Erkin vastaisku

Mika Latokartano

"Kari Tiihonen" <Ka...@Icon.fi> wrote in message
news:cH_L7.4799$zZ5.1...@news.kpnqwest.fi...
> "Timo Hiidenheimo" <ti...@cc.jyu.fi> wrote in message

> Nojoo, niin kauan kun jarruja on tarpeeksi kehitys seisoo.

Asia ei ole näin yksinkertainen, vaikka siltä saattaisi tuntua.
Suosittelen, että tutustut Usenetin rakenteeseen ja toimintaperiaatteisiin,
ja luet vaikka Timo Salmen ansioituneesta FAQ:sta ainakin tämän kohdan:
http://www.uwasa.fi/~ts/http/nobin.html Timon sivuilla on myös paljon muuta
hyödyllistä FAQ -materiaalia: http://www.uwasa.fi/~ts/http/tsfaq.html.
Usenetista voit lukea esim. täältä: http://www.faqs.org/ Vaikka binäärien
postittamisen tarkoitusperät olisivat hyvät ja binääri sinällään useitakin
kiinnostava, on binäärien postittamisen rajoittamiselle olemassa hyvin
perustellut syyt jotka eivät ole muotoutuneet käyttäjien kiusaamiseksi, vaan
Usenet News -järjestelmän toiminnallisuuden turvaamiseksi ja
käyttäjäyhteisön parasta ajatellen. Kysymys ei lainkaan ole ainoastaan
kaistanlevelydestä, tai kehityksen jarruna toimimisesta.

Jos binäärien postittaminen olisi täysin ongelmatonta Usenetin toimintaa
ajatellen, etkö usko, ettei se olisi jo muotoutunut hyväksytyksi
käytännöksi? Binäärikielto on helppo tulkita harvainvaltaiseksi
kiusanteoksi, mutta sitä se ei ole.

Follow-upit asetettu sfnet.viestinta.nyyssit

- Mika L

Kari Tiihonen

"Mika Latokartano" <mika.lat...@nospam.kolumbus.fi> wrote in message

> Asia ei ole näin yksinkertainen, vaikka siltä saattaisi tuntua.

On se. Tämä

Kari Tiihonen

"Mika Latokartano" <mika.lat...@nospam.kolumbus.fi> wrote in message

> Asia ei ole näin yksinkertainen, vaikka siltä saattaisi tuntua.

On se. Tämä sama keskustelu käytii aikoinaan skandeista.
Lopulta se viimeinenkin päätettä käyttävä väsyi ja [\] katosivat.
Nyt se käydään kuvista, ja myöhemmin videosta. Jne.
Ja kaikki turhien jarrujen takia.

Yritysmaailmassa tällainen ei ole mahdollista, siellä paska
lentää rattailta kun karavaani kulkee. Täällä on pakko odottaa,
että se kuivuu pois... kokonaisuudessa kyse on vain ajankohdasta.

> Jos binäärien postittaminen olisi täysin ongelmatonta Usenetin toimintaa
> ajatellen, etkö usko, ettei se olisi jo muotoutunut hyväksytyksi
> käytännöksi?

Se muodostuu, kyse on vain paineen kasvamisesta niin suureksi,
ettei piipittäjien ääni enää kuulu.

Sanoin aikoinaan, että skadit tulevat newsseihin ja kaikki nauroivat
ettei se ole edes mahdollista standardien moninaisuudesta johtuen.
Ja nyt ne samat ovat kasvaneet aikuisiksi, mutta lisää tenavia on
taas ilmaantunut ja homma aloitettu uudelleen uudesta aiheesta.

t. Kari

Jukka K. Korpela

"Kari Tiihonen" <Ka...@Icon.fi> wrote:

> Sanoin aikoinaan, että skadit tulevat newsseihin ja kaikki nauroivat
> ettei se ole edes mahdollista standardien moninaisuudesta johtuen.

Mikään ei ole niin helppoa kuin jälkiviisaus, varsinkaan, jos ei tarvitse
pitää kiinni totuudesta saati esittää ensimmäistäkään referenssiä.

Oletko myös keksinyt tietokoneen ja ruudin?

Ja voisitko ystävällisesti yrittää keksiä, miten itse voisit lähettää
skandeja _oikein_? Viestissäsi ei ole lainkaan Content-Type-otsaketta eli
sen merkkikoodi on määrittelemätön, t.s. vastuu viestin sisällöstä jätetään
merkkitasonkin osalta lukijalle.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Jukka Aho

"Kari Tiihonen" <Ka...@Icon.fi> wrote:

> Tämä sama keskustelu käytii aikoinaan skandeista. Lopulta se
> viimeinenkin päätettä käyttävä väsyi ja [\] katosivat.

Käyttelin Internetiä viimeksi viime viikonloppuna 80-luvun "tyhmän"
päätteen avulla, ja kyllä se ihan Latin-1-skandeja maailmalle suolsi.
Käsitys siitä, että lokinsiipiskandit ja päätteen käyttö kulkisivat
yleisesti käsi kädessä, on väärä.

> Nyt se käydään kuvista, ja myöhemmin videosta. Jne.

Vertaat asioita, jotka eivät ole teknisesti yhteismitallisia.
8-bittisten skandien käyttöönotto ei aiheuttanut käytännössä
mitään lisäkuormitusta nyyssijärjestelmälle entiseen nähden.

-- znark

Tero Hiltunen

"Jukka K. Korpela" <jkor...@cs.tut.fi>

> [...]
> skandeja _oikein_? Viestissäsi ei ole lainkaan Content-Type-otsaketta eli
> sen merkkikoodi on määrittelemätön, t.s. vastuu viestin sisällöstä

No voi perkele, monesko korpelan valitus tää oli tänään, onks kukaan
laskenu????

Jukka K. Korpela

"Tero Hiltunen" <terohil...@hotmail.com> wrote:

Kyllähän siinä toki pitää kirota, jos toinen osaa kirjoittaa jotain siitä
asiasta, josta on puhe (Kari Tiihonen nimenomaan hehkutti skandeista), ja
itsellä ei ole tuon enempää sanottavaa.

Kopio & follarit sinne, minne kuuluvat.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Pentti Isosalmi

.

> [...]
> skandeja _oikein_? Viestissäsi ei ole lainkaan Content-Type-otsaketta eli
> sen merkkikoodi on määrittelemätön, t.s. vastuu viestin sisällöstä

Lyötkö aina jonkun nyysipöydälläsi olevan tavaran rikki, kun suutut näiden
onnettomien tumpeloiden käytökseen täällä foorumillasi?

Pena

Juhapekka Tolvanen

Juhapekka Tolvanen <juh...@verso.st.jyu.fi> writes:

> Näkyykös mun skandit? Tää oon mun Digital VT420-pääte, jossa on
> suomalainen näppis ja joka on kytketty mun Linuxia pyörittävän PC:n
> (heresy.ainola.jyu.fi) sarjaporttiin ja jolta käsin otin ssh-yhteyden
> tonne ylirotiskon Linux-serverille (verso.st.jyu.fi), jossa ajelen
> XEmacsia vaihteeksi tekstitilassa ja siinä XEmacsissa Gnussia.
>
> Ainakin mä näen ihan hyvin skandit tossa artikkelissa, johon juuri
> kirjoitan follaria.

No niin... Ihan hyvin näyttää skandit menneen perille. Kari Tiihonen
taas tietää mitä puhuu - NOT!!!

--
Juhapekka "naula" Tolvanen * University of Jyväskylä * juh...@st.jyu.fi
http://www.st.jyu.fi/~juhtolv/index.html * * "STRAIGHT BUT NOT NARROW!!"

Juhapekka Tolvanen

Mika Yrjola

"Kari Tiihonen" <Ka...@Icon.fi> writes:

> "Mika Latokartano" <mika.lat...@nospam.kolumbus.fi> wrote in message

> On se. Tämä sama keskustelu käytii aikoinaan skandeista.
> Lopulta se viimeinenkin päätettä käyttävä väsyi ja [\] katosivat.

Miten minä sitten olen onnistunut vuosien mittaan lähettämään
kohtuullisen monta viestiä päätteestä, aivan ehjillä skandeilla?

> Nyt se käydään kuvista, ja myöhemmin videosta. Jne. Ja kaikki
> turhien jarrujen takia.

Millä perusteella niputat nuo teknisesti samaan luokkaan tarvittavien
toimenpiteiden osalta?

> Sanoin aikoinaan, että skadit tulevat newsseihin ja kaikki nauroivat
> ettei se ole edes mahdollista standardien moninaisuudesta johtuen.

Kaikki?

--
/-------------------------------------------------------------------------\
I Fantasy, Sci-fi, Linux, Amiga, Telecommunications, Oldfield, Vangelis I

Jori Mantysalo

Kari Tiihonen <Ka...@icon.fi> kirjoitti:

[ Binäärejä nyytisiin ]

> Tämä sama keskustelu käytii aikoinaan skandeista. - - Nyt se käydään

> kuvista, ja myöhemmin videosta. Jne. Ja kaikki turhien jarrujen takia.

Aina joskus näistä keskusteluista saa sellaisen vaikutelman, että
binääripostaukset itsessään olisivat paha asia, jota ei saa tulla.
Tuskin niin ajatellaan, mutta sanon tämän nyt explisiittisesti: Minä
haluaisin, että voisin lähettää kuvankaappauksen kysyessäni ATK-ongelmasta.
Minä olisin tyytyväinen, jos voisin neuvoa lisäkortin asennuksessa
kysyjää lähettämällä videonpätkän viestin mukana.

Mutta kun ei voi, niin ei voi. Minulle on asia selitetty, ja selittäjinä
ovat olleet suurten nyysipalvelinten ylläpitäjät. En kovin äkkiä alkaisi
väittelemään heitä vastaan ilman tarkkaa tietoa tekniikasta, arviota
kuluista ja toteutussuunnitelmaa.

Kai ne binääritkin joskus tulevat. Rauta kehittyy eikä sen kehitykselle
ole näkyvissä selvää rajaa; kirjoittajien määrälle on rajana vähintäänkin
maapallon asukasluku.

--
SS: "Mikähän tässä on niin vaikeaa?"
RN: "Jos olisin Samuli Suonpää, kysyisin mikä tässä on niin vaikeaa"

Tuomas Eerola

Kari Tiihonen wrote:

> On se. Tämä sama keskustelu käytii aikoinaan skandeista.
> Lopulta se viimeinenkin päätettä käyttävä väsyi ja [\] katosivat.
> Nyt se käydään kuvista, ja myöhemmin videosta. Jne.
> Ja kaikki turhien jarrujen takia.

Hittoako täällä sitten ruikutatte. Menkää ja perustakaa ne
omat ossinewssinne tai painukaan jonnekin saunavihtafoorumille.

> Yritysmaailmassa tällainen ei ole mahdollista, siellä paska
> lentää rattailta kun karavaani kulkee. Täällä on pakko odottaa,
> että se kuivuu pois... kokonaisuudessa kyse on vain ajankohdasta.

Viimeisin uutinen taitaa olla se että eräissä firmoissa on kielletty
Micrososoftin meilituotteiden käyttö ja liitetiedostoja saa lähettää
vain jos ne ovat _todella_ tarpeen.

Tuomas

Ilpo Kuivanen

Jori Mantysalo <jm5...@uta.fi> kirjoitti:

> [...]
>Minä olisin tyytyväinen, jos voisin neuvoa lisäkortin asennuksessa
>kysyjää lähettämällä videonpätkän viestin mukana.

1. Kuvakaappauksen voi esittää nyysseissä url:n avulla
(http://www.jossain.fi/~joku/kuva.jpg)
2. Videonpätkän voi lähettää tämän henkilön postiin, kun on varmistettu,
että vastaanottaja pystyy katselemaan sen ja haluaa sen katsella.

--
Ilpo Kuivanen, kuiv...@stadia.fi, http://teli.stadia.fi/~kuivanen/

Jori Mantysalo

Ilpo Kuivanen <Ilpo.k...@spammiton.stadia.fi.invalid> kirjoitti:

> 1. Kuvakaappauksen voi esittää nyysseissä url:n avulla - -

> 2. Videonpätkän voi lähettää tämän henkilön postiin, kun on varmistettu,

Juujuu, kyllä minä tiedän miten pitää toimia. Ei tuo edes kovin vaikeaa
ole, mutta ei muuta sitä etteikö binäärittömyys nyytisissä olisi sinänsä
ikävä asia.

Kari Tiihonen

"Jukka Aho" <jukk...@iki.fi> wrote in message

> Vertaat asioita, jotka eivät ole teknisesti yhteismitallisia.
> 8-bittisten skandien käyttöönotto ei aiheuttanut käytännössä
> mitään lisäkuormitusta nyyssijärjestelmälle entiseen nähden.

Newssien suurin kuormittaja on alt.binaries.pictures...
Että se siitä parin lisäkuvan vaikutuksesta kuormaan.
Toki Suomesta löytyy jälleen pari pikkuserveriä, mutta
jos joku on ISDN:n päässä korppuasemalla, niin pitääkö
koko maailman odotella sitä?

t. Kari

Kari Tiihonen

"Pentti Isosalmi" <iso...@artic.net> wrote in message

> Lyötkö aina jonkun nyysipöydälläsi olevan tavaran rikki, kun suutut näiden
> onnettomien tumpeloiden käytökseen täällä foorumillasi?

Naulan kantaan: "...foorumillaSI"

Olen pahoillani, jos joillekin kuva viestissä on kysymys elämästä tai
kuolemasta, varsinkin omasta. Kannattaisi joskus käydä vaikka ulkona.

t. Kari

Kari Tiihonen

"Jori Mantysalo" <jm5...@uta.fi> wrote in message

> Minä olisin tyytyväinen, jos voisin neuvoa lisäkortin asennuksessa
> kysyjää lähettämällä videonpätkän viestin mukana.

Aivan!

> Mutta kun ei voi, niin ei voi.

Juu, en minäkään tänne binärejä lähettele, mutta se ei tietenkään
estä keskustelemasta asiasta.

> [...]
> ovat olleet suurten nyysipalvelinten ylläpitäjät. En kovin äkkiä alkaisi
> väittelemään heitä vastaan ilman tarkkaa tietoa tekniikasta, arviota

Kuka on selittänyt? Äkkiä arvioituna suurten palvelinten liikenteen
ja levytilan kasvu binäärien salliminen (sehän ei tarkoita, että jokaisessa
viestissä pitää olla 10Mb video) aiheuttaisi muutaman prosentin kasvun.

Alt-alueilta voi kiskaista vaikka heti satoja megoja.
Ja jos kuvat siirretään .tiedostot -alueelta toiselle, kasvu on 0%.

> Kai ne binääritkin joskus tulevat. Rauta kehittyy eikä sen kehitykselle
> ole näkyvissä selvää rajaa; kirjoittajien määrälle on rajana vähintäänkin
> maapallon asukasluku.

Rauta on kehittynyt, sfnet ei.

Kiitos älykkäistä kannanotoistasi.

t. Kari

Hannu Pyssysalo

Terve!

Binäärien postittaminen uutisryhmiin ei enää, liittymän vaihdettuani, ole
kovin suuri henkilökohtainen ongelma. Älähdän silti. Moni modemiyhteyden
päässä nyytisiä lukeva lataa ne muutamassa minuutissa kovalevylleen, ja
sitten kaikessa rauhassa lukee ne suljettuaan yhteyden puhelinlaskun
pitämiseksi kohtuudessa. Jos ryhmässä on muutama binääritiedosto,
moninkertaistuu ryhmän lataamiseen tarvittava yhteysaika, eikä kovalevyllä
ehkä piisaa tila. Jos haluaa valita, mitkä binäärit ladataan koneelle,
täytyy yhteyden olla auki koko istunnon ajan, tai istunto useine
yhteysjaksoineen pitää organisoida sotilaallisen täsmällisesti. Ei onnistu,
ainakaan mieheltä, jossa ei ole muuta sotilaallista kuin ehkä nimi.
Binäärien postittaminen vääriin ryhmiin pakottaa kotikäyttäjät sponsoroimaan
puheli-nyhtiöitä tavalla tai toisella.

t. HannuP

> [...]
> Minä olisin tyytyväinen, jos voisin neuvoa lisäkortin asennuksessa
> kysyjää lähettämällä videonpätkän viestin mukana.

Jouni Nordlund

Ilpo Kuivanen (ja ehkä joku muu) kirjoitteli seuraavaa:

> 1. Kuvakaappauksen voi esittää nyysseissä url:n avulla
> (http://www.jossain.fi/~joku/kuva.jpg)

Haluatko varmasti kilauttaa kaverille ? Tuuu...tititi..titi...pärrrr..
operaattorille kilahtaa 48,8 p. KLIK ! Yhteys katkeaa ennen kuin yhtään
hyötydataa näkyy putkella. Yritä uudelleen... Tuuuuu.... jne.. Lopulta
kopio kuvasta siirtyy minun isp:ni proxy-palvelimelle, samaan fyysiseen
räkkiin missä sijaitsee sf^H^H Usenetin valikoitu feedi, ja sitten
putkelleni.

> 2. Videonpätkän voi lähettää tämän henkilön postiin, kun on varmistettu,
> että vastaanottaja pystyy katselemaan sen ja haluaa sen katsella.

Mulle kans. Ja niille kuudelle muulle jotka pystyvät ja haluavat sen
katsella. Muista varmistua osoitteiden oikeellisuudesta.

--
Jouni Nordlund, Porin keskusta
Ei mitään asiaa, lämpimikseni naputtelen.

Tuomas Eerola

Kari Tiihonen wrote:

> Newssien suurin kuormittaja on alt.binaries.pictures...
> Että se siitä parin lisäkuvan vaikutuksesta kuormaan.

Toisaalta on kyllä on ihan kiva että sfnet -ryhmien
expiroitumisajat ovat kuukausia eikä tunteja kuten
joidenkin alt.binaries -hierarkian ryhmien. Keskustelun
seuraamisesta tulee hieman vaikeaa jos parin päivän
poissaolo aiheuttaa putoamisen ketjuista, eikä kysyjä
saa vastausta koska kysymys on kadonnut expiraation
mustaan aukkoon ennenkuin sitä on ehtinyt lukeakaan.

Eikä kukaan ole kieltänyt postailemasta sinne alt.
binaries.pictures -ryhmiin, ne ovat juuri sitä varten
että sinne saa kuvia postailla sydämmen kyllyydestä.

Ja finet-hierarkiassahan vallitsee täysi anarkia
muutenkin, sieltä vain hengenheimolaisineen valitsemaan
ryhmää binääripostauksilleen.

Voitte sitten siellä käkättää kivikauteen jumittuneelle
sfnet-porukalle ja harrastaa henkevää keskustelua aitoon
saunalahti-tyyliin kuvien ja videoklippien kera.

Tuomas

Jouni Nordlund

Hannu Pyssysalo kirjoitteli seuraavaa:

> [...]
> ainakaan mieheltä, jossa ei ole muuta sotilaallista kuin ehkä nimi.
> Binäärien postittaminen vääriin ryhmiin pakottaa kotikäyttäjät sponsoroimaan

Vilkaisepas sitä .tiedostot-ryhmää vaikka nyt. Montako johonkin muualla
käytävään keskusteluun liittyvää binääriä löydät tältä päivältä ?

Entä moniko näistä kuuluu sinun seuraamiisi ryhmiin ? Jos nämä kuvat
olisivat itse asian yhteydessä, latausaika kasvaisi ehkä 10-20
prosenttia. Jos istunnon aikana teet muutakin kuin tuijotat news-readerin
laskuria, et edes huomaa sitä.

Tiedostoryhmää käytetäänkin oikeasti eräänlaisena "aikakauslehtenä"
periaatteella "jokaiselle jotain". Kaikkien alojen "parhaat" palat
samassa paikassa. Joskus tapahtuu tosin ylilyöntejä multimedian koon
suhteen. Mutta selaamalla .tiedostoja on-line, kaikkeahan ei tarvitse
ladata. Kaiken lisäksi käyttämäni serveri välillä hukkaa suurimman osan
pilkotuista liitteistä.

Joillekin se, että tiedostoryhmässä keskustellaan, on ongelma. Ilmeisesti
pitäisi jatkuvasti pomppia kahden ryhmän välillä, huomautellen "ei enää
liitteitä, follarit nyt tuonne" tai "laitan seuraavaksi kuvan, siksi
kopio ja follarit tiedostoryhmään" ??

Jos tämä makasiini meiltä poistetaan, vaikka 11 kuukauden päästä, teen
kaikista julmimman teon: panen kaikki killiin :)

Timo Salmi

Kari Tiihonen <Ka...@Icon.fi> wrote:
> Olen pahoillani, jos joillekin kuva viestissä on kysymys elämästä tai
> kuolemasta, varsinkin omasta.

Ei omasta vaan viestin elämästä ja kuolemasta. Kuten niin moneen
kertaan täällä useat kirjoittajat ovat yrittäneet, osin kuuroille
korville selittää binääriä sisältävät viestit keskusteluryhmissä
eivät välttämättä edes välity.

> Kannattaisi joskus käydä vaikka ulkona.

Ulkona kannattaa aina käydä päätteellä istumisen ja muun sisätyön
vastapainoksi. Siitä vaan itsekin lenkille. Ja sfnet hierarkiassa on
monta erinomaista liikuntaan liittyvää ryhmää sitten kun tulee
takaisin sieltä lenkiltä ja haluaa keskustella harrastuksestaan.

All the best, Timo

--
Prof. Timo Salmi ftp & http://garbo.uwasa.fi/ archives 193.166.120.5
Department of Accounting and Business Finance ; University of Vaasa

Kari Tiihonen

"Tuomas Eerola" <t...@luukku.com> wrote in message

> Eikä kukaan ole kieltänyt postailemasta sinne alt.
> binaries.pictures -ryhmiin, ne ovat juuri sitä varten
> että sinne saa kuvia postailla sydämmen kyllyydestä.

Voitko nyt vielä selittää, kuinka tämä säästäisi palveluntarjoajan
kaistaa tai levytilaa?

t. Kari

Jukka K. Korpela

"Kari Tiihonen" <Ka...@Icon.fi> wrote:

Yritetään. Selitän oikein hitaasti. Tämä nimittäin _on_ selitetty noin n+1
kertaa täällä ja muualla. Ehkä nyt menee jakeluun.

Pal-ve-lun-tar-jo-a-ja voi ol-la ot-ta-mat-ta vas-taan bi-naa-ri-ryh-mi-ä
ja si-ten pu-dot-taa da-tan mää-rän al-le sa-das-o-saan.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Ilpo Kuivanen

Jouni Nordlund <jouni....@mbnet.fi> kirjoitti:

> [...]
>kopio kuvasta siirtyy minun isp:ni proxy-palvelimelle, samaan fyysiseen
>räkkiin missä sijaitsee sf^H^H Usenetin valikoitu feedi, ja sitten

Ja sen takia, että joku haluaa sen saman nyyssifeedin mukana, se kuva pitää
tunkea tuhannelle tai kymmenelle tuhannelle muulle sellaiselle, joka sitä
ei halua? Montako markkaa siinä tosi asiassa kilahtaa puhelinyhtiöiden
kassaan, kun feedit venyvät mielettömiksi? Kaikki eivät surffaile
pelkästään työpaikallaan.

>Mulle kans. Ja niille kuudelle muulle jotka pystyvät ja haluavat sen
>katsella. Muista varmistua osoitteiden oikeellisuudesta.

Juuri näin se menee. Hyvä että edes jotain ymmärsit. (hymiö?)

Arto Määttä

Jouni Nordlund <jouni....@mbnet.fi> wrote:
>Vilkaisepas sitä .tiedostot-ryhmää vaikka nyt. Montako johonkin muualla
>käytävään keskusteluun liittyvää binääriä löydät tältä päivältä ?

Johan tässä vähän aikaa sitten joku totesi, että tiedostot-ryhmä
ei enää vastaa alkuperäistä tarkoitustaan. Siksi se haluttiin poistaa.

>Entä moniko näistä kuuluu sinun seuraamiisi ryhmiin ? Jos nämä kuvat
>olisivat itse asian yhteydessä, latausaika kasvaisi ehkä 10-20
>prosenttia.

Tästä on vain sinun väitteesi. Onko perusteluja? Jos kuvat sallittaisiin,
niiden postaaminen lisääntyisi paljon, luulen minä. Ihmiset nimittäin
alkaisivat lisätä kuvia ihan huvikseen. Jo nyt joillain on esim.
vcard-liitteitä. Arvaan, että jos kuvat olisivat yleisesti sallittuja,
ihmiset alkaisivat lisätä esim. omaa kuvaansa signatureen.

--
Arto: http://www.iki.fi/arto.maatta/
Seitsenaukeen Isa: http://www.iki.fi/arto.maatta/isa.html

Tuomas Eerola

Kari Tiihonen wrote:

> Voitko nyt vielä selittää, kuinka tämä säästäisi palveluntarjoajan
> kaistaa tai levytilaa?

1. Kaistaa säästyy sillä että pienemmät news-palvelimet eivät
ota lainkaan vastaan alt.binaries -ryhmiä.

2. Levytilaa säästyy kaikilla news-palvelimilla sillä että
alt.binaries -ryhmien artikkeleita pidetään jemmassa vain
ehkä päivän tai parin verran ja senjälkeen ne poistetaan
levytilaa viemästä.

Säilytysajat riippuvat palveluntarjoajasta, mutta jos sfnet-
ryhmiä säilytetään kolme kuukautta (90 pv) ja alt.binaries-
ryhmiä yksi päivä, niin silloin sama binääri sfnet-ryhmään
lähetettynä kuluttaa levytilaa 90-kertaisesti.

Itse asiassa tilan kulutuksessa ero saattaa olla vieläkin suurempi
mikäli homma on tehty niin että sfnet-hierarkiaa tallennetaan
varmuuskopiolle, mutta alt.binaries -hierarkiaa ei varmuuskopioida
lainkaan koska mahdollisen levyrikon jälkeen vanhentuneiden
artikkelien palauttamisessa ei kuitenkaan olisi mitään mieltä.
Jos varmuuskopionauhat lasketaan mukaan niin päästään jo moni-
satakertaisiin eroihin levytilan kulutuksessa.

Vastaavalla tavalla myös sfnet.tiedostot -ryhmän säilytys-
aika voidaan määritellä lyhyemmäksi, vaikkapa yhdeksi kuukaudeksi
ja jos muiden ryhmien säilytysaika on tuo kolme kuukautta, silloin
ns. normaaliin ryhmään lähetetty binääri kuluttaa levytilaa
kolminkertaisesti .tiedostot -ryhmään lähetettyyn verrattuna.

Tuomas

Juhapekka Tolvanen

Jori Mantysalo <jm5...@uta.fi> writes:

> Tuskin niin ajatellaan, mutta sanon tämän nyt explisiittisesti: Minä
> haluaisin, että voisin lähettää kuvankaappauksen kysyessäni
> ATK-ongelmasta.

Mikä pakko sitä kuvakaappausta on nyysseihin tai meilin
liitetiedostona lähettää, kun sen voi laittaa WWW:henkin? Done that,
been there:

http://www.cc.jyu.fi/~juhtolv/tmp/bugreports/

Ja sitten vaan bugiraporttiin mukaan URL, josta sen ko. bugia
esittävän kuvakaappauksen voi käydä katsomassa.

> Minä olisin tyytyväinen, jos voisin neuvoa lisäkortin asennuksessa
> kysyjää lähettämällä videonpätkän viestin mukana.

Mikäs siinä, jos se vastaanottaja antaa luvan. Mutta tuossakin
tilanteessa voi tehdä niin, että laittaa sen videonpätkän WWW:hen ja
kirjoittaa siihen meiliin URL:in, josta sen sen videonpätkän voi käydä
noukkimassa.

Elikkä kun osaa katsoa nenäänsä pitemmälle, sitä isojen
binääriliitteiden lähettelyä voi vältellä paljon paremmin.

Juhapekka Tolvanen

Jouni Nordlund <jouni....@mbnet.fi> writes:

> [...]
> prosenttia. Jos istunnon aikana teet muutakin kuin tuijotat
> news-readerin laskuria, et edes huomaa sitä.

sfnet.tiedostot -ryhmä on hyvä olemassa ja jos jotkut niitä tiedostoja
haluavat nyysseihin lähetellä, niin tehkööt sen juuri siinä ryhmässä.
Minä muuten äänestin sen ryhmän poistamista vastaan. Jos edes osa
binääripostauksista saadaan ohjattua sinne, niin se helpottaa
huomattavasti ei-binääriryhmien lukijoitten elämää. Ja ne joita
binäärit ei kiinnosta voivat olla sitten tilaamatta sitä
sfnet.tiedostot-ryhmää. Ja jos jollakulla on ikioma nyyssiserveri,
niin hän voi säätää sen niin, ettei sinne tule sfnet.tiedostot-ryhmää
(eikä alt.binaries.* -hierarkiaa).

Juhapekka Tolvanen

t...@UWasa.Fi (Timo Salmi) writes:

> [...]
> kertaan täällä useat kirjoittajat ovat yrittäneet, osin kuuroille
> korville selittää binääriä sisältävät viestit keskusteluryhmissä

Jeps. AFAIK Ainakin news.jyu.fi pelittää niin, että sfnet.tiedostot
-ryhmä löytyy sieltä ja jos muihin sfnet.* -hierarkian ryhmiin
sfnet.tiedostoihin koittaa lähettää binääreitä, niin se nyyssi ei
taida edes käväistä kovalevyllä vaan hävitetään välittömästi.
Kiinostaisi kovasti tietää, näkeekö Kari Tiihonen tässä järjestelyssä
mitään vikaa ja jos näkee, niin mitä.

Jori Mantysalo

Juhapekka Tolvanen <juh...@verso.st.jyu.fi> kirjoitti:

> Mikä pakko sitä kuvakaappausta on nyysseihin tai meilin
> liitetiedostona lähettää, kun sen voi laittaa WWW:henkin?

No onpa vaikea selittää mitä ajatusta ajan takaa.

Minä haluaisin, että koneet olisivat nykyistä tehokkaampia ja kaistaa
nykyistä enemmän. Niin paljon enemmän, että vaikka joka viestin liitteenä
voisi olla videopätkä, eikä homma tökkisi. Käyttäjän ei pitäisi tarvita
ajatella tekniikkaa, vaan yksinkertaisesti klikata nappia ja laittaa
se videopätkä mukaan viestiin.

Minä en lähetä binäärejä. Minä purnuta binäärien lähettäjille. Minä tiedän
miten toimia, jos binääri pitää saada lukijoiden näkyville.

Mutta minä väitän, että kyseessä on rajoitus. Tekniikasta johtuva
rajoitus, ja on aina parempi mitä vähemmän on tekniikasta johtuvia
rajoituksia.

Kirjoitin tuon, koska joistakin viesteistä saa sen kuvan, että binääreissä
itsessään on jotain pahaa.

Jani Miettinen

Tuomas Eerola <t...@luukku.com>:

> [...]
> kuukautta, silloin ns. normaaliin ryhmään lähetetty binääri
> kuluttaa levytilaa kolminkertaisesti .tiedostot -ryhmään

Koska sfnet.tiedostot-ryhmä on kuitenkin tukemassa keskusteluja,
toisin kuin alt.binaries.pictures-hierarkian ryhmät,
sfnet.tiedostot-ryhmän säilytysaika kannattaa kuitenkin pitää
melko pitkänä.

--
Seko-Ira älähtää, jo honka-likka - ka' - lahtaa

Kari Tiihonen

> 1. Kaistaa säästyy sillä että pienemmät news-palvelimet eivät
> ota lainkaan vastaan alt.binaries -ryhmiä.

Kaikki eivät voi saada kaikkea, tai sitten kaikki odottelevat
sitä viimeistäkin. Ihan miten halutaan.

> 2. Levytilaa säästyy kaikilla news-palvelimilla sillä että
> alt.binaries -ryhmien artikkeleita pidetään jemmassa vain
> ehkä päivän tai parin verran ja senjälkeen ne poistetaan
> levytilaa viemästä.

Saman voi tehdä sfnetillekin, ei sitä tarvitse paria viikkoa
enempää säilytellä. Keskustelu nääs etenee...

Levytila on todella edullista kaistaan verrattuna.

> [...]
> ryhmiä yksi päivä, niin silloin sama binääri sfnet-ryhmään
> lähetettynä kuluttaa levytilaa 90-kertaisesti.

Mutta todellisuus olisi aivan toisenlainen. Jos joka 10. viesti
sisältää 50kb kuvan (tuskin useammassa se on tarpeenkaan)
niin paljonko levyä tarvitaan 14 päivän säilytykeen?

En tiedä keskustelun määrää, mutta miten olisi 2000/päivä.
2000x50kb=100Mb ja se x14 päivää=1,4Gb. Muutama satanen
hardiskulua. Tonni jos laitetaan parin kuukauden säilytys.

Eli on perusteetonta väittää sitä ongelmaksi.

> Itse asiassa tilan kulutuksessa ero saattaa olla vieläkin suurempi
> mikäli homma on tehty niin että sfnet-hierarkiaa tallennetaan

> varmuuskopiolle...

2000 viestiä/päivä kuvineen, 14 päivän säilytys + sama varmuuskopiona
ei maksa käytännössä juuri mitään, sehän mahtuu lähes läppäriini.

Ja kaistan puutteesta on turha puhua niin kauan kun tarpeelliset
kuvat jätetään pois siksi, että saadaan siirrettyä mieletön määrä
tissikuvia runkkareille.

t. Kari

Tuomas Eerola

Kari Tiihonen wrote:

> Kaikki eivät voi saada kaikkea, tai sitten kaikki odottelevat
> sitä viimeistäkin. Ihan miten halutaan.

Ei tarvitse odotella yhtään, kun perustatte sen ossinews-
hierarkian ja menette sinne lähettelemään videoklippejänne.

> Mutta todellisuus olisi aivan toisenlainen. Jos joka 10. viesti
> sisältää 50kb kuvan (tuskin useammassa se on tarpeenkaan)
> niin paljonko levyä tarvitaan 14 päivän säilytykeen?

Mutta miksi rajoittautua pelkkiin kuviin, kun voi käyttää
myös videota. Jos pitää esimerkiksi selittää jotain auton
osan vaihtamista niin parin gigan video kyllä selvittäää
asiaa paljon paremmin kuin joku 50-kiloinen kuva.

> 2000 viestiä/päivä kuvineen, 14 päivän säilytys + sama varmuuskopiona
> ei maksa käytännössä juuri mitään, sehän mahtuu lähes läppäriini.

No mitäpä sitä täällä sitten enää valittelemaan, senkun perustat
sen ossinews-hierarkian siihen läppäriisi ja jätät kalkkikset
tänne puuhastelemaan vanhanaikaisen sfnettinsä kanssa.

Pulinat pois, saa suorittaa.

Tuomas

Jouni Nordlund

> [...]

> ei halua? Montako markkaa siinä tosi asiassa kilahtaa puhelinyhtiöiden
> kassaan, kun feedit venyvät mielettömiksi?

No se sama bittiröhnä palvelee varmaankin useampaa käyttäjää per
palvelin, ainakin Suomen rajojen sisäpuolella. Miksi kukaan ei ihmettele,
mitä ne kymmenet tuhannet jossain Kitakunassa tekevät ziljoonalla
suomenkielisellä tekstiartikkelilla (joita he eivät halua) ?

Alt.binaries.pictures.erotica:n sisältö on sama kaikilla kielillä :)

Ja miksi niitä ylipäätään pitää olla Suomessakin kymmeniä (vihje: sci.fi
-> saunalahti.fi -> ???) Tutkikaas asiaa, voi olla että jonkun asiakkaan
news.xxxx.fi on jo pelkkä alias.

> Kaikki eivät surffaile pelkästään työpaikallaan.

No niinhän mä just sanoin. Sitten kun data kulkee tv- tai sähköverkossa,
vaikka ihan oletusarvoisesti, voi myös keskustelun käydä www:ssä.

> Juuri näin se menee. Hyvä että edes jotain ymmärsit. (hymiö?)

Ja niitä pyyntöjä ropisee sinulle vielä ensi kuussakin. Ja sinä lähetät
kopion multimediapläjäyksestäsi kaikille erikseen. _Tämä_ oli pointti.

Jep, minustakin videot (ym. faq-kama) sopivat www:hen paremmin. Asian
esittämiseen taitaisi kuitenkin riittää muutama tekstitetty still-kuva.

Ja vielä: 60-luvulla varmasti oltiin sitä mieltä että sanomalehdet ovat
huono media värivalokuvien jakeluun (viitaten johonkin aiempaan
analogiaan porkkanoista tms.).

Timo Salmi

Kari Tiihonen <Ka...@Icon.fi> wrote:
> "Tuomas Eerola" <t...@luukku.com> wrote in message
> Levytila on todella edullista kaistaan verrattuna.

Varsinkin, jos asiat maksaa joku muu.

> En tiedä keskustelun määrää, mutta miten olisi 2000/päivä.
> 2000x50kb=100Mb ja se x14 päivää=1,4Gb. Muutama satanen
> hardiskulua. Tonni jos laitetaan parin kuukauden säilytys.
>
> Eli on perusteetonta väittää sitä ongelmaksi.

Ylläolevasta arviosta puuttuu liikenteen todennäköinen
seurannaiskasvu.

Ari Saastamoinen

"Kari Tiihonen" <Ka...@Icon.fi> writes:

> Toki Suomesta löytyy jälleen pari pikkuserveriä, mutta
> jos joku on ISDN:n päässä korppuasemalla, niin pitääkö
> koko maailman odotella sitä?

Mutta kun edes 10 Mbps ethernet ei riitä, ja tuo IMHO on jo melko
kaukana ISDN:stä.

Kun nyt välttämättä haluat noista binaareista inttää, niin taas vähän
faktaa, jotta itse kukin voisi päätellä, onko nyyssit ihan varmasti
fiksu tapa noiden binaarien siirtämiseksi. Nyyssisysteemi siirtää
artikkelit ziljardiin paikkaan ilman että niitä kukaan edes
välttämättä lukee, systeemi koodaa binaarit tehottomasti jne.

Hyvä esimerkki tuosta on vaikkapa alt.binaries.multimedia.erotica.
(Ryhmä jolla on paras hyötysuhde noista suurivolyymisistä ryhmistä.)
Tiedä koska toi laskuri on nollattu, mutta ajankohdan X jälkeen
ryhmään on tullut tavaraa 53.5 GB, mutta sieltä on luettu sitä vain
1.2 GB, siispä taas on tuhlattu kaistaa yli 50 gigaa. Ja
vastaavanlainen suhde tuosta kotimaisesta .tiedostot -ryhmästä, sisään
on tullut tavaraa 526 MB ja luettu sitä on 238 MB:n edestä. Eipä
tuokaan siis ihan oikeasti kiinnosta lukijoita. (Normaalissa sfnet.*
-ryhmässä tuo suhde on toisinpäin.) Ja suurivolymisin ryhmä
ylläpitämälläni palvelimella on ollut alt.binaries.cd.image, johon on
tullut tavaraa 80 GB, ja siitä on luettu 150 kB.

Mutta miksi ihmeessä me tästä edes keskustelemme, kun .tiedostot
-ryhmä on nyt ainakin vähintään vuoden hengissä, ja yleinen konsensus
lienee se, että muihin ryhmiin ei binaareja haluta?

--
Arzka oh3mqu+...@vip.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa

Kari Tiihonen

> Ei tarvitse odotella yhtään, kun perustatte sen ossinews-
> hierarkian ja menette sinne lähettelemään videoklippejänne.

No miksi ne, jotka haluavat rajoittaa eivät perusta vaikka omaa
valtiotaan ja rajoittele siellä ihan rauhassa? Saa suorittaa...

> [...]
> osan vaihtamista niin parin gigan video kyllä selvittäää
> asiaa paljon paremmin kuin joku 50-kiloinen kuva.

Tottakai, ja videoliitteitähän voi lähettää ryhmiin jo nytkin.
Liitteiden kokoa toki voidaan rajoittaa monin eri tavoin, kuten
nytkin. Vai mitä?

Keskustelua, tai edes kehitystä, on turha odotella tuolla asenteella.

t. Kari

Kari Tiihonen

"Jouni Nordlund" <jouni....@mbnet.fi> wrote in message

> Ja vielä: 60-luvulla varmasti oltiin sitä mieltä että sanomalehdet ovat
> huono media värivalokuvien jakeluun (viitaten johonkin aiempaan
> analogiaan porkkanoista tms.).

Joka alalla on muumionsa.

t. Kari

Kari Tiihonen

"Timo Salmi" <t...@UWasa.Fi> wrote in message

> Varsinkin, jos asiat maksaa joku muu.

Olen itse ollut maksajana, joten tiedän kyllä varsin hyvin.
Jos palveluntarjoajan kehitys pysähtyy siihen, ettei voi
ostaa yhtä kiintolevyä lisää kannattaa äkkiä harkita
listautumista, niin muutkin tekivät ja sitten kaikki muuttui
paremmaksi...

> Ylläolevasta arviosta puuttuu liikenteen todennäköinen
> seurannaiskasvu.

Tietenkin, koska sillä ei ole merkitystä. Muutama kuva lisää
alt-ryhmien feediin ei tosiaankaan tunnu yhtään missään.
Sano vielä, että "varsinkaan jos se maksaa joku muu".

t. Kari

Kari Tiihonen

"Ari Saastamoinen" <oh3mq...@vip.fi> wrote in message

> Mutta miksi ihmeessä me tästä edes keskustelemme, kun .tiedostot
> -ryhmä on nyt ainakin vähintään vuoden hengissä, ja yleinen konsensus
> lienee se, että muihin ryhmiin ei binaareja haluta?

Suomessa näitä alueita ehkä kutsutaan virheellisesti keskusteluryhmiksi.
Ehkä se antaa vastauksen ensimmäiseen kysymykseesi.

Olisi todella mielenkiintoista tutkia asiaa pohjalta
lukijamäärä/vastustajat.
Tai vielä mieluummin kannattajat/vastustajat. Missä tahansa asiassa on
aina vastustajia, tosin yleensä joukko on olemattoman pieni, ääni sitäkin
kovempi ja perusteet vanhoja.

Eikö kellään tosiaankaan ole sen parempia perusteita kuin että salliminen
aiheuttaa sen, että jokaisessa viestissä on sitten gigan video mukana,
tai että sfnetin kuvien määrä ylittäisi merkittävästi alt-alueiden kuvien
määrän ja siten veisi kaistaa liikaa, tai että kaksi kuukautta vanhat
viestit
ovat niin mielenkiintoisia, että suurin osa lukee vain niitä. Huvittaa
hieman,
kun vastustajien porukasta tulee "tulipa sanottua" -tason selityksiä,
joilla ei ole pienintäkään osaa todellisuudessa. Tämä vain entistä enemmän
allekirjoittaa (jälleen kerran) sitä, että karavaani kulkee ja paska lentää
rattailta... kuvat, ja muut binäärit, tulevat kuitenkin, sillä niiden arvo
on
suurempi kuin niiden aiheuttamat minimaaliset kulut.

t. Kari

Arto Määttä

Jouni Nordlund <jouni....@mbnet.fi> wrote:
>Ja vielä: 60-luvulla varmasti oltiin sitä mieltä että sanomalehdet ovat
>huono media värivalokuvien jakeluun (viitaten johonkin aiempaan
>analogiaan porkkanoista tms.).

Kun katsotaan nykyaikaisia sanomalehtia, voidaan todeta, että sanomalehdet
ovat edelleenkin huono media värivalokuvien jakeluun. Kuvat ovat usein
suttuisia, eivätkä värit ole kohdallaan.

Oliko tässä tarkoituksena ennustaa, että 40 vuoden päästä nyyssit ovat
edelleen huono väylä binäärien levittämiseen?

Jori Mantysalo

Kari Tiihonen <Ka...@icon.fi> kirjoitti:

> 2000 viestiä/päivä kuvineen, 14 päivän säilytys + sama varmuuskopiona
> ei maksa käytännössä juuri mitään, sehän mahtuu lähes läppäriini.

Nyytispalvelimilla ei vissiin käytetä ihan tavallisia IDE-levyjä...
Matti Saarinen ja Tuuli Tuominen tästä ovat kirjoittaneet joskus tässä
ryhmässä. Suomenkielistä WWW-sivua nyytispalvelimen sisukaluista ja
siitä mitä binäärien mukaanotto vaatisi, ei taida olla missään?

Tuuli Tuominen

On Wed, 28 Nov 2001 08:30:07 +0000 (UTC), Jori Mantysalo wrote:
> [...]
> ryhmässä. Suomenkielistä WWW-sivua nyytispalvelimen sisukaluista ja
> siitä mitä binäärien mukaanotto vaatisi, ei taida olla missään?

Olen muistaakseni Tiihosellekin niin monta kertaa selvitellyt ja nähnyt
selviteltävän näitä nyyssipalvelimien sisuksia ja toimintoja, että en oikein
enää usko, että kyse voisi olla mitenkään siitä, että tämä tieto ei hänellä
ole ollut saatavilla. Siksipä en myöskään enää jaksa niitä samoja asioita
jankuttaa - jos tieto ei auta muuttamaan käsitystä, niin sitten tuskin mikään.

Tuuli.
--
"Juu, jos ei sano heloa, niin on sitten ilman eloa."
- skajan, 26.11.2001

Mika Latokartano

"Kari Tiihonen" <Ka...@Icon.fi> wrote in message

* Binäärien postittaminen sfnettiin ei ole kiellettyä. Binääreitä varten
on olemassa oma uutisryhmänsä, sfnet.tiedostot. Lisäksi Usenetin koko
hierarkiassa on lukuisia binääreille tarkoitettuja uutisryhmiä.

* Sfnetin käyttäjissä on niitä, jotka haluavat postittaa ja vastaanottaa
binääreitä, ja niitä jotka eivät. Myös tästä syystä sfnetissä on olemassa
sfnet.tiedostot, binääreille tarkoitettu erityisryhmä.

* Binäärien postittamisrajoitukseen on useita syitä. Avoimessa,
hallinnoltaan ja arkkitehtuuriltaan hajautetussa palveluverkossa jossa on
vaihtelevantasoisia palvelimia, tietoliikenneyhteyksiä, päätelaitteita ja
ohjelmistoja, sekä loppukäyttäjiä eri tarpeineen, on ainoa järkevä
toimintatapa "pienimmän yhteisen tekijän" periaatteen noudattaminen, jotta
voitaisiin taata järjestelmän toimivuus kokonaisuutena ja edes jossakin
määrin yhtenäinen käyttäjäkokemus ja palvelutaso kaikille käyttäjille.

* Uutena tekijänä mobiililaitteet lisääntyvät jatkuvasti. Uutisryhmät
sopivat mobiililaiteviestintään erinomaisesti nimenomaan johtuen siitä, että
viestien sisältönä on tekstiä. Binääriviestien vapaa lähettäminen kaikkiin
ryhmiin jälleen vaikeuttaisi jatkossa yhä useampaa käyttäjää. On paljon
selkeämpää, kun binääriviesteillä on oma, niille tarkoitettu ryhmänsä.

* Tekstipohjaiset uutisryhmät ovat myös niitä harvoja palveluita, joita
näkövammaiset voivat käyttää käytännössä rajoituksetta. Yhteisön olisi
syytä arvioida, halutaanko vapaalla binäärien postittamisella hankaloittaa
myös tämän käyttäjäryhmän arkea. Nettivaikuttamisen ja viestinnän
lisääntyessä tätä näkökohtaa ei kannattane ohittaa olankohautukselle,
varsinkin, kun Usenet on merkittävä osa Internetin palvelutarjontaa.

* Koska sfnet (ja koko Usenet) on hajautettu, heterogeeninen, ja vailla
keskitettyä päätäntävaltaa, on järjestelmän toiminnan kannalta edullisinta
toimia pienimmän yhteisen tekijän periaatteella, jolloin turvataan
mahdollisimman tasapuolinen ja saman tasoinen palvelu kaikille järjestelmään
liittyville. Edelleen tästä syystä on koko järjestelmän ja yhteisön
toimivuuden kannalta järkevintä tehdä muutoksia (teknisiä, tai sisältöä ja
palvelutasoa koskevia) erittäin konservatiivisesti.

* Uutispalvelimia ylläpitävät monet eri tahot: yliopistot, korkeakoulut,
koulut, yritykset, yhteisöt, yksityishenkilöt, operaattorit ja niin
edelleen. Kaikilla on erilaiset lähtökohdat, tarpeet ja motiivit
uutispalvelinten ylläpitämiseen. Niillä on myös erilaiset resurssit, ja
oikeus päättää siitä, kuinka niitä käytetään, ja kuka niitä käyttää.
Ongelmaa ei ratkaista julistamalla "levytila on halpaa, ostakaa lisää."
Esimerkiksi, jokin yritys voi ylläpitää uutispalvelinta, mutta vastaanottaa
ainoastaan muutaman liiketoiminnan kannalta hyödylliseksi katsoman ryhmän.
Yritys on päättänyt varata tätä tarkoitusta varten rajallisen määrän
kiintolevytilaa, esim. joitakin satoja megatavuja, tai vähemmän.
Tekstipohjaisille viesteille se olisi riittävä. Binäärien mukaan tullessa
tila voi täyttyä hyvin nopeasti, ja binääripostituksen tuoma lisäarvo on
vähintäänkin kyseenalainen, varsinkin, kun binäärin olisi helposti voinut
tarjota haettavaksi muualtakin. Kuitenkin yritys olisi nyt pakotettu
lisätyöhön ja mahdollisesti investointeihin (vaikkakin kuinka pieniin)
haluamattaan. On ajateltava muutosten vaikutuksia läpi verkon.

* Jotkut uutispalvelimia ylläpitävät tahot ovat päättäneet olla
vastaanottamatta binääriviestejä. Jotkut taas ottavat niitä vastaan.
Molemmilla on syynsä päätökseensä, eikä velvollisuutta perustella niitä.
Jos binäärien postittaminen olisi sallittua mihinkä ryhmään tahansa,
uutisryhmien vastaanottajat (palvelimet), loppukäyttäjät mukaanlukien,
joutuisivat erilaiseen asemaan. Enää ei voisi olla varma siitä, tavoittiko
viesti laajimman mahdollisen yleisön. Toista palvelinta käyttävät eivät
näkisi lainkaan binääriviestejä, tai mahdollisesti koko uutisryhmää.
Sfnetin (tai laajemmin Usenetin) rakenne väkisinkin pirstoutuisi.

* Uutispalvelinten ylläpitäjät voivat määritellä, kuinka kauan jokin viesti
saa olla palvelimella ennenkuin se vanhenee (expires) ja poistetaan. Samoin
hallinnoijat voivat määritellä, kuinka usein uutispalvelin syöttää tai
noutaa viestejä toisilta palvelimilta. Tekstiviesti voi säilyä palvelimella
pitkään, vaikka useita viikkoja. Jos palvelimen hallinnoijalla on hyvät
resurssit, se voi sallia myös binääriviestin pitkän säilymisen. Käytännössä
usein binääriviestit määritellään vanhentumaan nopeammin, esim. tunneista
vuorokausiin. Koska viestit leviävät Usenet -verkossa laajalle, eikä
viestin lähettäjä voi tietää miltä palvelimilta lähetettyä viestiä luetaan,
tai minkä polun ja kuinka kauan se joutuu kulkemaan päätyäkseen sinne,
tulisi todennäköisesti tapahtumaan myös niin, että viestien kommenttiketjut
pirstoutuisivat ketjun yksittäisten viestien eriaikaisen vanhenemisen takia.
Jotkut viestit eivät välttämättä koskaan ennättäisi saavuttaa "etäisimpiä"
palvelimia ja sitä palvelinta käyttäviä lukijoita. Näin voi käydä jo
nykyiselläänkin, ilman binäärejäkin.

* Usenet on rakenteeltaan suunnattu verkko (directed graph), jossa verkon
jokainen solmu (palvelin) on kytketty suunnatulla polulla toiseen solmuun
tai solmuihin. Näin palvelimet muodostavat ketjun, jota pitkin eri
osapuolten hallinnoimien palvelinten (solmujen) kautta uutiset leviävät läpi
verkon. Jos binääreitä alettaisiin postittaa vapaasti sfnetissä,
seuraavanlaiset vaikutukset olisivat mahdollisia, jopa todennäköisiä: koska
on monia uutispalvelinten (solmujen) hallinnoijia jotka eivät syystä tai
toisesta halua vastaanottaa tai välittää binäärejä, nämä jättäisivät joko
binäärejä sisältävien viestien tai uutisryhmien vastaanottamisen ja
välittämisen kokonaan. Näin tapahtuu jo nyt, vaikka jakelu on rajoitettu.

Tämä johtaisi tilanteeseen, missä viestin perillemenosta vastaanottajalle
voisi olla varma ainoastaan, mikäli vastaanottaja käyttäisi samaa
uutispalvelinta kun mihin alkuperäinen viesti postitettiin - edellyttäen,
että vastaanottaja ei lue viestiä esim. mobiililaitteella tai
tekstipohjaisella selaimella, tai ole esim. näkövammainen, tai edelleen
hitaamman yhteyden päässä eikä halua ladata binääriviestejä. Myös
alkuperäisen uutispalvelimen pitäisi alunperinkin hyväksyä binäärin
postittaminen - mitä kaikki palvelimet eivät tee.

Edelleen tästä seuraisi se, että määrätyt Usenetin solmut, ts.
uutispalvelimet, jotka välittävät binääreitä, olisivat riskialttiita tulla
ylikuormitetuiksi, koska binääriliikenne olisi pakotettu kulkemaan niiden
kautta mikäli binääriryhmien tai viestien haluttaisiin leviävän
lähettäjäpalvelimen ulkopuolelle. Nämä solmut eivät välttämättä olisi edes
halukkaita ottamaan kannettavakseen tätä huomattavasti kasvanutta
välitysliikennettä, puhumattakaan loppukäyttäjistä, koska niiden resurssit
eivät välttämättä siihen riittäisi eivätkä he olisi halukkaita niitä
laajentamaankaan. Tiedonsiirtomäärät siis keskittyisivät suurten
binääripalvelinten välille, myös levytilan, I/O -puolen suorituskyvyn ja
muiden resurssien tarve olisi suurin. Koska binääripalvelimia olisi vain
harvempia, myös binääriviestejä haluavat loppukäyttäjät keskittyisivät
käyttämään niitä - jos nämä palvelimet olisivat ylipäänsä avoimia (tuskin).
Edelleen käyttäjien lisääntynyt määrä johtaisi näiden palvelinten
tietoliikennemäärien ja kustannusten kasvuun, kun käyttäjät siirtäisivät
binääriviestejä omille koneilleen. Tällaiset suuremmat uutispalvelimet
todennäköisesti kuuluisivat operaattoreille tai yliopistoille ja
korkeakouluille. Operaattoreiden kulut kasvaisivat, ja vastikkeettahan ne
eivät palvelua jatkaisi. Koska avoimia uutispalvelimia ei ole runsain
määrin, loppukäyttäjien olisi hakeuduttava operaattoreiden asiakkaiksi
halutessaan saada koko uutistarjonnan.

Julkisrahoituksella toimivat uutispalvelinten tarjoajat, kuten yliopistot ja
korkeakoulut, jne. varmasti harkitsisivat tarkkaan, haluaisivatko ne kantaa
lisääntyvät kustannukset ja työmäärän. Mahdollisesti nekin alkaisivat
rajoittamaan binääriliikennettä, jolloin binääriliikenteen välittäjien määrä
putoaisi edelleen, ja keskittyisi yhä edelleen todennäköisesti kaupallisille
toimijoille.

Voitaisiin päätyä tilanteeseen, jossa Usenetissä olisi irrallisina
saarekkeina joitakin stand-alone binääriuutispalvelimia, todennäköisesti
kaupallisten toimijoiden ylläpitämiä, jotka eivät välitä viestejä eteenpäin
(koska suuri osa solmuista ei binäärisisältöä haluaisi). Tällöin ei enää
puhuttaisi Usenetista, vaan jostakin muusta; verranollisesta käsitteestä
webbipalvelinten kanssa, jotka soveltuvatkin binäärilähetysten välittämiseen
merkittävästi paremmin, kuin replikointiarkkitehtuurinen Usenet.

* Spammi uutisiin ja sähköpostiin on jo nykyisellään ongelma. Mitkä