Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Matkatv ja Finnsat FSC280CX

29 views
Skip to first unread message

maria

unread,
Aug 20, 2007, 12:58:59 AM8/20/07
to
Sain db:n oikein asennettua (ei Scartia) matkatv:hen jossa kiinteä
viiksiantenni. Löytyi tyhjä kanava (en tiedä oliko se UHF-kanava 69 josta
ohjekirja puhui) mutta jossa kuitenkin pulpahti näkyviin Finnsatin db:n oma
alkusivu, ensin valikkokielen valinta ja sitten automaattinen kanavahaku..
Noin 10 min. automaattisen haun jälkeen ei ollut kuitenkaan löytynyt mitään
tv kanavaa, hakupalkki kyllä eteni koko ajan loppuun asti. Signaalipalkki
ylsi 4:ään mutta näytti punaista koko ajan (eli ohjekirjan mukaan huono
signaalivoimakkuus, ei lankaan kuvaa tai jatkuvia kuvahäiriöitä)
Loppulauseena oli Finnasatin sivulla haun jälkeen "Kanavahaku on nyt
valmsis. Verkko-operaattori on?" Olisiko löydetty tyhjä kanava sittenkin
väärällä taajuudella? Kanavia voi manuaalisesti kääntää tv:ssä on I, III ja
IV-V asennot. Tähän asti on näkynyt nämä pääkanavat hyvin ja selkeästi
(ennen digiaikaa), vain töpseli pistorasiaan, näin oli ennen kaapelitv:tä ja
kaapelitv:n aikana (en tosin nähnyt kaapelitv ohjelmia) vain pääkanavat.
Miksi en saa digin kautta näkyviin, vaikka db toimii? Talossa myös
kaapelitv.


jvr

unread,
Aug 20, 2007, 1:39:54 AM8/20/07
to

"maria" <marias...@luukku.com> kirjoitti viestissä
news:Fn9yi.210087$io6.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

> Sain db:n oikein asennettua (ei Scartia) matkatv:hen jossa kiinteä
> viiksiantenni. Löytyi tyhjä kanava (en tiedä oliko se UHF-kanava 69 josta
> ohjekirja puhui) mutta jossa kuitenkin pulpahti näkyviin Finnsatin db:n
oma
> alkusivu, ensin valikkokielen valinta ja sitten automaattinen kanavahaku..
> Noin 10 min. automaattisen haun jälkeen ei ollut kuitenkaan löytynyt
mitään
> tv kanavaa, hakupalkki kyllä eteni koko ajan loppuun asti. Signaalipalkki
> ylsi 4:ään mutta näytti punaista koko ajan (eli ohjekirjan mukaan huono
> signaalivoimakkuus, ei lankaan kuvaa tai jatkuvia kuvahäiriöitä)
> Loppulauseena oli Finnasatin sivulla haun jälkeen "Kanavahaku on nyt
> valmsis. Verkko-operaattori on?" Olisiko löydetty tyhjä kanava sittenkin
> väärällä taajuudella?

Ei ole, koska näkyy digiboxin kuvaa televisiosta

Kanavia voi manuaalisesti kääntää tv:ssä on I, III ja
> IV-V asennot. Tähän asti on näkynyt nämä pääkanavat hyvin ja selkeästi
> (ennen digiaikaa), vain töpseli pistorasiaan, näin oli ennen kaapelitv:tä
ja
> kaapelitv:n aikana (en tosin nähnyt kaapelitv ohjelmia) vain pääkanavat.
> Miksi en saa digin kautta näkyviin, vaikka db toimii? Talossa myös
> kaapelitv.

Minkälainen antenni digiboxiin kytketty, ei löydä kanavia,


maria

unread,
Aug 20, 2007, 2:18:06 AM8/20/07
to
TV:ssä on kiinteä lyhyt antennijohto (20 cm) jonka toinen pää on
(yläpäästään) tv:ssä kiinni juotettu ja jonka toinen pää meni tv: n
alaosassa olevaan yhteen ainoaan reikään, erillinen sähkötöpseli tv:stä
vielä seinään ja hyvin näkyi pääkanavat. (Siis pikkujohto oli tv:stä samaan
tv:hen). Nyt db:n kanssa tämä pikkujohto menee irtonaisesta alapäästään db:n
ANT IN (ANTENNA) kohtaan ja sitten ostettu uusi johto (uros/naaras päinen)
menee tästä tv:stä vapautuneesta reiästä db:n reikään RF OUT. Tv:ssä (sen
päällä) on siis kiinteä pikku viiksiantenni (n. 1-1,5 m säde). Miten kanavat
näkyivät niin hyvin ilman db:tä, miten db ei löydä niitä? Siis matkatv:n
töpseli on toiminut aivan tavallisessa pistorasiassa.

"jvr" <j...@surfeu.fi> kirjoitti
viestissä:46c9278d$0$27835$9b53...@news.fv.fi...

jvr

unread,
Aug 20, 2007, 2:56:58 AM8/20/07
to

"maria" <marias...@luukku.com> kirjoitti viestissä
news:Qxayi.210119$CH6....@reader1.news.saunalahti.fi...

> TV:ssä on kiinteä lyhyt antennijohto (20 cm) jonka toinen pää on
> (yläpäästään) tv:ssä kiinni juotettu ja jonka toinen pää meni tv: n
> alaosassa olevaan yhteen ainoaan reikään, erillinen sähkötöpseli tv:stä
> vielä seinään ja hyvin näkyi pääkanavat. (Siis pikkujohto oli tv:stä
samaan
> tv:hen). Nyt db:n kanssa tämä pikkujohto menee irtonaisesta alapäästään
db:n
> ANT IN (ANTENNA) kohtaan ja sitten ostettu uusi johto (uros/naaras päinen)
> menee tästä tv:stä vapautuneesta reiästä db:n reikään RF OUT. Tv:ssä (sen
> päällä) on siis kiinteä pikku viiksiantenni (n. 1-1,5 m säde). Miten
kanavat
> näkyivät niin hyvin ilman db:tä, miten db ei löydä niitä? Siis matkatv:n
> töpseli on toiminut aivan tavallisessa pistorasiassa.


Kaapeliboxi pitää kytkeä kaapeliverkkoon, eli seinärasiasta kaapeliboxiin
anteni johto väliin.

Uusi kanavanhaku digiboxissa


PW

unread,
Aug 20, 2007, 3:45:21 AM8/20/07
to
Vaikuttaa siltä, että olet kytkenyt sisäantennin kaapeliverkon boxiin,
joten ei se millään voi löytää kaapeliverkon kanavia.
Sinun tulee korvata se sisäantenni kytkemällä TV:n antennipistoke
kiinteistön antennirasiaan tai jos haluat antenniverkon digikanavat
löytää, sinun täytyy hankkia antenniverkon boxi.

Juhani Kujala

unread,
Aug 20, 2007, 4:13:39 AM8/20/07
to


Kyllä tuo on "CX"-nimestään huolimatta antenniverkon boksi niinkuin
tässä tapauksessa pitäisi ollakin,jos sillä TV:n teleskooppiantennin
avulla yritetään katsoa.Eri asia on sitten,riittääkö
signaalivoimakkuus.

maria

unread,
Aug 20, 2007, 4:06:07 AM8/20/07
to
Niin, olen kytkenyt tv:n oman pikkuantenni-johdon kaapeli-db:iin (jossa RF
muunnin).Talossa on kaapelitv (ei antennitv) eli antenni db ei varmaan
toimisi enää myöhemmin. Olen kuullut että mökillä on joku kuitenkin saanut
kanavat hyvin näkymään näillä vastaavilla laitteilla (pikku matkatv
sisäantennilla ja seinätöpselillä), sekä kaapeli-db vaikka mökissä ei ole
ollut mitään kiinteistön antennirasiaa¨. Eli saanut näkymään myös subtv,
JIM, Yle Teema jne.... vaikka ei ole mitään kaapeliverkkorasiaa seinässä
kuten kiinteistössä. Db:n eli Finnsati FSC280CX:n ohjeissa lukee että "laite
on tarkoitettu käytettäväksi digitaalisen maanpäällisen (kaapeli-)
lähetysverkon yhteydessä." eli on kaabeliboxi kun on RF modulaattorikin
joka pitääkin olla kun Scartia ei tv:ssä ole.(Antenni db-boxeissa ei varmaan
ole RF:ää?).
Onko mitään mahdollisuutta?


"PW" <_._@_._> kirjoitti
viestissä:lEbyi.210154$mf7.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

jvr

unread,
Aug 20, 2007, 4:58:01 AM8/20/07
to

"Juhani Kujala" <juhani...@netikka.fi> kirjoitti viestissä
news:1187597619....@50g2000hsm.googlegroups.com...

FSC280CX on kaapeli verkkoon
FCT280CT on antenni verkkoon

kolmas kirjain ratkaisee tuon asian


jvr

unread,
Aug 20, 2007, 5:00:44 AM8/20/07
to

"jvr" <j...@surfeu.fi> kirjoitti viestissä
news:46c955fb$0$27829$9b53...@news.fv.fi...
korjaan

> kolmas kirjain ratkaisee tuon asian
> FSC280CX on kaapeli verkkoon
> FCT280CX on antenni verkkoon

PW

unread,
Aug 20, 2007, 5:07:17 AM8/20/07
to
Juhani Kujala kirjoitti:
Ajattelin vain, kun Maria puhui kaapelitelevisiosta.
Ilmeisesti digisignaalin kenttävoimakkuus vain ei riitä sisäantennilla
vastaanottoon.
Kannattaisi ottaa yhteyttä Digitaan ja kysyä asiaa ja kertoa missä mökki
sijaitsee. Ehkä osaisivat vastata, koska digi sinne asti ehtii.

PW

unread,
Aug 20, 2007, 5:17:30 AM8/20/07
to
Sinulla näyttää nuo kaapeli- ja antennikäsitteet olevan sekaisin.

Sinulla on boxi, joka on tarkoitettu maanpäällisten lähetysten
vastaanottoon (niitä kutsutaan myös antenniboxeiksi).
Kaapeliboxit on tarkoitettu vastaanottamaan kaapelitelevision
digistandardin mukaista lähetettä kiinteistöissä, jotka on liitetty
kaapelitelevisioverkkoon.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin ongalmasi ei ole boxi eikä telkkari,
vaan antenni, jolla yrität digisignaalia vastaanottaa.

Koita sijoittaa antenni johonkin muuhun paikkaan huoneessa tai hanki
parempi antenni.

Juhani Kujala

unread,
Aug 20, 2007, 5:30:44 AM8/20/07
to

Kyllä minä luin tekstin huolimattomasti ja annoin väärää
tietoa,niinkuin jvr
tuossa korjasi.Kaapeliboksihan tuo tosiaan on.

PW

unread,
Aug 20, 2007, 5:38:15 AM8/20/07
to
jvr kirjoitti:

> Kyllä tuo on "CX"-nimestään huolimatta antenniverkon boksi niinkuin
> tässä tapauksessa pitäisi ollakin,jos sillä TV:n teleskooppiantennin
> avulla yritetään katsoa.Eri asia on sitten,riittääkö
> signaalivoimakkuus.
>
> FSC280CX on kaapeliverkkoon
> FCT280CT on antenniverkkoon
>
> kolmas kirjain ratkaisee tuon asian

Vertaa otsikon tekstiin. Kaapeliverkon boxia kysyjä yrittää
antenniverkossa käyttää. Eli väärä boxi.

PW

unread,
Aug 20, 2007, 5:41:47 AM8/20/07
to
Sinulla on kaapeliverkon boxi.
Tarvitset antenniverkon boxin, jotta voit vastaanottaa maanpäällisiä
lähetyksiä - tai otsikossa ilmoittamasi tyyppimerkintä on väärä.

Jukka Aho

unread,
Aug 20, 2007, 7:39:40 AM8/20/07
to
maria <marias...@luukku.com> wrote:

> Niin, olen kytkenyt tv:n oman pikkuantenni-johdon kaapeli-db:iin

Tällä kytkennällä kuva ei tule koskaan näkymään. Kuten muutama muu on jo
vastannut, kaapeliverkkoon tarkoitetulla digiboksilla (FSC280CX) saat
digilähetykset viritettyä esiin vain kaapeliverkosta. Irrota tv:n oma
teleskooppiantenni digiboksin ANT IN -liitännästä ja osta/kytke sen
tilalle välikaapeli, joka menee boksin ANT IN -liitännästä seinässä
olevaan antennirasiaan. (Tässä oletetaan, että seinässä oleva
antennirasia on kytketty kaapeliverkkoon, kun kerran aikaisemmassa
viestissäsi kerroit, että asuntosi on liitetty kaapeli-tv-verkkoon.)

> Talossa on kaapelitv (ei antennitv) eli antenni db ei varmaan toimisi
> enää myöhemmin.

Antenniverkon digiboksi voi aivan hyvin toimia kaapeli-tv-talossakin,
mutta tällöin tarvitaan sitä varten erikseen se antenni. Sinulla
kuitenkin on kaapeliverkon digiboksi, joten et voi sen kanssa antennilla
tv-kanavia vastaanottaa.

> Olen kuullut että mökillä on joku kuitenkin saanut kanavat hyvin
> näkymään näillä vastaavilla laitteilla (pikku matkatv
> sisäantennilla ja seinätöpselillä), sekä kaapeli-db vaikka mökissä ei

> ole ollut mitään kiinteistön antennirasiaa.

Tässä on varmasti tullut jokin väärinkäsitys. Kaapeliverkon digiboksilla
ei voida vastaanottaa antenniverkon ohjelmia, joten sinulle kerrottu
tarina ei voi tässä muodossa pitää paikkaansa. (On kylläkin olemassa
joitain digivastaanotinlaitteita, joissa on sekä kaapeli- että
antenniverkon virittimet, ja tällaisilla laitteilla tv-kuvan vastaanotto
onnistuu yhtälailla kummassakin verkossa. Esimerkiksi Samsungilla on
mallistossaan taulutelevisioita, joissa on sekä C- että T-virittimet.)

> Db:n eli Finnsati FSC280CX:n ohjeissa lukee että "laite on tarkoitettu
> käytettäväksi digitaalisen maanpäällisen (kaapeli-)
> lähetysverkon yhteydessä." eli on kaabeliboxi kun on RF
> modulaattorikin joka pitääkin olla kun Scartia ei tv:ssä ole.
> (Antenni db-boxeissa ei varmaan ole RF:ää?).

RF-modulaattorin olemassaolo tai -olemattomuus ei liity mitenkään
siihen, onko laite kaapeli- vai antenniverkon digilähetysten
vastaanottoon tarkoitettu. Markkinoilla on sekä antenni- että
kaapeliverkkoon tarkoitettuja digibokseja, joissa on RF-modulaattori.
(Esimerkiksi Nokia 150 T on antenniverkon digiboksi, jossa on
RF-modulaattori.)

RF-modulaattori vain mahdollistaa sen, että digiboksi voidaan kytkeä
sellaiseen vanhaan televisioon, jossa ei SCART-liitintä tai
muunkaanlaisia erillisiä video- ja audiosisäänmenoja ole.

--
znark

maria

unread,
Aug 20, 2007, 7:55:06 AM8/20/07
to
Hei Jukka

ELI KANNATTAAKO VAIHTAA SE NYT OLEVA KAAPELI-DB SAMANMERKKISEEN ANTENNI
DB:HEN (JOSSA RF MODUULI)?
En saa ilman suhteettomia pitkiä piuhavirityksiä kiinteistön
pääantenniverkkotöpselistä (olkkarista) vedettyä tähän tv:hen, siksi olisi
tärkeää että juttu toimisi kuten tähänkin asti ihan tavallisessa
seinätöpselissä. Eli vaihdanko db:n antenni db:hen?

"Jukka Aho" <jukk...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:46c97d7d$0$3193$9b53...@news.fv.fi...


> maria <marias...@luukku.com> wrote:
>
>> Niin, olen kytkenyt tv:n oman pikkuantenni-johdon kaapeli-db:iin
>
> Tällä kytkennällä kuva ei tule koskaan näkymään. Kuten muutama muu on jo
> vastannut, kaapeliverkkoon tarkoitetulla digiboksilla (FSC280CX) saat
> digilähetykset viritettyä esiin vain kaapeliverkosta. Irrota tv:n oma
> teleskooppiantenni digiboksin ANT IN -liitännästä ja osta/kytke sen
> tilalle välikaapeli, joka menee boksin ANT IN -liitännästä seinässä
> olevaan antennirasiaan. (Tässä oletetaan, että seinässä oleva antennirasia
> on kytketty kaapeliverkkoon, kun kerran aikaisemmassa viestissäsi kerroit,
> että asuntosi on liitetty kaapeli-tv-verkkoon.)
>
>> Talossa on kaapelitv (ei antennitv) eli antenni db ei varmaan toimisi
>> enää myöhemmin.
>
> Antenniverkon digiboksi voi aivan hyvin toimia kaapeli-tv-talossakin,
> mutta tällöin tarvitaan sitä varten erikseen se antenni. Sinulla kuitenkin
> on kaapeliverkon digiboksi, joten et voi sen kanssa antennilla tv-kanavia

> vastaanottaa. ELI KANNATTAAKO VAIHTAA SE NYT OLEVA KAAPELI-DB
> SAMANMERKKISEEN ANTENNI DB:HEN (JOSSA RF MODUULI)

PW

unread,
Aug 20, 2007, 8:37:28 AM8/20/07
to
maria kirjoitti:

> ELI KANNATTAAKO VAIHTAA SE NYT OLEVA KAAPELI-DB SAMANMERKKISEEN ANTENNI
> DB:HEN (JOSSA RF MODUULI)?

Kyllä!

> En saa ilman suhteettomia pitkiä piuhavirityksiä kiinteistön
> pääantenniverkkotöpselistä (olkkarista) vedettyä tähän tv:hen, siksi olisi
> tärkeää että juttu toimisi kuten tähänkin asti ihan tavallisessa
> seinätöpselissä. Eli vaihdanko db:n antenni db:hen?

Vaihdettuasi boxin, et voi sitä käyttää olkkarissa, vaan siellä on
oltava kaapeliverkkoboxi.

Jukka Aho

unread,
Aug 20, 2007, 9:12:26 AM8/20/07
to
maria <marias...@luukku.com> wrote:

> ELI KANNATTAAKO VAIHTAA SE NYT OLEVA KAAPELI-DB SAMANMERKKISEEN
> ANTENNI DB:HEN (JOSSA RF MODUULI)?
> En saa ilman suhteettomia pitkiä piuhavirityksiä kiinteistön
> pääantenniverkkotöpselistä (olkkarista) vedettyä tähän tv:hen, siksi
> olisi tärkeää että juttu toimisi kuten tähänkin asti

Jos johtojen vetäminen ja uuden rasian asentaminen (tai asennuttaminen)
on mielestäsi kohtuuttoman kallista tai muulla tavalla hankalaa, niin
tokihan sitä vaihtoehtoa silloin kannattaa kokeilla.

Saatat kuitenkin vielä boksin vaihtamisen jälkeenkin joutua hankkimaan
paremman sisäantennin kuin sen, joka television mukana tuli. (Toki
nykyisellä antennillasikin voit vastaanottoa ensi hätään kokeilla, mutta
välttämättä se ei anna riittävän voimakasta ja vakaata signaalia
digiboksille. Riippuu vastaanotto-olosuhteista, digiboksin virittimen
herkkyydestä ja talon etäisyydestä lähimpään lähetinasemaan.)

--
znark

jvr

unread,
Aug 20, 2007, 10:51:06 AM8/20/07
to
maria wrote:

> Hei Jukka
>
> ELI KANNATTAAKO VAIHTAA SE NYT OLEVA KAAPELI-DB SAMANMERKKISEEN ANTENNI
> DB:HEN (JOSSA RF MODUULI)?
> En saa ilman suhteettomia pitkiä piuhavirityksiä kiinteistön
> pääantenniverkkotöpselistä (olkkarista) vedettyä tähän tv:hen, siksi olisi
> tärkeää että juttu toimisi kuten tähänkin asti ihan tavallisessa
> seinätöpselissä. Eli vaihdanko db:n antenni db:hen?
>

On myös langanton systeemi tuohon tarkoitusta varten.

Jos mökkillä tarvitaan antenni digiboxia, niin kyllä

S.K.

unread,
Aug 20, 2007, 11:01:20 AM8/20/07
to
On Mon, 20 Aug 2007 17:51:06 +0300, jvr <j...@surfeu.fi> wrote:

>maria wrote:
>
>> Hei Jukka
>>
>> ELI KANNATTAAKO VAIHTAA SE NYT OLEVA KAAPELI-DB SAMANMERKKISEEN ANTENNI
>> DB:HEN (JOSSA RF MODUULI)?
>> En saa ilman suhteettomia pitkiä piuhavirityksiä kiinteistön
>> pääantenniverkkotöpselistä (olkkarista) vedettyä tähän tv:hen, siksi olisi
>> tärkeää että juttu toimisi kuten tähänkin asti ihan tavallisessa
>> seinätöpselissä. Eli vaihdanko db:n antenni db:hen?
>>
>On myös langanton systeemi tuohon tarkoitusta varten.

Langaton systeemi, joka korvaa antennikaapelin? Ootko ihan varma?

Saku.

Jukka Aho

unread,
Aug 20, 2007, 11:37:14 AM8/20/07
to
adsl-85-217-19-215.kotinet.com wrote:

>> En saa ilman suhteettomia pitkiä piuhavirityksiä kiinteistön
>> pääantenniverkkotöpselistä (olkkarista) vedettyä tähän tv:hen,

> On myös langanton systeemi tuohon tarkoitusta varten.

Yksittäisen videosignaalin siirtoa varten kyllä, mutta silloin
matkatelkkaria varten hankitun kakkosdigiboksin pitää sijaita siellä
olohuoneessa, jonne kaapeli-tv-signaali tulee, ja "langattoman
systeemin" täytyy osata myös välittää kaukosäädinohjailut matka-tv:n
käyttöpaikalta sinne.

Sen sijaan antennisignaalin siirtoa varten kaikkine digikanavanippuineen
(jotta tv:n käyttöpaikalla voidaan suoraan käyttää siellä sijaitsevaa
tavallista digiboksia ja sen kanavanvalitsinta) mitään langatonta
helppoa kotiratkaisua ei ole olemassa, tai en ole ainakaan koskaan
sellaisesta kuullut.

--
znark

jvr

unread,
Aug 20, 2007, 11:43:00 AM8/20/07
to
> >On myös langanton systeemi tuohon tarkoitusta varten.
>
> Langaton systeemi, joka korvaa antennikaapelin? Ootko ihan varma?
>
> Saku.
Lidlkin on myynyt jonkinlaista langatonta, varmaan seinärasiasta
televisioon.


mikko

unread,
Aug 20, 2007, 11:58:29 AM8/20/07
to

> Sen sijaan antennisignaalin siirtoa varten kaikkine digikanavanippuineen
> (jotta tv:n käyttöpaikalla voidaan suoraan käyttää siellä sijaitsevaa
> tavallista digiboksia ja sen kanavanvalitsinta) mitään langatonta
> helppoa kotiratkaisua ei ole olemassa, tai en ole ainakaan koskaan
> sellaisesta kuullut.

Teoriassa ne kaikki antennikaapelissa kulkevat kanavat voi lähettää
ilmassa huoneiden välimatkan radioaaltoina tai sitten vaikka sitten
optisena valona sopivalla linssisysteemillä ja muuntimilla ja muuttaa
sitten takaisin antennikaapelissa kulkevaksi dvc-c signaaliksi.
Käytännössä homma on mahdoton kotona tai vaatii ainakin
viisinumeroisen budjetin rahaa ja lupien saaminen voi olla mahdoton
jos niitä yrittää anoa.

Yksittäisen tv-kanavan voi siirtää ilmateitsi kotona huonolla laadulla
muutaman kympin tai satasen vehkeillä huoneesta toiseen.

Käytännössä vaihtoehdot ovat siis siinä, että vetää sen puuttuvat
kaapeli-TV:n antennikaapelin huoneesta toiseen tau hommaa haravaverkon
digiboksin. Antennikaapelia voi kuljettaa huoneistoissa vaikka
lattialistojen takana.

Toinen vaihtoehto on hommata siihen toiseen huoneeseen kaapeliboksin
tilalle antenniverkon digiboksi. Tämä on varmaan helpoin ja halvin
ratkaisu ja kustannuksia tulee kenties noin 50 euroa jos halvimpaan
boksiin tyytyy. Jos analogiset kolmonen ja nelonen näkyvät
kaapelittomassa huoneessa hyvin pöytäantennilla nykyään, niin
todennäköisesti myös digikanavat näkyvät samalla tv-antennilla ihan
hyvin.

Mikäli analogiset mtv3 ja nelonen näkyvät nykyisellä antennilla
jotenkin, mutta eivät hyvin, niin tämä voi vaatia digiboksin
toimimiseksi järeämmän sisäantennin. Jos paikka on yli 80 kilometrin
päässä lähetinmastossa tai muuten hankalassa vastaanottokentässä, niin
käytännössä ulkoinen harava-antenni voi olla ainoa mahdollisuus.

jvr

unread,
Aug 20, 2007, 12:14:18 PM8/20/07
to
Yksittäisen tv-kanavan voi siirtää ilmateitsi kotona huonolla laadulla
muutaman kympin tai satasen vehkeillä huoneesta toiseen.

Kuinka huono kuva 15-20 vuotta vanhassa matkatelevisiossa kun on digiboxin
rf
liitimestä television rf liittimeen tuolla siirretty?

maria

unread,
Aug 22, 2007, 2:03:18 AM8/22/07
to
Jep! KIITOS kaikille avusta ja neuvoista joita sain askel askeleelta ihan
alkeiskysymyksiini, eli ihan kanavan hausta asti, ja sain nyt homman
toimimaan. Nyt näkyy hyvin, kuva on hyvä, ja kaikki ok, seinätöpselillä!
Vaihdoin lopussa kaapeli-db:n (koska sain vihdoin db:n valikon näkyviin
ruutuun mutta ei löytänyt kanavia) antenni-db:hen ja niin kaikki kanavat
tulivat näkyviin! Vielä KIITOS kaikille!

"Jukka Aho" <jukk...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:46c9b52b$0$3195$9b53...@news.fv.fi...

0 new messages