Pokemen GO vauhdittaa puhelinkauppaa

Reijo Korhonen

Olette varmaan huomanneet nenä kännykässä hiippailevat mitään muuta
huomaamattomat zombit jotka vaeltavat julkisilla paikoilla. Puhelimilla
on ennen pelailtu sisällä. Nyt pelataan ulkona. Sisäpelit vaativat
lähinnä sujuvia multimediaominaisuuksia. Tälläisiua suurinäyttöisiä
puhelimia ostettiin nuorille vasta. Muu ei kelvannut.

Ulkopelit vaativat kuitenkin sensoreita, joita multimediapuhelimissa ei
ole. Joistakin puuttuu jopa magnetomemetri eli kompassitoiminto joka on
lisätyssä todellisuudesa välttämätän. Sen lisäksi on hyvä olla
gyroskooppi, jolla Pokemon-peliin saa paremman lisätyn todellisuuden
jossa Pokemonit näkyvät siellä missä pelin tekijä niiden haluaakin
näkyvän. Pelkällä kiihtyvyysanturilla (accelerometer) ei puhelimen
asentoa saa niin hyvin tunnistettua, että esineet pysyisivät puhelimen
kamerakuvassa paikallaan. Juuri siksi virtuaalisen todellisuuden ohjelmat
toimivat vain puhelimissa joissa on gyroskooppi. Samaa tulee vaatimaan
lisätyn todellisuuden ohjelmat ja pelit, joissa laitevaatinuksena tulee
lisää kameran käyttö.

Suurimmat operaattorit käyttävät tilanteen hyväkseen ja mainostavat
sensoripuhelimiaan. Nuorisolla on nyt multimediapuhelimet, joilla voi
pelata auttavasti Pokemon GO:ta. No, luultvasti ihan hyvin, mutta kun
kaveri näyttää miltä peli näyttää gyroskooppipuhelimella, kateus iskee.
Kohta käy puhelimnkauppa kuumana, vanhemmat itkee rahan menoa ja
puhelimyyjät hykertelevät kun rahan tuloa ei voi estää.

Tuossapa linkki erään puhelinmyyjän keskustelupalstan sivulle, joka
odottaa että puhelimen vaihtajia on tulossa niin, että oven karmit ovat
tiukoilla <https://palsta.elisa.fi/muu-keskustelu-29/pokemon-go-
laitevaatimukset-501235>

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

JiiHoo

Reijo Korhonen wrote :
> [...]
> lähinnä sujuvia multimediaominaisuuksia. Tälläisiua suurinäyttöisiä
> puhelimia ostettiin nuorille vasta. Muu ei kelvannut.

Aivan käsittämätöntä. Pokemon pelit ovat aina olleet täyttä kuraa enkä
ole ikinä käsittänyt niiden suosiota.

En olisi ikinä kyllä uskonut, että ihmiset lähtevät sankoin joukoin
ulos jahtaamaan virtuaaliolentoja. Vielä ihan aikuiset ihmiset.

Perkele, ajan päältä, jos mun eteeni joskus juoksee Pokemonin
metsästäjä.

--
JiiHoo:
"Puakki vaikuttaisi helvetin fiksulta elleivät sen kirjoitukset olisi

Reijo Korhonen

On Fri, 22 Jul 2016 16:55:33 +0300, JiiHoo wrote:

> Aivan käsittämätöntä. Pokemon pelit ovat aina olleet täyttä kuraa enkä
> ole ikinä käsittänyt niiden suosiota.

Olet vain yksi joka ei ole kohdeyleisöä.

> En olisi ikinä kyllä uskonut, että ihmiset lähtevät sankoin joukoin ulos
> jahtaamaan virtuaaliolentoja. Vielä ihan aikuiset ihmiset.

Olet vain yksi vajavainen yksilö joka ei ole kohdeyleisöä. Tosin en ole
ollenkaan varma että sinä et jonakin päivänä tekisi juuri niin.

Kuitenkin puhelinkaupassa kutern muussakin ne massat ratkaisevat jotka
tarvitsevat nyt uuden puhelimen, eivät ne harvat jotka eivät tarvitse
uutta puhelinta.

> Perkele, ajan päältä, jos mun eteeni joskus juoksee Pokemonin
> metsästäjä.

Älä nyt hyvä ihminen ole noin tosikko. Olet vaarallinen itsellesi ja
näemmä muillekin.

Pokemon-pelikin on vain yksi välivaihe kohti lisättyä todellisuutta ja
niitä automaattiautoja, joista kuluittarymässä haaveiultiin toisessa
haarassa. Ole poikemminkin ylpeä siitä, että olet nähnyt tämänkin
vaiheen, suunnattomat määrät ihmisiä kaduilla julkisilla paikoilla
tuijottamassa kännylöidensä ruutujen joiden läpi he ovat nähneet
Pokemoneja, joita ei paljaalla silmällä näy, mutta siinähän ne kuitenkin
ovat, täysin selvinä lisätyssä todellisuudessa ;-)

Oikeasti täpä vaihe alkoi nelisen vuotta sitten, kun Niantic Inc
julkaisi edellisen lisätyn todellisuuden pelinsä, Inressin, jota
pelasivat ja pelaa edelleen älykköjen joukko. He merkkasivat ne portaalit
ihan omin kätösin, jonne nyt vellovat Pokemon-pelaajat etsimään
Pokemonejaan. Nuo pelit siis hyödyntävät samaa pelikenttien metatietoa,
joka ei suinkaan ole pelitalon rakentamaa vaan pelaajien itsensä. Kyse on
siis ekosysteemistä, jossa palaajat rakentavat pelikenttänsä itse
maailmanlaajuisesti, kunhan pelitalo antaa heille rakennuspalikat.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

JiiHoo

Reijo Korhonen was thinking very hard :
> [...]
> Pokemoneja, joita ei paljaalla silmällä näy, mutta siinähän ne kuitenkin
> ovat, täysin selvinä lisätyssä todellisuudessa ;-)

Minä kyllä kuvittelin, että tuo "lisätty todellisuus" olisi ollut se
Star Trekistä tuttu holokansi eikä sellainen, että katsot puhelimen
kameran läpi, että onko nurmikolla jotain otuksia ja sitten jahtaat
niitä.

--
Jukka K. Korpelan muistelmat:
Urani Sfnetin netiketin vaalijana ja miksi en ole vieläkään