Re: Oletko ostanut jotain älykästä?

Reijo Korhonen

Tämänkin päivän lehdessä mainostetaaan "puhelinta joka ymmärtää sinua".
Kuulostaa hienolta ja älykkäältä, mutta onko se sitä? Tajusin että
minullahan on juuri tuollainen puhelin, erimerkkinen vain. Voin puhua
sille ja se ymmärtää. Se tosin ei ole kovin älykäs. Säärä siltä kyselen
ääneen useimmiten.

Puhelimeni pelkästään tunnistaa puheen sanat ja antaa Googlen vastauksen.
Ei sillä mainoksenkaan "puheeliumella joka ymmärää sinua" ole suurempaa
älyä. Pääosin se tekee ihan saman, antaa googlen varstauksen, mutta se
osaa puhua. Ei tosin suomea. Jota ei myöskään ymmärrä. Elikkä
puhegeneraattori vaan kääntää googlella tai muulla netin etsintäkoneella
löytyneen tekstin puheeksi. Vähän tuota lienee viritelty niin, että voit
kysyä esimerkiksi mikä on elämän tarkoitus ja saat vastauksen "42", joka
se on ohjelmantekijöiden mielestä hauska läppä, peräisin eräästä
kirjasta, josta tehtiin kuunnelma, josta tehtiin elokuva, ...

Puhelimesta on vaikea löytää älyä, mutta automaatio-ominaisuudet ja
käyttöominaisuudet kehittyvät. Puheohjaus tulee ilmeisesti niihin
vähitellen, joka onkin helpotus minunlaisilleni höpöttelijälle ja
nakkisormelle joka ei koskaan tule sinuksi virtuaalinäppäimistäjen kanssa
kuten ei edes täysikokoisten näppäimistöjen kanssa. Kukaan ei kavahda
enää kadulla höpöttelijää, joka ennen oli takuuvarmasti päästään
sekaisin, mutta tänään takuuvarmasti puhuu kännykkäpuhelua, mutta
huomenna takuuvarmasti ohjaa puhelintaan ja on somessa päivittämässä
tilaansa, mutta onko puhelin silloin älykkäämpi kuin nyt? Epäilen että
täysin yhtä tyhmänä pysyy kuin tänäänkin.

Ristiinpostaus ryhmiin sfnet.keskustelu.kuluttaja ja
sfnet.viestinta.matkapuhelimet

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Donkey Hottie

No joo. Itse käytän puhetta Androidissa juurikin Googlen kanssa: Maps
hakee käden käänteessä kartat ja ajoreitit vain sanomalla sille
osoitteen. Tietty kaikki haut toimii. Se myös "ymmärtää minua" kun mulla
on siinä ohjelmakäynnistimenä Nokia Z-Launcher, joka yrittää
aktiivisesti pitää yllä tietoa tavoistani käyttää eri sovelluksia. Se
osaa kellonaikoihin perustuen ehdotella sopivia. Ja se "ymmärtää"
käsialaa, ja sille ei tarvi kun piirtää ruudulle alkukirjain tai
kirjaimia sovelluksen nimestä...

Mutta en Mapsia tai jotain julkisen liikenteen matka-avustinta lukuun
ottamatta juurikaan kuuntele puhelimen "puhetta"...

Reijo Korhonen

On Fri, 25 Mar 2016 13:49:25 +0200, Donkey Hottie wrote:

> No joo. Itse käytän puhetta Androidissa juurikin Googlen kanssa: Maps
> hakee käden käänteessä kartat ja ajoreitit vain sanomalla sille
> osoitteen.

Tai paikan nimen ja paikkakunnan tai kaupunginosan jos tietää että sen
nimiä on ympäri kaupunkia. Saattaahan tuo löytää myös lähimmän.
Soitettahan ei välttämättä tiedä, sillä on etsimäsä jotain. Onhan btuo
nopeampaa ja kätevämpää kuin trekstiasuun muotoillun haun värkkäämninen.
Ohmnen on aikia nopea kun avaa suunsa ja sanoo.

> [...]
> aktiivisesti pitää yllä tietoa tavoistani käyttää eri sovelluksia. Se
> osaa kellonaikoihin perustuen ehdotella sopivia.

Siis mitä? Käynnistääkö se sinulle päälle sovelluksia joita ennenkin
oletg käynnistellyt päälle soveluksia siihen aikaan vai esitätkö sille
jonkin tarpeen jollakin tavalla joho se keksii ratrkaisun sen perusteella
millä ennen olet sen ratkaissut?

Kyllähän imisen tekemisten tilastolliseen seuraamiseen perustuen saa
monenlaista hyödyllistä toiminnallisuutta ikaan, mutta millä logiikalla?

Itse uskon että virittelen "If This Then That" <https://en.wikipedia.org/
wiki/IFTTT> <https://ifttt.com/> konsetilla jotain automatiikkaa
itselleni eli yksinkertaista jos jokin yksinkertainen ehto täyttyy, niin
komennetaan jotain sovellusta tekemään jotain. Tässä idea on
yksinkertainen säätäminen. Liipaisimet on valmiiksi koodattu
yksinkertaisiksi, esimerkiksi aikaan tai paikkaan perustuviksi tyyliin
"mykistä puhelimesi nukkuma-aikaan" tai "laita tekstaria kullallesi kun
lähdet töistä".

Valmiita reseptejä on helppo lisäillä puhelimeensa eli helppoja
toimtatapoja jossa on myös niiden heikkeus. If ja then ehdot ovat kiinni
reseptissä eikä noita pääse muuttelemaan helposti. Ainakaan itse en ielä
keksinyt miten se kävisi. Itse uskon että tämä konsepti lähtee
varsinaiseen lentoon silloin kun puhelin osaa seurata tekemisiäni tai sen
voisi laittaa ainakin opetteluvaiheeseen ja katsoa mitä minä teen minäkin
hetkenä mihinkin liipaisimeen eli tapahtumaan reagoiden ja toistaa sitten
tuon perässä.

Jos ifttt:tä katsoo tarkemmin niin se perustuu kanaviin joissa tapahtuu
jotain. Esimerkiksi autonettikauppaan tulee myyntiin auto jota metsästät
ja saat siitä siis viestin. Tai haluat muuttaa jollekin alueelle ja
laitat reseptin päälle, jolla tarjous lähtee saman tien välittäjälle, kun
sopivan kokouinen asunto sopivasta hintahaarukasta tulee myyntiin.

Konseptissa if-liipasinten tekeminen on jokaisen bisnestahon etu. Noita
resettejä tulee siis olemaan pilvin pimein. Tällä hetkellä kuunneltavia
kanavia on 286 ja veikkaan että kesään mennessä tuhat.

Varaana on se, että spämminviestintä saa ihan uudet muodot ja rajat.
koska nyt spämmiä ei välttämättä tule enää vain sähköposteina vain
kaikkina pikavirestinnän muotoina mitä on keksitty ja samoin sosiaalisen
median viesteinä. Ennen näitä viestejä piti lähettää itse, mutta nythän
näitä lähettävät robotit, eikun automaatit ja kun saat viestin jollainen
tuli ennen vain ihmiseltä, se saattaakin olla nyt peräisin automaatilta
jonka on viritellyt toimimaan joku ihminen jolla itse ei ole harmmainta
aavistustakaan siitä, mitä hänen automaattinsa sillä hetkellä puuhastelee
eikä oikeasti ole ostamassa yhtään mitään, vaikka hänen automaatinsa
onkin lähetellyt tarjouksia pitkin nettiä aika läjän.

> [...]
>
> Mutta en Mapsia tai jotain julkisen liikenteen matka-avustinta lukuun
> ottamatta juurikaan kuuntele puhelimen "puhetta"...

Android ei taida edes puhua suomea eikä englannniksikaan taida osata
kivoja sutkautuklsiua kuten "Siri", joten minäkään en ole vielä huomannut
että itse hyötysin puhuvasta puhelimesta, jonka juttelulla alkaisin
saastuttaa läjiympäristöni ihmisten äänimaisemaa.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Donkey Hottie

On 27.3.2016 12.45, Reijo Korhonen wrote:
> [...]
> oletg käynnistellyt päälle soveluksia siihen aikaan vai esitätkö sille
> jonkin tarpeen jollakin tavalla joho se keksii ratrkaisun sen perusteella

Ei vaan Z-Launcherin menussa ylinnä näkyy hyvin ne vaihtoehdot, joita
olinkin juuri etsimässä - useimmiten ;)

Reijo Korhonen

On Sun, 27 Mar 2016 09:45:06 +0000, Reijo Korhonen wrote:

> [...]
> valmiiksi koodattu yksinkertaisiksi, esimerkiksi aikaan tai paikkaan
> perustuviksi tyyliin "mykistä puhelimesi nukkuma-aikaan"

No nyt puhelin on äänettömänä nukkuma-aikaan automaattisesti ja tulee
äänelliseksi aamulla, kuten yritin ennenkin käsin muistaa tehdä, mutta
yleensä jäi ainakin aamulla äänettömälle. Värisihän se tietysti jolloin
muikana ollessa älysi vastata mutta nytpä on vähän ääntäkin.

Myös taustakuva vaihtuu Nasan hauskasta kokoelmasta. (no joo ;-))

> [...]
> toimtatapoja jossa on myös niiden heikkeus. If ja then ehdot ovat kiinni
> reseptissä eikä noita pääse muuttelemaan helposti.

Pääseehän niitä, kun tekee resseptin itse alusta asti valitsemalla ensin
liipasimen ja sitten tehtävän asian. Mutta kaikki liipasimet ja tehtävät
asiat eivät ole yhteensopivia tai järkeviä.

Yleistä käytettävyyttä heikentää se, että liipasinehtoja ei voi
yhdistellä. Kohdataan siis ongelma, että on hienoa että toimintoja voi
luoda yksinkertaisesti ehdon perusteella. Mutta useisiin ongelmiin ei
löydy yksinkertaista liipasinehtoa vaan jotta joku toiminto olisi
järkevä, niin silloin pitäisi useamman ehdontäyttyä. Esimerkiksdi
päivällä jonkun ehdon täyttyminen voi ihan järkevästi aiheuttaa tiettyä
toimintaa jota sen ei pidä aiheuttaa yöllä. Samoin tietynblainen toiminta
on järkevää yhdessä paikassa mutta ei toisessa.

Näyttää siis siltä, että ifttt:n makrokieli on tällä hetkellä ihan liian
rajoittunutta jotta sillä voisi laajaa automatiikkaa ja menet hyvät ideat
kaatuvat makrokielen rajoituksiin. Tässä on selvästi yritetty helppo
laaja toimnto jonka saisi äkkiä leviämään laajlti juuri
yksinkertaisuutensa takia, mutta samalla on tehty rajoittunut
toimkinnallisuus, joka ei voi leviä kovon laajaan käyttöön sillä se on
liian rajoittunut. Tilatieto ja rakenteisemmat ehdot tuohon pitöisi
ehdottomasti saada ja silloin ouhutaan jo yrekoälyn asiasteesta,
järjestelmästä joka seuraa ihmisen tilaa jos ajattelee tätä toimintona
joka on ihmisen mukana matkapuhelimessa.

ifttt:ssä on myös pelkkä nappitoiminto "DO" eli sillä voidaan luoda
nappeja jotka tekevät jotain, kuten esimerkiksi avaavat autallin oven.
Nämä voivat olla yllättävän käyttökerlpoisia jatkossa, sillä tässähän on
ylivertainen kaukosäädin. Jolla sytyttää kodin valot, avaa autollalin,
avaa TV:n jne. ja ifttt:n tuen laahetessa eri laitteuisiin siinä samalla
tulee tehdyksi yhteinen ohjausväylä ihan kaikille laitteille. Kuulostaa
hienolta että ifttt sulkisi8 sen autolallin kun auto sieltä lähtee, mutta
kaikienlaiset turvallisuuskysymylset ovat vielä ratkaisematta. Entäs jos
sillä kertaa siellä onkin ihminen oven välissä? "DO"-napissa tälläisia
ongelmia on vähemmän, sillä silloin ihmuinen on aina se joka painaa
nappia, ihan niin kuinennenkin kun autotallin ovea avattiin ja suljettiin
sillä virallisella autotallin oven kauko-ohjaimella.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Asko

On 28.3.2016 12:53, Reijo Korhonen wrote:
> pelkkä nappitoiminto "DO" eli sillä voidaan luoda
> nappeja jotka tekevät jotain

Kertookos se edes etukäteen mitä sillä napilla tapahtuu, vai saako aina
nappia painaa jännityksellä, että mitäs siitä tällä kertaa tapahtuukaan?

-Asko

Asko

On 28.3.2016 22:16, Jukka Lahtinen wrote:
> Mulla on ihan ensimmäisestä kännykästä asti ollut tapana sammuttaa
> puhelin nukkumaan mennessä ja käynnistää aamulla kun olen herännyt.
> Siinä toivossa että sillä tavalla latausvälit pitenisivät hiukan.
> On tullut melko lailla automaattiseksi rutiiniksi ilta- ja aamutoimiin..

Jos sinulla on myös tapana käyttää sitä kännykkää herätyskellona, niin
kannattaa olla varuillasi siirtyessäsi älypuhelimeen. Ne kun eivät ole
enää niin älykkäitä, että osaisivat sammuksissa ollessaankin toimia
herätyskellona.

-Asko

Asko <as...@noname.invalid> writes:

> [...]
> kannattaa olla varuillasi siirtyessäsi älypuhelimeen. Ne kun eivät ole
> enää niin älykkäitä, että osaisivat sammuksissa ollessaankin toimia

Mulla ainakin on ihan herätyskello, ja kännykän herätystoimintoa satan
käyttää lähinnä jossain muualla ollessa, kun herätyskelloa ei ole
mukana.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Asko

On 29.3.2016 11:40, Ari Saastamoinen wrote:
> Mulla ainakin on ihan herätyskello, ja kännykän herätystoimintoa satan
> käyttää lähinnä jossain muualla ollessa, kun herätyskelloa ei ole
> mukana.

Oi niitä aikoja. Joskus 90-luvulla minullakin oli paristokäyttöinen
herätyskello, jonka herätysaika asetettiin keltaista _tuntiviisaria_
siirtämällä. Minuutintarkkaa herätystä sillä ei saanut, mutta kouluun
ehdin sentään aina ihan ajoissa, kun torkkutoimintoakaan ei ollut
kiusauksena.

Koko 2000-luvun olen, muistaakseni, käyttänyt kännykkääni pääasiallisena
herätyskellona. Tosin nyt kun pari vuotta sitten vaihdoin Symbianista
Lumiaan, olen joutunut havaitsemaan että kännykkä ei olekaan enää
ollenkaan niin luotettava. Useamman kerran vuodessa Lumiassa menee bitti
poikittain, niin että herätyskello tai mikään muukaan soittoääni ei
kuulu, vaikka soittoäänet on volumesäätimen mukaan kyllä käytössä.
Bootti korjaa ongelman, mutta se on pieni lohtu, jos ehtii nukkua
pommiin tuon ominaisuuden vuoksi.

-Asko

Reijo Korhonen

Do-nappeja voi luoda tarpeen mukaan. Homma menee siis niin, että sinun
poitää ensin itse keksiä, mitä toimintoa varten haluat sen napin.
Valittavat toiminnot löytyvät ifttt:n sivuilta.

Ehnsinhän yatvitaan laite joka tulee ifttt:tä. Se se olla puhrlin. Taoi
kofin valojärkestelmä. Ehkä se on tlevaisuudessa uto, josta voli tehdä
KITT-auton. Jos autosi tukisi sitä, niin voisit tehdä siis kupeklimneesi
napin, jota painamalla autosi tulisi parkista luoksesi. Mutta ei taisa
vielä olla ifttt:n valikoissa tälläista. Autolallin oven sillä taitaa
saada auki, jos ovijärjestelmä on sopiva. Valot silläyaitaa saada
asuntoon päälle/pois jos kodissa on sopivat älylamput jne.

Minulla ei taida olla muita ifttt:tä takevaa laitetta kuin kännykkä,
joten kovin järkeviä DO-nappeja en taida saada aikaiseksi itselleni,
vielä.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

Jos Symbian-puhelinkin lasketaan edelleen älypuhelimeksi, niin se taisi
olla viimeinen, joka tämän osasi. Tai osaa. On minulla edelleen toimiva
sellainen.

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

On Tue, 29 Mar 2016 20:42:52 +0300, Asko wrote:

> [...]
> kuulu, vaikka soittoäänet on volumesäätimen mukaan kyllä käytössä.
> Bootti korjaa ongelman, mutta se on pieni lohtu, jos ehtii nukkua

Tämä on tietysti vähän puhelin- ja käyttäjäkphtainenkin ongelma. Itselläni
on nykyisin käytössä Android-puhelin jossa ääniprofiili on ollut aina
vähän vajavainen tai omituinen ja niinpä päädyin pitämään se öisin
äänettömänä. Ja sellainen se on herätyskellonakin aamulla, äänetön. Mutta
värisee se verran ponnekkaasti, että herään kyllä. Räväkkää musiikkia en
kaipaa.

Varmaankin noihin saisi vaikka mitä kajastavan auringonvalon ja lintujen
äänien liverryksen herätyskello-ohjelmia ja jopa jollain keinoälyllä unen
vaiheen tarkkailua jossa kevyessä vaiheessa herätettäisiin lempeästi,
mutta kukin taaplatkoon tyylillään. Vanhan koulun kaverit nukkuvat niin
kauan kuin se on mahdollista ja silloin onkin herättävä rivakasti ettei
myöhästy eikä ole varaa hienostella enää, se hienostelu meni siinä
univaiheessa ;-)

--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Samppa

27.3.2016, 20.29, Jukka Lahtinen kirjoitti:

> Itse asiassa peräisin eräästä kuunnelmasta, josta tehtiin kirja, josta
> tehtiin elokuva.

Tv-sarja jäi välistä.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hitchhiker%27s_Guide_to_the_Galaxy_(TV_series)

--