Latvialainen SIM

kopte

Hei!

Tarkotus olisi kohta kuun vaihteessa lähteä muutamaksi päiväksi
Riikaan. Siellä kuulema löytyy runsaasti WiFi:jä ? Ajattelin
kuitenkin hankkia paikkallisen prepaid SIM:in. Olen koittanut
katsella nettisivuilta mutta sivut on Latviaksi/Venäjäksi vaan.
Ei löydy Englanniksi. Ajattelin Zelta Zivtinaa. Tarkotus olisi
puheluita/viestejä ja nettiä. 300 megan paketilla varmaan surffaa
muutaman päivän ? Hotellissa on ainakin WiFi. Käydään ehkä
Jurmalassa. Onko kellään kokemusta/vinkkejä Prepaid:stä tai
yleensä Riikasta ? Puhelimena muuten on Honor 6:en..

Asko

On 28.7.2016 18:38, kopte wrote:
> 300 megan paketilla varmaan surffaa
> muutaman päivän

Aika heikkoa on nykyisin, kun kaikilla "mobiilioptimoiduilla"
sivuillakin on isoja kuvituskuvia jokaisen uutisartikkelin yhteydessä,
vaikkei ne siihen uutiseen mitään oikeaa lisäarvoa antaisikaan.

Jos erehdyt Facebookia tms. sisältöä surffailemaan, jossa pääosa sivun
sisällöstä on pelkkiä kuvia, niin 300 megalla et kyllä surffaile
muutamaa tuntiakaan. Tosin, jos sulle riittää 5 minuuttia Facebookia
päivässä, niin sitten ehkä pärjäät muutaman päivän.

Joskus tuli huomattua, että kännykän käyttäminen autonavigaattorinakin
on kallista lystiä, jos karttoja ei ole etukäteen ladattu kännykän
muistiin. Ei tarvi varttituntiakaan selailla karttoja, kun on jo
heilahtanut kymmeniä tai satoja megatavuja.

Säästeliäs käyttäjä kyllä pärjää 300 megatavulla muutaman päivän,
varsinkin jos puhelinkin on vanha hidas 3G-luuri jollain 5 Mbps
yhteysnopeudella. Mutta jos ei ymmärrä tekniikasta mitään ja nauttii
uuden 4G-luurin tarjoamasta 50 Mbps yhteysnopeudesta, niin aika äkkiä
siinä niitä megatavuja kertyy. Kaikissa älypuhelimissa lienee
jonkinlainen datalaskuri, niin voihan siitä joskus itsekin katsoa ihan
jo täällä kotosuomessa aamulla ja illalla lukemat ja laskea siitä, että
paljonko bittiä tulee päivän aikana valutettua.

Mun Lumiassa dataseuranta näyttää edellisen 30 päivän käytöksi
GSM-verkossa 363 Mt ja WLAN:ssa 1,75 Gt. Mutta käyttötottumukset on niin
erilaiset eri ihmisillä. Itse pistän GSM-datan kokonaan sammuksiin
ulkomailla, mutta toiset soittelevat koti-ikävässään tavallista enemmän
videopuheluita GSM-datana. :)

-Asko

Reijo Korhonen

On Thu, 04 Aug 2016 00:41:50 +0300, Asko wrote:

> [...]
> jo täällä kotosuomessa aamulla ja illalla lukemat ja laskea siitä, että
> paljonko bittiä tulee päivän aikana valutettua.

Riippuu tietysti omasta käytöstä kannattaako ottaa netistä tai paikan
päältä Latviasta sim-kortti ettei mene roaming-maksu, tyytyykö omaan
simmiin ja maksaa ne roamingit, mutta on myös neljäs vaihto ja tämä ei
ole maksettu mainos, mutta on pane pahakseni jos asianosaiset tukevat
maallista vaelluistani siitä, kun kerron että Suomessa toimii operaattori
jopkas toimii myös Latsiassa ja mainostaasitä, että Latviassa ei
puhelimen käyttö maksa yhtään enempää kuin Suomessa.

Eli jos datan käyttö on runsasta, niin voihan sitä tehdä niinkin, että
ottaa Soneralta jonkinlaisen simmiliittymän jo täältä kotimaassa ja
surffailee samaan tahtiin siellä Latviassa kuin Suomessakin on ollut
tapana, kun kerran ei maksa enempää. Luultavasti Soneralta saa preaid,
määräaikaisia ja laskutusjaksoittain irtisanottavia liittymiä kun kerran
muiltakin saa. Viimeisestä lauseesra voitte päätellä, että itse on ole
Soneran puhelilinlaskuja viime aikoina maksellut, mutta silti mainitsen
tämänkin vaihtoehdon.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

kopte

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> Wrote in message:
Reissu kohta ohi ja lähdetään bussilla tänään kohti Suomea. Mulla
oli täällä Zelta Zivtinan (
Tele 2) kortti. 300 Mt ei riitänyt!
En ole Facebook:ssa käynyt ollenkaan. Soitin pari puhelua
Suomeen.
Suomessa mulla on Globetel:in kortti. Olen sitä käyttänyt tällä
reisulla vähän Viron puolella.
Eipä muuta kun paljon terveisiä Latvian Riikasta !

Asko

On 4.8.2016 0:41, Asko wrote:
> Mutta jos ei ymmärrä tekniikasta mitään ja nauttii uuden 4G-luurin
> tarjoamasta 50 Mbps yhteysnopeudesta, niin aika äkkiä siinä niitä
> megatavuja kertyy.

Yksi tarkistamisen arvoinen asetus on se, miten puhelimella räpsityt
valokuvat varmuuskopioidaan Googlen/Applen/Microsoftin pilvipalveluun.
Ainakin Lumiassa on kolme vaihtoehtoa valokuvien varmuuskopioinnille:

- Ei ollenkaan.
- Tallennetaan heikompilaatuisena. Saattaa käyttää GSM-dataa.
Asetusvalikossa ei mainita, käyttääkö tämä myös roaming dataa.
- Tallennetaan täysilaatuisena, ainoastaan WLAN-verkossa.

Videoita Lumia ei suostu (onneksi) varmuuskopioimaan ollenkaan GSM-datan
kautta, vaan ainoastaan WLAN-verkossa.

Reissussahan niitä valokuvia tulee räpsittyä tavallista enemmän ja
noista automaattisista varmuuskopioistakin voi kertyä ikäviä yllätyksiä
puhelinlaskuun.

Kannattaa myös olla tarkkana, jos meinaa jakaa omasta kännykästään
datayhteyttä WLAN:illa muille laitteille, niin ne muut laitteet
saattavat rohmuta gigatavutolkulla dataa, kun rupeavat tekemään
kaikenmaailman automaattisia varmuuskopiointeja ja ohjelmistopäivityksiä
päästyään "tukevaan" WLAN-yhteyteen.

Minulla on kännykässäni datapaketti, joka sallii 3 Gt/kk surffailua
kotimaassa täydellä nopeudella. Tuo riittää omaan käyttööni hyvin, mutta
muille laitteille en datayhteyttäni kovin mielelläni jakele WLAN:n
kautta. En edes oman kotitalouden laitteille, kun ei niistäkään tiedä
milloin ne päättävät mitäkin päivityksiä latailla.

-Asko

kopte

> muille laitteille en datayhteyttäni kovin mielelläni jakele WLAN:ni
> kautta. En edes oman kotitalouden laitteille, kun ei niistäkään tiedä
> milloin ne päättävät mitäkin päivityksiä latailla.

Vihdoin kotona! Tultiin eilen bussilla. Oli ihan hyvä reissu. Tuli
Zelta Zivtina käytettyä loppuun. Roamaa muuten Suomessa DNA:n verkossa.
En surffaa ulkommailla ehkä yhtä yleisesti kun Suomessa ollessa. Vaan
tärkeimmät sivut. En harkinnut matkan ajaksi ottavani liittymän jota voi
käyttää veloituksettaa Pohjoilassa ja Balttian-maissa (Sonera Sopiva)
koska mulla on ollut jonkin aikaa sitten Soneran liittymä. Eikö siinä
saa 300 Mt datasiirtoa EU:n alueella ? Mulla menee jos siirrän Linux
ISO-levynkuvia jopa Gt:ja vuorokaudessa. Muuten menee muutama 100
Mt:a.Innostuin katsomaan katsomon kautta Suomalaisia uutisia se vei
äkkiä loppuun data:n. Tulomatkalla siirsin EU:n roaming tariffin mukaan
0.062 C/Mt jonkin verran dataa. Nykyisin näkyy hyvin
operaattoritunnukset verkko jossa roamataan esim. EMT,Tele2 niin että
näytössä lukee esim. LMT|Globetel (mun operaattori Suomessa). Mutta
Honor 6 ei näytä maan tunnusta esim. LV. Honor:ssa näkee paljonko
vuorokaudessa on siirtänyt dataa mutta ei ilmeisesti koko kuukautta
muuten kun laskemalla. Ja kerralla käytetty siirto näkyy. Ulkomailla
pidän yleensä datasiirron kiinni ja vaihtoehto data roaming on pois
päältä ettei ulkomailla siirrä dataa. Onnistuin äsken saamaan koko
kuukauden data/WiFi siirron. Mutta ei ilmeisesti mene kalenterikuukauden
mukaan vaan viimeisten 30 pv:n. Kuvia tuli napsittua jonkin verran
kännyllä mutta niitä ei varmuuskopioida kun SD-kortille silloin kun
otan varmuuskopion. Mulla lisää datasiirtoa se kun mun kolmet sähkö-
postit noudetaan muutaman minuutin välein sekä syö akkua. Käytin siellä
myöskin WiFi:jä. Odotellaan vaan seuraavaa laskua Globetel:ltä niin
näkee paljonko on mennennyt parista puhelusta, muutamasta SMS:stä ja
vähästä datasiirrosta roaming käytössä ? Odottellaan tass seuraavaa
reissua !

Asko

On 6.8.2016 18:11, kopte wrote:
> [...]
> käyttää veloituksettaa Pohjoilassa ja Balttian-maissa (Sonera Sopiva)
> koska mulla on ollut jonkin aikaa sitten Soneran liittymä. Eikö siinä

Soneralla on nykyisin joku "Eurooppa päiväpaketti" joka kustantaa 5,-
euroa päivältä, alkaen ensimmäisestä siirretystä tavusta. Muistaakseni
tuo päiväpaketti sisältää maksimissaan juurikin 300 Mt. Mutta muistelen
myös, että Viro, Latvia, Liettua ja Pohjoismaat eivät olisi tämän
päiväpaketin piirissä, vaan ne ovat sitäkin edullisempia. Reijohan jo
mainosti, että olisivat peräti saman hintaisia, kuin kotimaa.

Mulla menee jos siirrän Linux
> ISO-levynkuvia jopa Gt:ja vuorokaudessa. Muuten menee muutama 100
> Mt:a.Innostuin katsomaan katsomon kautta Suomalaisia uutisia se vei
> äkkiä loppuun data:n.

Melko harvinaista, että kenenkään tarvii reissussa ollessaan siirrellä
ISO-imageja. Jos niitä tarvii työkseen lähetellä, niin eikö sitä voi
tehdä "etänä" ilman että sitä imagea tarvii omalle koneelle asti ladata?
Jos niitä tarvii itseään varten, niin eikö niitä voi valmiiksi ladata
talteen jo ennen reissua?

Kauanko ehdit Katsomoa tuijotella, kun sait 300 Mt tuhlattua? En tiedä,
mutta veikkaan sieltä tulevan jotain ehkä 4 Mbps streamia, jolloin tuo
datapaketti olisi tuhlattu jo 10 minuutissa.

> Onnistuin äsken saamaan koko
> kuukauden data/WiFi siirron. Mutta ei ilmeisesti mene kalenterikuukauden
> mukaan vaan viimeisten 30 pv:n.

Kännykkälaskutuskaan ei välttämättä mene tasan kalenterikuukausien
mukaan. Meillä ainakin on Soneran laskun katko jossain 8. - 9. päivän
tienoilla.

Niin ja tuon mainitsemani "Eurooppa päiväpaketin" vuorokausi vaihtuu
muistaakseni Suomen aikavyöhykkeen mukaisesti, eikä oleskelumaan
aikavyöhykkeen mukaisesti. Joten tarkkana näissä saa olla, jos haluaa
minimoida puhelinlaskunsa.

> Mulla lisää datasiirtoa se kun mun kolmet sähkö-
> postit noudetaan muutaman minuutin välein

Ei kai tuo nyt kovin paljoa dataa kuluta pelkkien otsikoiden lataaminen?
Mulla on Lumia synkannut duunin s-postia edellisen 30 vrk aikana
yhteensä 7 Mt, joten kolminkertaisenakaan tuo ei vielä olisi kovin
merkittävä datamäärä. Tietysti, jos päivittäin tulee joku tärkeä
raportti parimegaisena liitetiedostona, niin sitten puhutaan jo vähän
isommista datamääristä kuukausitasolla.

-Asko

kopte

06.08.2016, 22:24, Asko kirjoitti:

> [...]
> päiväpaketin piirissä, vaan ne ovat sitäkin edullisempia. Reijohan jo
> mainosti, että olisivat peräti saman hintaisia, kuin kotimaa.

Saunalahdellakin on 4G ja 4G+ liittymät jossa saa 500 Mt EU
datasiirtoa/kk:ssa.

> [...]
> mutta veikkaan sieltä tulevan jotain ehkä 4 Mbps streamia, jolloin tuo
> datapaketti olisi tuhlattu jo 10 minuutissa.

En siirrellytkään. Oli vaan esimerkkinä kuinka paljon suurinpiirtein
menee dataa vrk:ssa. Kerkesin katsomaan 7:n uutiset kokonaan niin
oli mennyt data tyhjäksi.

> [...]
> muistaakseni Suomen aikavyöhykkeen mukaisesti, eikä oleskelumaan
> aikavyöhykkeen mukaisesti. Joten tarkkana näissä saa olla, jos haluaa

Mulla alko Globetel 1.6:tta. Joten tulee melko tarkasti kalenteri-
kuukausi. Ei ollut vielä viimeisessä laskussa reissun ulkomaan
käyttöä. Ei ole vielä kerennyt laskuun.

> [...]
> merkittävä datamäärä. Tietysti, jos päivittäin tulee joku tärkeä
> raportti parimegaisena liitetiedostona, niin sitten puhutaan jo vähän

Ymmärtääkseni Honor 6:en lataa koko viestin. En ole varma..

Asko

On 8.8.2016 11:48, kopte wrote:
> Kerkesin katsomaan 7:n uutiset kokonaan niin
> oli mennyt data tyhjäksi.

Niinpä.

Nykyään isojenkin datamäärien tuhlaaminen on niin nopeaa ja helppoa,
ettei sitä tule ajatelleeksikaan.

Ja monesti se käyttötarvekin on ulkomailla erityyppinen kuin kotimaassa,
mutta siitä huolimatta voisi/pitäisi vähän etukäteen perehtyä että minkä
verran mikäkin asia dataa kuluttaa.

Pienemmällä datamäärällä olisit päässyt, jos olisit kuunnellut Yle
Areenasta Radio Suomen klo 17 uutiset, jotka nekin kestävät
viitisentoista minuuttia. Striimi lienee jotain 150 kbps luokkaa,
jolloin 15 min kuluttaa yhteensä 17 Mt.

-Asko

Reijo Korhonen

On Mon, 08 Aug 2016 11:48:53 +0300, kopte wrote:

> En siirrellytkään. Oli vaan esimerkkinä kuinka paljon suurinpiirtein
> menee dataa vrk:ssa. Kerkesin katsomaan 7:n uutiset kokonaan niin oli
> mennyt data tyhjäksi.

Videot on se, jossa dataa kuluu. Tämän ymmärtää, jos on ottanut
kännykällään videoita ja valokuvia. Videoilla saa kiintolevynsä tai
pilvensä täyteeen, valokuvilla ei. TV-lähetys, juutuubit yms, on videota.

Varoittelevat että jos ottaa kännykällä ulkomailta kuvia, niin nehän
varmuuskopioituvat pilveen ja aiheuttavat suuren datalaskun. Tai syövät
prepaid-kortin tyhjäksi. Jos et säädä niin, että eivät varmuuskopioidu.
No, jos ottaa pelkkiä valokuvia, niin aikas paljon, jopa niin paljon
luulen minä, että kukaan ei kerkiä ottaa valkuvia ulökomailla niin
palöjon, että niistä tule dataa saman verran kuin 7:n uutisista.

Sähköpostiohjelmat (myös kännylällä) yleensä toimivat niin, että koko
viesti todella latautuu, mutta sehän on pelkää tekstiä eikä vie paljon
dataa. Mutta jos sähköpostiviestissä on liitteitä, se veisi, mutta ne
gtaasen eivät yleensä lataudu pyytämättä automaagisesti. Joten ulkomailla
voi käyttää sähköpostiaan aika huoletta, jos on liitteiden kanssa
tarkkana.

www-surffailussa taasen datamäärät riippuu paljon millä sivuilla
liikkuu. Jos iltapäivälehtien sivustoilta etsii kotimaan uutisia, niin
eiköhän aika reippaasti kulu kännykälläkin dataa, sillä ilmaista lounasta
ei ole, vaan sinulle latautuvat myös mainokset joissa on isoja näyttäviä
kuvia, ennen kuin pääset niitä kotimaan kuulumisia kurkkaamaan.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

kopte

08.08.2016, 22:34, Reijo Korhonen kirjoitti:

> [...]
> ei ole, vaan sinulle latautuvat myös mainokset joissa on isoja näyttäviä
> kuvia, ennen kuin pääset niitä kotimaan kuulumisia kurkkaamaan.

Jossain sähköposteissa on kuvia. Onneksi datapaketit on halpoja
Zelta Zivtinalla. 300 Mt / 1.49 € = vajaa 0.5 C / Mt. Olisi vaan
pitänyt suosiolla ottaa Gt:n paketti. Onko 3.99 € ? Mulla ei onneksi
varmuuskopioda pilveen. Mutta ensi kerralla on viisaampi..

Asko

On 8.8.2016 22:34, Reijo Korhonen wrote:
> No, jos ottaa pelkkiä valokuvia, niin aikas paljon, jopa niin paljon
> luulen minä, että kukaan ei kerkiä ottaa valkuvia ulökomailla niin
> palöjon, että niistä tule dataa saman verran kuin 7:n uutisista.

Kyllä nykypuhelimilla valokuvatkin ovat aika isoja. Tai itseasiassa en
enää sanoisi edes tätä kolmen vuoden takaista Lumia 1020 puhelinta enää
nykypuhelimeksi, mutta jo tämäkin tallentaa samasta otoksesta kaksi eri
tiedostoa:

Lowres 3072x1728 pikseliä, 2,8 Mt
Highres 7712x4352 pikseliä, 12,9 Mt

Äkkiäkös sitä näppäilee 100 kpl valokuvia lomareissussa, niin silläkin
saa jo sen 300 Mt datapaketin täyteen.

> Sähköpostiohjelmat (myös kännylällä) yleensä toimivat niin, että koko
> viesti todella latautuu

Ei kai sitten IMAP:n keksimisen ole enää ollut tarvetta ladata koko viestiä?

> Joten ulkomailla
> voi käyttää sähköpostiaan aika huoletta, jos on liitteiden kanssa
> tarkkana.

Melko huoletta joo... kunhan ei viestittele henkilön kanssa, jolta
tulevat viestit ovat HTML:ää ja allekirjoituksessa on läjä animoituja
GIF:fejä. :-)

Tai kunhan ei lueskele niitä s-posteja kaukomailla, jossa yhä
nykyisinkin roaming datan hinta on jopa 10 eur/Mt. Ei tästä ole kuin
kymmenkunta vuotta, jolloin Suomessakin maksoin ihan kiltisti EDGE
nopeudella valuvasta datastani vielä 5 eur/Mt - tarkkana sai silloinkin
olla että mitä sillä datalla tekee. Tosin, siihen aikaan mobiilisivuilla
valokuvatkin oli alle 10 kt tiedostoja, eikä mitään puolen megan rohmuja:

http://www.dlc.fi/~ikavalko/mobiili/

> [...]
> ei ole, vaan sinulle latautuvat myös mainokset joissa on isoja näyttäviä
> kuvia, ennen kuin pääset niitä kotimaan kuulumisia kurkkaamaan.

Aika harvassa ovat ne suomalaiset web-sivustot, joiden etusivun
lataamiseen riittää alle 1000 kt dataa. Aika harvassa taitaa olla ne
mobiilisivustotkin, jotka "painavat" alle 100 kt.

Tosin, tässä on yksi harvinainen poikkeus, jota tulee käytettyä hitaiden
yhteyksien äärellä laskujen maksuun ja tilitietojen tsekkaukseen:

https://pda.op.fi/

Ihan vaan sen vuoksi halusin tuota mainostaa, kun Osuuspankki oli tuota
jo lakkauttamassa muutama vuosi sitten. Mutta android applikaatiot eivät
kyllä korvaa näppäryydessään ja selkolukuisuudessaan vanhaa kunnon
"tekstiversiota", jota taitavat myös sokeat hyödyntää
puhesyntetisaattoriensa avustuksella.

-Asko

Reijo Korhonen

Yleensä ne on linkkejä ja ohjelma kysyy ladataanko kuvat vai ei. Mutta se
kuvien lataaminenkin vie dataa hyttysen kakan verran verrattuna siihen
että lataisib kiittedenä olevan videon.

> [...]
> suosiolla ottaa Gt:n paketti. Onko 3.99 € ? Mulla ei onneksi
> varmuuskopioda pilveen. Mutta ensi kerralla on viisaampi..

Näin. Kun oman käyttötottumuksen seuraukset oppii muuten datamäärän
suhteen hyvin tälläisilla reissuilla ;-)

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Tue, 09 Aug 2016 19:26:55 +0300, Asko wrote:

> [...]
> tiedostoa:
>
> Lowres 3072x1728 pikseliä, 2,8 Mt Highres 7712x4352 pikseliä, 12,9 Mt

Tuo sinun Highres 7712x4352 pikseliä ei ole mikään normaali
kännykkävalokuva. 3072x1728 pikseliä, 2,8 Mt on epätatavallisen iso, jos
se on JPG:tä. Normaalikuvan jpg:tä vie 1 MT kahta puolin. Mutta kyllä
varmaan valokuvaohjelma generoi bittejä enemmänkin mitä kenno antaa ;-)

> Äkkiäkös sitä näppäilee 100 kpl valokuvia lomareissussa, niin silläkin
> saa jo sen 300 Mt datapaketin täyteen.

Veikkaan että sinulla on kännykässäsi jotkin maksimisäädöt eikä
oletussäädöt. Mutta jos ottaa 100 hyvää kuvaa ja poistaa huonot jo
kännykästä, niin sitten ei varmuuskopioidu. SDilloin kannatta varmaan
houdattaa niitä ohjeita että ottaa automaattisen varmuuskopioinnin pois
päältä ja liattaa sen päälle vasta kun on poistanut ne kehnot. Minusta
loimakuvat on hyvä varmuuskopioida pilveen, sillä monelle ne kuvat ovat
arvokkaampia kuin itse laite, joka aina voi hävitä, rikkoutua ja se
voidaan varastaa. Jos et varmuuskopioi kuviasi piveen, niin silloin mene
se arvokkaain eli ne kuvat joita ei takaisin saa. Uuden laitteen saa aina
kaupasta.

> Ei kai sitten IMAP:n keksimisen ole enää ollut tarvetta ladata koko
> viestiä?

Nimenomaan IMAPilla lataat verkon yli koko viestin. Muuten et voi lukera
koko viestiä. Voit toki katsella vain otsikot ja jättää lukematta ne
viestit jotka ei kiinnosta, silloin tosiaan säästyy dataa.

> [...]
>
> Tai kunhan ei lueskele niitä s-posteja kaukomailla, jossa yhä
> nykyisinkin roaming datan hinta on jopa 10 eur/Mt.

Tuolloin ollaan EU:n ulkopuolella ja jos sinne matkustaisin, niin
ottaisin toki selvää hinnoista. Ehkä en noin kukana käyttäisi kännykän
dataa ollenkaan, sillä noin kaukana olisi varmaan muutakin katseltavaa
kuin sähhköpostit tai suomen iltapäivälehtien uutiset kännykässä.

> [...]
> olla että mitä sillä datalla tekee. Tosin, siihen aikaan mobiilisivuilla
> valokuvatkin oli alle 10 kt tiedostoja, eikä mitään puolen megan

Tuo aika on niin kaukana. Siltä se tuntuu, vaikka käönnykkä on keksitty
vuosissa mitaten ihan vasta.

> http://www.dlc.fi/~ikavalko/mobiili/

> Aika harvassa ovat ne suomalaiset web-sivustot, joiden etusivun
> lataamiseen riittää alle 1000 kt dataa. Aika harvassa taitaa olla ne
> mobiilisivustotkin, jotka "painavat" alle 100 kt.

Datahan ei Suomessa ja EU:ssa maksa mitään, jos tyytyy perusnopeuteen.
Itse asiassa perusnopeus riittä ainakin kaupungeissa ihan hyvin. Tai ei
aina, kun sivut on jok suunnitelty epäystävällissiksi pienille näytöille.
Ei tuollaisilla sivuilla toista kertaa käy, sillä etsitty asia ei
kännekällä löydy.

> [...]
> kyllä korvaa näppäryydessään ja selkolukuisuudessaan vanhaa kunnon
> "tekstiversiota", jota taitavat myös sokeat hyödyntää

Moneen asiaan tekstiversio on edelleen paras. Silloin palvelu vaan pitää
alun alkaen olla suunniteltu tekstiversioksi.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Asko

On 10.8.2016 0:38, Reijo Korhonen wrote:
> 3072x1728 pikseliä, 2,8 Mt on epätatavallisen iso, jos
> se on JPG:tä.

En ole tehnyt tilastoja, että kuinka iso mikäkin valokuva sattuu
olemaan. JPG-tiedoston kokoon vaikuttaa kuvassa olevien yksityiskohtien
määrä ja valittu pakkaustaso. Avasin huvikseni tuon mainitun kuvan
Photarilla, niin jos säädän tallennusvaiheessa pakkaustason
liukusäätimen parhaalle laadulle, niin se muodostaa 4,3 Mt filen. Jos
säädän liukusäätimen huonoimmalle laadulle, niin se muodostaa 0,4 Mt
filen, joten pakkaustasolla on iso vaikutus.

Ei tuo 0,4 Mt kuva silmämääräisesti kovin paljoa huonompi ole verrattuna
alkuperäiseen 2,8 Mt kuvaan. Kuvan alareunassa on sepeliä ja yläreunassa
koivunlehtiä, eli runsaasti yksityiskohtia. Tosin, ne koivutkin ovat
niin kaukana, ettei sitä kokonaisesta valokuvasta huomaa, vaikka
yksittäiset lehdet varmaan pehmenevätkin aika paljon, kun kuvaa pakataan
noin rajusti.

Joskus olen pohtinut, että kumpi on parempi tapa pienentää esim.
s-postin liitteenä kaverille lähetettäviä valokuvia, pikselikoon
pienentäminen vai kuvan raju pakkaaminen? Minulla on tullut tapana
pienentää pikselien määrä sellaiseksi, että se suurinpiirtein täyttää
yleisemmin käytetyn monitorin. Muutama vuosi sitten about 1300x1000
pikselin kuva riitti täyttämään minkä tahansa monitorin, mutta nykyään
pitää varmaan tehdä jo jotain 2000x1500 px kuvia, jotta niitä voi
katsella koko ruudun kokoisena myös FullHD näytöillä.

> Nimenomaan IMAPilla lataat verkon yli koko viestin. Muuten et voi lukera
> koko viestiä. Voit toki katsella vain otsikot ja jättää lukematta ne
> viestit jotka ei kiinnosta, silloin tosiaan säästyy dataa.

Juuri tuota tarkoitin. Tänäänkin deletoin s-postistani parikymmentä
spämmiä ihan vaan otsikon perusteella ja luettavaksi asti avasin ehkä 2
- 3 viestiä.

> [...]
> dataa ollenkaan, sillä noin kaukana olisi varmaan muutakin katseltavaa
> kuin sähhköpostit tai suomen iltapäivälehtien uutiset kännykässä.

Mitä kauemmas matkustetaan, sitä todennäköisemmin matkalla ollaan
vähintään pari viikkoa. Jossain vaiheessa siinä viimeisellä viikolla
saattaa ruveta jälleen kiinnostamaan Euroopan ja Suomenkin uutiset.
Tosin, onneksi kaukomaillakin on melko hyvin WLAN-verkkoja tarjolla,
varsinkin jos on kaupunkilomasta kyse.

-Asko

Reijo Korhonen

On Wed, 10 Aug 2016 21:17:04 +0300, Asko wrote:

> Joskus olen pohtinut, että kumpi on parempi tapa pienentää esim.
> s-postin liitteenä kaverille lähetettäviä valokuvia, pikselikoon
> pienentäminen vai kuvan raju pakkaaminen?

Itse olen tehnyt niin, että ensinnäkin pienennän kuvan resoluution siksi
resoluutioksi, jonka tiedän vastaanottajalla olevan. Eihän vastaanottaja
voi nähdä enemppää pikseleitä kuin mitä hänen näytössään on ja jos kuvassa
on enmmän pikeleitä kuin katselijalla on näytössään, niin nöyttöohjelma
tekisi tämän kuvan pienetämisen joka tapauksessa. On siis tarpeetonta
lähettää vastaanottajan näyttöä suurempaa kuvaa.Tämä jo pienentää kuvan
viemää tilaa aika reilusti.

Jos tämä ei riitä, niin sitten lisään pakkausta. Riippuu kuvan
käyttötarkoituksesta, mutta pakkausta voi yleensä laittaa aika paljon
tiukemmalle ennen kuin normaalipäättteellä huomaa mitään eroa
alkuperäiseen.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Wed, 10 Aug 2016 18:35:39 +0300, Tuska Pankki wrote:

> Ymmärrätkö asiasta mitään?
>
> Tuo hires on ihan normaalia mainitulle puhelimelle ja jokaista
> kiinnostaa varmasti eniten juuri se oma laite. Lisäksi usealla
> puhelimella saa nykyään raw-muotoisia kuvia aikaan ja moni myös käyttää
> tätä. Ei todella pienennä kokoa.
>
> Samoin tuo 2,8 megaa on hyvinkin realistinen koko tuolla
> pikselimäärällä muillakin puhelimilla. Mainitsemasi alle mega
> tarkoittaa aivan muuta, kuin parasta kuvanlaatua. Eikä sellaisten
> käyttöön ole mitään järkevää perustetta yhtään missään. Siis
> kuvausvaiheessa. Sen datan hävittämisen voi tehdä myöhemmin, jos on
> [...]

Joo, tarkistin omien kuvien koon ja muistin tosiaan väärin, yleisemmin
kuvieni koot ovat kahden megan luokkaa. Totta kai raw kuvat vievät paljon
enemmän tilaa, ovathan ne pakkaamattomia ja jos niitä käyttää niin totta
kai ymmärtää että niitä pilveen varmuuskopioidessa dataa kuluu. Kuitenkin
verrattuna videoon valokuvat vievät hyvin vähän tilaa tai kaistaa.
Videoilla on mahdollista saada nykyjovalevynsö täyteen, mutta valokuvia
ottamalla se ei taida onnistua, jos pitää painaa itse laukaisunappia joka
otokseen, raw-kuvilla ehkä jos kameraansa laittaa ajastuskuvauksen
päälle. Itsellä on 2Tt kiintolevy, joten sille 2Mt kuvia mahtuisi
10**12 / 10**6 = 1 miljoona. Jos ihminen ottaisi joka minuutti yhden
kuvan yötä päivää, siitä tulisi miljoona minuuttia eli homma olisi 694
päivän jälkeen pulkassa ;-) Eihän tuo ole kuin pari vuotta, mutta
mahdotonta minulle, kun pitää nukkuakin välillä. Moniililaitteella otetus
videot näyttävät minulla vievän noin viisitoista kertaa enemmän
tallennustilaa kuin mobiililaitteella otetus valokuvat. Eikä tuossa
kuitenkaan ole hirvittävästi videota.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Kopte

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> Wrote in message:
Tulin käyneeksi tänään Sonera sivuilla.
Huomasin että oli kaksinkertaistettu (600 Mt) EU datasiirto.
Pitänee harkita menoa
takaisin Sonera:n kun seuraavan kerran
kun pääsen reissuun. Houkuttaa 😊

P.V.

"Kopte" kirjoitti viestissä:np72de$eig$1...@gioia.aioe.org...
Satuin käymään siellä päin tänä kesänä. Tässä muutamia havaintoja:

Ykköspuhelimessa oli Soneran liittymä, jolla hinta oli sama kuin Suomessa
(en tiennyt mahdollisesta rajallisesta määrästä Suomen-käyttöön verrattuna,
mutta ei ilmeisesti tullut raja vastaan). Latviassa käytössä oli LMT-niminen
verkko.

Kakkospuhelimessa oli Saunalahden prepaid, jonka saldo ei ainakaan omalla
käytölläni hirveästi vailtunut. Hinnaston mukaan Latviassa tiedonsiirto
maksaa 0,062 €/Mt. Käytössä oli BITE-niminen verkko.

Air Balticin lennolla istuintaskun esitteessä mainostettiin
airBalticcard-nimistä prepaid-SIMmiä -- jos muualla olisin tuollaiseen
mainokseen törmännyt, olisin voinut epäillä, että jokin hämäräfirma yrittää
ratsastaa tunnetumman firman nimellä, mutta kun itse Air Baltic sitä
mainostaa ja olisi tainnut lennolla myydäkin, ilmeisesti olisi ihan aito
asia. Latvian-hinnoittelu tuolla:
http://airbalticcard.com/roaming/roaming-latvia/ (0,075 €/Mt). Näyttäisi
toimivan useammassa maassa kuin Saunalahden prepaid, ja useissa maissa
puheluiden vastaanotto olisi ilmaista, mutta käyttö näyttäisi vaativan vähän
virittelyä. Puheluiden soittaminen tapahtuisi niin, että yritetään soittaa,
mutta puhelu ei mene läpi; pian tulee puhelu, johon vastataan, ja sitten
puhelu yhdistyy vastaanottajalle. (Todennäköisesti tällä tavalla
"pääkonttorilla" varmistetaan kohdenumeron hinta, ja saadaan myös
mahdollisuus katkaista puhelu tarkasti sillä hetkellä, kun saldo loppuu.)
Saunalahden prepaid sen sijaan toimi ulkomaillakin samalla tavalla kuin
tavallinen liittymä. (Suomalaisissa prepaideissa maksun riittävyys
ilmeisesti varmistetaan siten, että saldoa pitää olla jäljellä esim. 5 tai
20 €, jotta sitä voisi käyttää muuhun kuin Suomessa perushintaiseen puheluun
tai tekstiviestiin.)

Soneran prepaid (Easy) toimii sitten vain Suomessa. DNA:n prepaid saattaa
toimia ulkomaillakin -- en nyt muista, eikä ole siitä kokemusta.
(Saunalahden prepaidista on kokemusta, koska Soneralla oli jokin aika sitten
teknisiä ongelmia, ja mieleen tuli, että ei enää luottamus riitä siihen,
että pelkästään yhden operaattorin varassa olisi. Jos netti tai puhelut
yhdellä operaattorilla tökkivät, on sitten varayhteys. Soneralla ja DNA:lla
on jotain yhteistä verkkoa, joten ajattelin Saunalahden pienemmällä
todennäköisyydellä olevan pimeänä yhtäaikaa Soneran kanssa.)

P.V.

Kopte

21.08.2016, 18:43, P.V. kirjoitti:

> [...]
> Suomessa (en tiennyt mahdollisesta rajallisesta määrästä Suomen-käyttöön
> verrattuna, mutta ei ilmeisesti tullut raja vastaan). Latviassa käytössä

Jep. 15 Gt jo siirtää vaikka olisi vähän isommat tarpeet.

> Kakkospuhelimessa oli Saunalahden prepaid, jonka saldo ei ainakaan
> omalla käytölläni hirveästi vailtunut. Hinnaston mukaan Latviassa
> tiedonsiirto maksaa 0,062 €/Mt. Käytössä oli BITE-niminen verkko.

Plus päälle tulee kotimaan datasiirtohinta. Eli toi 0,062 €:a on
EU tariffi.

> [...]
> ja DNA:lla on jotain yhteistä verkkoa, joten ajattelin Saunalahden
> pienemmällä todennäköisyydellä olevan pimeänä yhtäaikaa Soneran kanssa.)

Mulla ei ollut siellä mukana prepaid:ja (oli muutama, loppuun käy-
tetty jo). Tuli halvaksi kun hankin Tele 2:n (Zelta Zivtina) kortin.
Muistaakseni 1.49 € 300 Mt:n datapaketti. Eli vajaa 2 C per mega.
Sain kaupan päälle Gt:n datasiirron. Sekin tuli käytrttyä. En muis-
taakseni roammannut muuta kuin Tele 2:n verkkoa (Globetel:ni).
Muista verkoista ei ole kokemusta. Mulla on vielä muistona kel-
tanen Zelta Zivtina:n prepaid paketti. Saldo on tosin jo käytetty
mutta säästin muistoksi.

Kopte

kopte <ko...@only.me> Wrote in message:
Vielä kokeilin Zelta Zivtina:a. Roamaa
myöskin Elisa:n verkkoa. Soneran
verkkoon ei suostunut. Tietääkö joku
keinoa millä saisi vielä vähän ladattua
Suomesta tähän korttiin ? Onko mah-
dollista ? Latviaan en nyt matkusta!

Kopte

Muuten käytän kännyäni WiFi mokkulana eli kaikki datasiirto
tulee kännyliitymän kautta. Niin tulee helposti muutama 100 Mt per
pv. Siirryn muuten kuun lopussa takasin Soneran asiakkaaksi.
Saa kuukaudessa 600 Mt EU datasiirtoa ja 15 GB Baltiassa ja
Pohjolassa. Nyt kun Globetel nosti hintoja. Datasiirto 5.90:stä
8.90:n (nopeus pysynyt 4 Mbps). Halvinta liittymää nostetiin
1 €:lla 0.59:stä 1.59:n. Sillon kun en tee läppärillä niin
teen kännyllä. Melko samoja hommia. Suurin piirtein toista-
kymmentä Gt datasiirtoa laskutuskautena (lisää Linux
ISO-levynkuvien siirto). Jos ton saa 26,90 €/kk niin aion
pitää koko vuoden. 150 Mbs vs. 4 Mbs (Globetel) ei jää
kauheasti lisää hintaa tolla uudella Globetel:in datamaksulla
(8.90€). Vähän liian hidas data mulle Globetel:llä..

P.V.

"Kopte" kirjoitti viestissä:nt5mer$19m8$1...@gioia.aioe.org...

> [...]
> kauheasti lisää hintaa tolla uudella Globetel:in datamaksulla
> (8.90€). Vähän liian hidas data mulle Globetel:llä..

Kannattaa huomata, että Soneralla on nykyään tällainen kohta ehdoissa:

"Matkapuhelinliittymän tai Liikkuvan netin nettiyhteyden jakaminen
toistuvasti tai yhtäjaksoisesti useamman laitteen kesken on sallittu vain
laitteilla, jotka ovat tähän nimenomaiseen käyttöön suunniteltu, kuten
esimerkiksi mobiiliverkoissa toimivat langattomat modeemit. Nettiyhteyden
jakaminen toistuvasti tai yhtäjaksoisesti on kielletty laitteilla, joita ei
ensisijaisesti ole suunniteltu nettiyhteyden toistuvaan tai yhtäjaksoiseen
jakamiseen. Tällaisiksi laitteiksi tulkitaan esimerkiksi älypuhelimet ja
tabletit, jotka on varustettu mobiili-internet yhteyden jako-ominaisuudella.
Soneralla on oikeus estää ja rajoittaa nettiyhteyden toistuvaa tai
yhtäjaksoista jakamista useamman päätelaitteen kesken."

Eli jostain syystä Sonera ei halua, että liittymän datayhteys jaetaan
kännykällä. Sen sijaan, jos sama jako tehdään mokkulalla, asiassa ei ole
ongelmaa...

P.V.

Reijo Korhonen

Ehdot kannattaa katsoa omasta liittymästä eikä bostakin toisesta
liittymästä. Kyseinen lause näylyttää olevan palvelukausta tuotteesta
jonka nimi on "Sonera Liikkuva netti-palvelukuvaus-06-05-2015".

Onko teillä liikkuva netti vaiko kännykkäliittymä? Kännykkäliittymissä
Soneralla opn datakatto jonka lopuuttua tulee testari että nopeus
hidastuu tai voit ostaa uudeb datapaketin. Kauppa se on joka kannattaa,
joten en ilman likkiä usko, että mainittu ehto koskisi puhelinliittymiä
joissa on datakatto ja maksulliset lisäpaketit. Niissähän asiakas
huolehtii siitä, ettei jaa liikaa, sillä jakaminen tuntuu omassa
kukkarossa ;-)

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Asko

On 6.10.2016 22:16, P.V. wrote:
> Eli jostain syystä Sonera ei halua, että liittymän datayhteys jaetaan
> kännykällä. Sen sijaan, jos sama jako tehdään mokkulalla, asiassa ei ole
> ongelmaa...

Onpa kyllä mielenkiintoinen sopimusehto. Mistä Sonera edes tietää,
millaisella laitteella dataa jaetaan ja mitä merkitystä sillä Soneralle
on, että millaista laitetta asiakas käyttää?

Tiedän kyllä, että Soneralla on erikseen noita "liikkuva netti"
liittymiä, jotka on tarkoitettu pelkään datakäyttöön eikä niillä
käsittääkseni voi edes soittaa GSM-puhelua.

Mutta tuossa sopimusehtojen kohdassa ei mitenkään viitattu eri
liittymätyyppeihin, vaan nimenomaan erityyppisiin päätelaitteisiin. Mitä
ihmeen merkitystä sillä voi olla, että jaanko mä Soneran 4G-yhteyttäni
omaan asuntooni Huawein reitittimellä vai Lumia kännykällä? Mun
näkökulmasta toki kunnollinen reititin on toimintavarmempi, mutta mitä
se Soneraa haittaisi, vaikka käyttäisin jotain vanhaa romua kännykkää
ensisijaisena nettimodeeminani?

-Asko

Asko

On 6.10.2016 22:48, Reijo Korhonen wrote:
> Ehdot kannattaa katsoa omasta liittymästä eikä bostakin toisesta
> liittymästä. Kyseinen lause näylyttää olevan palvelukausta tuotteesta
> jonka nimi on "Sonera Liikkuva netti-palvelukuvaus-06-05-2015".

Kyseisen sopimusehdon ensimmäinen sana näylyttää olevan
"matkapuhelinliittymän". Minä tulkitsen tuon tarkoittavan kaikkia
Soneran kännykkäliittymiä, eli tuo lienee yleisnimi eikä erisnimi.

-Asko

Reijo Korhonen

Ei näitä tarvitse arpoa netistä, vaan sopimusta tehdessäsi sinulle
annetaan suorat linkt sopimusehtoihin tai ne tulee muuten esimerkiksi
paperilla tai pdf:nä.

Keskustelupuusta ei ŋäy enää kuka oli sopimuksen tekijkä vai lähtikö
keskustelu käyntiin ilman että kukaan oli edes tehnyt sopimusta, joten
kommentointi täällä on tukevasti pilven päällä ja alas maan pinnalle
päästään vasta kun jollakin on esittää konkreettinen tapaus, jossa hän on
tehnyt oikean sopimuksen Soneran kanssa kertoen mihin silloin millaisen
liittymän otti käyttöönsä ja mihin silloin oikeasti sitoutui.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Kopte

16.10.2016, 22:55, Reijo Korhonen kirjoitti:

> [...]
> tehnyt oikean sopimuksen Soneran kanssa kertoen mihin silloin millaisen
> liittymän otti käyttöönsä ja mihin silloin oikeasti sitoutui.

Lähti käyntiin mun Latvialaisesta SIM:tä. Minä olen jo 2 vk:n päästä
siirtynyt Soneran Sopiva L+:n. Ja käytän datasiirtoon vaan kännyä.
Olen käyttänyt kännyä jo eri operaatteilla WiFi mokkulana. Siis ei
erillistä mokkulaa tai reititintä etc. Oon aikaisemalla Soneralla
jakanut yhteysen läppäriin..

Kopte

06.10.2016, 22:16, P.V. kirjoitti:

> [...]
>
> Eli jostain syystä Sonera ei halua, että liittymän datayhteys jaetaan
> kännykällä. Sen sijaan, jos sama jako tehdään mokkulalla, asiassa ei ole

Mitä toi käytänössä tarkottaa ?? Kiinnitän huomiota sanoihin "useamman
kesken" ? Yleensä jaan vaan oman läppärini kesken ? Eikö silti saa ??
Nyt on jaossa melko hidas Globetelin datayhteys läppäriin. Kohta on
Soneran..

Akseli Mäki

Kopte wrote:

> [...]
> kesken" ? Yleensä jaan vaan oman läppärini kesken ? Eikö silti saa ??
> Nyt on jaossa melko hidas Globetelin datayhteys läppäriin. Kohta on

Kännykkä on yksi päätelaite ja jos sen kautta jaetaan yhteys läppärille, on
se toinen. Eli sellaistakin se koskee.

Käytännössä tuota ei kai tapahdu. Koeta löytää ihmisiä joilta on liittymä
suljettu.
Koska internetti on valittamista varten, jos jotain tiettyä valitusta ei
löydy edes etsimällä, ei sitä vielä ole kenellekään tapahtunut.

Akseli Mäki

Asko wrote:

>Onpa kyllä mielenkiintoinen sopimusehto. Mistä Sonera edes tietää,
>millaisella laitteella dataa jaetaan

Ootko saanut koskaan mokkulaan MMS&WAP&yhteys asetuksia tekstiviestinä tai
muuna? Puhelimeen ne tulevat. Eli jollain tavalla verkko tunnistaa
laitteen.

Jännä että se pitää erikseen sanoa, vieläpä insinöörille.

Saunalahdella ainakin aikoinaan näki nettisivulta mikä puhelin oli missä
liittymässä, se tunnisti ihan mallinkin. (ainakin nokialaiset, hyvin
vanhatkin)

>ja mitä merkitystä sillä Soneralle
>on, että millaista laitetta asiakas käyttää?

Muistaakseni tethering kielto on aika yleinen. Tai pidemminkin kaikilla,
mutta myös muualla maailmassa se on hyvin yleinen.

Ideana on kai painostaa ihmiset hankkimaan jokaiseen laitteeseen oma netti.
Tai jotain tuollaista. Veikkaan ettei se kovin tehokkaasti toimi.

Mitä merkitystä Soneralla on että millaista laitetta asiakas käyttää? About
ei mitään.

Mitä merkitystä Soneralle on sillä, mitä asiakas sillä merkityksettömällä
laitteella tekee? No varmaan paljonkin. Siitähän kyse on, ei laitteesta
vaan mitä sillä tekee.

> [...]
>ihmeen merkitystä sillä voi olla, että jaanko mä Soneran 4G-yhteyttäni
>omaan asuntooni Huawein reitittimellä vai Lumia kännykällä?

Hyvin hyvin luultavasti sinä et hanki paljon puheaikaa ja rajattoman nopean
netin sisältävää puheliittymää sille spekuloimallesi reitittimelle.

Joten pointtisi ei ole kovin pätevä. Hyvin erilaisiin, erityyppisiin
laitteisiin hankitaan erilaiset liittymät joita käytetään eri lailla.

> Mun
>näkökulmasta toki kunnollinen reititin on toimintavarmempi, mutta mitä
>se Soneraa haittaisi, vaikka käyttäisin jotain vanhaa romua kännykkää
>ensisijaisena nettimodeeminani?

Päinvastoin, Sonera hyvin mielellään myy siihen sun romuusi erillisen
dataliittymän.

P.V.

"Reijo Korhonen" kirjoitti viestissä:nu0lvo$fvn$6...@dont-email.me...

> [...]
> tehnyt oikean sopimuksen Soneran kanssa kertoen mihin silloin millaisen
> liittymän otti käyttöönsä ja mihin silloin oikeasti sitoutui.

Käsittääkseni Soneran liittymän hankkimista suunnitteli Kopte, ja koska hän
suunnitteli yhteyden jakamista kännykällä, minä kerroin havainnostani. Olen
pitkäaikainen Soneran asiakas, ja joskus kesällä Soneralta tuli viesti
käyttöehtojen muuttumisesta, ja linkki johonkin PDF:ään. Satuin selailemaan
tiedostoa, ja sieltä pisti silmään tuollainen kohta, jota ennen en ollut
huomannut, joten todennäköisesti kyseessä oli yksi muutoksista. Käytännössä
siihenkin piti suostua pitämällä liittymä.

Ihmettelen edelleen kyseisen ehdon tarkoitusta -- mitä väliä sillä on, millä
laitteella nettiä käytetään? Jotenkin voisi _ehkä_ ymmärtää, jos kännykät --
monia muitakin tehtäviä samalla tehdessään -- reagoisivat välillä verkosta
tuleviin paketteihin viiveellä, ja siitä tulisi ylimääräistä työtä
tukiasemalle, jotka saattaisivat esim. turhaan lähettää paketin uudelleen.
Mutta toinen mieleen tuleva vaihtoehto on, että Sonera haluaa vain
asiakkaiden käyttävän erillisiä liittymiä puheluihin ja datasiirtoon,
jolloin asiakkaat maksaisivat useammasta liittymästä. Saattaa vain olla,
että pakkomyynti ei motivoi asiakkaita hankimaan toista liittymää samalta
operaattorilta...

P.V.

P.V.

"Akseli Mäki" kirjoitti
viestissä:h4fa0c1emjnunkk90...@4ax.com...

> Muistaakseni tethering kielto on aika yleinen. Tai pidemminkin kaikilla,
> mutta myös muualla maailmassa se on hyvin yleinen.

Eikö niissä ole kyse yleensä siitä, että yhteyttä ei ylipäätään saa jakaa --
ei siitä, millaisella laitteella jako tehdään?

P.V.

P.V.

> [...]

> Ootko saanut koskaan mokkulaan MMS&WAP&yhteys asetuksia tekstiviestinä tai
> muuna? Puhelimeen ne tulevat. Eli jollain tavalla verkko tunnistaa

Käsittääkseni tunnistus perustuu IMEI-koodiin. Sen ensimmäiset numerot
ilmaisevat laitteen mallin, ja loput laiteyksilön.

P.V.

Asko

On 18.10.2016 0:13, Akseli M�ki wrote:
> Päinvastoin, Sonera hyvin mielellään myy siihen sun romuusi erillisen
> dataliittymän.

No ei ainakaan Liikkuva netti liittymää, jos oikein ymmärsin sen täältä
lukemani sopimusehdon. Ehkä niillä on sitten erikseen sellaisiakin
dataliittymiä, joita saan jakaa kodin muille laitteille ihan millä
tahansa vanhalla kännykällä?

-Asko

Akseli Mäki

P.V. wrote:

>Eikö niissä ole kyse yleensä siitä, että yhteyttä ei ylipäätään saa jakaa --
>ei siitä, millaisella laitteella jako tehdään?

Jos asiakas maksaa tarpeeksi, ei sillä ole väliä mitä asiakas tekee, ja
miten.

Kuten yritin selittää vaikka ehdoissa erotellaan asia laitetyypillä ei
liittymätyypillä, eri liittymätyypejä käytetään eri laitteilla, joten se
vaikutus on sama.

Akseli Mäki

Asko wrote:

>No ei ainakaan Liikkuva netti liittymää, jos oikein ymmärsin sen täältä
>lukemani sopimusehdon.

Kun Soneran myyjä kieltäytyy sinulle myymästä jotain liittymää, ota se
nauhalle tai mikäli viestintä tapahtuu netissä, ota kuvakaappaus
keskustelusta.

Muuten en usko.

Päätin katsoa mitä siellä sopimusehdoissa oikeasti lukee.

(alempaa mainitut ehdot löytyvät kaikki tältä sivulta)
https://www.sonera.fi/toimitusehdot-ja-palvelukuvaukset#aihe-10

Liikkuvaa nettiä tilatessa esitellään että siihen pätee kolmet eri ehdot
plus hinnasto, esim tilaussivulta kun klikkaa yhden liittymän auki
https://kauppa.sonera.fi/yksityisille/tarjooma/nettiliittyma.aspx?Plan=nettiL&ScrollTop=923&intcmp=MBB-tuotesivu-L

maksupalveluehdot,Sopimusehdot maksupalveluiden tarjoamisesta
liittymäasiakkaalle
https://www.sonera.fi/dam/jcr:6b547001-fbb1-451a-8e5c-f033e1ab03e7/Sopimusehdot%20maksupalveluiden%20tarjoamisesta%20liittymaasiakkaalle.pdf
jotka eivät siis käsittele asiaa,

sekä Liikkuva netti palvelunkuvaus
https://www.sonera.fi/dam/jcr:66e9f6b2-2f81-400c-89c0-631e32d2eaa4/Sonera%20Liikkuva%20Netti%20palvelukuvaus.pdf
jossa ei puhuta jakamisesta tai tetheringistä mitään, sekä

yleiset toimitusehdot kuluttaja-asiakkaille
https://www.sonera.fi/dam/jcr:da408876-eca0-4a71-8396-ea446ae3efa7/Yleiset%20toimitusehdot.pdf

Tuota viimeistä en jaksanut pisimpänä lukea läpi, mutta hakusanalla "jakam"
tai "tethe" ei löytynyt ainuttakaan osumaa. Liikkuva netti
palvelunkuvauksessa mainittiin että yhteyttä ei saa jakaa kolmannelle
osapuolelle.

Sen aikaisemmin ketjussa siteeratun kohdan kyllä löytää erikseen hakemalla,
Sonera Sopiva liittymän palvelunkuvauksesta. Joka on siis
matkapuhelinliittymä, ei dataliittymä.

Kukaan ei ole niin hölmö että hankkii wifi mokkulaan matkapuhelinliittymää,
koska se on paljon kalliimpi nopeuteen nähden.

Asko

On 19.10.2016 0:11, Akseli M�ki wrote:
> Kukaan ei ole niin hölmö että hankkii wifi mokkulaan matkapuhelinliittymää,
> koska se on paljon kalliimpi nopeuteen nähden.

Ei välttämättä.

Mulla on vuosien ajan ollut pöytälaatikkoliittymänä kuukausimaksuton
Saunalahti Säästäri, joka ennen pöytälaatikkoon joutumistaan oli mulla
ihan ykköskännykässäni.

Pari vuotta sitten Saunalahti ilmoitti, että kaikkiin puheliittymiinkin
tulee väkipakolla 256 kbits nettiyhteys ja ryhtyivät veloittamaan siitä
1,99 eur/kk. Samoihin aikoihin laitoin tuon SIM:n riistakameraani, niin
tuollainen hidas ja edullinen nettiyhteys tulikin ihan tarpeeseen.
Yleisesti ajatellen se kyllä oli aika röyhkeää pakkomyyntiä esim. nettiä
tarvitsemattomille eläkeläismummoille.

Nyt tänä syksynä ilmoittivat "yhtenäistävänsä liittymien hinnoittelua",
joka tarkoittaa 3,99 eur/kk korotusta 1.11.2016 alkaen. Eli kohta maksan
riistakameran liittymästä jo lähes 6,- eur/kk ja tuo on siis ihan
täysiverinen kännykkäliittymä puhelinvastaajineen yms. lisäpalveluineen.

Tämmöinen hintojen kolminkertaistaminen on kyllä jo herättänyt ajatuksia
kilpailuttaa tuo liittymä, mutta mahdanko päästä tuntipalkoille?
Heittäkääs hyviä vinkkejä edullisemmista dataliittymistä, jos sellaisia
jostain löytyy?

-Asko

Kopte

19.10.2016, 21:30, Asko kirjoitti:

> [...]
> kilpailuttaa tuo liittymä, mutta mahdanko päästä tuntipalkoille?
> Heittäkääs hyviä vinkkejä edullisemmista dataliittymistä, jos sellaisia

Globetel ainakin. Nostivat justiinsa 0.59€:sta 1.59€:n halvimman liit-
tymän. 0.059€/Mt tai jos tarttee rajaton nykyisin 8.80€ (ennen 5.90€).
4 Mbps on nopeus. Jos tossa riistakamerassa ei tarvitse paljon dataa.
Nyt ei tule muuta mieleen :-)

Reijo Korhonen

On Wed, 19 Oct 2016 21:30:42 +0300, Asko wrote:

> [...]
> tuollainen hidas ja edullinen nettiyhteys tulikin ihan tarpeeseen.
> Yleisesti ajatellen se kyllä oli aika röyhkeää pakkomyyntiä esim. nettiä

Itse asiassa tuo on käsitämättömän halpa nettiyhterys, jolla surkkaa ihan
mukavasti. Nykyään halvin liittymämaksu taitaa olla kahdenkympin luokkaa,
mutta siinä vasta pakkomyyntiä onkin, sillä nettinopeus on alimmillaan
megabitin luokkaa.

> [...]
> riistakameran liittymästä jo lähes 6,- eur/kk ja tuo on siis ihan
> täysiverinen kännykkäliittymä puhelinvastaajineen yms. lisäpalveluineen.

Silti noin halpaa liittynää ei nykyisin enää myydä. Selvää pakkomyyntiä.

> [...]
> kilpailuttaa tuo liittymä, mutta mahdanko päästä tuntipalkoille?
> Heittäkääs hyviä vinkkejä edullisemmista dataliittymistä, jos sellaisia

Kerro löydätkö halvempaa puhelinliittymää jossa on netti. Minullekin
kelpaisi. Sikäli ymmärrän että puhelinliittymiin liittyy nykuyisin aina
netti, koska kaikki nyypuhelimet on suunniteltu niin, että ne ovat koko
ajan netissä kiinni. Ei varmaan olisi kannattavaa hallimoida netittömiä
puhelinliittymiä, joiden markkinaosuuson varmaan jo alle prosentin.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Tue, 18 Oct 2016 00:13:56 +0300, Akseli Mäki wrote:

> [...]
> merkityksettömällä laitteella tekee? No varmaan paljonkin. Siitähän kyse
> on, ei laitteesta vaan mitä sillä tekee.

Yllättävän usein viime hetkien keskustelussa on noussut esiin käsite
myyntisopimus. Siis kauppiaan vapaus sopia ostajan kanssa siitä mitä myy.
Eli sen miten ostaja lupaa käyttä ostamaansa tuotetta, KUten oloen
aikaisemminkin sanonut, sopimusteknisesti ja lainsäädännöllisesti asia on
selvä. Myyjä saa myydö mitä haluaa. Kunhan sopimusehdot eivät ole
laittomia. Tässä tapauksessa tuskin ovat. Sonera saa pakottaa meidät
ostamaan joka laitteeseen oman simmin ja sitä myöten oman liittymän.

Me kuluttajina saamme lopettaa tuottaisten liittymien ostamisen ja
siirtyä käyttämään operaattoreita, joiden sopimusehdot ovat järkevämmät.

Käsittääkseni satununnainen tetherin ojn sonerankin liittymissä edeslleen
salittua joten suurimmalla osalla kuluttajilla ei edes ole tarvetta
rikkoa sopimusehtoja. Mutta en voi mjitenkään tukea sellaista näkemysrä,
että kuluttajana joku voisi jättää sopimusehdot huomioimatta. Maailmassa
kun pyriyään tasapuolisuuteen. Se merkitsisi tuilannetta, jossa tämä
kuluttaja hyväksyy sen, että myös myyhäpuolen ei tarvitse noudattaa
myyntisopimusta. Eli seuraava lasku voisi sitten olla esimerkiksi
mielivaltaisen iso taiu sisältää eriä joista ei ole sovittu. Tun
kuluttajan kohdalla kun elettäisiin "sopimuksetonta tilaa".

Mutta sanokaa nyt onko tämä asia jollekin oikea ongelma vai väitelläänkö
tässä vaan periaatteesta? Omsta puolestani voin sanoa, että satunnaisesti
jaan puhelinliittymäni nettiä muille laitteille, mutta ne tilanteet ovat
harvinaisia. Yleensä laitteet jyllä toimivat omillaan eivätkä edes ole
niin lähellä toisiaan että se onistuisi. Nettiä kaipaavat laitteet
vieläpä löytävät yleensä nopeamman netin jostakin muualta kujin
puhelimestani.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

P.V.

"Akseli Mäki" kirjoitti
viestissä:v83d0cpjvcf6li5oh...@4ax.com...

> Jos asiakas maksaa tarpeeksi, ei sillä ole väliä mitä asiakas tekee, ja
> miten.

Niinhän voisi kuvitella. Eli olisi (kalliimpia) liittymiä, joissa olisi
vähemmän rajoituksia. Käsittääkseni kyseinen ehto kuitenkin koskee
suunnilleen kaikkia kuluttajaliittymiä, eikä tavallisesta hinnastosta
löytyisi liittymää, jossa ehtoa ei olisi. Voi olla, että yksittäisen
asiakkaan pitäisi maksaa aika paljon, jotta hänen sopimukseensa tehtäisiin
poikkeus, joka poistaisi kyseisen ehdon juuri häneltä.

P.V.

P.V.

"Reijo Korhonen" kirjoitti viestissä:nua7nm$kv$8...@dont-email.me...
> [...]
> niin lähellä toisiaan että se onistuisi. Nettiä kaipaavat laitteet
> vieläpä löytävät yleensä nopeamman netin jostakin muualta kujin

Henkilökohtaisesti nyppii tuollainen hatusta vetäistyn oloinen sääntö, jota
ei perustella mitenkään, ja joka on määritelty hyvin epämääräisesti. Voin
olla epäluuloinen, mutta tulee mieleen sellainen mahdollisuus, että siinä
varataan mahdollisuus lopettaa palvelu tai vaatia lisämaksuja
mielivaltaisesti, vaikkakin virallisesti jonkin hyväksyttävältä kuulostavan
säännön varjolla.

Tavallisesti sääntöjä katsottaisiin läpi sormien, mutta jos jostain syystä
asiakas lakkaa miellyttämästä, operaattorilla olisi mahdollisuus lähteä
käymään kaikkia sääntöjään läpi ja katsomaan, löytyisikö jotain
sääntöjenvastaista, mitä asiakas olisi tehnyt. Ja siinä tilanteessa
"toistuvaa" ja "yhtäjaksoista" voitaisiin tulkita hyvinkin tiukasti, kun
niitä ei ole määritelty. Esimerkiksi näin:

"Jahas, tämä on jakanut yhteyttään viime kuussa yli kaksi tuntia. Käyttö on
siis ollut yhtäjaksoista. Ja tilanne on vieläpä toistunut kaksi kuukautta
aiemmin! Eli toistuvaakin vielä! Kyllä nyt täytyy määrätä asiakkaalle
sanktiota."

P.V.

Asko

On 20.10.2016 13:38, Reijo Korhonen wrote:
> kaikki nyypuhelimet on suunniteltu niin, että ne ovat koko
> ajan netissä kiinni. Ei varmaan olisi kannattavaa hallimoida netittömiä
> puhelinliittymiä, joiden markkinaosuuson varmaan jo alle prosentin.

Suomessa on jo pitkään ollut GSM-liittymiä enemmän kuin asukkaita,
olisiko niitä nykyisin ehkä 6 miljoonaa.

Netin käyttö älypuhelimilla on yleistynyt vasta 2010-luvulla. En millään
jaksa uskoa, että 99 % suomalaisista olisi vaihtaneet puhelintaan
kuluneen kuuden vuoden aikana.

Vanhaan hyvään aikaan tehtiin kestäviä puhelimia, joten monilla on
varmaan vielä ihan aktiivikäytössä vuosituhannen alun laitteita, joissa
ei nettiä tarvita.

Toki, nyt myytävistä puhelimista yli 90 % voi jopa ollakin älypuhelimia,
mutta nyt käytössä olevista puhelimista tuskin edes 80 % on vielä
älypuhelimia.

-Asko

Akseli Mäki

Reijo Korhonen wrote:

>Mutta sanokaa nyt onko tämä asia jollekin oikea ongelma vai väitelläänkö
>tässä vaan periaatteesta?

Niin kauan kun ei juuri löydy ihmisiä joiden liittymä on irtisanottu tuon
takia, ei ole.

Reijo Korhonen

On Thu, 20 Oct 2016 22:17:45 +0300, Asko wrote:

> [...]
>
> Netin käyttö älypuhelimilla on yleistynyt vasta 2010-luvulla. En millään
> jaksa uskoa, että 99 % suomalaisista olisi vaihtaneet puhelintaan

Toimii ne netillisetkin simmit niissä puhelimissa, jotka eivät osaa
nettiä. EU määräsi netin joka simmiin. (En ota kantaa tietoihin netin
käytön yleistymisen alkamisesta kännyköissä vasta 2010-luvulla.)

> [...]

> älypuhelimia.

Toimii ne netillisetkin simmit niissä puhelimissa, jotka eivät osaa
nettiä. EU määräsi netin joka simmiin. Sinu on siis aika mahdotonta ostaa
EU:n alueelta liittymää, jossa ei nettiä olisi, tarvitset sitä et.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Asko

On 23.10.2016 2:00, Reijo Korhonen wrote:
> (En ota kantaa tietoihin netin
> käytön yleistymisen alkamisesta kännyköissä vasta 2010-luvulla.)

Nokia 3200 ilmestyi joulumyyntiin vuonna 2003 ja siinä mainostettiin
ensimmäistä XHTML-selainta. Olihan jo ennen tuotakin ollut WAP-selaimia,
mutta aika pieni piiri sitä WAP:ia ikinä käytti. Itse perustin omat
mobiilisivuni vuonna 2004, mutta tuskin siellä ikinä oli muita kävijöitä
kuin minä itse. :)

Muistelen, että mulla taisi tulla duunin s-postit kännykkään ekan kerran
silloin kun luurina oli Nokia N70. Tuo on julkaistu keväällä 2005.

Laajemmin s-postin työkäyttö ilmestyi vasta viimeisimpien Symbian
luurien aikoihin vuosien 2009 - 2010 tienoilla. Ensimmäiset Lumiat
ilmestyivät markkinoille 2011 ja samoihin aikoihin osa vannoutuneista
Nokia faneista siirtyi Androideihin. Tällöin Facebook oli jo melko
hyvässä nosteessa ja sen sovellus taisikin olla monelle pääasiallinen
syy siirtyä älykännykän käyttäjäksi.

Kyllähän Symbianillakin toki nettiä käyteltiin, mutta enemmän se oli
meidän teknofriikkien juttu. Laajemmin netin käyttö kännyköillä on
yleistynyt vasta näiden "sipaisupuhelinten" myötä, eli juurikin
2010-luvulla.

> Toimii ne netillisetkin simmit niissä puhelimissa, jotka eivät osaa
> nettiä. EU määräsi netin joka simmiin. Sinu on siis aika mahdotonta ostaa
> EU:n alueelta liittymää, jossa ei nettiä olisi, tarvitset sitä et.

Kyllähän GPRS data on toiminut puhelimissa jo vuosituhannen vaihteesta
alkaen. Silloin se maksoi muistaakseni 5,- euroa per megatavu, eli
ainoastaan ne jotka sitä tarvitsivat, joutuivat siitä maksamaan.
Nykyisin data on kytkypakkomyyntinä ilmeisesti juuri EU-määräyksen
vuoksi kaikissa liittymissä. Määräyksen taustalla kai oli hieno ajatus,
ettei netin käyttöä aloittelevat käyttäjät vahingossa joutuisi maksamaan
kalliita megatavuhintoja, vaan heille kuuluu kiinteällä kk-maksulla
kiinteä kk-kiintiö dataa. Sikäli ikävää, että tuo kiinteä kk-maksu
veloitetaan myös niiltä, jotka eivät dataa halua käyttää.

-Asko

Reijo Korhonen

On Sun, 23 Oct 2016 15:42:06 +0300, Asko wrote:

> [...]
> mutta aika pieni piiri sitä WAP:ia ikinä käytti. Itse perustin omat
> mobiilisivuni vuonna 2004, mutta tuskin siellä ikinä oli muita kävijöitä

Taidat sekoittaa älykännykän ja kännykän. Mykkähän NMT-puhelimia oli ja
paljon, mutta kun GSM tuli, niin silloin kännykköbisnes suorastaan
räjähti. NMT tuli pohjoimaissa käyttöön vuomnna 1981 ja GSM vuoden 1990
paikkeilla. NMT oli analoginen, mujtta GSDM digitaalinen ja digitaalisuus
vasta mahdollisti myöhemmätt palvelut kuten wap. Palvelut olivat
sidoksissa internetin kehittymiseen. Myös internetissä oli emsin tartjolla
vain tekstipalveluja kuten wap. Muistan käytäneeni wappia vuonna 2001.

Ei siinä kännykässä paljon älyä vielä ollut, eikä muita sovelluksia,
kameraakaan. Mutta ei näissä nykyisissäkään kännyköissä ylä ole, mutta
joitakin sovelluksia kyllä.

> Muistelen, että mulla taisi tulla duunin s-postit kännykkään ekan kerran
> silloin kun luurina oli Nokia N70. Tuo on julkaistu keväällä 2005.

Sähköpostikin on merkkipohjainen sovellus, ihan kuten wapin
uutispalvelukin.

> Laajemmin s-postin työkäyttö ilmestyi vasta viimeisimpien Symbian
> luurien aikoihin vuosien 2009 - 2010 tienoilla.

Syy taisi olla ihan käytännöllinen. Operaattorit pitivät
kännykkäsähköpostilla kovaa hintaa. N70 oli symbianluuri. Kutgen suurin
osa 2000-luvun alkupuolen luureista, jotka olivat Nokian luureja ja
niissä Sympian, joko Sympian 40 (halpaluurit) tai Symbian 60 (ns.
älykännykät, joissa oli enemmän muistia ja ohjelmia,

> Ensimmäiset Lumiat
> ilmestyivät markkinoille 2011

Niissä oli Windows 7.5 j myöhemmin Windows 8 ja taru taitaa päättyä uusiin
Windows 10 luureihin, joissa sinänsä ei ole mitään vikaa.

> ja samoihin aikoihin osa vannoutuneista
> Nokia faneista siirtyi Androideihin. Tällöin Facebook oli jo melko
> hyvässä nosteessa ja sen sovellus taisikin olla monelle pääasiallinen
> syy siirtyä älykännykän käyttäjäksi.

Kyllä Facebook toimi viimeisissä Synbian 60-luureissa ihan hyvin. E7-
huippuluurissa oli hino käyttöön väännettävä näppäimistökin, merkein niin
hieno kuin Nokian N900.lunuxluureissa, joissa olikin sitten varsin hyvät
näppäimet. Myös Nokian Lumia-puhelimissa Facebook lähti toimimaan sillä,
että tilin määrittelija, samoin kuin Googlen palvelutkin ja muu Some,
joten jos väki alkoi käyttää Android-luureja, se ei johtunut siitä,
etteikä Nokian puhelimissa, Joita on siis Symbian, Linux ja Windows-
pohjaisia, olisi Facebook toiminut.

> [...]
> meidän teknofriikkien juttu. Laajemmin netin käyttö kännyköillä on
> yleistynyt vasta näiden "sipaisupuhelinten" myötä, eli juurikin

No kun nyt eketään vuotta 2016, niin voisi9 sanoa että 2010-luvun
alkaessa.

Tämäkin johtuu nmyös palveluntarjoajien hinnoittelusta. Aiemmin
kännykkänettilaskutus oli datamääräpohjainen. Kännykkää ei pidetty koko
ajan netissä. ;utten kännylkkälasku olisi ollut liian suolainen. Edes
firman kännyköillä ei olluit lupa surffailla rajattimasti. Sittemmin
laskutus on muuttunut ja dataa saa Suomessa ja monessa muussa maassa
käyttää rajatta monella operaattorilla, mutta esimerkiksi Someralla on
edelleen datapohjainen laskutus. Kuitenkin tämä rajaton netti vasta
mahdollisti mobiilipalveluiden kehityksen.

Sama sovellus kun ei toimi sekä kännykässä että tietokoneella, koska
ruudut ovat niin eri kokoiset.

> Kyllähän GPRS data on toiminut puhelimissa jo vuosituhannen vaihteesta
> alkaen. Silloin se maksoi muistaakseni 5,- euroa per megatavu, eli
> ainoastaan ne jotka sitä tarvitsivat, joutuivat siitä maksamaan.

Niin, laskutus oli tuolloin datakäyttöön perustuvaa ja nykyhinnoissa
laskien suolaista. Palvelut olivat tosin merkkipohjaisia jollojn dataa
liikkui nykymiyyapuun mukaan vähän.

> [...]
> kiinteä kk-kiintiö dataa. Sikäli ikävää, että tuo kiinteä kk-maksu
> veloitetaan myös niiltä, jotka eivät dataa halua käyttää.

No, kehityksen tukot (selityds nimitykselle yllä) saavat vähän maksaa
siitä, että ovat olleet tukkona. On tiketysti totta että tikot maksavat
siitä, että nuoriso saa nyt surffata puhelimella. Ohjelmat ja palvelut
joilla surffataan eivät olisi sytyneet, jos dataa ei aisi käyttää
kiinteällä kuukausumaksulla, jolloin vasta kännykkä alkoi olla koko ajan
netissä. Sitä ennen se erikeseen poäästettiin nettiin ja otettin heti
pois kun ei nettiä enää tarvittu. Esimerkiksi sähköpostienm hakemisen
jälkeen. Tai wap-uutisten lukemisen jäkeen, vuonna 2001.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Asko

On 26.10.2016 1:06, Reijo Korhonen wrote:
> Taidat sekoittaa älykännykän ja kännykän.

Odotin saavani tuon lauseen jälkeen oman näkemyksesi älykännykän ja
kännykän määritelmistä. Sen sijaan sain palan NMT- ja GSM-historiaa.

> Sympian 40 (halpaluurit) tai Symbian 60 (ns.
> älykännykät

Tässä se määritelmäsi vihdoin tuli. Minä en kyllä muista, että symbianin
aikoihin olisi vielä kukaan puhunut mistään älypuhelimista tai
älykännyköistä. Ne olivat vain kännyköitä.

> Kuitenkin tämä rajaton netti vasta
> mahdollisti mobiilipalveluiden kehityksen.

Kyllä kodeissa oli WLAN tukiasemia ihan yleisesti jo ennen vuotta 2010.
Siltikään kodeissa ei juurikaan näkynyt nykyaikaisia älypuhelimia tai
mobiilipalveluita.

> Sama sovellus kun ei toimi sekä kännykässä että tietokoneella, koska
> ruudut ovat niin eri kokoiset.

Varmaan enemmänkin juuri tuo näyttötekniikan kehittyminen on
edesauttanut älypuhelimien ja mobiilipalveluiden syntymistä, kuin
operaattorien datalaskutus.

-Asko

Reijo Korhonen

On Thu, 27 Oct 2016 19:59:14 +0300, Asko wrote:

> Odotin saavani tuon lauseen jälkeen oman näkemyksesi älykännykän ja
> kännykän määritelmistä. Sen sijaan sain palan NMT- ja GSM-historiaa.

Oma näkemykseni märiotelmnistä noudattaa virallista linjaa, jossa kännykkä
on matkapuhelin, johon ei juurikaan vopi asentaa uusia ohjelmia.
Lälykämmyläksi sen sijaan kutsutaan matkapuhelimia, joihin voi asentaa
monenlaisia ohjelmia sovelluskaupasta.

Virallisen linjan märritelmät ovat minusta huonoja jo senkin takia, että
älyllä ja sovellusten asennettavuyuydella ei ole mitän tekemistä
keskenään. Ja koko äly sanha tässä yhteydessä ob älytön, sillä
matkapuhelissa ei kukaan ole havainnhut mitään älyä, vaan ne ovat
koneita, joihin voi kyllä asentaa sellaisia ohjelmia, joissa on
monipouolisia automaattisia toimintoja, muta nuo aomkaattiset
tioiminnoykaa eivät ole älylläitä, vaikka voivat olla silti käyttäjäleen
hyvinkin hyödyllisiä.

> Tässä se määritelmäsi vihdoin tuli. Minä en kyllä muista, että symbianin
> aikoihin olisi vielä kukaan puhunut mistään älypuhelimista tai
> älykännyköistä. Ne olivat vain kännyköitä.

Ensin tuli S40 kännykät, joissa oli muutama hyödyllinen ohjelma, mutta
lisää ohjkelmia ei voinut asentaa sovelluskaupasta. Nämä olivat siis
kännyköitä.

Kun Nokia lanseerasi hienompia ja monipuolisempia S60-kännyköitä, niitä
alettiin kutsua älypuhelimiksi ja niihin pystyi asentamaan ohjelmia
Nokian sovelluskaupasta (Ovi, muutti nimensä myöhemmin).

> Kyllä kodeissa oli WLAN tukiasemia ihan yleisesti jo ennen vuotta 2010.
> Siltikään kodeissa ei juurikaan näkynyt nykyaikaisia älypuhelimia tai
> mobiilipalveluita.

Siksi että WLAN toimi vain kotona. Kännykän idea ei ole olla vain kotona
toimiva laite, vaan sen idea on olla aina mukana kannettava laite.
Palvelut taasen vaativat nettiyhteyden ja tosiaankin palveluiden
sytyminen ja kiinteähintaisen mobiilin liittymän ilmaantuminen sattuivat
samaan aikaan. Kännykästä tuli laite, joka on koko ajan netissä ja se ei
tule kallimmaksi kuin sammutella ja sytytellä nettiä kaiken aikaa.

> Varmaan enemmänkin juuri tuo näyttötekniikan kehittyminen on
> edesauttanut älypuhelimien ja mobiilipalveluiden syntymistä, kuin
> operaattorien datalaskutus.

Kännyköiden näyttöjen tarkkuudet ovat kasvaneet ja se on tuonut lisää
mahdiollisuuuksia totettaa kännykköohjelmia, mutta tuo ei poista sitä
tosiasiaa, että kännyköiden näytöt ovat paöljon pienempiä kuin
tietokoneen ruudut, joten ohjeklmien logiikkojen on pakko olla
känntköissä erilaiset kuin tietokoneohjelmissa ja sen lisäksi tietojen
syöttö on kännyköissä paljion hankalampaa kuin tietokoneohjelmissa, joten
känntohjelmissa on mininmoitu tietojen syötön tarve.

Datalaskutuksen loppuminen eli siirtyminen kiinteisiin kuukausihintoihin
kuitenlin mahdollisti sen, että palvelu on kännykässä auki oltiin kotoma
wlanin piirissä tai kadilla mobiilidatan varassa. Kun i9hmiset
uskaltavat käyttää kännykkäänsä joka paikassa pelkäämättä lisäkuluja,
tämä mahdollisti sen, että palvelun tarjoajat uskalsivat kehittää
palveluitaan sillä he saivat varnuuden kriittiosestä asiakasmassasta.
Josa kriittisenj asikasmassa sybtyminen on epävarmaa, ei kukaan järkevä
liikemaailman toimija rupea ottamaan påäätöntä riskiä. Se todennäköisyys
että liiketoiminnasta tulee kannettavaa pitää tietenkin olla paljon
suurempi kuin että liiketoiminnasta tulee tappiollista, että kukaan
rahoittaja lähtee kelkkaan mukaan.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Kopte

30.08.2016, 16:50, Kopte kirjoitti:

> Vielä kokeilin Zelta Zivtina:a. Roamaa
> [...]

Eikö kukaan tiedä ?? Ei onnistu PayPal:llä tai luottokortilla (ei
ole) ?? No ei sen kauheasti väliä sillä eilisestä lähtien on Soneran
L plus ollut taas käytössä. Sain sen 26.90 €/kk:ssa mutta en
saanut hyvää tarjousta 22.90 €/kk:ssa. Tilasin jo Soneran
liittymän syyskuussa viivästetyllä numerosiirrolla.Nyt kelpaa
taas reissata! Jos pääsis vaikka edes Ruotsiin...

Kopte

17.10.2016, 23:51, Akseli M�ki kirjoitti:

> [...]
> Koska internetti on valittamista varten, jos jotain tiettyä valitusta ei
> löydy edes etsimällä, ei sitä vielä ole kenellekään tapahtunut.

Selvä! Nyt on ollut reilut 3 vk Sonera ja olen jakanut yhteyden.
Yhteyttä ei ole ainakaan vielä katkaistu. Hyvä niin!

Kopte

01.11.2016, 14:14, Kopte kirjoitti:

> [...]
> liittymän syyskuussa viivästetyllä numerosiirrolla.Nyt kelpaa
> taas reissata! Jos pääsis vaikka edes Ruotsiin...

Löysin netistä lataus-sivustoja. Esim. https://www.prepaidunion.com.
Sieltä ei kuitenkaan löydy kohtaa Latvia. Kohta ei enää tarvitse
Euroopassa prepaideja kun roaming maksut poistuu EU ja EEC
alueelta 15.06.2017. Olen katsellut semmoselta sivulta kun
http://www.prepaid-data-sim-card.wikia.com/ . Sieltä löytyy muka-
vasti. Oli muuten Englannin kieliset weppi sivut Zelta-Zivtina:n
sivuille. Yhä jakaunut Soneran yhteyden eikä ainakaan vielä ole
katkaistu :-)