Nokia Maps -> miten etsin koordinaattien kanssa???

Villeke

Hei!
Kännykässäni (Nokia E90) on GPS ja navigointiohjelma. Olen sitä vähän
harjoitellut ja perustoiminnat alkaa mennä pikkuhiljaa. MUTTA: miten
ihmeessä voisin kertoa navigointisoftalle että haluan paikan
51,13124 (Latitude)ja 12,99089 (Longitude)tai sitten ne numerot jossa
pilkun jälkeen vielä murtolukua???

En millään löydä siis tuosta Nokia Maps sovelluksesta paikkaa missä voi
naputella koordinaatit ja sitten kone etsii kartan??? Eikä tämän pitäisi
olla helposti löydettävissä ohjelmasta, onhan siellä ne muutkin tavat
(etsi osoitteen mukaan, avainsanan mukaan, äskeisen sijainnin mukaan,
oman maamerkin mukaan jne.). Apu olisi siis tarpeen.
T. Ville

toimi@einiin.ei Ville.fi

"Villeke" kirjoitti:

Taitaa olla ainoa tapa tehdä uusi Maamerkki. Mene valikkoon GPS (ei
karttaohjelmaan), sieltä maamerkit ja uusi. Luvut näyttäs olevan samaa
muotoa kuin esimerkissäsi.

Sit ite maamerkille voipi suunnistaa GPS-tiedot -> Suunnistus

Maamerkin pystynee tekemään myös jollain sovelluksella pc:n avulla ja
siirtämään komplikaattoriin, mutta ei kokemusta. Geocaching.com sivulta saa
kuitenkin kivasti geokätköt latailtua.

T: Ville.fi

Villeke

Kiitos kaima!
No nyt rupesi lyyti kirjoittamaan ja opin tässä heti miten saan
koordinaatin katsottua puhelinsofta-masiinalla. Eli tosiaan GPS puolelle
(ei kartta/navigaattorisovellukseen) ne koordinaatit ja sitten siellä
valikosta "etsi paikka kartalta" ja siinä se. Hyvä vielä jos sattuu
olemaan se paikka valmiiksi puhelimen muistissa niin ei tartte
odotella/maksaa kartan hausta.
KIITOS ideasta!
Tosin vähän jäi ihmetyttämään että näin kiertäen oli tämä juttu
/feature/ tehty puhelimeen. Ei ehkä ole yhtä monimutkaisesti niissä
varsinaisissa navigaattoreissa? En ole koskaan käyttänyt joten en tiedä,
arvaan vaan.
Hyvää itsenäisyyspäivää vaan kaikille jukuripäille :-D
Ville

Antti Laiti

On 2007-12-06, Villeke <villeke.p...@yahoo.com> wrote:
> Tosin vähän jäi ihmetyttämään että näin kiertäen oli tämä juttu
> /feature/ tehty puhelimeen. Ei ehkä ole yhtä monimutkaisesti niissä
> varsinaisissa navigaattoreissa?

Niissä navigaattoreissa, mitä minä olen käyttänyt, on lähinnä sellainen
ajatus taustalla että tarkoituksena on navigoida osoitteilla. Aika moni
tietää kaverinsa osoitteen mutta harvempi koordinaatteja.

Ei sillä etteikö koordinaattifeaturea välillä tarvisi; esimerkiksi
geokätköilyssä se ominaisuus on välttämätön. Toisaalta sitten taas
kätköpuuhissa tarvitsee melkeimpä myös sen maastokartan, jota ei
yleensä navigaattoreista löydy.

--
Antti Laiti
http://antti.laiti.fi/

Petteri Soikkonen

Villeke kirjoitti:

> Tosin vähän jäi ihmetyttämään että näin kiertäen oli tämä juttu
> /feature/ tehty puhelimeen. Ei ehkä ole yhtä monimutkaisesti niissä
> varsinaisissa navigaattoreissa? En ole koskaan käyttänyt joten en tiedä,

Ajatuksena lienee ollut se, että maamerkit olisivat puhelimen eri
karttasovelluksille (joita voi olla useita) yhteisiä, ja että niitä
manageroitaisiin tarkoitukseen toteutetussa ohjelmassa.

Aiheeseen liittyen:

Nokia on tehnyt maamerkkien välittämiseen xml-speksin:
http://www.forum.nokia.com/info/sw.nokia.com/id/9001c8de-c19e-41a0-87d3-5be4297e4d4c/S60_Platform_Landmarks_Exchange_Specification_v1_0_en.pdf.html

Jos teet tuossa muodossa olevan, lmx-päätteisen tiedoston, avaamalla
tiedoston Tiedoston hallinta -sovelluksella, maamerkit tallentuvat
sopivassa muodossa (luullakseni, en ole kokeillut) automaattisesti
sovellusten käytettäviksi. Myös muita tapoja on:
http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?t=35733
http://www.gps-waypoints.net/forum/viewtopic.php?p=2948&sid=81bf8a49db3f83dcee8a90dc02fa1dfe

Hyvä on kuitenkin tietää, että jos maamerkkejä on liian paljon (esim.
kaikki kameratolpat Suomessa), niitä käyttävien sovellusten toiminta voi
hidastua dramaattisesti. Ongelma pitäisi olla korjattu S60 3rd Edition
Feature Pack 1 -versiossa:
http://blogs.forum.nokia.com/blog/hartti-suomelas-forum-nokia-blog/s60/2007/06/07/heads-up-for-people-using-java-landmarkstore-on-s60-3rd-edition-devices
Sitä en tiedä saako korjausta mitenkään vanhempiin S60 versioihin. (Saako?)

"Hyvä tietää" aiheen alle kuuluu myös tämä, GPS-paikannus -ryhmä
matkapuhelinfoorumilla:
http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/forumdisplay.php?f=34
jossa tosin keskustellaan muutenkin gps-laitteista (kuin pelkästään
puhelimiin liittyen).

Niin, ja täällä sfnetissä paikannusasioista keskustellaan myös ryhmässä
sfnet.keskustelu.paikannus

Petteri

Villeke

Kiitos kaikille vastaajille taas! Hyviä ohjeita ja neuvoja.

Kun etsin (olen siis täysi noviisi) ohjeita miten erilaiset koordinaatit
suhtautuu toisiinsa ... tai edes persuteitoa niistä ... ei sitä
löytynyt millään Googlella. Oli varmaan väärät hakusanat. Olisin
kaivannut ihan perustietoa miten koordinaatit toimiia ja varsinkin miten
ne lasketaan /muunnetaan kun ovat joko muotoa 12 34 56 ja sitten
12.23456 tai 12,2345. Ota tästä sitten maallikkona selvää.

Syyt moiseen uteluun:
-olisi kiva joskus kokeilla sitä geo-piillottelua
- kesällä matkaillessa saan joksus tarkan koordinaatin paikasta
(nähtävyys, leirintäalue, jne.)
- kaveri antaa GPS koordinaatin hyvän kalapaikan kohdalle ISOLLA järvellä

T. Ville

Juhani Kujala

"Villeke" <villeke.p...@yahoo.com> kirjoitti
viestissä:QLk6j.262741$K86.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

Karttapaikalta löytyy jotain tietoa muunnoksista:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/koordinaatit/koordinaatit.html?cx=3454345&cy=7216161&scale=12000000&tool=siirra&lang=FI

Mika Iisakkila

Apropos paikannus: kun en muista täällä nähneeni mitään mainintaa,
niin Google Mapsin uusi Mobile-versio kaivaa summittaisen paikan
jotenkin GSM-verkosta, eikä siis tarvitse edes GPS:ää (tosin osaa sen
kanssa sitten näyttää tarkankin paikan). Muutamilla tienoilla
kuljeskelun ja katoille silmäilyn perusteella taitaa yksinkertaisesti
naulata sijainniksi tukiaseman, johon puhelin on yhteydessä ilman sen
kummempaa kolmiomittausta (lieneekö sama systeemi kuin AGPS:ssä, en
tiedä).

http://www.google.com/gmm/

Netissä olevat online-ohjeet eivät näytä päivittyneen tähän uuteen
paikannustietoiseen versioon. Ei sitten osaa cachettaa dataa, eli
eurolaskuri pyörii varsinkin satelliittikuvien kanssa hyvää tahtia jos
ei ole datasopimusta.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Vahis

Mika Iisakkila wrote:
> Apropos paikannus: kun en muista täällä nähneeni mitään mainintaa,
> niin Google Mapsin uusi Mobile-versio kaivaa summittaisen paikan
> jotenkin GSM-verkosta,

Hienoa, itselläni oli 1.7 käytössä, nyt sitten tuli tuo 2.0.

> [...]
> naulata sijainniksi tukiaseman, johon puhelin on yhteydessä ilman sen
> kummempaa kolmiomittausta (lieneekö sama systeemi kuin AGPS:ssä, en

Aikoinaan Elisalla oli paikannuspalvelu, joka perustui puhelimen
käyttämien tukiasemien tietoihin. Tässä on varmaankin sama idea.

Otin silloin erikseen kyseistä palvelua varten erillisen liittymänkin
ajoneuvovarkauden innoittamana. Laitoin yhden vanhan puhelimen
ajoneuvoon piiloon ja sille jatkuvan latauksen.

Sen sijaintia pystyi sitten tiedustelemaan heidän web-palvelustaan sekä
tekstiviestillä.

Muutaman kuukauden käytön jälkeen palvelu loppui kun ei kuulemma ollut
tarpeeksi käyttäjiä. Potentiaaliset käyttäjät eivät ehkä tienneet siitä
mitään...

> [...]
> paikannustietoiseen versioon. Ei sitten osaa cachettaa dataa, eli
> eurolaskuri pyörii varsinkin satelliittikuvien kanssa hyvää tahtia jos

Versiossa 1.7 reitti siirtyi pisteestä toiseen eteenpäin kolmosella ja
palasi takaisin päin ykkösellä. On näköjään muutettu menemään eteen ja
taakse 6:lla ja 4:lla. Entiset 1 ja 3 zoomaavat.

Tuo likimääräinen sijainti ilmestyy heti kartalle kun avaa ohjelman.

Loistava juttu. 1.7:ssä piti kirjoittaa ajo-ohjeeseen alkuosoite jollei
ollut GPS valmiina. Itse en pidä GPS:ää päällä, syö akun tyhjäksi
turhaan, joten uusi versio palvelee paljon entistä paremmin..

Kiitos vihjeestä :)

Vahis
--
"Only wimps use tape backup:
_real_ men just upload their important stuff on ftp,

Mika Iisakkila

Vahis <wax...@gmail.com.invalid> writes:
> [...]
> ollut GPS valmiina. Itse en pidä GPS:ää päällä, syö akun tyhjäksi
> turhaan, joten uusi versio palvelee paljon entistä paremmin..

Kaivelin lisää tietoa, ja ilmeisesti tuon tarkkuus paranee sitä mukaa
mitä useampi pyörii ympäriinsä sekä GPS että tuo päällä, se päivittää
jonnekin löytyneitä tukiasemia vs. luurin GPS-sijainteja. Isoveli
valvoo ;-) Täytyy koittaa tapahtuuko noin todella vai huolitaanko
yksittäisen luurin välittämiä tietoja käyttöön. Täällä toimistolla se
nimittäin jumppaa jatkuvasti parin tukiaseman väliä sen mukaan mistä
Elisa sattuu suomaan puheen lisäksi dataa.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Vahis

Ko. menetelmä kuulostaa loogiselta, juuri noin se kai voisi mennä.

Muistan nähneeni jossain liikennetiedotkin, mutta en nyt sitä kännystä
löytänyt. Se saattoi olla muukin Google maps tai -earth tai jokin
sellainen versio. Tietoja oli muistaakseni vain joistakin paikoista ja
varmaan jostain Ameriikasta..

Sinänsä kännyköiden liikkeet tukiasemalta toiselle teitä pitkin voisi
tilastoida ja lisätä sitten niistä laaditun hahmontunnistusdatan
kartalle varoittamaan eri värein liikennetiheyksistä ja liikenteen
käyttämistä nopeuksista.

Tuo tieto on olemassa, ilmeisesti tielaitos käyttääkin sitä.

Luulisi Googlen saavan operattoreilta datan, molempien etu kun
kuso kulkee ja olisi hieno parannus liikenteessä aikaansa viettäville
kuten minä, win/win-tilanne...

Vahis
--
"The only thing more expensive than training is the lack of it"
Henry Ford

Jussi Torhonen

On Sat, 8 Dec 2007, Mika Iisakkila wrote:

> [...]
> jotenkin GSM-verkosta, eikä siis tarvitse edes GPS:ää (tosin osaa sen
> kanssa sitten näyttää tarkankin paikan).

Millähän luurimalleilla tuo toimii? Vaimon N6233-kapulalla ei toiminut,
mutta omassa E90:ssä toimi. Tosin jäi vahvasti sellainen tuntu, että olisi
käyttänyt AGPS:ää, jota E90 uusimmalla firmwarella tukee. Mutta jos se
sijaintitieto tulee jollain kapulasetillä ilman sisäistä tai ulkoista
GPS-vastaanotinta, niin pelkkä AGPS ei siinä kyllä riitä.

Jussi

Vahis

Jussi Torhonen wrote:

> Millähän luurimalleilla tuo toimii?

3rd editionilla.

> [...]
> jos se sijaintitieto tulee jollain kapulasetillä ilman sisäistä tai
> ulkoista GPS-vastaanotinta, niin pelkkä AGPS ei siinä kyllä riitä.

Huomasin vielä yhden asian, jota olen toivonut ja etsinyt siihen
ulkopuolista softaa. Nyt ei enää tarvitse:

Valot pysyy näytössä päällä kun on kansi auki, voi tätä autuutta :)