Taas ongelmia Elisan kaapelissa

Turo Juurakko

Nelonen (myös HD) ja Liv ovat pikselimössöä. Esim. saman kanavanipun
MTV3 tai Sub ovat ok. Hero on kokonaan pimeänä. Näin ainakin klo 23
alkaen Espoossa... tarkkaa kellonaikaa en tiedä milloin hajosi kun
katsoin juuri silloin digiboksilta vanhaa tallennetta. Antenniaikaan ei
ollut näitä ongelmia, nyt niitä tuntuu ilmenevän vähän väliä...

--
mukavan tiukkaa

Reijo Korhonen

On Wed, 12 Jul 2017 23:47:55 +0300, Turo Juurakko wrote:

> Nelonen (myös HD)

Vahvistan Nelonen SD ja HD. Häiriö alkoi Bond-leffan lopussa.
Loppuratkaisun aikaan. Ilmeisesti tapa, jolla Bond esti joukkotuhon ei
kestänyt enää päivänvaloa. ;-)
Muissa kanavissa en ehtinyt huomata häiriötä katseloaikana. Havainto
Jyväskylästä. Täällä on kyllä muuten Elisan kaapeli toiminut moitteetta.
Pariin vuoteen en ole havainnut mitään ongelmia, mutta tänään Nelonen
hajoili.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Otto J. Makela

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> wrote:

> Vahvistan Nelonen SD ja HD. Häiriö alkoi Bond-leffan lopussa.
> Loppuratkaisun aikaan. Ilmeisesti tapa, jolla Bond esti joukkotuhon ei
> kestänyt enää päivänvaloa. ;-)

Itselleni tuli sama ongelma Bond-leffan lopussa Welho (DNA) kaapelissa
Helsingin keskustassa, eli ongelma saattaisi olla jossakin ylemmällä
tasolla kuin Elisalla. En ole katsonut tänään miltä Nelonen näyttää.
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

Reijo Korhonen

On Thu, 13 Jul 2017 09:09:54 +0300, Otto J. Makela wrote:

> Itselleni tuli sama ongelma Bond-leffan lopussa Welho (DNA) kaapelissa
> Helsingin keskustassa, eli ongelma saattaisi olla jossakin ylemmällä
> tasolla kuin Elisalla. En ole katsonut tänään miltä Nelonen näyttää.

Kaapeliverkkokkolähetyksen arkkitehtuuri on siitä vinkeä, että se ei
ainakaan aikaisempien tietojen mukaan kulkenut pelkästään langassa.
Syystä tai toisesta, ilmeisen tarkoituksella, mutta logiikan ymmärtämisen
ulkopuolella, lähetyhssignaali kulkee ennen kaapeliverkkoon pääsemistään
aina antenniverkossa isomman tai pienemmän välin siinä alkupäässä, josta
se otetaan kiinni antennilla ja siirretään sitten vasta kaapeliin, jossa
lisähäiriöiden synty tietenkin on epätodennäköisempää kuin
antenniverkossa joka on alttiina sääoloille.

Yleensä kaikki Suomeen leviävä ikävä häiriköinti tapahtuu Helsingissä.
Luulenpa että näin tälläkin kertaa. Jos myisimme Helsingin parhaiten
maksavalle, niin Suomessa tapahtuisi ikäviä asioita paljoin vähemmän.
Junatkin myöhästelesivät paljon vähemmän. Nimittäin vaikka juna kukisi
Jyväskylästä Kuopioon, niin sen myöhässä olo johtuu useimmiten siitä,
että se on myöhässä Pasilasta Helsinkiin tai toisinpäin, vaikka se
oikeasti on menossa Jyväskylästä Kuopioon. Järjetöntä eikö totta, mutta
niin se vaan on.

Tai jos kapelista Rovanimellä pitäisi tulla TV-ohjelmaa, mutta tuleekin
pikselöintiä, niin vika on siinä, että Helsingissä
antenniverkkolähetyksen vastaanotossa tai lähetyksessä on teknisiä
ongelmia.

Ja sitten ne valittaa, että muilta planeetoilta ei ole löytynyt älykästä
elämää. Mutta kun sitä ei ilmene Suomessakaan. Ainakaan siellä
eteläreunalla. Tosin ei se haittaa oikeasti kovin paljon. Helsingissä on
kiva käydä varsinkin kesällä kun tietää ettei sinne ole pakko jäädä
pitkäksi aikaa. Ihmeteltävää riittää. Tosin en usko että
kaapelilähetyksen kulkureitin tutkimisesta moni jaksaa innostua.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

upsid...@downunder.com

On Thu, 13 Jul 2017 10:02:52 -0000 (UTC), Reijo Korhonen
> [...]

>lisähäiriöiden synty tietenkin on epätodennäköisempää kuin
>antenniverkossa joka on alttiina sääoloille.

Tässä taisi olla alunperin joku tekijänoikeudellinen juttu.

Tietenkin digiaikana kateuspuolueiden vaikutuksesta kaikille halutaan
taata samantasoinen (kurjuutta kaikille) lähete. Kaapelissa
virheenkorjauksen tarve on paljon pienempi kuin ilmateitse
siirrettäessä, jolloin suorassa kaapelisiirrossa voisi käyttää
lievempää pakkausta ja siten saada parempaa kuvaa kaapeliasiakkaille.
Mutta eihän se käy tässä tasapäistämisen valtakunnassa.

>Yleensä kaikki Suomeen leviävä ikävä häiriköinti tapahtuu Helsingissä.
>Luulenpa että näin tälläkin kertaa.

Eiköhän kaapelioperaattoreilla ole kullakin alueellaan oma
vastaanottoasema. Miten alueuutiset ja alueellinen mainonta muuten
onnistuisi ?

Turo Juurakko

Ongelma näyttää poistuneen. Reilun tunnin verran noita häiriöitä kai
kesti...

--
mukavan tiukkaa

Reijo Korhonen

On Thu, 13 Jul 2017 13:23:22 +0300, upsidedown wrote:

> Eiköhän kaapelioperaattoreilla ole kullakin alueellaan oma
> vastaanottoasema.

MOT Paha levisi pahan pääasiallisesta tuottamispaikasta eli Helsingistä
koko Suomen alueelle.

> Miten alueuutiset ja alueellinen mainonta muuten
> onnistuisi ?

Nelosella alueuutiset ei onnistu millään tekniikalla mitenkään, sillä se
toimii pelkästään Helsingissä eikä ole tuottanut ensimmäistäkään
alueuutista toimintansa aikana.

Aluemainoksia sen sijaan se tuottaa.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Turo Juurakko

Turo Juurakko kirjoitti 12.7.2017 klo 23:47:
Nonnih, nyt sitten pimeni kaikki kanavat ja telkkari ilmoittaa vaan,
että ei signaalia. Kesken Kymmenen uutisten Espoossa, Elisan kaapeli.
Vittu tätä touhua.

--
mukavan tiukkaa

Reijo Korhonen

Itselläni täällä keskemmällä Suomea Elisan kaapelista tuli kakkoselta
eilen hyvin jalkapalloa Yle 2 HD:ltä.

Jospa ne keksii saman korvaussysteemin kuin sähkökatkosten aikana. Tosin
siinäkin on aikarajat ja korvaukset aika pienet jos elinkeino ei ole
sähköstä kiinni. Vapaa-ajan sähkönkäyttäjän korvaukset ovat pienet. Jos
kaapelisignaalia ei tule ja siitä aletaan maksaa korvauksia, niin aika
pienet ne luultavasti olisivat.

Nimittäin kun katsoin viimeksi taloyhtiön papereita, niin aika pientä
kuukausimaksua maksan Elisalle kaapelista. Muistaakseni euroja. Ja aika
pientä maksua myöskin nettiyhteydestä. Jos korvaus tulee
kuukausiperiaatteella montako tuntia ei toiminut/kuukaudesssa olevat
tunnit, niin montaa senttiä ei parista tunnista kuukaudessa taitaisi
kopsahtaa, vaikka mielipaha asiantilasta olisi kuinka kova.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Turo Juurakko

Reijo Korhonen kirjoitti 26.7.2017 klo 12:25:

> Itselläni täällä keskemmällä Suomea Elisan kaapelista tuli kakkoselta
> eilen hyvin jalkapalloa Yle 2 HD:ltä.

Elisan sivuilla kerrottiin, että Otaniemen ja Tapiolan alueella on
katkoksia klo 22-06 välillä remonttitöistä johtuen. En tiennytkään
asuvani Tapiolan alueella. Aina sitä oppii jotain uutta. Katko kesti
sitten reilu pari tuntia. Eivät voineet sitä yöaikaan ajoittaa, nyt meni
parin elokuvan tallennus mönkään. Mitenkähän mainostajat asiaan
suhtautuvat jos kymmenien tai sadan tuhannen ihmisen kodissa
vastaanottimet pimenevät aikataulutetun ja ennakolta tiedetyn
huoltokatkon takia...

--
mukavan tiukkaa

Reijo Korhonen

On Wed, 26 Jul 2017 12:44:14 +0300, Turo Juurakko wrote:

> [...]
> suhtautuvat jos kymmenien tai sadan tuhannen ihmisen kodissa
> vastaanottimet pimenevät aikataulutetun ja ennakolta tiedetyn

Eiköhän aisa ole sopimusteknisesti hoidettu. Minusta mainoskanavilla on
jonkinlainen "tavoitettavuustakuu" eli voi ostaa sitä, ett' tietty määrä
erilaisissa viiteryhmissä olevia ihmisiä eri alueilta tavoitetaan eli
näkee mainoksen, jos maksat X-euroa. Jos et voi todistaa, että
lähetyskatko aiheitti sen, että noita ihmisiä ei tavoitettu, niin tuskin
saat korvausta.

Elisan tiedote luultavasti tarkoitti sitä, että lähetintä joka sijaitsee
jossakin siellä Otaniemen tai Tapiolan seutuvilla tai ainakin lähettää
sinne päin, huolletaan. Selkeämpää olisi tietenkin käyttää graafista
karttaa, joka kertoisi mitä maantieteellistä aluetta häiriö koskee.

Nykymaailmassa voitaisiin myös lähettää tekstareita niille asiakkaille,
jotka kuuluvat häiriöalueeseen.

Tietkin ne korjaa kesällä, kun minä olen liikkeellä. Olen harvemmin
liikkeellä joulukuun alkupuolella kun on niin surjeat kelit. Miksei ne
vala asfalttiaan silloin? No asfaltitöissä tuskin onnistuu. Mutta jos ne
olisi korjanneet klo 02-10, niin olisitko ollut tyytyväisempi? Sinä ehkä
jos et katso aamuTV:tä mutta ne aamuTV-riippuvaiset olisi tulleet
labgoilta läpi, eikun siis langattomasti läpi, miten se nyt
nykymaailmassa menee.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo