Kari Lilja palkkaa cartooneyn

Atro Tossavainen

Olen tässä yrittänyt saada Itä-Uudenmaan ammatillisen aikuiskoulutus-
keskuksen, joka on verorahoilla ylläpidettävä putiikki, katkaisemaan
spammaavan asiakkaansa Tutkimus Oy Indikaattorin verkkoyhteydet.
Vastaukset IUAKK:lta ovat olleet laimeita tai täysin epätyydyttäviä,
mutta postiluukustani löytyi tänään tämmöinen neronleimaus.

(Vastasin alustavasti, että sähköpostiohjelmani ei pysty lukemaan
Windows 1252-merkistöllä kirjoitettua viestiä, joten voisiko hän
ystävällisesti selvittää, mitä viestissä oli tarkoitus lukea...)

From: "Kari Lilja" <kari....@indikaattori.fi>
To: <-osoitteeni-poistettu->
Subject: =?Windows-1252?Q?S=E4hk=F6postiliikenteest=E4?=
Date: Mon, 6 May 2002 16:15:39 +0300

------=_NextPart_000_0011_01C1F519.434EA6A0

Arvoista Atro Tossavainen.

Olen saanut toisaalta tietooni teid=E4n pahastuneen =
s=E4hk=F6postil=E4hetyksest=E4mme. Ette jostain syyst=E4 ole ottanut =
meihin suoraan yhteytt=E4. Uskon kuitenkin, ett=E4 tarkoituksenne ja =
tavoitteenne ovat pohjaltaan my=F6nteisi=E4, kun aktiivisesti kannatte =
huolta ihmisten s=E4hk=F6posteista.

Teille ei riit=E4 tietoisuus siit=E4, ett=E4 oma postilaatikkonne =
v=E4lttyy l=E4hetyksilt=E4mme.

K=E4sityksemme eroavat muutamilta kohdin toisistaan:=20

Sanotte, ett=E4 l=E4het=E4mme "roskapostia". Uusi s=E4hk=F6inen =
suoramediamme sis=E4lt=E4=E4 t=E4ysin asiallista viestint=E4=E4, eik=E4 =
siis mit=E4=E4n roskaa.

El=E4mme vapaassa viestint=E4yhteiskunnassa, jossa liikkuu paljon =
viestint=E4=E4, joka ei kaikkia kiinnosta. Eik=F6 olekin hyv=E4, ett=E4 =
n=E4in on?

Sanotte, ett=E4 l=E4hetyksemme olisivat "spammeja". Meid=E4n =
l=E4hetyksemme ovat osoitteellisia postil=E4hetyksi=E4, joissa on =
mainittu osoitel=E4hde ja julkaisijan tiedot. L=E4hetykseen on varattu =
my=F6s helppo ja selke=E4 keino, jonka avulla vastaanottaja voi =
l=E4hetyksist=E4 vastaisuudessa luopua. Spammin luonne on kai =
toisenlainen.

Postituksen yhteydess=E4 tapahtuneen teknisen virheen vuoksi saimme =
kuvan spammista, joka rasitti vastaanottajien s=E4hk=F6posteja. T=E4m=E4 =
oli valitettavaa.

Jouduimme liikenneonnettomuuteen. Sellaisia ja varmaan my=F6s muunlaisia =
virheit=E4 sattuu, eik=E4 niit=E4 voi mitenk=E4=E4n selitell=E4. =
T=E4ss=E4 on erotettava toisistaan viesti ja viestitys. Avenet hoiti =
postituksen teknisen toteutuksen. Indikaattoria voit moittia postin =
sis=E4ll=F6st=E4.

V=E4it=E4t julkisesti, ett=E4 toimimme lain vastaisesti ja vetoa lakiin =
yksityisyyden suojasta televiestinn=E4ss=E4 ja teletoiminnan =
tietoturvasta 4 luku 21=A7 televiestinn=E4st=E4 suoramarkkinoinnissa.

Suora lainaus:" Sen est=E4m=E4tt=E4, mit=E4 1 momentissa =
s=E4=E4det=E4=E4n, televiestint=E4=E4 saa k=E4ytt=E4=E4 =
suoramarkkinointiin automaattisten j=E4rjestelmien avulla, jos tilaaja, =
joka ei ole luonnollinen henkil=F6, ei ole sit=E4 kielt=E4nyt, jollei =
ministeri=F6 4 momentin nojalla toisin p=E4=E4t=E4. Faksia saa kuitenkin =
k=E4ytt=E4=E4 suoramarkkinointiin tilaajalle, joka ei ole luonnollinen =
henkil=F6."

Meid=E4n postituksemme kohdistuu yritysosoitteisiin. Olemme tarkkoja =
siin=E4, ett=E4 l=E4hetyksen kielt=E4neille ei postia l=E4hetet=E4.

Miten lukijan olisikaan mahdollista p=E4=E4tt=E4=E4 haluaako jotain =
mit=E4 ei voitaisi edes n=E4ytt=E4=E4?

Teid=E4n toimintanne on arveluttavaa mustamaalausta, jota harrastatte =
julkisissa tiedotusv=E4lineiss=E4. Harkitsemme tutkintapyynn=F6n =
j=E4tt=E4mist=E4 toimintanne johdosta.

Tutkimus Oy Indikaattori,=20
Kari Lilja

------=_NextPart_000_0011_01C1F519.434EA6A0

<HTML><HEAD>
<META content=3D"text/html; charset=3Dwindows-1252" =
http-equiv=3DContent-Type>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=3D#ffffff>
<DIV><FONT face=3DArial size=3D2>
<P>Arvoista Atro Tossavainen.</P>
<P>Olen saanut toisaalta tietooni teid=E4n pahastuneen =
s=E4hk=F6postil=E4hetyksest=E4mme.=20
Ette jostain syyst=E4 ole ottanut meihin suoraan yhteytt=E4. Uskon =
kuitenkin, ett=E4=20
tarkoituksenne ja tavoitteenne ovat pohjaltaan my=F6nteisi=E4, kun =
aktiivisesti=20
kannatte huolta ihmisten s=E4hk=F6posteista.</P>
<P>Teille ei riit=E4 tietoisuus siit=E4, ett=E4 oma postilaatikkonne =
v=E4lttyy=20
l=E4hetyksilt=E4mme.</P>
<P>K=E4sityksemme eroavat muutamilta kohdin toisistaan: <BR></P>
<P>Sanotte, ett=E4 l=E4het=E4mme "<B>roskapostia".</B> Uusi =
s=E4hk=F6inen suoramediamme=20
sis=E4lt=E4=E4 t=E4ysin asiallista viestint=E4=E4, eik=E4 siis =
mit=E4=E4n roskaa.</P>
<P>El=E4mme vapaassa viestint=E4yhteiskunnassa, jossa liikkuu paljon =
viestint=E4=E4,=20
joka ei kaikkia kiinnosta. Eik=F6 olekin hyv=E4, ett=E4 n=E4in on?</P>
<P>Sanotte, ett=E4 l=E4hetyksemme olisivat <B>"spammeja".</B> Meid=E4n =
l=E4hetyksemme=20
ovat osoitteellisia postil=E4hetyksi=E4, joissa on mainittu =
osoitel=E4hde ja=20
julkaisijan tiedot. L=E4hetykseen on varattu my=F6s helppo ja selke=E4 =
keino, jonka=20
avulla vastaanottaja voi l=E4hetyksist=E4 vastaisuudessa luopua. Spammin =
luonne on=20
kai toisenlainen.</P>
<P>Postituksen yhteydess=E4 tapahtuneen teknisen virheen vuoksi saimme =
kuvan=20
spammista, joka rasitti vastaanottajien s=E4hk=F6posteja. T=E4m=E4 oli =
valitettavaa.</P>
<P>Jouduimme liikenneonnettomuuteen. Sellaisia ja varmaan my=F6s =
muunlaisia=20
virheit=E4 sattuu, eik=E4 niit=E4 voi mitenk=E4=E4n selitell=E4. =
T=E4ss=E4 on erotettava=20
toisistaan viesti ja viestitys. Avenet hoiti postituksen teknisen =
toteutuksen.=20
Indikaattoria voit moittia postin sis=E4ll=F6st=E4.</P>
<P>V=E4it=E4t julkisesti, ett=E4 toimimme lain vastaisesti ja vetoa =
lakiin=20
yksityisyyden suojasta televiestinn=E4ss=E4 ja teletoiminnan =
tietoturvasta 4 luku=20
21=A7 televiestinn=E4st=E4 suoramarkkinoinnissa.</P>
<P>Suora lainaus:" <I>Sen est=E4m=E4tt=E4, mit=E4 1 momentissa =
s=E4=E4det=E4=E4n, televiestint=E4=E4=20
saa k=E4ytt=E4=E4 suoramarkkinointiin automaattisten j=E4rjestelmien =
avulla, jos=20
tilaaja, joka ei ole luonnollinen henkil=F6, ei ole sit=E4 kielt=E4nyt, =
jollei=20
ministeri=F6 4 momentin nojalla toisin p=E4=E4t=E4. Faksia saa kuitenkin =
k=E4ytt=E4=E4=20
suoramarkkinointiin tilaajalle, joka ei ole luonnollinen =
henkil=F6."</P></I>
<P>Meid=E4n postituksemme kohdistuu yritysosoitteisiin. Olemme tarkkoja =
siin=E4,=20
ett=E4 l=E4hetyksen kielt=E4neille ei postia l=E4hetet=E4.</P>
<P>Miten lukijan olisikaan mahdollista p=E4=E4tt=E4=E4 haluaako jotain =
mit=E4 ei voitaisi=20
edes n=E4ytt=E4=E4?</P>
<P>Teid=E4n toimintanne on arveluttavaa mustamaalausta, jota harrastatte =

julkisissa tiedotusv=E4lineiss=E4. Harkitsemme tutkintapyynn=F6n =
j=E4tt=E4mist=E4=20
toimintanne johdosta.</P>
<P>Tutkimus Oy Indikaattori, <BR>Kari =
Lilja</P></FONT></DIV></BODY></HTML>

------=_NextPart_000_0011_01C1F519.434EA6A0--

--
Atro Tossavainen (Mr.) / The Institute of Biotechnology at
Systems Analyst, Techno-Amish & / the University of Helsinki, Finland,

File attachments NOT welcome unless agreed to beforehand.

Jiri

> Harkitsemme tutkintapyynnön jättämistä toimintanne johdosta.

Luulin että näitä saa lukea vain NANAEsta housut nilkoissa kiinni jääneeltä
spammerilta :-) Näin sitä kansainvälistytään.

--
Jiri

Kai Puolamaki

Atro Tossavainen <Atro.Tossav...@iki.fi.nland.invalid> writes:
> Olen tässä yrittänyt saada Itä-Uudenmaan ammatillisen aikuiskoulutus-
> keskuksen, joka on verorahoilla ylläpidettävä putiikki, katkaisemaan
> spammaavan asiakkaansa Tutkimus Oy Indikaattorin verkkoyhteydet.

Itsekin kysyin Avenetiltä heidän kantaansa spämmiin, mutta he eivät
ole vielä vastanneet.

Spämmissä mainostettua webbipalvelinta WWW.E-NETSITE.NET ei enää löydy
nimipalvelusta - ei edes vaikka käyttää Avenetin omaa palvelinta:

james:~> host www.e-netsite.net 213.173.154.226
Using domain server 213.173.154.226:
Host not found.

Tämä tarkoittaa joko sitä, että Avenetillä on (taas)
nimipalveluongelmia tai että he ovat (toivottavasti) katkaiseet
spämmerin verkkopiuhan. Veikkaan ensimmäistä...

Kari Liljan meilistä:
> Sanotte, ett=E4 l=E4hetyksemme olisivat "spammeja". - - Spammin

> luonne on kai = toisenlainen.

Moneskohan kerta tämä on, kun spämmeri perustelee bisnesideaansa
jollain yllä olevan kaltaisella...

--
http://www.iki.fi/kaip/
Puolusta sähköisiä oikeuksiasi. Liity Electronic Frontier Finlandin

Paula Lehmikangas

> Luulin että näitä saa lukea vain NANAEsta housut nilkoissa kiinni jääneeltä
> spammerilta :-) Näin sitä kansainvälistytään.

Tämähän on kohta kuin amerikkalaisesta toimintatrilleristä. Milloin
näemmekään, kuinka tomcruisemainen sankari pakottaa häikäilemättömän
yritysjohtajan polvilleen?

Tomcruisemaisella sankarilla ja häikäilemättömällä yritysjohtajalla viittaan
vain ja ainoastaan jo olemassa oleviin elokuviin ja niiden henkilöhahmoihin,
en suomalaisiin todellisiin henkilöihin. Minua vastaan ei siis kannata jättää
tutkintapyyntöä.

Ihmiset ovat toisinaan huvittavia,
spammi ei kuitenkaan koskaan.

Terveisin
Paula

Atro Tossavainen

Kai Puolamaki <Kai.Pu...@iki.fi> writes:

> Itsekin kysyin Avenetiltä heidän kantaansa spämmiin, mutta he eivät
> ole vielä vastanneet.

Reijo Mokka edupoli fi
Heikki Niemi edupoli fi

> Spämmissä mainostettua webbipalvelinta WWW.E-NETSITE.NET ei enää löydy
> nimipalvelusta - ei edes vaikka käyttää Avenetin omaa palvelinta:

> [...]

Kyllä se taitaa olla katkaistu ihan oikeasti.

e-netsite.net:ille löytyy osoite (.235 tuossa verkossa) mutta jos sen
syöttää browserille tulee avenetin etusivu.

> Tämä tarkoittaa joko sitä, että Avenetillä on (taas)
> nimipalveluongelmia tai että he ovat (toivottavasti) katkaiseet
> spämmerin verkkopiuhan. Veikkaan ensimmäistä...

Taitaa olla sitten kuitenkin jälkimmäinen.

> Moneskohan kerta tämä on, kun spämmeri perustelee bisnesideaansa
> jollain yllä olevan kaltaisella...

Niinpä.

Risto Paasivirta

In article <k8h8ba...@itl-pc74.hut.fi>,

Kai Puolamaki <Kai.Pu...@iki.fi> wrote:
>Itsekin kysyin Avenetiltä heidän kantaansa spämmiin, mutta he eivät
>ole vielä vastanneet.

Käytä puhelinta, siihen on vaikeampi olla vastaamatta. (Web-sivuilla ei
näytä olevan muuta kuin noiden vikailmoitus-vastaajan ja maksulllinen
helpdeskin puhelinnumero, mutta onhan numerotiedustelu keksitty.)

Risto
--
"ATK on rikki!"

Atro Tossavainen

r...@horus.co.jyu.fi (Risto Paasivirta) writes:

Avenetin/edupolin/IUAKK:n keskus on 020-51311.

Mikko Peltoniemi

Atro Tossavainen wrote:

> From: "Kari Lilja" <kari....@indikaattori.fi>

Kari Liljan mielestä ilmeisesti sähköpostispämmi on hyväksyttävää, myös
yksityishenkilölle suunnattu; ainakin sellaisen kuvan saa kun lukee tuolta
e-netsitestä "Kolumnin".

Jouko Kivilahti

rivityksistä, ym en nyt mene täyteen takuuseen ja erkoismerkit ovat
saattaneet kadota jonnekki, mutta suunnilleen tälläistä tästä tuli
enemmän selkokielellä.. Jos joku vielä haluaa tämän lukea..

--

Arvoista Atro Tossavainen.

Olen saanut toisaalta tietooni teidän pahastuneen
sähköpostilähetyksestämme. Ette jostain syystä ole ottanut meihin
suoraan yhteyttä. Uskon kuitenkin, että tarkoituksenne ja tavoitteenne
ovat pohjaltaan myönteisiä, kun aktiivisesti kannatte huolta ihmisten
sähköposteista.

Teille ei riitä tietoisuus siitä, että oma postilaatikkonne välttyy
lähetyksiltämme. Käsityksemme eroavat muutamilta kohdin toisistaan:
Sanotte, että lähetämme "roskapostia". Uusi sähköinen suoramediamme
sisältää täysin asiallista viestintää, eikä siis mitään roskaa.

Elämme vapaassa viestintäyhteiskunnassa, jossa liikkuu paljon
viestintää, joka ei kaikkia kiinnosta. Eikö olekin hyvä, että näin on?

Sanotte, että lähetyksemme olisivat "spammeja". Meidän lähetyksemme
ovat osoitteellisia postilähetyksiä, joissa on mainittu osoitelähde ja
julkaisijan tiedot. Lähetykseen on varattu myös helppo ja selkeä keino,
jonka avulla vastaanottaja voi lähetyksistä vastaisuudessa luopua.
Spammin luonne on kai toisenlainen.

Postituksen yhteydessä tapahtuneen teknisen virheen vuoksi saimme kuvan
spammista, joka rasitti vastaanottajien sähköposteja. Tämä oli
valitettavaa.

Jouduimme liikenneonnettomuuteen. Sellaisia ja varmaan myös muunlaisia
virheitä sattuu, eikä niitä voi mitenkään selitellä. Tässä on
erotettava toisistaan viesti ja viestitys. Avenet hoiti postituksen
teknisen toteutuksen. Indikaattoria voit moittia postin sisällöstä.

Väität julkisesti, että toimimme lain vastaisesti ja vetoa lakiin
yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta
4 luku 21 televiestinnästä suoramarkkinoinnissa.

Suora lainaus:" Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään,
televiestintää saa käyttää suoramarkkinointiin automaattisten
järjestelmien avulla, jos tilaaja, joka ei ole luonnollinen henkilö,
ei ole sitä kieltänyt, jollei ministeriö 4 momentin nojalla toisin
päätä. Faksia saa kuitenkin käyttää suoramarkkinointiin tilaajalle,
joka ei ole luonnollinen henkilö."

Meidän postituksemme kohdistuu yritysosoitteisiin. Olemme tarkkoja
siinä, että lähetyksen kieltäneille ei postia lähetetä.

Miten lukijan olisikaan mahdollista päättää haluaako jotain mitä ei
voitaisi edes näyttää?

Teidän toimintanne on arveluttavaa mustamaalausta, jota harrastatte
julkisissa tiedotusvälineissä. Harkitsemme tutkintapyynnön jättämistä

mk

"Jouko Kivilahti" <jouko.k...@pp.inet.fi.invalid> wrote in message

> [...]
> saattaneet kadota jonnekki, mutta suunnilleen tälläistä tästä tuli
> enemmän selkokielellä.. Jos joku vielä haluaa tämän lukea..

Paljon poistettu

> Meidän postituksemme kohdistuu yritysosoitteisiin. Olemme tarkkoja
> siinä, että lähetyksen kieltäneille ei postia lähetetä.

Lilja ilmeisesti elää siinä käsityksessä, että email -osoite muotoa
etunimi....@yritys.fi on yritysosoite. Tällainen tulkinta tuskin on
perusteltu.

Liljankin mainitsema lainkohta viitannee osoitteisiin muotoa in...@yritys.fi
tai poikkeuksellisesti etunimi.sukunimi -osoitteisiin, jos tälläinen
_yrityksen_ (ei siis työntekijän) yhteystiedoksi esim. www -sivuilla on
annettu.

> Tutkimus Oy Indikaattori, 20
>
> Kari Lilja

/MiK

Tapani Tarvainen

"mk" <miko...@sunpoint.net> writes:

[...]

> Lilja ilmeisesti elää siinä käsityksessä, että email -osoite muotoa
> etunimi....@yritys.fi on yritysosoite. Tällainen tulkinta tuskin on
> perusteltu.

Poliisin mielestä on, ainakin jos ko. osoite on yrityksen työntekijälleen
työntekoa varten antama. Ainakin Jyväskylän poliisin. :-(

--
Tapani Tarvainen