OnePlus 5 ja VoLTE-puhelut!

Kopte

Iltoja :-)

Tänään iltapäivällä aukesi Elisan liittymä. Näyttäisi olevan 19.90
€/kk:ssa 24 kk:ta. Olen tosi tyytyväinen :-) Mutta varsinaiseen asi-
aan. Muutamaa custom Pie rommia kokeilin eikä toiminut VoLTE Elisan
verkon kanssa missään niistä. Laitoin takasin OxyGen OS:sin 5.15:n.
Kun sain käyntiin niin heti oli VoLTE logo imoituspalkissa. Asetuk-
sista löyty sekä VoLTE että VoWiFi asetukset. Kokeilen vielä varmaan
jotain Pie custom Rom:eja jos jossain toimisi. Toivottavasti tulee
pian OP5 Pie Beta/valmis. Ihan hyvä :-)

Kopte

Vielä piti sanoa jos kokeilisi muutakin 8.1.0 versiota kun OxyGen
OS:ia. Olisiko noissa Pie rom:ssa automaattinen VoLTE eli ei tuu
erillistä VoLTE logoa tilapalkkiin?? Näyttäisi kun soitan pysyvän
koko puhelun 4G(+) data päällä. Eilen muuten vielä tarkistin että
operaattorin päässä oli aktivoitu VoLTE/VoWiFi. Ei löydy kuten
OOS:ssa erillinen asetus VoLTE ja VoWiFi. Nyt on eilinen versio
Xtended:stä asenettuna. Eikö porukka täällä käytä VoLTE ja VoWiFi
puheluita ?? Nyt mikäli on automaattinen menee puhelut VoLTE:llä.
Eikö siinä ole parempi äänen koodaus mahdollinen ?? Vai pitääkö
molemissa päissä ole sitä tukeva ?? VoWiFi:ä en pääse vielä ko-
kelemaan kun ei ole WiFi:ä vaan jaan nettiyhteyden kännykän WiFi-
hotspot:lla. Eiköhän toimi...

Kopte

Kopte kirjoitti 24.10.2018 klo 11.26:

> [...]
>        molemissa päissä ole sitä tukeva ?? VoWiFi:ä en pääse vielä ko-
>        kelemaan kun ei ole WiFi:ä vaan jaan nettiyhteyden kännykän WiFi-

Näköjään osottautui todeksi epäily automaattisesta VoLTE:sta.
Ei tule ainakaan vielä VoLTE ikoni ? Oli tullut OxyGen OS:iin
päivitys 5.1.6 OTA:na vaan. Joten kokeilen sitä nyt. Root:aus
Magisk 17.3:lla ja laitoin vielä custom kernel:in. Weeb kernel
v.1.12:n. Odotetaan vielä jos custom ROM:it kehittyy eteenpäin
ja jos tulee kohta Beta ROM OxyGen OS Pie 9. Toimii hyvin!

Asko

On 24.10.2018 11:26, Kopte wrote:
> Eikö porukka täällä käytä VoLTE

Just viime viikolla muistelen jostain kuulleeni, että kaikki kotimaiset
operaattorit olisivat lähikuukausina julkaisemassa VoLTE tukea
laajemmin. En nyt kyllä löydä lähdeviitettä tähän hätään.

Ihan innokkaasti kyllä odotan, että milloin tavallisen GSM-puhelun
äänenlaatu kohoaa 2000-luvulle. Mutta, itse en aio laittaa tikkua
ristiin asian suhteen, koska puhelun vastapuolikaan tuskin on mitään
teknojuttuja rakennellut varta vasten tämän vuoksi, enkä mä itselleni
soittele. :)

Sittenhän tuo vasta on oikeasti käyttökelpoinen, kun se tulee kaikille
suomalaisille samaan tapaan kuin faksi Annelille, eli pyytämättä ja
täytenä yllätyksenä. Jää nähtäväksi, milloin tuo yllätys tapahtuu.

-Asko

Kopte

Asko kirjoitti 26.10.2018 klo 19.54:

> Just viime viikolla muistelen jostain kuulleeni, että kaikki kotimaiset
> operaattorit olisivat lähikuukausina julkaisemassa VoLTE tukea
> laajemmin. En nyt kyllä löydä lähdeviitettä tähän hätään.

O.K. Tulis vielä käyttöön myöskin prepaid:ssa. Tässä laskutetaan
ihan kun soittaisi normaalipuhelun elikä Suomalaisesta Elisasta.
Tässä on rajattomat puhelut/viestit Suomessa ja EU/ETA alueilla niin
voi vapaasti puhua.

> [...]
> suomalaisille samaan tapaan kuin faksi Annelille, eli pyytämättä ja
> täytenä yllätyksenä. Jää nähtäväksi, milloin tuo yllätys tapahtuu.

Oli muuten eilen tullut päivitys MSM Extended:iin. Nyt on VoLTE ikoni
tilapalkissa. Muutenkin ihan hyvä custom ROM! Saa myöskin kytkettyä
pois. Eikö jos ottaa pois päältä asetuksista Enchanced 4G LTE tila:n
niin voi soittaa normaleeja puheluita ?? Esim. äitillä ei ole kuin 3G
Nokian puhelin. Tosin on myös älypuhelin jota ei ymmärtääkseni käytä.
Paljon mahtaa porukalla olla 4G puhelimiä että voisi käyttää VoLTE:a ?
Tuleeko 5G:n joku oma tapa koodata ääntä 5G datan yli ?? Nyt varmaan
löyty custom ROM jonka pidän. Päivitän kun tulee uusi versio, tukee
muuten OTA päivitystä. Pidän tästä ROM:sta...

Kopte

Ari Saastamoinen

Asko <as...@noname.invalid> writes:

> [...]

Mua ei ainakaan vähempää vois kiinnostaa, että kulkeeko puhelu
GSM-stackin vain LTE-stackin päällä. Jos käyttäisin puhelinta
hotspottina, niin sitten se vois ehkä joskus kiinnostaakin, jos
datanopeus putoaa puheluiden aikana huonommaksi.

> Ihan innokkaasti kyllä odotan, että milloin tavallisen GSM-puhelun
> äänenlaatu kohoaa 2000-luvulle.

Musta äänenlaatu on ihan riittävä kuulumisten vaihtoon, enkä keksi
ainuttakaan syytä puhelimella yrittää siirtää esim. musiikkia.
(Paitsi, että heti keksin firmojen asiakaspalveluiden jonotusmusiikin)

--
Arzka oh3mqu+...@hyper.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa

Ari Saastamoinen

Ari Saastamoinen <oh3mq...@hyper.fi> writes:

> Musta äänenlaatu on ihan riittävä kuulumisten vaihtoon, enkä keksi
> ainuttakaan syytä puhelimella yrittää siirtää esim. musiikkia.
> (Paitsi, että heti keksin firmojen asiakaspalveluiden jonotusmusiikin)

Ja Elisa ainakin on jo pitkään käyttänyt parempiäänistä profiilia
kännyköissä (sanottiinkohan sitä HD-audioksi). Silloin kun se tuli
käyttöön, niin pariin otteeseen jouduin soittamaan
vikailmoitukseenkin, että taas tuli aivan kamala äänenlaatu puheluun.

Oliskohan laitetuki tuolle parantunut, kun enää viime aikoina en
muista häiriintyneeni siitä "efektistä", joka niihin puheluihin aina
välillä tuli - tai sitten olen tottunut siihen, mitä en kyllä usko,
kun oli se niin kamala.

Out Cider

> [...]
> tukea laajemmin. En nyt kyllä löydä lähdeviitettä tähän hätään.
>
> Ihan innokkaasti kyllä odotan, että milloin tavallisen GSM-puhelun

Eroaako kyseisen VoLTE:n äänenlaatu sitten jotenkin oleellisesti
HD-puheluista, joista on saanut nauttia noin heinäkuusta 2017 asti?
HD-puheluissahan puhekaista on noussut 3:sta 7:ään kHz:iin, minkä
seurauksena vastapäästä saa S- ja F-kirjainten lisäksi helposti
selvää siitä, kuka vastapäässä puhuu. Mitä en tavallisesta
GSM-puhelusta menisi kehumaan.

--
OutCider

Asko

On 29.10.2018 0:54, Ari Saastamoinen wrote:
> Musta äänenlaatu on ihan riittävä kuulumisten vaihtoon, enkä keksi
> ainuttakaan syytä puhelimella yrittää siirtää esim. musiikkia.
> (Paitsi, että heti keksin firmojen asiakaspalveluiden jonotusmusiikin)

Perinteisellä puhelinäänellä voi toki soittaa kotiin että "Laittakaa
sauna päälle". Mutta jos olen toimistolla ja puhelu tuntuu venyvän yli
10 minuuttiseksi, niin kyllä mä ehdotan vastapuolelle, että mitä jos
vaihdettaisiin tuohon Skypeen, niin saisimme paremmin selvää toistemme
puheesta.

Itselläni on HF-luurit molemmissa laitteissa, mutta sillä vastapuolella
tuntuu joskus loppuvan kädet kesken, kun joutuu pitämään puhelinta
korvalla ja etsimään jotain tietoa paperipinosta tai tietokoneelta.
Skypessä hänelläkin olisi luurit käytettävissään ja voi tarvittaessa
jakaa ruutunsa sisällönkin. Siis, kyllä Skypen suosimiseen on muitakin
syitä kuin äänenlaatu, mutta ei tuo parempi äänenlaatukaan ihan mitätön
asia ole.

Äänenlaatuun liittyy myös se Skype kuulokkeiden johdossa oleva "mic
mute" painike, jota ainakin itse käytän ahkerasti avokonttorissa.
Silloin kun toinen puhuu minulle Skypen kautta, niin turha hänen on
kuulla jos mä rouskutan suklaakeksiä tai kollegat vitsailee toisilleen
vieressäni.

-Asko

root

Asko <as...@noname.invalid> writes:

> Siis, kyllä Skypen suosimiseen on muitakin syitä kuin
> äänenlaatu, mutta ei tuo parempi äänenlaatukaan ihan mitätön
> asia ole.

Itse en ole skypeä itse käyttänyt, mutta sen mitä joskus olen sivusta
kuunnellut, niin sen äänenlaatuhan on ihan kamala (Tosin saattaa olla,
että on ollut jotain yksittäistapauksia, huonon netin takaa tms).
Paljon parempi on esim. Mumblessa tai TeamSpeakissa.

Kopte

Kopte kirjoitti 25.10.2018 klo 16.39:

> [...]
>           v.1.12:n. Odotetaan vielä jos custom ROM:it kehittyy eteenpäin
>           ja jos tulee kohta Beta ROM OxyGen OS Pie 9. Toimii hyvin!

Nyt näyttää uusimpiin custom Pie ROM:in lisätty VoLTE ikoni
tilapalkkiin. Nyt on OOS Open Beta 21 käytössä. VoLTE ikoni
tilapalkissa. Käytän tätä nyt ainakin jonkin aikaa! Kato-
taan jos joskus taas asennan custom ROM:in. Oli näköjään
vaihtunut laskutuskausi 1. Marraskuuta Elisa:lla. Näköjään
vaihtuu aina kalenterikuukauden mukaan. Katotaan milloin
tulee laskusähköpostiin ja kai sms käynnyyn...

Kopte

Kopte kirjoitti 1.11.2018 klo 12.42:

> [...]
>              vaihtuu aina kalenterikuukauden mukaan. Katotaan milloin
>              tulee laskusähköpostiin ja kai sms käynnyyn...

Nyt oli tullut ensimmäinen lasku sähköpostiin. Oli velo-
tettu reilu viikko viime kuuta kun kausi vaihtuu aina 1.
päivä. Oli jo velotettu lisäksi marraskuun maksu. Täytyy
maksaa ajallaan että saa S-Bonukset. Mainitsinko jo että
olen S-omistaja. Oli jäänyt pois SMS-muistutus mutta
kytkin senkin päällle. Siinä oli myös liittymän avaus-
maksu 3.90 €. Vajaa 30 € lasku. Jostain syystä oli yksi
SMS lähetetty Englantiin (0.19 €/kpl). Aion pitää 10/
2020 asti näillänäkymin. Ei varmaan kauhean halvempia
tarjouksia enää saa ?? Kyllä tällä pärjää...

Kopte

Asko kirjoitti 26.10.2018 klo 19.54:

Pitäisi olla jo kaikilla kolmella perusoperaattorilla tuki VoLTE:lle
ja VoWiFi:lle. Luin justiinsa että Telia oli ottanut vakinaiseen käyt-
töön ? DNA on kai ensimmäisenä lisännännyt verkkoonsa kai joskus
2016 ?? Ainoastaan Elisa:lla oli tuettuna/testattuna tuki OnePlus
5:lle ? DNA:n ja Telian tuettujen listasta ei löytynyt ainakaan vielä
OP5:ttä. VoLTE:han ei voi käyttää roamaavassa liittymässä. Samalla
luin että vaatii tasaista 1 Mbit/s yhteyttä onnistuu VoWiFi puhelu.
Luulisi toimivan ainakin ruuhkaajan ulkopuolella:kin Kuuba:ssa.
Myöskin nopammin yhtdistyy puhelu VoLTE:lla,sekin etu. Atkivoidaan
varmaan kaikille tämän vuoden loppuun mennessä ??

Kopte

Kopte kirjoitti 18.11.2018 klo 21.50:

> [...]
>   Myöskin nopammin yhtdistyy puhelu VoLTE:lla,sekin etu. Atkivoidaan
>   varmaan kaikille tämän vuoden loppuun mennessä ??

Pitää päästää läpi myöskin IPsec yhteys VoWiFi yhteydellä. Toimiiko
salatut yhteydet myöskin Kuuba:ssa ?? Tolla kuulema salataan WoWiFi
suomeen asti ?? Piti oikein kokeilla käytänössä WoWiFi puheluita.
Laitoin vanhaan puhelimeen (Honor 6) prepaid datakortin (DNA) ja
aktivoin siinä hotspot:in. Ja OnePlus 5:n laitoin lentokonetilaan
ja aukaisin WiFi:n. Ja ilmesty WoWiFi ikoni. Soitin ja vastaanotin
puheluita. Hyvin toimii! Nyt on Open Beta 21 OOS. Kiva !!!

Kopte

Kysyin chat:ssä toimiiko VoLTE ja VoWiFi Moi:n verkossa ja ei
kuulema vielä toimi vaikka toimiikin DNA:n verkossa. Israel:ssa
saa tota kokeiltua hotellin WiFi verkossa (näyttäisi nyt että
pääsee sinne). Tolla saa äkkiä kulumaan 4 GT data:n joka sisäl-
tyy 6 € perusmaksuun Moi:lla :-) Siis VoLTE:lla :-) Löysin OP 5:
n custom ROM:in joka tuukee sekä VoLTE:a että VoWiFi:ä crDroid
:in uusin ROM:i (18-11-2018). Olen vaihtanut ROM:ia kuin sukkia
:-) Tällä koitan mennä. Hyvin toimii tosin ei ole VoWiFi ikonia
kun yhteys mahdollinen. Puhelun aikana lukee WiFi-puhelu. Sain
tolla kierrätämällä toisen kännyn käyttä kokeiltua saada VoWiFi
puhelu. Ihan hyödyllisiä palveluita. Nyt muuten pitäisi olla jo
aika monella mahdollisuus VoLTE ja WiFi puheluihin. Kun
operaattorit ovat aktivoineet jo monissa liittymissä palvelut.
Kuinka monella mahtaa olla 4G data käytössä ja 4G:tä tukeva
puhelin ? Ja kuinka monella on VoLTE:a ja VoWiFI puheluita tu-
keva puhelin tällä hetkellä ?? Jos kohta päästään parempaan
äänenlaatuun kuten oli tuolla aiemmin puhetta. Hyvää yötä !!

Kopte

Kopte kirjoitti 19.11.2018 klo 22.13:

> [...]
>         keva puhelin tällä hetkellä ?? Jos kohta päästään parempaan
>         äänenlaatuun kuten oli tuolla aiemmin puhetta. Hyvää yötä !!

Kuten jo mainitsin muilla perusoperaattoreilla paitsi Elisal-
la ei löydy tuettujen VoLTE ja VoWiFi puhelinten listalta
OnePlus 5:ttä. Eli ei välttämättä toimi jos hankkisin DNA:n
liittymän? Kuulema operaattori ja puhelimen valmistaja testaa
asetusten toimimisen ?? Kuulema oikeat asetukset tulee OTA-
päivityksissä ?? Miten tuo on toteutettu custom ROM:ssa ??
Esim. toimii crDroid:ssa sekä VoLTE että VoWiFi puhelut ??
Onko siinä joku yleinen asetus joka toimii jos toimii ??
Toivottavasti tulee muillekin operaattoreille ettei tar-
vitse tyytyä pelkkään Saunalahteen. Ja odotellaan milloin
saa myöskin prepaid:ssa ? Aika näyttää...

Ari Saastamoinen

Kopte <ko...@only.for.me.fi.none> writes:

Selkeästi monologia havaittavissa :)

Onneks mua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa toi VoLTE tai sen
toimimattomuus :) Puhelut on mun makuuni aivan riittävän
hyvälaatuisia, ja jos jostain syystä tarttis parempaa niin sitten
vaikka WhatsApp-puheluna.

Kopte

Ari Saastamoinen kirjoitti 22.11.2018 klo 13.50:

> Selkeästi monologia havaittavissa :)

Jep :-) Eikö uutisryhmät ole keskustelua varten :-)
Eipä tule paljon kommentteja mutta silti kirjoitan :-)

> [...]
> toimimattomuus :) Puhelut on mun makuuni aivan riittävän
> hyvälaatuisia, ja jos jostain syystä tarttis parempaa niin sitten

Mua kiinostaa tekniikka. Joten haluan myös käytänössä kokeilla.
Ja myöskin miten kännykää voi hyödyntää ulkomaan reisuilla.
Soitan äidille jolla on käytössä 3G Mokia joten en käytä Whats-
App:iä. Skype sitä vastoin on tuttu. Katotaan jos joskus vielä
siirryn 5G tekniikkaan...

Kopte

Kopte kirjoitti 22.11.2018 klo 19.04:

> [...]
>   Soitan äidille jolla on käytössä 3G Mokia joten en käytä Whats-
>   App:iä. Skype sitä vastoin on tuttu. Katotaan jos joskus vielä

Jatkan taas vuodatuksi :-) Kuulema riittää laadun parantumi-
seksi että toisessa päässä on HD puheluita tukeva puhelin. Eikö
ollut 3G:ssä tuki HD puheluille ?? Olen lukenut muumoassa Telia:n
palstoilta ettei välttämättä tule tukea OP 5/5t:lle ? Kuulema on
jo "vanhentuneita" malleja. Täytyykö vaan pysyä Elisa:lla jos
haluaa VoLTE ja WoWiFi puheluita ?? Vai mahtaako toimia custom
ROM:lla ?? Kohta tulee OP 5:nen 1 1/2 vuotta vanhaksi, aion
kyllä vielä käyttää muutaman vuoden. Toimii hyvin. Katotaan
kaunko tähän vielä tulee päivityksiä sekä custom ROM:ja ??
Katotaan kerkeekö vielä tulla tarve hankkia uusi puhelin ??
Ens vuonna kuule tulee OnePlus:slta 5G tukeva puhelin ?
Tänne "metsään" menee varmaan jonkin aikaa ennenkuin tulee
5G verkko ?? Eikö se ole pienisoluinen ?? Pitää paljon raken-
taa että saadan peitto ? Onko yleensä tarkotus rakentaa kuinka
laaja peitto ?? Aika näyttää...