Meilipalvelin vierasverkossa

KK

Maallikkona saatan selittää tämän väärin, mutta toisottavasti
ongelmastani saa tolkkua:

Joudun käyttämään usein meiliä "vierasverkossa". Omat meilipalveluiden
tarjoajani eivät tarjoa mahdollisuutta käyttää lähettävän postin
palvelinta vieraasta verkosta edes kirjautumalla. Löytyisikö jostain
halpa/maksuton lähettävän postin palvelin, jota voisi käyttää muistakin
verkoista?

- k

KK

Altitunko suurille vaaroille, jos omalle koneelle asennan jonkin
freeware smtp-serverin?

- k

Antti Seppanen

Mon, 20 Sep 2010 13:18:08 +0300 KK kirjoitti:

> Altitunko suurille vaaroille, jos omalle koneelle asennan jonkin
> freeware smtp-serverin?

Luultavasti et kuitenkaan tee sillä suoraan mitään, sillä suurin osa
operaattoreista blokkaa portin 25. Ts. smtp-serverisi ei pysty
lähettämään postia eteenpäin.

Tietääkseni gmail tukee tukee täysin sähköpostin lähetystä kirjautumalla.
Ja tosiaan:
http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=13287

--
Antti Seppänen | PGP public key:
antti (á) hervanta.com | http://www.hervanta.com/~antti

KK

20.9.2010 14:04, Antti Seppanen kirjoitti:

> [...]
> lähettämään postia eteenpäin.
>
> Tietääkseni gmail tukee tukee täysin sähköpostin lähetystä kirjautumalla.

Joo, mutku. Mun pitäisi siis saada lähettäjätiedoiksi työnantajan
osoite: etunimi....@firma.fi, vaikka olisin missä. (Eikä "firmalla"
ole omaa meiliserveriä.)

Kari Jarvinen

KK <k...@kk.kk> wrote:
> Joo, mutku. Mun pitäisi siis saada lähettäjätiedoiksi työnantajan
> osoite: etunimi....@firma.fi, vaikka olisin missä. (Eikä "firmalla"
> ole omaa meiliserveriä.)

Tuo onnistuu kyllä Gmaililla. Sieltä asetuksista sai säätää noita
lähettäjä-aliaksia.

--
NP: -

Pekka Peura

Gmailissa voi säätää "From:"-headeria, mutta lähetetyissä posteissa
näkyy "Return-path:" ja "Sender:" alkuperäisinä Gmail-tilin tietoina.
Eli ihan selkeästi niistä näkee, että ovat Gmailista peräisin.

Kari Jarvinen

Pekka Peura <ppe...@gmail.com> wrote:
> Gmailissa voi säätää "From:"-headeria, mutta lähetetyissä posteissa
> näkyy "Return-path:" ja "Sender:" alkuperäisinä Gmail-tilin tietoina.
> Eli ihan selkeästi niistä näkee, että ovat Gmailista peräisin.

Juu, tokihan niistä saa kaivettua sen tiedon, että ovat gmailista
lähetetty. Sitä en tiedä, onko sillä tässä tapauksessa sen kummempaa
merkitystä - jos siis From:- ja Reply-to:-kentät ovat kunnossa.

--
NP: -

Anssi Saari

KK <k...@kk.kk> writes:

> Maallikkona saatan selittää tämän väärin, mutta toisottavasti
> ongelmastani saa tolkkua:

Paremmin kuin minä kuitenkin, mulle vaan lähinnä ihmeteltiin...

> [...]
> palvelinta vieraasta verkosta edes kirjautumalla. Löytyisikö jostain
> halpa/maksuton lähettävän postin palvelin, jota voisi käyttää

Gmail on ilmainen, joskin yksityisyys epäilyttää. Saunalahdella tuo
sisältyy lisäpalveluun nimeltä Postiturva joka maksaa euron kuussa,
mutta pitää olla Sauniksen postilaatikko mihin sen liittää. Vähän
kalliimpia, luokkaa muutaman euron kuussa löytyy sitten enemmänkin
maailmalta kunhan hakee.

Pekka Peura

On 2010-09-20, Kari Jarvinen <kj.ny...@gmail.com> wrote:

Eipä sitä tarvitse mitenkään headereista kaivella, esimerkiksi
Outlook(2003) näyttää tällaisen Gmailista tulleen lähettäjätiedot näin:
x...@gmail.com on behalf of Etunimi Sukunimi [etunimi....@jotain.fi]

Itse kyllä yksityishenkilönä käytän tuota, mutta ei se mielestäni oikein
yrityskäyttöön istu.

Pekka Peura

Mikä on tuo vierasverkko? Jos kyseessä on jonkun teleoperaattorin
verkko, niissä on (ainakin suomalaisissa) ko ip-avaruudesta
käytettävissä oleva SMTP-palvelin, joka ei vaadi kirjautumista.

Kari Jarvinen

Pekka Peura <ppe...@gmail.com> wrote:
> Outlook(2003) näyttää tällaisen Gmailista tulleen lähettäjätiedot näin:
> x...@gmail.com on behalf of Etunimi Sukunimi [etunimi....@jotain.fi]

Kas. Itse en ole tuota huomannutkaan, kun en ole Outlookia käyttänyt,
ja mikään käyttämäni meilisofta ei ole murjonut tuota lähettäjätietoa
tuollaiseksi.

Juu, ei tuo välttämättä näytä hyvältä yrityskäytössä.

--
NP: -

KK

Mulla on Saunalahti ja postiturva, mutta ei onnistu. En ilmeisesti vaan
osaa. SAunalahti sanoo edelleen, jotain siien suuntaan, että joku
relayed on estetty tms.

KK

Se on vähän mikä milloinkin. Hotelli, baari, kirjasto, joku yritys,
jossa on käymässä jne... Kyllähän periaatteessa voisi aina jostain
kyselemällä saada selville smtp-palvelimen, mutta sen säätäminen aina
uudelleen on jonkin verran työlästä. Ei tietysti mahdotonta, niin olen
tehnytkin yleensä, mutta pikkuhiljaa kyllästyttää.

Anssi Saari

KK <k...@kk.kk> writes:

> Mulla on Saunalahti ja postiturva, mutta ei onnistu. En ilmeisesti
> vaan osaa. SAunalahti sanoo edelleen, jotain siien suuntaan, että joku
> relayed on estetty tms.

Ja palvelin on mikä? Siinähän pitää käyttää palvelinta
smtp.auth.saunalahti.fi jne. Pitäisi itsekin hankkia, mutta tarviin
kuitenkin niin vähän ettei oikein kannata.

Timo Neuvonen

Ei tietoa mitä maksaa, mutta mielikuvani mukaan tämän saisi sellaisenaan,
ilman että tarttee ottaa koko postimaailma ko. paikasta:
http://www.qnet.fi/smtp.html

--
TiN

Seppo Loisa

KK <k...@kk.kk> kirjoitti:

Webmaili on ratkaisu tuohon ongelmaan.

KK

Jeps. Ryhdyin itsekin vähän aloittellisemmaksi ja selvisihän se lopulta.
Nyt futaa ok. Kiitos.

KK

Aloitteellisuus palkittiin alkuun, mutta sitten tuli taas tumpelolle
tenkapoo. Syystä tai toisesta ei postin lähettäminen onnistu dna:n
mobiiliyhtedella kyseisen palvelimen kautta. Toinen vastaava tökkiminen
oli Welhon verkossa. Näissä Thunderbird yrittää lähettää ja sanoo
muodostavansa yhteytta palvelimeen smtp.auth.saunalahti.fi, mutta jonkin
ajan kuluttua tulee ilmoitus, ett älähettäminen epäonnistui koska
SMTP-yhteys ko. palvelimeen aikakatkaistiin. Muissa verkoissa on
toistiseksi toiminut. Mikä noissa kahdessa mahtaa mättää?

Akseli Mäki

KK wrote:

> [...]
>ajan kuluttua tulee ilmoitus, ett älähettäminen epäonnistui koska
>SMTP-yhteys ko. palvelimeen aikakatkaistiin.

Yritätkö käyttää salattua yhteyttä? Jos et, niin vika on siinä että
ulospäin muualle internettiin portti 25 on estetty, tosin kuvittelisin että
se olisi lähes kaikkialla estetty. Salattu yhteys taas käyttää yleensä eri
porttia ja sitä ei ole estetty.

KK

Tästähän oli kysymys. Taas toimii, kiitos.

Vähän ketuttaa, että operaattortit eivät meille tumpeloille selkeästi
keskitetysti voi kertoa tällaisiä keskeisiä asoita, vaan tieto on
ripoteltuna sinne tänne, jos sitä on lainkaan.

Ehkä asia on "yleisesti" tiedossa, mutta ei se dna:n (tai Welhon)
tumpeloidenkaan ohjesivuilla paljon veisi tilaa, että siellä
mainittaisiin estetyt portit ja mihin niitä käytetään. Siitäkin pääsisi
vähän helpommin eteenpäin. Saunalahden auth-palvelimen ohjeisiinhan tämä
ei varsinaiseti kuulu, mutta tuskinpa ketään se haittaisikaan eikä
taatusti paljon maksaisi, että sinnekin lisättäisiin lause, että monista
verkoista on liikenne portiin 25 estetty ja viisainta olisi sen vuoksi
käyttää salattua yhteyttä.

Kiitos kaikille vastanneille, onneksi tälläisiä ryhmiä vielä löytyy,
joissa keksustelijat tietävätkin jotakin, eivätkä vain arvaile :-)

Anssi Saari

KK <k...@kk.kk> writes:

> Vähän ketuttaa, että operaattortit eivät meille tumpeloille selkeästi
> keskitetysti voi kertoa tällaisiä keskeisiä asoita, vaan tieto on
> ripoteltuna sinne tänne, jos sitä on lainkaan.

No jaa, ehkä ne kertovat sen kunhan soittaa maksulliseen puhelinnumeroon?

Jussi Torhonen

On Sat, 25 Sep 2010, KK wrote:

> [...]
> estetyt portit ja mihin niitä käytetään. Siitäkin pääsisi vähän helpommin

Tuollaistako ohjetta tarkoitat
http://www.dnainternet.fi/internet/peruspalvelut/sahkoposti/

Kuluttajaliittymistä uloslähtevä SMTP-liikenne porttiin 25/tcp on usein
estetty, mutta harvemmin noita 465/tcp ja 587/tcp portteja on blokattu.

"Lähtevän sähköpostin palvelin on smtp.dnainternet.net. Palvelinta voidaan
käyttää postin lähettämiseen dna Internet- ja Laajakaista liittymistä sekä
GPRS- ja WLAN-yhteydellä. Sähköpostinlähetys on mahdollista myös muista
verkoista, silloin kun lähettäjä tunnistautuu sähköpostia lähetettäessä."

Jussi

KK

Kiitos vain, mutta ihan tuota en tarkoittanut.

Reijo Korhonen

Riippuu siitä säädätkö sitä väärin. Minulla on omalla Ubuntu-koneellani
asennettuna linuxin smpt-serveri. Sen on luultavasti sama tai lähes sama
ohjelmistoversio, joka operaattorillanikin on käytössä. En usko että
minulle syntyy tietoturvariskiä, kun serverini on palomurin takana joka
blokkaa portti 25:n sisäänpäin ja operaattorini taasen blokkaa minulta
ulospäin portin 25 kaikkialle muualle kuin itselleen ;-)

Mutta sinun oma smtp-serverisi ratkaisee ongelmasi vain sillä tavoin
säädettynä, että sinun smtp-kotiserverisi on säädetty _hyväksymään_ vain
sinun läheven postin pyyntösi vierasverkoista. Kotiserverrivi on säädetty
käyttämään operaattorisi smtp-palvelinta lähtevän postin palvelimena.
Näin se on säädetty minullakin, en muuten saa postejani ulos, kuten ei
saa kukaan muukaan kuluttaja-asiakas Suomessa, kuin säätämällä lähtevän
postin serveriksi operaattorin smtp-palvelimen, joko suoraan
asiakasohjelmiinsa tai sitten mutkan kautta omaan smtp-palvelimiinsa, ja
asiakasohjelmat käyttämään tätä omaa smtp-palvelinta.

Tuon oman smtp-palvelin tarvitsee reiän palomuuriisi ja smtp-ohjelmaan
hyvän autetikoinnin, avaathan nyt palomuurisi ja smtp-palvelimesi ainakin
vierasverkoille jotka tiedät, ehkä koko maailmalle, jos et tiedä tarkkaan
mistä verkoista haluat postia lähettää.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo