas järjestyksessä, joten tuossa
> systeemissä on aina selvillä sitä sieltä tulee ja milloin.

Ohjelmasignaalissa ja EPG:ssä on ainakin sellainen ero, että
ulostulevasta ohjelmasta se lähetystarkkaamossa työskentelevä henkilö
TIETÄÄ, mitä sieltä pitäisi tulla, ja että vaihtuu ihan just. EPG
taas ennustaa tulevaa. Jos vaikka jääkiekkopeli on kolmannen erän
jälkeen tasan, niin paljonko perässä tulevia juttuja siirretään? No
arvataan joku hyvä aika vaikka puoli tuntia lisää (Ei mulla ei ole
aavistustakaan kauanko noi lisäerät kestää, mutta ei sillä tässä oo
mitään väliä). Ai yksi lisäerä ei riittänytkään, jätetäänki
kokonainen tunnin ohjelma pois, ja siirretään loput takaisin
alkuperäiseen aikaan. Tulevaiuuden ennustaminen on vaikeaa, jopa
sille EPG:tä mahdollisesti päivittävälle operaattorille. Ja sitten toi
EPG-tieto soutaa ja huopaa edestakaisin, kun sinne pitää laittaa
arpomalla jotain aikoja, ja viä päivittää arvauksia koko ajan.

Reijo Korhonen

On Tue, 04 Apr 2017 00:51:59 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
> ulostulevasta ohjelmasta se lähetystarkkaamossa työskentelevä henkilö
> TIETÄÄ, mitä sieltä pitäisi tulla, ja että vaihtuu ihan just. EPG taas

Kyllä lähetysvirrasta on suunnitlma olemassa olemassa eli on olemassa
koko ajan tietos siitä mitä kohta tulee ulos ja mitä sen jälkeen ja koska.
Se on se EPG. Taidat ajatella asioista ihan liian monimutkaisesti. Tai
sitten liian yksinkertaisesti. Ja ejhkä vieläpä molempi yhtä aikaa, mutta
eri paikassa ajatuskulkuasi, jote ei pysty seuraamaan. En tiedä.

Kyseessä on kuitenkin ihan tavallinen työ joka ei onnisyu ilman
suunnitelmaa. Mutta kun se sunnitelma on olemassa, niin sillä saadaan
tuotettua sekä ohjelman datavirta että ohjelmien metatietovirta eli EPG.

Toki suunnitelmat voivat muuttua. Siitähän tässä keskustelupuussa
puhutaan. Sieltä tuleekin ohjelmavirtaa ulos eri järjestyksessä kuin
alunperin suunnitelmiin. Se ei kuitenkaan onnistu jos lähetyssuunnitlmaan
ei tehdä muutosta. Samalla muuttuu EPG:kin. Tai sen pitäisi muuttua myös
kuluttajapäässä. Näin sekä lähetyssuunnitelma lähetyspäässä että
kuluttajanpäässä EPG saadaan vastaamaan toisiaan. Juuri se on EPG:n idea.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

> [...]

> Kyllä lähetysvirrasta on suunnitlma olemassa olemassa eli on olemassa
> koko ajan tietos siitä mitä kohta tulee ulos ja mitä sen jälkeen ja koska.

Tottakai suunnitelma on olemassa, eikä kukaan ole mitään muuta
väittänytkään.

Mutta sinä vaadit, että EPG-päivittyisi esim. venyvän urheilukilpailun
vuoksi, josta minä totesin, että ei ole ihan helppoa kun siellä
lähetystarkkaamoduunarin (Tai kenen vastuulle sen päivittäminen sitten
onkaan jätetty) pitäisi osata ennustaa. Paljonko perässä tulevia
ohjelmia pitäisi EPG:ssä siirtää, jos vaikka jääkiekko-ottelu on
kolmannen erän jälkeen tasapisteissä? Entäs jos se on viä jatko-erän
jälkeenkin? jne.. Tuollaisessa säätämisessä, ne EPG:n ajat hyppisivät
edestakaisin, ja miten mahtaa sun ajastuksillesi käyvän, jos ohjelmat
välillä myös aikaistuvat? Ja se tallennin on ohjelmoinut RTC-piirinsä
herättämään härpäkkeen tallennusta varten aikaan X.

Matti Savolainen

"Reijo Korhonen" kirjoitti viestissä:oa15p9$le2$1...@dont-email.me...

> EPG elikkä suomeksi sähköinen ohjelmaopas, onko se sähköinen palvelu?
> Lähtysajat siis vaihtuvat, mutta päivittyykö sähköinen ohjelmaopas kuten
> sähköisillä palveluilla on tapana ja kuten niiden olettaa toimivan,

Tänään jäi Pressiklubi pois ohjelmasta.
Jos olisin (eilen) ajastanut Pressiklubin tallennuksen, niin miten
mielestäsi laitteen olisi pitänyt toimia tässä tapauksessa, kun ohjelmaa ei
esitettykään?

-Matti-

---
Avast Antivirus on tarkistanut tämän sähköpostin virusten varalta.

Reijo Korhonen

On Fri, 07 Apr 2017 20:34:37 +0300, Matti Savolainen wrote:

> [...]
> Jos olisin (eilen) ajastanut Pressiklubin tallennuksen, niin miten
> mielestäsi laitteen olisi pitänyt toimia tässä tapauksessa, kun ohjelmaa

Halusitko tallentaa Pressiklubin seuraavan lähetyksen? Halusitko että
EPG:ssä näkyy oikein koska Pressiklubin jaksoja tulee?

Jos vastaat noihin oleellisiin tilanteen selventäviin kysymyksiin, luulen
että keksit vastauksen itsekin. Jos et keksi, niin jos vastaat noihin,
niin kerron vastauksen.

Ja luulenpa että se vastaus on sama jota pidät itsekin oikeana, sillä
harvemmin ihmiset haluavgat sähköisten palvelujensa toimivamn väärin.
Harva haluaa että jos pankkiautomaatilta pyytää tililtään kuuttakymppiä,
saa vain kaksikymppiä, vaikka sähköinmen palvelu vähensi tililtä
kuusikymppiä. Tai tilaa matkalipun paikasta A paikkaan B, niin sähköinen
palvelu kyllä vähentää matkakalipun hinnan tilitäsi, mutta toimittaa
matkalipun paikasta D paikkaan E.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Matti Savolainen

"Reijo Korhonen" kirjoitti viestissä:ocadb5$qnv$5...@dont-email.me...
Tuo ei ollut vastaus kysymykseeni.
-Matti-
--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Sun, 09 Apr 2017 09:42:22 +0300, Matti Savolainen wrote:

> Tuo ei ollut vastaus kysymykseeni.

Koska et osaa esittää yksiselitteisesti mitä kysyt, niin kysymyksiisi
pystyy vastaamaan vain henkilö, joka voi käyttää kristallipalloa joka
kertoo mitä kysymyksilläsi tartkoitat ja kun minulle ei sellaista
kristallipalloa ole käytettävissäni, niin en näillä tiedoilla voi
kysymykseesi vastata.

Mutta jos poistat kristallipallon käyttövaatimuksen vastaajalta, eli
kerrot minulle mitä oikeasti kysyt vastaamalla noihin yllä oleviin
tarkentaviin kysymyksiini. niin luulenpa, että pystyn vastaamaan.

Mutta luulenpa, kuten yllä kerran, että kun vaivaudut pohtimaan sitä mitä
kysyt vastaamalla noihin tarkentaviin kysymyklsiini, keksit vastauksen
itsekin. Mutta jos et vaivaudu pohtimaan mitä itse asiassa kysyt, et
taida saada vastaustakaan, mutta oliko sinulla silloin mitään
kysyttävääkään?

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Ei välttämättä seuraavaa jaksoa, ja tuota samaa jaksoa ei tule IKINÄ
uusintana, koska sitä ei edes kuvattu. Eli mitä sen boksin olisi
pitänyt tehdä? Roikuttaa tuota ajastusta muistissaan ikuisesti, ja
toivoa, että tuo ohjelma tulisi ehkä joskus?

Ja se, että vaikka boksi automaattisesti tallentaisikin seuraavan
samannimisen lähetyksen, niin ei siitä välttämättä ole iloa, jos yksi
jakso puuttuu välistä. (Melkein kaikki tosin tulee nykyään kyllä niin
moneen kertaan uusintana, että ei toi liene ihan oikea ongelma)

Turo Juurakko

9.4.2017, 18:06, Ari Saastamoinen kirjoitti:

> Ei välttämättä seuraavaa jaksoa, ja tuota samaa jaksoa ei tule IKINÄ
> uusintana, koska sitä ei edes kuvattu.

Ottamatta kantaa enempää tähän älyvapaaseen Korhosen venkulointiin ja
kinasteluun, totean vain, että kyllä se kuvattiin ja tuli sunnuntain
uusintapaikalla klo 11.15-11.45. Vaikken itse uskonutkaan, että sitä
esitettäisiin uusintana, mulla oli kuitenkin boksi tallentamassa
varmuuden vuoksi tuolloin. Stillerin mukaan ohjelma oli nauhoitettu
joskus klo 11 aikoihin perjantaina, eli ennen kuin tämä Tukholman
hässäkkä pani koko päiväksi Yle1:n ohjelmat sekaisin.

--
mukavan tiukkaa

Matti Savolainen

"Reijo Korhonen" kirjoitti viestissä:ocde9d$k6b$2...@dont-email.me...

> [...]
> kertoo mitä kysymyksilläsi tartkoitat ja kun minulle ei sellaista
> kristallipalloa ole käytettävissäni, niin en näillä tiedoilla voi

Totean tähän keskustelun lopuksi, että kysymyksessäni oli kaikki
tarpeellinen informaatio. Digiboksinikaan ei kysy mitään muuta.
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
-Matti-

Reijo Korhonen

On Sun, 09 Apr 2017 18:06:49 +0300, Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
> jakso puuttuu välistä. (Melkein kaikki tosin tulee nykyään kyllä niin
> moneen kertaan uusintana, että ei toi liene ihan oikea ongelma)

Osaatko kertoa sanoin, mitä haluaisit tallentavan digiboksin tekevän? Itse
en saanut selvää yllä olevasta mitä se olisi. Digiboksi osaa tallentaa,
mutta osaatko sinä kertoa mitä haluaaisit sen tallentavan? Luulisin että
siinä on sellainen rajoitus, että digiboksi osaa ja pystyy tallemntamaan
vain sellaista jota sieltä oikeasti tulee ja sen digiboksi näkee vain
oikeassa olevasta EPG:stä, ei väärässä olevasta EPG:stä.

Oma käyttätapani on se, että olen kertonut digiboksilleni, minkä
nimisistä ohjelmista olen kiinnostunut ja milloin uusien jaksojen
lähetyspäivät ovat ja digiboksi toteuttaa toiveeni. Huomaamme, että
digiboksini ei osaa tallentaa, jos ohjelma siirtää päivää, ainakaan aina,
koska en halua tyallentaa uusintoja toiseen kertaan, joten en ole
viitsinyt laittaa kaikkia viikonpäiviä tallennusehtoon. Tosin saattaa
digiboksi osata myös säännöän "vain uudet jaksot", mutta en ole sitä
vielä tarvinnut. Mutta kiitos vinkistä, taidanpa ruveta sitä käyttämään,
jos ja kun EPG näyttää vaan pysyvän epäkunnossa ja menevän pikemminkin
yhä pahemmin rikki.

Joka on sinänsä huolestuttavaa, sillä EPG on varsin yksinkertainen
sähköinen palvelu, päinvastoin kuin esimerkiksi ne monen monituiset
SoTeen liittyvät sähköiset palvelut eri toimijoiden välillä, joita pitää
polkaista käyntiin viime kuuleman aikataulun mukaan vuoteen 2019 mennessä
vaikka tähän mennessä ei ole ollut varmaa kenen välillä systeemien pitää
toimia, mitä tietoja pitää siirtyä ja miten siirtäminen pitää toimia,
kuka tietoja saa katsoa ja miten tietoturva hoidetaan yms. Joku voisi
sanoa, että ihme on, jos me ei olla tosi pahassa kusessa parin vuoden
päästä valinnanvapauksinemme.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Sun, 09 Apr 2017 18:35:48 +0300, Turo Juurakko wrote:

> Ottamatta kantaa enempää tähän älyvapaaseen Korhosen venkulointiin

Mutta otit sitten kuitenkin kantaa. Ei sinuunkaan siis ole luottamista ;-(
Jos et olisi ottanut kantaa, niin et olisi ottanut kantaa, mutta nyt
selvästikin otit kantaa. Oletko ehkä poliitikko?

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Sun, 09 Apr 2017 20:36:14 +0300, Matti Savolainen wrote:

> [...]
>
> Totean tähän keskustelun lopuksi, että kysymyksessäni oli kaikki
> tarpeellinen informaatio. Digiboksinikaan ei kysy mitään muuta. Hyvää

Ei ollut. Et osannut sanoa, mitä olisit digiboksin tekevän, joten tuskimpa
on sellaista digiboksia tehty, joka osaa sen arvata, vaikka sillä osaa
käytössään oikeata tietoa näyttävä EPG.

Jos digibksilla on oikein näyttävä EPG niin ei se turhaan tallenna
esimerkiksi Pressiklubin jaksoa, jota ei tule. Jos sillä on väärin
näyttävä EPG niin tietenkin tallentaa. Näin yksinkertaista se on.

Mutta näyttä siltä, että asia ei sinua vaivaa joten ei vaivaa ketään
muuutakaan, joten voimme aloittaa uuden viikon kevein mielin.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

> [...]

> joskus klo 11 aikoihin perjantaina, eli ennen kuin tämä Tukholman
> hässäkkä pani koko päiväksi Yle1:n ohjelmat sekaisin.

No hö... Tuon tyyppisen höpinäohjelman olis voinut kuvitella tulevan
suorana. No ehkä noissa suorissa lähetyksissä on sen verran enemmän
riskitekijöitä, että mielummin tehdään etukäteen, jos vain
mahdollista.

Turo Juurakko

9.4.2017, 23:53, Ari Saastamoinen kirjoitti:

> [...]
> suorana. No ehkä noissa suorissa lähetyksissä on sen verran enemmän
> riskitekijöitä, että mielummin tehdään etukäteen, jos vain

Niin kai se tuleekin nykyään normaalisti suorana. Sen takia kai se
Stiller siitä mainitsikin kun oli poikkeuksellisesti tehty nauhoitettuna...

--
mukavan tiukkaa

Matti Savolainen

"Reijo Korhonen" kirjoitti viestissä:oce5uo$4bt$4...@dont-email.me...

> Ei ollut. Et osannut sanoa, mitä olisit digiboksin tekevän, joten tuskimpa
> on sellaista digiboksia tehty, joka osaa sen arvata, vaikka sillä osaa
> käytössään oikeata tietoa näyttävä EPG.

Minun digiboksini olisi tallentanut ylimääräisen uutislähetyksen perjantaina
klo 20.00-20.30.

Reijo Korhonen

On Mon, 10 Apr 2017 14:30:50 +0300, Jukka Lahtinen wrote:

> Ainakin OpenViX:in autotimereissa on valinta "Vaadi yksilöllinen kuvaus"
> jolla sellaiset jaksot ohitetaan, joiden infoteksti vastaa
> ajastuslistassa jo olevaa. Kun käyttää sitä ja jättää
> viikonpäivärajoituksen pois, ei esityspäivän vaihtuminenkaan haittaa.

Niinpä onkin, Mutta ainha silloin infoteksti on hieman erilainen, vaikka
kyseessä olisikin uusinta. Ihminen huomaa infotekstistä, että kyseessä on
sama jakso joka sinuklka jo on, muyya kone on niin tyhmä että ei huomaa.

> Käsittääkseni se vertaa EPG:ssä olevia tietoja nimenomaan ajastuksiin
> eikä levyllä oleviin tallenteisiin, joten jos menneet ajastukset on
> säätänyt siivottaviksi esim. kolmen päivän jälkeen, niin jos uusinta on
> neljä päivää ensimmäisen esityksen jälkeen, sitä ei enää ohiteta.

Harmi jos se noin toimii. Kuitenkin tyhjää parempoi eli vähentää vieman
kaksoiskappaleita.

DVB-H standardissa kuitenkin ohjelmille ja jaksoille on yksilölliset ID:t
joita vertaamalla voisi tarkistaa takuuvarmasti ohjelma ja jakson. En ole
tarkistanut muita DVB-standardeja onko tuo tullut myöhemmin kuin
aikaisemmat DVB-standardit hyväksyttiin. Yksilölliset ID:t ovat kuitenkin
se keino, jolla tämä asia kannattaa ratkaista.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Mon, 10 Apr 2017 08:35:18 +0300, Matti Savolainen wrote:

> Minun digiboksini olisi tallentanut ylimääräisen uutislähetyksen
> perjantaina klo 20.00-20.30.

Näyttikö EPG silloin oikein vai väärin? Jos näytti väärin, tietenkään
mikään digiboksi ei olisi voinut toimia oikein.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Sat, 11 Mar 2017 15:40:25 +0000, Reijo Korhonen wrote:

> EPG elikkä suomeksi sähköinen ohjelmaopas, onko se sähköinen palvelu?

Jos se on sähköinen palvelu, niin se on hyvin huonosti toimiva sähköinen
palvelu. Tänään TV2:n ohjelmat myöhästyivät, sillä mestiklsen loppuottelu
venyi jatkoerään. YLÖEn TV2 sai sai aikaiseksi ohjelmavirtaan teksti-
ilmoitukset ohjelmien uusista lähetysajoista, mutta ei pystynyt
päivittämään EPG:tä. Näin siis kaikki mahdolliset tallennukset menivät
pieleen loppuillasta, sillä ei digiboksi tekti-ilmoituksia osaa lukea
vaikka ihminen osaa. Digiboksi olisi tarvinnut paikkansa pitävän EPG:n.
Työvoimasta asia ei ole kiinni, sillä ihmisen ne teksti-ilmoitukset
kuvaruudun yläreunaan aikaan sai, vaikka tänään on pyhäpäivä elikkä
kalliimmat työtunnit.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

John Smith

Oikeita lottonumeroitakaan ei ajallaan näyttänyt.

Jeff

17.4.2017, 23:11, John Smith kirjoitti:

> Oikeita lottonumeroitakaan ei ajallaan nÀyttÀnyt.

Eikä oikeita lottonumeroita.