Ongelma kryptatuilla TV-kanavilla

Jukka Lahtinen

Asun Helsingissä, telkkarikanavat tulevat Telian kaapelin kautta.
Tilattuna on CMoren leffakanavapaketti.

Eilen (siis 26.10.2019) huomasin etteivät CMoren kanavat näkyneet
digiboksissa. Tätä tapahtuu toisinaan kun purkki ei ihan täysin tue
CI+ -korttiparitusta, yleensä asia on hoitunut sillä että kortin ja
CI+ -modulin siirtää hetkeksi telkkariin että oikeudet päivittyvät.
Tällä kertaa kuitenkin telkkari vain inttää "Ei CI+ -modulia" tai jotain
sinne päin, eivätkä kanavat aukea.

Illalla sitten siirsin kortin ja modulin takaisin purkkiin ja huomasin
että sitä kautta CMore Stars HD näkyy kuitenkin, vaikka telkkarissa ei
mikään CMoren kanavista näkynyt. En siinä välissä tutkinut enempää,
mutta tänä aamuna huomasin että muut CMore -kanavat eivät sitten
näkyneetkään.

Tulin vielä kokeilleeksi sellaista, että otin kortin pois CI+ -modulista
ja työnsin digiboksin slottiin, johon se meni ilman tuota modulia. Ja
huomasin, että silloin CMoren SD-kanavat näkyivätkin taas, mutta
HD-kanavat eivät tietty iman tuota modulia näy.

Ilmeisesti siis tuo muutaman vuoden ikäinen (en muista tarkkaan sen ikää
mutta sanoisin että yli 4, alle 6 vuotta) CI+ -moduli on jotenkin
vikaantunut ja pitäisi vaihtaa uuteen, vai kuinka?
Ja tietty sen jälkeen pitää olla yhteydessä Teliaan että kortti rupeaa
toimimaan uudessa modulissa.

--
Jukka Lahtinen

Turo Juurakko

Ihmeellistä, että toi paritushomma on vielä käytössä maksukanavilla kun
HD-lähetykset ovat arkipäiväistyneet ja nykyään ilmaiskanavatkin
tarjoavat HD-kuvaa. Olen olettanut, että tuo parittaminen jäisi
historian hämärään, kuka nyt enää viitsii sen kanssa venkslata... kun
viimeksi hommasin C More-maksukanavapaketin, ei Elisan verkkosivuilla
edes ollut mahdollisuutta parittaa tuota korttimoduulia. Ainakaan en
havainnut siellä mitään kohtaa johon sen sarjanumeron olisi voinut syöttää.

--
mukavan tiukkaa

Jukka Lahtinen

Turo Juurakko <tj...@valid.invalid> writes:
> [...]

No niin, nyt boottasin purkin ja kanavat näkyvät taas sen kautta niin
kuin pitääkin.
Eli moduli ei ollutkaan hajonnut niin kuin epäilin.
Tämä ei kuitenkaan selitä, miksi telkkari ei tunnistanut korttia ja
modulia, ja sen takia en tullut aikaisemmin kokeilleeksi purkin boottia.

Olisinkohan onnistunut äheltäessäni runnomaan telkkarin moduliliittimen
huonoon kuntoon, se olisi hiukan ikävämpi juttu. Haluaisin kuitenkin
käyttää vielä nykyistä telkkaria, kun uusista ei ilmeisesti tahdo enää
löytyä 3D-tukea eikä scart-liitintä.. ja tuppaavat olemaan sen verran
isoja ettei oikein sovi nykyisen tilalle, pitäisi vaihtaa samalla
kirjahyllysysteemi.

> [...]
> tarjoavat HD-kuvaa. Olen olettanut, että tuo parittaminen jäisi
> historian hämärään, kuka nyt enää viitsii sen kanssa venkslata... kun

Niinpä, sitä minäkin olen ihmetellyt alusta asti. Koko paritusriesa
ei sovi yhteen alkuperäisen ajatuksen kanssa, että oikeudet olisi
sidottu nimenomaan korttiin, jota sitten voi halutessaan siirtää
laitteesta toiseen ilman että se kiinnostaa kanavia välittävää
operaattoria.
Muuten tyytyisin SD-kanaviin, kun 32-tuumaisen telkkarin kanssa kuvan
ero ei ole kriittisen merkittävä, mutta kun nykyään surround-äänet
kuuluvat vain HD-kanavilla. Aikaisemmin kuuluivat myös CMoren
SD-kanavilla, mutta keväällä 2014 tiputtivat pois niin että SD-kanavilla
on enää vain stereoääni. Muistan tuon ajankohdan siitä, että se tapahtui
juuri kun olin valinnut itselleni synttärilahjaksi kunnollisen
keskikaiuttimen aikaisemman taloyhtiön kierrätyshyllystä kannetun
rimpulan tilalle.

> [...]
> edes ollut mahdollisuutta parittaa tuota korttimoduulia. Ainakaan en
> havainnut siellä mitään kohtaa johon sen sarjanumeron olisi voinut

Saattaahan olla niinkin, että Elisalla sitä ei onnistu tekemään
itsepalveluna netissä vaan pitää soittaa asiakaspalveluun tai käydä
liikkeessä.

--
Jukka Lahtinen