Netello.fi

Antti Sinisalo

Tässä saamani roskaviesti suomalaiselta yritykseltä. Poistin lopusta
viestin uusinnan HTML-muodossa sekä pari kuvaa.

Kirjoitin jo Kai Puolamäen ohjeiden mukaisen toimenpidepyynnön
tietosuojavaltuutetulle ja mietin miten jatkaa tästä.

From 790...@yhteyspalvelut.com Tue May 7 15:33:23 2002
From: "Business News E-Lehti" <790...@yhteyspalvelut.com>
To: <aes...@mit.jyu.fi>
Subject: Business News
Date: Tue, 7 May 2002 15:46:05 +0300

------=_NextPart_000_0005_01C1F5DE.15004A90

------=_NextPart_001_0006_01C1F5DE.15004A90

Business News =20
INTERNETIN IHMEET, TALOUDEN TAVAT, MOBIILIN MAHDOLLISUUDET
=20

Yrityksellenne ilmainen=20
Business News
p=E4=E4tt=E4j=E4etuna.

Saat lehtesi huomenna.

Terveisin Netello Systems Oy
www.netellosystems.com <http://www.netellosystems.com/>=20

_____ =20

Voit tutustua lehteen etuk=E4teen osoitteessa http://vh.netello.fi/bn/
=20

=20
HY=D6DYLLISI=C4 TUOTTEITA KAIKILLE YRITYKSILLE
NetelloSystems.com <http://www.netellosystems.com/>=20

--
Antti Sinisalo

Tapani Tarvainen

a...@iki.fi (Antti Sinisalo) writes:

> [...]
>
> Kirjoitin jo Kai Puolamäen ohjeiden mukaisen toimenpidepyynnön
> tietosuojavaltuutetulle ja mietin miten jatkaa tästä.

Sen lisäksi kannattaisi ottaa yhteyttä suoraan ko. yritykseen ja
pyytää selvitystä mistä ovat osoitteesi poimineet (kannattaa
viitata henkilörekisterilakiin, postituslista on lain mukaan
henkilörekisteri ja siitä pitäisi olla rekisteriseloste),
huomauttaa että olet yksityishenkilö etkä yritys etkä ole
pyytänyt ko. firmalta mainoksia, etkä todellakaan halua niitä.

Koskapa osoitteesi on Jyväskylän yliopistolla, voisit myös
ottaa yhteyttä yliopiston ATK-ylläpitoon ja kysyä
voisiko asiassa toimia yliopiston nimissä (ko. viestejä
lienee tullut yliopistolle enemmänkin). Sopiva osoite
tähän voisi olla ab...@jyu.fi tai postm...@jyu.fi.

--
Tapani Tarvainen

Antti Sinisalo

Tapani Tarvainen <t...@it.jyu.fi> wrote:

> [...]
>huomauttaa että olet yksityishenkilö etkä yritys etkä ole
>pyytänyt ko. firmalta mainoksia, etkä todellakaan halua niitä.

Ja tarina jatkuu: kirjoitin Netellolle selvityspyynnön ja
vaatimuksen poistaa tietoni heidän rekistereistään. Sain kirjallisen
vastauksen tänään, tässä teksti.

[manuaalinen copypaste]

VIITE 10.5.2002 päivätty selvityspyyntö

Edustamanne yritys on saanut 7.5.2002 markkinointiviestin, jonka
kopion olette liittänyt selvityspyyntöönne. Markkinointiviesti on
suunnattu edustamallenne yritykselle/yhteisölle, eikä teille
kuluttajana.

Markkinointiviestin osoitelähteenä on suomenkielisillä julkisilla
www-sivustoilla julkaistut yhteystiedot. Hakupalvelumme
haku.netello.com kerää tietoja suomenkielisiltä sivuilta mm.
hakupalveluamme varten.

Viittaatte henkilötietolakiin. Henkilötietolain toisessa pykälässä
(soveltamisala) sanotaan: "Tätä lakia ei sovelleta
henkilörekistereihin, jotka sisältävät vain tiedotusvälineessä
julkaistua aineistoa sellaisenaan." Koska hakupalvelumme tietokanta
sisältää ainoastaan Internetissä julkaistua aineistoa sellaisenaan, ei
se ole henkilötietolain soveltamisalassa. Mikäli ette halua tietojanne
hakupalveluihin, olkaa hyvä ja poistakaa ne Internetistä.

Pyydätte tietoja kaikista hallussamme olevista tiedoista, jotka
voidaan tunnistaa teitä tai perhettänne koskeviksi. Valitettavasti
emme voi ilman kohtuutonta vaivaa tuottaa tyhjentävää selvitystä,
koska tietojanne saattaa olla työntekijöittemme osoitekirjoissa tai
muistioissa, mikäli olette olleet yhteydessä heihin. Mikäli kuitenkin
tarkoitatte pyynnöllänne henkilötietolain mukaista tarkastusoikeutta
henkilörekisteristä, ilmoitamme, että henkilätietolain mukaisissa
henkilörekistereissämme ei ole mitään tietoja teistä itsestänne.
Perhettänne koskien emme voi vastata, koska ette ole toimittaneet
meille tietoja perheenne henkilöistä, ja valtakirjaa jonka mukaan
edustaisitte perhettänne asiassa.

Kopio rekisteriselosteestamme on kaikkien saatavilla osoitteessa
http://www.netello.com/netellocom/privacypolicy.html jonka tuloste on
liitetty tähän selvitykseen.

Olemme vastaanottaneet kieltonne käsitellä tai luovuttaa
henkilötietojanne suoramainontaa, etämyyntiä tai muuta
suoramarkkinointia, mielipide- tai markkinatutkimusta taikka muita
näihin rinnastettavia toimintoja varten, minkä täten vahvistamme.

Pyydätte selvitystä, missä yhteydessä olette antanut suostumuksenne
suoramarkkinointimateriaalin lähettämiseksi teille kuluttajana. Emme
ole lähettäneet teille kuluttajamainontaa, vaan mainos on suunnattu
edustamallenne yritykselle/yhteisölle. Yrityksiltä ja yhteisöiltä ei
etukäteissuostumusta tarvita.

Turussa, 14.5.2002

Netello Systems Oy
Juha Ojaniemi, puh (02) 2796000

[manuaalinen copypaste päättyy]

Ilmiselvää pötyä tietenkin on se, että edustaisin millään tavalla
Jyväskylän yliopistoa, jonka osoitteeseen spämmi tuli.

--
Antti Sinisalo

Reijo Sanders

> [...]
> se ole henkilötietolain soveltamisalassa. Mikäli ette halua tietojanne
> hakupalveluihin, olkaa hyvä ja poistakaa ne Internetistä.

Ehdottomasti parhaat naurut.

--
Reiska

Kari Tiihonen

"Antti Sinisalo" <a...@iki.fi> wrote in message

> Ilmiselvää pötyä tietenkin on se, että edustaisin millään tavalla
> Jyväskylän yliopistoa, jonka osoitteeseen spämmi tuli.

Eli rikkoivat lakia?

t. Kari

Jukka K. Korpela

a...@iki.fi (Antti Sinisalo) wrote:

> Ja tarina jatkuu: kirjoitin Netellolle selvityspyynnön ja
> vaatimuksen poistaa tietoni heidän rekistereistään. Sain kirjallisen
> vastauksen tänään, tässä teksti.

Onko joku jo tehnyt rikosilmoituksen? Teksti oli sen verran härskiä, että
perusteita tuntuisi olevan.

Onko joku saanut Netellon spämmiä esim. @inet.fi-osoitteeseen tai muuhun
sellaiseen osoitteeseen, jossa domain viittaa yhteydentarjoajaan, ei
mihinkään yritykseen eikä yhteisöön, jonka palveluksessa tai jäsenenä
vastaanottaja olisi? Sellaista tapausta olisi huomattavan vaikea yrittää
vääntää sellaiseksi, että on lähestytty yritystä tai yhteisöä eikä
yksityistä henkilöä.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Otto J. Makela

Iki.fi:hin ainakin noita on varmaan tullut paljon.
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, FAX: +358 2040 64652, ICBM: 60N 25E */

Atro Tossavainen

"Jukka K. Korpela" <jkor...@cs.tut.fi> writes:

> Onko joku saanut Netellon spämmiä esim. @inet.fi-osoitteeseen tai muuhun
> sellaiseen osoitteeseen,

Ainakin kaksi henkilöä (Kasper Valtakari ja Tommi Lahtonen) on saanut
Netello-spammin iki-osoitteeseen. Juha Ojaniemi on itsekin IKIn jäsen
ja tietää yhdistyksen jäsenenä, että IKI-osoitteita myönnetään vain
yksityishenkilöille.

<URL:http://groups.google.com/groups?selm=878z6wjdlp.fsf%40cc.jyu.fi>

Nämä ovat kuulemma "valitettavia erehdyksiä".

--
Atro Tossavainen (Mr.) / The Institute of Biotechnology at
Systems Analyst, Techno-Amish & / the University of Helsinki, Finland,

File attachments NOT welcome unless agreed to beforehand.

Kai Puolamaki

a...@iki.fi (Antti Sinisalo) writes:
Netellolta:

> [...]
> se ole henkilötietolain soveltamisalassa. Mikäli ette halua tietojanne
> hakupalveluihin, olkaa hyvä ja poistakaa ne Internetistä.

Henkilötietolaissa tarkoitettu "tiedotusvälineissä julkaistu aineisto
sellaisenaan" koskee lehtileikkeitä tms. Kohdan tarkoituksena on siis
sallia lehtileikkeiden arkistointi ilman, että henkilötietolakia
tarvitsisi siihen soveltaa. Tuo lainkohtakohta ei siis todellakaan
tarkoita sitä, että "jos tieto on julkistettu kerran, niin se on
vapaata riistaa".

> [...]
> ole lähettäneet teille kuluttajamainontaa, vaan mainos on suunnattu
> edustamallenne yritykselle/yhteisölle. Yrityksiltä ja yhteisöiltä ei

Eivät kuitenkaan vaivautuneet edes yksilöimään, mistä
yrityksestä/yhteisöstä oli kyse...

Haluaisikohan joku muukin alkaa puuhata RBL-nominaatiota? Lainatussa
meilissä Netello tunnusti spämmäävänsä tarkoituksella. Auriakin tuntuu
vain levittelevän käsiään, vaikka spämmäys on toistuvaa ja selvästi
tahallista.

Materiaalia Netellosta (sivu on vielä vähän keskeneräinen):
http://www.effi.org/spam/spammerit.html#netello

[ObMainos: Peilasin spämmisivuni, jotka sisältävät mm. tämän ryhmän
VUKKin, EFFin palvelimelle osoitteeseen http://www.effi.org/spam/ .
http://www.iki.fi/kaip/spam/ ei toimi, koska webbipalvelimemme on
vieläkin rikki... :( ]

--
http://www.iki.fi/kaip/
Pidä nyyssit luettavina - lue netiketti: http://www.iki.fi/janka/7ohjetta.html

Thor Kottelin

Kai Puolamaki wrote:

> Materiaalia Netellosta (sivu on vielä vähän keskeneräinen):
> http://www.effi.org/spam/spammerit.html#netello

Ko. sivulla mainitsemasi aliverkon lisäksi Netellolla näyttäisi olevan
ainakin 195.16.223.128/27.

Thor

Atro Tossavainen

Kai Puolamaki <Kai.Pu...@iki.fi> writes:

> Haluaisikohan joku muukin alkaa puuhata RBL-nominaatiota?

MAPS ja RBL ovat täysin hyödyttömiä, koska RBL:llä listaamiseen vaaditaan
niin paljon vaivaa uhreilta ja koska MAPS käyttää asiakkaiden rahat joka
tapauksessa omien entisten työntekijöidensä haastamiseen oikeuteen.

<URL:http://www.lawsuitinfo.com/>

Jos joku viitsisi nähdä sen vaivan että kääntäisi tarpeelliset asia-
kirjat englanniksi ja postaisi nanaeen, SPEWS saattaisi innostua.
Spamhaus Blocking List (SBL) kenties myös.

Tosin Suomessa siitä lienee aika vähän haittaa, vai käyttääkö joku
isompi putiikki täällä SPEWSiä?

Otto J. Makela

Atro Tossavainen <Atro.Tos...@iki.fi.nland.invalid> writes:

> [...]
> Spamhaus Blocking List (SBL) kenties myös.
>
> Tosin Suomessa siitä lienee aika vähän haittaa, vai käyttääkö joku

Saattaa yllättävän monikin (ehkä tietämättään?), sehän propagoituu
relays.osirusoft.com kautta.

tt+gn20020...@it.jyu.fi

> [...]

> vastaanottaja olisi? Sellaista tapausta olisi huomattavan vaikea yrittää
> vääntää sellaiseksi, että on lähestytty yritystä tai yhteisöä eikä

Minä sain spammin (myös) iki-osoitteeseeni. Tiedustellessani mistä se
oli poimittu ja mille yritykselle sen oletettiin kuuluvan sain
vastaukseksi viittauksen Jyväskylän Amnesty-ryhmään tälle tekemäni
sivun http://www.mit.jyu.fi/tt/amnestyjkl/index.html perusteella.

Mielipiteitä, voiko iki-osoitteeni tuon perusteella tulkita
sallituksi spämmäyskohteeksi?

--
Tapani Tarvainen

Tommi Lahtonen

> [...]

> <URL:http://groups.google.com/groups?selm=878z6wjdlp.fsf%40cc.jyu.fi>
>
> Nämä ovat kuulemma "valitettavia erehdyksiä".

Kas kummallista. Mitään tuollaista mainintaa valitettavasta erehdyksestä
ei lukenut minun tänään Netellolta saamassani kirjeessä. Teksti oli
tismalleen sama kuin Antti Sinisalon tähän ryhmään kirjoittama.

--
Tommi Lahtonen, tjla...@cc.jyu.fi, <http://www.iki.fi/hazor/>, IRC:Hazor

Wasting time is an important part of life.

Kari Tiihonen

Onkos tämä omistajaporukka samaa kuin jotka aiemmin
upottivat Jippiin noin syvälle, ettei se siitä taida nousta...?
Ainakin nimet viittaavat samoihin "ammattilaisiin".

t. Kari