Onko yritysten spammaaminen sallittua ?

Juha

Alkuviikosta eräs suomalainen yritys lähetti spammia (viite:
http://groups.google.com/groups?selm=200201100859.g0A8xuT00466%40no-spam.it.helsinki.fi&output=gplain)
, jonka kohteena olivat ainakin eräät yritykset ja yrityksen
avainhenkilöt.

Spammissa mainostettu "palvelu" ilmoitti osoitelähteekseen "Blue Bookin"
joka lienee Helsinki Median omistama yritys ("palvelun" sivuja
lukiessaan sai sen käsityksen, että Helsinkimedian myymiä
meiliosoitteita on käytetty spammaamiseen.)

Mutta onko yritysten ja yritysten avainhenkilöiden spammaaminen
laitonta?

Laki yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan
tietoturvasta 22.4.1999/565, 21§ käsittelee televiestintää
suoramarkkinoinnissa, jonka 1 momentissa todetaan "Televiestintää ei saa
käyttää suoramarkkinointiin ilman tilaajan ennalta antamaa suostumusta,
milloin teleyhteydet vastaanottavalle tilaajalle otetaan automaattisten
järjestelmien tai faksin avulla ..." ja toisaalta 2 momentissa "Sen
estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, televiestintää saa käyttää
suoramarkkinointiin automaattisten järjestelmien avulla, jos tilaaja,
joka ei ole luonnollinen henkilö, ei ole sitä kieltänyt, jollei
ministeriö 4 momentin nojalla toisin päätä ..."

Oikeutusta spammilleen palvelu hakee julkaisemassaan kolumnissa
toteamalla "Laajan printtispammin toteuttamiseksi täytyy kaataa sankka
metsä ja koko häiritsevän satsin perille saattamiseen kuluu
kohtuuttomasti erilaista energiaa ... Jospa olisi sellainen väline, joka
jakaisi ne viestit saasteettomasti, luonnonvaroja kuluttamatta, ...
Järkyttävää! Nyt minulle on lähetetty spammi suoraan henkilökohtaiseen
sähköpostiini. Se on minun postilaatikkoni, eikä siihen saa lähettää…. "

sic!

Kai Puolamaki

Siirrän keskustelun ryhmään news:sfnet.viestinta.roskapostit , jonka
aihepiiriin spämmäys kuuluu ja jossa on myös viime päivinä keskusteltu
myös E-NETSITEstä.

Juha <j...@nic.fi> writes:
[ E-NETSITE-spämmi ]

> Mutta onko yritysten ja yritysten avainhenkilöiden spammaaminen
> laitonta?

Valitettavasti joissain tapauksissa, ks.
http://www.cis.hut.fi/kaip/spam/laki.html#565

> [...]
> ... Järkyttävää! Nyt minulle on lähetetty spammi suoraan
> henkilökohtaiseen sähköpostiini. Se on minun postilaatikkoni, eikä

Juttu on kokonaisuudessaan osoitteessa:
http://www.e-netsite.net/kolumni.html Webbisivulla näkyvä businessmies
luulee paljastaneensa puutavarakartellisalaliiton (TINLC).

Onhan joku spämmin saaneistä ehdottamassa kyseistä firmaa
sisällytettäväksi valikoiduille blokkilistoille (SPEWS, RBL
http://mail-abuse.org/rbl/reporting.html , ...)? Onkohan AVANET.FIllä
(e-netsiten palveluntarjoaja) asiaan minkäänlaista kantaa? E-NETSITEä
selkeämpää mustahattua kun ei usein näe...

--
http://www.iki.fi/kaip/
Puolusta sähköisiä oikeuksiasi. Liity EFFiin. http://www.effi.org/

Seppo Loisa

Juha <j...@nic.fi> kirjoitti:

> [...]
>suoramarkkinointiin automaattisten järjestelmien avulla, jos tilaaja,
>joka ei ole luonnollinen henkilö, ei ole sitä kieltänyt, jollei

Hmm. Eikös tuo yksiselitteisesti kiellä spammaamasta
etunimi....@yritys.fi -osoitetta mutta sallii esim.
in...@yritys.fi -osoitteen spammaamisen.

Kyllä minä ymmärtääkseni olen luonnollinen henkilö myös yrityksen
työntekijänä.

Jukka K. Korpela

Seppo Loisa <nos...@savitaipale.fi> wrote:

> Eikös tuo yksiselitteisesti kiellä spammaamasta
> etunimi....@yritys.fi -osoitetta mutta sallii esim.
> in...@yritys.fi -osoitteen spammaamisen.

Spämmin lähettäminen info-tunnukselle olisi melko typerää silloin, kun
info-tunnus on toteutettu siten, kuin RFC 2142 suosittaa ja vihjaa:
osoitteena, josta voi pyytää tietopaketteja yrityksestä, sen tuotteista
ja palveluista ja joka on usein toteutettu automaattisella
järjestelmällä, eli jokin ohjelma käsittelee siihen tulleet viestit ja
lähettää vakiovastauksen. Tarkemmin ks.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/meili/palvos.html

Itse asiassa voisi olla fiksua täydentää tuota "common mailbox" -listaa
osoitteella, josta löytyy yrityksen hankintatoimi. Silloin voitaisiin
perustella, että siihen ja vain siihen osoitteeseen firmassa saa lähettää
firmalle osoitettuja, pyytämättä lähetettyjä mainoksia.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/