Spamassasiniin sääntöjä suomenkielisen roskapostin torjuntaan?

M. Tavasti

Onkos jossakin saatavilla valmiiksi kasattuja konffeja spamassasinille
jotta se tunnistaisi suomenkielisen roskapostin paremmin? Kootut
spämmin lähettäjät ja spämmi-osoiterekisterit?

--
M. Tavasti / tava...@iki.fi / +358-40-5078254
Poista sähköpostiosoitteesta molemmat x-kirjaimet

Ari Laitinen

M. Tavasti wrote:
> Onkos jossakin saatavilla valmiiksi kasattuja konffeja spamassasinille
> jotta se tunnistaisi suomenkielisen roskapostin paremmin? Kootut
> spämmin lähettäjät ja spämmi-osoiterekisterit?

Eipä se kieli lähettäjän tunnistukseen mitenkään vaikuta joten normaalit
mustat listat päteävt niin suomenkuieliseen kuin venäläiseenkin.

Spamassasin kyllä ainakin yrittää tunnistaa kielen, joten liekö olisi
tehtävissä lisäehtoja siten että jos kieli on suomi ja siinä on jotain
suomenkielisiä avainsanoja niin se saisi lisää pisteitä. Kotimaista spammia
on sen verran vähän että siitä on vaikea tehdä mitään heurustiikkaa.

M. Tavasti

"Ari Laitinen" <news...@arisoft.fi> writes:

> Eipä se kieli lähettäjän tunnistukseen mitenkään vaikuta joten normaalit
> mustat listat päteävt niin suomenkuieliseen kuin venäläiseenkin.

Eipä taida nuo suomalaiset roskapostittajat olla mustilla listoilla,
koska osa heidän lähettämästään roskasta ei ole suomen lain mukaan
laitonta. Esim itselleni lähettävät henkilökohtaiseen osoitteeseen,
joka on laitonta, mutta B2B käyttöön spämmi on laillista.

> Spamassasin kyllä ainakin yrittää tunnistaa kielen, joten liekö olisi
> tehtävissä lisäehtoja siten että jos kieli on suomi ja siinä on jotain
> suomenkielisiä avainsanoja niin se saisi lisää pisteitä.

Juuri tätä hain, valmista avainsana- ja fraasi-listaa, listaa
osoitelähteistä joiden perusteella spämmiä lähetetään, jne

Ari Laitinen

M. Tavasti wrote:

> Juuri tätä hain, valmista avainsana- ja fraasi-listaa, listaa
> osoitelähteistä joiden perusteella spämmiä lähetetään, jne

Ja se siis olisi tehty näille "laillisille" spämmeille, joita valtaosa
kotimaisesta on?

Minulle tulee niin vähän läpi kotimaista että en osaa edes ajatella
millaisia fraaseja laittaisin.

Oletko itse kokeillut jotain itse tehtyä?

Henrik K

On 2010-08-19, Ari Laitinen wrote:

> Ja se siis olisi tehty näille "laillisille" spämmeille, joita valtaosa
> kotimaisesta on?

Jonkun pitäisi tehdä tunnistusplugari tuolle automaattikäännetylle huonolle
suomelle joka lienee ärsyttävimmästä päästä.. niitähän riittää kalastelussa
ja kiinalaisten firmojen mainonnassa. Bayes kuitenkin yleensä tykkää niitä
arvostaa.

Donkey Hottie

No eikö se riitä että Bayes arvostaa? Itsellä BAYES_99 on pisteytetty
5.0 ja se on myös se spammin raja - eikä vääriä positiivisia ole ollut
sen suhteen. Yleensä myös BOTNET ja moni muu helähtää, ja kyllä tommoset
menee spammiksi että heilahtaa.

Ei kotimainen spammi ole ollut ongelma, suurin syy kyllä on että sitä ei
ole.

--
Your love life will be happy and harmonious.

Henrik K

On 2010-08-24, Donkey Hottie wrote:

> No eikö se riitä että Bayes arvostaa? Itsellä BAYES_99 on pisteytetty

Niin siis arvostaa hyvällä.. tuhannen käyttäjän yhteinen Bayes kun sisältää
aika lailla tuota suomenkieltä. Joten kaikki suomelta vaikuttava menee
sinne BAYES_00 paikkeille, kun vastaavaa spämmiä on niin vähän
opetettavaksi.

> 5.0 ja se on myös se spammin raja - eikä vääriä positiivisia ole ollut
> sen suhteen. Yleensä myös BOTNET ja moni muu helähtää, ja kyllä tommoset
> menee spammiksi että heilahtaa.

Ei nuo mistään botneteistä yleensä tule (jotka on erittäin helppo blokata
SMTP-tasolla), vaan freemaileista yms joista tuleva muukin normispämmi on
haastavampaa suodattaa. Toki niitä voi scorettaa, mutta ei yleensä kaikki
riitä hylkyyn jos halutaan olla konservatiivisia.

Eikä myöskään nuo lokalisoidut spämmit hakeudu suurissa määrin mihinkään
spamtrappeihin, dcc razor yms mustat listat on aika heikoilla, saati SA
perussäännöt. Käsipeliksihän se menee lisätä hoonoja lauseita isolla
scorella.

> Ei kotimainen spammi ole ollut ongelma, suurin syy kyllä on että sitä ei
> ole.

Kotimaisessa merkityksessä ei ole juu. Otsikko sinänsä taas puhuu
"suomenkielisestä" jota jonkinverran löytyy..

M. Tavasti

Henrik K <nyy...@hege.fi> writes:

> Kotimaisessa merkityksessä ei ole juu. Otsikko sinänsä taas puhuu
> "suomenkielisestä" jota jonkinverran löytyy..

Luultavasti te ette ole minkään firman toimitusjohtajia. Itse olen
oman pikkufirmani, ja sitä ihan suomalaista spämmiä tulee
päivittäin. Nyt taas vähemmän, kun poistin käytöstä etunimi.sukunimi
osoitteen jota minun tapauksessa käyttivät lähinnä nuo spämmerit.

Ari Laitinen

M. Tavasti wrote:

> [...]
> päivittäin. Nyt taas vähemmän, kun poistin käytöstä etunimi.sukunimi
> osoitteen jota minun tapauksessa käyttivät lähinnä nuo spämmerit.

Minä tein tuon jo vuosia sitten kun huomasin saman ilmiön.

Henrik K

On 2010-08-26, M. Tavasti wrote:

> [...]
> päivittäin. Nyt taas vähemmän, kun poistin käytöstä etunimi.sukunimi
> osoitteen jota minun tapauksessa käyttivät lähinnä nuo spämmerit.

Kyllähän tuota "laillista" puhelinspämmiäkin tuli aivan riittämiin kun
toiminimen perusti, mutta ehkä tässä nyt aletaan taas olla vähän erilaisessa
spämmin määritelmässä.

M. Tavasti

> Ja se siis olisi tehty näille "laillisille" spämmeille, joita valtaosa
> kotimaisesta on?
>
> Minulle tulee niin vähän läpi kotimaista että en osaa edes ajatella
> millaisia fraaseja laittaisin.

Hautautui silloin joskus aikoinaan tämäkin, kun spämmi väheni kun
tarpeeksi rähisin fonectalle.

Nyt on ilmaantunut muutama yrittäjä, ja laitaoin spamassassiniin
seuraavat:

header FROM_HUIPPUTARJOUS From =~ /huipputarjous\.com/i
score FROM_HUIPPUTARJOUS 3.0

header FROM_FINSKMAILS From =~ /finskmails\.net/i
score FROM_FINSKMAILS 3.0

header FROM_VIIKONETU From =~ /viikonetu\.com/i
score FROM_VIIKONETU 3.0

Omalla palvelimella on spämmiksi leimaamisen rajana 5 pistettä, ja 7
pisteen kohdalla mailia ei huolita edes sisään.

M. Tavasti

tava...@iki.fi.invalid (M. Tavasti) writes:

> Nyt on ilmaantunut muutama yrittäjä, ja laitaoin spamassassiniin
> seuraavat:

Nyt spamassasinissa on säännöt näin:

-------------------- leikkaus /etc/spamassassin/local.cf ----------

# Local rules, list constant spam senders

header LOCAL_FROM_HUIPPUTARJOUS From =~ /huipputarjous\.com/i
score LOCAL_FROM_HUIPPUTARJOUS 3.0

header LOCAL_FROM_FINSKMAILS From =~ /finskmails\.net/i
score LOCAL_FROM_FINSKMAILS 3.0

header LOCAL_FROM_VIIKONETU From =~ /viikonetu\.com/i
score LOCAL_FROM_VIIKONETU 3.0

header LOCAL_FROM_NYMIX From =~ /nymix\.fi/i
score LOCAL_FROM_NYMIX 3.0

header LOCAL_FROM_SUORAMARKKINOINTI From =~ /suoramarkkinointi\.info/i
score LOCAL_FROM_SUORAMARKKINOINTI 3.0

header LOCAL_FROM_LASKUTRAHAKSI From =~ /laskutrahaksi\.fi/i
score LOCAL_FROM_LASKUTRAHAKSI 3.0

header LOCAL_FROM_MAILIKONE From =~ /mailikone\.fi/i
score LOCAL_FROM_MAILIKONE 3.0

#Paikallisia sääntöjä joilla koitetaan arvata suomalaiset spämmit

body LOCAL_SWEDISH_LEGAL_SPAM /Detta e-postmeddelande är skickat inom de regler för e-postmarknadsföring i/i
score SWEDISH_LEGAL_SPAM 1.3

#Osoitelähde mainittu, vähän lisää pisteitä
body LOCAL_OSOITELAHDE /Osoitelähde:/i
score LOCAL_OSOITELAHDE 0.6

# Bennyland myy osoitteita
body LOCAL_BENNYLAND /Bennyland Ltd/
score LOCAL_BENNYLAND 1.1

#JM Tieto Oy myy osoitteita
body LOCAL_JM_TIETO_OY /JM Tieto Oy/
score LOCAL_JM_TIETO_OY 0.9

#Viikonetu.com mainittu
body LOCAL_VIIKONETU_BODY /Viikonetu.com/i
score LOCAL_VIIKONETU_BODY 2.0

#Tortirama myy osoitteita
body LOCAL_TORTIRAMA_MARKETING /Tortirama Marketing/i
score LOCAL_TORTIRAMA_MARKETING 1.5

tava...@iki.fi.invalid (M. Tavasti) writes:

> [clipattu]

Suomen Markkinointirekisteri ainakin olisi kanssa kyvä olla tuossa
mukana, ja fonectallekin antaisin vähän pisteitä.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

M. Tavasti

Ari Saastamoinen <oh3mq...@hyper.fi> writes:

> Suomen Markkinointirekisteri ainakin olisi kanssa kyvä olla tuossa
> mukana, ja fonectallekin antaisin vähän pisteitä.

Pystyykös joku heittämään täsmällisiä stringejä mitä esiintyy, tai
vaikka valmiita sääntöjä. Nämä säännöt olen koostanut sen perusteella
mitä on laatikkooni ropissut hiljattain.

Itse olen oman taisteluni Fonectan kanssa käynyt (eivät helpolla
uskoneet) ja he eivät osoitteitani jaa, joten minulle ne jäävät
saapumatta.