Uutisapina.net

juha.

Onko kukaan muu saanut sähköpostiinsa viestiä, jossa Uutisapina.net-palvelu
ilmoittaa, miten lähettää anonyymisti sähköpostia? Minä sain tällaisen
viestin, jossa annettiin myös minulle "uusi, anonyymi sähköpostiosoitteeni",
vaikka en mitään tällaista ole tilannut. http://www.uutisapina.net/
sivustolla tuntuu olevan jotain viittauksia Netelloon, josta täällä on jo
aiemmin puhuttu.

juha.

--
Juha Makkonen
juha.m...@pp3.inet.fi

Atro Tossavainen

"juha." <juha.m...@pp3.inet.fi> writes:

> Onko kukaan muu saanut sähköpostiinsa viestiä, jossa Uutisapina.net-palvelu
> ilmoittaa, miten lähettää anonyymisti sähköpostia?

$ whois -h whois.geektools.com uutisapina.net
Query: uutisapina.net
Registry: whois.joker.com
Results:
domain: uutisapina.net
status: production
origin-c: juha.o...@netello.com#1
organization: Netello Systems Oy

Mitä halusitkaan tietää?

Soita Auriaan ja vaadi netellon yhteyksien katkaisemista.

Kirjoita tietosuojavaltuutetulle.

Tee rikosilmoitus.

--
Atro Tossavainen (Mr.) / The Institute of Biotechnology at
Systems Analyst, Techno-Amish & / the University of Helsinki, Finland,

File attachments NOT welcome unless agreed to beforehand.

juha.

Uutisapina.net-palvelu

Tänään Uutisapinasta lähettivät sähköpostia, jossa selittivät, että minulle
on tehty anonyymi sähköpostiosoite sen vuoksi, että olen lähettänyt
sähköpostia @uutisapina.net-osoitteeseen. Mielestäni tämä ei ole mikään
perusteltu syy. Samalla perusteellahan minä voisin alkaa markkinoimaan ties
mitä tuotteita nille, jotka lähettävät minulle sähköpostia ja selittää, että
"olet lähettänyt minulle sähköpostia, joten se ilmaisee kiinnostuksesi
markkinoimaani tuotetta kohtaan". Piuhat vaan pois moiselta
Uutisapina-palvelulta.

juha.

Seppo Korhonen

On 13 May 2002 12:27:52 +0300, Atro Tossavainen
<Atro.Tos...@iki.fi.nland.invalid> wrote:

>$ whois -h whois.geektools.com uutisapina.net
>Query: uutisapina.net
>Registry: whois.joker.com
>Results:
>domain: uutisapina.net
>status: production
>origin-c: juha.o...@netello.com#1
>organization: Netello Systems Oy
>
>Mitä halusitkaan tietää?

Lue kysymys uudelleen, jos ei selvinnyt! Olet jopa lainannut sen
tuonne ylle.

>Soita Auriaan ja vaadi netellon yhteyksien katkaisemista.
>
>Kirjoita tietosuojavaltuutetulle.
>
>Tee rikosilmoitus.
>
>--

Miksi? Miksi? Ja miksi?

Että sillälailla! Tässäkin lienee tapahtunut hirvittävä rikos?
Ei tuollaisen rikosilmoituksen perusteella konstaapeli nosta edes
kynäänsä korvansa päältä. Jos jokainen spamminsaaja alkaisi
rikosoikeudellisiin jatkotoimenpiteisiin, niin maamme oikeuslaitos
tukehtuisi pian kokonaan. Myöskään anonyymin postin lähettäminen, oli
se sitten sähköistä tai normaalia kirjepostia, lähettämistä ei ole
missään pykälässä tähän mennessä kielletty.

Kannatta harkita, ennenkuin julkisesti kehottaa ja yllyttää ihmisiä
vaikka mihin.

( Itsekin harkitsin, ennenkuin kirjoitin seuraavaat kappaleet).

Kyseinen uutisapina.net on yksi parhaimpia kotimaisia uutisten
tuottajia. Se on nopea, lyhyt ja ytimekäs. Riittää aivan mainiosti
pikaiseen uutistarpeeseen.

Suosittelen kaikille.

(Tossavaiselle suosittelen dinosaurusten tutkimista paremman
puutteessa)

Janne Nikula

Seppo Korhonen <bra...@chania.zzn.com> wrote:
> Jos jokainen spamminsaaja alkaisi rikosoikeudellisiin
> jatkotoimenpiteisiin, niin maamme oikeuslaitos tukehtuisi pian
> kokonaan.

Tuohan vain todistaa, kuinka yleisestä rikoksesta on kysymys.
Roskapostista on syytä pitää meteliä, sillä mitä kivuliaampia
seurauksia se tuottaa lähettäjälle, sitä vähemmän sen lähettäminen
kannattaa. Rikosilmoituksen tekemisestä koituu luonnollisesti aika
lailla vaivaa, mutta mikäli joku vain jaksaa sen vaivan nähdä, parempi
niin.

--
Janne Nikula, http://www.zkelvin.net/jnikula/

Reijo Sanders

> Kyseinen uutisapina.net on yksi parhaimpia kotimaisia uutisten
> tuottajia. Se on nopea, lyhyt ja ytimekäs. Riittää aivan mainiosti
> pikaiseen uutistarpeeseen.

Kysyikö joku kuinka hyvä kyseinen palvelu on?

> Suosittelen kaikille.

Itse en kyllä koske pitkällä tikullakaan palveluun jota mainostetaan
spammilla / jolla on jotain tekemistä netellon kanssa. Päinvastoin.

> (Tossavaiselle suosittelen dinosaurusten tutkimista paremman
> puutteessa)

Tämä valitettavasti saattaa tulla sinulle vähän liian myöhään mutta
kannattaisi vaikka aluksi funtsia vielä minne foorumille kirjoittaa
ettei tee itsestään pelleä.

--
Reiska

Seppo Korhonen

On Mon, 13 May 2002 23:49:34 +0300, "Reijo Sanders"
<bo...@intternetti.net> wrote:

>Kysyikö joku kuinka hyvä kyseinen palvelu on?

Ei tietääkseni, eikä sillä ole ollenkaan väliä. Ajattelin tuoda asian
julki täällä, että muutkin tajuaisivat.

>Itse en kyllä koske pitkällä tikullakaan palveluun jota mainostetaan
>spammilla / jolla on jotain tekemistä netellon kanssa. Päinvastoin.

Et osannut parempiakaan ehdotella??
Netellosta en ole koskaan kuullutkaan, halunnet mainostaa heidänkin
palveluitaan ?? Olen pelkkänä korvana.

Minä en ole saanut apinoilta spammeja, vaan löysin ne aivan muuta
kautta. Heidän uutiset eivät ole heidän itsensä keksimiään vaan
koottuja muualta virallisilta tahoilta.

>Tämä valitettavasti saattaa tulla sinulle vähän liian myöhään mutta
>kannattaisi vaikka aluksi funtsia vielä minne foorumille kirjoittaa
>ettei tee itsestään pelleä.

Aha, kai se on sitten myöhäistä ainakin dinosaurusten kannalta.
Mutta tämä palstahan on kai nimeltään roskapostit?

Reijo Sanders

> Ei tietääkseni, eikä sillä ole ollenkaan väliä. Ajattelin tuoda asian
> julki täällä, että muutkin tajuaisivat.

Miksi? Miksi täällä?

> Et osannut parempiakaan ehdotella??

Ehkä sen takia ettei tämän ryhmän tarkoitus ole vertailla eri
uutispalveluja.

> Netellosta en ole koskaan kuullutkaan, halunnet mainostaa heidänkin
> palveluitaan ?? Olen pelkkänä korvana.

Ota google groups kauniiseen käteen ja pistä hakusanoiksi vaikka
"roskapostit netello", selvinnee nopeasti mistä on kyse.

> Mutta tämä palstahan on kai nimeltään roskapostit?

Vinkki: se ei tarkoita samaa kuin roskis.
Ryhmän kuvaus:
Ryhmä on tarkoitettu keskusteluun ns. SPAMmeistä eli eritasoisista
sähköisistä massalähetyksistä joko uutisryhmiin tai meileihin. Miten
niihin tulisi suhtautua? Mitä teknisiä apuvälineitä on käytettävissä
jne. VUKK löytyy osoitteesta
http://www.iki.fi/kaip/spam/vukk.html

--
Reiska

Message has been deleted

Tapani Tarvainen

[lakiryhmä lisätty]

"Reijo Sanders" <bo...@intternetti.net> writes:

> Itse en kyllä koske pitkällä tikullakaan palveluun jota mainostetaan
> spammilla / jolla on jotain tekemistä netellon kanssa. Päinvastoin.

Pitäisiköhän ihan varta vasten käydä tuolla Netellon uutissivuilla,
kerätä kaikkien siellä mainostavien firmojen nimet ja sitten
ilmoittaa näille, että teiltä en sitten missään tapauksessa aio
ostaa mitään niin kauan kuin tuolla mainostatte (ja selittää miksi).

Saattaisi vaikuttaa paljon tehokkaammin kuin mikään juridinen konsti
tai yhteiseen hyvään vetoaminen.

Olisiko moisessa boikottikampanjassa mitään lainvastaista?
Entä jos laittaisi www-sivun "Boikotoin seuraavia firmoja,
boikoitoikaa tekin"?

--
Tapani Tarvainen

Kai Puolamaki

Tapani Tarvainen <t...@it.jyu.fi> writes:
> [...]
>
> Olisiko moisessa boikottikampanjassa mitään lainvastaista?
> Entä jos laittaisi www-sivun "Boikotoin seuraavia firmoja,

Yritysten ja yhteisöjen toimintaa saa arvostella kriittisesti ja niitä
saa kehottaa boikotoimaan. Siinä ei ole mitään lainvastaista, kunhan
pysyttelee tosiasioissa.

Spämmäämällä mainostettuihin yrityksiin kannattaa ottaa yhteyttä.
Useinkaan nämä yritykset eivät tiedä millaisesta mainoskampanjasta
ovat oikeasti maksaneet. Tällaisissa tapauksissa yrityksen edustajat
ovat yleensä kiitollisia siitä, että joku kertoo heille asiasta
mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Esimerkiksi kerran sain Financial Timesiltä spämmiä, jossa
mainostettiin erästä sveitsiläistä pankkia. Meilattuani asiasta
pankille he kiittivät ja sanoivat katkaisevansa kaikki
mainossopimuksensa Financial Timesin kanssa - he eivät sanojensa
mukaan olleet pyytäneet Financial Timesiä mainostamaan itseään
spämmäämällä.

Tein viime viikonloppuna WWW-sivua, johon ajattelin kerätä yrityksiä
ja yhteisöjä, jotka ovat ryhmässä news:sfnet.viestinta.roskapostit
käydyn keskustelun perusteella lähettäneet spämmiä. Tällä hetkellä
listalla ovat Netello Systems Oy ja Tutkimus Oy Indikaattori:
http://www.iki.fi/kaip/spam/spammerit.html (sivu ei näy, koska
webbipalvelimme on vieläkin rikki :( )

--
http://www.iki.fi/kaip/ -- PGP/GPG-avain http://www.iki.fi/kaip/pubkey.asc
Puolusta sähköisiä oikeuksiasi. Liity Electronic Frontier Finlandin

juha.

"Zorlim (Sami Lehtinen)" <zor...@suespammers.org> wrote in message
> Tuo on tietysti double blindin perusidea... Ehkä heidän pitäisi
> lähettää posti (jota et tietenkään halua) jossa pyydetään lupaa
> tunnuksen luontiin tms.

Tällaista palautetta sain, kun ilmoitin Uutisapina.netin ylläpidolle näin:

"Mutta minä en halua liittyä palveluun pelkästään sillä perusteella, että
satun lähettämään sähköpostia jollekin uutisapina.net-domainin osoitteen
omaavalle henkilölle."

Johon vastattiin:

"Silloin et missään tapauksessa saa lähettää sähköpostia @uutisapina.net
päätteiseen sähköpostiosoitteeseen käyttöehtojemme mukaisen rajoituksen
takia!"

Eikös tuossa nyt ole vähän virheelliset käyttöehdot? Taitavat ulottaa
ehtonsa sellaisiin henkilöihin, joilla ei ole mahdollista niitä selvittää
etukäteen.

juha.

Ari Makela

In article <yg3E8.82$N92....@read2.inet.fi>, juha. wrote:

> [...]
>
> Eikös tuossa nyt ole vähän virheelliset käyttöehdot? Taitavat ulottaa
> ehtonsa sellaisiin henkilöihin, joilla ei ole mahdollista niitä selvittää

Jos tuo on Suomessa laillista niin minä olen Paavo Väyrynen.

--
Ari Makela ha...@arska.org http://arska.org/hauva/

"Sailing is, after all, a kind of grace, a kind of magic." - Phil Berman

Jori Mantysalo

juha. <juha.m...@pp3.inet.fi> kirjoitti:

> [...]

> Eikös tuossa nyt ole vähän virheelliset käyttöehdot? Taitavat ulottaa
> ehtonsa sellaisiin henkilöihin, joilla ei ole mahdollista niitä selvittää

Juu. Vaan teknisesti toki ei ole mahdotonta vastaanottaa postia vain niiltä,
jotka ovat esimerkiksi jollain WWW-sivulla vahvistaneet hyväksyvänsä jonkin
sopimuksen (ja tietty WWW-sivu pitää varmistaa jollain jne.).

--
- "Lanttua. Minä haluan lanttua." - "Jaaha, lanttukausi. Haen kolmen kilon
pussin." - "En minä niin paljon syö." - "OK, haen sitten pienen palan."

Atro Tossavainen

bra...@chania.zzn.com (Seppo Korhonen) writes:

> Lue kysymys uudelleen, jos ei selvinnyt! Olet jopa lainannut sen
> tuonne ylle.

Et näemmä tunnista sarkasmia. No, autan sinua ja luen kysymykseni
auki sinulle: "Kyseessä on spammaaja Netello, joten miksi viitsit
edes ihmetellä?"

> Miksi? Miksi? Ja miksi?

1) Aurian käyttösääntöjen toistuvan rikkomisen vuoksi.
2) ja 3) henkilötietolain ja tietoliikenteen tietosuojalain 21 §
rikkomisen vuoksi.

> Että sillälailla! Tässäkin lienee tapahtunut hirvittävä rikos?

Ainakin kaksi.

> Ei tuollaisen rikosilmoituksen perusteella konstaapeli nosta edes
> kynäänsä korvansa päältä.

Kokeile.

> Jos jokainen spamminsaaja alkaisi rikosoikeudellisiin jatkotoimen-

> piteisiin, niin maamme oikeuslaitos tukehtuisi pian kokonaan.

(Tai sitten kotimainen spammaaminen loppuisi hyvin lyhyeen, mikä on
lain tarkoituskin.)

> Myöskään anonyymin postin lähettäminen, oli se sitten sähköistä tai
> normaalia kirjepostia, lähettämistä ei ole missään pykälässä tähän
> mennessä kielletty.

En puuttunut tähän asiaan aiemmin, enkä puutu siihen nytkään, koska
asiassa on merkittävää ainoastaan spammausaspekti.

> Kannatta harkita, ennenkuin julkisesti kehottaa ja yllyttää ihmisiä
> vaikka mihin.

Mainitut kehotukset ja yllytykset ovat edelleen voimassa. Kehotan
kaikkia uutisapina/netello-spammia saaneita vaatimaan Aurialta, ts.
Turun Puhelimelta, heidän yhteyksiensä katkaisua, kehotan heitä
vaatimaan tietosuojavaltuutettua ryhtymään toimiin em. lainkohtien
rikkomisen vuoksi, ja kehotan heitä tekemään rikosilmoituksen ko.

Tero Paananen

Kai Puolamaki <Kai.Pu...@iki.fi> wrote in message news:<jccqba...@itl-pc74.hut.fi>...

> [...]
> käydyn keskustelun perusteella lähettäneet spämmiä. Tällä hetkellä
> listalla ovat Netello Systems Oy ja Tutkimus Oy Indikaattori:

scan-web.net
activeisp.com

-TPP

Mika

> [...]
>
> "Silloin et missään tapauksessa saa lähettää sähköpostia @uutisapina.net
> päätteiseen sähköpostiosoitteeseen käyttöehtojemme mukaisen rajoituksen

Tämähän menee jo hauskaksi! Jatka vaikka kysymällä, että missä vaiheessa
sinä olet hyväksynyt kyseiset käyttöehdot. Pistä ihmeessä vastaus tänne
meidän muidenkin huviksi.

juha.

"Mika" <sky...@iki.fi> wrote in message news:abt5hl$iv2$1...@nntp.hut.fi...

Minä: "Lain mukaan ette voi ulottaa käyttöehtojanne sellaisiin henkilöihin,
jotka eivät ole tietoisia niistä."
Ylläpito: "Nythän sinä olet tietoinen?"
Minä: "Domainin haltijalla ei ole laillista oikeutta määrätä, ketkä voivat
ja ketkä eivät voi lähettää sähköpostia domainin alaisiin
sähköpostiosoitteisiin. Nimenomaan laista ei tällaista oikeutta teille
löydy."
Ylläpito: "Eikö omaansa saa määrätä niin kuin haluaa?"

juha.

no...@sunpoint.net

In article <jccqba...@itl-pc74.hut.fi>,

Netello Systems Oy ja Tutkimus Oy Indikaattori erehtyivät myös minun
hallitsemalleni hiekkalaatikolle lähettämään roskapostia... Se on jo
tullut selväksi että kyseinen organisaatio ei tajua tehneensä väärin
ja aikoo jatkaa toimintaa samalla tavoin roskapostia lähettäen.

> Yritysten ja yhteisöjen toimintaa saa arvostella kriittisesti ja niitä
> saa kehottaa boikotoimaan. Siinä ei ole mitään lainvastaista, kunhan
> pysyttelee tosiasioissa.

Aivan, roskapostia lähettäviltä yrityksiltä ei osteta yhtään mitään
ja pidetään huoli ettei kukaan muukaan osta heiltä mitään. On myös
syytä informoida heidän maksavia asiakkaitaan, minkälaisen firman
kanssa ovat tekemisissä...

> [...]
> mainossopimuksensa Financial Timesin kanssa - he eivät sanojensa
> mukaan olleet pyytäneet Financial Timesiä mainostamaan itseään

Juuri noin asioiden pitäisi toimia. Mutta kaikki tiedämme miten
tämä kyseessä oleva yritys menettelee, uhkailee roskapostisyytöksiä
esittäviä oikeustoimilla...

> [...]
> käydyn keskustelun perusteella lähettäneet spämmiä. Tällä hetkellä
> listalla ovat Netello Systems Oy ja Tutkimus Oy Indikaattori:

Hieno idea...

Risto Paasivirta

In article <IWpE8.147$EH3....@read2.inet.fi>,

juha. <juha.m...@pp3.inet.fi> wrote:
> [...]
>löydy."
>Ylläpito: "Eikö omaansa saa määrätä niin kuin haluaa?"

Ylläpito on oikeassa. Ei kenenkään tarvitse ottaa vastaan sähköpostia!
(Tosin on RFC jonka mukaan toimiva postmaster@ ja abuse@ pitäisi olla
kaikilla domaineilla, jotka lähettävät sähköpostia.)

Jos tuntuu siltä että liikenteen vastaanottaminen kyseiseltä joltakulta
ei ole järkevää, niin siitä voi kieltäytyä. Spammipuljujen blokkaaminen
perustuu siihen!

Jos joku pulju pyytämättä perustaa sinulle tunnuksen, voi olla että
esm. henkilörekisterilaki antaa sinulle aseet, jolla sen häivyttää.

>juha.
Risto
--
"ATK on rikki!"

juha.

"Risto Paasivirta" <r...@horus.co.jyu.fi> wrote in message

> Ylläpito on oikeassa. Ei kenenkään tarvitse ottaa vastaan sähköpostia!
> (Tosin on RFC jonka mukaan toimiva postmaster@ ja abuse@ pitäisi olla
> kaikilla domaineilla, jotka lähettävät sähköpostia.)

No siinä mielessä ylläpito on oikeassa, mutta noiden käyttöehtojen
puitteissa ylläpito on väärässä. Heillä ei ole oikeutta perustaa minulle
tunnusta sillä perusteella, että lähetän heidän domainiinsa sähköpostia.

Näköjään Uutisapinalla on jonkinlainen automaatti, joka luo henkilölle
tunnuksen palveluun saman tien, kun henkilö lähettää heidän domainiinsa
sähköpostia (ensimmäisen lähetyskerran jälkeen tietysti vain).

juha.

juha.

Timo Korvola

> [...]
> puitteissa ylläpito on väärässä. Heillä ei ole oikeutta perustaa minulle
> tunnusta sillä perusteella, että lähetän heidän domainiinsa sähköpostia.

Saattaa ollakin, jos sitä ei katsota henkilörekisterin pitämiseksi
(tuollaisessa automaattisesti perustetussa ei kovin kummoisia tietoja
liene). Ei siitä kuitenkaan synny oikeutta spammätä.

--
Timo Korvola <URL:http://www.iki.fi/tkorvola>

Otto J. Makela

> [...]

> tunnuksen palveluun saman tien, kun henkilö lähettää heidän domainiinsa
> sähköpostia (ensimmäisen lähetyskerran jälkeen tietysti vain).

Um, ainakin juuri näin toimi aikoinaan Julfin kuuluisa anon.penet.fi
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, FAX: +358 2040 64652, ICBM: 60N 25E */

Mika

> [...]
> löydy."
> Ylläpito: "Eikö omaansa saa määrätä niin kuin haluaa?"

Kyllä joillakin on sitten itsepintainen usko kaikenmaailman yksipuoleisesti
ilmoitettujen ehtojen (käyttöehdot, lisenssiehdot ym.) pätevyyteen. Sopimus
vaatii vähintään kaksi osapuolta, joiden molempien on hyväksyttävä ehdot.
Pelkkä tietoisuus ehdoista ei riitä mihinkään.

juha.

"Mika" <sky...@iki.fi> wrote in message news:abu911$oaq$1...@nntp.hut.fi...

> [...]
> vaatii vähintään kaksi osapuolta, joiden molempien on hyväksyttävä ehdot.
> Pelkkä tietoisuus ehdoista ei riitä mihinkään.

Minä epäilen lisäksi pätevyyttä sellaisen ilmoituksen suhteen, jossa
sanotaan: "Käyttämällä palvelua sitoudut--" Ainakin ns. click &
wrap -sopimusehdoissa on nimenomaan erikseen ilmoitettava hyväksyvänsä
ehdot, jolloin ehdot on myös ilmoitettava samalla. Am I right?

Kopio ja follarit .roskaposteihin ja lakiryhmään, keskustelun siirtyessä
pelkästään lakiin, voisi roskapostiryhmän jättää pois. Jätän sen kuitenkin
vielä tässä vaiheessa mukaan.

juha.