Kuinka paljon vaikuttaa

Jarno Kaarinen

hannu....@mbnet.fi (Hannu Haveri) wrote:

>Jos teen lähes joka päivä 60 punnerrusta (30 päivällä, 30 illalla),
>60 vatsalihasta (sama kuin punnerruksissa), 20 leukaa (sama) ja
>juoksen niin kauan että hengästyn, niin olenko kolmen vuoden päästä
>puntti?

Asioita jotka estävät sinua pelkästään tuolla tulemaan "puntiksi"
kovin hyvin:

1) Keskityt kehittämään vain tiettyjä lihaksia kehossasi, ja jopa
sellainen suuri lihasryhmä kuin JALAT ja yläselkä (riippuen millaisia
leukoja) puuttuvat voimaohjelmastasi kokonaan. Jos haluat että kehosi
erittää mahd. paljon kasvuhormonia mikä sitten saa koko kehosi
lihakset kasvamaan, kehitä kaikkia suuria lihasryhmiä.

Suomeksi: jos teet vaikka pelkkiä leukoja, eivät sen rasittamat
lihakset (esim. hauikset) kasva yhtä paljon kuin jos tuon lisäksi
harjoitutat esim. jalkalihaksiasi.

2) Kuten joku jo totesi, lihakset tarvitsevat aina lisää vastusta
jotta ne jatkaisivat kehitystä. Eli jos vaikka saat tehtyä 20 leukaa
helposti, tulisi sinun lisätä itseesi painoa (esim. reppu, vyöllä
olevat painot jne.) jotta lihaksesi kehittyisivät tuosta edelleen.
Pelkkä toistojen lisääminen _ei_ yleisesti ottaen aja samaa asiaa.

3) Juokseminen ei edesauta sinun "puntiksi" tulemistasi, pikemminkin
päinvastoin.

Teemu Lakkasuo

> [...]
> kanssa, ja mieluummin ilman yliojennusta ja lisäpainoja? Vaikka
> olenkin toista vuosikymmentä salilla tyhjänpanttina käkäillyt, en
> ole tuota nähnyt tehtävän rullaten. Monella tapaa väärin kyllä,
> yhdellä tapaa oikein ja jopa sivuttain, mutten rullaten.
> Itse teen sen aina ihan normaalilla taktiikalla, hitaasti leuka
> rintaa vasten painettuna, ja ainakin oma ojentajani kipeytyy
> siitä ylös asti. Salaisuus voi olla siinä, että jos penkin reunan
> asettaa oikeaoppisesti navan alle, eikä lonkkanivelen korkeudelle,
> niin tehokin menee sinne mihin kuuluu :)

Voi kuule...

Jos et ole ennen nähnyt kenenkään tekevän suoria selkälihaksia rullaten niin
se ei tarkoita sitä että niin ei kannattasi tehdä. Koita nyt jo hyvä mies
käydä jossain sivistyksessä niin näet miten asia on hyvä tehdä ja miten ei.
Jos luulet vain yhden tavan olevan oikea tapa suorittaa jotain liikettä niin
avarrappa hieman maailmaasi näkemällä todellisuus.

Mikäli suoria lihaksia rasitetaan staattisesti niin silloin kehitys ei
todennäköisesti ole kovinkaan suotuisa ainakaan pitkällä tähtäimellä. Ja
juuri sen takia ei kannata tehdä suoria selkälihasliikkeitä siten että osa
lihaksesta on kokoajan staattisessa jännityksessä. Kyseessä ei tarkalleen
ottaen ole edes yksi lihas josta puhutaan vaan kyseessä on varsin suuri
määrä erillisiä pikkulihaksi jotka työskentelevät selän ojennuksessa. Osa
lihaksista kulkee parin nikaman välin yli joten mikäli yläselkä pidetään
liikkumattomana ovat sen osan selkärangan (suorat) lihakset staattisessa
jännityksessä... Josta palataan taasen lähtöruutuun... Suoria selkälihaksi
kannattaa (ei ole pakko, mutta kannattaa) harjoittaa selkäpenkissä rullaten
koska juuri silloin rasitetaan kyseistä lihaksistoa alhaalta ylös asti.

Älä ole tyhjänpanttina salilla ;)

Teemu Lakkasuo

"Jarno Kaarinen" <ja...@remotel.com> kirjoitti viestissä
> [...]
sulkapallo,

> [...]
>
> Toisinpäin ei kannata (ensin aerobinen osuus jonka jälkeen
> voimaharjoittelu), koska aerobinen osuus jo valmiiksi heikentää
> lihaksiasi mikä tekee voimatreenistä vähemmän tehokasta (heikentää
> koordinaatiokykyä jne.).
>
> Ja mielestäni nuo molemmat kannattaa tehdä nimenomaan samana päivänä,
> jotta välipäivinä voi palautua molempien harjoitteiden aiheuttamasta
> rasituksesta. Lepo on aivan yhtä tärkeää kuin se itse harjoittelu,
> heikkona harjoittelu on tehotonta eikä kehitä, ja esim. lihakset
> kehittyvät juuri levon aikana, eivät itse lyhyen treenin aikana.

Joo-o... On tietysti huomattavasti tehokkaampaa tehdä salilla eriytettyjä
liikkeitä tiettyinä päivinä, mutta ei taida olla kuitenkaan alkuperäisen
kysyjän tarvettava vaativaa olla maksimivoimallisesti huippukunnossa kun
palvelukseen astuu. Veikkaisin, että melkein kannattaisi kaverin vaan
liikkua kunnolla ja monipuolisesti jotta elimistö tottuu monipuoliseen
rasitukseen. Muuten olet tosin oikeassa tehokkuuden suhteen...

Jarno Kaarinen

"heinis" <ohei...@pp.htv.fi> wrote:

>Lukuunottamatta sitä pikku virhettä ettet ymmärrä sanaa "leuanveto"
>olet erinomaisen oikeassa tietyin varauksin. Leuavetohan on, niinkuin
>99% kansasta tietää, yksi tehokkaimpia YLÄselän liikkeitä tekotavasta
>riippumatta ;)

Eikös tuo päde lähinnä vain jos leuanvedon ote on leveä, ja mieluummin
myötäotteella? Jos esim. vastaotteella kädet yhdessä, ei liene ihan
samanlaista vaikutusta yläselkään, vai?

Ja leveälläkin otteella liike vaikuttaa lähinnä selän "leveyteen",
siinä missä joku suotuliike vaikuttaa selän "paksuuteen". Eli
yläselkääkin kehitetään eri kohdista eri liikkeillä.

>Se että suosittelen saliharjoitusta lähestulkoon jokaiseen vaivaan, johtuu
>siitä yksinkertaisesta syystä että se on tehokkain, nopein ja turvallisin
>tapa parantaa lihaskuntoa. Ko. kundi tekee jo pitkäkestoista
>"perustreeniä" , ja juoksee runsaasti. Sen vastapainoksi sopii mielestäni
>erittäin hyvin pikku rautakuuri jollain hyvällä kuntosalilla, ei enää lisää
>juoksua pallon tms. pelivälineen perässä tms. enempi aerobinen harjoitus.

Olen täysin samaa mieltä.

heinis

> Eikös tuo päde lähinnä vain jos leuanvedon ote on leveä, ja mieluummin
> myötäotteella? Jos esim. vastaotteella kädet yhdessä, ei liene ihan
> samanlaista vaikutusta yläselkään, vai?

Sitä on synnytty koneellistettujen salien aikakaudella? Silloin vanhaan
"hyvään" aikaan selkää treenattiin eriotteisilla leuanvedoilla hyvin
yleisesti,
ja tokihan koneellistettuunkin selkäliike repertuaariin täytyy kuulua
ylätalja
kapealla otteella tai soutukahvalla suoritettuna. Leukaa ei
yksinkertaisesti
voi vetää rasittamatta selkälihaksia, joskin otteella voidaan jakaa
rasitusta
esim. hauiksille. Selkälihaksen tehtävähän lienee vetää käsivartta kohti
kehoa kaikista mahdollisista kulmista, ja sitähän leuanveto liikkeenä
periaatteessa on.

> Ja leveälläkin otteella liike vaikuttaa lähinnä selän "leveyteen",
> siinä missä joku suotuliike vaikuttaa selän "paksuuteen". Eli
> yläselkääkin kehitetään eri kohdista eri liikkeillä.

Näin väittää toiset, ja toiset väittää ihan muuta, esim. että kulmasoutu
hartian levyisellä otteella levittää selkää parhaiten tai että yhdenkäden
käsipainosoutu tekee sen. Voidaan siis olettaa että ko. asia on
yksilöllistä,
eikä lopullista totuutta löydy.

> Olen täysin samaa mieltä.

Jup. sopii kaikille, ei tarvita mitään turhaa krääsää kuten sählyjoukkue
tms.
Vain asiallinen kuntosali ja opastus alkuun :)

heinis

"Teemu Lakkasuo" <teemu.l...@welho.com> kirjoitti viestissä

> [...]
niin
> avarrappa hieman maailmaasi näkemällä todellisuus.

terveisin nimimerkki "herne nenässä" ?

Kysymys kuului: "Puhutaanko edes samasta liikkeestä?"
Kysyn tätä siksi etten todellakaan pysty hahmottamaan miten
hyperexstension tehdään "rullaten" ellei se tarkoita nimenomaan sitä
AinoaaOikeaa suoritustapaa. Siinähän ei mennä selkä lankkuna vaan
annetaan selän köyristyä alas mennessä, ja oikaistaan se vasta
yläasennosssa 5 vaille yli :)

Tässä kuten monessa muussakin liikkeessä näkee toki monia
variaatioita, jopa lähes yhtä monta kuin tekijääkin, mutta valtaosa
noista variaatioista on joko tehottomia tai jollakin tapaa vahingollisia.
Näin ollen suoritustapa joka tuo toivotun lopputuloksen vammauttamatta
tekijäänsä millään tavoin, on se ainoa oikea suoritustapa. Esim. ko.
liikkeessä liika vauhti, lisäpaino tai pelkkä yliojentautuminen voi
aiheuttaa
alaselän kiputilan joka keskeyttää treenit viikoiksi. Näitä
hyväksikäyttävät
suoritustavat ovat siis pers....huonoja. Noin 80% kyykkääjistä valittaa
polviaan=huono tekniikka, saman verran penkkipunnertajista valittaa
olkaansa=huono tekniikka tai pystypunnertajat joista 90% valittaa
olkaniveltään=huono tekniikka. Helpon näköisiä yksinkertaisia liikeitä,
mutta
jokainen salillakävijä tuntee jonkun joka on tai on itse vammautunut
jossakin
näistä liikeistä: Homma otetaan liian itsestään selvänä, ja kun keho
vastaa kivulla niin haukutaan liike vaan ei tekijää :)

A.R

Jarno Kaarinen <ja...@remotel.com> kirjoitti
viestissä:jBMaO1=+wVD4Bwtzs...@131.228.6.99...
> "A.R" <jr....@pp.inet.fi> wrote:
>

> Ennen armeijaa harjoittelin paljon punnerruksiakin (kiitos
> vuosikausien karatetreenien), ja kun itse kukin joutui armeijassa
> välillä tekemään punnerruksia "rangaistuksena", alikessut oppivat
> nopeasti että minulle piti määrätä niitä kaksinkertainen määrä. Jäi
> alikessulla monttu auki kun tein jotain 50 rystyspunnerrusta kovin
> vaivattomasti ja nopeaan tahtiin... ;-) Enimmillään taisin tehdä
> armeijassa jotain 120 rystyspunnerrusta yhteenmenoon tjsp.

Huh - enpä ole kovin monen kuullut punnertavan noin monesti. Luulisin, että
tuossa lattiapunnertamisessa tulee tuollainen luonnollinen raja vastaan
juuri tuossa noin 50 kohdalla. Ja sen jälkeen tarvitaan jo erityisvoimia
jatkoon.
100 on varmasti raja, jonka hyvin harvat ylittävät...AR

--
Askon Kotisivu: http://www.geocities.com/karppa70/
Susi: http://personal.inet.fi/koti/sherlock/Susi/

A.R

heinis <ohei...@pp.htv.fi> kirjoitti
viestissä:9fcks7$838d$1...@learnet.freenet.hut.fi...

> Älä välitä näistä henkselinpaukuttelijoista, ja punnerra juuri niin monta
> ja usein
> kun hyvältä tuntuu.

Tässä näytti olevan paikalla aggressiivisia henkselin paukuttajia juuri
yksi, eli sinä. Kai nuo minunkin tulokseni olivat joko keskiarvoiset, taikka
jonkin verran sen allekin. Joten pulinat pois!......AR

Ville ®

> [...]
> näistä liikeistä: Homma otetaan liian itsestään selvänä, ja kun keho
> vastaa kivulla niin haukutaan liike vaan ei tekijää :)

Monta virhettä lyhyessä pätkässä:
- liikkeet ei ole helppoja.
- noissa loukkaantuu oikeasti hirmu harvoin. Oma olkaniveleni on juuri
tulehtunut johtuen liian suurista penkin harjoitusmääristä eli
ylirasituksesta, tämä on nähdäkseni huomattavasti yleisempää kuin joku
väärällä tekniikalla rikottu osa.
- jokainen tuntee jonkun... jne. nämä on niitä selityksiä. "Olin juuri
pääsemässä 200:n penkkikuntoon, kun olkapää meni ja piti lopetta salitreenit
kokonaan..."

Minua muuten ihmetyttää kovasti se, miten netti ja baarit on täynnä näitä
hirmumiehiä ja parinsadan penkkaajia, mutta salilla niihin törmää
äärimmäisen harvoin...

--
Ville

Enempi sinkuista osoitteessa:
Http://members.tripod.com/Ville_K/

Teemu Lakkasuo

"heinis" <ohei...@pp.htv.fi> kirjoitti viestissä

Uskoisin, että puhumme samasta liikkeestä; suoritus vaakatasoon (tai vinoon)
asennetulla tasolla, siten, että taso päättyy päinmakuulle asettuneen
suorittajan lonkkaluiden tiedoille tukien suorittajaa lonkkaluiden
(suoliluun etukaaresta) ja jalkojen (joko polvitaipeesta, pohkeen seudulta
tai nilkka-kantapään) seudulta. Alkuasentona voidaan pitää asentoa jossa
suorittaja antaa ylävartalon "roikkua" pystysuorassa pääalaspäin ja
loppuasentona asentoa jossa suorittaja on noussut suorien selkälihasten
supistumisvaikutuksesta samaan tasoon (tai hieman korkeammalle) kuin
tuettujen jalkojen luoma "suora" alavartalolinja.

Ja ojennuksen voi, ja on hyvä, suorittaa rullaten jotta saa kaikki
pikkulihakset toimintaan eikä suorituksessa tule turhaa staattista
lihastyötä. Rullatessa nivelien (selkänikamien) koko liikelaajuus tulee
käytettyä lihasten harjoittamisessa jolloin suoritus ei jää "vajaaksi". En
tosin suosittele ainakaan vasta alkajalle lisäpainoja tähän liikkeeseen,
mutta veikkaan monen kokeneemmankin löytävän viimein ne pienet puuttuvat
lihakset selästään aivan ilman lisäpainojakin.

En ole koskaan kuullut että kukaan olisi vammautunut kyseistä liikettä
rullaten tehtyään, koska olen henkilökohtaisesti nähnyt yli 60 vuotiaidenkin
kyseistä liikettä tekevän varsin vetreästi.

Mikäli emme sittenkään puhu samasta liikkeestä niin ei sitten muuta... ;)

Jarno Kaarinen

"A.R" <jr....@pp.inet.fi> wrote:

> [...]
>jatkoon.
>100 on varmasti raja, jonka hyvin harvat ylittävät...AR

Kun tarpeeksi paljon juuri jotain tiettyä harjoittelee useita vuosia
monta kertaa viikossa, yllättävän "helpoksi" se muuttuu, vaikka
esimerkkini äärimmäinen olikin.

Vastaavasti itselleni ovat aina leuanvedot tuottaneet ongelmia.
Hädintuskin saan 10 tehtyä yhteenmenoon (jos sitäkään puhtaasti),
vaikka en ole edes kovin painava. Vastaavasti vähemmän urheileva
kaverini sai aina tehtyä kaksi kertaa enemmän mielestäni vaivattoman
näköisesti, ja omasta puolestani kuulostaa uskomattomalta että jotkut
pystyvät tekemään niitä jopa useita kymmeniä (jopa jotkut naiset).

Jos olisin harjoitellut leuanvetoja yhtä innokkaasti kuin
rystyspunnerruksia, olisin kai kehittynyt hirmuista vauhtia.

speksi

>Minua muuten ihmetyttää kovasti se, miten netti ja baarit on täynnä näitä
>hirmumiehiä ja parinsadan penkkaajia, mutta salilla niihin törmää
>äärimmäisen harvoin...

Kyllä sen näkee miehestä onko se kahden sadan penkkaaja vai ei.IMO

Sami Partinen

"speksi" <s...@p.si> wrote in message

> Kyllä sen näkee miehestä onko se kahden sadan penkkaaja vai ei.IMO

Ihan pakko tähän kysyä, että mistäs sen päälleppäin näkee että kuka nostaa
200 penkistä ja kuka ei?

Jarno Nurminen

Sami Partinen wrote:
> Ihan pakko tähän kysyä, että mistäs sen päälleppäin näkee että kuka nostaa
> 200 penkistä ja kuka ei?

Yhteenkasvaneista kulmakarvoista? ;)

Jyrki Takala

Hannu Haveri <hannu....@mbnet.fi> wrote:
> [...]
> 60 vatsalihasta (sama kuin punnerruksissa), 20 leukaa (sama) ja
> juoksen niin kauan että hengästyn, niin olenko kolmen vuoden päästä

Juoksemiseen hengästyy jo muutamassa kymmenessä metrissä, kun juoksee
tarpeeksi kovaa. Ehkä kannattaisi tehdä tuota lihaskuntoa hieman
monipuolisemmin. Tuskin olet puntti, vaikka jatkat tuota harjoitusta
neljäkin vuotta.

Jyrki

Hannu Haveri

En oikeastaan tarkoittanut, että lopettaisin juoksemisen heti kun
hengästyn, mutta suunnilleen siinä vaiheessa kun ei enää jaksa...

Jyrki Takala

Hannu Haveri <hannu....@mbnet.fi> wrote:

> En oikeastaan tarkoittanut, että lopettaisin juoksemisen heti kun
> hengästyn, mutta suunnilleen siinä vaiheessa kun ei enää jaksa...

Ok, ei sekään kuulosta kovin mukavalta. Parempi juosta vaihtelevasti
eikä aina samalla tavalla uupumukseen asti. Into ei kauaa sellaiseen
riitä. Vaikka pari kertaa viikossa hieman kovempaa ja muina päivinä
hiljempaa.

Jyrki

Teemu Lakkasuo

"Hannu Haveri" <hannu....@mbnet.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
> 60 vatsalihasta (sama kuin punnerruksissa), 20 leukaa (sama) ja
> juoksen niin kauan että hengästyn, niin olenko kolmen vuoden päästä

Jaa...

Kyllä tuo on hyvä alku, mutta mikäli aiot jatkaa samaa kolme vuotta niin
luulen, että kehityksesi loppuu jossain vaiheessa kun kuntosi on kasvanut
rasituksen vastaamalle tasolle. Sun kannattaa toki aloittaa tuolla
ohjelmalla, mutta sitten kun se alkaa tuntua helpolta niin sitten teet 2x60
punnerrusta, 2x60 vatsalihasta jne. jne ja kun se tuntuu helpolta niin
sitten 3x60 punnerrusta jne.

Suosittelen kuitenkin lisäämään harjoitteluusi vielä selkälihakset, jotta
edes jonkinlainen lihastasapaino säilyisi... Ja suosittelen monipuolista
venyttelyäkin.

Teemu

Jarno Nurminen

Teemu Lakkasuo wrote:
> [...]
> punnerrusta, 2x60 vatsalihasta jne. jne ja kun se tuntuu helpolta niin

Mitä muuten tarkoitetaan tuolla "puntilla"? Miksikään muskeliäijäksi
tuolla tavalla ei kyllä muutu vaikka yleiskunto kohenisikin varmasti.
Lähinnä voisi kuvitella tuota tekevän alkavan muistuttamaan enemmän
jotain mongolialaista jooga-guru-leuanvetäjää (paino 40kg ja pelkkää
jännettä ja rustoa koko äijä ;) Toisaala ei sekään ole huono jos haluaa
olla hyvässä lihaskunnossa suhteessa omaan kehoon, ainahan se 300
leuanvedon sarja lämmittää mieltä ;)

- Jarno

Antti Johannes Mannisto

> [...]
>60 vatsalihasta (sama kuin punnerruksissa), 20 leukaa (sama) ja
>juoksen niin kauan että hengästyn, niin olenko kolmen vuoden päästä

No jos tuloksesi eivät kolmessa vuodessa parane yhtään, et
varmaankaan ole oleellisesti "puntimpi" kuin aloittaessasi,
tosin varmaan hyväkuntoisempi kuin aloittaessasi (ellei ylirasitus iske).
Käytännössä tulokset varmasti tietysti paranisivat, mutta jos
tarkoitus on oikeasti kasvattaa lihaksia, pitäisi käyttää sellaista
vastusta, jolla jaksaa tehdä noin 6-12 toistoa. Suurimpia
lihaksia, etureisiä, kasvattavat esim. jalkakyykyt, ei ainakaan pitkien
matkojen juokseminen. Lisäksi samaa lihasryhmää ei pidemmän päälle pitäisi
kovilla painoilla rasittaa kuin kerran tai pari kertaa viikossa. Ja
oikea ravinto on tietysti tärkeä asia. Luepa vaikka täältä lisää:
http://www.trygve.com/mfw_faq.html
http://www.planetkc.com/exrx/Lists/Directory.html

--
http://www.niksula.cs.hut.fi/~amannist/

Hannu Haveri

Mä menen kolmen vuoden päästä armeijaan (19-vuotiaanahan se alkaa?) ja
haluaisin olla siellä teräkunnossa. Eli minkälaiset harjoitukset olis
parhaita?

heinis

> Mä menen kolmen vuoden päästä armeijaan (19-vuotiaanahan se alkaa?) ja
> haluaisin olla siellä teräkunnossa. Eli minkälaiset harjoitukset olis
> parhaita?

Kaikki mikä nostaa sykettä, ja rasittaa kehoa monipuolisesti,
niitten lisäksi jotka jo kuuluu ohjelmaasi+se alaselkäliike jonka
joku mainitsi. Juoksun ym. lisäksi kannattaisi harkita kuntosalia,
koska vasta siellä on mahdollisuus harjoittaa kaikkia lihasryhmiä
tehokkaasti, ja mm. alaselän treenaamiseen löytyy hyvät laitteet.
Noista sarjoista sitten sikäli, että nimenomaan tuollaista pitkää
sarjaa kannattaa tehdä ja salillakin pitää vastus sellaisena että
toistoja tulee paljon. Ainoa muutos noihin mainittuihin on, että ehkä
kannattaisi määrämittaisten sarjojen sijasta tehdä esim.
vatsaa 3-4 x niin monta kuin menee, ja pitää kirjaa määristä. Samoin
leuanvetoja, ja kenties vaihdella hartianlevyisestä vastaotteesta
pari kolme kämmenenleveyttä leveämään myötäotteeseen. Näin
nuo tekemäsi liikkeet muuttuvat hiukan monipuolisemmiksi, ja
vaikutus jakaantuu hiukan laajemmin. Se että pyrkii tekemään
joka päivä/joka viikko yhä useampia toistoja lisää motivaatiota
varsinkin jos pitää kirjaa edistymisestä. Joka päivä ei kuitenkaan
kannata harjoitella samalla tavalla, vaan rytmittää treeni vaikka
siten, että joka toinen juoksu, joka toinen lihastreeni päivä. Näin
annat lihaksille riittävästi palautumisaikaa, ellet sitten treenaa niin
kovaa että lihaskipu yllättää; tällöin lisäät lepoa päivän pari.
Harmaisiin mennessä kestävyys on se kaikkein tärkein ominaisuus,
ei niinkään voima, joten harjoitteenkin tulee pitää sykettä korkealla
pitkään. Esim. juoksuun tunnin lenkki, ja lisäät pituutta mieluummin
kuin aikaa, ja muista: Juoksu on juoksua, mutta kaikki muut
harjoitteet tehdään määrätietoisen rauhallisesti, ei repimällä
riskirajoilla.

Teemu Lakkasuo

Joo... ALAselkää voi toki treenata mutta koita treenata myös YLÄselkää
jottei rintalihakset kuro sun hartioita edestä yhteen kun teet kovasti
punnerruksia. Ja jos mahdollista niin koita rasittaa selkäpuolta mahd.
monipuolisesti. ALAselkää ( =suorat selkälihakset, jotka muuten alkavat
ristiluusta, perseen tienoilta ja jatkuvat aina ylös kallonpohjaan asti)
kannattaa tehdä aina vatsalihasharjoitusten yhteydessä jotta selän
liikkuvuus säilyy hyvänä ja mikäli sulla on selkäpenkki käytössä niin koita
tehdä selänojennusliike "rullaten" ylöspäin noustessa niin rasitat suoria
selkälihaksia alhaalta ylös asti, niin ei jää pelkäksi alaselän liikkeeksi.
En suosittelisi sulle pahemmin enää peruslihaskuntoliikkeiden jälkeen

A.R

Hannu Haveri <hannu....@mbnet.fi> kirjoitti
viestissä:3b1254df...@news.mbnet.fi...

> [...]
> 60 vatsalihasta (sama kuin punnerruksissa), 20 leukaa (sama) ja
> juoksen niin kauan että hengästyn, niin olenko kolmen vuoden päästä

Jos jo kerran pystyt vetämään 20 leukaa, niin kai olet jo
puntti.............?...AR

Hannu Haveri

Tarkoitin että vetäisin kymmenen ja seuraavat kymmenen vaikka
illemmalla. Pystyn kyllä vetämään 15 leukaa kerralla.

A.R

Hannu Haveri <hannu....@mbnet.fi> kirjoitti
viestissä:3b154d8...@news.mbnet.fi...

> Tarkoitin että vetäisin kymmenen ja seuraavat kymmenen vaikka
> illemmalla. Pystyn kyllä vetämään 15 leukaa kerralla.

Tuo oli nuorempana minun oma ennätykseni, joko 15 tai 16 leukaa. Pidin sitä
ihan hyvänä saavutuksena. Lattialla etunojapunnerruksia meni se tavanomainen
noin 50-60 - en muista ihan tarkoin. Rintalihaksille ja ojentajille
lattialla punnertaminen on kelpo harjoitusmenettely - jos ei omista
penkkipunnerrusvälineitä..AR

Hannu Haveri

Mulla noi punnerukset ei oikein toimi. 30 menee, mutta joudun pitämään
pari muutaman sekunnin paussia.

Vesa Tormanen

"Hannu Haveri" <hannu....@mbnet.fi> wrote in message

> [...]
> 60 vatsalihasta (sama kuin punnerruksissa), 20 leukaa (sama) ja
> juoksen niin kauan että hengästyn, niin olenko kolmen vuoden päästä

Et. Elimisto superkompensoi vain niin kauan kun rasitusta nostetaan. Sitten
kun jaksat noi maarat, ei kunnolla ole enaa syyta parantua. Toisaalta
parempi tehda tuonkin verran kuin olla tekematta mitaan.

Nosta rasitusta (ei oikein mahdollista ilman painoja), toisto/sarjamaaria
tai lyhenna palautusaikoja tasaisesti, niin kunto paranee. Lenkilla joko
nosta tasaisesti vauhtia tai pidenna matkaa.

Tama on nyt yksinkertaistus aloittelijalle, jossain vaiheessa kehitys talla
tavoin loppuu, tiedan.

/vesku

heinis

> [...]

juoksua pallon tms. pelivälineen perässä tms. enempi aerobinen harjoitus.

Sen taas että "punttis" ei mielestäsi ole hyvä kuntolaji, lasken
ennakkoluulojesi syyksi, ilmeisesti olet joskus kokeillut ja pettynyt kun
hauis
ei tuplaantunutkaan viikossa :)

Voisit vielä lopuksi kertoa miten hyperextension, mikä lienee saleilla
aloittelijoille eniten mainostettu ALAselän liike, tehdään siten ettei
selänojentajalihas rasitu koko pituudeltaan? Yleisin virhe kun näyttää
olevan että sitä jokun neuvojen mukaan yritetään liian tehokkaasti,
nousten ala-asennosta yliojennukseen mikä ehkä pidentää liikkeen
vaikutusaluetta ko. lihaksessa, mutta aiheuttaa toisaalta
vammautumisriskin taivuttaen selkärankaa liike-energian voimalla
suuntaan johon sen ei kuulu taipua=vttumainen ja pitkäkestoinen
selkäkipu alaselässä.

heinis

> Mulla noi punnerukset ei oikein toimi. 30 menee, mutta joudun pitämään
> pari muutaman sekunnin paussia.

Älä välitä näistä henkselinpaukuttelijoista, ja punnerra juuri niin monta
ja usein
kun hyvältä tuntuu. Jokainen kehittyy omalla vauhdillaan, ja on turhaa
vertailla
itseään johonkin tyyppiin, joka on joskus hamassa nuoruudessaan punnertanut
niin ja niin monta sataa kertaa päivässä. Kuntoillessa, kuntosalilla,
pururadalla,
missä hyvänsä ainoa mihin tarvitsee tehdä vaikutus, on oma keho, oma lihas.
Jos yrittää tehdä vaikutuksen johonkin salikaveriin, ohikulkijaan tms.
uutisryhmän tyyppiin, menee metsään ja asettaa tavoitteet väärin.

heinis

Jarno Kaarinen

Jarno Kaarinen

"A.R" <jr....@pp.inet.fi> wrote:

> [...]
>noin 50-60 - en muista ihan tarkoin. Rintalihaksille ja ojentajille
>lattialla punnertaminen on kelpo harjoitusmenettely - jos ei omista

Tosin sitä vastusta pitää jotenkin pystyä lisäämään, pelkkä toistojen
lisääminen ei aja täysin samaa asiaa. Esim. reppu selkään punnerrusten
ajaksi?

[...]

Nykyisin ei mene läheskään yhtä paljon, mutta punnerruksia en niin
paljoa enää harjoittelekaan.

Jarno Kaarinen

hannu....@mbnet.fi (Hannu Haveri) wrote:

Sekä voimaharjoittelu että kestävyys. Kokemuksesta voin sanoa että
molempia tarvitset kun raahaat täyspakkausta marssilla tai
jalkaväkimiinoja. ;-) 3 vuotta on ruhtinaallisesti aikaa tuollaiseen,
sinänsä mielenkiintoista että jo noin kauan ennen armeijaa
suunnittelet ohjelmaa sitä varten? Minä en armeijaa juurikaan
miettinyt joskus 16-v.

Itse kävin punttisalilla ja tein kestävyysharjoittelua ennen armeijaa,
ja kyllä sen marssilla huomasi että helpompaa minulla sen
täyspakkauksen kanssa oli kuin monella paljon isommalla kaverilla.