Netellon Juha Ojaniemi tekee cartooneyt

Atro Tossavainen

Netellon Juha Ojaniemi joutui taannoin spam-väärennyksen uhriksi (ts.
hänen hlökoht. osoitteensa oli väärennetty jonkun koreaspam-pellen
reply-to:ksi tms.) ja tuli pyytämään apua iki-listalta. Meinasin jo
auttaa kunnes tajusin kenestä on kyse, ja kerroin sen kaikille. No
mitäs sitten, tällainen viesti tuli eilen iki-aktivistit-postitus-
listalle:

From -iki-lista-poistettu- Thu May 16 12:00:26 2002
From: "Juha Ojaniemi" <Juha.O...@Netello.com>
To: <-iki-lista-poistettu->
Subject: =?iso-8859-1?Q?VS:_Satelliittimainontaa_v=E4=E4rennetyll=E4_l=E4h?=
=?iso-8859-1?Q?ett=E4j=E4n_osoitteella!?=
Date: Thu, 16 May 2002 12:12:24 +0300

Netello ei ole missään kohdin rikkonut Suomen lakia. Toivottavasti et levitä
väitteitäsi laajemmalti välttyäksesi herjaussyytteiltä.

Juha

Tähän lähetin tällaisen vastauksen:

From -iki-lista-poistettu- Thu May 16 12:27:33 2002
From: Atro Tossavainen <-cc-deleted->
Subject: Netellon spammin laittomuus (oli Satelliittimainontaa =?ISO-8859-1?Q?v=E4=E4rennetyll=E4?=
=?ISO-8859-1?Q?_l=E4hett=E4j=E4n?= osoitteella!)
To: Juha Ojaniemi <Juha.O...@netello.com>
Date: Thu, 16 May 2002 12:25:32 +0300 (EEST)
CC: iki-aktivistit(at)iki.fi, abuse(at)auria.fi, marko.hakkarainen(at)auria.fi,
rolf.moller(at)auria.fi, sami.laine(at)auria.fi, kari.koponen(at)auria.fi,
jyrki.ojala(at)auria.fi

cc: Auria

Hyvä herra Juha Ojaniemi, Netello Systems Oy, Läntinen Pitkäkatu 17,
20100 Turku, p. 02-279 6017, fax 02-279 6001,

> Netello ei ole missään kohdin rikkonut Suomen lakia. Toivottavasti et
> levitä väitteitäsi laajemmalti välttyäksesi herjaussyytteiltä.

<URL:http://groups.google.com/groups?selm=878z6wjdlp.fsf%40cc.jyu.fi>

Osoitteessa näkyvä mainosviestinne on lähetetty yksityisen henkilön
osoitteeseen, sillä kuten itsekin IKI-yhdistyksen jäsenenä tiedät,
yhdistyksen sääntöjen mukaan vain yksityiset henkilöt voivat liittyä
yhdistyksen jäseniksi.

Ylläoleva viesti yksin riittää todistamaan väitteesi valheeksi, ja
lisäksi itse IKIn jäsenenä ja yhdistyksen säännöt tuntevana olet vielä
toiminut lainvastaisesti täysin tietoisesti spammatessasi iki-osoitteita.

Ulkomailla tällainen uhkailu tunnetaan nimellä "cartooney". Osaat
varmasti tarpeeksi englantia ymmärtääksesi mitä sillä tarkoitetaan.

Olet varmaankin seurannut viesteistänne käytävää keskustelua uutis-
ryhmässä sfnet.viestinta.roskapostit; puolestani voitte haastaa vaikka
koko uutisryhmän lukijakunnan, esim. Soneran abuse-koordinaattorin, joka
on jo julkisesti ilmoittanut tekevänsä teistä valituksen tietosuoja-
valtuutetulle. Kas kun et samantien uhannut haastaa Helsingin ja Jyväs-
kylän yliopistoja, TKK:ta, Soneraa ja koko Internet-käyttäjät ikuisesti
r.y.:tä.

Eräs iki-aktivisti sanoi yksityisessä vastauksessaan viestiini lisäksi,
että ette useista pyynnöistä huolimatta ole onnistuneet edes poistamaan
heidän osoitettaan listaltanne, mutta ketäpä se nyt hämmästyttäisi kun
spammaajasta on kyse.

Mahdatteko myydä remove-pyynnöillä toimiviksi varmistettuja osoitteita
muille spammaajille, kuten remove-listojen kerääjien tapa on suuressa
maailmassa? Lakimiehellesi tiedoksi, että tämä ei ole väite, vaan
täysin asenteeton kysymys, johon voit vastata esim. kyllä tai ei.

Jos sattuisi todella olemaan niin onnellisesti että roskaanne on todella
lähetetty vain selvästi yritysten ei-yksityisiin osoitteisiin, mikä ei
siis pidä paikkaansa, vaan olette lainvastaisesti lähettänyt mainoksianne
myös yksityishenkilöille ilman ennaltasaatua lupaa, niin onko käynyt
mielessä että kuvatunkaltainen roskapostin lähettäminen voi kaikesta
huolimatta olla Internet-palveluntoimittajanne käyttösääntöjen
vastaista ja Aurian olisi pitänyt katkaista linjanne aikaa sitten?

Ennen kaikkea, kaikella spammauksella, "laillista" tai ei, saa vastaan-
ottajien vihan osakseen. Mahdatko ollenkaan tajuta miksi kukaan ei halua
auttaa sinua ja miksi tämä keskustelu niin nopeasti siirtyi pois alku-
peräisestä aiheestaan?

--
Atro Tossavainen (Mr.) / The Institute of Biotechnology at
Systems Analyst, Techno-Amish & / the University of Helsinki, Finland,

File attachments NOT welcome unless agreed to beforehand.

Pekka Siltala

"Atro Tossavainen" <Atro.Tossav...@iki.fi.nland.invalid> wrote in
message news:pgzbsbf...@kruuna.Helsinki.FI...

> auttaa sinua ja miksi tämä keskustelu niin nopeasti siirtyi pois alku-
> peräisestä aiheestaan?

Koska ilmeisesti tähän henkilöön ei järkipuhe tehoa, ehdotan Netellon
pistämistä RBL :eille. Kun netellosta tulee 'musta aukko' niin eiköhän ala
tulla järkeä siihen spammaamiseen.

--
Pekka
http://www.sendmail.org/antispam.html

Juha Ojaniemi

Tiedoksi:

Osoite ha...@iki.fi on ilmoitettu Tyhjä Joukko Ry:n kotisivuilla
http://www.cc.jyu.fi/yhd/tj/ yhdistyksen yhteysosoitteena sivun alalaidassa.

Näin ollen on yhdistykselle tarkoitettu viesti lähetetty ko. osoitteeseen.

Mikäli osoitteen haltija on rikkonut Iki ry:n sääntöjä käyttäessään
osoitetta muussa kuin yksityishenkilön roolissa, se lienee osoitteen
haltijan ja Iki ry:n välinen asia.

Ystävällisin terveisin,

Juha Ojaniemi
Netello Systems Oy

PS. Markkinointimme on tosiaankin kohdistettu ainoastaan muihin kuin
kuluttajiin, eli yrityksille ja yhteisöille. Tämä käy ilmi myös viestin
sanamuodosta.

PSS: Cartooney väitteesi tuskin on perusteltu. Toimintasi, Atro Tossavainen,
on tutkittavana myös poliisilla. Netissä näkyy mm Googlessa olevan runsaasti
raportteja tekemistäsi perättömistä syytöksistä muitakin toimijoita kohtaan.

Tero Paananen

"Juha Ojaniemi" <net...@netello.com> wrote in message news:<msVP8.830$I7.2...@reader1.news.jippii.net>...

> Tiedoksi:
>
> Osoite ha...@iki.fi on ilmoitettu Tyhjä Joukko Ry:n kotisivuilla
> http://www.cc.jyu.fi/yhd/tj/ yhdistyksen yhteysosoitteena sivun alalaidassa.

Eli kaytatte automaattisia sahkopostiosoitteiden keraajia kokoamaan
osoitelistojanne. Kiitos tiedosta.

Siispa Netello spammaa ja toimii rikollisesti.

-TPP

Atro Tossavainen

"Juha Ojaniemi" <net...@netello.com> kirjoittaa uutisryhmässä sfnet.viestinta.roskapostit:

> [...]
>
> Mikäli osoitteen haltija on rikkonut Iki ry:n sääntöjä käyttäessään
> osoitetta muussa kuin yksityishenkilön roolissa, se lienee osoitteen

Ei yhteysosoitteena, vaan web-sivun tehneen henkilön osoitteena (yksi-
tyishenkilön nimi on selvästi ilmaistu sen vieressä), mikä tarkoittaa,
että tulkintasi on väärä, tietenkin tahallisesti, koska se sopii tar-
koitusperiisi.

Pitkään jatkuneen iki-yhdistyksen jäsenyytesi perusteella on päivän-
selvää, että olet toiminut täysin tietoisena siitä, että iki-osoitteet
ovat yksityisosoitteita. Vaikka Tommi Lahtonen olisikin käyttänyt
omaansa väärin, se ei oikeuta yritystäsi tekemään samoin. Lisäksi
"hazor" ei suinkaan ollut ainoa iki.fi-osoite johon viestejänne
olette lähetelleet. Minkä tekosyyn ja valheen haluaisit esittää
seuraavaksi?

> PS. Markkinointimme on tosiaankin kohdistettu ainoastaan muihin kuin
> kuluttajiin, eli yrityksille ja yhteisöille. Tämä käy ilmi myös viestin
> sanamuodosta.

Viestin sanamuodolla ei ole mitään väliä. Jos viesti joutuu yksityis-
henkilön postilaatikkoon, yrityksesi on toiminut lainvastaisesti.

Vaikka väitteesi pitäisi paikkansa (mitä se siis ei, koska niitä on
joutunut yksityishenkilöiden postilaatikoihin), saattaa silti olla
että olette rikkoneet palveluntoimittajanne sopimusehtoja ja teidät
pitää potkaista netistä joka tapauksessa. Tervemenoa, kukaan ei jää
teitä kaipaamaan.

> [...]
> raportteja tekemistäsi perättömistä syytöksistä muitakin toimijoita kohtaan.

Maltan tuskin odottaa että sieltä otetaan yhteyttä. Saamme yhdessä
Poliisi-Sedän kanssa nauraa kahvikupposen ääressä sinulle ja kaltai-
sillesi. Pahoin pelkään vain, että pullistelet turhaan etkä ole edes
saanut aikaiseksi kävellä poliisiaseman ohi saati sitten että olisit
tehnyt mitään ilmoitusta mistään. Mutta kuten sanottu, tuskin maltan
odottaa. Et aavistakaan minkälainen läjä paskaa sinua odottaa.

Reijo Sanders

> Siispa Netello spammaa ja toimii rikollisesti.

Tämä tuskin on missään vaiheessa ollut edes kyseenalaista, miksi muuten
netello olisi saanut aurialta (hetken siinä tosin kesti) monoa k.o
toiminnan takia? :-) No, todennäköisesti siirtyvät vain spammaamaan
jonkun toisen palveluntarjoajan kautta.

--
Reiska

Atro Tossavainen

"Reijo Sanders" <bo...@intternetti.net> writes:

> [...]
> netello olisi saanut aurialta (hetken siinä tosin kesti) monoa k.o
> toiminnan takia? :-) No, todennäköisesti siirtyvät vain spammaamaan

Ei ole saanut vielä, tuokin edellinen viesti tuli Aurian verkosta.

Reijo Sanders

> Ei ole saanut vielä, tuokin edellinen viesti tuli Aurian verkosta.

Aurialla näkyvät kuitenkin heränneen
slrnagluan....@sirppi.helsinki.fi

--
Reiska

Jukka K. Korpela

[posted and mailed]

"Juha Ojaniemi" <net...@netello.com> wrote:

> Osoite ha...@iki.fi on ilmoitettu Tyhjä Joukko Ry:n kotisivuilla
> http://www.cc.jyu.fi/yhd/tj/ yhdistyksen yhteysosoitteena sivun
> alalaidassa.

Mielenkiintoinen väite.

Mutta kertoisitko, mikä on selityksenne sille, miksi minä olen saanut
spämmiänne osoitteeseen
jkor...@cs.tut.fi
Tuskin onnistutte löytämään edes räkäistä tekosyytä eli mitään näennäistäkään
"tietolähdettä", jonka mukaan se olisi minkään juridisen henkilön osoite.

Olen saanut vain automaattivastauksen, jossa jauhetaan paskaa. Kerrotaan,
että sivuillanne voi kuka tahansa tilata kenelle tahansa "tiedotteenne". Toki
on mahdollista, että jokin tunnettu spämmääjä on "tilannut" minuna
"tiedotteenne". Mutta on todella härskiä teidän vetäytyä moisen taakse.
_Teidän_ velvollisuutenne on pitää henkilörekisterinne kunnossa ja lain
mukaisesti huolehtia siitä, että tietoja kerätään vain luotettavista
lähteistä ja muuten lain mukaisesti. Todellisuudessa olette tietenkin
keränneet osoitteita mistä sattuu ja keksitte eri tapauksiin eri verukkeita.

On melko uskomatonta, että moinen saa jatkua.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Niko Mikkanen

Jukka K. Korpela wrote:

> On melko uskomatonta, että moinen saa jatkua.

Se jatkunee varmaankin mm. siksi, että kukaan ei näköjään ole aiheesta
esimerkiksi rikosilmoitusta tehnyt (Polliisin kanssa "juttelemista" ei
moiseksi lasketa).

Minä moisen olisin tehnyt, mutta olen vähän jäävi, kun en kyseistä
spämmiä ole saanut. Mitäs jos joku muu suoraselkäinen henkilö vaikkapa
tästä uutisryhmästä marssisi poliisin puheille moista tekemään?
Blokkilistat ovat kevyttä kamaa viranomaistoimintaan verrattuna, kun ne
vihdoin saa liikkeelle. Lainhan pitäisi kuitenkin jo spämmien uhreja
suojella, vaikkei poliisi sitä tietäisikään.

GNiko

Reijo Sanders

> On melko uskomatonta, että moinen saa jatkua.

Totta, mutta ei kannata vastustella, sillä Juha haastaa kaikki tielleen
asettuvat oikeuteen. ;-)

--
Reiska

Jukka K. Korpela

Niko Mikkanen <gn...@gniko.com> wrote:

> Se jatkunee varmaankin mm. siksi, että kukaan ei näköjään ole aiheesta
> esimerkiksi rikosilmoitusta tehnyt

Hiljattain kuulin - aivan muista oikeudellisista asioista puhuttaessa -
sellaisen kokemukseen perustuvan arvion, että asian hoitaminen
oikeusteitse kestää kaksi vuotta. Valitettava tosiasia on, että
oikeuslaitos toimii kovin hitaasti, sellaisissakin asioissa, joissa laki
on huomattavan selvä. Ja tähänhän niin laittomien spämmääjien kuten
monien muidenkin rikollisten toiminta paljolti nojaa.

(Kaksi vuotta on karkea arvio keskiarvosta. Huomattavasti enemmänkin
aikaa voi mennä.)

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Niko Mikkanen

Jukka K. Korpela wrote:

> (Kaksi vuotta on karkea arvio keskiarvosta. Huomattavasti enemmänkin
> aikaa voi mennä.)

Ookke, pannaan korvan taakse: Käydään vaikka tämä sama keskustelu sitten
kahden vuoden päästä uudestaan. Kiroillaan, kun kukaan ei tee spämmille
mitään, ja ihmetellään, miksei spämmi Netellolta jo lopu.

Se, että rikollinen saa rangaistuksensa vasta kahden vuoden päästä ei
kai välttämättä edes Suomessa tarkoita sitä, että rikollista toimintaa
ei saada jo sitä ennen loppumaan? (tosin enpä yllättyisi)

GNiko

Kaarlo.V...@hut.fi

Jukka K. Korpela <jkor...@cs.tut.fi> wrote:
[...]

Mikäs taho se onkaan, joka yleensä torppaa perinteisen mainonnan
puolella laittomuuksia? Oliko se markkinatuomioistuin joka asettelee
uhkasakkoja, jos esimerkiksi televisiomainos menee rajojen yli?
Pystyykö sama taho reagoimaan jotenkin spammeihinkin?

Muutenkin tuntuu siltä, että poliisi ja rikosoikeus ei ole ehkä ihan
paras paikka näitä käsittelemään.

carlos

Jukka K. Korpela

Kaarlo.V...@hut.fi wrote:

> Oliko se markkinatuomioistuin joka asettelee
> uhkasakkoja, jos esimerkiksi televisiomainos menee rajojen yli?
> Pystyykö sama taho reagoimaan jotenkin spammeihinkin?

Periaatteessa voisi, mutta kannevalta näyttäisi olevan rajallinen:
"Asia tulee vireille hakemuksella, jonka tekee KSL:n
(kuluttajansuojalaki) nojalla kuluttaja-asiamies ja SopMenL:n (laki
sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa) nojalla
elinkeinonharjoittaja tai elinkeinonharjoittajien järjestö."
http://www.oikeus.fi/markkinatuomioistuin/3300.htm

Eli jos oikein ymmärrän, niin yksityinen ihminen ei voi panna asiaa
vireille.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Jani Patanen

> On melko uskomatonta, että moinen saa jatkua.

Näyttäisi siltä, että auria pisti putiikin pellolle, jos tracerouten
päälle mitään tajuan. tracen perusteelle näyttäisi, että kpnqwest on
netellon uusi ISP. Toivottavasti suomen kpqnwest ei ole yhtä
moraaliton paikka kuin amerikan serkkunsa. Qwest on tunnetusti musta
hattuinen ISP.

--
Puolusta sähköisiä oikeuksiasi! Liity Electronic Frontier Finlandin
jäseneksi. http://www.effi.org/

Anssi "Affe" Ahonen

"Juha Ojaniemi" <net...@netello.com> wrote in message

> Ystävällisin terveisin,
>
> Juha Ojaniemi
> Netello Systems Oy

Eipä hätää! Otatte vain Netellon tuotevalikoimaan mukaan spamwaren ja
"tietoturvaohjelmistot" ts. crackit. Tämän jälkeen aloitatte julkisuudessa
voimakkaan kampanjan EU:n uutta tekijänoikeusdirektiiviä vastaan. Ja kas:
kukaan ei enää muistakaan, että olette joskus olleet spammereita. Sama
netissä lymyilevä joukko, joka tällä hetkellä valittaa toiminnastanne,
muuttuu silmänräpäyksessä ystävälliseksi ja alkaa kampanjoimaan puolestanne.
Esim. venäläisen Elcomsoft-nimisen yrityksen kohdalla tämä taktiikka on
toiminut loistavasti.

Atro Tossavainen

Jani Patanen <dwl0f...@sneakemail.com> writes:

> [...]
> netellon uusi ISP. Toivottavasti suomen kpqnwest ei ole yhtä
> moraaliton paikka kuin amerikan serkkunsa. Qwest on tunnetusti musta

$ /usr/sbin/traceroute 212.83.114.34
traceroute to 212.83.114.34 (212.83.114.34), 30 hops max, 38 byte packets
7 r3-AT2-0-1-Pas5.Hel.FI.KPNQwest.net (212.226.242.102) 3.317 ms 2.459 ms 2.705 ms
8 Lansilinkki-gw.Customer.FI.KPNQwest.net (193.65.231.90) 7.816 ms 8.864 ms 8.078 ms
9 tp--tku-g01.lansilinkki.net (212.83.96.161) 8.608 ms 8.689 ms 8.560 ms

Auria.

Atro Tossavainen

"Jukka K. Korpela" <jkor...@cs.tut.fi> writes:

> [...]
> jkor...@cs.tut.fi
> Tuskin onnistutte löytämään edes räkäistä tekosyytä eli mitään näennäistäkään

Olethan toki tehnyt rikosilmoituksen? Siitä huolimatta, että prosessi
voi kestää tolkuttoman kauan?

Jani Patanen

Atro Tossavainen wrote:

> [...]
> 9 tp--tku-g01.lansilinkki.net (212.83.96.161) 8.608 ms 8.689 ms 8.560 ms

No hemmetti, en näköjään sittenkään tajua tracerouten päälle niin paljon kuin kuvittelin.

Trace www.auria.fi:hin menee ihan eri piuhoja (sonera) pitkin... EHkä auria ei luota

kpqwn:n pystyssä pysymiseen :-)

Tero Paananen

"Anssi \"Affe\" Ahonen" <af...@vip.fi> wrote in message news:<aeqrmp$ifi$1...@phys-news1.kolumbus.fi>...

> [...]
> Esim. venäläisen Elcomsoft-nimisen yrityksen kohdalla tämä taktiikka on

Elcomsoftalla on pysyva paikka spamsites.org:n spamwarettajien
listalla.

Kukaan "hardcore" anti-spammeri ei unohda kuinka elcomsoft:n
todella tekee rahaa (tekemalla spamwarea, joka kayttaa ketjutettuja
anonyymeja SOCKS proxy-palvelimia).

Itse toivoin, etta Elcomsoft:n TJ olisi vaihtanut paikkaa
Skylarovin kanssa...

-TPP

Jukka K. Korpela

Atro Tossavainen <Atro.Tos...@iki.fi.nland.invalid> wrote:

> Olethan toki tehnyt rikosilmoituksen?

En vielä, koska oletin, että joku muu on tehnyt, mutta ilmeisestikään ei
ole. Netello tuntuu yllyttävän sellaiseen. Seuraavassa vastaus, joka
sieltä tuli (tänne lähettämääni viestiin, joka meni myös meilitse):

*** LAINAUS ALKAA

Kiitos viestistä.

Pikaisen tutkimisen perusteella en löytänyt osoitetta jkor...@cs.tut.fi
aktiiviselta listalta enkä edes poistettujen osoitteiden tiedoista.

Mikäli sinulla on vielä tallessa saamasi viesti, voisitko lähettää
minulle
sen header-tiedot, niin selvitän asian.

Henkilörekisterimme rekisteriseloste on kaikkien luettavissa osoitteessa
http://www.netello.com/netellocom/privacypolicy.html

Ystävällisin terveisin,

::::J:u:h:a::::O:j:a:n:i:e:m:i::::

Netello Systems Oy
+358 2 279 6000
Telefax +358 2 279 6001
Läntinen Pitkäkatu 17
20100 Turku, Finland

http://www.netellosystems.com/

NOTE: This message is personal communication. Publishing in any form is
prohibited. (Finnish Constitution, Chapter 2, 10§)

*** LAINAUS PÄÄTTYY

Melkoista soopaa. Tuo "rekisteriseloste" ei tietenkään kerro sitä, mitä
heidän lain mukaan pitää kertoa kysymättäkin, eli mainosten
osoitelähdettä.

Tietenkään viestissä ei vastata esittämääni kysymykseen.

Lopun nootti on varsinainen helmi. Jätkä lähettää firmansa nimissä
vastauksen ja väittää sitä henkilökohtaiseksi viestiksi ja kehtaa
väittää, että perustuslaki kieltää sen julkaisemisen. No, sehän oli
englanniksi, joten sillä ei tietenkään olisi mitään pätevyyttä
suomalaisessa viestinnässä, vaikka se (jossakin toisessa
maailmankaikkeudessa) olisi jokin ehto, jonka Netello voisi minulle
asettaa.

Elän toivossa, että Netello tai herra Juha Ojaniemi haastaa minut
oikeuteen perustuslain rikkomisesta. Tämän edistämiseksi lähetän tämän
myös meilitse Ojaniemelle.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Ari Makela

In article <4f9d3d24.02062...@posting.google.com>, Tero Paananen wrote:

> [...]
> anonyymeja SOCKS proxy-palvelimia).
>
> Itse toivoin, etta Elcomsoft:n TJ olisi vaihtanut paikkaa

Lisäksi on eettiseltä kannalta syytä tajuta, että tapa, jolla
Yhdysvaltain "oikeus"laitos kohteli Skylarovia ei ollut oikeusvaltion
tapa kohdella ihmistä. Vaikka Elcomsoft tekisi rahaa millä tahansa
keinolla, joka on Venäjällä laillista mutta joka on Yhdysvalloissa
laitonta, niin on varsin mielenkiintoista että
Skylarov heitettiin linnaan DMCA:n perusteella. Tämä, AFAIK, ei ole
millään lailla moraalisesti tai kansainvälisen lainsäädännön perusteella
perusteltavissa.

--
Ari Makela ha...@arska.org http://arska.org/hauva/

"Sailing is, after all, a kind of grace, a kind of magic." - Phil Berman

Tero Paananen

Ari Makela <ha...@lagavulin.sappho.net> wrote in message news:<slrnah3q8o...@lagavulin.sappho.net>...

> [...]
> Skylarov heitettiin linnaan DMCA:n perusteella. Tämä, AFAIK, ei ole
> millään lailla moraalisesti tai kansainvälisen lainsäädännön perusteella

Hyvin sanottu.

-TPP

Jukka Tujula

"Juha Ojaniemi" <net...@netello.com> kirjoitti:

> [...]
alalaidassa.
> Näin ollen on yhdistykselle tarkoitettu viesti lähetetty ko.

Ja ilmeisesti saman logiikan mukaisesti on lähetetty minulle viestejä
osoitteen, joka on saatu M-K:n sivuilta, joissa lukee: Sivuston ylläpito:
Jukka Tujula, ju...@meidoka.pp.fi .

On täysin turhaa yrittää vakuuttaa, että viestejä ei ole lähetetty
yksityishenkilön osoitteeseen.

Ihan oikeasti olen kertonut kymmenille ihmisille tästä tapauksesta ja he
ovat kaikki luvanneet olla ryhtymättä mihinkään kaupallisen suhteseen
kanssasi. Mitä ihmeellistä hyötyä kuvittelet saavasi tästä selvästi
laittomasta spammikampanjastasi?

--
Jukka Tujula * http://www.meidoka.pp.fi/jukka.htm

Ari Husa

> Henkilörekisterimme rekisteriseloste on kaikkien luettavissa osoitteessa
> http://www.netello.com/netellocom/privacypolicy.html

Mainitulta Netellon sivulta:

>Jokaisella on oikeus tiedon etsimiseksi tarpeelliset seikat
>ilmoitettuaan saada tietää, mitä häntä koskevia tietoja sähköposti-
>tai GSM-numerorekisteriin on talletettu, tai ettei rekisterissä ole
>häntä koskevia tietoja. Sen, joka haluaa käyttää tätä oikeuttaan tulee
>esittää todistus siitä, että sähköposti tai GSM numero on hänen
>hallussaan.

Eikö minulla olekin oikeus saada nähtäväkseni ne tiedot, jotka
_minusta_ on mainittuun henkilörekisteriin talletettu?

Mistäpä minä tietäisin, että mikä lukuisista sähköpostiosoitteistani
ja/tai matkapuhelinnumeroistani sattuu Netellon haaviin tarttumaan.
Onko tämä ilmoitus tarkistusmahdollisuudesta siis lain mukainen? Entä
jos haluan saada tietoni nimelläni tai henkilötunnuksellani? Onko joku
jo kysynyt näitä tietoja Netellolta?

Suosittelen muuten lämpimästi kaikille niille, jotka Netellon
mainoksia saavat, ja niistä kiusaantuvat, ilmoittamaan asiasta
viranomaisille ja omalle Internet-palvelujen tarjoajalleen - ja
toistuvasti. Asioita käsitellään ja sovitaan, avataan ja käsitellään
uudelleen, joten ilmoitus jokaisesta uudesta ei-toivotusta spämmistä
on tarpeen. Vain sillä tavalla voidaan varmistaa mahdollisuudet
puuttua asiaan.

Klara vappen,

Luru

Sami Laukkanen

On 21 Jun 2002 00:25:35 +0300, Ari Husa <ari....@kolumbus.fi> wrote:

>Mainitulta Netellon sivulta:

>Eikö minulla olekin oikeus saada nähtäväkseni ne tiedot, jotka
>_minusta_ on mainittuun henkilörekisteriin talletettu?

http://finlex4.edita.fi/dynaweb/stp/stp/1999sd/@ebt-link?showtoc=false;target=IDMATCH(id,19990523.sd)

26 §

Tarkastusoikeus

Jokaisella on salassapitosäännösten estämättä oikeus tiedon

etsimiseksi tarpeelliset seikat ilmoitettuaan saada tietää, mitä häntä

koskevia tietoja henkilörekisteriin on talletettu tai, ettei
rekisterissä ole häntä koskevia tietoja. Rekisterinpitäjän on samalla
ilmoitettava rekisteröidylle rekisterin säännönmukaiset tietolähteet
sekä, mihin rekisterin tietoja käytetään ja säännönmukaisesti
luovutetaan. Silloin kun on kysymys 31 §:ssä tarkoitetusta
automatisoidusta päätöksestä, rekisteröidyllä on oikeus saada tieto
myös tietojen automaattiseen käsittelyyn liittyvistä
toimintaperiaatteista.

Luottotietotoimintaa harjoittavan rekisterinpitäjän on rekisteröidyn
pyynnöstä annettava tieto siitä, kenelle tai mihin tätä koskevia
henkilöluottotietoja on kuuden viimeisen kuukauden aikana luovutettu
sekä keneltä tai mistä rekisteröityä koskevat tiedot ovat peräisin.

Rekisterinpitäjä saa periä tietojen antamisesta korvauksen vain, jos
siitä, kun asianomainen edellisen kerran sai tarkastettavakseen
rekisterin tiedot, on kulunut vähemmän kuin yksi vuosi. Perittävän
korvauksen tulee olla kohtuullinen eikä se saa ylittää tiedon
antamisesta aiheutuvia välittömiä kustannuksia.

Jani Patanen

m...@iki.fi (Sami Laukkanen) writes:

> [...]
> koskevia tietoja henkilörekisteriin on talletettu tai, ettei
> rekisterissä ole häntä koskevia tietoja. Rekisterinpitäjän on samalla

Eli jos oikein ymmärsin lukemani, voin pyytää netellolta
rekisteriselostetta ja tiedot siitä mitä heillä on rekisterissään
minusta, jos mitään, vaikka en mitään spammia tms. yhteydenottoa
netellolta ole (vielä) saannutkaan?

Taidanpa lähettää kyselyn, ihan varmuuden vuoksi. Kannattaisi varmaan
muidenkin selvittää kyseinen asia.

-Jani

jh...@gnosis.pp.invalid

"Jukka Tujula" <ju...@meidoka.pp.fi> writes:

> [...]
> ovat kaikki luvanneet olla ryhtymättä mihinkään kaupallisen suhteseen
> kanssasi. Mitä ihmeellistä hyötyä kuvittelet saavasi tästä selvästi

Et ole lukenut lehtiä viimeaikoina?

Ainakin nettiKalevassa oli juttu, kuinka Radiolinjan SMS spämmi
oli ollut tehokas (ja saanut Radiolinjalle lisää fyrkkaa).

Ja sitten vielä ihmettelet? Täsmälleen samanlainen (tosin s-posti)
tuli mulle WebNet JMT Oy:ltä (KPN/Qwestin:n ongelmien aikana).
Varmaan se oli heillekkin kannattavaa[1], vaikkakin laitonta.
Paitsi ei tietenkään mun tapauksessa (ollut kannattavaa) - spämmerit
eivät ole mun suosiossa.

[1] Esimerkiksi avovaimoni ei hoksannut asiaa. Ehdotti, että "hyvä
ilmoitus jos KPN menee nurin, niin ehkä k.o. firma". Ei "normaali"
ihminen tajua että mikä hommassa on pielessä - tai edes että jotain
on pielessä.

--
@jhol

.net.my.ass

Jan-Erik Finnberg

On Sat, 22 Jun 2002 01:20:15 GMT, jh...@gnosis.pp.invalid wrote:

>Ainakin nettiKalevassa oli juttu, kuinka Radiolinjan SMS spämmi
>oli ollut tehokas (ja saanut Radiolinjalle lisää fyrkkaa).

Se johtuu siitä, että SMS-spammi on niin harvinaista. Jos tulee yksi
spämmi vuodessa, siihen kiinnittää huomiota. Mutta anna olla jos
spämmejä alkaa tulla niin paljon, että pitää päivittäin alkaa tyhjentää
puhelimen muistia eli oikeat viestit hukkuu, myös "kansa" herää...

Sen takia "valistuneempien" pitää pitää asiasta jo nyt mahdollisimman
kovaa meteliä...

--
Jan-Erik Finnberg whe...@mbnet.fi ICQ:49316651

Jani Hakala

"Juha Ojaniemi" <net...@netello.com> writes:

> [...]

> Mikäli osoitteen haltija on rikkonut Iki ry:n sääntöjä käyttäessään
> osoitetta muussa kuin yksityishenkilön roolissa, se lienee osoitteen

Yhdistyslaki 26.5.1989/503, 3 luku, 10 pykälä.

Jäsenet
Yhdistyksen jäsenenä voi olla yksityinen henkilö, yhteisö ja
säätiö.

Yhdistystoiminta on ainakin Tyhjä Joukko ry tapauksessa
yksityishenkilöiden toimintaa (urheilu)harrastustensa parissa.

Jani Hakala

Tommi Lahtonen

Jani Hakala <jaha...@iki.fi> writes:

> [...]

osoite on ilmoitettu vain sivun ylläpitäjän eikä yhdistyksen yhteysosoitteena.
mailto-linkin titlenä jopa lukee "sivun ylläpitäjä". Minulla on myös
aivan erillinen osoite jota käytän lähettäessäni postia Tyhjä Joukko Ry:n
asioihin liittyen.

Yhdistyksen oman postituslistan osoite ja hallituksen osoite löytyvät kyllä
sivustolta hyvin selkeästi merkittyinä.

exactly.

--
Tommi Lahtonen, tjla...@cc.jyu.fi, <http://www.iki.fi/hazor/>, IRC:Hazor

Wasting time is an important part of life.

Sakari Vaelma

"Tero Paananen" <tpp+goog...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:4f9d3d24.02062...@posting.google.com...

Niinpä. Kaikki perustuu siihen, että rahalla saa. Nämä ns. hakkerit ja
vastaavat eivät ole varsinaisesti kenenkään kavereita, saati sitten
taloudellisesti hedelmällistä alustaa. Joten vaikka eivät varsinaisesti
mitään harmia aiheuttaisikaan (verrattuna esim. spammiin) heistä tehdään
spammereihin verrattuna suuren yleisön ja valtion mielestä paljon suurempia
pahiksia kuin spammereista. Sitähän ei olla vielä tiedostettu ongelmaksi.
Suomi/EU on menossa kovaa vauhtia jenkkilän suuntaan näillä uusilla "jos
edes ajattelet kopiosuojauksen olemassa oloa niin ole
kriminaali" -säädöksillä. Että jes.

:(

-Sakke

Sami Sihvonen

In article <m3sn3jm...@home.patanen.com>,
Jani Patanen <dwl0f...@sneakemail.com> wrote:

> Näyttäisi siltä, että auria pisti putiikin pellolle, jos tracerouten
> päälle mitään tajuan. tracen perusteelle näyttäisi, että kpnqwest on
> netellon uusi ISP.

Siltä näyttää.

> Toivottavasti suomen kpqnwest ei ole yhtä moraaliton paikka kuin
> amerikan serkkunsa. Qwest on tunnetusti musta hattuinen ISP.

Kokemuksieni perusteella KPNQwest Finland on vastuuntuntoinen
palveluntarjoaja. Ovat aina ottaneet sen vakavasti ja ryhtyneet
asian vaatimiin toimenpiteisiin jos Juha Ojaniemi ja Netello
Systems Oy tyylistä rikollista toimintavaa harjoittavaa porukkaa
on heidän järjestelmiinsä ilmaantunut.

Jukka K. Korpela

Sami Sihvonen <s...@janiika.com> wrote:

> Kokemuksieni perusteella KPNQwest Finland on vastuuntuntoinen
> palveluntarjoaja.

On aika huolestuttavaa, jos Sami "siffo" Sihvonen jotain kehuu. No, tässä
tapauksessa vahinko lienee aika pieni, sattuneesta syystä.

> Ovat aina ottaneet sen vakavasti ja ryhtyneet
> asian vaatimiin toimenpiteisiin jos Juha Ojaniemi ja Netello
> Systems Oy tyylistä rikollista toimintavaa harjoittavaa porukkaa
> on heidän järjestelmiinsä ilmaantunut.

Tästä ei kuitenkaan pidä päätellä, että Sami "valehtelija ja valesutenööri"
Sihvosen touhuista olisi kukaan muu kuin Sami "alexandra noco" Sihvonen
primääristi vastuussa.

Follarit, tietysti, asetettu.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Frank®

Sinulla on kieltämättä niin terve asenne muihin ihmisiin,
että voisitte olla veljeksiä, vai pitäisikö sanoa siskoksia.

--
Credo Elvem ipsum etiam vivere
Monet ovat kuolleita jo eläessään