Spammaako Kookas?

Tommi Lahtonen

Sep 19, 2006, 7:31:04 AM9/19/06

Mitenkähän näihin viesteihin pitäisi suhtautua:

Date: Tue, 19 Sep 2006 14:17:28 +0300
From: Anne Leinonen <anne.l...@kookas.fi>
To: tjla...@mit.jyu.fi
Subject: Lisää linkki ja liity internet-hakemistoon maksutta

Tervehdys!

Tarjoamme nyt sivustollenne maksuttoman näkyvyyden
kookas.fi-verkkopalvelun yritysten ja yhteisöiden internethakemistossa.
Kookas.fi:hän on Suomen laajin informaatiopalvelu sisältäen lähes 10
000
artikkelia, noin 11 000 linkin internethakemiston, eri lähteiden
uutiset
kokoavan uutispalvelun ja keskustelufoorumit. Vieraile sivustolla:
www.kookas.fi

Vierailimme sivulla http://www.mit.jyu.fi/tjlahton/ ja havaitsimme,
että
sivustonne linkkikokoelmassa ei ollut vielä kookas.fi-verkkopalvelun
linkkiä.

Vastavuoroisesti, jos sivustonne maksutonta linkkiä ei jostain syystä
vielä löydy kookas.fi:n linkkikokoelmasta
http://www.kookas.fi/directory, niin ilmoittakaa siitä meille, niin
lisäämme sen palveluumme. Edellytämme luonnollisesti, että lisäätte
ensin sivuillenne linkin esim. johonkin sivustoonne sopivaan
kookas.fi:n
artikkeli- tai keskustelu-aihealuekategoriaan tai palvelun etusivulle:
http://www.kookas.fi

Tässä muutamia vaihtoehtoja, joita voitte käyttää lisätessänne linkkiä
sivuillenne, tietysti voitte käyttää myös omaa kuvausta:

Linkki etusivulle:

KOOKAS.fi
Informaatiopalvelu, verkkosivusto, jonka sisältönä mm. uutiset eri
lähteistä, keskustelu, asiantuntija-artikkelit, laaja
internet-hakemisto
ja tv-ohjelmatiedot.

kookas.fi
Uutiset, keskustelu, asiantuntija-artikkelit, internet-hakemisto ja tv

Kookas.fi
Uutispalvelu, jossa uutiset eri lähteistä. Lisäksi palvelussa tarjolla
aihealueittainen asiantuntija-artikkelikirjasto, keskustelupalstat,
laaja internet-hakemisto ja tv-ohjelmatiedot.

Linkki muualle sivustolla:

KOOKAS.fi - Matkailu
Tietoa matkailusta, aiheina mm. matkakohde-esittelyt, kaupunkilomat,
kotimaan matkailu, lentäminen, majoitus ja muut matkaohjeet.

Lähettäkää oman linkkinne tiedot meille sähköpostitse seuraavasti:

Sivustonne nimi:
Sivustonne osoite:
Sivustonne kuvaus:
Haluttu kookas.fi-hakemiston kategoria:

Ilmoittakaa linkin lisättyänne ystävällisesti osoite, josta lisäämänne
linkki kookas.fi-palveluun löytyy, jotta voimme lisätä tai muuttaa
omaanne.

Ystävällisin terveisin,

--
Anne Leinonen
Yhteyspäällikkö

--
Tommi Lahtonen, tjla...@mit.jyu.fi, <URL: http://www.iki.fi/hazor/>

Love: The warm feeling you get towards someone who meets your neurotic needs.

Jukka K. Korpela

Sep 19, 2006, 12:54:48 PM9/19/06
Tommi Lahtonen wrote:

> Mitenkähän näihin viesteihin pitäisi suhtautua:

- -

> Subject: Lisää linkki ja liity internet-hakemistoon maksutta

Roskapostista eli spämmistä tuossa on aika selvästi kyse, mutta koska siinä
ei markkinoida mitään, siihen ei ilmeisestikään pystytä puuttumaan
suoramarkkinointia koskevien säädösten perusteella.

Kuitenkin tässä on ilmeisestikin rikottu _henkilötietolakia_, koska firma on
jostakin kerännyt niiden henkilöiden tiedot, joille viesti on lähetetty.
Tällöin on luotu henkilörekisteri ilman rekisteröityjen lupaa tai muuta
laillista perustetta.

Näin ainakin tulkitsen tietosuojavaltuutetulta hiljattain saamani kannanoton
perusteella. Tässä tapauksessa spämmääjä kysyttäessä ilmoitti
osoitelähteeksi epämääräisesti "Internetin", mutta osoitteiden kerääminen
netistä ei siis oikeuta rikkomaan henkilötietolakia.

Kookas.fi:n tapauksessa tietosuojavaltuutettu saattaisi olla enemmänkin
kiinnostunut, sillä spämmin lähettäminen laittomia rekistereitä käyttäen
saattaa olla firman toiminnan olennaisia periaatteita.

Tuo kookas.fi taitaa olla sama firma, joka jo lähes vuosi sitten lähestyi
minua ja tarjosi työtä hakemiston ylläpitäjänä. Tosin kysyttäessä ilmeni -
kuten olin odottanutkin -, että sen liikeidea perustui työn teettämiseen
ilmaiseksi ja ilmeisesti myös ilman, että tekijä saa edes nimeään näkyviin.

--
Jukka K. Korpela ("Yucca")
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Pasi Pikkupeura

Sep 20, 2006, 3:51:08 AM9/20/06
"Jukka K. Korpela" kirjoitti:

> Roskapostista eli spämmistä tuossa on aika selvästi kyse, mutta
> koska siinä ei markkinoida mitään ...

Oletan, ettei äskeinen ollut lipsahdus, vaan sille on peruste.

Millä perusteella viesti ei ollut markkinointia? Minun silmään se
näytti Kookas Media Oy:n suorakirjeeltä.