"Timo" <
massukkaI...@hotmail.com> kirjoitti viestissä
news:4120cc13$1...@news.dnainternet.net...
>
> "Teemu Saukkonen" <
kurpo_EI_S...@kolumbus.fi> kirjoitti viestissä
> news:411FB44B...@kolumbus.fi...
> > > Mutta, suurinta osaa Suomesta väkiluvullisesti vai maantieteellisesti?
> > >
> > > Digi-TV:kin näkyy jo tänä vuonna virallisen propagandan mukaan
> "käytännössä
> > > koko maassa", kun näkyvyysalue ulottuu juuri tuonne Suomen keskiväliin
> asti
> > > =)
> >
> > Tähän on pakko laittaa fakta: Digi-tv ei näy ensi vuonna Joensuun
> > keskustassa, mutta länsilaidalla näkyy...
>
> Miksei näkyisi, sillä Reijolassakin on näkynyt niin pitkään kuin Kuopiosta
> on lähettetty.
>
> Näkyy kanavanipput A, B, C
>
> Nythän on tullut lähettimiä lähemmäksikin esim. Kerimäki, ja Koli
>
> > Maantieteellisestä keskustasta on siis kyse, ja Oskolan
> > (=Kiihtelysvaaran) masto on hyvin lähellä sitä.
> > Milloin ruvennee näkymään siellä digi? Nyt ei voi kesämökillä katsoa
> > digitv:tä vaikka parin kilometrin päässä mastosta onkin.
> >
>
> Näkyy varmasti mökilläsikin, tosin ei pöytäantennilla, ja Maximumin
> boksilla.
>
> > Teemu S
>
> Reijolassa esim. Investoinnit antenni järjestelmään olivat n. 100?
sisältäen
> UHF antennin, ja pienikohinaisen UHF mastovahvistimen.
> Eli mistään erikois rakenteluista ei sielläkään ole kyse, antennin
suuntaus
> on Kuopioon (Pellesmäki) siksi, että sieltä saadaan myös Mux C näkymään,
ja
> näin ollen enempi TV kanavia. C-Mux sisältää myös lisää radiokanavia.
> Signaali ei ole pätkinyt missään vaiheessa satoi, paistoi tai pyrytti.
> Antenni remontin yhteydessä myös antennin sijaintia muutetttiin hivenen
> alemmaksi, ja erikohtaan rakennusta. Antenni remontti olisi ollut edessä
> muutenkin, sillä entisistä antenneista aika ja tuuli olivat karistaneet
> elementit pois. Nyt putken nokkaan siis tuli vain yksi oikein valittu
> antenni.
>
> Edm järjestelyt ovat Reijolassa veljeni luona, minulla itsellä on
> Hammaslahdessa takapihalla metrin mittaisessa harjanvarressa rikkonainen
UHF
> antenni ja se kohti "umpimetsää" suuntauksena Kerimäen lähetin. A-Mux
> lähetteisiin tulee joskus rankkasateella hetkittäin palikoitumista, mutta
> muutoin toimii kiitettävästi. Ratkaisuni on tilapäinen, kunnes taloyhtiön
> antennijärjestelmän saneeraus valmistuu joskus, sitten kuva tullee sieltä
> kautta. Minulla ei ole mitään vahvistimia, ja antennikaapeli on vanhoista
> pätkistä liitelty.
>
> Oman kokemukseni mukaan Digiboksi ei kummoista signaalia vaadi, kunhan se
on
> "puhdasta" elikä sitä ei ole pilattu antennin väärällä suuntauksella tai
> kohisevalla antennivahvistimella. Omalla antennijärjestelmälläni
analoginen
> kuva on katselukelvoton, mutta digiboksin kautta toimii hyvin.
>
> Reijolassa rakentamallamme antenni järjestelmällä kuva Kuopiosta on
> analogisena kohtalainen/hyvä/virheetön riippuen säistä. Diginä siis näkyy
> täysin ilman palikoitumista tai katkomista.
>
> Tietenkin kun Joensuuhun joskus tulee lähetin, niin lähialueella ei
> välttämättä tarvita kuin johdon pätkä boksin perään ja kuva näkyy.
> Toivottavasti joskus rakentaisivat sen C-muksinkin tänne päin Suomea.
>
>
> Terv Timo
>
>
> Tähän lopuksi jostain sähköisestä mediasta kuulemani. Digita on aloittanut
> Digitv lähetykset seuraavilla uusilla näkyvyysalueilla, joten myös siellä
> kanavamäärä lisääntyy nyt huomattavasti. Jatkuen ...... Suomessahan on
ollut
> vielä monia alueita, jossa on näkynyt vain neljä valtakunnallista
> pääkanavaa. HUH HUH
>
> Jutun tekijä lienee ollut kehä kolmosen sisäpuolelta, eikä ollut ottanut
> aioiden oikeasta tilasta tietoa!!
>
Keskusteluryhmäksi sopisi ehkä paremmin sfnet.viestintä digitv, joten
lisäsin sen, mutta korjatkoon joku tarvittaessa niin ettei enään postaannu
tietoliikenne.yhteydentarjoajat ryhmään. Joku voisi antaa linkin, tai ohjeen
kuinka Outoluukissa näitä ohjauksia säädetään.
Timo