HD-ääni

Naked Fame

Tänään hämmästyin suuresti, kun soitin matkapuhelun. Päin vastoin kuin
koskaan aiemmin vastapään puheessa kuului myös diskantteja, ja juuri
ennen puhelun sulkemista huomasin näytöllä vielä logon, jossa luki HD.

Kysymykseni onkin, että onko näitä laajemman kaistan HD-puheluita ollut
Suomessa jo kauemminkin tarjolla, ja olen vain onnistunut välttymään
niiltä kaikki nämä ajat? Vai onko tämä nyt uutta ja hienoa?

--
Signature

JiiHoo

Naked Fame formulated on torstai :
En ollut kuullutkaan koko asiasta, mutta on se ilmeisesti totta etkä
ole kuullut omiasi.

http://www.puhelinvertailu.com/uutiset/2016/11/30/elisa-otti-4g-puhelut-kayttoon-nokia-toimitti-teknologian

--
Hukkasin kaikki sigut. Kyllä ne vielä palaavat

Naked Fame

JiiHoo <jii...@kof.fi> writes:
> Naked Fame formulated on torstai :
> En ollut kuullutkaan koko asiasta, mutta on se ilmeisesti totta etkä
> ole kuullut omiasi.

Ero oli sen verran suuri, ettei jättänyt mitään epäselvyyttä siitä, että
äänikaistaa oli käytössä enemmän. On se tavallinen puhelinääni sen
verran vaatimatonta. Nähtäväksi jää, kauanko menee ennen kuin kuun ja
planeettojen keskinäinen asento seuraavan kerran sallii moisen ihmeen.

--
Signature

JiiHoo

Naked Fame used his keyboard to write :
Hatusta vetämällä se voisi vaatia ensinnäkin oikean verkon (voisiko
vaatia, että kummallakin on Elisan liittymä ja puhelu ei kierrä
milliäkään missään muussa verkossa), kummallakin pitää olla puhelin,
mikä tukee HD-ääntä.

Sitten toki se ei vaadi kummoisiakaan, kun kaikki laitteet ja
operaattorit tukevat kyseistä asiaa.

--
Jukka K. Korpelan muistelmat:
Urani Sfnetin netiketin vaalijana ja miksi en ole vieläkään

upsid...@downunder.com

Ei kai siinä ole mitään ihmeellistä, että kahden IP-laitteen välille
muodostetaan hyvälaatuinen ääniyhteys (vaikka stereona :-).
Normaalisti tuollainen ääniyhteyden muodostamiseen tarvitaan IP-osoite
ja porttinumero.

Sen sijaan jos pitää muodostaa yhteys puhelinnumeron avulla, tarvitaan
nimipalvelin, joka osaa muuntaa"symboolinen" osoiteen, tässä
tapauksessa puhelinnumeron numerosarjan IP-osoitteeksi ja
porttinumeroksi. Tämän jälkeen yhteys muodostetaan IP osoitteen
välille.

Naked Fame

upsid...@downunder.com writes:

> Ei kai siinä ole mitään ihmeellistä, että kahden IP-laitteen välille
> muodostetaan hyvälaatuinen ääniyhteys (vaikka stereona :-).

Eihän toki. Onhan jossain Skypessä ja muissa ollut hyvä äänenlaatu jo
vaikka kuinka pitkään. Yllätykseni koski puhtaasti sitä, että tämä
tapahtui tavallisessa puhelinverkossa tavallisella puhelulla.

Kyllä tuolla verkossa varmaan on jotain nyt tapahtunut, sillä tänään
soitin kahdelle henkilölle, ja jälkimmäisen kanssa päästiin taas
HD-puheyhteyteen. Eli viimeisimmästä kolmesta puhelusta eri henkilöille
kaksi yhdistyi paremmalla laadulla. Kolmannella taas on 29 euron
halpis-Nokia, joka ihan varmasti ei hanskaa mitään erikoisuuksia.

Mitä kirjaimiin "HD" tulee, niin sen käyttö on ehkä vähän liioittelua,
koska eihän tuo ääni nyt millään absoluuttisella asteikolla kovin hyvä
vielä ole. Mutta hakkaa perinteisen kännykkä-äänen mennen tullen, ja
ehkä myös vanhan kunnon maalinjan: minkä kompressioartifakteissa
häviää, sen kaistassa selkeästi voittaa.

--
Signature