OnePlus 5 ja OxygenOS 4.5.6 jo tullut?

Kopte

Onko jo tullut teille Suomen verkkojen kautta otsikon
päivitys? Itte latasin VPN:n avulla Hong Kong:sta.
Tossa ei korjata muuta kun tuo hätänumeroon 911
soittaessa ilmenevä puhelimen "bootti". En ole edes
kokeillut oliko tässä puhelimessa kyseinen "bugi".
32 MB päivityksen koko. Toivottavasti kohta saadaan
lisää korjauksia!

Reijo Korhonen

On Thu, 20 Jul 2017 17:16:21 +0300, Kopte wrote:

> Onko jo tullut teille Suomen verkkojen kautta otsikon päivitys? Itte
> latasin VPN:n avulla Hong Kong:sta. Tossa ei korjata muuta kun tuo
> hätänumeroon 911 soittaessa ilmenevä puhelimen "bootti".

Kuulostaa aika pahalta. Tietääkseni puhelimen pitää osata soittaa aina
kulloisenkin maan hätänumeroon, joka Suomessa on 112. Jos puhelin buuttaa
soitettaessa hätänumeroon eikä sinne soita, niin hengen lähtö on lähellä.
Jos tuollainen toiminta on myynnissä olevassa puhelimessa, niin joku
viranomainen on mokannut aika lailla jossain. Jos EU:sta johonkin on
määrätessään yrityksille uhkasakkoja, niin tässä olisi ainakin sellaisen
paikka oikeasti.

Jos kyseessä ei ole myydyn mallin ohjelmisto, vaan itse viritelty ja
ladattu versio, niin siihen viranomaismääräykset eivät tietenkään pure.

Minulla on käytössä Android-puhelin, jossa on näyttölukko päällä. Kun se
pyytää näppäinlukon PIN-koodia siinä on näkyvissä nappi "Hatäpuhelu".
Sillä saa siis hätäpuhelun aikaiseksi tietämättä puhelimen näyttölukon
PIN-koodia, joka saattaa pelastaa jonkin hengen, jos itse en ole tuota
puhelinta käyttämässä.

Hätäpuhelunhan pitää toimia kaikissa puhelimissa ilman että SIMmiäkään on
sisällä. Puhelin soittaa kaikkien operaattoreiden verkon kautta kunnes
onnistuu. Tietääkseni Suomessa ja EU:ssa ei saa olla puhelimia myynnissä,
joissa tälläista hätäpuhelutoimintoa ei ole toteutettu. Luulen että
hätänumerot on koodattu puhelimen sisään eli se ei ole käyttöjärjestelmän
versiosta riippuva tieto. Eli puhelin soittaa kyllä jenkkilässä 911 ja
Suomessa 112:een, kun painaa siitä "Hätäpuhelu"-napista.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Kopte

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> Wrote in message:

> [...]
> versiosta riippuva tieto. Eli puhelin soittaa kyllä jenkkilässä 911 ja
> Suomessa 112:een, kun painaa siitä "Hätäpuhelu"-napista.

Totta!
Ilmeisesti ei koske kaikkia OnePlus 5 puhelimia.
Luin jostain että koskisi myöskin 112 numeroa.
Ihan jossain stock rommeissa ei custom ROM:ssä.
Mulla ainakin pitää näppäillä vielä numero sen
jälkeen kun on painanut Hätäpuhelu valintaa.
Olen kokeillut sekä OP 5 että vanhalla Honor 6.
Custom ROM ei vielä kokemusta katsotaan
kun takuu umpeutuu. En tiedä sen enempää
missä puhelimissa on ollut kyseinen ongelma...

Reijo Korhonen

On Tue, 25 Jul 2017 22:25:36 +0300, Kopte wrote:

> Mulla ainakin pitää näppäillä vielä numero sen jälkeen kun on painanut
> Hätäpuhelu valintaa.

Tuonpa takia en ole "Hätäpuhelu"-nappia omassa puhelisaanikaan koskaan
testannus, soittaako se suoraas vai pitääkäö osata antaa vielä 112
Suomessa ja 991 Jenkkilässä. Oletin kyllä, että soittasi hätäkeskukseen
numeroita antrtamatta, mutta niin ei välttämättä ole, mutta minusta saisi
olla ja on oikeasti hätä. Silloin se oli nopeampaakin.

Hätäpuhelun reititys on kuitenkin hoiderttava niin, että påuhelin käyttää
kaikkia näkemiään puhelinverkkoja ja ilmeisesti puhelinverkoissa on eri
käsittely hätäpuhelulle ja tavallisille puheluille, sillä hätäpuhelu ei
saa vaatia SIM-korttia puhelimessa. Luulisi että jossakin puhedlimenm
sisällä pitää olla luettelo puhelinnumeroista, jotka ovat hätänumeroita,
jotta puhelin osaa alkaa etsimään kaikki matkapuhelinverkkoja joista
yrittää hätäpuhelua läpi.

> Olen kokeillut sekä OP 5 että vanhalla Honor 6.
> Custom ROM ei vielä kokemusta katsotaan kun takuu umpeutuu. En tiedä sen
> enempää missä puhelimissa on ollut kyseinen ongelma...

Hätäkeskus ei varmaan tykkää että kokeilee puhelintaa saako sillä
hätäpuhelun läpi ilman SIM-korttia mutta parempi varmaan kokeilla jos
epäilee että omassa puhelimessa on hätäpuhelöuissa ongelmia kuin jättää
kokeilematta ja sitten hätä iskee ja hätäpuhelu ei toimikaan ja käy
huonosti.

Mutta ongelmana kuulostaa vatsin ainutlaatuiselta. En ole kuullut että
missään puhelimessa olisi ollut Suomessa aikinakaan hätäpuheluissa
ongelmia, mutta jospa ne ei näistä hanakasti kerro. Vaikka varmaan
viranomaiset ainakin nimenomaan hankasti kertovat, jos saavat selville,
se kun on heidän hommansa.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Kopte

Reijo Korhonen kirjoitti 27.07.2017 klo 01:25:

> [...]
> numeroita antrtamatta, mutta niin ei välttämättä ole, mutta minusta saisi
> olla ja on oikeasti hätä. Silloin se oli nopeampaakin.

Ilmeisesti pitää vielä numeron näpyttelyn jälkeen painaa luurin kuvaa.
En ole kokeillut niin pitkälle että soittaisi hätäkeskukseen.
Se olisi hätätapauksessa kätevämpi jos suoraan yhdistäisi lähimpään
hätäkeskukseen suoraan vaan Hätäpuhelu valinnalla.

> [...]
> sisällä pitää olla luettelo puhelinnumeroista, jotka ovat hätänumeroita,
> jotta puhelin osaa alkaa etsimään kaikki matkapuhelinverkkoja joista

Eikö hätäpuhelu saa korkeamman prioriteetin ?

> [...]
> ongelmia, mutta jospa ne ei näistä hanakasti kerro. Vaikka varmaan
> viranomaiset ainakin nimenomaan hankasti kertovat, jos saavat selville,

Ei varmaankaan. Mobiili.fi:ssä oli tarkempaa juttua tosta OP 5 boot-
tauksesta. http://www.mobiili.fi/2017/07/25/oneplus-kertoi-ongelman-

syyn-taman-takia-osa-oneplus-5-puhelimista-sammui-hatanumeroon-soitetaessa/
. Liittyy V(oice/O(ver)LTE.

Reijo Korhonen

On Thu, 27 Jul 2017 10:12:28 +0300, Kopte wrote:

> [...]
> Se olisi hätätapauksessa kätevämpi jos suoraan yhdistäisi lähimpään
> hätäkeskukseen suoraan vaan Hätäpuhelu valinnalla.

No estänee vahinkosoittoja hätäkeskukseen kun ei vahingossa hipaise tuota
nappia. Se on siinä tarkemmin ajatellen aika herkästi hollilla.

Olen minä kyllä näppäinkännykällä onnistunut ihan vahingossa soittamaan
hätäkeskkseenkin. Muistaakseni tämän vuosituhannen alkuvuosina. Kännykkä
oli taskussa. Muistaakseni näppäinlukko noissa sen ajan nokialaisissa jo
oli.

Piti saada lapset puettua ahtaassa eteisessä ja kaikenlaista kyykistelyä
ja tarvikkeiden etsimistä se vaati ja niin vain puhelin sai taskussa tai
vyökotelossa näppäilyt joilla se oli soittanut hätäkeskukseen. Eli
saanut näppäinlukon ensin purettua ja sitten näppäilyt 112 peräkkäin ja
sen luurinapinkin perään. Luulisi että tuon todennäköisyys on noin yksi
miljoonasta tai jotain, lottovoiton todennäköisyyden luokkaa. Olisin
kyllä mielummin ottanut sen lottovoiton.

> Eikö hätäpuhelu saa korkeamman prioriteetin ?

Varmaankin, mutta kyllä hätäpuhelua joudutaan käsittelemään koko puhelun
yhdistämisen toimenpiteissä ihan omana tapauksenaan eli se korkein
prioriteetti koskee koko puhelun käsittelyä.

> [...]
> tauksesta. http://www.mobiili.fi/2017/07/25/oneplus-kertoi-ongelman-
>
> syyn-taman-takia-osa-oneplus-5-puhelimista-sammui-hatanumeroon-

"Ongelma liittyi modeemin muistinkäytön vikaan, joka laukaisi
uudelleenkäynnistymisen. Uudelleenkäynnstyminen tapahtui joillain
käyttäjillä, joiden puhelimet käyttivät VoLTE-verkkoa (voice over LTE) ja
OTDOA-tekniikkaa. Tällöin puhelin aloitti uudelleenkäynnistymisen”,
OnePlussalta kerrotaan. OTDOA-tekniikkalla pystytään paikantamaan puhelin
mobiiliverkkojen kautta."

Jahas. Kyse on siis siitä, että laitteissa säästetään eli muistia ei ole
yhtään liikaa modeemissa tai sitten kyse on ohjelmavirheestä jossa jokin
ohjelma kirjoittaa väärään paikkaan. Puhelimen modeemihan on itsenäinen
yksikkö jolla on oma prosessori, tietoliikenneyksiköt ja muisti ja sitä
ajetaan ihaan omaa prosessiaan erillisenä laitteena. Tuon puolen
testaaminen on työlästä erikoishommaa. Mutta äärimmäisen tärkeää
puhelimen päätehtävän eli soittamisen kannalta ja erityisesti sen
varmistamisessa että puhelimesta on hätälaitteeksi.

Suomessa oli tämän puolen erikoisosaamista vielä silloin kun Nokia oli
voimissaan. Ja silloin taatusti osattiin testata kaikki tapaukset. Nyt
tämä kaikki tehdään ulkomailla ja tietenkin vähän huonommin. Mutta kyllä
sielläkin näemmä tartutaan hommiin reippaasti kun kyse on äärimmäisen
välttämättämästä toiminnasta, joka muuten estäisi tuon puhelimen myynnin
useimissa maissa ja tekee äärimmäisen huonoa puhelimen maineelle.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Ismo Salonen

Hätäkeskukseen soittaminen ei vaadi näppäinlukon poistamista, ainakaan
ennen ei vaatinut. Perusteluna se että mahdollisesti vieraalla
kännykälläkin pitää saada apua hälytettyä.
HTC puhelin ja nokialaisetkin kumpikin toimi noin, testattu oikeassa
tilanteessa.

ismo

Kopte

Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> Wrote in message:

> No estänee vahinkosoittoja hätäkeskukseen kun ei vahingossa hipaise tuota
> nappia. Se on siinä tarkemmin ajatellen aika herkästi hollilla.

Totta ja puhelimen pitäisi tietää kyseisen maan hätä-
numero(t).

> [...]
> miljoonasta tai jotain, lottovoiton todennäköisyyden luokkaa. Olisin
> kyllä mielummin ottanut sen lottovoiton.

Kuten jo mainittiin ei tartte välttämä avata näppäin-
lukkoa soittaakseen hätäkeskukseen.
Mulla on asennettuna 112 Suomi sovellus OP 5:ssa.
Pitäisi välittää GPS koordinaatit hätäkeskukseen jos
joutuu soittamaan sinne. Toivottavasti ei tartte.
En muuten muista että olisin joutunut soittamaan.

Palaan takaisin aiheeseen josta aloitin:
Luin OnePlus foorumilta että tämän OxygenOS 4.5.6:n
seuraaja pitäisi olla 4.6.?. Sen pitäisi pidentää
akun kestoa huomattavasti. Pitäisi tulla viikkojen
sisällä. Odotellaan!

Asko

On 27.7.2017 1:25, Reijo Korhonen wrote:
> [...]
> kaikkia näkemiään puhelinverkkoja ja ilmeisesti puhelinverkoissa on eri
> käsittely hätäpuhelulle ja tavallisille puheluille, sillä hätäpuhelu ei

Minä olen siinä uskossa, että niin kauan kun puhelimessani on Soneran
SIM-kortti sisällä, niin se yrittää hätäpuhelua ainoastaan Soneran
verkossa. Noin kerran vuoteen kun Soneralla on ollut koko runkoverkko
nurin, mutta kännykät ovat näennäisesti yhteydessä vielä tukiasemaan, ei
ilmeisesti hätäpuhelun soittaminen onnistuisi.

Niinpä Sonerakin on niissä runkoverkon viasta kertovissa
häiriötiedotteissaan yleensä ohjeistanut, että hätätilanteessa on
puhelimesta irrotettava SIM-kortti - vasta sen jälkeen se alkaa
haeskella myös Elisan ja DNA:n verkkoja.

-Asko

Asko

On 27.7.2017 21:35, Kopte wrote:
> Mulla on asennettuna 112 Suomi sovellus OP 5:ssa.
> Pitäisi välittää GPS koordinaatit hätäkeskukseen jos
> joutuu soittamaan sinne. Toivottavasti ei tartte.
> En muuten muista että olisin joutunut soittamaan.

Tuo on kyllä erinomaisen hyvä sovellus. Minullakin se on Lumian
aloitusnäytöllä ja muutaman kerran olen sillä häkeen soitellutkin.
Näkevät kyllä heti missä olen, mutta varmistavat sen vielä myös suullisesti.

Itse ainakin tulee autoiltua 35 tkm/vuosi, enkä todellakaan osaisi
suullisesti aina kertoa ihan kilometrinkaan tarkkuudella omaa
sijaintiani kahden kaupungin välillä, mutta "112 Suomi" kertoo jopa
metrien tarkkuudella.

-Asko

MStr

On 30.7.2017 21:13, Asko wrote:

> Minä olen siinä uskossa, että niin kauan kun puhelimessani on Soneran
> SIM-kortti sisällä, niin se yrittää hätäpuhelua ainoastaan Soneran
> verkossa.

Melkein.

> [...]
> puhelimesta irrotettava SIM-kortti - vasta sen jälkeen se alkaa
> haeskella myös Elisan ja DNA:n verkkoja.

Ei se hae Elisan tai DNA:n verkkoja jos ei ole niiden simmiä. Puhelin
menee jonkinlaiseen hätäpuhelut-ilman-simmiä -tilaan.
Ja simmiä ei tarvitse edes ottaa pois jos simmin pin-kysely on
aktiivisena, uudelleenkäynnistys ja sen jälkeiseen pin-kyselyyn vain 112
niin puhelimen pitäisi mennä hätäpuhelu-tilaan.

++MStr

Reijo Korhonen

On Thu, 27 Jul 2017 21:35:10 +0300, Kopte wrote:

> Palaan takaisin aiheeseen josta aloitin:
> Luin OnePlus foorumilta että tämän OxygenOS 4.5.6:n seuraaja pitäisi
> olla 4.6.?. Sen pitäisi pidentää akun kestoa huomattavasti. Pitäisi
> tulla viikkojen sisällä. Odotellaan!

Kyllähän Androidisssakin akku kestää, jos nyt ei vikkoja, niin viikon, jos
et tee puhelimellasi mitään. Minulla on pari varapuhelinta ollut tuossa
pöydällä ja noin viikon niissä kestää akku. Näyttö ei ole tietenkään
juurikaan päällä. Mutta jos ajaa noilla navigaatuiota, niin silloin akku
kestää tunteja, ei päiviä. Eli Androidilla riippuu hyvin paljon
käytöstästä kuinka kauan akku kestää. Minulla aktiivipuhelun kaipaa
latausta joka päivä. Paikannussoftia on siinä käytössä joka päivä.
Facebookit yms. sosiaalisen median softatkin vievät hirvittävästi virtaa,
kun niiden pitää vakoilla tekemisiämme niin ahkerasti. En usko, että
mikään käyttispäivitys tätä tilannetta muuttaisi.

Yleensä kuitenkin käyttispäivitys on puhelimieni toimintaa parantanut
eikä heikentänyt, vaikka joidenkin puhelimien joidenkin
käyttinsp0äivitysten yhteydessä netissä niistä on varoitettu ja väitetty
puhelimen muuttuneen hitaaksi kun se on päivitetty. Itse en ole koskaan
tälläiseen tilanteeseen törmännyt eli päivitys ei ole ainakaan puhelinta
hidastanut, jos nyt yleensä en ole merkittävää muutosta parempaankaan
huomannut.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Tue, 01 Aug 2017 16:18:26 +0300, MStr wrote:

> Ei se hae Elisan tai DNA:n verkkoja jos ei ole niiden simmiä. Puhelin
> menee jonkinlaiseen hätäpuhelut-ilman-simmiä -tilaan.

Kyllä se kuitenkin yrittää soittaa hätäpuhelun kaikkien kuuluvuusalueella
olevien operaattoreiden verkkoon, vuorotellen kunnes onnistuu.

> Ja simmiä ei tarvitse edes ottaa pois jos simmin pin-kysely on
> aktiivisena, uudelleenkäynnistys ja sen jälkeiseen pin-kyselyyn vain 112
> niin puhelimen pitäisi mennä hätäpuhelu-tilaan.

Netistä löysin helposti tästä testin muutaman vuoden takaa ja siinä
kaikilla testatuilla puhelimilla se soittivat hätäkeskukseen simmin
kanssa ja ilman simmiä.

Minulla kyllä Android-puhelin käynnistyy niin hitaasti, että kyllä sen
kanssa ehtii tulla hätä jos on oikea hätä jos se pitäisi
uudelleenkäynnistää. Jos SIM on sisällä, niin puhelimen käynnistyessä se
kysyy simmin PIN-koodia, mutta näkyvissä on myös "Hätäpuhelu"-nappi jolla
hätäpuhelun saa aikaiseksi ilman että tietää simmin PIN-koodia.

Jos puhelin on päällä ja siinä ei ole näyttölukkoa asetettu, niin silloin
pitää käynnisttä puhelin-sovellus ja tietää hätäkeskuksen numero. Mutta
niinhän se pitää tietää muutenkin.

Jos näyttölukitus on päällä, niin silloin näyttölukon PIN-kyselyssä on
samaan tapaan hätäpuhelunappi kuten on simminkin PINnin kyselyssä.

Hätäkeskukseen siis pitäisi päästä soittamaan tilanteessa kuin
tilanteessa. Puhelinsovellushan käynnistyy oli puhelimessa SIMmiä tai ei
ja jos ei ole, niin puhelinsovellus vihjailee vain hätäpuhelut.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

MStr

On 3.8.2017 0:26, Reijo Korhonen wrote:

> Kyllä se kuitenkin yrittää soittaa hätäpuhelun kaikkien kuuluvuusalueella
> olevien operaattoreiden verkkoon, vuorotellen kunnes onnistuu.

Se hakee kaikki taajuuskaistansa kunnes onnistuu, ei siis hae mitään
operaattoria tai hylkää operaattoria jos sen ensimmäinen taajuuskaista
ei toiminut.

> Netistä löysin helposti tästä testin muutaman vuoden takaa ja siinä
> kaikilla testatuilla puhelimilla se soittivat hätäkeskukseen simmin
> kanssa ja ilman simmiä.

Tuo lienee myös tyyppihyväksynnässä testattuja ominaisuuksia.
Mutta käyttääkö puhelin muiden operaattoreiden verkkoja jos simmi on
sisällä ja pin annettu oikein? Siis se tilanne jossa Soneran simmin ja
Soneran verkko on nurin.

++MStr

Reijo Korhonen

On Thu, 03 Aug 2017 06:05:50 +0300, MStr wrote:

> Se hakee kaikki taajuuskaistansa kunnes onnistuu, ei siis hae mitään
> operaattoria tai hylkää operaattoria jos sen ensimmäinen taajuuskaista
> ei toiminut.

Joo, termit näissä yhteyksissä saattavat olla vaikeita, mutta puhelin
yrittää aloittaa hätäpuhelun kaikissa kuuluvuusalueella olevissa
tukiasemissa operaattorista riippumatta kunnes onnistuu. Joten termi
"operaatorin hakeminen" on vähän hankala käsite, tehdäänkö sitä vai
jätetäänkö tekemättä. Tietenkin mitään operaattoria ei haeta, mutta
toimintaa kuvaa minusta paremmin pikemminkin se, että tukiaseman
operaattoritieto ei vaikuta toimintaan eikä haeta "omia tukiasemia",
eihän matkapuhelimessa ole "omaa operaattoritietoa", sehän on SIM-
kortissa ja SIMmittömälläkin matkapuhelimella voi soittaa hätäpuhelut.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

MStr

On 4.8.2017 0:31, Reijo Korhonen wrote:
> [...]
> operaattoritieto ei vaikuta toimintaan eikä haeta "omia tukiasemia",
> eihän matkapuhelimessa ole "omaa operaattoritietoa",

Operaattorilukituissa puhelimissa on tieto omasta operaattorista.

> sehän on SIM-
> kortissa ja SIMmittömälläkin matkapuhelimella voi soittaa hätäpuhelut.

Aikaisempi pulma oli : Voiko kaikilla matkapuhelimilla soittaa toisen
operaattorin verkon kautta hätäpuhelun jos puhelin on jo rekisteröitynyt
verkkoon ja tämä verkko on epäkunnossa?
Siis jos oman operaattorin verkko on rikki niin tarvitseeko jokin
puhelin käynnistää uudelleen jotta voi soittaa hätäpuhelun?

++MStr

Asko

On 4.8.2017 16:12, MStr wrote:
> Siis jos oman operaattorin verkko on rikki niin tarvitseeko jokin
> puhelin käynnistää uudelleen jotta voi soittaa hätäpuhelun?

Ei tuntunut Reijo vielä ymmärtävän tätä, vaikka neljä viestiä jo
kirjoitettu hänelle.

Asiaan luultavasti vaikuttaa olennaisesti myös se, että millä tavoin se
oman operaattorin verkko on rikki. Jos tukiasemat ovat "pois pelistä",
niin puhelinkin tipahtaa "pois verkosta" ja silloin se saattaa hyvinkin
aktivoitua haeskelemaan muidenkin operaattoreiden tukiasemia saadessaan
käskyn soittaa 112.

Mutta, jos tukiasemat ovatkin ihan järjissään ja vika on jossain
runkoverkossa (tukiaseman ja hätäkeskuksen välillä), niin tällöin
puhelin luultavasti yrittää 112 puhelua siinä verkossa johon se on jo
valmiiksi "rekisteröitynyt". Kun tuo puhelu ei yhdistykään loppuun asti,
niin luulen kyllä, että tuskin se puhelin pudottaa itseään
oma-aloitteisesti "pois verkosta" ja alkaa haeskella muita taajuuksia.

Miksi muuten Soneralta olisi tullut ohje ruveta irrottelemaan
SIM-korttia hätätilanteessa, jos se olisi tarpeetonta?

Onpa Soneralla ollut sellaisiakin vikoja, että 3G-verkossa ei ole
puhelut toimineet, mutta 2G-verkko on toiminut. Vaikka puhelimessa on
automattinen verkon valinta päällä, niin ei ole silti osannut
automaattisesti siirtyä 2G-verkkoon, vaan se on sinne pitänyt pakottaa.

Ja meillä on kotona ollut sellainen tilanne useamman vuoden ajan, että
2G-puhelut pätkäisivät aina huoneesta toiseen kävellessä, mutta
3G-verkossa pystyi puhumaan paremmin. Kun kuitenkin kuuluvuuspalkit
näytti 3G-verkossa vain yhtä palkkia, niin puhelin halusi enimmän ajan
olla juuri siinä huonommin toimivassa 2G-verkossa. No, onneksi siihen
aikaan sai Symbian S60 luurissa pakotettua 3G-verkon pysyvästi käyttöön,
mutta tuollaista pakotusta ei taida nykypäivän älypuhelimista löytyä?
Niistä saa pakotettua ainoastaan "ylärajan" (2G, 3G, 4G) mutta ei
"alarajaa" (3G, 4G).

-Asko

Reijo Korhonen

On Fri, 04 Aug 2017 22:33:09 +0300, Asko wrote:

> Ei tuntunut Reijo vielä ymmärtävän tätä, vaikka neljä viestiä jo
> kirjoitettu hänelle.

Et siis sinäkään ymmärtänyt etsiä itse googlella viittaamani
hätäkeskuslaitoksen ja Viestintäviraston sekä operaattoreiden terkemään
testiin, miten homma toimii <https://yle.fi/uutiset/3-7177402> Ei
tarvitse arvuutella. Minuahan ei tietenkän tarvitse uskoa, mutta
viranomaisia kannattaa, he tekevät tätä työkseen ja huolehtivat että
homma toimii. Ja sittten kertovat meille kuinka kannattaa toimia, että
henki säilyy.

Väärä tietohan ei muutu oikeaksi vaikka sen kirjoittaa neljä kertaa tai
sitten ziljoona kertaa, vaikka nettiaikana niin tunnutaan luulevan että
kun jankkaa ja jankkaa, niin totta se varmaan on ;-(

"Mistä on kyse?

Hätäkeskuslaitos, Viestintävirasto ja puhelinoperaattorit testasivat
yhteyksiä hätäkeskukseen kännyköiden kuuluvuuden katvealueilla. Testit
suoritettiin tilassa, jossa operaattorilla oli käytettävissä vain toisten
operaattorien verkot ja useilla puhelinmalleilla. Hätäpuhelun soitto
onnistui testin jokaisella soitolla. Hätäpuheluita soitettiin Suomessa
vuonna 2013 lähes 3 miljoona"

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Fri, 04 Aug 2017 21:39:06 +0000, Reijo Korhonen wrote:

> Et siis sinäkään ymmärtänyt etsiä itse googlella viittaamani
> hätäkeskuslaitoksen ja Viestintäviraston sekä operaattoreiden terkemään
> [...]

Ja googlettamistaidottomille viestintäviraston ohje kuinka soittaa
hätänumeroon <https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/
tietoturvanyt/2015/09/ttn201509091414.html>

Kopioidaan vielä ohje kuinka toimia. Suinpäin ei SIMejä kannata poistaa
puhelimia buutata, vaan toimia näin, kuten viranomainen neuvoo

"Hätätilanteissa tulee soittaa numeroon 112. Mutta miten toimia, kun
verkossa on ongelmia tai oma puhelin ei ole käytössä? Ennakoimalla ja
poikkeavaan tilanteeseen varautumalla pääsee jo pitkälle. Tärkeää on myös
taito hälyttää apua, kun häiriötilanne on päällä.

Suomessa hätäpuhelut välittyvät hätänumeroon 112 minkä tahansa toimivan
matkaviestinverkon kautta. Hätäpuhelun soittaminen onnistuu myös
vieraasta puhelimesta ilman PIN- tai suojakoodin tuntemista.

Soita hätäpuhelu, vaikka oma verkko ei toimi

Pääsääntöisesti hätäpuhelun soittaminen on yhä mahdollista, vaikka oman
teleyrityksen verkko vikaantuu ja puhelimessa ei enää näy kentän
voimakkuutta tai teleyrityksen tietoja (nimi, logo, tms.). Tämä johtuu
siitä, että hätäpuhelut ohjautuvat automaattisesti muun alueella toimivan
teleyrityksen matkaviestinverkkoon, jos liittymän oma verkko ei ole
tavoitettavissa.

Jos jostain syystä hätäpuhelun soittaminen ei kuitenkaan onnistu, voi
toimia seuraavasti:

Käynnistä puhelin uudelleen
yritä soittaa hätäpuhelu ilman, että syötät PIN-koodia.

Tällöin puhelin ei yritä hakea oman verkon yhteyttä ja toimii ilman SIM-
korttia.

Toinen vaihtoehto on ottaa SIM-kortti ennen hätäpuhelun soittamista
kokonaan pois. Valtaosassa verkkojen häiriötilanteista käyttäjän ei
kuitenkaan tarvitse huolehtia SIM-kortin poistamisesta."

Jokos sitä rautalankaa tuli riittävästi tästä aiheesta?

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

MStr

On 5.8.2017 0:52, Reijo Korhonen wrote:

> [...]
> yritä soittaa hätäpuhelu ilman, että syötät PIN-koodia.
>
> Tällöin puhelin ei yritä hakea oman verkon yhteyttä ja toimii ilman SIM-

Mitä tapahtuu kun PIN-koodin kysely ei ole päällä?

> Toinen vaihtoehto on ottaa SIM-kortti ennen hätäpuhelun soittamista
> kokonaan pois. Valtaosassa verkkojen häiriötilanteista käyttäjän ei
> kuitenkaan tarvitse huolehtia SIM-kortin poistamisesta."

Osan pitää kuitenkin huolehtia ja mahdollisesti myös huolestua, koska
osassa puhelimia SIM-kortin poistaminen on hyvin hankalaa.

Ja muutenkin tuohon, "kokeile ensin ja jos jostain syystä ei soittaminen
onnistu niin käynnistä uudelleen ja jos ei sittenkään onnistu kokeile
ilman simmiä" -juttuun menee kovin paljon joskus erittäin arvokasta aikaa.

> Jokos sitä rautalankaa tuli riittävästi tästä aiheesta?

Ilman SIM-korttia hätäpuhelu onnistunee aina, mutta millä puhelimilla
onnistuu sen kanssa toisen operaattorin verkossa ilman
uudelleenkäynnistystä?

Yllä mainituss testissä ei varmaankaan ollut mukana kaikki puhelimet,
varsinkaan uusimmat kaupassa olevat.
Tämäkin on ominaisuus jonka standardinmukaisuutta tulkitaan useammalla
tavalla ei hyväksyjillä.

++MStr

Ismo Salonen

On 08/05/17 13:18, MStr wrote:
> Mitä tapahtuu kun PIN-koodin kysely ei ole päällä?

Sitten puhelin rekisteröityy operaattorin verkkoon jos pystyy .- Jollei
niin se 112 menee ensimmäisen operattorin verkkoon johon saadaan yhteys.

Kyllä tuo on tehty sen verran varmaksi että jokseenkin kaikissa
tilanteissa saadaan yhteys hätäkeskukseen. Tuota on joku/jotkut
miettineet ihan työkseen ja luultavasti koettaneet keksiä kaikki
mahdolliseti käyttötilanteet.

ismo

Asko

On 5.8.2017 0:52, Reijo Korhonen wrote:
> Jokos sitä rautalankaa tuli riittävästi tästä aiheesta?

Ei tullut. Kumpikaan artikkeleistasi ei vastannut kysymykseen, että
miten Soneran verkossa oleva puhelimeni käyttäytyy silloin kun Soneran
runkoverkko on rikki. Siis sellaisessa tilanteessa, että kännykän
näytöllä näkyy täydet kuuluvuustolpat ja puhelua yrittäessä se saattaa
jopa tuutata varattua tms. virheääntä, mutta puhelu ei yhdisty perille
asti, kun vika on jossain syvemmällä puhelinverkossa, eikä siinä
lähimmässä GSM-tukiasemassa. Noinkohan puhelimeni osaa tämmöisessäkin
tilanteessa päätellä, että nyt voisi siirtyä kokeilemaan Elisan tai
DNA:n verkkoa?

Ja jos joku puhelin osaisikin tuossa tilanteessa siirtyä Elisan
verkkoon, niin mitä tapahtuu sen hätäpuhelun jälkeen? Tuleeko näytölle
jälleen Soneran täydet tolpat, Elisan tolpat, vai katoaako tolpat
näkyvistä? Jossain vaiheessahan se Soneran verkkokin taas korjaantuu ja
sekin olisi kiva nähdä puhelimeni näytöltä, jos haluan vaikka omaisille
soitella ja kertoa kuka juuri äsken lähti sairaalaan. Mutta jos olen
joutunut hädissäni irrottamaan SIM-kortin, niin sen löytyminenkään ei
sen hässäkän jälkeen enää ole lainkaan itsestäänselvyys, saati että se
0,6 mm muovista valmistettu SIM-kelkka olisi enää ehjä.

-Asko

MStr

On 5.8.2017 20:43, Ismo Salonen wrote:

> Sitten puhelin rekisteröityy operaattorin verkkoon jos pystyy .- Jollei
> niin se 112 menee ensimmäisen operattorin verkkoon johon saadaan yhteys.

Oletko aivan varma? Kaikilla puhelimilla?
Aikaisemmin oli niitä joista piti ottaa SIM-kortti pois tuossa
tilanteessa. Jos PIN-kysely on päällä niin 112 vie todennäköisesi
hätäpuheluun, jos ei ole jopa erikseen nappia sitä varten.

> Kyllä tuo on tehty sen verran varmaksi että jokseenkin kaikissa
> tilanteissa saadaan yhteys hätäkeskukseen.

Edelleen varmin tapa on ottaa SIM-kortti pois, mutta se on hidasta ja
joissain laitteissa vaikeaa (joidenkin puhelimien mukana tulee
myyntipakkauksessa työkalu).

> Tuota on joku/jotkut
> miettineet ihan työkseen ja luultavasti koettaneet keksiä kaikki
> mahdolliseti käyttötilanteet.

Jep, tein ja testailin verkkoja 10 vuotta ja päätelaitteita toiset 10
vuotta ja jatkuvasti oli uusia käyttötapoja ja tulkintoja standardeista.
Toiset keksii miten halvalla voidaan tehdä laite jonka joku hyväksyy.

++MStr

P.V.

"Asko" kirjoitti viestissä:om50kp$9ns$1...@dont-email.me...
> Mutta jos olen joutunut hädissäni irrottamaan SIM-kortin, niin sen
> löytyminenkään ei sen hässäkän jälkeen enää ole lainkaan itsestäänselvyys,
> saati että se 0,6 mm muovista valmistettu SIM-kelkka olisi enää ehjä.

SIM-kortin irrottamisen sijaan voisi sammuttaa puhelimen, käynnistää
uudelleen, ohittaa PIN-kyselyn, ja soittaa hätäpuhelun. (Useimmissa
puhelimissa tämä edellyttää, että PIN-koodin kysely on käytössä, mutta miksi
se ei olisi? Ainakaan itse en halua, että jos puhelin varastetaan, varas
voisi käyttää liittymää toisessa puhelimessa, kunnes liittymän pääsee
sulkemaan.) Hätäpuhelun jälkeen sitten pitää käynnistää puhelin uudelleen ja
syöttää tunnukset normaalisti.

P.V.

MStr

On 6.8.2017 22:09, P.V. wrote:

> [...]
> pääsee sulkemaan.) Hätäpuhelun jälkeen sitten pitää käynnistää puhelin
> uudelleen ja syöttää tunnukset normaalisti.

Minulla on yksi vanha puhelin jossa on prepaid liittymä. Siinä ei ole
SIM-kortin PIN kyselyä päällä, eikä mitään muitakaan lukituksia. Ideana,
että kuka tahansa voi sillä soittaa tarvittaessa, kuten
lankapuhelimella. Aikaisemmin puhelin satunnaisesti käynnisti itsensä
uudelleen (ilmeisesti sai jonkin päivityksen) ja oli tilassa jossa
kyseli jotain pinnejä.

Jos minulla olisi kesämökki, niin tuollainen puhelin olisi sielläkin
odottamassa. Jos joku pöllii, niin 25€ ei ole iso menetys, mutta aina
olisi yksi kuiva puhelin.

++MStr