Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

VR-buumi

9 views
Skip to first unread message

Reijo Korhonen

unread,
Mar 10, 2016, 3:54:01 PM3/10/16
to
Näyttää olevan mobiililaitteissa VR elikkä Virtual Reality -buumi ja
tavalliseen puhelimen, yleensä kuitenkin Android-luurin kanssa
käytettäviä VR-laseja mainostetaan kovasti, jopa ruokakaupassa jonka
tarjouslehdessä yhtä mallia myydään viidelläkympillä.

Androidin VR-Api kuitenkin vaatii puhelimelta gyroskoopin jotta api
tietää puhelimen korkeussuuntauksen ja sen lisäksi taitaa käyttää
gyroskeooppia muutenkin puhelimen asentotunnistamiseen, pelkkä
magnetometri ja kiihtyvyysanturi ei riitä, ilmeisesti sen takia että
niiden tarkkuus ei riitä. Periaatteessahan kiihtuvyysanturi antaisi kyllä
puhelimen asennon ja magnetometri sen asennon kulman pohjoisnapaan.

Harmi että puhelinmainoksissa ei kerrota mitään puhelimien antureista.
Tietoa saa etsiä kissojen ja koirien kanssa netistä. Näyttäisi siltä että
ainakaan halpapuhelimissa ei ole gyroskooppia, eikä myöskään
mediapuhelimina myytävissä, jolloin VR-lasien ilot jäävät harvojen
tarjolle tällä hetkellä. Jollei nyt tämä VR-buumi saa ihmisiä ostamaan
kalliiimpia puhelimia, joista löytyy tarvittavat anturit mutta tuntuu
että myyjilläkin on tällä hetkellä eika hatara käsitys siitä onko heidän
myymissään puhelimessa gyroskooppi ja muut anturit.



--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Donkey Hottie

unread,
Mar 13, 2016, 1:04:03 PM3/13/16
to
Joo, kyllähän se vaatii myös hyvää ja tarkkaa näyttöä, sekä prossussa
oltava puhtia pyörittää juttua. 3D-leffa ei raska kai ole, mutta se
3D-sisältö ehkä.

Omalla Nexus 6 P:lla kokeillut tommosilla viiden kympin klaseilla ja
kyllä se tuntuu toimivan kaikin puolin.

Ongelmana on vain seuraavat sitten:

- ei voi käyttää normiklaseja päässä joten kuva jäi mulla tuhnuksi (on
tossa mahdollisuus siirtää kuvan etäisyyttä silmistä, mikä auttaa vähän,
mutta ei tarpeeksi
- liian painava hässäkää nenällä kannettavaksi, vaikka ei se
varsinaisesti epämukava ollut pehmusteineen ja tukineen

Hankin varmaan 10 vuoden aikana kunnon vermeet, kunhan markkina
stabiloituu ja saadaan kunnollisia ilmataistelusimulaattoreita joissa on
tuki.

Ihan kiirettä nyt ei vielä ole tohon junaan, kunhan kokeilin ensituntumia.

Reijo Korhonen

unread,
Mar 13, 2016, 6:39:15 PM3/13/16
to
On Sun, 13 Mar 2016 19:03:52 +0200, Donkey Hottie wrote:

> Joo, kyllähän se vaatii myös hyvää ja tarkkaa näyttöä, sekä prossussa
> oltava puhtia pyörittää juttua. 3D-leffa ei raska kai ole, mutta se
> 3D-sisältö ehkä.

3D leffa eiu ole VR:ää. VR:ssä olellista on se, että käyttäjän liikkeen
ja katsomissuunnan aviulla luodaan keinotodellisuus. Jos olet jkatsonut
Stra Trekkejäm varsinbkin niitä ensimmäisiä ja parhaita, niin aluksessa
oli halo-kansi, jonne voi mennä todentuntuisiin seikkailuihin mukaan.
>
> Omalla Nexus 6 P:lla kokeillut tommosilla viiden kympin klaseilla ja
> kyllä se tuntuu toimivan kaikin puolin.

Mitä tarkoittaa kaikin puolin? Ohjelmisto näyttä matkailupainotteiselta
eli pääsee esimerkiksi virtuaaliseen Tokioon eli voi kääntää päänsä eri
suuntiin ja näkee mitä siinä suunnassa on. Pysyykö kuva vakaana eli
liikkuu vain siihen tahtiin jolla liikutat päätäsi?

Star trekin halokanteen on käsittääkseni pitkä matka. VR:ssä ei voine
liikku elöi kävellä minnekään sillä silloin törmää reaalisiin
huomekaluihin ja reaalisiin seiniin. Etkä varmaan voi käyttä mitään
virtuaalista kuudestiulaukeavaa asetta eli et voi taistella lännen
malliin rosvoja vastaan ja pelastaa kauniita neitoja?

Mutta eihän viidelläkympillä kaikkea voi saada, mutta ehkä ne kauniit
maisemat joita voi ihailla 3D:Nä.
>
> Ongelmana on vain seuraavat sitten:
>
> - ei voi käyttää normiklaseja päässä joten kuva jäi mulla tuhnuksi (on
> tossa mahdollisuus siirtää kuvan etäisyyttä silmistä, mikä auttaa vähän,
> mutta ei tarpeeksi - liian painava hässäkää nenällä kannettavaksi,
> vaikka ei se varsinaisesti epämukava ollut pehmusteineen ja tukineen

Ilmeisesti eri laseissa on eroja tässäkin ja sen lisäksi voi säätää sitä
miten kuva asettuu puhelimessa. Mutta usein tuollaisessa systeemissä
silmälasien käyttäjälle osa kuvasta jää tummaksi.

Tähän olisi banha tunnettu tekninen ratkaisu eli ölasien linssit pitäisi
voida vaihtaa käyttäjän silmälasien mukaan tehdyiksi linsseiksi. Tämä
saattaa onnistua jo nyt monissa laseissa, jos ne ovat purettavat. Optikko
valmistaa vasramasti mielellään nuo vaihdettavat linssit, onhan kyse
samasta tylöstä jota hän tekee muutenkin kun ostat häneötä silmälasit ja
optikko sivittaa silloinkin niihin linkksit elikkä leikkaa kehyksen
menevän linssin isommasta pyöreästä aihiosta.

> Hankin varmaan 10 vuoden aikana kunnon vermeet, kunhan markkina
> stabiloituu ja saadaan kunnollisia ilmataistelusimulaattoreita joissa on
> tuki.

Noh, jospa saadaan kymmenessä vuodessa myös VR-Puku. Jo edellisen VR-
buumin aikaba tälläisia jopa valmistettiin ja epäilyksiä oli, että se
puristi oikeasta paikasta kun pelitilanne sitä vaati ;-)

> Ihan kiirettä nyt ei vielä ole tohon junaan, kunhan kokeilin
> ensituntumia.

Juu, alkuvaiheessa on tämä kuherruskuukaiusivaijhe eli yuustutaan puolin
ja toisin ja vasta muöhemmin on tulkossa raskjaamopia sovelluiksia kunhan
tiedetään mitä porikat haluavat ja mistä ovat valmiita maksamaan. Paljon
riippuu tietysti siitä mitern hyvin muo VR-lasit saadaan toimimaan eli
miten miellyttävää kuvan katssominen on ja miten uskottavasti maisemia
voidaan luoda.

Itse usko raskaissa sovelluksissa AR:ään (Augmented Reality) josssa t
todelliosen näkymän päälle lisätään jotain hyödyllistä tai hauskaa
visuaalista tietoa. Teollisuudessa tiedän jo nyt käytettävän tälläisia
toteutuksia.

Tuota voidaan tehdä esimerkiksi Googlen laseilla (joita ei enää ole
myynnissä) tai muiden valmistajien laseilla. VR-lasit + kännykkä ovat
tähän hieman vajavaiset koska tarvitaan kamera josta se oikea todellisuus
otetaan mutta 2D todellisuus plus 3D lisätty todellisuus vai antaa
ensimakua mutta nylkyisin nomi valmistaja tekee 360-kameroita joka
tietysti tuottaa 3D-kuvaa nykytilanteesta joka suuntaan jonka päälle
lisättyä todellisuutta voidaan rakentaa. Ehkäpä joku päivä jossain päin
maailamallä näkyy hemmoja, joilla on 360-kamera päässä kruununa ja VR-
lasit silmillä , katsellen AR-maailmaa.



--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Donkey Hottie

unread,
Mar 14, 2016, 11:17:04 AM3/14/16
to
On 14.3.2016 0.36, Reijo Korhonen wrote:
> On Sun, 13 Mar 2016 19:03:52 +0200, Donkey Hottie wrote:
>
>> Joo, kyllähän se vaatii myös hyvää ja tarkkaa näyttöä, sekä prossussa
>> oltava puhtia pyörittää juttua. 3D-leffa ei raska kai ole, mutta se
>> 3D-sisältö ehkä.
>
> 3D leffa eiu ole VR:ää. VR:ssä olellista on se, että käyttäjän liikkeen
> ja katsomissuunnan aviulla luodaan keinotodellisuus. Jos olet jkatsonut
> Stra Trekkejäm varsinbkin niitä ensimmäisiä ja parhaita, niin aluksessa
> oli halo-kansi, jonne voi mennä todentuntuisiin seikkailuihin mukaan.


Joo ei ne sama asia tosiaan ole, mutta tuossa toin esiin vain sen että
niitä VR-laseja voi käyttää myös 3D-matskun katseluun.

>>
>> Omalla Nexus 6 P:lla kokeillut tommosilla viiden kympin klaseilla ja
>> kyllä se tuntuu toimivan kaikin puolin.
>
> Mitä tarkoittaa kaikin puolin? Ohjelmisto näyttä matkailupainotteiselta
> eli pääsee esimerkiksi virtuaaliseen Tokioon eli voi kääntää päänsä eri
> suuntiin ja näkee mitä siinä suunnassa on. Pysyykö kuva vakaana eli
> liikkuu vain siihen tahtiin jolla liikutat päätäsi?

Kyllä se toimii noilla demoilla ja sisällöillä mitä nyt on ollut. Ei
siinä mitään tökkimistä ole, ainoa paha puute on että omia varpaita ei
näe ;)

>
> Star trekin halokanteen on käsittääkseni pitkä matka. VR:ssä ei voine
> liikku elöi kävellä minnekään sillä silloin törmää reaalisiin
> huomekaluihin ja reaalisiin seiniin. Etkä varmaan voi käyttä mitään
> virtuaalista kuudestiulaukeavaa asetta eli et voi taistella lännen
> malliin rosvoja vastaan ja pelastaa kauniita neitoja?

Voi tuolla yhdellä arcade-pelillä ampua IT-kanuunalla ohi lentäviä
lentokoneita. Tähtääminen vain on tehtävä päätä kääntelemälle joten ei
se kauhean autenttiselta tunnu...
Jep, tuon AR:n varaan laskee Microsoft omilla Hololens-tuotteillaan. Se
minuakin kiinnostaa kyllä ehdottomasti!

donkey


0 new messages